Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 69 Bilag 6
Offentligt
2935453_0001.png
Hvidovre Kommune, Hvidovrevej 278, 2650 Hvidovre
Hvidovre Kommune
Hvidovrevej 278
2650 Hvidovre
Center for Plan og Miljø
Miljø- og Klima
Specialkonsulent:
Edith Lulu Øllegaard Nielsen
Telefon: 3639 3553
Mobil: 4132 0706
GRØN OMSTILLING VIA ENERGIDELING
Udfordring:
1.
Store virksomheder bør kunne deltage i fælles grønne projekter med
energideling i deres erhvervsområde på lige fod med små og
mellemstore virksomheder, både som aktiv kunde, men også som del
af et energifællesskab.
Anbefalinger:
1.
Det anbefales,
at det i bemærkningerne til elforsyningsloven indføres,
at store virksomheder inkluderes som aktive kunder, der kan dele
energi. Det giver elmarkedsdirektivet medlemsstaterne bemyndigelse
til (§ 15a stk 1 og stk 5). Denne bemyndigelse er vigtig ift. den konkrete
implementering af reglerne om energideling i de relevante
bekendtgørelser, som skal finde sted inden den 17. juli 2026.
2.
Det anbefales,
at det i bemærkningerne til elforsyningsloven vurderes,
at adgangen til at regulere i medfør af EU's
bemyndigelsesbestemmelse ligeledes bør give anledning til, ved
implementeringen, at se på aktørkredens for energifællesskaber, der pt.
er sammenfaldende med kredsen af aktive kunder.
Spørgsmål til ministeren:
E-mail: [email protected]
Dato: 12. november 2024
Rådhusets åbningstider:
Mandag-onsdag: 10:00-14.30
Torsdag:
13:00-17.30
Fredag:
10:00-13.30
1.
Vil ministeren sikre, at den bemyndigelse, Danmark har fået af EU, til
at udvide kredsen af aktive kunder, der kan dele energi,
implementeres i elforsyningsloven
?
2.
Vil ministeren sikre, at der indskrives i bemærkningerne til
elforsyningsloven, at ministeriet ikke kan se noget til hinder for at lade
store virksomheder omfattet af kredsen af aktive kunder?
3.
Vil ministeren sikre, at alle typer af virksomheder
herunder også store
virksomheder
får mulighed til at dele energi både som aktive kunder
og som en el af et lokalt energifællesskab (VE-fællesskab), i forbindelse
L 69 - 2024-25 - Bilag 6: Materiale af 12/11-24 fra Hvidovre Kommune, Plan- og Miljø, Klimasekretariatet ifm. foretræde den 14/11-24
med implementeringen af det nye elmarkedsdirektiv i dansk
lovgivning?
Hvad er energideling mellem
aktive kunder
Efter gældende ret er muligheden for at dele energi via det kollektive net
begrænset til energifællesskaber. Denne ret tildeles med det nye
elmarkedsdirektiv ligeledes
aktive kunder
(borgere, offentlige organer, samt
små og mellemstore virksomheder), uden oprettelse af en juridisk enhed i form
af et energifællesskab og uden en aftale med en elhandler. Energidelingen skal
dog ske indenfor samme budszone. Det fremgår endvidere af det revideret
elmarkedsdirektivs § 15 a stk.1, at en medlemsstat kan beslutte, at andre
kategorier har ret til at deltage i energideling som
aktive kunder.
I § 15 a stk.5
fremgår det, at en medlemsstat kan beslutte at muliggøre energideling for
større forbrugere, herunder store virksomheder, men at størrelsen er
begrænset til 6 MW installerede kapacitet, og at delingen skal finde sted
indenfor et lokalt eller begrænset område. De andre
aktive kunder
har også en
begrænsning på, hvor mange kWh de kan dele, før de bliver ansvarlige ift.
forbrugerbeskyttelse mv.
Hvad er et energifællesskab?
Et energifællesskab er en sammenslutning af lokale aktører (borgere,
kommune og små- og mellemstore virksomheder), der ønsker at gå sammen
om bl.a. at producere vedvarende energi til eget forbrug, til deling, lagring,
fleksibilitetsydelser, samt at konvertere energien til grøn varme eller om
ladeinfrastruktur til brug for elbiler mv. Et energifællesskab er altså mere end
kun deling af energi. Et energifællesskab kan etableres som et
borgerenergifællesskab eller et VE-fællesskab. Energifællesskaber etableres
typisk som andelsselskaber, der drives på ikke-kommercielle vilkår, som vi
kender det fra fjernvarmen. Energifællesskaber skal dele energi via en
elhandler, der ofte også er balanceansvarlig, ansvarlig for forbrugerbeskyttelse
mv.
Energifællesskaber blev indført af EU i Elmarkedsdirektivet 2019/944 og VE-
direktivet 2018/2001 og implementeret i dansk lov i 2021 bl.a. i elforsyningsloven,
lov om vedvarende energi og i bekendtgørelsen om energifællesskaber.
Personkredsen i et VE-fællesskab og aktive kunder er stort set ens, og derfor
bør den minimumsimplementering, der er foretaget iændres, så store
virksomheder får lov til at dele energi i et VE-fællesskab.
Udfordring/løsning:
Der har indtil nu manglet en politisk bemyndigelse for store virksomheder til at
kunne dele energi som aktiv kunde og deltage i et energifællesskab sammen
med bl.a. små- og mellemstore virksomheder.
Årsagen hertil er minimumsimplementering af VE-direktivet II, herunder artikel
22, jf. artikel 2, nr. 16.
Med den nye ændring i elmarkedsdirektivet artikel 15 a stk.1 og 5, gives der nu
tilladelse for medlemsstaterne til at udvide kredsen af aktører, der kan dele
energi. Selvom bemyndigelsen i sig selv kun vedrører
aktive kunder,
så er
Side 2 af 3
L 69 - 2024-25 - Bilag 6: Materiale af 12/11-24 fra Hvidovre Kommune, Plan- og Miljø, Klimasekretariatet ifm. foretræde den 14/11-24
2935453_0003.png
denne gruppe identisk med gruppen af aktører, der kan indgå i et
energifællesskab. Kun at give store virksomheder lov til at dele energi som en
aktiv kunde
virker indirekte diskriminerende ift. ikke at tillade dem at indgå i et
energifællesskab, som giver store virksomheder flere muligheder end at dele
energi. I Energifællesskaber arbejder medlemmerne med at producere
vedvarende energi til eget forbrug, til deling, lagring, fleksibilitetsydelser, samt
at konvertere energien til grøn varme eller til ladningsinfrastruktur til brug for
ladning af elbiler mv. Altså en mere helhedsorienteret understøttelse af den
grønne omstilling. Både elmarkedsdirektivet og VE-direktivet II og III er bl.a.
lavet med henblik på at få opstillet mere vedvarende energi og nå EU’s
klimamål. At give store virksomheder lov til at dele energi i fællesskab med
små- og mellemstore virksomheder, både som
aktive kunder
og i et
energifællesskab
vil understøtte den internationale, europæiske og nationale
klimapolitik.
Side 3 af 3