Kære Politiker i Socialudvalget.
Jeg har med bekymring set mange af de præsentationer, der er blevet givet omkring den
nye forælderansvarslov L66. Og mange, er relativt fornuftige, men mangler den grund-
læggende psykologiske forståelse for de skader der sker på børnene når deres kontakt
brydes med normalt fungerende forældre. (det er ikke normalt at skade børn.)
Jeg er som jeg endnu engang vil gøre opmærksom på, bekymrede for børn og unge og deres
udvikling, når kontakten med forældre brydes. Forskning fra helt tilbage fra 1975, viser
hvordan børn påvirkes af forældres adfærd.
Google ”Still Face Experiment” og brug tid på at se den
(2:54 m:ss). Det var forskning I
hvordan vores hjerne fungerer og udvikles, det blev brugt helt små børn, fordi deres hjerne
ikke har udviklet alle mulige systemer, til at skjule og undertrykker den sorg de føler ved et
brud. De børn der mister kontakten til en normalt fungerende forælder, på et falsk grundlag,
udvikler deres hjerne dårligere, fordi de ikke ’tør’ tage chancer og prøve nye ting de ikke
kan. De bliver psykologisk kontrolleret af skrøbelige forældre til at afskære sig
følelsesmæssigt fra en anden forælder. Her er youtube linket:
https://youtu.be/f1Jw0-LExyc
(der er automatiske oversættelser ved at trykke på (*) og vælge auto text, og auto oversat.)
“The Good, The Bad, The Ugly” –
som Ed Troncik kalder det, gør det meget tydeligt hvorfor
vi ikke skal bryde kontakten mellem børn og forældre, fordi skaden sker, når vi er i the Ugly.
Det gælder alle menneskelige relationer, vi ved alle at vores forhold styrkes når vi er uenige
og bliver enige om et kompromis. Det gælder i politik, og i familier, i kærlige relationer. Vi er
ikke altid enige og styrer i samme retning. Vi ser ingen andre steder end i familieretten, at
kontakten mellem forældre og børn brydes. Og vi kan mærke det hver gang, blev din empati
ikke rørt, da du så ”the still face experiment”, og bemærk hvor let det er at genskabe
kontakten.
Denne søndag forklare Dr. Childress lidt nærmere omkring hvorfor og hvordan barnets
vrede og protest skal opfattes. Hvis man altså tager afsæt i klinisk psykologisk videnskab.
Næsten i slutningen, forklarer han hvordan ”the Good, the Bad, the Ugly”, skal forstås:
https://youtu.be/Pu_TsduUHaU?t=1462
(ca. 5�½ minut slut.) Tidligere forklare han at vreden
skal forstået som protest adfærd, fra barnet. Adfærd der er et råb om hjælp, børnene er i en
situation de ikke kan forstå og løse selv, så de opføre sig på en måde så du bliver
opmærksom på dem og hjælper dem med at løse problemerne.
Afvisningen kan meget let afhjælpe, selv efter mange år, simpelthen ved blot at være
sammen med barnet og være den ’voksne’ i rummet. Der er selvfølgeligt mange der ønsker
at skabe et uløseligt problem. Mange som deler en falsk tro, i lang tid, på trods af
argumenter om- og beviser på dens fejl.
Kenneth Nielsen Coach- & Consulting ApS.
Copyright © 2024.
All Rights Reserved
Side 1 af 4