Socialudvalget 2024-25
L 65 Bilag 8
Offentligt
2950047_0001.png
Til lovforslag nr.
L 65
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Socialudvalget den 00. december 2024
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af børneloven, adoptionsloven,
forældreansvarsloven og forskellige andre love
(Familiedannelse ved surrogataftaler, medfar som retlig forælder, forenkling af familiedannelse ved voksenadoption m.v.)
[af social- og boligministeren (Sophie Hæstorp Andersen)]
1. Ændringsforslag
Social- og boligministeren har stillet 3 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslisten støtter intentionen i lovforslaget om at sik-
re børns ret til deres forældre. Selvom ingen har ret til et
barn, har børn ret til deres forældre. Enhedslisten kæmper
aktivt for at forbedre denne ret og i forlængelse heraf styrke
ufrivilligt barnløse samt regnbuefamiliers rettigheder med
fokus på altruistisk surrogasi, lige og bedre adgang til fertili-
tetsbehandling, partnerægsdonation og juridisk flerforældre-
skab. Enhedslisten har derfor haft et ønske om at kunne
støtte de forbedringer af adgangen til altruistisk surrogasi,
som lovforslaget indebærer.
Enhedslistens medlem af udvalget kan dog ikke støtte
lovforslaget, da det også indebærer anerkendelse af uden-
landske kommercielle surrogataftaler uden krav til aftalernes
kvalitet. Enhedslisten bemærker, at det ville være muligt
at lave en model, der beskytter surrogatmødres og børns
rettigheder som anbefalet af et flertal i Ekspertgruppen om
kommercielle surrogataftaler bestående af blandt andet Insti-
tut for Menneskerettigheder, Kvinderådet, Børns Vilkår og
Børnerådet. Den model har man med indeværende lovfor-
slag valgt at tilsidesætte.
Enhedslisten finder det derudover problematisk, at man
nu kan anerkende kommercielle surrogataftaler indgået i ud-
landet, men ikke i Danmark. Dermed signalerer lovforslaget,
at det er i orden at betale udenlandske surrogatmødre for at
bære og føde et barn med de risici, det indebærer og uden
rettighedsbeskyttelse, men ikke en dansk.
Enhedslisten havde ønsket, at lovforslaget var blevet delt
i to dele, således at Folketinget særskilt kunne tage stilling
til en del om anerkendelse af udenlandske kommercielle
surrogataftaler (stedbarnsadoptioner af børn, der er født på
grundlag af udenlandske surrogataftaler, hvor surrogatmoren
har modtaget vederlag) og en anden del om børn, der kom-
mer til verden inden for rammerne af danske regler for altru-
istiske surrogataftaler, får ret til deres forældre i Danmark,
uden at det kræver stedbarnsadoption.
Social- og boligministeren afviste desværre i besvarel-
sen af L 65 (spørgsmål 10) at forestå en sådan deling af
lovforslaget, og det selvom det er en sædvanlig praksis,
at ministerierne forestår en sådan juridisk øvelse til hjælp
for Folketinget. Afvisningen af delingen betyder, at Enheds-
listen ikke kan støtte det samlede lovforslag. Enhedslisten
ville ellers meget gerne have støttet lovforslagets indhold
om at anerkende medfaderskab i regnbuefamilier, sådan at
der indføres medfaderskab som retligt forældreskab i rela-
tion til børn, der fødes på grundlag af surrogataftaler, samt
DokumentId
Journalnummer
L 65 - 2024-25 - Bilag 8: 2. udkast til betænkning
2950047_0002.png
2
lovforslagets forslag om forbud mod handel med børn med
henblik på opfostring og forslag om at udvide adgangen til
både voksenadoption og stedbarnsadoption.
Dette kan desværre ikke lade sig gøre, grundet ministe-
rens afvisning af hjælp til deling af lovforslaget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
social- og boligministeren,
tiltrådt af
<>:
Til § 8
1)
I det under
nr. 8
foreslåede
§ 456 a, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »stk. 3-5« til: »stk. 3-6«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 15
2)
I
§ 15, stk. 3,
ændres »§ 5, nr. 4,« til: »§ 4, nr. 5,«.
[Ændring af henvisning]
3)
Som
stk. 8
indsættes:
»Stk. 8.
§ 13 finder ikke anvendelse for børn, der er født
før lovens ikrafttræden. For disse børn finder de hidtil gæl-
dende regler anvendelse.«
[Overgangsbestemmelse vedrørende indfødsretsloven]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 8, nr. 8, foreslås det, at der som §
456 a, stk. 2, 1. pkt., i retsplejeloven indsættes en bestem-
melse, hvoraf det fremgår, at i sager om forældreskab efter
børnelovens kapitel 5 b og 5 c finder § 456 b, § 456 e, stk. 1,
§ 456 i, stk. 1 og 2, og § 456 k, stk. 3, ikke anvendelse. Med
§ 456 a, stk. 2, 2. pkt., foreslås det, at i stedet anvendes de
foreslåede bestemmelser i § 456 a, stk. 3-5.
Med lovforslagets § 8, nr. 8, foreslås det imidlertid, at der
i § 456 a, stk. 3-6, indsættes bestemmelser i retsplejeloven,
der skal finde anvendelse for sager om forældreskab efter
børnelovens kapitel 5 b og 5 c.
Det foreslås derfor, at i det foreslåede
§ 456 a, stk. 2, 2.
pkt.,
ændres »stk. 3-5« til: »stk. 3-6«.
Til nr. 2
Lovforslaget indeholder i § 15, stk. 3, en overgangsbe-
stemmelse i relation til den ved lovforslagets § 4, nr. 5,
forslåede ændring af sammensætningen af det rådgivende
udvalg for Familieretshuset.
I lovforslagets § 15, stk. 3, henvises der til lovforslagets §
5, nr. 4, og ikke til § 4, nr. 5.
Det foreslås, at
§ 15, stk. 3,
ændres sådan, at der henvises
til § 4, nr. 5.
Til nr. 3
Lovforslaget indeholder i § 15 en række overgangsbe-
stemmelser.
Det foreslås, at der i
§ 15
indsættes et nyt
stk. 8,
hvoraf
det fremgår, at den ved lovforslagets § 13 foreslåede æn-
dring af indfødsretsloven ikke finder anvendelse for børn,
der er født før lovens ikrafttræden. For disse børn finder de
hidtil gældende regler anvendelse.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. oktober 2024 og var til
1. behandling den 8. november 2024. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og social- og boligministeren sendte den 28.
juni 2024 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del – bilag
253, folketingsåret 2023-24. Den 24. oktober 2024 sendte
social- og boligministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 11 spørgsmål
til social- og boligministeren og 2 spørgsmål til udlændin-
ge- og integrationsministeren til skriftlig besvarelse, hvoraf
social- og boligministeren har besvaret de 8 spørgsmål og
udlændinge- og integrationsministeren de 2 spørgsmål. De
øvrige 3 spørgsmål til social- og boligministeren forventes
besvaret inden 2. behandling.
Trine Bramsen (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Gunvor Wibroe (S) Matilde Powers (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Maria Durhuus (S) Sara Emil Baaring (S) Anni Matthiesen (V) Christian Friis Bach (V)
Hans Andersen (V) Rosa Eriksen (M) Nanna W. Gotfredsen (M)
fmd.
Karin Liltorp (M) Jon Stephensen (UFG)
Marlene Harpsøe (DD) Karina Adsbøl (DD) Kim Edberg Andersen (DD) Katrine Daugaard (LA) Alexander Ryle (LA)
L 65 - 2024-25 - Bilag 8: 2. udkast til betænkning
2950047_0003.png
3
Frederik Bloch Münster (KF) Birgitte Bergman (KF) Mette Thiesen (DF) Theresa Berg Andersen (SF)
Charlotte Broman Mølbæk (SF) Mads Olsen (SF) Victoria Velasquez (EL) Lotte Rod (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
24
15
15
15
13
10
9
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
5
1
1
1
1
6