Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 69 Bilag 11
Offentligt
2947917_0001.png
Til lovforslag nr.
L 69
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 00. december 2024
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning, lov om gasforsyning og
straffeloven
(Gennemførelse af elmarkedsdirektivet og fremtidssikret regulering af netvirksomheder m.v.)
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard)]
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har stillet 6 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Tilkendegivelse fra klima-, energi- og
forsyningsministeren
Klima-, energi- og forsyningsministeren har over for ud-
valget oplyst følgende:
»I forbindelse med behandlingen af lovforslaget er der
fundet anledning til at foretage mindre præciseringer i de
specielle bemærkninger til § 69, stk. 5 i lovforslagets § 1, nr.
22, der vedrører den foreslåede bestemmelse til, at klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte og justere net-
virksomhedernes fremadrettede forrentningsgrundlag.
Netvirksomheders forrentningsgrundlag
Af de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 22
fremgår der således følgende formuleringer:
»Indestående periodiserede tilslutningsbidrag udgør helt
konkrete aktiver, der indgår i aktivbasen i det fremadrettede
forrentningsgrundlag.«
»Forslaget til den ny § 69, stk. 5, nr. 4, sikrer således et
klart og tydeligt lovgrundlag for en fremtidig tilpasning af
reglerne, hvorefter modregning af konkrete aktiver, herunder
de indestående periodiserede tilslutningsbidrag kan foreta-
ges.«
De nævnte formuleringer giver mig anledning til at præ-
cisere, at netvirksomhedernes modtagne beløb fra tilslut-
ningsbidrag, hvor indtægterne periodiseres, indgår i regn-
skabsmæssig forstand som en post på passivsiden af balan-
cen i netvirksomhedernes eksterne årsregnskab. Beløbene er
dermed ikke et aktiv og indgår ikke i netvirksomhedernes
forrentningsgrundlag. De modtagne og periodiserede beløb
vil dog pga. uhensigtsmæssigheden i indtægtsrammeregule-
ringen have finansieret aktiver, der indgår i forrentnings-
grundlaget. Der modregnes således ikke aktiver i forrent-
ningsgrundlaget, men derimod beløb svarende til de periodi-
serede tilslutningsbidrag.«
4. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
DokumentId
Journalnummer
L 69 - 2024-25 - Bilag 11: 1. udkast til betænkning
2947917_0002.png
2
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
[ud-
valget]:
Til § 1
1)
Nr. 4
affattes således:
»4.
I
§ 5,
indsættes efter nr. 14, som nyt nummer:
»15)
Energideling:
Aktive kunders egetforbrug af vedva-
rende energi, a) som er produceret eller lagret ved
hjælp af en facilitet, de ejer, lejer, eller leaser helt eller
delvist på eller uden for forbrugsstedet, eller b) hvor
retten hertil er blevet overført til dem af en anden
aktiv kunde.«
Nr. 15-29 bliver herefter nr. 16-30.«
[Sproglig præcisering]
2)
Nr. 5
affattes således:
»31)
Seriel operatørmåling:
En måling fra en enhed, eller
i forbindelse med en enhed, i installationen bag el-
kundens aftagenummer, der kan danne grundlag for
en særskilt opgørelse af enhedens elforbrug til afreg-
ningsformål.«
Nr. 30-36 bliver herefter nr. 32-38.
[Konsekvensændring]
3)
Nr. 11
affattes således:
»11.
I
§ 22, stk. 1,
ændres i
nr. 7
»hvert andet år, og« til:
»hvert andet år,«, og i
nr. 8
ændres »stk. 5, 1. pkt.« til: »stk.
5, 1. pkt., og«.«
[Lovteknisk ændring]
4)
Nr. 28
affattes således:
»28.
I
§ 72 c, stk. 6,
ændres i
1. pkt.
ȁrsafregning, perio-
disk slutafregning og slutafregning« til: »Slutafregning«, og
i
3. pkt.
udgår »årsafregningen eller«.«
[Lovteknisk ændring]
5)
Efter nr. 31 indsættes:
»01.
I
§ 82 a, stk. 3,
ændres »§ 82 b, stk. 3«: til »82 b, stk.
4«.«
[Konsekvensændring]
Til § 3
6)
I den
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 299 d, stk. 1,
ændres
»nr.
til: »nr.
3«.
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring har karakter af sproglig præcise-
ring. Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 4, at der i lov om
elforsyning § 5, efter nr. 14, indsættes et nyt nr. 15, hvorefter
at der ved energideling forstås aktive kunders egetforbrug
af vedvarende energi, a) som er produceret eller lagret ved
hjælp af en facilitet, de ejer, lejer, eller leaser helt eller
delvist på eller uden for forbrugsstedet, eller b) hvor retten
hertil er blevet overført til dem af en anden aktiv kunde.«
Formålet med den foreslåede bestemmelse er gennemfø-
relse af elmarkedsdirektivets definition af energideling i arti-
kel 2, nr. 10 a.
Den sproglige præcisering af definitionen indebærer en
mindre ændring i gennemførelsen af elmarkedsdirektivets
definition af energideling. Sidste led definitionen, hvoraf det
fremgår, at overførsel af energi kan ske gratis eller mod
betaling, udgår. Det sidste led udgår fra lovteksten, fordi det
allerede ligger i definitionens beskrivelse af overførsel af
energi, at dette omfatter alle tilfælde af overførsel, herunder
uanset om overførslen er betinget af betaling.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring har karakter af konsekvensæn-
dring. Ændringen skyldes, at nummereringen i elforsynings-
loven rykkes som følge af lovforslagets § 1, nr. 4. Ændrin-
gen medfører, at definitionen af seriel operatørmåling kom-
mer til at fremstå med korrekt nummerering og ryknings-
klausul.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. I § 22,
stk. 1, i lov om elforsyning oplistes en række forpligtelser,
som en netvirksomhed skal leve op til. Med lovforslagets
§ 1, nr. 12 tilføjes en ny forpligtelse til bestemmelsens
opremsning i en ny § 22, stk. 1, nr. 9. Idet opremsningen
fremstår som én helsætning er det nødvendigt at ændre i
bl.a. kommatering i de to foregående numre i § 22, stk. 1.
Det foreslås derfor at der ændres i
§ 22, stk. 1, nr. 7,
sådan at »hvert andet år, og« bliver til: »hvert andet år,«, og
i § 22, stk. 1,
nr. 8,
sådan at »stk. 5, 1. pkt.« bliver til: »stk.
5, 1. pkt., og«.
Henvisningerne foreslås ændret, idet der i medfør af den
foreslåede bestemmelse § 1, nr. 12, vil blive indsat et nyt
nummer i en opremsning af forpligtelser, som en netvirk-
somhed skal varetage. For at sikre en korrekt opremsnings-
bestemmelse, er der behov for at ændre bl.a. kommatering
i nr. 7 og 8, så den nye nr. 9 bliver opremsningsbestemmel-
sens afslutning.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Æn-
dringen skyldes, at ændringsnummeret ikke kun ændrer i §
72 c, stk. 6, 3. pkt., men også § 72 c, stk. 6, 1. pkt. Desuden
indebærer ændringen, at sætningen i § 72 c, stk. 6, 1. pkt.,
får stort begyndelsesbogstav.
L 69 - 2024-25 - Bilag 11: 1. udkast til betænkning
2947917_0003.png
3
Til nr. 5
Den foreslåede ændring har karakter af konsekvensæn-
dring. Den foreslåede ændring er en konsekvens af det frem-
satte lovforslags § 1, nr. 28. Ændringen sikrer, at der i § 82
a, stk. 3, henvises til den korrekte bestemmelse i § 82 b, der
med det fremsatte lovforslag bliver § 82 b, stk. 4.
Til nr. 6
Den foreslåede ændring har karakter af konsekvensæn-
dring. Ændringen skyldes, at nummereringen i straffeloven
§ 299 d, stk. 1, har ændret sig som følge af lov nr. 481 af 22.
maj 2024 om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov
om betalinger, lov om kapitalmarkeder og forskellige andre
love. Ved denne lov blev der indsat en ny § 299 d, stk. 1,
nr. 1, i straffeloven med den konsekvens, at nummeret om
straf for overtrædelse af Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning nr. 1227/2011/EU af 25. oktober 2011 om integritet
og gennemsigtighed på engrosenergimarkederne blev rykket
fra § 299 d, stk. 1, nr. 2, til § 299 d, stk. 1, nr. 3.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. oktober 2024 og var
til 1. behandling den 14. november 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi-
og Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [3] møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og klima-, energi- og forsyningsministeren
sendte den 28. juni 2024 dette udkast til udvalget, jf. KEF
alm. del – bilag 344, folketingsåret 2023-24. Den 25. ok-
tober 2024 sendte klima-, energi- og forsyningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt [10] bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget [6] skriftli-
ge henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget [1] depu-
tation, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet [16] spørgsmål
til klima-, energi- og forsyningsministeren til skriftlig besva-
relse, som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Ida Auken (S) Jesper Petersen (S) Lea Wermelin (S) Mette Reissmann (S) Per Husted (S)
Rasmus Horn Langhoff (S)
fmd.
Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Linea Søgaard-Lidell (V) Lars Christian Lilleholt (V)
Kim Valentin (V) Christian Friis Bach (V) Karin Liltorp (M) Henrik Frandsen (M) Dennis Flydtkjær (DD)
Kristian Bøgsted (DD) Steffen W. Frølund (LA) Steffen Larsen (LA) Frederik Bloch Münster (KF) Dina Raabjerg (KF)
Kim Edberg Andersen (DD) Nick Zimmermann (DF) Signe Munk (SF) Carl Valentin (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF)
Søren Egge Rasmussen (EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)
nfmd.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
24
15
15
15
13
10
9
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
5
1
1
1
1
6