Til lovforslag nr.
L 65
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Socialudvalget den 00. december 2024
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af børneloven, adoptionsloven,
forældreansvarsloven og forskellige andre love
(Familiedannelse ved surrogataftaler, medfar som retlig forælder, forenkling af familiedannelse ved voksenadoption m.v.)
[af social- og boligministeren (Sophie Hæstorp Andersen)]
1. Ændringsforslag
Social- og boligministeren har stillet 3 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslisten støtter intentionen i lovforslaget om at sik-
re børns ret til deres forældre. Selvom ingen har ret til et
barn, har børn ret til deres forældre. Enhedslisten kæmper
aktivt for at forbedre denne ret og i forlængelse heraf styrke
ufrivilligt barnløse samt regnbuefamiliers rettigheder med
fokus på altruistisk surrogasi, lige og bedre adgang til fertili-
tetsbehandling, partnerægsdonation og juridisk flerforældre-
skab. Enhedslisten har derfor haft et ønske om at kunne
støtte de forbedringer af adgangen til altruistisk surrogasi,
som lovforslaget indebærer.
Enhedslistens medlem af udvalget kan dog ikke støtte
lovforslaget, da det også indebærer anerkendelse af uden-
landske kommercielle surrogataftaler uden krav til aftalernes
kvalitet. Enhedslisten bemærker, at det ville være muligt
at lave en model, der beskytter surrogatmødres og børns
rettigheder som anbefalet af et flertal i Ekspertgruppen om
kommercielle surrogataftaler bestående af blandt andet Insti-
tut for Menneskerettigheder, Kvinderådet, Børns Vilkår og
Børnerådet. Den model har man med indeværende lovfor-
slag valgt at tilsidesætte.
Enhedslisten finder det derudover problematisk, at man
nu kan anerkende kommercielle surrogataftaler indgået i ud-
landet, men ikke i Danmark. Dermed signalerer lovforslaget,
at det er i orden at betale udenlandske surrogatmødre for at
bære og føde et barn med de risici, det indebærer og uden
rettighedsbeskyttelse, men ikke en dansk.
Enhedslisten havde ønsket, at lovforslaget var blevet delt
i to dele, således at Folketinget særskilt kunne tage stilling
til en del om anerkendelse af udenlandske kommercielle
surrogataftaler (stedbarnsadoptioner af børn, der er født på
grundlag af udenlandske surrogataftaler, hvor surrogatmoren
har modtaget vederlag) og en anden del om børn, der kom-
mer til verden inden for rammerne af danske regler for altru-
istiske surrogataftaler, får ret til deres forældre i Danmark,
uden at det kræver stedbarnsadoption.
Social- og boligministeren afviste desværre i besvarel-
sen af L 65 (spørgsmål 10) at forestå en sådan deling af
lovforslaget, og det selvom det er en sædvanlig praksis,
at ministerierne forestår en sådan juridisk øvelse til hjælp
for Folketinget. Afvisningen af delingen betyder, at Enheds-
listen ikke kan støtte det samlede lovforslag. Enhedslisten
ville ellers meget gerne have støttet lovforslagets indhold
om at anerkende medfaderskab i regnbuefamilier, sådan at
der indføres medfaderskab som retligt forældreskab i rela-
tion til børn, der fødes på grundlag af surrogataftaler, samt
DokumentId
Journalnummer