Til lovforslag nr.
L 65
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Socialudvalget den 5. december 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af børneloven, adoptionsloven,
forældreansvarsloven og forskellige andre love
(Familiedannelse ved surrogataftaler, medfar som retlig forælder, forenkling af familiedannelse ved voksenadoption m.v.)
[af social- og boligministeren (Sophie Hæstorp Andersen)]
1. Ændringsforslag
Social- og boligministeren har stillet 3 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DD, SF, M, LA, KF, ALT og
Jon Stephensen (UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL og DF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (RV) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse.
Mindretallet vil stemme for ændringsforslag
nr. 1 og 2. Mindretallet vil ved 2. behandling redegøre for
sin stilling til ændringsforslag nr. 3.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget støtter intentionen i
lovforslaget om at sikre børns ret til deres forældre. Selv
om ingen har ret til et barn, har børn ret til deres foræl-
dre. Enhedslisten kæmper aktivt for at forbedre denne ret og
i forlængelse heraf styrke ufrivilligt barnløses og regnbuefa-
miliers rettigheder med fokus på altruistisk surrogasi, lige
og bedre adgang til fertilitetsbehandling, partnerægdonation
og juridisk flerforældreskab. Enhedslisten har derfor haft et
ønske om at kunne støtte de forbedringer af adgangen til
altruistisk surrogasi, som lovforslaget indebærer.
Enhedslisten kan dog ikke støtte lovforslaget, da det
også indebærer anerkendelse af udenlandske kommercielle
surrogataftaler uden krav til aftalernes kvalitet. Enhedslisten
bemærker, at det ville være muligt at lave en model, der
beskytter surrogatmødres og børns rettigheder som anbefalet
af et flertal i Ekspertgruppen om kommercielle surrogatafta-
ler bestående af bl.a. Institut for Menneskerettigheder, Kvin-
derådet, Børns Vilkår og Børnerådet. Den model har man
med dette lovforslag valgt at tilsidesætte.
Enhedslisten finder det derudover problematisk, at man
nu kan anerkende kommercielle surrogataftaler indgået i ud-
landet, men ikke i Danmark. Dermed signalerer lovforslaget,
at det er i orden at betale udenlandske surrogatmødre for at
bære og føde et barn med de risici, det indebærer, og uden
rettighedsbeskyttelse, men ikke en dansk surrogatmor.
Enhedslisten havde ønsket, at lovforslaget var blevet delt
i to dele, således at Folketinget særskilt kunne tage stilling
til en del om anerkendelse af udenlandske kommercielle
surrogataftaler (stedbarnsadoptioner af børn, der er født på
grundlag af udenlandske surrogataftaler, hvor surrogatmoren
har modtaget vederlag) og en anden del om børn, der kom-
mer til verden inden for rammerne af danske regler for
altruistiske surrogataftaler og får ret til deres forældre i Dan-
mark, uden at det kræver stedbarnsadoption.
Social- og boligministeren afviste desværre i besvarelsen
af L 65 – spørgsmål 10 at forestå en sådan deling af lov-
forslaget, og det, selv om det er sædvanlig praksis, at mini-
sterierne forestår en sådan juridisk øvelse til hjælp for Fol-
ketinget. Afvisningen af delingen betyder, at Enhedslisten
ikke kan støtte det samlede lovforslag. Enhedslisten ville
ellers meget gerne have støttet lovforslagets indhold om
at anerkende medfaderskab i regnbuefamilier, sådan at der
AX030702