Socialudvalget 2024-25
L 65
Offentligt
2947023_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 17. marts 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 52 (Alm.
del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integrationsministeren,
som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 52:
Vil ministeren redegøre for, hvordan reglerne for ikke-biologiske forældreskabs-
strukturer, herunder medmoderskab og det kommende medfaderskab, samt fader-
skabserklæring efter børnelovens § 2, kan udnyttes juridisk til at udenlandske børn
får dansk indfødsret, selvom de ikke er blodsbeslægtet til en person med dansk
indfødsret? Vil ministeren oplyse, om en person med dansk indfødsret lovligt kan
sælge eller forære medmoderskab, medfaderskab eller faderskabserklæringer for
børn i eksempelvis Mellemøsten og Afrika, som derved kan opnå ret til dansk ind-
fødsret, selvom de ikke biologisk set har nogen tilknytning?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet et bi-
drag fra Social-, Bolig- og Ældreministeriet, der har oplyst følgende:
”Børnelovens regler om faderskab er rettet mod situationer, hvor barnet er
født i Danmark. Reglerne tager udgangspunkt i, at den pågældende mand er
eller kan være genetisk far til barnet, eller at den pågældende mand og mo-
ren har intention om sammen at varetage forældreskabet til barnet, dvs. at
der en reel tilknytning til barnet.
Er barnet født i udlandet, og er faderskab til barnet ikke fastslået der, vil en
sag om faderskab til barnet kunne behandles i Danmark, hvis f.eks. en mand,
der efter morens oplysninger kan være barnets far, bor her. I en sådan situ-
ation vil børnelovens regler og principper for fastslåelse af faderskab finde
anvendelse.
Dette indebærer bl.a., at den pågældende mand vil kunne anerkende fader-
skabet ved, at han og moren indgiver erklæring om, at de sammen vil vare-
tage omsorgen og ansvaret for barnet. Det er ikke en betingelse for at indgive
Side
1/2
23. juni 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 5047
2341031
L 65 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 2: MFU spm. om de nærmere overvejelser i Social- og Boligministeriet, der omtales i IFU alm. del – svar på spm. 52, folketingsåret 2022-23, 2. samling
en sådan erklæring, at mandens genetiske faderskab til barnet er blevet un-
dersøgt. Endvidere er anerkendelsen af faderskabet gyldig, selvom manden
har modtaget betaling for det. Børnelovens regler tager således ikke højde
for situationer, hvor parterne har til hensigt at omgå lovens grundlæggende
princip om, at faderskab forudsætter en reel relation mellem barnet og man-
den.
Social-, Bolig- og Ældreministeriet vil overveje dette nærmere.
I relation til medmoderskab bemærkes, at fastslåelse af medmoderskab efter
børneloven forudsætter, at graviditeten er etableret i Danmark gennem as-
sisteret reproduktion, og at parterne inden behandlingen med assisteret re-
produktion var enige om, at kvinden skal være medmor til barnet.
I relation til medfaderskab bemærkes, at det fremgår af betænkningen til be-
slutningsforslag B 72 (2022), at regeringen skal gøre det muligt at registrere
forældreskab i forbindelse med barnets fødsel ved en altruistisk surrogataf-
tale. Den tiltænkte forælder, dvs. den retlige fars partner, får herved mulig-
hed for at blive registreret som barnets forælder i forbindelse med barnets
fødsel, herunder som medfar, hvis der er tale om et mandligt par. Der er
endnu ikke vedtaget lovgivning herom, hvorfor medfaderskab som begreb
ikke findes i dansk ret på nuværende tidspunkt.”
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
2/2