Socialudvalget 2024-25
L 66 Bilag 21
Offentligt
2946965_0001.png
Kære Politiker i Socialudvalget.
Jeg har med bekymring set mange af de præsentationer, der er blevet givet omkring den
nye forælderansvarslov L66. Og mange, er relativt fornuftige, men mangler den grund-
læggende psykologiske forståelse for de skader der sker på børnene når deres kontakt
brydes med normalt fungerende forældre. (det er ikke normalt at skade børn.)
Jeg er som jeg endnu engang vil gøre opmærksom på, bekymrede for børn og unge og deres
udvikling, når kontakten med forældre brydes. Forskning fra helt tilbage fra 1975, viser
hvordan børn påvirkes af forældres adfærd.
Google ”Still Face Experiment” og brug tid på at se den
(2:54 m:ss). Det var forskning I
hvordan vores hjerne fungerer og udvikles, det blev brugt helt små børn, fordi deres hjerne
ikke har udviklet alle mulige systemer, til at skjule og undertrykker den sorg de føler ved et
brud. De børn der mister kontakten til en normalt fungerende forælder, på et falsk grundlag,
udvikler deres hjerne dårligere, fordi de ikke ’tør’ tage chancer og prøve nye ting de ikke
kan. De bliver psykologisk kontrolleret af skrøbelige forældre til at afskære sig
følelsesmæssigt fra en anden forælder. Her er youtube linket:
https://youtu.be/f1Jw0-LExyc
(der er automatiske oversættelser ved at trykke på (*) og vælge auto text, og auto oversat.)
“The Good, The Bad, The Ugly” –
som Ed Troncik kalder det, gør det meget tydeligt hvorfor
vi ikke skal bryde kontakten mellem børn og forældre, fordi skaden sker, når vi er i the Ugly.
Det gælder alle menneskelige relationer, vi ved alle at vores forhold styrkes når vi er uenige
og bliver enige om et kompromis. Det gælder i politik, og i familier, i kærlige relationer. Vi er
ikke altid enige og styrer i samme retning. Vi ser ingen andre steder end i familieretten, at
kontakten mellem forældre og børn brydes. Og vi kan mærke det hver gang, blev din empati
ikke rørt, da du så ”the still face experiment”, og bemærk hvor let det er at genskabe
kontakten.
Denne søndag forklare Dr. Childress lidt nærmere omkring hvorfor og hvordan barnets
vrede og protest skal opfattes. Hvis man altså tager afsæt i klinisk psykologisk videnskab.
Næsten i slutningen, forklarer han hvordan ”the Good, the Bad, the Ugly”, skal forstås:
https://youtu.be/Pu_TsduUHaU?t=1462
(ca. 5�½ minut slut.) Tidligere forklare han at vreden
skal forstået som protest adfærd, fra barnet. Adfærd der er et råb om hjælp, børnene er i en
situation de ikke kan forstå og løse selv, så de opføre sig på en måde så du bliver
opmærksom på dem og hjælper dem med at løse problemerne.
Afvisningen kan meget let afhjælpe, selv efter mange år, simpelthen ved blot at være
sammen med barnet og være den ’voksne’ i rummet. Der er selvfølgeligt mange der ønsker
at skabe et uløseligt problem. Mange som deler en falsk tro, i lang tid, på trods af
argumenter om- og beviser på dens fejl.
Kenneth Nielsen Coach- & Consulting ApS.
Copyright © 2024.
All Rights Reserved
Side 1 af 4
L 66 - 2024-25 - Bilag 21: Henvendelse af 2/12-24 fra Kenneth Nielsen Coach & Consulting ApS
2946965_0002.png
Vi har selvfølgelig alle deres intentioner, men at skabe kunstige adfærdsproblemer hos
andre, en usundt. Så usundt at det er nævnt i ICD-11. På engelsk hedder frygt FEAR
der
kan være et akronym for ”False Evidence Appearing Real”. I kan vælge at være en del af en
løsning eller en del af problemet.
Jeg bemærkede lige at 7/7 var foreslået af et parti som standard, hvilket giver mening, da
begrænsning af børns adgang til forældre, vil skade deres tilknytning til den forælder.
Samtidigt er det besværligt at flytte hver uge, der er jo også den mulighed, at man kunne
skifte årligt, så en skæv fordeling vil vende. Det kræver selvfølgeligt at afstanden mellem
forældrenes bopæl ikke bliver forstyrrende stor. For at barnet kan blive i sit nærmiljø og
bevare sine relationer der. Det vil selvfølgeligt også gøre det nemt for forældre at flytte
langt væk, af forskellige årsager, de vil ’blot’ skulle fravælge tid med deres børn, eller løse de
problemer afstande skaber.
Igen vil en reguleret samværsaftale løse problemet, ved at de forældre der påvirker barnets
relation til den anden forældre negativt, vil få mindre tid med barnet. Og når de holder op
med det, så vil deres samvær komme tilbage til normalen. Da vi ikke ved om der er
skrøbelige forældre i en sag før den starter, bør kommuner forsøge at skabe lige meget tid
hos mor og far. (Det er jo to roller er ikke nødvendigvis længere er afhængige af køn.)
Når et barn manipuleres til at afskære sig fra en normalt fungerende forælder på en falsk
baggrund, skaber de samtidigt en familiestruktur der er identisk med strukturen i en familie,
hvor den ene forælder er død. At ”dræbe” en forældre for at tilfredsstille sin anden
forælders behov, giver komplekse traumer. Traumer hindrer indlæringen, og udviklingen af
børns intellekt.
Den psykologiske videnskab udenfor familieretten, har 4 hovedområder, det eneste der
beskæftiger sig med flere mennesker, hedder familieterapi. Det blev udviklet af S. Minuchin,
i hans bog Family Healing fra 1993, er på side 41 et diagram der viser en
familiestruktur, hvor et barn har afskåret sig fra en forælder. Der er 5
særtegn, der ses intet andet sted i psykologien. Bowens forskning i
Skizofreni beskriver dem.
Alliance på tværs af generationer
benægtes altid.
Følelsesmæssig afskæring
ses ofte som det først skridt i skizofreni.
Inverteret familie hierarki
barnet er løftet højere end en af sine forældre.
Grænseoverskridende nærhed
de tre streger, giver ikke plads til barnets behov.
Triangulering
dramatrekanten, hvor en konflikt kan fastholdes i lang tid.
Men den psykologiske viden bruges ikke i familieretten, der bruges børnesagkyndige
psykologi, i deres vurderinger og undersøgelser. Der er blevet forbudt i Staten New York,
fordi en kommissions undersøgelse konkluderede at den ikke bidrager med noget af
Kenneth Nielsen Coach- & Consulting ApS.
Copyright © 2024.
All Rights Reserved
Side 2 af 4
L 66 - 2024-25 - Bilag 21: Henvendelse af 2/12-24 fra Kenneth Nielsen Coach & Consulting ApS
2946965_0003.png
videnskabelig eller juridisk værdi. Og de er farlige for børn, særligt i familier med
partnervold (psykisk og fysisk) og når der var misbrug af børn.
Venlig hilsen
Kenneth Nielsen
Transcript: (1) Sunday Coffee: Breach & Repair Sequence - YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=Pu_TsduUHaU
https://youtu.be/Pu_TsduUHaU?t=1462
(den vedhæftede transkripition, er automatisk,
fungere bedre som undertekseter
brug de 5 minutter på at se klippet..)
(24:18)
mens du ser
”still
face experiment”, du vil lægge mærke til hos Tronic, henviser til
de tre funktioner som
”The
Good”
”the
Bad” and
”the
Ugly”, det gode/”Good” er på
normalområdet brud, og reparationssekvensen sker hele tiden det dårlige/”Bad” er, når der
er et brud, og det ikke er repareret okay, det er, når du får en masse af den følelsesmæssige
nød og en masse dårlige ting, der foregår, men det er ikke der, skaden opstår, skaden sker
ved den grimme/”Ugly”, The
(24:57) Good The Bad and The Ugly og det grimme er, når vi efterlader den brudte
tilknytning bånd uoprettet, det er det værst tænkelige, vi kan gøre, og det er der, skaden
opstår, så i familiedomstolene gør er de faktisk det værst tænkelige, vi kan gøre, de
adskiller barnet fra forælderen nogle gange under overvåget samvær, nogle gange
ødelægger de med vilje barnets tilknytning bånd, men de er adskilte, og jeg har læst, at
nogle uvidende mentale sundhedsfolk faktisk anbefaler åh,
”vi
burde forlad barnet og giv
dem en chance for at du
(25:37) kender adskilt og komme sig,” og at nej nej nej nej vi reparerer altid det værste vi
overhovedet kan gøre er ikke at reparere den brudte tilknytning bånd og det gør mig helt
sindssyg at de mentale sundhedspersoner i familiedomstolene ikke er kompetente i
tilknytningspatologi og ikke ved, hvad de laver, og som et resultat ødelægger de livet for
børn og familier, så med det vil jeg afslutte min søndag kaffe snak i denne uge Jeg vil tale
meget mere om bruddet og reparationen, fordi det er så grundlæggende for
familiedomstolene og
(26:15) det er grundlæggende i den tidlige barndom, så lad mig knytte dette tilbage til det
spørgsmål, jeg havde om at håndtere en fire til fem år gammel, der udviser raserianfald og
følelsesmæssige reguleringsproblemer øh øh, så hvad vil du gøre med det i den forrige
video, jeg talte om udviklingen af følelser, og du vil bringe følelserne fra katastrofale
følelsesmæssige visninger ind i følelsesmæssig signalering og så ind i sproget, og så du
stilladser den udvikling, du vil gerne gøre det inden for det indre subjektive felt og brud-
Kenneth Nielsen Coach- & Consulting ApS.
Copyright © 2024.
All Rights Reserved
Side 3 af 4
L 66 - 2024-25 - Bilag 21: Henvendelse af 2/12-24 fra Kenneth Nielsen Coach & Consulting ApS
2946965_0004.png
(26:56) og reparationssekvensen, så den som barn begynder Udløser noget, et barn løber
ind i en udviklingsmæssig udfordring, de ikke kan mestre, de vil udsende en protest. Adfærd
for at få dig involveret alt, der involverer dig, betragtes som en protest. Adfærd for
ængstelig for trist for vred, hvad end det er for hyperaktivt, hvad end det er, du kommer til
at være opmærksom på dem, fordi de udsender en protest.
(27:23) Adfærd, de har en eller anden form for problem, hvad du vil komme og gøre, er at
komme over med en hensigt om at forstå for at få det indre subjektive felt på plads når du
først har fået dem sammen med dig psykologisk, kan de nu stabilisere deres hjernesystem
baseret på synkronisering med dit hjernesystem, så lad dem komme ind i dine hjerner, du
ved, vær et behageligt menneske, lad dem komme ind og bruge dig til at synkronisere og
fortælle dig, hvad problemet er åh min gud fortæl mig hvad der foregår her og intention om
at forstå åh jeg kan se så hvem gør det
(27:59) og så har du et problem åh min gud okay Bo og nu hjælper du med at stabilisere
barnet nu kan du bryde lidt og sige men du ved hvilken skat du skal tage dine sko på for vi
skal til købmanden men nej jeg vil ikke have det nu der er et brud du er empatisk svigt barn
vil lege og du vil gå til købmanden du er ikke empatisk indstillet på barnet det er okay det er
ikke noget brud så nu lærer barnet evnen til selvregulering så du reparerer igen drop lidt
empati på og åh, jeg ved, du har det så sjovt, at du ikke vil gå i butikken og
(28:35) få det repareret, men vi tager til købmanden, fordi vi har brug for mad og Bre, så du,
det er bruddet og reparationssekvens og det er at forstå det handler ikke om at komme til
købmanden det handler ikke om Defiance eller hvem der har magten og hvem der har
ansvaret det er med til at stilladsere barnets udvikling barnet er har ikke følelsesmæssig
regulering har ikke meget sprog, det hele kommer online, så de har brug for støtte i den
proces Stilladser i den proces ikke adfærdisme af jeg er ved magten, og du har brug for
(29:16) disciplin, og du skal lære ud, hvem der er autoriteten det er indlysende, at voksne er
den autoritet, du kender, og det er ikke et problem, barnet har bare et eller andet problem,
de ikke selvstændigt kan mestre, og beder om en professionel konsultation fra forælderen.
bede om det på en ret irriterende måde med deres protest.
(29:39) Adfærd, men så snart vi forstår, at deres adfærd er en kommunikation, hvad er det,
det prøver at kommunikere, det er vores hensigt at forstå, og vi ordner tingene, så med det
vil jeg være tager afsted til min søndag her, og vi skal behandle noget andet aspekt af
familieretten øh næste søndag over en kaffesnak her, så med det, pas på og held og lykke
alle sammen
Kenneth Nielsen Coach- & Consulting ApS.
Copyright © 2024.
All Rights Reserved
Side 4 af 4