Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 69 Bilag 3
Offentligt
2927428_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
25-10-2024
J nr.
2024-896
Svar på KEF alm. del
spm. 1
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 2. oktober 2024 stillet mig
følgende alm. del spørgsmål 1, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 1
Vil ministeren kommentere henvendelse af 1. oktober 2024 (dateret den 24/9-
24) fra Hvidovre Kommune, Plan- og Miljø, Klimasekretariatet, vedrørende an-
modning om foretræde for udvalget i forbindelse med elforsyningsloven, jf. KEF
alm. del - bilag 5?
Svar
Med elmarkedsdirektivet udvikles elmarkedet i lyset af energikrisen i 2022. Gen-
nemførelsen af elmarkedsdirektivet skal beskytte forbrugerne i perioder med
høje og svingende elpriser, sikre mere stabil indtjening for vedvarende energi
(VE) og bedre finansieringsmuligheder for investeringer i VE. Helt konkret sikres
bl.a. retten til flere elaftaler under samme aftagenummer, rammerne for anven-
delse af fleksible nettilslutningsaftaler og muligheden for energideling.
Energideling betyder, at forbrugere kan dele den energi, de ikke selv bruger,
med andre forbrugere inden for samme prisområde. Den delte energi vil blive
pålagt gældende tariffer, skatter og elafgifter.
Det er i dag muligt at dele energi via en juridisk aktør, fx et borgerenergifælles-
skaber eller et VE-fælleskab. Med gennemførelsen af elmarkedsdirektivet bliver
det muligt for forbrugere at dele energi via det kollektive net
uden
oprettelse af
en juridisk aktør. Helt konkret giver det husstande, små- og mellemstore virk-
somheder samt myndigheder - fx kommuner, ret til at deltage i energideling.
Direktivet giver hertil medlemslandene mulighed for at udvide retten til også at
omfatte store virksomheder for produktion af energi på anlæg op til 6 MW.
I Hvidovre Kommunes’ anmodning om foretræde for udvalget opfordres der til,
at elforsyningsloven ændres, så større virksomheder må dele energi med andre
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 69 - 2024-25 - Bilag 3: Kopi af svar på KEF alm del - spm. 1, om kommentar til henvendelse af 1/10-24 fra Hvidovre Kommune, Plan- og Miljø, Klimasekretariatet om foretrædeanmodning ifm. elforsyningsloven, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2927428_0002.png
virksomheder. Som svar herpå kan det oplyses, at lovforslaget etablerer ram-
merne for energideling imens den konkrete udmøntning sker i bekendtgørelse.
Det er endnu ikke besluttet, om muligheden for at deltage i energideling gen-
nemføres udelukkende som en ret for husstande, små- og mellemstore virksom-
heder og offentlige organer eller om retten udvides til at omfatte andre katego-
rier af slutkunder, fx store virksomheder.
I tillæg hertil kan det bemærkes, at der allerede i dag er mulighed for aftalebase-
ret deling af energi
igennem de såkaldte PPA’er (Power Purchase Agreements).
Energideling og PPA’er har det fællestræk, at de begge er værktøjer, hvor man
kan købe og sælge energimængder. Anvendelse af PPA vil kunne være et rele-
vant værktøj for store virksomheder, fordi de ofte vil råde over kompetencer til at
kunne indgå i sådanne aftaler.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2