29. november 2024
Manderådet anmoder om foretræde for Socialudvalget i relation til Lovforslag om ændring af
forældreansvarsloven med indskrivning af begrebet forælderfremmedgørelse.
I Manderådet ser vi med stor alvor på den debat og ikke mindst de høringssvar, som har fulgt efter
fremsættelse af lovudkast til ændring af Forældreansvarsloven med indførelse af begrebet
forælderfremmedgørelse. En debat hvor flere kvindedominerede interesseorganisationer til vores
store undren ikke ønsker at begrebet forælderfremmedgørelse skal skrives ind i
Forældreansvarsloven og endnu værre at nogle organisationer hævder, at begrebet slet ikke
anerkendes eller eksisterer.
Manderådet har naturligvis indsendt høringssvar (22/8-24) som vedhæftes. Vores refleksioner er
det helt modsatte, at bevidst forælderfremmedgørelse har eksisteret i mindst 28 år, siden man
vedtog lov om forældremyndighed tilbage i 1995.
I 28 år har vi fra fædre- og mandeorganisationers side gjort opmærksom på den særdeles skadelige
adfærd fra mødre, der gerne vil fjerne fædrene ud af børnenes liv i forbindelse med skilsmisse. Det
skal der sættes en stopper for med denne lov.
Krisecentererklæringen meget problematisk
Helt centralt i det lovforslag, som nu ligger er, at ”krisecentererklæringen” spiller en meget
problematisk rolle. Der er tale om en dybt subjektiv erklæring udarbejdet i et kommercielt privat
regi uden noget som helst juridisk fundament. Et privat regi, der ved dokumentation af mange
sager, kan opnå yderligere økonomisk støtte til deres krisecentre, hvorfor mange
krisecentererklæringer tjener forretningen.
Det problematiske er, at vi i lovteksten kan se, at en krisecentererklæring kan ophæve alt, hvad der
måtte ligge af retningslinjer for dokumentation af forælderfremmedgørelse, hvorfor det mister
værdi at indsætte begrebet i Forældreansvarsloven. Det er meget problematisk, at en påstand om
psykisk vold eller det, der er værre, ikke bliver efterforsket med det samme af en politimyndighed,
således der kan fremlægges dokumentation for, at der er foregået en kriminel handling. Endvidere,
at hvis det viser sig ikke at være falsk anmeldelse, så skal det have strafferetslige konsekvenser for
den, der hævder/anmelder det.
Sagsbehandlingstiden skal være kortere
I lyset af statsrevisorernes kritik af sagsbehandlingstiden i Familieretshusene i foråret, der er alt for
lang, giver det ikke mening at øge sagsbehandlingstiden med yderligere en måned til 4 måneder.
Det er en meget kritisk periode for adskillelse mellem et barn og dets forælder. Derfor skal den