Tænk jer lige engang at miste jeres børn, fordi den anden part lyver. Tænk jer lige engang at miste jeres børn på et uretmæssigt grundlag. Tænk jer lige engang at møde jeres børn på gaden, og så går de den anden vej. De vil måske ikke engang hilse på jer, fordi de har været udsat for så massiv hjernevask og manipulation af den anden forælder, at de tager afstand fra en ellers fuldstændig velfungerende og god forælder. Det er altså virkeligheden i Danmark anno 2024. Det er simpelt hen ikke i orden.
Man må aldrig nogen sinde bruge sine børn som våben. Man må aldrig nogen sinde fratage en velfungerende forælder retten til sine børn, men det er desværre det, der sker, og derfor var jeg også utrolig glad, da vi på min foranledning og på Dansk Folkepartis foranledning fik sat gang i nogle forhandlinger om netop at få skrevet forældrefremmedgørelse ind i lovgivningen, og jeg var exceptionelt glad, da vi landede en aftale – alle partier – om, at det her skulle stoppes. Forældrefremmedgørelse skulle skrives ind i lovgivningen konkret. Det skulle have konsekvens, når man manipulerer og udøver psykisk vold, så ens børn til sidst tager afstand fra en velfungerende forælder.
Men desværre er det her jo endt som »Sangen om Larsen«: Det kunne være så godt, men nu er det faktisk skidt. Det her forløb har været voldsomt kritisabelt. En minister lavede en god aftale, en anden minister overtager og lader til nærmest at være bange for venstrefløjen, og nogle af de organisationer, der også er på venstrefløjen, begynder at lave om på definitionen og foreslår ændringer, som halvdelen af aftalekredsen ikke kan bakke op om. Og pludselig begynder man at ændre grundlæggende i den definition, som vi egentlig var enige om. Man ændrer i aftalen.
Nu drøfter vi konkret det ændringsforslag, der er stillet af ministeren, til det her lovforslag, og der vil man gerne indføre det, man kalder den norske definition. I stedet for at kigge på den forælder, der forældrefremmedgør, altså manipulerer og hjernevasker barnet og udøver psykisk vold mod barnet og i øvrigt også den anden forælder, så flytter man fokus, så man siger, at nu skal man kigge på den reaktion, barnet har.
Jeg kunne egentlig godt tænke mig, at man lige prøver at tænke over det en gang til. Vi har lovgivning imod psykisk vold, og det er rigtig godt. Men prøv at forestille jer scenariet, hvor man sagde, at man ikke skal kigge på den kvinde eller den mand, der bliver udsat for psykisk vold, eller på dem, der udøver psykisk vold, og at man ikke skal kigge på det, når de begynder at udøve psykisk vold; nej, man skal kigge på det, når vedkommende, der bliver udsat for psykisk vold, knækker under presset. Det er faktisk det, den norske definition er. Det er, at man skal kigge på, hvornår barnet har en reaktion på psykisk vold. Det er jo helt vanvittigt. Det er jo helt vanvittigt.
Når vi så bliver advaret af vedkommende, der har skrevet definitionen i den norske lovgivning, og vedkommende skriver til os som ordførere, at vi ikke kan bruge den definition, de har i Norge, fordi den overhovedet ikke passer til den danske måde at skrive lovgivning på eller den måde, samfundet er opbygget på, så vælger regeringen og de aftalepartier, som bakker op om det, fuldstændig at se bort fra det. Fra ministerens side ser man fuldstændig bort fra det og tænker bare: Nå, men det kan være, at vi ved bedre end dem, der faktisk har arbejdet med det i mange år.
Vi er bare nødt til at være ærlige og sige, at på nuværende tidspunkt kan det betale sig at lyve og bedrage for at få sine børn. Det kan betale sig. Det er der en højesteretsdom der meget klart og tydeligt siger. En kvinde, som i 4 år har manipuleret et barn og har holdt det væk fra sin far, vandt retten til barnet, fordi i lige præcis i det øjeblik vurderede man, at det er i barnets bedste at blive hos den mor, som har manipuleret og hjernevasket barnet.
Det er præcis den retsstilling, man fra ministerens side og fra regeringens side vælger og ønsker at fastholde med det her ændringsforslag. For der står specifikt, hvad der er bedst for barnet i den konkrete situation. Man kigger ikke på, om det bedste for et barn er at blive hos en psykisk voldelig forældre, som tydeligvis har nogle voldsomme udfordringer. Helt ærligt, der er jo ikke tale om et rask menneske, hvis man manipulerer sit eget barn og ødelægger sit eget barn, fordi man er sur på den anden forælder. Det er jo helt vanvittigt.
I Dansk Folkeparti var vi rigtig glade for, at vi lavede en god aftale om at få skrevet forældrefremmedgørelse ind i lovgivningen. Desværre har hele den her proces med at få det udmøntet til lov simpelt hen været præget af hovsaløsninger og sjusk og en minister, der lader til at være så usikker, at hun ikke engang kan stå fast på den aftale, vi faktisk har lavet. Selvfølgelig skal det have konsekvenser, når man hjernevasker sine egne børn. Selvfølgelig skal det have det.
I Dansk Folkeparti stemmer vi imod det her ændringsforslag. Vi tror simpelt hen, det vil gøre retsstillingen værre for både de forældre, som oplever forældrefremmedgørelse, og sådan set også for børnene. På torsdag skal vi så tage stilling til det samlede lovforslag, og jeg vil sige, at den eneste formildende omstændighed ved det samlede lovforslag er, at vi faktisk nu får skrevet forældrefremmedgørelse ind i lovgivningen, og det er et skridt i den rigtige retning.
Men hold da op, hvor har det været en kritisabel proces, og hold da op, hvor er jeg træt af igen at skulle stå her og tale om lovsjusk fra den her regering. Det her er bare ikke godt nok, og hvor ville jeg dog ønske, at alle herinde ville stemme for det ændringsforslag, som vi har stillet sammen med Danmarksdemokraterne og Liberal Alliance i forhold til at få udskudt vedtagelsen af det her. For vi har simpelt hen brug for at gøre det her ordentligt. Det er så mange mennesker, det handler om. Jeg kan simpelt hen ikke forstå, at man ikke har et dybfølt ønske om at gøre det ordentligt første gangog i stedet vil afvente en evaluering, hvor vi så kan se, hvilke massive menneskelige skader det højst sandsynligt kommer til at have.
I Dansk Folkeparti stemmer vi imod det her ændringsforslag fra ministeren. Vi stemmer selvfølgelig for vores eget og håber rigtig meget, at der kommer et flertal for det ændringsforslag, der gør, at vi faktisk kan gøre det her grundigt og godt.