Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 69 Bilag 8
Offentligt
2942220_0001.png
Ændringsforslag til L69– tilføjelse til elforsyningslovens § 6d og § 73
Spørgsmål
Vil KEF-udvalget bede ministeren fremsætte ændringsforslag til L69, som sikrer elkunder
gennemsigtighed med deres rettigheder.
Baggrund
I dansk ret gælder et forbrugerretligt udgangspunkt om et aktivt accepteret aftalegrundlag
mellem en erhvervsdrivende og en forbruger. Dette udgangspunkt er fraveget på elområdet,
men elforsyningsloven indeholder ikke eksplicitte bestemmelser herom. Det skaber en
manglede gennemsigtighed med hvilken lovgivning, der har forrang på området;
elforsyningsloven som særlovgivning eller dansk rets forbrugerretlige udgangspunkt. Denne
tvivl fjernes med nærværende ændringsforslag til elforsyningslovens § 6 d og § 73, som
synliggør elforsyningslovens forrang.
Ved at skabe klarhed direkte i elforsyningsloven sikres elkunderne gennemsigtighed med deres
rettigheder.
At der er behov for klarhed i elforsyningsloven, underbygges af, at der med lovforslag L69
indføre nye aktører på elmarkedet, som gør elmarkedet mere komplekst. For at modvirke den
øgede kompleksitet
og skabe øget gennemsigtighed med en elkundes aftalegrundlag overfor
de enkelte aktører- foreslås det, at der i elforsyningsloven indføres bestemmelser, som
tydeliggør en elkundes rettigheder, når elkunden indgår en kontrakt med de kollektive
elforsyningsvirksomheder (de naturlige monopoler). Vi foreslår dette, fordi der mellem en
elkunde og de kollektive elforsyningsvirksomheder gælder særlige regler, som fraviger det
forbrugerretlige udgangspunkt om, at en aftale mellem en erhvervsdrivende og en forbruger
aktiv accepteres af forbrugeren. Disse særlige regler er dog ikke eksplicit udtrykt i
elforsyningsloven, og dette mener vi er uhensigtsmæssigt.
For de kollektive elforsyningsvirksomheder gælder, at de kollektive elforsyningsvirksomheder
kan fastsætte priser og betingelser for brugerne af elnettet, under tilsyn og godkendelse fra
Forsyningstilsynet, men uden at priser og betingelser har været genstand for forhandling og
aktiv accept med den enkelte elkunde. Hensynet bag fravigelsen af hovedreglen hviler på, at
elkunderne skal have adgang til elnettet på lige og gennemsigtige vilkår. Derfor er priser og
betingelser ikke genstand for en individuel forhandling eller accept, men genstand for en
godkendelse og tilsyn hos Forsyningstilsynet. Dette er en følge af elforsyningslovens § 6d, § 73
og 73 a, men fremgår ikke direkte af elforsyningsloven. Det er uhensigtsmæssigt, at
elforsyningsloven ikke indeholder bestemmelser om dette forhold mellem en elkunde og de
L 69 - 2024-25 - Bilag 8: Henvendelse af 22/11-24 fra Green Power Denmark
2942220_0002.png
kollektive elforsyningsvirksomheder, da det forbrugerretlige udgangspunkt om individuel
accept af aftalevilkår fremgår af lovtekst på andre områder. For at finde frem til, hvad der
gælder på elområdet skal den enkelte elkunde læse forarbejderne til elforsyningsloven.
At det konkret giver anledning til usikkerhed, når elforsyningsloven ikke indeholder de her
foreslående bestemmelser, har branchen senest set eksempler på ved Justitsministeriets
udkast til Bekendtgørelse om straf for anvendelse af klart urimelige standardvilkår i
forbrugeraftaleforhold
1
, som er udarbejdet efter indstilling fra Forbrugerombudsmanden.
Bekendtgørelsen tager simpelthen ikke hensyn til den sektorspecifikke undtagelse på
elområdet. For at imødegå den usikkerhed, , mener vi, at det er nødvendigt, at
elforsyningsloven indeholder bestemmelser, som på lige fod med hvordan øvrig lovgivning
håndterer forbrugerrettigheder, oplyser elkunden om dennes aftalerettigheder med den
erhvervsdrivende (de kollektive elforsyningsvirksomheder).
Klima- Energi- og Forsyningsministeriet har overfor Green Power Denmark bekræftet, at
indholdet af dette ændringsforslag til § 6 d og § 73 stemmer med gældende ret. Vi vedlægger
til dette brev uddrag af Energistyrelsens høringsnotat til L 69. Vi mener derfor, at det er
uproblematisk at indføre de foreslåede bestemmelser, som betyder en øget gennemsigtighed
for brugerne af elforsyningsloven, herunder den enkelte elkunde.
Vi vil derfor gerne bede om, at udvalget beder ministeren udarbejde et ændringsforslag til L
69, som indarbejder nedenstående bestemmelser i elforsyningslovens § 6 d og § 73, stk. 1.
Ændringsforslag
[Gennemsigtighed med elkundens rettigheder]
I § 6 d indsættes som nyt stk. 2: >>Stk.
2. De kollektive elforsyningsvirksomheders vilkår efter
stk. 1, er gældende uden elkundens accept i henhold til Forsyningstilsynets godkendelse efter §
73 a.
<<
I § 73, stk. 1, indsættes et nyt 2. pkt.: >>
De kollektive elforsyningsvirksomheders
prisfastsættelser efter 1. pkt. er gældende uden elkundens accept i henhold til
Forsyningstilsynets godkendelse efter § 73 a.<<
Nuværende 2 pkt. bliver herefter til 3. pkt.
Forslag til lovbemærkninger
Med ændringerne til § 6 d og § 73, stk. 1, tydeliggøres det, at de kollektive
elforsyningsvirksomheder fastsætter priser og betingelser uden aktiv accept fra de enkelte
elkunder. På det forbrugerretlige område er udgangspunktet, at vilkår mellem en
erhvervsdrivende og en kunde er individuelt accepteret af kunden. Dette udgangspunkt er
fraveget i elforsyningsloven.
Tilføjelserne tydeliggør ophavet til elkundens rettigheder.
Med tilføjelsen til § 6 d tydeliggøres, at når en elkunde tilsluttes det kollektive elforsyningsnet
gælder en række standardbetingelser for benyttelsen af det kollektive elnet. Betingelserne er
gældende uden forhandling og aktiv accept fra enkelte elkunde. Elkundes brug af det kollektive
elnet er reguleret af de til enhver tid gældende standardbetingelser.
1
Fremsat af justitsministeriets formuekontor d. 18. juni 2024.
2
L 69 - 2024-25 - Bilag 8: Henvendelse af 22/11-24 fra Green Power Denmark
De kollektive elforsyningsvirksomheders betingelser ud mod elkunden er reguleret og
underlagt lovfastsatte krav til gennemsigtighed, objektivitet samt ikkediskrimination, som
godkendes af Forsyningstilsynet.
De kollektive elforsyningsvirksomheder har kontakt til elkunden i forbindelse med dennes
tilslutning til det kollektive elnet samt ved tekniske forhold i relation til tilslutningen. Det
tydeliggøres med tilføjelsen til § 73, stk. 1, at priser som fastsættes af de kollektive
elforsyningsvirksomheder direkte overfor en elkunde, ikke er genstand for en direkte
forhandling og aktiv accept mellem elkunden og de kollektive elforsyningsvirksomheder. I
stedet er sådanne priser underlagt tilsyn og godkendelse hos Forsyningstilsynet.
De kollektive elforsyningsvirksomheder har ikke den direkte kundekontakt for forhold, som
ligger uden for tilslutningen til det kollektive elnet. Der henvises til bemærkningerne til lov nr.
575/2018 samt lov nr. 633/2014 om udskydelse af engrosmodellen, hvorefter
elleverandørerne pr. 1. april 2016 fakturerer forbrugerne for den samlede betaling for levering
af elektricitet (inklusiv betaling for distribution af elektricitet), og hvor de kollektive
elforsyningsvirksomheder ikke længere har ansvaret for opkrævning hos elkunden for den
løbende betaling for brug af det kollektive elnet.
Den løbende betaling fastsætter de kollektive elforsyningsvirksomheder overfor
elleverandøren jf. engrosmodellen. Tilføjelsen til § 73, stk. 1, vil ikke have en indflydelse på
forholdet mellem de kollektive elforsyningsvirksomheder og elleverandøren. Tilføjelsen til §
73, stk. 1, ændrer ikke på, at det er elleverandøren, som fastsætter sine priser overfor
elkunden jf. engrosmodellen.
Fastsættelsen af priser mellem de kollektive elforsyningsvirksomheder og en elleverandør er
underlagt regulering og fastsættes efter offentliggjorte og af Forsyningstilsynet godkendte
metoder, jf. elforsyningslovens § 73 a.
Tilføjelsen til § 73, stk. 1 ligger inden for rammerne af engrosmodellen, idet de kollektive
elforsyningsvirksomheder har kundekontakten ved tilslutning til det kollektive elnet, mens de
kollektive elforsyningsvirksomheder ikke har ansvaret og den direkte kundekontakt for den
løbende betaling for brug af det kollektive elnet.
Tilføjelserne til elforsyningslovens § 6 d og § 73, stk. 1, medfører ikke ændringer af opgaver
eller kompetencefordeling mellem elsektorens aktører, herunder opgaver og
kompetencefordeling for Forsyningstilsynet, men tjener til at tydeliggøre ophavet til elkunders
rettigheder ved direkte i elforsyningsloven at tilføje, at kollektive elforsyningsvirksomheder,
efter offentliggjorte og af Forsyningstilsynet godkendte metoder, kan fastsættelse betingelser
og priser uden en egentlig aktiv accept fra elkunden.
3