Socialudvalget 2024-25
L 66 Bilag 19
Offentligt
29. november 2024
Manderådet anmoder om foretræde for Socialudvalget i relation til Lovforslag om ændring af
forældreansvarsloven med indskrivning af begrebet forælderfremmedgørelse.
I Manderådet ser vi med stor alvor på den debat og ikke mindst de høringssvar, som har fulgt efter
fremsættelse af lovudkast til ændring af Forældreansvarsloven med indførelse af begrebet
forælderfremmedgørelse. En debat hvor flere kvindedominerede interesseorganisationer til vores
store undren ikke ønsker at begrebet forælderfremmedgørelse skal skrives ind i
Forældreansvarsloven og endnu værre at nogle organisationer hævder, at begrebet slet ikke
anerkendes eller eksisterer.
Manderådet har naturligvis indsendt høringssvar (22/8-24) som vedhæftes. Vores refleksioner er
det helt modsatte, at bevidst forælderfremmedgørelse har eksisteret i mindst 28 år, siden man
vedtog lov om forældremyndighed tilbage i 1995.
I 28 år har vi fra fædre- og mandeorganisationers side gjort opmærksom på den særdeles skadelige
adfærd fra mødre, der gerne vil fjerne fædrene ud af børnenes liv i forbindelse med skilsmisse. Det
skal der sættes en stopper for med denne lov.
Krisecentererklæringen meget problematisk
Helt centralt i det lovforslag, som nu ligger er, at ”krisecentererklæringen” spiller en meget
problematisk rolle. Der er tale om en dybt subjektiv erklæring udarbejdet i et kommercielt privat
regi uden noget som helst juridisk fundament. Et privat regi, der ved dokumentation af mange
sager, kan opnå yderligere økonomisk støtte til deres krisecentre, hvorfor mange
krisecentererklæringer tjener forretningen.
Det problematiske er, at vi i lovteksten kan se, at en krisecentererklæring kan ophæve alt, hvad der
måtte ligge af retningslinjer for dokumentation af forælderfremmedgørelse, hvorfor det mister
værdi at indsætte begrebet i Forældreansvarsloven. Det er meget problematisk, at en påstand om
psykisk vold eller det, der er værre, ikke bliver efterforsket med det samme af en politimyndighed,
således der kan fremlægges dokumentation for, at der er foregået en kriminel handling. Endvidere,
at hvis det viser sig ikke at være falsk anmeldelse, så skal det have strafferetslige konsekvenser for
den, der hævder/anmelder det.
Sagsbehandlingstiden skal være kortere
I lyset af statsrevisorernes kritik af sagsbehandlingstiden i Familieretshusene i foråret, der er alt for
lang, giver det ikke mening at øge sagsbehandlingstiden med yderligere en måned til 4 måneder.
Det er en meget kritisk periode for adskillelse mellem et barn og dets forælder. Derfor skal den
L 66 - 2024-25 - Bilag 19: Henvendelse af 29/11-24 fra Manderådet
2946052_0002.png
sættes ned til max. 1 måned. Og der skal handles hurtigt, så tilknytningen mellem barn og forælder
forstyrres mindst muligt.
Hvorfor er kvindeorganisationer imod forælderfremmedgørelse?
Vi erfarer, at der er 12 kvindelige interesseorganisationer, som anbefaler, at begrebet
forælderfremmedgørelse ikke skrives ind i loven. Hvad handler det i virkeligheden om? Det giver vi
et bud på under vores foretræde.
Manderådet har produceret videopodcasts om forælderfremmedgørelse
Vi har i løbet af efteråret lavet 4 videopodcasts, hvor vi sammen med meget kompetente fagfolk
debatterer forælderfremmedgørelse. Jeg vedhæfter link til 2 af dem, som på meget saglig og faglig
vis dokumenterer, at fænomenet absolut eksisterer, og at det er særdeles skadelig for børn at blive
udsat for.
Den første er med
Advokat Lars Borring og MF Mikkel Bjørn (DF)
hvor vi går i dybden med de
juridiske og historiske aspekter af fænomenet forælderfremmedgørelse, som også har andre
udtryk som samværssabotage og samværschikane.
https://www.youtube.com/watch?v=jgvsBU1R1SI
Den anden er med psykologiprofessor
Ben Hine fra West London University i London,
der har
forsket i forælderfremmedgørelse i mange år og som selv har været udsat for
forælderfremmedgørelse gennem hans barndom. I podcasten nævner han, at det har kostet ham
mange terapitimer at komme frem til et liv, hvor han kan have en familie, som han kan passe på.
Hans forskning viser, at det der er mest ødelæggende for et barn og helt centralt i barnet
opvæksterfaring er forstyrrelse af tilknytning til nære betydningsfulde mennesker i barnets
udvikling.
https://www.youtube.com/watch?v=9Q2kvVR3mSM
Loven skal denne gang virke efter hensigten
Vi ønsker at gøre det klart overfor socialudvalget, at vi denne gang skal vedtage en lov, der stiller
både børn og forældre fuldstændig lige i forældreskabet, og at det ikke skal være muligt, med
usaglige beskyldninger, at ødelægge relationen mellem et barn og dets ene forælder, som i langt
de fleste tilfælde er faderen.
Folketinget kan ikke holde til endnu en gang at vedtage en lov på det her område, der viser sig at
kunne omgås og derfor ikke virke med den konsekvens af forælderfremmedgørelse og
samværschikane kan fortsætte i yderligere nogle år, inden man finder ud af, at denne lov heller ikke
løste problemet.
L 66 - 2024-25 - Bilag 19: Henvendelse af 29/11-24 fra Manderådet
Manderådets målsætning for skilsmisser er:
Alle børn skal have adgang til hele deres biologiske ophav.
Default en 7/7-ordning, hvilket vil fjerne mange konfliktsager
At begge forældre bliver juridisk ligestillet i forbindelse med relationen til deres fælles børn.
Torben Haugaard
Formand for Manderådet