Socialudvalget 2024-25
L 64 Bilag 1
Offentligt
2924874_0001.png
Social-, Bolig- og
Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Den 15. august 2024
Ankestyrelsens svar til høring om udkast til lovforslag om ændring
af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
(Tilbagerulning af skærpede krav til kommunalbestyrelsens
behandling af danmarkskortet m.v.)
jeres j.nr. 885818
Social- Bolig- og Ældreministeriet har den 27. juni 2024 bedt Ankestyrelsen
om bidrag til besvarelse af høring om udkast til lovforslag om ændring af
lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
(Tilbagerulning af skærpede krav til kommunalbestyrelsens behandling af
danmarkskortet m.v.).
Ankestyrelsens bemærkninger
Lovforslagets § 1, nr. 1, om et nyt § 9 c, stk. 11, i retssikkerhedsloven
Det er foreslået, at en handlekommune og en tidligere handlekommune
kan aftale, at § 9 c, stk. 10, fraviges for så vidt angår refusion for udgifter
til hjælpemidler efter § 112 i serviceloven og § 90, nr. 4, i barnets lov, når
handlekommunen har ret til refusion efter § 9 c, stk. 4-7 og stk. 9.
Vi forudsætter, at en sådan aftale i lighed med aftaler efter
retssikkerhedslovens § 9, stk. 9, § 9 a, stk. stk. 8, og § 9 c, stk. 12 (der
med lovforslaget bliver stk. 13) ikke kan indbringes for Ankestyrelsen. Vi
foreslår, at dette fremgår af lovbemærkningerne.
Økonomiske
bemærkninger
Det fremgår af lovforslaget, at der forventes en besparelse på 0,7 mio.
kr. i Ankestyrelsen i 2025. Ankestyrelsen har ikke bemærkninger til
dette.
J.nr. 24-64263
L 64 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
Venlig hilsen
Jacob Hess
2
L 64 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2924874_0003.png
6. august 2024
Til Social-, Bolig og Ældreministeriet
Høringssvar
Børne- og Kulturchefforeningen takker for muligheden for at afgive høringssvar på lovforslag om
ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Tilbagerulning af skærpede
krav til kommunalbestyrelsens behandling af danmarkskortet m.v.).
Børne- og Kulturchefforeningen ser meget positivt på, at ministeriet fortsat har fokus på
regelforenkling og på at styrke det lokale ansvar og afskaffelse af unødig regulering og kontrol;
vi tilslutter os forslagene om:
1) Afskaffelse af de skærpede krav til kommunernes behandling af Ankestyrelsens danmarkskort
over omgørelsesprocenter.
2) Afskaffelse af Ankestyrelsens mulighed for at pålægge kommunerne at behandle andre typer af
undersøgelser end praksisundersøgelser.
3) Indførelse af mulighed for at kommunalbestyrelsen kan delegere behandlingen af
Ankestyrelsens praksisundersøgelser til et udvalg.
4) Indførelse af mulighed for at aftale fravigelse af reglerne om beregning af krav på
mellemkommunal refusion for udgifter til hjælpemidler.
I forhold til punkt to kan det med fordel i bemærkningerne fremgå mere tydeligt, hvad der præcist
definerer en
praksisundersøgelse,
så der ikke opstår usikkerhed omkring, hvornår Ankestyrelsens
mange undersøgelser reelt forstås og ses som en praksisundersøgelse.
Af Ankestyrelsens hjemmeside fremgår det, at praksisundersøgelser er undersøgelse af udvalgte
kommuners praksis inden for et bestemt område, hvor der gennemgås en række sager. Det er fx uklart
hvad ”andre typer af Ankestyrelsens undersøgelser og aktiviteter” omfatter. Børne- og
Kulturchefforeningen antager på den baggrund, at fx børnesagsbarometre og handicapbarometre også
bliver defineret som praksisundersøgelser.
Børne- og Kulturchefforeningen anbefaler, at der tages stilling til om kontrollen via
børnesagsbarometret ikke også bør afskaffes i den nuværende form, da der netop ses på en ny form til
børnesagsbarometret i forbindelse med indførelsen af Barnets Lov. Årsagen til det er, at antallet af
sager er så lille, at det intet siger om kvaliteten af den enkelte kommunes sagsbehandling. Børne- og
Kulturchefforeningen ser her potentiale for at fjerne unødig regulering og kontrol.
Generelt ser Børne- og Kulturchefforeningen også en udvikling i, at kommunernes bruger flere
ressourcer på diverse undersøgelser, hvor Ankestyrelsen ønsker at få indsigt i, hvordan kommunerne
forvalter en given lovgivning. Når nogle af kommunerne så medvirker i disse, bliver flere af
kommunerne efterfølgende skriftligt oplyst om, at deres svar kan give anledning til rejsning af
tilsynssag, og kommunerne bliver bedt om yderligere oplysninger omkring den reelle sagsbehandling,
hvis fx en børne- og ungerådgiver i undersøgelsen har udtalt sig uhensigtsmæssigt. Dette gør, at der er
flere kommuner, der takker nej til at medvirke i en ellers velmente, gensidig læringsproces.
Børne- og Kulturchefforeningen
| Ikast-Brande Kommune | Bellisvej 2 | 8766 Nørre Snede
CVR 12612575 · EAN 5797200112149 · TLF 41 75 06 60 · MAIL [email protected] · Side 1 af 2
L 64 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2924874_0004.png
I forhold til punkt fire fremgår det, at begge kommuner skal være enige om at fravige kravet om, at den
mellemkommunale refusion på hjælpemiddelområdet ikke nødvendigvis skal beregnes på baggrund af
de faktiske udgifter.
Børne- og Kulturchefforeningen finder det uklart, hvori de store forenklinger ligger, når dels begge
kommuner skal være enige om at afvige fra bestemmelserne i retssikkerhedslovens §9c stk. 10, og når
kommunerne samtidig skal være enige om, hvordan kravet skal opgøres i stedet. Af lovforslagets
bemærkninger fremgår det også, at kommunerne bør indgå en meget klar aftale om, hvordan kravet
på mellemkommunale refusion så skal opgøres, så der ikke opstår uenighed om det.
Børne- og Kulturchefforeningen kan derfor på baggrund af de oplysninger der er i lovforslaget være
usikker på, om der reelt er tale om forenklinger og ser frem til en tydeliggørelse i det videre
udmøntningsarbejde.
Med venlig hilsen
Rasmus Byskov-Nielsen
Vicekommunaldirektør, Ikast-Brande Kommune
Formand for Børne- og Kulturchefforeningen
Helle Støve
Direktør for Børn og Unge, Holstebro Kommune
Formand for Børne- og Kulturchefforeningens Børne- og Familienetværk
Børne- og Kulturchefforeningen
| Ikast-Brande Kommune | Bellisvej 2 | 8766 Nørre Snede
CVR 12612575 · EAN 5797200112149 · TLF 41 75 06 60 · MAIL [email protected] · Side 2 af 2
L 64 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2924874_0005.png
Social- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
16.08.2024
J.nr. 3.7.27/PEB
Børns retssikkerhed skal vægtes højere end kommuners frihed fra
skærpede krav til opfølgning på sagsbehandling
Børnerådets bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område (Tilbagerulning af skærpede krav til kommunalbestyrelsens
behandling af danmarkskortet m.v.)
Lovforslaget tilbageruller de skærpede krav til kommunalbestyrelsens behandling af danmarkskortet
1
,
som blev indført tilbage i 2022, og som gælder til udgangen af 2025. Konkret foreslås det:
1. At kommunalbestyrelser fremadrettet ikke skal tage stilling til, hvorvidt de vil udarbejde en
handlingsplan i forlængelse af kommunalbestyrelsens behandling af danmarkskortet.
2. At Ankestyrelsen ikke længere vil kunne pålægge en kommunalbestyrelse at udarbejde en
handlingsplan, hvis kommunalbestyrelsen selv vurderer, at det ikke er nødvendigt.
3. At Ankestyrelsen fremover alene vil have mandat til at pålægge kommunalbestyrelser at
behandle praksisundersøgelser og ikke andre typer af undersøgelser.
Det indgår videre i lovforslaget, at kommunalbestyrelser fremadrettet kan beslutte, at behandlingen af
Ankestyrelsens praksisundersøgelser kan uddelegeres til et udvalg under kommunalbestyrelsen, samt at
kommuner fremover selv kan aftale, hvordan kravet om mellemkommunal refusion til hjælpemidler skal
opgøres.
Børnerådet er bekymret for, at flere af de foreslåede ændringer vil svække retssikkerheden for børn og
unge, når kommunalbestyrelser ikke har samme forpligtelse til at følge op på fejl og mangler i
sagsbehandlingen. Børnerådet anerkender, at de fleste kommuner gør en stor indsats for at overholde
lovgivningen på det sociale område, men danmarkskortet viser desværre, at Ankestyrelsen i alt for mange
tilfælde omgør kommunernes afgørelser ved enten at hjemsende, ændre eller ophæve beslutningerne. I
nedenstående tabel er omgørelsesprocenten på tværs af landets kommuner opgjort for de seneste fem
år for henholdsvis børnehandicapområdet og socialområdet. Heraf fremgår det, at i fire ud af de seneste
fem år er tæt på 50 % af sagerne på børnehandicapområdet blevet omgjort af Ankestyrelsen, mens der
på socialområdet, som bl.a. inkluderer nogle af de mest indgribende foranstaltninger i børns liv, sker
omgørelse i mere end en tredjedel af sagerne.
1
Danmarkskortet viser kommuners tal og data på socialområdet, herunder omgørelsesprocenten.
Omgørelsesprocenten viser, hvorvidt de, der klager til Ankestyrelsen, enten har ret i deres klage, eller har ret til at få
genbehandlet deres sag.
Børnerådet · 3378 3300 · [email protected] · www.børnerådet.dk
1
L 64 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2924874_0006.png
Omgørelsesprocent
Børnehandicapområdet
Socialområdet
2019
50,6%
40,9%
2020
52,0%
36,2%
2021
35,8%
31,8%
2022
48,8%
37,5%
2023
48,4%
38,5%
Kilde: Danmarkskortet med kommunale sammenligninger, Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Omgørelsesprocenterne er alt for høje og giver anledning til store bekymringer om børns retsstilling og -
sikkerhed. Man kan spørge sig selv, om der ville være samme villighed til at give frihed til egenkontrol,
hvis man på kræftområdet konstaterede fejl eller mangler i næsten hvert andet forløb. Tallene
understreger, at der er et tydeligt behov for en instans, der kan kontrollere kommunalbestyrelsernes
egne vurderinger af retssikkerheden i den kommunale sagsbehandling. Ønsket om at sætte kommunerne
fri til at tage ansvar må ikke resultere i frihed fra at tage ansvar.
Børnerådet mener derfor, at man bør fastholde de skærpede krav til kommunalbestyrelsens behandling
af danmarkskortet, og at Ankestyrelsen fortsat skal have mandat til at pålægge kommunalbestyrelser at
behandle andre undersøgelser end praksisundersøgelser.
Da de skærpede krav til kommunalbestyrelsernes behandling af danmarkskortet står til at udløbe ved
udgangen af 2025, opfordrer Børnerådet til, at man snarligt får evalueret ordningen med henblik på at
vurdere, om ændringerne skal indarbejdes i lovgivningen permanent.
I relation til danmarkskortet vil Børnerådet gerne udtrykke bekymring over, hvorvidt Ankestyrelsen
fortsat kan opgøre kortet fyldestgørende efter indførelsen af Barnets Lov, hvor form og krav til den
kommunale sagsbehandling er blevet gjort mindre konkrete.
Med venlig hilsen
Bente Boserup
Forperson
Maja Olesen
Sekretariatschef
Børnerådet · 3378 3300 · [email protected] · www.børnerådet.dk
2
L 64 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2924874_0007.png
Blekinge Boulevard 2
2630 Taastrup, Danmark
Tlf.: +45 3675 1777
[email protected]
www.handicap.dk
02. juli 2024 / jepperf_dh
Sag 16-2024-00216
Dok. 654148
Høringssvar
Danske Handicaporganisationer (DH) takker for fremsendte lovforslag, som indeholder følgende lovændrin-
ger:
1. Afskaffelse af de skærpede krav til kommunernes behandling af Ankestyrelsens danmarkskort over
omgørelsesprocenter.
2. Afskaffelse af Ankestyrelsens mulighed for at pålægge kommunerne at behandle andre typer af un-
dersøgelser end praksisundersøgelser.
3. Indførelse af mulighed for at kommunalbestyrelsen kan delegere behandlingen af Ankestyrelsens
praksisundersøgelser til et udvalg.
4. Indførelse af mulighed for at aftale fravigelse af reglerne om beregning af krav på mellemkommunal
refusion for udgifter til hjælpemidler.
Afskaffelse af de skærpede krav til kommunernes behandling af Ankestyrelsens danmarkskort over
omgørelsesprocenter
DH er uforstående over, at man allerede vælger at tilbagerulle loven. I forbindelse med høringen til lovforsla-
get roste DH regeringen for tage et godt skridt på vej mod bedre retssikkerhed, da vi oplever, at mennesker
med handicap ofte får en dårlig sagsbehandling i landets kommuner og skal kæmpe for at få essentiel kom-
penserende støtte. Dette underbygges af netop danmarkskortet, som viser, at der er en stor omgørelsespro-
cent på de påklagede sager. På voksenhandicapområdet er der en omgørelsesprocent på 37 procent og på
børnehandicapområdet er den helt oppe 48,4 procent.
Den dårlige kvalitet i sagsbehandlingen er ikke kun på påklagede sager, men ses også i Ankestyrelsens nye
handicapbarometer. Formålet med barometret er at undersøge kvaliteten af sagsbehandlingen i landets
kommuner i sager, som ikke er påklaget til Ankestyrelsen. Barometret for 2023 viser, at 47 procent af sager
om ledsagelse til voksne efter servicelovens § 97 havde retlige mangler med væsentlig betydning for afgø-
relsens rigtighed.
Danmarkskortet og Ankestyrelsens handicapbarometer viser, at der er brug for, at Ankestyrelsen fortsat har
beføjelserne til systematisk at kunne følge kvaliteten i den kommunale sagsbehandling.
I dag kan Ankestyrelsen pålægge en kommunalbestyrelse en handlingsplan, hvis de ikke selv har iværksat
en på baggrund af en høj omgørelsesprocent. Det mener DH er fornuftigt, da det sikrer, at landets kommu-
ner ikke kan ignorere en høj omgørelsesprocent, men pålægges at skabe de nødvendige forbedringer af
sagsbehandlingen.
DH er fælles talerør for de danske handicaporganisationer.
Vi repræsenterer mennesker med alle typer handicap - fra hjerneskade og gigt til udviklingshandicap og sindslidelse.
L 64 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
DH bemærker, at besparelsen ved at rulle lovforslaget tilbage vil være på cirka 7.000 kroner pr. kommune.
Det er derfor begrænset, hvor meget kommunerne vil kunne mærke frisættelsen.
Afskaffelse af Ankestyrelsens mulighed for at pålægge kommunerne at behandle andre typer af un-
dersøgelser end praksisundersøgelser
DH er ikke enig med ministeriet i, at det er en unødig detailstyring af kommunerne, når Ankestyrelsen kan gå
ind og bede kommunalbestyrelsen behandle andre undersøgelser end praksisundersøgelserne. Vi mener, at
de udvidede beføjelser, som Ankestyrelsen har fået med lovgivningen, er helt nødvendige for dels at ind-
samle data om sagsbehandlingen, men også muligheden for at følge op på kvaliteten i den enkelte kommu-
nes sagsbehandling.
Indførelse af mulighed for at kommunalbestyrelsen kan delegere behandlingen af Ankestyrelsens
praksisundersøgelser til et udvalg
DH har ingen kommentarer til denne ændring.
Indførelse af mulighed for at aftale fravigelse af reglerne om beregning af krav på mellemkommunal
refusion for udgifter til hjælpemidler
DH kan være bekymrede for, at den dialog, som skal være mellem henholdsvis tidligere kommune og hand-
lekommunen kan få sagen til at trække ud. Derfor skal det i lovgivningen tydeliggøres, at dialogen mellem
kommunerne om den mellemkommunale refusion ikke må betyde forsinkelse i sagsbehandlingen. Borgeren
må ikke opleve et dårligere serviceniveau, fordi to kommuner skal kommunikere om refusion.
DH foreslår derfor følgende udformning af § 1 nr. 1 (fremhævet ændring)
I § 9 c indsættes efter stk. 10 som nyt stykke:
Stk. 11. Handlekommunen og den tidligere handlekommune kan for krav på refusion efter stk. 4-7 og 9 for
udgifter til hjælpemidler efter § 112 i lov om social service og § 90, nr. 4, i barnets lov aftale at fravige be-
stemmelsen i stk. 10,
så længe dette ikke medfører en forsinkelse i sagen for borgeren.
Side 2 af 2
L 64 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2924874_0009.png
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon: 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
17. aug 2024
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
Dokumenter uden PDF-
version (ikke vedlagt)
Udskrevet
16-08-2024
Liva Hartvig Hansen ([email protected])
Maria Schultz (Sagsbehandler, Center for Jura og Internationale Opgaver)
Høringssvar over udkast til forslag til lov om ændring af lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område (2024 - 2317)
898578
1
Maria Schultz
Høringssvar over udkast til forslag til lov om ændring af lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område (2024 - 2317)
17. aug 2024
L 64 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2924874_0010.png
-- AKT 898578 -- BILAG 1 -- [ Høringssvar over udkast til forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og admin… --
Maria Schultz ([email protected])
'[email protected]' ([email protected])
Liva Hartvig Hansen ([email protected])
Høringssvar over udkast til forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område (2024 - 2317)
Sendt:
16-08-2024 11:54
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Til Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Danske Regioner har ingen bemærkninger til høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område (Tilbagerulning af skærpede krav til
kommunalbestyrelsens behandling af danmarkskortet m.v.).
Med venlig hilsen
Liva Hartvig Hansen
Student
Team Psykiatri og Social
Center for Sundheds- og Socialpolitik (SUS)
M 23616403
E
[email protected]
Dampfærgevej 22
2100 København Ø
T
35 29 81 00
L 64 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2924874_0011.png
Til Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Tak for høringsmaterialet. Danske Ældreråd har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Trine Toftgaard Lund
Direktør
Telefon: 38 77 01 63 | Mobil: 22 42 89 13 | Mail:
[email protected]
Danske Ældreråd | Jernbane Allé 54, 3. sal | 2720 Vanløse
www.danske-aeldreraad.dk
L 64 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2924874_0012.png
Høringssvar
Esben Schmidt
Jurist | Virksomhedsadvokat
Telefon: 41 21 05 00
[email protected]
Nibe, juli 2024
Høringssvar til udkast til ændring af
retssikkerhedsloven
Hermed Dataproces’ høringssvar i anledning af udkastet til ”Lov
om ændring af lov
om retssikkerhed og administration på det sociale område (Tilbagerulning af skær-
pede krav til kommunalbestyrelsens behandling af danmarkskortet m.v.)”
offentlig-
gjort på Høringsportalen under følgende link:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/68848
Angående udstrækning af muligheden for at aftale
forholdsmæssig fordeling for refusion for hjælpemidler
til yderligere tilfælde
Dataproces støtter selvfølgelig den med høringsudkastet formulerede mulighed for
at aftale en anden (f.eks. forholdsmæssig) betaling af refusion for hjælpemidler end
de faktiske udgifter, jfr. forslagets §1, nr. 1.
Efter forslaget hjemles den nye aftalemulighed i en række situationer, nemlig når der
er ret til mellemkommunal refusion efter følgende bestemmelser i retssikkerhedslo-
ven:
§9c, stk. 4 (ungestøtte),
§9c, stk. 5 (frit valg),
§9c, stk. 6 (passivitet),
§9c, stk. 7 (”sommerhusreglen”) og
§9c, stk. 9 (midlertidig handlekommuneregel i forbindelse med uenighed).
Det kunne overvejes, om den nye regel også burde udstrækkes til følgende tilfælde,
hvor der er ret til mellemkommunal refusion for hjælpemidler, fordi handle- og beta-
lingskommunen er forskellige:
Anbringelsessager efter §9c, stk. 2 og stk. 3, hvor den anbringende kommune
ikke har hjemtaget handleforpligtelsen i 2011 eller senere, og hvor der derfor
er en anden aktuel handlekommune, som har ret til refusion efter §89a, stk.
2,
anbringelsessager efter §9c, stk. 2 og stk. 3, samt §9a, stk. 4, når handlefor-
pligtelsen er delegeret til opholdskommunen efter §9, stk. 10 eller §9a, stk. 8
samt
Skalhuse 13, 9240 Nibe
41 21 05 00
www.dataproces.dk
Side 1 af 2
L 64 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2924874_0013.png
Høringssvar
Esben Schmidt
Jurist | Virksomhedsadvokat
Telefon: 41 21 05 00
[email protected]
Nibe, juli 2024
sager, hvor 2 kommuner har indgået betalingsaftale, uden at retten til refu-
sion følger af loven, jfr. §9c, stk. 12.
Som situationen er i dag, er hjemlen til refusion for udgifter efter serviceloven i det
andet af de 3 ovennævnte tilfælde vel også nærmest at finde i retssikkerhedslovens
§9c, stk. 3 ligesom i det tredie nævnte tilfælde. I så fald kan der ses bort fra situation
nr. 2.
Det er muligt, at der allerede i retssikkerhedslovens §9c, stk. 12 er hjemmel til at af-
tale en anden beregning af refusionen end den, der følger af loven. Det følger i hvert
fald af bestemmelsen, at man kan aftale en anden tidsmæssig begrænsning af refusi-
onsforpligtelsen end den, der måske ville følge af analog anvendelse af andre princip-
per i loven.
Dette er dog ikke sikkert. Bestemmelsen i retssikkerhedslovens nugældende §9c, stk.
12 blev indsat med lovændringen
l. 117/1999. Forarbejderne
hertil beskæftiger sig
med muligheden for at aftale 1) den tidsmæssige begrænsning af refusionsaftalen
samt 2) muligheden for at aftale, om refusionsforpligtelsen gælder en eller flere af de
sociale love, men forarbejderne nævner ikke udtrykkeligt muligheden for at aftale an-
derledes beregningsprincipper indenfor den enkelte lov, end hvad der følger af rets-
sikkerhedslovens almindelige principper (fuld mellemkommunal refusion af udgiften
efter fratrækning af evt. statsrefusion).
Det kunne derfor være, der var behov for at præcisere hjemlen i forhold til udgifter
til hjælpemidler også i dette tilfælde.
Med venlig hilsen
Esben Schmidt, advokat
Dataproces
Skalhuse 13, 9240 Nibe
41 21 05 00
www.dataproces.dk
Side 2 af 2
L 64 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2924874_0014.png
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon: 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
17. aug 2024
08-07-2024
Lise Sørensen ([email protected])
Maria Schultz (Sagsbehandler, Center for Jura og Internationale Opgaver)
SV: Udkast til lovforslag om ændring af lov om retssikkerhed og administration
Akttitel
på det sociale område (Tilbagerulning af skærpede krav til
kommunalbestyrelsens behandling af danmarkskortet m.v.)
Identifikationsnummer 890034
Versionsnummer
1
Ansvarlig
Maria Schultz
SV Udkast til lovforslag om ændring af lov om retssikkerhed og administration
Vedlagte dokumenter på det sociale område (Tilbagerulning af skærpede krav til
kommunalbestyrelsens behandling af danmarkskortet m.v.) (SM Id nr. 885818)
Dokumenter uden
PDF-version (ikke
vedlagt)
Udskrevet
17. aug 2024
Brevdato
Afsender
Modtagere
L 64 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2924874_0015.png
-- AKT 890034 -- BILAG 1 -- [ SV Udkast til lovforslag om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det s… --
Maria Schultz ([email protected])
Lise Sørensen ([email protected])
SV: Udkast til lovforslag om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
(Tilbagerulning af skærpede krav til kommunalbestyrelsens behandling af danmarkskortet m.v.)
E-mailtitel:
SV: Udkast til lovforslag om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
(Tilbagerulning af skærpede krav til kommunalbestyrelsens behandling af danmarkskortet m.v.) (SM Id nr.:
885818)
08-07-2024 11:16
Sendt:
Til:
Fra:
Titel:
DKDK kvitterer for modtagelse af høringen og har ingen kommentarer hertil.
Med venlig hilsen
Lise Sørensen
Faglig sekretær
DemensKoordinatorer i DanmarK (DKDK)
Tlf. 3877 0168
Svend Aukens Plads 11, 2300 København S
Fra:
Maria Schultz <[email protected]>
Sendt:
27. juni 2024 11:36
Til:
[email protected];
Alzheimerforeningen <[email protected]>;
[email protected];
[email protected];
Børnerådet <[email protected]>;
[email protected];
Børns Vilkår <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Danske Handicaporganisationer <[email protected]>;
Danske Regioner <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Camilla Kronborg
- De Anbragtes Vilkår <[email protected]>;
[email protected];
Demenskoordinatorer i Danmark
<[email protected]>;
[email protected];
Socialchefforeningen <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected];
KL, Kommunernes Landsforening <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
Rådet for Socialt Udsatte <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]
Emne:
Udkast til lovforslag om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
(Tilbagerulning af skærpede krav til kommunalbestyrelsens behandling af danmarkskortet m.v.) (SM Id nr.: 885818)
Til de på vedlagte høringsliste anførte høringsparter,
Social-, Bolig- og Ældreministeriet sender hermed udkast til lovforslag om ændring af lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område (Tilbagerulning af skærpede krav til kommunalbestyrelsens behandling af
danmarkskortet m.v.) i offentlig høring. Der henvises til vedlagte høringsbrev.
Med venlig hilsen
Maria Schultz
Chefkonsulent
Jura og International
Direkte telefon: 41 85 10 54
Mail: [email protected]
L 64 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2924874_0016.png
Social-, Bolig og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 33 92 93 00
www.sm.dk
Sådan behandler vi personoplysninger
L 64 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2924874_0017.png
Justitia |
Danmarks uafhængige juridiske tænketank
Høringssvar
Forslag til Lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
(Tilbagerulning af skærpede krav til kommunalbestyrelsens behandling af danmarkskortet
m.v.)
Justitia anerkender behovet for afskaffelse af unødig regulering og sætte kommunerne mere fri til
selv at tage ansvar på den måde, der passer til den enkelte kommune og dennes borgere. Det er
dog vigtigt, at sådanne tiltag ikke forringer borgernes retssikkerhed.
Danmarkskortet, der viser Ankestyrelsens omgørelsesprocenter i klagesager på det sociale område
fordelt på kommuneniveau, er efter Justitia vurdering et vigtigt værktøj for arbejdet med at sikre
øget retssikkerhed i kommunerne. Det samme gælder Ankestyrelsens praksisundersøgelser.
Det er derfor Justitias opfattelse, at man skal være forsigtig med at lempe kravene til, i hvilket
omfang og hvordan kommunalbestyrelserne skal behandle disse vigtige retssikkerhedsværktøjer. I
det omfang sådanne - eller andre lignende - ændringer gennemføres, bør det efter Justitias
opfattelse samtidig overvejes, om andre tiltag kan iværksættes for at styrke den borgernære
retssikkerhed i kommunerne.
Justitias rapport om retssikkerhed i kommunerne fra 2023 har afdækket forholdsvis store forskelle
mellem kommunerne, når det handler om andelen af sager, som Ankestyrelsen omgør i form af
ændring eller hjemvisning af kommunernes afgørelser. Disse forskelle genfindes også, når der ses
på Ankestyrelsens kritik af væsentlige sagsbehandlingsfejl. Der ses en tydelig sammenhæng
mellem kommunernes gennemsnitlige omgørelsesprocent og størrelsen på kommunerne. Mens de
20 største kommuner havde en gennemsnitlig omgørelsesprocent i den undersøgte periode på
27,7 procent, havde de 20 mindste kommuner en gennemsnitlig omgørelsesprocent på 31,9
procent. Selvom rapportens data ikke kan give et fyldestgørende billede af retssikkerheden i de
enkelte kommuner, må den nødvendigvis give anledning til bekymringer om, hvorvidt borgernes
retssikkerhed ligger på et tilfredsstillende niveau i alle kommuner. Det gælder i ikke mindst i de
mindste kommuner, der som nævnt har en noget højere omgørelsesprocent end de største
kommuner.
Det største problem må imidlertid efter Justitias opfattelse anses for at være den manglende
gennemsigtighed i kommunernes retssikkerhed. Adgangen til offentligt tilgængelige data, som på
mere fyldestgørende måde kan afdække kommunernes retssikkerhedsniveau, er meget begrænset.
Justitia har tidligere i en rapport om kommunernes sagsbehandlingstider fra 2022 gjort
opmærksom på det samme problem. Den rapport viste bl.a., at kommunerne reelt ikke målte på
deres faktiske sagsbehandlingstider, og at de derfor ikke kunne opfylde deres forpligtelse til at
holde øje med, om deres sagsbehandlingsfrister var realistiske og retvisende, ligesom det var
vanskeligt for kommunerne at skride ind overfor lange sagsbehandlingstider, når det var
nødvendigt.
ac
Justitia
Vesterbrogade 69D 1. th.
Side 1
1620 København
Justitia-int.org
L 64 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2924874_0018.png
Justitia |
Danmarks uafhængige juridiske tænketank
Høringssvar
Efter Justitias opfattelse er det nødvendigt at sikre en bred monitorering af retssikkerheden i
kommunerne, så det i højere grad sikres, at borgerne – uanset bopæl – bliver mødt af et
acceptabelt retssikkerhedsniveau i deres kontakt med kommunen.
De påtænkte lempelser i kommunalbestyrelsens behandling af de i lovforslagets omhandlede
retssikkerhedsværktøjer giver på denne baggrund Justitia anledning til at anbefale, at kommunerne
forpligtes til at måle på deres retssikkerhed på en række nærmere definerede parametre, der kan
fastlægges i samarbejde med blandt andet KL, Ankestyrelsen og de ansvarligere ministerier.
Målingerne bør i videst muligt omfang understøttes af it-løsninger. Resultaterne af monitoreringen
skal først og fremmest anvendes af kommunerne selv med henblik på at iværksætte eventuelle
løbende tiltag til forbedringer af retssikkerheden, men bør naturligvis også kunne indgå i
Ankestyrelsens tilsyn med kommunerne. De mest centrale målinger bør desuden offentliggøres på
kommunernes hjemmesider, så borgerne har mulighed for at gøre sig bekendt med
retssikkerhedsniveauet i deres kommune og sammenligne med andre kommuner.
Med venlig hilsen
Birgitte Arent Eiriksson
Direktør Justitia Danmark
JUSTITIA
Mobil/Cell
+45 41103894
E-mail:
[email protected]
http://www.justitia-int.org
ac
Justitia
Vesterbrogade 69D 1. th.
Side 2
1620 København
Justitia-int.org
L 64 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2924874_0019.png
KL
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sendt pr. majl til [email protected]
Høringssvar fra KL vedr. udkast til lov om ændring af lov om
retssikkerhed og administration mv
Social- Bolig- og Ældreministeriet har den 27. juni 2024 anmodet KL om
eventuelle bemærkninger til forslag til lov om ændring af lov om retssik-
kerhed og administration på det sociale område (tilbagerulning af skær-
pede krav til kommunalbestyrelsens behandling af danmarkskortet m.v.).
Høringssvaret skal være ministeriet i hænde senest den 16. august.
Forslaget er en udmøntning af en række af de regelforenklingsforslag,
som indgår i bilag 1 til aftalen om kommunernes økonomi for 2025 mel-
lem regeringen og KL:
1. Afskaffelse af de skærpede krav til kommunernes behandling af
Ankestyrelsens danmarkskort over omgørelsesprocenter
2. Afskaffelse af Ankestyrelsens mulighed for at pålægge kommu-
nerne at behandle andre typer af undersøgelser end praksisun-
dersøgelser
3. Indførelse af mulighed for at kommunalbestyrelsen kan delegere
behandlingen af Ankestyrelsens praksisundersøgelser til et ud-
valg
4. Indførelse af mulighed for at aftale fravigelse af reglerne om be-
regning af krav på mellemkommunal refusion for udgifter til hjæl-
pemidler
KL har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Dato: 5. august 2024
Sags ID: SAG-2024-02713
Dok. ID: 3476392
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3238
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 1
Med venlig hilsen
J
Janet Samuel
L 64 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2924874_0020.png
Social- Bolig og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
København, 13. august 2024
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område (Tilbagerulning af skærpede krav til kommunalbestyrelsens behandling af dan-
markskortet m.v.)
Social- Bolig og Ældreministeriet har ved e-mail af 27. juni 2024 anmodet om Red Barnets eventuelle be-
mærkninger til forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Red Barnet skal indledningsvist bemærke, at
høringen falder hen over sommeren, hvorfor dette hørings-
svar alene vedrører få, principielle overvejelser:
Det fremgår af retssikkerhedslovens § 79 b, stk. 2, at kommunalbestyrelsen i forbindelse med behandlin-
gen af danmarkskortet efter § 79 b, stk. 1, skal tage stilling til, hvorvidt der er behov for at udarbejde en
handlingsplan til styrkelse af den juridiske kvalitet i kommunens sagsbehandling. Beslutter kommunalbe-
styrelsen, at der ikke skal udarbejdes en handlingsplan, skal kommunalbestyrelsen orientere Ankestyrel-
sen herom.
Af retssikkerhedslovens § 79 b, stk. 3, fremgår, at Ankestyrelsen kan pålægge kommunalbestyrelsen at
udarbejde en handlingsplan til styrkelse af den juridiske kvalitet i sagsbehandlingen, hvis kommunalbesty-
relsen ikke selv har truffet beslutning herom og omgørelsesprocenterne på socialområdet og Ankestyrel-
sens øvrige kendskab til sagsbehandlingen i kommunen tilsiger det. Ankestyrelsen fastsætter en frist for
udarbejdelse af handlingsplanen.
Red Barnet er bekymret over, at Ankestyrelsen med forslaget fratages kompetence til at pålægge Kom-
munalbestyrelsen at udarbejde en handlingsplan.
Dermed svækkes borgernes retssikkerhed, idet en uvildig instans ikke længere har kompetence til at på-
lægge kommunen at handle, hvor det skønnes hensigtsmæssigt ift. den juridiske kvalitet i sagsbehandlin-
gen.
Red Barnet anbefaler
derfor, at § 79 b, stk. 2 og stk. 3 ikke ophæves.
Red Barnet står til rådighed ved ønske om uddybelse af ovenstående. Kontakt senior børnerettighedsjurist,
Amalie Bang,
[email protected]
Red Barnet
Rosenørns Allé 12
1634 København V
Telefon 35 36 55 55
[email protected]
www.redbarnet.dk
Red Barnet
– altid på børnenes side
L 64 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2924874_0021.png
Med venlig hilsen
Johanne-Schmidt Nielsen, generalsekretær
2/2
L 64 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2924874_0022.png
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon: 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
17. aug 2024
08-08-2024
[email protected]
Maria Schultz (Sagsbehandler, Center for Jura og Internationale Opgaver)
Høringssvar vedr. udkast til lovforslag om ændring af lov om retssikkerhed og
Akttitel
administration på det sociale område (Tilbagerulning af skærpede krav til
kommunalbestyrelsens behandling af danmarkskortet m.v.)
Identifikationsnummer 895194
Versionsnummer
1
Ansvarlig
Maria Schultz
Høringssvar vedr. udkast til lovforslag om ændring af lov om retssikkerhed og
Vedlagte dokumenter administration på det sociale område (Tilbagerulning af skærpede krav til
kommunalbestyrelsens behandling af danmarkskortet m.v.) (SM Id nr. 885818)
Dokumenter uden
PDF-version (ikke
vedlagt)
Udskrevet
17. aug 2024
Brevdato
Afsender
Modtagere
L 64 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2924874_0023.png
-- AKT 895194 -- BILAG 1 -- [ Høringssvar vedr. udkast til lovforslag om ændring af lov om retssikkerhed og administ… --
Maria Schultz ([email protected])
[email protected] ([email protected])
Høringssvar vedr. udkast til lovforslag om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område (Tilbagerulning af skærpede krav til kommunalbestyrelsens behandling af danmarkskortet m.v.)
E-mailtitel:
Høringssvar vedr. udkast til lovforslag om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område (Tilbagerulning af skærpede krav til kommunalbestyrelsens behandling af danmarkskortet m.v.) (SM
Id nr.: 885818)
08-08-2024 07:27
Sendt:
Til:
Fra:
Titel:
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er sikre,
medmindre du stoler på afsenderen.
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har den 27. juni 2024 sendt lovforslag om ændring af lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område i høring.
Ministeriernes forpligtelse til at høre Rigsrevisionen er fastlagt af rigsrevisorloven, §§ 7 og 10 (Lovbekendtgørelse nr. 101
af 19/01/2012) og angår revisions- og/eller regnskabsforhold, der kan have betydning for Rigsrevisionens opgaver.
Vi har gennemgået lovforslaget og kan konstatere, at det ikke omhandler revisions- eller regnskabsforhold i staten eller
andre offentlige virksomheder, der revideres af Rigsrevisionen.
Vi har derfor ikke behandlet henvendelsen yderligere.
Med venlig hilsen
Mette E. Matthiasen
Specialkonsulent
Landgreven 4
DK-1301 København K
Tlf. +45 33 92 84 00
Dir.+45 33 92 85 73
[email protected]
www.rigsrevisionen.dk
Læs om Rigsrevisionens behandling af personoplysninger
her
Fra:
Maria Schultz <[email protected]>
Sendt:
27. juni 2024 11:36
Til:
[email protected];
Alzheimerforeningen <[email protected]>;
[email protected];
[email protected];
Børnerådet <[email protected]>;
[email protected];
Børns Vilkår <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Danske Handicaporganisationer <[email protected]>;
Danske Regioner <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Camilla Kronborg
- De Anbragtes Vilkår <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Socialchefforeningen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
KL,
Kommunernes Landsforening <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
Rigsrevisionen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Rådet for Socialt Udsatte
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
L 64 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2924874_0024.png
Emne:
Udkast til lovforslag om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
(Tilbagerulning af skærpede krav til kommunalbestyrelsens behandling af danmarkskortet m.v.) (SM Id nr.: 885818)
Til de på vedlagte høringsliste anførte høringsparter,
Social-, Bolig- og Ældreministeriet sender hermed udkast til lovforslag om ændring af lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område (Tilbagerulning af skærpede krav til kommunalbestyrelsens behandling af
danmarkskortet m.v.) i offentlig høring. Der henvises til vedlagte høringsbrev.
Med venlig hilsen
Maria Schultz
Chefkonsulent
Jura og International
Direkte telefon: 41 85 10 54
Mail: [email protected]
Social-, Bolig og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 33 92 93 00
www.sm.dk
Sådan behandler vi personoplysninger
L 64 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2924874_0025.png
SANDs høringssvar til Udkast til lovforslag om ændring af lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område (Tilbagerulning af skærpede krav til kommunalbestyrelsens
behandling af danmarkskortet m.v.) (SM Id nr.: 885818)
Kbh. d. 29.7.2024
SAND – De hjemløses landsorganisation ser en stigende kynisme i kommunernes afgørelser på det
sociale område, hvor faglige og menneskelige hensyn til hjemløse ignoreres, for at kommunerne kan
spare penge. Der er IKKE brug for at en tilbagerulning af retssikkerheden. Vi har tværtimod for at styrke
retssikkerheden for borgerne.
I nærværende forslag vil man bringe retstilstanden tilbage til tiden før 1. juli 2022, hvor lov nr. 912 af 21.
juni 2022 trådte i kraft.
Dengang havde Socialdemokratiet et ønske om at styrke retssikkerheden for borgerne på det sociale
område. Den Socialdemokratiske regering begrundede vedtagelsen af lovforslaget bag lov nr. 912 (I dag
retssikkerhedslovens § 79 b, stk. 2 og 3) således:
”Formålet er således at styrke borgernes retssikkerhed i sager på det sociale område ved først og
fremmest at skærpe kommunalbestyrelsens fokus på retssikkerheden og den juridiske kvalitet i
sagsbehandlingen på socialområdet, men også ved at give Ankestyrelsen et redskab til at pålægge en
kommunalbestyrelse at udarbejde en handlingsplan til styrkelse af retssikkerheden. Samtidigt har de
foreslåede bestemmelser til formål at øge Ankestyrelsens grundlag for målrette sin
praksiskoordinerende virksomhed.”
(uddrag fra lovforslagets vedtagelse).
Venstres bemærkninger til forslag om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område lød tilsvarende:
”Venstres
medlemmer af udvalget finder det positivt, at lovforslaget styrker retssikkerheden for borgere
på socialområdet og skærper det kommunalpolitiske fokus på retssikkerheden og sagsbehandlingen i de
enkelte kommuner. For V er det helt afgørende, at retssikkerheden og tilliden på handicapområdet
styrkes. Omgørelsesprocenterne på danmarkskortene og erfaringerne fra taskforcen på
handicapområdet har vist, at kvaliteten i kommunernes sagsbehandling på socialområdet er udfordret,
hvorfor V finder det positivt, at dette lovforslag skærper kravene til kommunalbestyrelsens behandling af
danmarkskortene, herunder kan afgøre, hvorvidt der er behov for at udarbejde en handlingsplan til
styrkelse af den juridiske kvalitet i kommunernes sagsbehandling.
V mener, at borgernes retssikkerhed skal forbedres markant, så vi kan sikre, at borgerne får den hjælp,
de er berettiget til i første omgang.”
(politiske bemærkninger fra social- og ældreudvalgets betænkning,
møde d. 12. maj 2022.)
Til trods for at kvaliteten i kommunernes sagsbehandling og tilliden på social- og handicapområdet kun
er faldet siden 1. juli 2022, vil den nuværende regering afskaffe lovgivning, der kan øge borgernes
retssikkerhed, øge tilliden til systemet og sikre at borgerne i første omgang får den hjælp de er berettiget
til.
Dette skifte i indstillingen til borgernes retssikkerhed de to regeringspartier i nærværende lovforslag
undrer og skuffer SAND.
Side
1
L 64 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2924874_0026.png
Det er meget usandsynligt at kommunerne uden kraftigt pres fra ministerier eller Ankestyrelse vil øge
retssikkerheden på området.
Set i lyset af den i forvejen ringe retssikkerhed hjemløse og andre udsatte borgergrupper har, kan vi kun
beklage det systematiske opgør mod grundlæggende retssikkerhedsmæssige principper Regeringen er i
gang med under dække af at ville afbureaukratisere det sociale område.
Side
2
L 64 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2924874_0027.png
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
16. august
Selveje Danmarks høringssvar til forslag til lov om ændring af lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område
Selveje Danmark har den 27. juni modtaget
Høring over udkast til forslag til lov om
ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Tilbagerulning
af skærpede krav til kommunalbestyrelsens behandling af danmarkskortet m.v.).
Selveje
Danmark takker for muligheden for at afgive høringssvar.
I høringsbrevet fremgår det, at lovforslaget har som overordnet formål at bidrage til at
afskaffe unødig regulering og kontrol på velfærdsområdet.
Det er ministeriets opfattelse, at en række bestemmelser i lov om retssikkerhed mv. bør
ophæves med henblik på at sætte kommunerne fri til at tage ansvar for retssikkerheden
på det sociale område, som den enkelte kommunalbestyrelse finder hensigtsmæssigt.
Selveje Danmark bemærker, at en række af bestemmelserne blev indført med lov nr. 912
af 21. juni 2022, der trådte i kraft den 1. juli 2022. Den politiske intention bag indførslen
af de skærpede krav til kommunalbestyrelsens behandling af danmarkskortet var at
styrke borgernes retssikkerhed. Det blev blandt andet vurderet nødvendigt i lyset af
omgørelsesprocenterne på socialområdet.
Selveje Danmark bakker helt grundlæggende op om den politiske ambition om at afskaffe
unødig regulering og kontrol på velfærdsområdet, men Selveje Danmark er samtidig
meget opmærksom på, at afbureaukratiseringen ikke må ske på bekostning af borgernes
eller velfærdstilbuddenes retssikkerhed.
Afskaffelse af de skærpede krav til kommunernes behandling af Ankestyrelsens
danmarkskort over omgørelsesprocenter.
Det følger af § 79 b, stk. 1, i retssikkerhedsloven, at inden udgangen af det år, hvor
danmarkskortet over omgørelsesprocenter på socialområdet offentliggøres, skal
kommunalbestyrelsen behandle danmarkskortet på et møde. Med lovforslaget foreslås
det at afskaffe § 79 b, stk. 2 og 3, da Social-, Bolig- og Ældreministeriet finder, at kravene i
§ 79 b, stk. 2 og 3 udgør unødig detailstyring af kommunerne.
Side
1
af
3
L 64 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2924874_0028.png
Selveje Danmark bemærker, at bestemmelserne skal sikre en ordentlig behandling af
Danmarkskortet og understøtte det helt nødvendige politiske fokus på, at den kommunale
sagsbehandling lever op til lovgivningen. Selveje Danmark bemærker dog samtidig, at det
er uklart, om de skærpede krav har haft den ønskede effekt. Selveje Danmark noterer, at
det ikke fremgår af Ankestyrelsens gennemgang af kommunernes sagsbehandling
1
, om de
skærpede krav har understøttet den juridiske kvalitet i kommunernes sagsbehandling.
Det fremgår, at omgørelsesprocenten var på 38,5 pct. i 2023 og 37,5 pct. i 2022.
I høringsnotatet til
L151 Forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område
fremgår det, at ministeriet i 2025 vil se på
erfaringerne med de foreslåede ændringer.
Selveje Danmark finder, at der med fordel kan evalueres på de skærpede krav, inden de
afskaffes.
Indførelse af mulighed for at kommunalbestyrelsen kan delegere behandlingen af
Ankestyrelsens praksisundersøgelser til et udvalg
Det foreslås at ændre § 79 a, stk. 1 således, at den enkelte kommunalbestyrelse selv kan
tage stilling til, om en praksisundersøgelse fra Ankestyrelsen skal behandles på et møde i
kommunalbestyrelsen eller i et af kommunalbestyrelsens stående udvalg.
Selveje Danmark mener, at der bør opstilles klare krav til, hvornår kommunalbestyrelsen
vil kunne overlade behandlingen af en praksisundersøgelse til et udvalg under
kommunalbestyrelsen.
Indførelse af mulighed for at aftale fravigelse af reglerne om beregning af krav på
mellemkommunal refusion for udgifter til hjælpemidler
§ 9 c i retssikkerhedsloven regulerer en kommunes ret til mellemkommunal refusion for
sine udgifter i en række situationer. Det følger af bestemmelsen, at de udgifter, som
dækkes, er de faktiske udgifter.
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse, hvormed handlekommunen og den
tidligere handlekommune for krav på refusion efter § 9 c, stk. 4-7 og 9, for udgifter til
hjælpemidler kan aftale at fravige bestemmelsen i § 9 c, stk. 10. Det vil være et krav, at
begge de involverede kommuner er enige om at fravige bestemmelsen, og at kommunerne
er enige om, hvordan kravet skal opgøres i stedet.
Selveje Danmark oplever, at lovgivning omhandlende mellemkommunal refusion ofte
udfordrer kommunerne i tolkning af loven
særligt i forhold til de ikke-offentlige tilbud.
Selveje Danmark har erfaret, at kommuner ikke kan blive enige om, hvem der er
refusionspligtig for hjælpemidler. Ligesom Selveje Danmark har erfaret, at kommuner
Ankestyrelsen har gennemgået kommunernes behandling og opfølgning på danmarkskortet for 2022, og langt
de fleste kommuner overholder lovgivningen
Ankestyrelsen (ast.dk)
1
Side
2
af
3
L 64 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2924874_0029.png
ikke vil levere hjælpemidler til borgere på selvejende institutioner, selvom borgerne er
berettigede, da de mener, at de selvejende institutioner selv må anskaffe hjælpemidler.
Selveje Danmark bemærker, at der med lovændringer vedrørende mellemkommunal
refusion generelt bør være en opmærksomhed på klare regler, og at der ikke skabes
uhensigtsmæssige incitamentsstrukturer, som medfører, at borgere ikke modtager de
ydelser og/eller hjælpemidler, de har ret til.
Selveje Danmark står naturligvis til rådighed, hvis høringssvaret giver anledning til
spørgsmål.
Med venlig hilsen,
Signe Helena Søgaard
Konsulent, Selveje Danmark
Side
3
af
3
L 64 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2924874_0030.png
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon: 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
17. aug 2024
09-07-2024
RH-FP-Videncenter-for-Demens (Videncenter-for-
Afsender
[email protected])
Modtagere
Maria Schultz (Sagsbehandler, Center for Jura og Internationale Opgaver)
svar - Udkast til lovforslag om ændring af lov om retssikkerhed og
Akttitel
administration på det sociale område (Tilbagerulning af skærpede krav til
kommunalbestyrelsens behandling af danmarkskortet m.v.)
Identifikationsnummer 890057
Versionsnummer
1
Ansvarlig
Maria Schultz
svar - Udkast til lovforslag om ændring af lov om retssikkerhed og
Vedlagte dokumenter administration på det sociale område (Tilbagerulning af skærpede krav til
kommunalbestyrelsens behandling af danmarkskortet m.v.) (SM Id nr. 885818)
Dokumenter uden
PDF-version (ikke
vedlagt)
Udskrevet
17. aug 2024
Brevdato
L 64 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2924874_0031.png
-- AKT 890057 -- BILAG 1 -- [ svar - Udkast til lovforslag om ændring af lov om retssikkerhed og administration på de… --
Maria Schultz ([email protected])
RH-FP-Videncenter-for-Demens ([email protected])
svar - Udkast til lovforslag om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
(Tilbagerulning af skærpede krav til kommunalbestyrelsens behandling af danmarkskortet m.v.)
E-mailtitel:
svar - Udkast til lovforslag om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
(Tilbagerulning af skærpede krav til kommunalbestyrelsens behandling af danmarkskortet m.v.) (SM Id nr.:
885818)
09-07-2024 10:08
Sendt:
Til:
Fra:
Titel:
Til Social-, Bolig- og Ældreministeriet,
Mange tak for invitationen til at deltage i høring over Udkast til lovforslag om ændring af lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område (Tilbagerulning af skærpede krav til kommunalbestyrelsens behandling af
danmarkskortet m.v.) (SM Id nr.: 885818).
Vi har ingen bemærkninger til udkastet.
Med venlig hilsen
Nationalt Videnscenter for Demens / Karen Tannebæk, uddannelsesleder
Med venlig hilsen
Brit Mouritsen
Sekretariatsleder
PA for Centerleder Gunhild Waldemar
Direkte: 3545 6155
Tlf.: 35 45 69 22
Mail:
[email protected]
Nationalt Videnscenter for Demens
Rigshospitalet – afsnit 8008
Inge Lehmanns Vej, opgang 8, stuen
(indgang via opgang 7)
2100 København Ø
Web:
www.videnscenterfordemens.dk
Nationalt Videnscenter for Demens, Neurologisk Klinik behandler de personoplysninger, du giver os mhp. sagsbehandling af din henvendelse.
Du kan læse mere om dine rettigheder jf. Persondataforordningen på regionens hjemmeside
www.regionh.dk/persondatapolitik
herunder
retten til at gøre indsigelse mod vores behandling og kontaktoplysninger til Region Hovedstadens databeskyttelsesrådgiver.
Fra:
Maria Schultz <[email protected]>
Sendt:
27. juni 2024 11:36
Til:
[email protected]; Alzheimerforeningen <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; Børnerådet <[email protected]>; [email protected]; Børns Vilkår <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; Danske Handicaporganisationer <[email protected]>;
Danske Regioner <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; Camilla Kronborg -
De Anbragtes Vilkår <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Socialchefforeningen <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; KL,
Kommunernes Landsforening <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; RH-FP-Videncenter-
L 64 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2924874_0032.png
for-Demens <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Rådet for Socialt Udsatte <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]
Emne:
Udkast til lovforslag om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
(Tilbagerulning af skærpede krav til kommunalbestyrelsens behandling af danmarkskortet m.v.) (SM Id nr.: 885818)
Til de på vedlagte høringsliste anførte høringsparter,
Social-, Bolig- og Ældreministeriet sender hermed udkast til lovforslag om ændring af lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område (Tilbagerulning af skærpede krav til kommunalbestyrelsens behandling af
danmarkskortet m.v.) i offentlig høring. Der henvises til vedlagte høringsbrev.
Med venlig hilsen
Maria Schultz
Chefkonsulent
Jura og International
Direkte telefon: 41 85 10 54
Mail: [email protected]
Social-, Bolig og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 33 92 93 00
www.sm.dk
Sådan behandler vi personoplysninger
Region Hovedstaden anvender de personoplysninger, du giver os i forbindelse med din henvendelse. Du kan læse mere om formålet med anvendelsen samt dine
rettigheder på vores hjemmeside: www.regionh.dk/persondatapolitik
L 64 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2924874_0033.png
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
[email protected]
31. juli 2024 • dbe
Høringssvar vedr. lovforslag om tilbagerulning af skærpede krav til
kommunalbestyrelsens behandling af danmarkskortet
Ældre Sagen takker for muligheden for at afgive høringssvar. Vi har tidligere afgivet
høringssvar om de skærpede krav til kommunernes behandling af danmarkskortet.
Danmarkskortet, som blev indført i 2016, viser, hvor mange kommunale afgørelser på
socialområdet, som omgøres, når der er blevet klaget til Ankestyrelsen. I vores høringssvar
af 21. januar 2022 har vi udtrykt os positivt om den generelle styrkelse af retssikkerheden
på socialområdet, som de skærpede krav til kommunernes behandling af danmarkskortet er
udtryk for.
Retssikkerheden på det sociale område har igennem flere år været udfordret af mange fejl i
den kommunale sagsbehandling og visitation. De mange fejl udfordrer retssikkerheden og
betyder, at den enkelte ældre ikke kan være sikker på at få den hjælp, der er ret til efter
lovgivningen. I høringssvaret i 2022 opfordrede Ældre Sagen derfor også til yderligere at
styrke retssikkerheden i kommunerne.
Tilbagerulning af skærpede krav til behandling af danmarkskortet kan betyde
forringet retssikkerhed i kommunerne (retssikkerhedslovens § 79 b, stk. 2-3)
Ældre Sagen stiller sig uforstående overfor, at tilbagerulning af de skærpede krav til
kommunalbestyrelsens behandling af danmarkskortet skal gennemføres for at
afbureaukratisere. Efter vores opfattelse indebærer lovforslaget en risiko for forringelse af
retssikkerheden i kommunerne.
Det fremgår af lovforslaget, at ministeriet mener, at reglerne om skærpede krav til
behandlingen af danmarkskortet skal ophæves for at sætte kommunerne fri til at tage
ansvar for retssikkerheden på det sociale område på den måde, som kommunalbestyrelsen
finder er hensigtsmæssigt og dermed til gavn for den enkelte kommunes borgere.
Ældre Sagen er naturligvis enig i, at det er fornuftigt at fjerne unødig regulering. Det vil
frigive tid til, at kommunerne fx kan øge kvaliteten i sagsbehandlingen. Vi støtter også, at
kommunerne selv skal tage ansvar for retssikkerheden på det sociale område. Det
forekommer blot ikke på nogen måde realistisk, at retssikkerheden kan styrkes, hvis der
ikke er et faktuelt billede af kvaliteten af afgørelserne. De faktiske data lige nu viser, at
retssikkerheden halter gevaldigt i kommunerne. Der er tårnhøje omgørelsesprocenter, og
intet indikerer, at kommunerne har et særligt fokus på at sikre, at borgerne modtager
korrekte afgørelser og den rette hjælp og støtte. Tværtimod hører vi gang på gang fra vores
medlemmer, at de ”vendes i døren” i kommunerne, at hjælpen skæres ned eller fjernes helt,
selvom behovet er uændret, og at kommunerne ser stort på banale sagsbehandlingskrav
som begrundelsespligt og vejledningspligt. Så efter vores opfattelse er der intet, der
indikerer, at en tilbagerulning af regler, der kan medvirke til at sikre retssikkerheden, vil
medføre en forbedring af svage borgeres retssikkerhed.
Omgørelsesprocenten, som oplyses på danmarkskortet, giver en relativt klar indikation af,
hvordan det ser ud med retssikkerheden i den enkelte kommune. Omgørelsesprocenten
Ældre Sagen
Snorresgade 17-19
2300 København S
Tlf. 33 96 86 86
[email protected]
www.aeldresagen.dk
Protektor:
Hendes Majestæt Dronning
Margrethe II
Gavebeløb til Ældre Sagen
kan fratrækkes efter gældende
skatteregler · Giro 450-5050
L 64 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2924874_0034.png
viser, hvor kommunen skal sætte ind for at forbedre sagsbehandlingen. I den forbindelse er
det vigtigt at understrege, at der er behov for et vedvarende fokus på, om den enkelte
kommune har de rette strukturer og processer på plads for at kunne sikre retssikkerheden.
De skærpede krav til kommunernes behandling af danmarkskortet kan medvirke til at
bevare dette fokus.
I denne forbindelse skal Ældre Sagen også påpege, at der ikke i øvrigt er nugældende regler,
der hindrer, at kommunerne kan iværksætte tiltag lokalt til gavn for retssikkerheden.
På baggrund af ovenstående vil vi igen opfordre til, at der indføres de tre tiltag til
forbedring af retssikkerheden, som kort skitseres nedenfor. De tre forslag til forbedringer af
retssikkerheden kan medvirke til i højere grad at sikre den enkeltes retssikkerhed.
Sagsbehandlingskompetencer i kommunerne bør styrkes
Der er et stort behov for at få styrket sagsbehandlingskompetencerne i kommunerne. Det
viser de høje omgørelsesprocenter på danmarkskortet. Korrekt sagsbehandling vil betyde
færre klagesager og en langt kortere sagsbehandlingstid. Derfor bør det være et krav, at
kommunerne sætter konkrete mål og planer for, hvordan de vil sikre læring og styrke
visitatorers og sagsbehandleres kompetencer, så der træffes korrekte og lovlige afgørelser.
Der bør tilsvarende indføres regler om, at Ankestyrelsen skal yde konkret vejledning til
kommunerne om, hvilke tiltag der er bedst egnede til at styrke retssikkerheden i den
enkelte kommune.
Ankestyrelsen bør udstede flere principmeddelelser til gavn for kommuners
sagsbehandling
Principmeddelelser anvendes retningsgivende for kommunernes sagsbehandling og danner
et fundament for forståelsen af praksis på socialområdet. Derfor bør der efter Ældre Sagens
opfattelse offentliggøres flere og mere varierede principmeddelelser inden for de
sagsområder, hvor Ankestyrelsen kan konstatere, at der er et meget højt antal omgørelser.
Samtidig bør der være et fokus på, at principmeddelelser sprogligt udformes, så de er
nemme at forstå for både borgere, visitatorer og sagsbehandlere.
Borgerrådgiver i alle kommuner kan styrke retssikkerheden
Det er Ældre Sagens opfattelse, at kommunerne bør forpligtes til at ansætte en uvildig
borgerrådgiver. Vi er i denne forbindelse opmærksomme på, at det siden 2021 har være
muligt for kommunerne at ansøge om midler til ansættelse af en borgerrådgiver, og at en
del kommuner har søgt om disse midler. Denne muligheden udløber imidlertid med
udgangen af 2024.
Vi mener, at det skal en pligt for kommuner at ansætte en uvildig borgerrådgiver med et
klart opgavemandat. Ikke mindst fordi en borgerrådgiver kan medvirke til at kvalificere
sagsbehandlingen i kommunerne og dermed højne retssikkerheden i forbindelse med den
politisk ønskede frisættelse af kommunerne. En borgerrådgiver kan være med til at
forebygge fejl i sagsbehandlingen og sikre, at den kommunale sagsbehandling og visitation
forbedres på længere sigt - til gavn for retssikkerheden.
Ældre Sagen står til rådighed for uddybende bemærkninger.
Venlig hilsen
Michael Teit Nielsen
Vicedirektør
Side 2 af 2