Socialudvalget 2024-25
L 65 Bilag 9
Offentligt
2952498_0001.png
Til lovforslag nr.
L 65
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Socialudvalget den 5. december 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af børneloven, adoptionsloven,
forældreansvarsloven og forskellige andre love
(Familiedannelse ved surrogataftaler, medfar som retlig forælder, forenkling af familiedannelse ved voksenadoption m.v.)
[af social- og boligministeren (Sophie Hæstorp Andersen)]
1. Ændringsforslag
Social- og boligministeren har stillet 3 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DD, SF, M, LA, KF, ALT og
Jon Stephensen (UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL og DF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (RV) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse.
Mindretallet vil stemme for ændringsforslag
nr. 1 og 2. Mindretallet vil ved 2. behandling redegøre for
sin stilling til ændringsforslag nr. 3.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget støtter intentionen i
lovforslaget om at sikre børns ret til deres forældre. Selv
om ingen har ret til et barn, har børn ret til deres foræl-
dre. Enhedslisten kæmper aktivt for at forbedre denne ret og
i forlængelse heraf styrke ufrivilligt barnløses og regnbuefa-
miliers rettigheder med fokus på altruistisk surrogasi, lige
og bedre adgang til fertilitetsbehandling, partnerægdonation
og juridisk flerforældreskab. Enhedslisten har derfor haft et
ønske om at kunne støtte de forbedringer af adgangen til
altruistisk surrogasi, som lovforslaget indebærer.
Enhedslisten kan dog ikke støtte lovforslaget, da det
også indebærer anerkendelse af udenlandske kommercielle
surrogataftaler uden krav til aftalernes kvalitet. Enhedslisten
bemærker, at det ville være muligt at lave en model, der
beskytter surrogatmødres og børns rettigheder som anbefalet
af et flertal i Ekspertgruppen om kommercielle surrogatafta-
ler bestående af bl.a. Institut for Menneskerettigheder, Kvin-
derådet, Børns Vilkår og Børnerådet. Den model har man
med dette lovforslag valgt at tilsidesætte.
Enhedslisten finder det derudover problematisk, at man
nu kan anerkende kommercielle surrogataftaler indgået i ud-
landet, men ikke i Danmark. Dermed signalerer lovforslaget,
at det er i orden at betale udenlandske surrogatmødre for at
bære og føde et barn med de risici, det indebærer, og uden
rettighedsbeskyttelse, men ikke en dansk surrogatmor.
Enhedslisten havde ønsket, at lovforslaget var blevet delt
i to dele, således at Folketinget særskilt kunne tage stilling
til en del om anerkendelse af udenlandske kommercielle
surrogataftaler (stedbarnsadoptioner af børn, der er født på
grundlag af udenlandske surrogataftaler, hvor surrogatmoren
har modtaget vederlag) og en anden del om børn, der kom-
mer til verden inden for rammerne af danske regler for
altruistiske surrogataftaler og får ret til deres forældre i Dan-
mark, uden at det kræver stedbarnsadoption.
Social- og boligministeren afviste desværre i besvarelsen
af L 65 – spørgsmål 10 at forestå en sådan deling af lov-
forslaget, og det, selv om det er sædvanlig praksis, at mini-
sterierne forestår en sådan juridisk øvelse til hjælp for Fol-
ketinget. Afvisningen af delingen betyder, at Enhedslisten
ikke kan støtte det samlede lovforslag. Enhedslisten ville
ellers meget gerne have støttet lovforslagets indhold om
at anerkende medfaderskab i regnbuefamilier, sådan at der
AX030702
L 65 - 2024-25 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 5/12-24
2952498_0002.png
2
indføres medfaderskab som retligt forældreskab i relation til
børn, der fødes på grundlag af surrogataftaler, og lovforsla-
gets forslag om forbud mod handel med børn med henblik
på opfostring og forslag om at udvide adgangen til både
voksenadoption og stedbarnsadoption.
Dette kan desværre ikke lade sig gøre grundet ministe-
rens afvisning af hjælp til deling af lovforslaget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
social- og boligministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 8
1)
I det under
nr. 8
foreslåede
§ 456 a, stk. 2,
ændres i
2.
pkt.
»stk. 3-5« til: »stk. 3-6«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 15
2)
I
stk. 3
ændres »§ 5, nr. 4,« til: »§ 4, nr. 5,«.
[Ændring af henvisning]
Af
social- og boligministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget
med undtagelse af RV):
3)
Som
stk. 8
indsættes:
»Stk. 8.
§ 13 finder ikke anvendelse for børn, der er født
før lovens ikrafttræden. For disse børn finder de hidtil gæl-
dende regler anvendelse.«
[Overgangsbestemmelse vedrørende indfødsretsloven]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 8, nr. 8, foreslås det, at der som §
456 a, stk. 2, 1. pkt., i retsplejeloven indsættes en bestem-
melse, hvoraf det fremgår, at i sager om forældreskab efter
børnelovens kapitel 5 b og 5 c finder § 456 b, § 456 e, stk. 1,
§ 456 i, stk. 1 og 2, og § 456 k, stk. 3, ikke anvendelse. Med
§ 456 a, stk. 2, 2. pkt., foreslås det, at i stedet anvendes de
foreslåede bestemmelser i § 456 a, stk. 3-5.
Med lovforslagets § 8, nr. 8, foreslås det imidlertid, at der
i § 456 a, stk. 3-6, indsættes bestemmelser i retsplejeloven,
der skal finde anvendelse for sager om forældreskab efter
børnelovens kapitel 5 b og 5 c.
Det foreslås derfor, at i det foreslåede
§ 456 a, stk. 2, 2.
pkt.,
ændres »stk. 3-5« til: »stk. 3-6«.
Til nr. 2
Lovforslaget indeholder i § 15, stk. 3, en overgangsbe-
stemmelse i relation til den ved lovforslagets § 4, nr. 5,
forslåede ændring af sammensætningen af det rådgivende
udvalg for Familieretshuset.
I lovforslagets § 15, stk. 3, henvises der til lovforslagets §
5, nr. 4, og ikke til § 4, nr. 5.
Det foreslås, at
§ 15, stk. 3,
ændres sådan, at der henvises
til § 4, nr. 5.
Til nr. 3
Lovforslaget indeholder i § 15 en række overgangsbe-
stemmelser.
Det foreslås, at der i
§ 15
indsættes et nyt
stk. 8,
hvoraf
det fremgår, at den ved lovforslagets § 13 foreslåede æn-
dring af indfødsretsloven ikke finder anvendelse for børn,
der er født før lovens ikrafttræden. For disse børn finder de
hidtil gældende regler anvendelse.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. oktober 2024 og var til
1. behandling den 8. november 2024. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og social- og boligministeren sendte den 28.
juni 2024 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del – bilag
253, folketingsåret 2023-24. Den 24. oktober 2024 sendte
social- og boligministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 11 spørgsmål
til social- og boligministeren og 2 spørgsmål til udlændinge-
og integrationsministeren til skriftlig besvarelse, hvoraf so-
cial- og boligministeren har besvaret de 10 spørgsmål og
udlændinge- og integrationsministeren de 2 spørgsmål. Det
sidste spørgsmål til social- og boligministeren forventes be-
svaret inden 2. behandling.
Trine Bramsen (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Gunvor Wibroe (S) Matilde Powers (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Maria Durhuus (S) Sara Emil Baaring (S) Anni Matthiesen (V) Christian Friis Bach (V)
L 65 - 2024-25 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 5/12-24
2952498_0003.png
3
Hans Andersen (V) Rosa Eriksen (M) Nanna W. Gotfredsen (M)
fmd.
Karin Liltorp (M) Jon Stephensen (UFG)
Marlene Harpsøe (DD) Karina Adsbøl (DD) Kim Edberg Andersen (DD) Katrine Daugaard (LA)
nfmd.
Alexander Ryle (LA) Frederik Bloch Münster (KF) Birgitte Bergman (KF) Mette Thiesen (DF)
Kirsten Normann Andersen (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Mads Olsen (SF) Victoria Velasquez (EL) Lotte Rod (RV)
Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
24
15
15
15
13
10
9
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
5
1
1
1
1
6