Indfødsretsudvalget 2024-25
L 63 Bilag 9
Offentligt
2951243_0001.png
Til lovforslag nr.
L 63
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den 0. december 2024
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om indfødsrets meddelelse
[af udlændinge- og integrationsministeren (Kaare Dybvad Bek)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 37 ændringsforslag til lovforslaget.
Udlændinge- og integrationsministeren har stillet æn-
dringsforslag nr. 1 og 27.
Dansk Folkepartis medlem af udvalget har stillet æn-
dringsforslag nr. 2-25 og 28-37.
Enhedslistens medlem af udvalget har stillet ændringsfor-
slag nr. 26.
2. Indstillinger
<>
Alternativet, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkur-
in og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne og Det Konservative Folkeparti
Danmarksdemokraternes og Det Konservative Folkepar-
tis medlemmer af udvalget mener, at det danske statsborger-
skab er noget helt særligt. Det er grundlæggende noget, man
skal gøre sig fortjent til. Det er også på den baggrund, at vi
i Folketinget gennem årene har vedtaget strenge krav, som
man skal leve op til, før man kan opnå dansk statsborger-
skab. Lever man op til kravene, som Folketinget har sat for
opnåelse af dansk statsborgerskab, skal man have mulighed
for at få dansk indfødsret.
Men der er blevet afdækket en række alvorlige fejl på
indfødsretsområdet, hvilket har medført, at DD og KF har
stemt hverken for eller imod tidligere lovforslag om ind-
fødsrets meddelelse. Dette har DD og KF gjort, fordi vi ikke
vil acceptere, at der muligvis tildeles dansk statsborgerskab
til personer, som ikke lever op til kriterierne.
Nogle af de alvorlige fejl er der blevet rettet op på, mens
andre fortsat står hen i det uvisse. Derfor ærgrer det DD og
KF, at ministeren har påpeget, at vi fortsat ikke kan være
sikre på, om personer, der står på dette lovforslag, har begå-
et kriminalitet. Det er dybt problematisk, for Folketinget har
fastsat krav, som vi ikke kan være sikre på, bliver overholdt.
Det er i sidste ende ministerens ansvar at sikre, at der
administreres efter de indgåede politiske aftaler, hvilket ikke
er sket i en lang række sager. DD og KF mener, at hele
forudsætningen for, at vi kan tildele statsborgerskab i Folke-
tinget, er, at personer får statsborgerskab, fordi de lever op
til de fastsatte kriterier, som et flertal i Folketinget er blevet
enige om.
Derfor kommer DD og KF til at stemme hverken for eller
imod lovforslaget, da partiernes medlemmer af udvalget ik-
ke kan være sikre på, at der ikke er dømte kriminelle, som er
imod Danmark, på lovforslaget.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget noterer sig med
stor tilfredshed, at Folketingets Indfødsretsudvalg igen er
begyndt individuelt at forholde sig til ansøgninger i Indføds-
retsudvalget, men beklager samtidig at kun 3 ud af 2.017
hovedansøgere og ca. 900 bipersoner med dette lovforslag
har været inviteret til en personlig samtale i Folketinget.
Dansk Folkepartis medlem af udvalget finder det dybt
bekymrende, at dansk indfødsret behandles som en admini-
strativ formalitet snarere end den personlige og fornemme
gave, den er tiltænkt at være.
På dette lovforslag uddeler man i alt statsborgerskaber
til knap 3000 personer. Uden styr på kriminalitetstjek &
DokumentId
Journalnummer
L 63 - 2024-25 - Bilag 9: Udkast til betænkning
2951243_0002.png
2
sprogkundskaber - og uden at have sikkerhed for ansøgernes
oprigtige loyalitet og tilknytning til Danmark.
Indfødsretten er ikke blot et spørgsmål om at udfylde
skemaer eller opfylde minimumskrav. Den repræsenterer et
ufravigeligt tilhørsforhold til det danske folk, det danske
sprog og de danske værdier.
Det er uacceptabelt, at der på nuværende lovforslag opta-
ges personer, der har udvist åbenlyse antidemokratiske vær-
dier. Dansk Folkeparti har gentagne gange påvist konkrete
tilfælde, hvor ansøgere har hånet danske værdier, bifaldet
voldelige handlinger eller udvist foragt for Danmark – ofte
uden, at dette har ført til nogen nævneværdig konsekvens.
Dansk Folkepartis medlem af udvalget er foruroliget over
den nuværende praksis, hvor bunkevis af påståede statsløse
og skjulte bipersoner gebyrfrit sniges ind på lovforslag uden
at opfylde betingelserne. På dette lovforslag drejer det sig
om ca. 900 bipersoner foruden det store antal, som har fået
dispensation, og de mange påståede statsløse, som uden vi-
dere tildeles dansk indfødsret. Dette forslag indeholder altså
henved tusind personer, som får indfødsret uden at leve op
til de såkaldte strenge krav. Det er under al kritik.
I motiverne til det første udkast til lov om meddelelse
af indfødsret i 1850 foreslog indenrigsministeren at meddele
indfødsret til bl.a. slibemester Poul Agerlin fra Blekinge
på baggrund af fortrinlige vidnesbyrd om sin vandel og
patriotiske sindelag. De 10 ansøgere på lovforslaget blev af
indenrigsministeren anset for »et ikke ringe antal forskellige
personer, med hensyn til hvilke der muligt vil være anled-
ning til at indhente specielle oplysninger«. Rigsdagsmand
Tscherning for Holbæks Amts 2. distrikt foreslog til dette, at
»… næste stadium af sagen skal behandles ganske i sine en-
keltheder og hvor vi altså netop kommer til at have med per-
soner at gøre, kunne nedsætte et udvalg…«, hvilket Grundt-
vig tilsluttede sig. Udvalgsnedsættelsen kom den 4. marts
1850, og ved 2. behandlingen af det første lovforslag om
indfødsrets meddelelse den 22. marts 1850 udtalte udvalgets
formand Grundtvig: »… så forudsætter udvalget trøstig, at
det danske Folketing nu og altid vil lægge særdeles vægt
på, om de pågældende kan tale og forstå det danske folks
modersmål, og kan antages ved herkomst og slægtskab eller
på anden måde at være fast knyttede til folket og til fælles
bedste! «.
Derfor er det helt uforeneligt med Grundtvigs ånd, at tu-
sindvis af ansøgere nu oplistes på lovforslag uden, at de har
været behandlet individuelt i Folketinget. DF ønsker et en-
deligt opgør med denne retlige vildfarelse om grundloven i
Folketinget. Vedrørende det at tale og forstå det danske folks
modersmål, gør vi også opmærksom på, at de nuværende
sprogkrav næppe kan siges at være af en sådan karakter, at
ansøgere i alle tilfælde kan betragtes som værende i stand til
at tale det danske modersmål.
DF stemmer imod i de sager, hvor vi ikke kan behand-
le ansøgerne individuelt med den omhu, grundlovsfædrene
har pålagt os. DF ønsker, at udvalget igen skal stemme
om hver enkelt ansøger som i det oprindelige udvalg med
N. F. S. Grundtvig i spidsen.
Indfødsret er den fineste gave, Folketinget kan give, når
en anstændig udlænding har udmærket sig og: »Har for Mo-
dersmaalet Øre,/Har for Fædrelandet Ild« (N. F. S. Grundt-
vig, »Folkeligheden«, i Danskeren, nr. 24, 1848). Kun der-
ved fortjener man at blive begunstiget i det danske testa-
mente. Indfødsretten Danmarks inderste og sidste forsvars-
linje.
I dag bliver knap 5.000 personer danske hvert år med dis-
se skammelige love. Det er 500 gange så mange mennesker,
som blev gjort danske af udvalget og Grundtvig i 1850. DF
mener ikke, at det er en sund udvikling, som gavner Dan-
mark og det danske folk.
DF har i udspillet “Dybde over bredde" foreslået indfø-
relsen af et årligt loft på 250 personer. Det vil give mulighed
for, at Indfødsretsudvalget kan møde alle ansøgere person-
ligt i Folketinget, og altså imødegå kritikken om, at udvalget
ikke kan nå at møde alle ansøgere. Med et loft på f.eks.
250 eller færre, kan udvalget nå at møde alle ansøgere. Må-
let kan opnås ved at cirkulæreskrivelsen om naturalisation
strammes tilstrækkeligt, at niveauet til indfødsretsprøven
hæves, og ved at de ansøgere med færrest fejl til indføds-
retsprøven kommer forrest i køen, således at der opstår en
adgangskvotient for naturalisation i Folketinget, som kendes
fra uddannelsessystemet.
Der findes allerede rige muligheder for at udlændinge
kan bo og arbejde i Danmark med en udmærket opholdstil-
ladelse i det omfang, Folketinget ikke kan overskue at udfø-
re naturalisation efter grundlovens og Grundtvigs ånd. DF
kan ikke støtte dette lovforslag, der bryder med Folketingets
løfte til Grundtvig givet den 22. marts 1850 ved behandlin-
gen af den første lov om meddelelse af indfødsret om, at
Indfødsretsudvalget trøstigt skal lægge særdeles vægt på,
om de pågældende kan tale og forstå det danske folks mo-
dersmål, og kan antages ved herkomst og slægtskab eller på
anden måde at være fast knyttede til folket og til det fælles
bedste.
Dertil skal siges, at der heller ikke på dette lovforslag er
styr på sagerne. Der ses tilsyneladende ingen selvransagelse
hos regeringen, som uden videre optager dømte voldsmænd,
tyve, personer med karensgivende bøder, samt andet godt-
folk, der er dømt for et væld af forskellige typer forbrydel-
ser, på dette lovforslag om indfødsrets meddelelse. Igen er
det DF�½s store indsats i Indfødsretsudvalget, som sikrer, at
regeringen lever op til den aftale, forligskredsen har indgå-
et. Alt imens anklager såkaldte eksperter i medierne DF for
at bryde med retsstatsprincipperne og lign., mens det tvært-
imod er vores hårde arbejde for fædrelandet, som sikrer, at
loven og aftalen bliver overholdt.
Udlændinge- og Integrationsministeriet er tilsyneladende
ude af stand til at leve op til aftalen om ikke at optage døm-
te, såfremt disse lyver om tidligere domme. Ministeriet kan
nemlig ikke gå mere end 10 år tilbage i Det Centrale Krimi-
nalregister. Dette har stået på siden 2018, dvs. i et halvt
årti, uden at regeringen har udbedret situationen. Ministeren
siger, at løsningen ikke ligger lige for. Det passer ikke. Kon-
kret kan man eksempelvis ændre sletningstidspunktet for
de offentlige straffeattester til aldrig at blive forældet for
udlændinge. Det vil kunne gøres ved en simpel lovændring
og vil gøre det muligt for ministeren at fremsøge de oplys-
ninger, som ønskes.
L 63 - 2024-25 - Bilag 9: Udkast til betænkning
2951243_0003.png
3
Dansk Folkeparti har desuden på egen hånd identificeret
en person på lovforslaget, der ikke opfylder vandelskravet
i cirkulæreskrivelsen, uden at ministeriet har forelagt sagen
for Indfødsretsudvalget. Ministeriet har siden indstillet til, at
personen fjernes fra lovforslaget – men sagen dokumenterer
endnu en gang, at der ikke er styr på sagsbehandlingen, og
at det alene er takket være Dansk Folkeparti, at sådanne
sager kommer til offentlighedens kendskab.
Igen er der dømte på lovforslaget. Igen er der mennesker
med rabiate holdninger - herunder sympatisører med Hamas
og Hezbollah. Ministeren og regeringen er blevet gjort be-
kendt med konkrete tilkendegivelser af sympati for terror i
kølvandet på det forfærdelige angreb på israelske civile den
7. oktober 2023, men agter ikke at ændre kurs. Der er stadig
ingen selvransagelse hos de politiske partier, der raskvæk
stemmer for at give disse mennesker statsborgerskab. DF
mener, at udviklingen i måden, vi uddeler statsborgerskab
på, er skammelig - og det er mere tydeligt end nogensin-
de. Regeringen agter at gøre terrorsympatisører danske.
DF bemærker, at nærværende lovforslag indeholder en
hel del påståede statsløse og ca. 900 bipersoner, der uden
forelæggelse for udvalget automatisk er blevet optaget, selv
om de ikke engang nødvendigvis opfylder de objektive krav,
der ofte fremhæves. Det har aldrig været hensigten at uddele
statsborgerskab på denne måde, aldrig. DF mener ikke, at
statsløse har »ret« til statsborgerskab i Danmark, fordi de
kommer fra et dårligt land, ligesom det er uklart for DF,
hvad ministeren har gjort for at tilvejebringe den fornødne
viden om de påståede statsløses statsborgerretlige forhold i
disse lande. Oftest er der tale om, at de har ret til statsbor-
gerskab i deres land, men at de simpelt hen ikke ønsker at
vende hjem, og at den danske stat ikke agter at hjemsende
disse mennesker.
Med nærværende lovforslag ses en fortsættelse af prak-
sissen med ukritisk optagelse af personer, der påstår statsløs-
hed, uden at de faktiske statsborgerretlige forhold undersø-
ges. Dansk Folkeparti kan dokumentere, at ministeriet ikke
har søgt nødvendig indsigt i disse sager – eksempelvis i
samarbejde med relevante udenlandske myndigheder. Dette
skaber grobund for misbrug af statsløsstatus og undermine-
rer tilliden til indfødsretsprocessen.
DF bemærker, at statsløse kan optages på lovforslag om
indfødsrets meddelelse, selvom de måtte være dømt for gro-
ve forbrydelser som voldtægt, vold eller trusler. Flygtninge-
status er blevet genvejen til indvandring til vores lille land
mod nord.
DF mener, at den nuværende underlødige indfødsretsafta-
le er utilstrækkelig og ikke respekterer hverken grundlovens
bogstav eller ånd. DF mener, at betingelserne for at søge
om statsborgerskab uden undtagelser bør være opfyldt ved
ansøgningstidspunktet. Der bør betales gebyr ved hver ene-
ste ansøgning, der behandles, og ikke kun ved første ansøg-
ning. Derudover bør gebyret hæves betragteligt.
DF bemærker, at kriminelle udlændinge, der i en alder
af 14 år har begået røveri eller drab, frit kan optages
og få statsborgerskab som bipersoner uden udvalgets kend-
skab. Dertil kommer, at udlændinge straffet med bøde for
tyveri, hærværk, uorden og narkokørsel optages. Det samme
gør sigtede for alvorlige forbrydelser. Det samme gør før-
tidspensionister, som automatisk er undtaget fra beskæftigel-
seskravet. Også udlændinge med misligholdt offentlig gæld,
f.eks. SU-tilbagebetalingskrav og offentlige parkeringsafgif-
ter, og udlændinge under konkursbehandling med verseren-
de fogedsager eller andre uafklarede søgsmål i civilretten
optages.
DF finder det i det hele taget yderst kritisabelt, at mini-
steren afviser at forholde sig til spørgsmål om enkeltperso-
ner, som jo netop er, hvad lovforslaget handler om. Ministe-
ren nægter at forholde sig til lovens indhold.
DF kan ikke støtte denne lukkede lovgivningsproces, der
i realiteten forhindrer folketingsmedlemmerne i efter hen-
sigten med grundlovens § 44, stk. 1, at afgøre, hvem der
skal erhverve dansk indfødsret. Relevant viden om loven
gemmes væk i fortrolige svar.
DF mener, at det er fuldstændig utilstedeligt, at der ikke
er højere krav til udlændinges vandel, ligesom vi mener, at
udvalget bør have størst mulig indsigt i den enkelte ansøgers
forhold.
Derfor foreslår DF, at hver enkelt ansøger behandles på
et separat lovforslag. Der er intet til hinder for sådan en
fremgangsmåde, hvilket vi jo bl.a. har set i forbindelse med
Forslag til lov om meddelelse af dansk indfødsret til Mary
Elizabeth Donaldson (L 137, fremsat den 28. januar i 2004),
som gav Mary Donaldson fra Australien indfødsret samme
dag, hun blev gift. Er udvalget ude af stand til at tage stilling
til mængden af lovforslag i en samling, udskydes ubehand-
lede lovforslag til næste samling, som det er kutyme i alle
andre udvalg. Alternativt aftales der et loft på f.eks. 100
eller 250 ansøgere om året. En anden mulighed, som alt
andet lige ville være bedre for Danmark end det nuværende
brandudsalg, ville være at opdele ansøgerne efter oprindel-
sesland, hvorefter lovforslagene skulle behandles alfabetisk
(Afghanistan, Australien, Bangladesh, Belgien osv.)
DF er tillige af den opfattelse, at foruden anstændige
udlændinge bør dansk statsborgerskab alene være for de
udlændinge, som gifter sig med danske statsborgere. DF
bemærker sluttelig, at det er muligt at leve et lønnende og
rigt liv i Danmark uden dansk statsborgerskab.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af [.. ]:
Til § 2
1)
I
nr. 69
ændres »Shiels« til: »Peniel«.
[Korrektion]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af [.. ]:
Til § 3
2)
Paragraffen
udgår.
L 63 - 2024-25 - Bilag 9: Udkast til betænkning
2951243_0004.png
4
[Udskillelse af personer, som er statsløse eller statsborgere i
MENAP-lande eller Tyrkiet]
Til § 5
3)
I
stk. 2
indsættes som
nr. 4:
»4)
at personen på tidspunktet for deltagelse i en grundlovs-
ceremoni ikke er iført islamisk tørklæde.«
[Ansøgerne må ikke være iført islamisk tørklæde ved delta-
gelse i grundlovsceremonien]
Til § 7
4)
Nr. 253
udgår.
[Udtagelse af person]
5)
Nr. 513
udgår.
[Udtagelse af person]
6)
Nr. 627
udgår.
[Udtagelse af person]
7)
Nr. 640
udgår.
[Udtagelse af person]
8)
Nr. 657
udgår.
[Udtagelse af person]
9)
Nr. 690
udgår.
[Udtagelse af person]
10)
Nr. 693
udgår.
[Udtagelse af person]
Til § 8
Principalt:
11)
Paragraffen
udgår.
[Udskillelse af personer, som er statsløse eller statsborgere i
MENAP-lande eller Tyrkiet]
Subsidiært:
12)
Nr. 941
udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
13)
Nr. 965
udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
14)
Nr. 968
udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
15)
Nr. 971
udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
16)
Nr. 990
udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
17)
Nr. 1048
udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
18)
Nr. 1056
udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
19)
Nr. 1069
udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
20)
Nr. 1130
udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
21)
Nr. 1157
udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
22)
Nr. 1242
udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
23)
Nr. 1250
udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
24)
Nr. 1305
udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
25)
Nr. 1308
udgår.
[Udtagelse af person]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af [.. ]:
26)
Efter nr. 1118 indsættes:
»1118 A)
Wajd Aldoudi,
bosiddende i Fredensborg Kommu-
ne.«
[Optagelse af person]
L 63 - 2024-25 - Bilag 9: Udkast til betænkning
2951243_0005.png
5
Til § 9
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af [.. ]:
27)
Nr. 1345
udgår.
[Udtagelse af person]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af [.. ]:
28)
Nr. 1405
udgår.
[Udtagelse af person]
29)
Nr. 1410
udgår.
[Udtagelse af person]
30)
Nr. 1537
udgår.
[Udtagelse af person]
31)
Nr. 1583
udgår.
[Udtagelse af person]
32)
Nr. 1623
udgår.
[Udtagelse af person]
33)
Nr. 1631
udgår.
[Udtagelse af person]
34)
Nr. 1661
udgår.
[Udtagelse af person]
35)
Nr. 1724
udgår.
[Udtagelse af person]
36)
Nr. 1752
udgår.
[Udtagelse af person]
37)
Nr. 1924
udgår.
[Udtagelse af person]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget er en berigtigelse af ansøgerens navn.
Til nr. 2 og 11
Baggrunden for ændringsforslaget er, at statsløse samt
statsborgere i MENAP-lande og Tyrkiet ikke skal tildeles
dansk indfødsret med lovforslaget.
Til nr. 3
Baggrunden for ændringsforslaget er, at det stilles som et
krav for ansøgere på lovforslaget, at ansøgerne ved deltagel-
se i en grundlovsceremoni ikke er iført islamisk tørklæde.
Til nr. 4
Ansøgeren under nr. 253 foreslås udtaget af lovforslaget,
fordi den pågældende i 2017 har vedtaget en bøde på 35.000
kr. for spirituskørsel.
Til nr. 5
Ansøgeren under nr. 513 foreslås udtaget af lovforslaget,
fordi den pågældende i 2023 har vedtaget en bøde på 1.000
kr. for brud på ordensbekendtgørelsen.
Til nr. 6
Ansøgeren under nr. 627 foreslås udtaget af lovforslaget,
fordi den pågældende i 2017 har vedtaget en bøde på 2.000
kr. efter lov om euforiserende stoffer.
Til nr. 7
Ansøgeren under nr. 640 foreslås udtaget af lovforslaget,
fordi den pågældende i 2015 har vedtaget en bøde på 6.000
kr. efter lov om euforiserende stoffer.
Til nr. 8
Ansøgeren under nr. 657 foreslås udtaget af lovforslaget,
fordi den pågældende i 2016 har vedtaget en bøde for bu-
tikstyveri.
Til nr. 9
Ansøgeren under nr. 690 foreslås udtaget af lovforslaget,
fordi den pågældende i 2016 har vedtaget en bøde på 1.000
kr. efter lov om euforiserende stoffer
Til nr. 10
Ansøgeren under nr. 693 foreslås udtaget af lovforslaget,
fordi den pågældende i 2017 har vedtaget en bøde på 3.000
kr. efter lov om euforiserende stoffer
Til nr. 12
Ansøgeren under nr. 941 foreslås udtaget af lovforslaget,
fordi den pågældende i 2015 er idømt dagbøder for butiksty-
veri.
Til nr. 13
Ansøgeren under nr. 965 foreslås udtaget af lovforslaget,
fordi den pågældende i 2018 har vedtaget en bøde på 2.100
kr. for brugstyveri af cykel.
Til nr. 14
Ansøgeren under nr. 968 foreslås udtaget af lovforslaget,
fordi den pågældende i 2015 har vedtaget en bøde på 2.000
kr. for blufærdighedskrænkelse ved beføling.
Til nr. 15
Ansøgeren under nr. 971 foreslås udtaget af lovforslaget,
fordi den pågældende i 2018 har vedtaget en bøde på 3.000
kr. efter knivloven.
Til nr. 16
Ansøgeren under nr. 990 foreslås udtaget af lovforslaget,
fordi den pågældende i 2019 har vedtaget en bøde på 21.000
kr. efter lov om hyrekørsel.
Til nr. 17
Ansøgeren under nr. 1048 foreslås udtaget af lovforsla-
get, fordi den pågældende i 2017 har vedtaget en bøde på
2.500 kr. for butikstyveri.
L 63 - 2024-25 - Bilag 9: Udkast til betænkning
2951243_0006.png
6
Til nr. 18
Ansøgeren har i forskellige sammenhænge givet udtryk
for synspunkter og værdier, der ikke synes forenelige med
at få foræret et dansk statsborgerskab af Folketinget. Ansø-
geren har eksempelvis glædet sig over den trafikulykke, der
dræbte Muhammedtegneren Lars Vilks og to politibetjente
ved at skrive »Godt at høre«. Han har endvidere skrevet:
»Jeg knepper din mor og din søster, mens du kigger« og om
politiet skrevet: »Fuck dem. Jeg knepper deres mor. Fuck
dem.« samt i forbindelse med Burka- og Niqabforbuddet
skrevet: »De Sindsyge folk i folketinget skal gøre noget
mod jeres homoseksualitet i stedet for«. Dansk Folkeparti er
ikke overbevist om ansøgerens danske sindelag og indstiller
derfor til, at ansøgeren fjernes fra lovforslaget om tildeling
af indfødsret.
Til nr. 19
Ansøgeren under nr. 1069 foreslås udtaget af lovforsla-
get, fordi den pågældende i 2017 har vedtaget en bøde på
3.000 kr. for brud på ordensbekendtgørelsen og i 2020 ved-
taget en bøde for butikstyveri.
Til nr. 20
Ansøgeren under nr. 1130 foreslås udtaget af lovforsla-
get, fordi den pågældende i 2017 har vedtaget en bøde for
butikstyveri og i 2015 vedtaget en bøde på 2.000 kr. for
dokumentfalsk.
Til nr. 21
Ansøgeren under nr. 1157 foreslås udtaget af lovforsla-
get, fordi den pågældende i 2018 har vedtaget en bøde for
butikstyveri.
Til nr. 22
Ansøgeren har i forskellige sammenhænge givet udtryk
for synspunkter og værdier, der ikke synes forenelige med
at få foræret et dansk statsborgerskab af Folketinget. Ek-
sempelvis har ansøgeren sammenlignet adskillige vestlige
verdensledere med Adolf Hitler – ligesom ansøgeren har til-
kendegivet sympati for terrorbevægelsen Hizbollahs øverste
leder Hassan Nasrallah. Dansk Folkeparti er ikke overbevist
om ansøgerens danske sindelag og indstiller derfor til, at
ansøgeren fjernes fra lovforslaget om tildeling af indfødsret.
Til nr. 23
Ansøgeren under nr. 1250 foreslås udtaget af lovforsla-
get, fordi den pågældende i 2016 har vedtaget en bøde for
butikstyveri.
Til nr. 24
Ansøgeren under nr. 1305 foreslås udtaget af lovforsla-
get, fordi den pågældende i 2020 har vedtaget en bøde for
butikstyveri.
Til nr. 25
Ansøgeren under nr. 1308 foreslås udtaget af lovforsla-
get, fordi den pågældende i 2016 har vedtaget en bøde på
2.000 kr. efter lov om euforiserende stoffer.
Til nr. 26
Ansøgeren foreslås optaget under lovforslagets § 8 som
nyt nr. 1118 A.
Til nr. 27
Ansøgeren under nr. 1345 er behandlet efter retningslin-
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om na-
turalisation. Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets §
8, fordi den pågældende ikke opfylder betingelserne for at
være optaget på lovforslaget.
Til nr. 28
Ansøgeren under nr. 1405 foreslås udtaget af lovforsla-
get, fordi den pågældende i 2015 har vedtaget en bøde på
6.000 kr. for spirituskørsel.
Til nr. 29
Ansøgeren under nr. 1410 foreslås udtaget af lovforsla-
get, fordi den pågældende i 2018 har vedtaget en bøde på
15.500 for spirituskørsel.
Til nr. 30
Ansøgeren under nr. 1537 foreslås udtaget af lovforsla-
get, fordi den pågældende i december 2015 har vedtaget en
bøde på 3.500 kr. for butikstyveri.
Til nr. 31
Ansøgeren under nr. 1583 foreslås udtaget af lovforsla-
get, fordi den pågældende i 2021 har vedtaget en bøde på
1.000 kr. for brud på ordensbekendtgørelsen.
Til nr. 32
Ansøgeren under nr. 1623 foreslås udtaget af lovforsla-
get, fordi den pågældende i 2015 har vedtaget en bøde på
1.000 kr. efter lov om euforiserende stoffer.
Til nr. 33
Ansøgeren under nr. 1631 foreslås udtaget af lovforsla-
get, fordi den pågældende i 2018 har vedtaget en bøde på
7.000 kr. for kørsel uden førerret.
Til nr. 34
Ansøgeren under nr. 1661 foreslås udtaget af lovforsla-
get, fordi den pågældende i 2010 har vedtaget en bøde på
11.500 kr. for spirituskørsel og i 2014 vedtaget en bøde på
9.500 kr. for spirituskørsel.
Til nr. 35
Ansøgeren under nr. 1724 foreslås udtaget af lovforsla-
get, fordi den pågældende i 2015 har vedtaget en bøde for
butikstyveri.
Til nr. 36
Ansøgeren under nr. 1752 foreslås udtaget af lovforsla-
get, fordi den pågældende i 2016 har vedtaget en bøde på
1.500 kr. for brud på ordensbekendtgørelsen.
L 63 - 2024-25 - Bilag 9: Udkast til betænkning
2951243_0007.png
7
Til nr. 37
Ansøgeren under nr. 1924 foreslås udtaget af lovforsla-
get, fordi den pågældende i 2017 har vedtaget en bøde for
spirituskørsel.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. oktober 2024 og var til
1. behandling den 7. november 2024. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Indfødsretsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <8> bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <1> skrift-
lig henvendelse om lovforslaget.
Samtaler med ansøgere
Udvalget har afholdt samtaler med tre ansøgere angåen-
de ansøgernes holdninger til danske værdier, eksempelvis
ytringsfrihed, ligestilling og forholdet mellem religion og
lovgivning.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 72 spørgsmål
til udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besva-
relse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Louise Mehnke (S) Frederik Vad (S) Lasse Haugaard Pedersen (S) Maria Durhuus (S)
Thomas Skriver Jensen (S) Heidi Bank (V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Kristian Bøgsted (DD)
Søren Espersen (DD) Sandra Elisabeth Skalvig (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mikkel Bjørn (DF)
fmd.
Mads Olsen (SF) Peder Hvelplund (EL) Zenia Stampe (RV)
Alternativet, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
24
15
15
15
13
10
9
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
5
1
1
1
1
6