Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
27. november 2024
Besvarelse af spørgsmål 9 ad L 61 stillet af udvalget den 21. november
2024 efter ønske fra Helle Bonnesen (KF)
Spørgsmål:
Kan ministeren forklare, hvordan forslaget om ikke at udnytte direktivets
undtagelsesmuligheder harmonerer med ministerens egen redegørelse om
bedre regulering for erhvervslivet 2023 fra juni 2024, hvor ministeren bl.a.
understreger vigtigheden af, at ”vi gør det lettere at drive
virksomhed, at vi
mindsker mængden af byrder for erhvervslivet, og at regler fra EU imple-
menteres så hensigtsmæssigt som muligt” (Redegørelse om bedre regule-
ring for erhvervslivet 2023, s. 3)?
Svar:
Det er en prioritet for regeringen at ny EU-regulering så vidt muligt mini-
mumimplementeres, så vi undgår unødvendige byrder og restriktive regler.
Regeringen mener imidlertid, at det er vigtigt, at der gøres mere for at
fremme en ligelig kønsfordeling i de store danske børsnoterede selskaber.
Det er derfor, at der i lovforslaget lægges op til, at undtagelsesmuligheden
i kønsbalancedirektivet ikke benyttes, og at der i stedet sker fuld implemen-
tering af direktivet.
Erhvervsstyrelsen har vurderet, at lovforslagets økonomiske og administra-
tive konsekvenser for erhvervslivet er under 4 mio. kr. og derfor kvantifi-
ceres de ikke nærmere. Lovforslaget vurderes derfor ikke at have væsent-
lige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Hertil kommer, at de af lovforslaget omfattede selskaber allerede er under-
lagt regler om kønsbalance i Danmark, og at lovforslaget alene indebærer
en mindre skærpelse af disse regler.
De selskaber, der vil opleve en byrde i form af en handlepligt ift. de gæl-
dende regler, er de selskaber, der ikke har opnået en ligelig kønsfordeling
inden den 30. juni 2026. Det er derfor min vurdering, at lovforslaget ikke
generelt gør det mere vanskeligt at drive virksomhed i Danmark.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk