Tak for det, og tak til ordførerne for debatten også her ved tredjebehandlingen.
Jeg har en ven, som er tysk statsborger. Han har boet her i Danmark i flere årtier, taler flydende dansk og har tre børn med en kvinde fra Tølløse. Han har et job som it-kandidat og har været i en række internationale virksomheder. Han har aldrig begået noget kriminelt, hverken i Tyskland eller i Danmark. Han er stadig katolik. Han holder stadig med Tyskland i fodbold, men det prøver vi selvfølgelig at vænne ham af med. Nu har han søgt statsborgerskab, og han skal betale gebyr på 6.000 kr. Han skal bestå indfødsretsprøven, hvad cirka halvdelen af dem, der tager prøven, ikke gør. Han bliver tjekket fire gange i Kriminalregisteret, inden han kan få sit statsborgerskab – mindst fire gange. Han bliver tjekket af Politiets Efterretningstjeneste, og Rigspolitiet efterser internationale registre for at se, om han har begået kriminalitet. Han skal to gange i forløbet skrive under på, at han vil overholde grundloven og overholde danske værdier. Han skal indsende dokumentation for sine danskkompetencer og for beskæftigelse i 42 ud af de sidste 48 måneder. Han skal møde op på rådhuset til sidst og trykke borgmesteren i hånden, før han får statsborgerskabet. Og hvis man undervejs kører 52 km/t. på Amagerbrogade og bliver taget i det af politiet, vil man få en karensperiode på 4½ år – altså skal man vente 4½ år for at ansøge.
Jeg fortæller den her historie af to årsager, for det er ikke en enkelthistorie om, hvem der søger statsborgerskab. Den ene grund til, jeg fortæller den, er, at det bliver udlagt i salen i dag, som om det at få statsborgerskab er noget, man kan trække i en automat. Det er det ikke. Der er en lang proces, der går forud, hvor rigtig mange mennesker falder fra, ikke har de kompetencer og den viden om Danmark eller den dansksproglige kompetence, som det kræver at kunne få et statsborgerskab. Hvis man tager alene indfødsretsprøven, var det 60 pct. af dem, som har baggrund i Mellemøsten og Nordafrika, som dumpede sidste gang, mens det kun var 20 pct. af dem, som havde europæisk baggrund. Så fortællingen om, at det at få statsborgerskab er noget, man gør over natten uden nogen krav, er jeg ikke enig i.
Den anden grund til det er, at min ven vil være den typiske person på det her lovforslag. Hvis vi tager det, vi behandler i dag, så er der 136 tyske statsborgere. Det er med længde den største nationalitetsgruppe på det her lovforslag. De britiske statsborgere er den næststørste gruppe, og europæerne fylder rigtig meget på lovforslaget, hvorimod dem, som kommer fra Mellemøsten og Nordafrika, fylder rigtig lidt. Sådan har det ikke altid været.
Hvis man ser på sidste års statsborgerskabstildelinger, var det under hver femte, som havde baggrund i et land i Mellemøsten eller Nordafrika. Hvis man ser på 2015 og 2016 – der, hvor mange af de partier og politikere, som nu kritiserer regeringen, havde magten og havde flertallet – var det en meget større andel. Over halvdelen af dem, som fik statsborgerskab, havde baggrund i Nordafrika eller i Mellemøsten. Og hvis man går tilbage til dengang, hvor Dansk Folkeparti sammen med resten af Folketinget stemte for titusindvis af statsborgerskaber tilbage i starten af 00'erne, var det en endnu højere andel.
Man opgjorde det ikke på nationalitet. Hvis man eksempelvis læser de første 500 navne på det lovforslag, som blev fremsat den 22. oktober 2003, så kan man forvisse sig om, at det er langt over 80 pct. af dem, der står på listen, og som fik statsborgerskab med Dansk Folkepartis stemmer, som havde baggrund i muslimske lande. Sådan er det ikke længere, fordi vi har strammet op, fordi vi har styr på, hvem der får statsborgerskab i Danmark, og nu går vi så over til at diskutere enkeltpersoner, når vi diskuterer indfødsret. Vi diskuterer piraten Lucky Francis med et ben. Kan han mon få statsborgerskab? Flere gange er det blevet rejst, om Anders Breivik mon kan få et statsborgerskab i Danmark, og nu har vi så spørgsmålet, om to ansøgere, som har skrevet, medgivet, ekstreme ting på Facebook, kan få statsborgerskab.
Men grunden til, at hvis diskuterer det, er jo kun, fordi der er styr på det andet. Når vi ikke længere har titusindvis af folk, der kommer fra Mellemøsten og Nordafrika som flygtninge, sådan som det var, dengang Dansk Folkeparti var en del af flertallet, jamen så diskuterer vi, om Lucky Francis kan få statsborgerskab. Når vi ikke længere har tusindvis af statsborgere fra arabiske lande, som søger statsborgerskab her i Danmark, så begynder vi i stedet at diskutere, om Anders Breivik mon kan få statsborgerskab, selv om det er helt hypotetisk. Og når vi ikke længere har tusindvis af piger, som bliver tvangsgift og familiesammenført med mænd fra deres hjemland, så begynder vi at diskutere et par enkelte personer, som har skrevet tossede ting på Facebook.
Jeg er enig med alle, der har været heroppe og tale, i, at det kræver, at man understøtter vores samfund og tror på vores værdier, hvis man skal blive dansk statsborger. Det kræver vi allerede i dag, for at man kan komme på lovforslaget. Man skriver endda under på det to gange i processen.
Jeg tror også på, som flere har peget på, at vi kan blive bedre til at kontrollere, hvornår man bliver dansk statsborger, og om man lever op til de værdier, som det kræver at være en del af det danske samfund. Det er derfor, vi har efterkommet det krav, som Liberal Alliance stillede tilbage i slutningen af oktober måned, om at nedsætte en arbejdsgruppe, der skal kigge på de juridiske muligheder, der er i at screene folk, før de kommer på vores lovforslag, og også for, hvad for nogle udtalelser de kan have haft tidligere. Det var det, som hr. Alex Vanopslagh præsenterede i Berlingske. Den er vi nu i regeringen blevet enige om gerne at ville nedsætte, men nu kommer man tilbage fra Liberal Alliances side og siger, at man vil have, at konklusionen fra arbejdsgruppen skal være skrevet på forhånd. Altså, vi skal have en arbejdsgruppe, der skal undersøge en ting, men vi skal på forhånd sige, hvad det er, den skal ende med at konkludere.
Så simpelt tror jeg ikke det er. En screening er ikke bare en screening. Der er en række spørgsmål, som er centrale, både juridisk, men også økonomisk for, at man kan komme videre med at kontrollere det, som vi alle sammen gerne vil kontrollere, netop at folk ikke får statsborgerskab, hvis de ikke abonnerer på vores værdier.
For det første er der et spørgsmål om, hvor mange sociale medier man skal undersøge hvor langt tilbage i tiden. Hvordan partshører man folk og sørger for, at det rent faktisk er dem, der har skrevet de her ting? Hvordan sikrer man sig, at det ikke er en falsk profil, som er blevet oprettet? Gælder det fra den tid, man har været i Danmark, eller skal det også indregnes, hvis man har skrevet det i andre lande? Hvordan vil processen i det hele taget være? Der er en række juridiske spørgsmål, som ikke er simple, fordi vi jo har det grundlæggende princip i grundloven, at ministeriet ikke må foretage et skøn i de her sager; man må ikke delegere skønnet ud af Folketinget. Det står klart i grundlovens § 44. Derfor vil man eventuelt kun kunne oversende al data uredigeret. Det skal selvfølgelig undersøges, men økonomien skal jo også undersøges.
I Østrig, hvor man har samtaler med statsborgere – det er det eneste andet land, vi kan sammenligne os med, hvor man gør det – har man på indfødsretsområdet ca. 600 årsværk ansat. Vi har i Danmark ca. 100 årsværk. De har også flere ansøgninger end os, men selv hvis man regner størrelsen af landet ind, er det fire gange så mange ansatte, man skulle have i vores Indfødsretskontor for at kunne matche det arbejde, som bliver lavet i Østrig. Hvis det drejer sig om to pr. lovforslag, som det har gjort her, er der for hvert år cirka fire mennesker, som har skrevet på Facebook, eksempelvis at man støtter Saddam Hussein, at man har liket opslag omkring terrorlederes begravelse, at man har skrevet, hvad jeg kan forstå man så siden har fortrudt, ukvemsord om det danske politi; nu tror jeg ikke, jeg må citere det. Hvis der er fire personer om året, man fanger i at gøre det, er det så 300 statslige bureaukrater værd at fange de fire personer? Det er jo også en reel overvejelse, man bliver nødt til have med. Der må man jo også spørge, om der er andre måder, man kan bruge de 300 årsværk i staten på end at kontrollere fire personers tossede facebookopslag og det synes jeg også skal med i sådan en undersøgelse. Det bliver også nødt til at være en del af den samlede diskussion, som vi har.
Jeg er ærgerlig over, at det nu ser ud til, at LA forlader vores indfødsretsaftale, sådan som Alex Vanopslagh annoncerede i oktober måned i Berlingske at han ville, hvis han ikke fik sine krav igennem. Jeg har været glad for at have Liberal Alliance i vores aftale. Jeg synes, de har bidraget med meget undervejs, og jeg synes, de har arbejdet samvittighedsfuldt og seriøst med de svære problemstillinger, som der er på indfødsretsområdet, men jeg synes også, at vi fra regeringens side har imødekommet de krav, der blev præsenteret. Vi kommer i hvert fald til at fortsætte med at finde ud af og undersøge og også tage skridt fremad i forhold til at sikre, at dem, der får statsborgerskab i Danmark, også abonnerer på de grundværdier, som det danske samfund bygger på. Tak for ordet.