Indfødsretsudvalget 2024-25
L 63
Offentligt
2941195_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 12. november 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 48
til L 63 efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integrationsministeren,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 48:
Vil ministeren oplyse om pakistaneren Yassar Aziz, der er oplistet under lovforsla-
gets § 8, nr. 1010, er identisk med den administrerende direktør i det konkursoplø-
ste iværksætterselskab Y&A Services IVS (CVR-nummer 39737396), der ifølge Det
Centrale Virksomhedsregister havde ophørsdato den 19. september 2022 til trods
for, at alle iværksætterselskaber (IVS) senest den 15. oktober 2021 skulle være om-
registreret til et anpartsselskab (ApS) eller opløst, og vil ministeren på baggrund
heraf redegøre for, om der kan være begået et strafbart forhold ved ikke at opfylde
fristen? Vil ministeren endvidere redegøre for, i hvilket omfang aktiviteter i det
tvangsopløste selskab er lagt til grund af Udlændinge- og Integrationsministeriet
for, at ansøgeren har opfyldt beskæftigelseskravet, samt for om selskabet har ef-
terladt forfalden gæld til det offentlige til skat, moms, afgifter, bøder eller lignende?
Svar:
1.
Behandlingen af ansøgninger om naturalisation sker efter de retningslinjer, som
et flertal i Folketinget er blevet enige om. Senest indgik Socialdemokratiet den 20.
april 2021 sammen med Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance en
aftale om indfødsret, som er udmøntet i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021
om naturalisation.
2.
Jeg vil ikke kommentere på den konkrete sag. Jeg kan dog generelt oplyse, at
ansøgere om dansk statsborgerskab, der opfylder de betingelser, som et flertal i
Folketinget har fastsat for, at man kan opnå dansk statsborgerskab
og som er
strammet senest i 2021
naturligvis vil fremgå af det lovforslag om indfødsrets
meddelelse, der fremsættes for Folketinget.
3.
Det følger af cirkulæreskrivelsens § 22, at en ansøger ikke kan optages på et lov-
forslag om indfødsrets meddelelse, hvis ansøgeren har forfalden gæld til det offent-
lige med hensyn til:
21. november 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
70 80 24 50
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 17368
2875649
Side
1/3
L 63 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm., om pakistaneren Yassar Aziz under lovforslagets § 8, nr. 1010, er identisk med den administrerende direktør i det konkursopløste iværksætterselskab Y&A Services IVS
1) tilbagebetalingspligtige ydelser efter lov om social service eller lov om aktiv
socialpolitik,
2) tilbagebetalingspligtige ydelser efter den nu ophævede lov om social bi-
stand,
3) børnebidrag, der er udbetalt forskudsvis af det offentlige efter lov om bør-
netilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag,
4) daginstitutionsbetaling,
5) studielån (SU-lån),
6) tilbagebetaling af for meget udbetalt boligstøtte, jf. § 47 i lov om individuel
boligstøtte,
7) tilbagebetaling af boligindskudslån, medmindre der er indgået en afdrags-
ordning for tilbagebetaling, som overholdes af ansøgeren,
8) kontrolafgifter til trafikselskaber på 3.000 kr. og derover,
9) bøder til politiet og offerbidrag,
10) retsafgift, gebyrer og omkostninger i retssager og fogedsager eller
11) skatter og øvrige afgifter, medmindre skatte- eller afgiftsrestancen skyldes
forhold, der ikke kan lægges ansøgeren til last.
Ansøgere med forfalden gæld omfattet af cirkulæreskrivelsens § 22 vil således ikke
kunne optages på et lovforslag om indfødsrets meddelelse.
4.
Det følger videre af cirkulæreskrivelsens § 23 A, stk. 1, at det er en betingelse for
erhvervelse af dansk indfødsret, at en ansøger har været i ordinær fuldtidsbeskæf-
tigelse eller udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed i mindst 3 år og 6 måneder
inden for de sidste 4 år forud for fremsættelse af et lovforslag om indfødsrets med-
delelse.
Det følger af cirkulæreskrivelsens § 23 A, stk. 2, at det endvidere er en betingelse,
at en ansøger er tilknyttet arbejdsmarkedet på tidspunktet for fremsættelse af et
lovforslag om indfødsrets meddelelse.
Det følger desuden af cirkulæreskrivelsens § 23 A, stk. 3, at ved beregning af, om
en udlænding har været i ordinær beskæftigelse i mindst 3 år og 6 måneder inden
for de sidste 4 år, jf. stk. 1, indgår beskæftigelse på følgende måde:
Ansættelsesforhold, hvor udlændingen her i landet har haft ordinær beskæfti-
gelse med en gennemsnitlig ugentlig arbejdstid på mindst 30 timer (fuldtidsbe-
skæftigelse), indgår med den fulde varighed.
Ansættelsesforhold i udlandet, hvor udlændingen har haft beskæftigelse som
udstationeret eller udsendt af en dansk offentlig myndighed, en privat virksom-
hed, en forening eller en organisation, indgår med den fulde varighed, dog højst
med 2 år.
Side
2/3
L 63 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm., om pakistaneren Yassar Aziz under lovforslagets § 8, nr. 1010, er identisk med den administrerende direktør i det konkursopløste iværksætterselskab Y&A Services IVS
Ansættelsesforhold i udlandet, hvor udlændingen har haft beskæftigelse, i for-
bindelse med at udlændingens ægtefælle eller faste samlever har været udsta-
tioneret eller udsendt til udlandet som nævnt i nr. 2, indgår med den fulde va-
righed, dog højst med 2 år.
Ansættelsesforhold i udlandet, som er væsentlige af hensyn til udlændingens
beskæftigelsesforhold her i landet, indgår med den fulde varighed, dog højst
med 1 år.
Ansættelsesforhold, hvor en elev på en ungdomsuddannelse har en uddannel-
sesaftale med en virksomhed.
Det følger af cirkulæreskrivelsens § 23 A, stk. 4, at hvor ganske særlige forhold taler
herfor, forelægges det for Folketingets Indfødsretsudvalg, om der kan dispenseres
fra betingelserne i stk. 1 og 2. Forelæggelse vil ske, hvis ansøgeren inden det fyldte
22. år søger om dansk statsborgerskab, forudsat at ansøgeren er indrejst i Danmark
inden det fyldte 8. år og i øvrigt opfylder de øvrige grundlæggende betingelser. Per-
soner, der er omfattet af bestemmelserne i § 8, stk. 4, §§ 12-18 og § 26, kan optages
på et lovforslag om indfødsrets meddelelse, uanset at de ikke opfylder kravet om
beskæftigelse.
Det følger endelig af cirkulæreskrivelsens § 23 A, stk. 5, at hvis ansøgeren har nået
folkepensionsalderen eller fået tildelt førtidspension eller seniorpension, anses kra-
vene i stk. 1 og stk. 2 for opfyldt.
Ansøgere, der ikke opfylder beskæftigelseskravet efter cirkulæreskrivelsens § 23,
A, eller er meddelt dispensation herfor af Folketingets Indfødsretsudvalg, vil såle-
des ikke kunne optages på et lovforslag om indfødsrets meddelelse.
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
3/3