Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 69 Bilag 2
Offentligt
2926900_0001.png
Hvidovre Kommune, Hvidovrevej 278, 2650 Hvidovre
Energistyrelsen
Att.: Jesper Gerdstrøm
[email protected]
Hvidovre Kommune
Hvidovrevej 278
2650 Hvidovre
Kommunalbestyrelsen
Borgmester:
Anders Wolf Andresen
Telefon: 3639 3001
Høringssvar vedrørende gennemførelse af
elmarkedsdirektivet i elforsyningsloven
Hvidovre Kommune og Industri- og Grundejerforeningen på Avedøre Holme takker
for muligheden for at afgive høringssvar på implementeringen af
Elmarkedsdirektivet i Lov om elforsyning.
Vi bifalder de muligheder, Elmarkedsdirektivet åbner for i denne høring. Særligt
de nye muligheder for, at flere aktører kan dele energi. Tidligere var dette kun
muligt for energifællesskaber, men nu åbnes der for, at en bredere kreds af
aktører uden for energifællesskaber kan dele energi gennem bilaterale aftaler
eller andre former for fællesskaber, herunder store virksomheder. Derved kan
det potentielt blive muligt for virksomheder i erhvervsområderne i Danmark at
samarbejde i langt højere grad om den grønne omstilling, CO
2
-reduktion,
forsyningssikkerhed og energifleksibilitet gennem elektrificeringen via
energideling.
Den kommende energidelingsplatform og de nye værktøjer i form af
kontraktskabeloner, vejledninger mv. vil også løfte en række administrative og
økonomiske byrder for aktører, der ønsker at benytte sig af den mulighed for at
dele energi. Vi håber, at delingsplatformen bliver et godt værktøj for både
energifællesskaber og de nye aktører, der kan bruge den.
Ligesom vi bifalder mange af de nye ændringer, som Elmarkedsdirektivet lægger
op til ift. energideling, så giver udkastet til lovændring af elforsyningsloven også
anledning til nogle bekymringer. Dem adresserer Hvidovre Kommune og Industri-
og Grundejerforeningen på Avedøre Holme kort nedenfor og uddyber i bilag 1.
Vi ønsker, at den kommende lovgivning bedst sikrer, at erhvervsområder,
herunder Avedøre Holme, får de bedste rammer for energideling.
For at undgå potentielle barrierer i lovforslaget er det vigtigt, at Danmark ikke
nøjes med en minimumsimplementering, men i stedet udnytter de muligheder,
direktivet giver for at skabe bedre rammer for virksomheder og andre aktører.
Lovændringen i elforsyningsloven skal danne baggrund for de resterende
ændringer vedr. energideling, der efterfølgende skal foretages i bekendtgørelser
og cirkulærer. Derfor er det meget vigtigt:
at Folketinget allerede i denne lovændring indikerer, at de har tænkt sig at
udvide aktørkredsen, der kan dele energi, til også at omfatte store
virksomheder. Ligeledes bør store virksomheder kunne indgå i VE-
fællesskaber.
E-mail: [email protected]
www.hvidovre.dk
Sagsnr.: 22/31401
Doknr.: 145736/24
Dato: 21-08-2024
Rådhusets åbningstider:
Mandag-onsdag: 10:00-14.30
Torsdag:
13:00-17.30
Fredag:
10:00-13.30
L 69 - 2024-25 - Bilag 2: Henvendelse af 1/10-24 fra Hvidovre Kommune, Plan og Miljø, Klimasekretariatet om foretrædeanmodning ifm. elforsyningsloven
2926900_0002.png
at der skabes klarhed over den indsatte begrænsning på størrelsen af den
installerede kapacitet for store virksomheder på 6 MW. Den grænse findes pt.
ikke for energifællesskaber, så hvorfor skal den gælde for aktører uden for
energifællesskaber. Begrænsningen bør fjernes, sekundært bør det klart
defineres, om begrænsningen omhandler størrelsen på et enkelt anlæg eller
alle de anlæg, der indgår i delingen i et fællesskab.
at energidelingsaktørerne, herunder virksomhederne, ikke omfattes af de
forpligtigelser, der pålægges elhandlere, da dette ikke er aktørernes
hovederhverv og derfor vil mindske den reelle mulighed for energideling. Som
minimum skal disse forpligtigelser kunne pålægges/overføres til en
energidelings-organisator/elhandler,
sammen
måde
som
energifællesskaber skal benytte en elhandler til at dele energi. Det bør der
også tages højde for i kontrakts-skabeloner.
På Avedøre Holme er der mange virksomheder, der opfatter sig selv som små
eller mellemstore, men som efter EU’s definition er store virksomheder. F.eks. er
Syntese en relativt lille men energitung virksomhed, der formelt set er en del af
den store globale koncern Ferring. Derfor er Syntese efter definitionen en stor
virksomhed. De øvrige sites i koncernen er placeret helt andre steder på kloden,
og det er derfor ikke en energimæssig fordel for Syntese at være en del af en stor
virksomhed.
Samtidig har andre virksomheder på Avedøre Holme plads til flere solceller på
tagene, end det de selv har brug for. Men fordi Syntese defineres som en stor
virksomhed, kan de ikke samarbejde om at producere el, der hvor den skal bruges,
så der kan opnås positive effekter i forhold til f.eks. belastning af distributionsnettet.
Vi vil meget gerne bidrage med vores knowhow, dele de rapporter om
energideling, som vi har fået udarbejdet, hvis I ønsker dette og mener, at det kan
bidrage til lovgivningsprocessen.
Vi har i vores mere tekniske del af høringssvaret i
bilag 1
fokuseret på tre emner:
Medlemsstaternes mulighed for at tilføje kategorier af aktive kunder –
Danmark bør bruge muligheden til at inkludere de store virksomheder,
Grænserne for installeret kapacitet til maksimalt 6 MW – udvid grænserne
eller skab klarhed over, om de 6 MW er per anlæg eller for den samlede
energi, der deles,
o
Skab klarhed om ansvar og forpligtigelser for energifællesskaber
Nye muligheder for energideling – den nye lov rummer en række nye
forbedringer, som bør fastholdes.
Vi står til rådighed for yderligere information, hvis Energistyrelsen har uddybende
spørgsmål til vores høring.
Høringssvaret indsendes i samarbejde mellem Hvidovre Kommune og Industri- og
Grundejerforeningen på Avedøre Holme. Industri- og Grundejerforeningen på
Avedøre Holme repræsenterer 147 virksomheder på Avedøre Holme, bl.a.
Läntmannen-Schulstad, Syntese, KLS PurePrint, Dansk Brand- og Sikringsteknisk
Institut og Delitaste.
Med venlig hilsen
Anders Wolf Andresen
Borgmester i Hvidovre Kommune
Thomas Ahlmann Jensen
direktør for Industri- og
Grundejerforeningen Avedøre Holme
Side 2 af 2
L 69 - 2024-25 - Bilag 2: Henvendelse af 1/10-24 fra Hvidovre Kommune, Plan og Miljø, Klimasekretariatet om foretrædeanmodning ifm. elforsyningsloven
2926900_0003.png
Bilag til Høringssvar vedr. Lov om ændring af lov om
elforsyning
Medlemsstaternes mulighed for at tilføje kategorier af aktive kunder
Høringsparterne bifalder, at Elmarkedsdirektivet muliggør, at
medlemsstaterne udvider begrebet for aktive kunder, der kan benytte
energideling til også at omfatte
store virksomheder.
Begrebet
aktive kunder
i artikel 15 a, stk. 1, omfatter ”alle
husstande, små
virksomheder og mellemstore virksomheder, offentlige organer og, hvis en
medlemsstat har besluttet det, andre kategorier af slutkunder”.
Begrebet er
allerede blevet udvidet fra ”kommuner” til nu at omfatte alle ”offentlige
organer”, men det er vigtigt at de store virksomheder ligeledes bliver
omfattet, både i forhold til de aktive kunder der kan dele energi, men også
som en del af et VE-fællesskab.
Artikel 15 a stk.1. pålægger ikke medlemsstaten at omfatte andre
kategorier af aktive kunder, men giver medlemsstaten bemyndigelse til selv
at omfatte andre kategorier af slutkunder (aktive kunder) udover de
nævnte. Direktivets artikel 15 a, stk. 5, foreslår at større virksomheder
kunne omfattes heraf. Det er vigtigt, at implementeringen og
bemyndigelsesbestemmelse af artikel 15 a omfatter hele artiklen.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bør skabe de bedste rammer for
energideling, som ikke kun er til fordel for aktørerne, men ligeledes til fordel
for netselskaberne. Dette opnås ikke ved minimumsimplementering.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser i afsnit 3.1. vækker
derfor bekymring, idet ”Ministeriet
vurderer, at adgangen til at regulere i
medfør af en sådan bemyndigelsesbestemmelse skal afgrænses af
direktivets krav til medlemsstaterne om energideling. På denne baggrund
vil den materielle reguleringskompetence i bemyndigelsesbestemmelsen
være sammenfaldende med direktivets bestemmelser i artikel 2, nr. 10 a og
artikel 15 a”.
Der lægges med andre ord op til en minimumsimplementering
af direktivet.
Hvidovre Kommune og virksomhederne på Avedøre Holme er klar over, at
der er to års implementeringsfrist for bestemmelserne om energideling,
men mener at det vigtigt, allerede i denne første fase af implementeringen,
at større virksomheder indskrives. Alternativt at Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet lægger op til at større virksomheder indskrives i den
bekendtgørelse de nye regler om energideling, samt gør det muligt for dem
at deltage i VE-fællesskaber. Eller som minimum giver mulighed for at store
virksomheder kan søge dispensation.
NOTAT
HVIDOVRE KOMMUNE
Center for Plan og Miljø
Miljø- og Klima
Miljømedarbejder:
Charlotte von Hessberg
Sagsnr.: 22/31401
Doknr.: 143744/24
Dato: 21-08-2024/cxv
Derfor er det vigtigt, at de store virksomheder får lov at dele energi:
De store
virksomheder er ofte de største elforbrugere. Men de har ikke altid mulighed for at bruge al
den vedvarende el de selv kan producere. Analyser fra Avedøre Holme, Danmarks største
sammenhængende erhvervsområde, viser at virksomheder ved at dele energi kan anvende op
til 80% af energien, mens den produceres. Derved opnås forsyningssikkerhed, aflastning af
elnettet og anseelige CO
2
-besparelser. Men kun hvis de store virksomheder deler deres energi
(se mere nedenfor).
L 69 - 2024-25 - Bilag 2: Henvendelse af 1/10-24 fra Hvidovre Kommune, Plan og Miljø, Klimasekretariatet om foretrædeanmodning ifm. elforsyningsloven
2926900_0004.png
Begrænsninger for større virksomheders energideling
Artikel 15 a, stk. 5, i Elmarkedsdirektivet indeholder begrænsninger for den
situation, hvor en medlemsstat muliggør energideling for større
virksomheder udenfor energifælleskaber. Begrænsningerne vedrører bl.a.
størrelsen på den installerede el-kapacitet, som er begrænset til maksimalt
6 MW. Begrænsningen på kapaciteten af anlæggene kan udgøre et
problem for virksomhederne, afhængig af hvordan artiklen fortolkes.
De nuværende regler for energifællesskaber indeholder ikke en
begrænsning på den energi, der kan produceres og deles i
energifællesskabet, hvad er pointen, så med en grænse udenfor
energifællesskaber? Det kollektive net benyttes altid ved energideling, og
derfor vil størrelsen af anlægget/anlæggene ikke have nogen effekt på
virksomhedernes betalingen af tariffer og elafgift. Det virker derfor unødigt
at opstille regler for størrelsen af de omfattede anlæg.
Fastholdes kapacitetskravet er det vigtigt, at det klart defineres om kravet
på 6 MW omhandler det enkelte anlæg, eller om det er den samlet
mængde anlæg der deles energi fra imellem virksomhederne. Et evt.
kapacitetsloft på sammenlagt 6MW vil have en negativ effekt på de store
virksomheders mulighed for at dele energi.
Ønsker folketinget ikke at fravige de fastsatte kapacitetsgrænser på 6MW,
bør de hæves.
Derudover bør kapaciteten på VE-anlæggende hæves til det højest mulige.
Skab klarhed om ansvar og forpligtigelser for energifællesskaber
Under pkt. 3.1.2 i høringen fremgår det, at aktive kunder som
udgangspunkt er omfattet af de forpligtelser, der pålægges
elhandelsvirksomheder, med undtagelse af 1) Husholdningsforbrugere, der
deler mellem hinanden med en installeret kapacitet på op til 10,8 kW og 2)
boligejendomme med op til 50 kW.
.
Deltagerne i de eksisterende energifællesskaber skal gøre brug af en
elhandler til at dele energien. Derfor pålægges de på nuværende tidspunkt
kun et balanceansvar, men kan videredelegere ansvaret til fx deres
elhandler. Kun hvis de tager rollen som en elhandler pålægges de samme
ansvar og forpligtigelser.
Det fremgår ikke klart af lovforslaget, om små, mellemstore- og store
virksomheder eller offentlige aktører ligeledes er omfattet af de forpligtelser,
der pålægges el-handelsvirksomheder eftersom der ikke er nævnt eller sat
et max på en installeret kapacitet (på nær store virksomheder). Derudover
er det ligeledes uklart hvad forpligtigelsen reelt omfatter. Hvilke bør gøres
helt klart for aktørerne.
Denne bestemmelse må anses for at være modstridende med formålet af
direktivet, nemlig at dele energi med hinanden, som også kan ske på tværs
af alle aktive kunder.
Aktive kunder har energi som deres primære forretningsområde, er
elhandlere eller har indblik i de komplicerede regelsættet, der regulerer
dette område – herunder at sikre, at der er en tilstrækkelig strømforsyning
til rådighed, leveringspligt, datasikkerhed og forbrugerrettigheder bliver
overholdt.
Side 2 af 4
L 69 - 2024-25 - Bilag 2: Henvendelse af 1/10-24 fra Hvidovre Kommune, Plan og Miljø, Klimasekretariatet om foretrædeanmodning ifm. elforsyningsloven
2926900_0005.png
Det virker derfor urimeligt, at de aktive kunder skal pålægges så store
forpligtigelser for at kunne dele overskudsenergi fra deres anlæg, når det
overstiger en vis kapacitet som beskrevet ovenfor. Som minimum bør disse
forpligtigelser kunne pålægges/overføres til en energidelingsorganisator /
elhandler.
Nye muligheder for energideling
Det reviderede El-markedsdirektiv har indført nye rettigheder for
energideling i medlemsstaterne. Hvor energideling før har været forbeholdt
borger- og VE-energifællesskaber, er det nu muliggjort at dele energi 1)
bilateralt mellem aktive kunder, 2) i fællesskaber af aktive kunder eller 3)
igennem en retlig enhed.
Energideling skal fremadrettet ske via en delingsplatform varetaget af
Energinet. Aktører, der indgår i energideling, skal have adgang til at benytte
kontraktskabeloner med rimelige og gennemsigtige betingelser for
energidelingsaftaler, samt have adgang til udenretslig tvistbilæggelse med
andre aktører i energidelingsaftalen.
Hvidovre Kommune og Industri- og Grundejerforeningen på Avedøre
Holme støtter op om disse nye tiltag, der i høj grad kan lette den
administrative byrde for virksomhederne, både i forhold til krav om
selskabsdannelse og i forhold til udvikling og vedligehold af en digital
platform til deling af energi. Det er dog vigtigt at platformen kan bruges af
både aktive kunder, samt energifællesskaber. Det juridiske grundlag er
ligeledes sikret i forhold til de godkendte kontraktskabeloner der
tilvejebringes.
Derudover vil det ikke længere være nødvendigt for virksomhederne at
samme elhandler til energideling. i I stedet kan virksomhederne benytte
forskellige elhandlere efter de nye bestemmelser om seriel måling. Dette er
en positiv udvikling.
Baggrund
Avedøre Holme – Danmarks største sammenhængende erhvervsområde,
består af både små, mellemstore og store virksomheder, meget lig andre
erhvervsområder i Danmark. Området har indtil nu ikke haft lovhjemmel til
at etablere et energidelingsfællesskab, da gældende elforsyningslov har
forhindret at store virksomheder kan indgå i energifællesskaber.
Dispensation og mulighed for at etablere et fyrtårnsprojekt blev afvist af
Energistyrelsen i 2023.
Virksomhederne på Avedøre Holme har ambitioner om at blive Danmarks
grønneste erhvervsområde og har siden 2022 samarbejdet med Hvidovre
Kommune om at gøre Avedøre Holme selvforsynende med lokal, sikker og
økonomisk forudsigelig vedvarende energi. Energideling imellem
virksomhederne (store som små) er afgørende for Avedøre Holmes mål om
klimaneutralitet. Erfaringerne fra industrisamarbejdet for mere vedvarende
energi på Avedøre Holme viser at de største fordele opnås gennem et
koordineret samarbejde blandt alle virksomhederne upåagtet deres
juridiske størrelse (lille, mellem eller stor). Analyser
1
viser:
En fornuftig økonomisk business case for etablering af energideling på
Avedøre Holme, underfor udsætning at af energidelingen gøres smart- og
inkluderende (små og store virksomheder),
1
”Etablering af solceller og vindmøller på Avedøre Holme (2023)”, EBO Consult
Side 3 af 4
L 69 - 2024-25 - Bilag 2: Henvendelse af 1/10-24 fra Hvidovre Kommune, Plan og Miljø, Klimasekretariatet om foretrædeanmodning ifm. elforsyningsloven
Energideling på Avedøre Holme har potentialet til at reducere udledning
af 15.000 ton CO
2
/årligt,
Energideling på Avedøre Holme vil kunne skabe lokal
effekttilstrækkelighed 80% af tiden og have en positiv effekt på DSO-
nettets udbygningsbehov samt skabe fladere spidsbelastningskurver.
Side 4 af 4