Erhvervsudvalget 2024-25
L 61
Offentligt
2949203_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
4. december 2024
Besvarelse af spørgsmål 12 ad L 61 stillet af udvalget den 29. november
2024 efter ønske fra Helle Bonnesen (KF).
Spørgsmål:
Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der bevirker, at
samtlige undtagelsesmuligheder i direktivet udnyttes og afspejles i lov-
forslaget? Ministeren bedes desuden oplyse, om ministeren kan støtte et
sådan ændringsforslag.
Svar:
Hensigten med det fremsatte lovforslag og den gældende lovgivning er på
sigt at opnå en ligelig kønsfordeling i både det øverste og de øvrige ledel-
sesniveauer i selskaberne.
Konsekvensen af ændringsforslaget vil være, at de gældende regler om
måltal og politikker for det underrepræsenterede køn fortsat finder anven-
delse for de ca. 46 store børsnoterede aktieselskaber, der ellers ville være
blevet omfattet af lovforslaget.
En udnyttelse af direktivets undtagelsesmuligheder vil dog fortsat inde-
bære, at der vil skulle indføres ændrede rapporteringskrav for de omfattede
selskaber, ligesom at Institut for Menneskerettigheder fortsat skal udpeges
som organ til fremme af en ligelig kønsfordeling i børsnoterede selskaber.
Jeg gør dog opmærksom på, at hvis Danmark på et tidspunkt i fremtiden
ikke længere måtte leve op til betingelserne for anvendelse af undtagelses-
bestemmelsen, vil kønsbalancedirektivet skulle implementeres fuldt ud in-
den for 6 måneder. Der er med ændringsforslaget ikke taget nærmere stil-
ling hertil.
Jeg kan ikke støtte det ændringsforslag, der ønskes teknisk bistand til, da
regeringen mener, at der er behov for at gøre mere for at fremme kønsfor-
delingen i de store danske børsnoterede selskaber.
Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål 10 ad L 61 stillet af ud-
valget den 29. november 2024 efter ønske fra Helle Bonnesen (KF).
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 61 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der bevirker, at samtlige undtagelsesmuligheder i direktivet udnyttes og afspejles i lovforslaget
2/7
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag
til
lov om kønsfordeling blandt ledelsesmedlemmer i visse store børsnote-
rede selskaber (kønsbalanceloven)
Af et
mindretal (KF)
tiltrådt af [XXX]:
Til titlen
1)
Titlen
affattes således:
»Forslag
til
lov om ændring af årsregnskabsloven og selskabsloven
(Rapportering om kønsbalance og udpegning af Institut for Menneskeret-
tigheder til fremme af ligelig kønsfordeling som følge af kønsbalancedi-
rektivet).«
[Præcisering af lovforslagets titel]
Til kapitel 1
2)
Kapitlet
udgår.
[Anvendelse af kønsbalancedirektivets art. 12 om mulighed for suspension
af visse af direktivets bestemmelser]
Til kapitel 2
3)
Kapitlet
udgår.
[Anvendelse af kønsbalancedirektivets art. 12 om mulighed for suspension
af visse af direktivets bestemmelser]
Til kapitel 3
4)
Kapitlet
udgår.
[Anvendelse af kønsbalancedirektivets art. 12 om mulighed for suspension
af visse af direktivets bestemmelser]
Til kapitel 4
5)
Kapitlet
udgår.
[Anvendelse af kønsbalancedirektivets art. 12 om mulighed for suspension
af visse af direktivets bestemmelser]
L 61 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der bevirker, at samtlige undtagelsesmuligheder i direktivet udnyttes og afspejles i lovforslaget
3/7
Til kapitel 5
6)
Kapitlet
udgår.
[Anvendelse af kønsbalancedirektivets art. 12 om mulighed for suspension
af visse af direktivets bestemmelser]
Til kapitel 6
7)
Kapitlet
udgår.
[Bestemmelsen flyttes fra tidligere ny foreslået hovedlov til selskabsloven]
Til kapitel 7
8)
Kapitlet
udgår.
[Anvendelse af kønsbalancedirektivets art. 12 om mulighed for suspension
af visse af direktivets bestemmelser]
Til kapitel 8
9)
Kapitlet
udgår.
[Anvendelse af kønsbalancedirektivets art. 12 om mulighed for suspension
af visse af direktivets bestemmelser]
Til kapitel 9
10)
Kapitlet
udgår.
[Anvendelse af kønsbalancedirektivets art. 12 om mulighed for suspension
af visse af direktivets bestemmelser]
Til § 17
11)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 99 b, stk. 8,
ændres »kønsbalancelo-
ven« til: »§ 107 f«.
12)
I det under
nr. 3
foreslåede
§ 107 f, 1. pkt.,
affattes således:
Ȥ 107 f.
Et aktieselskab, der har aktier optaget til handel på et regu-
leret marked inden for Den Europæiske Union, bortset fra selskaber
med færre end 250 medarbejdere, og som i et regnskabsår ikke over-
skrider en årlig omsætning på 50 mio. euro eller en årlig samlet balance
på 43 mio. euro, skal i ledelsesberetningen oplyse om følgende pr. ba-
lancedagen:
1) Det samlede antal medlemmer i det øverste ledelsesorgan eksklusiv
medarbejdervalgte medlemmer, og hvor stor en andel i procent det
underrepræsenterede køn udgør heraf.
2) Har aktieselskabet medarbejdervalgte medlemmer, skal der oply-
ses om det samlede antal medarbejdervalgte medlemmer i det
L 61 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der bevirker, at samtlige undtagelsesmuligheder i direktivet udnyttes og afspejles i lovforslaget
4/7
øverste ledelsesorgan, og hvor stor en andel i procent det underre-
præsenterede køn udgør heraf.
3) Det samlede antal personer i aktieselskabets direktion, og hvor stor
en andel i procent det underrepræsenterede køn udgør heraf.«
13)
Den foreslåede
nr. 4
udgår.
[Konsekvens af anvendelse af kønsbalancedirektivets art. 12 om mulighed
for suspension af visse af direktivets bestemmelser]
Til § 18
14)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 139 c, stk. 8,
affattes således:
»Stk.
8.
Institut for Menneskerettigheder
Danmarks Nationale Menne-
skerettighedsinstitution har til opgave at fremme, analysere, overvåge og
støtte en ligelig kønsfordeling i selskabsorganer i børsnoterede aktiesel-
skab, der har aktier optaget til handel på et reguleret marked inden for Den
Europæiske Union, bortset fra selskaber med færre end 250 medarbejdere,
og som i et regnskabsår ikke overskrider en årlig omsætning på 50 mio.
euro eller en årlig samlet balance på 43 mio. euro. .«
[Konsekvensændring som følge af, at det foreslås at anvende kønsbalance-
direktivets art. 12 om mulighed for suspension af visse af direktivets be-
stemmelser]
Til § 19
15)
Paragraffen
udgår.
[Anvendelse af kønsbalancedirektivets artikel 12 om mulighed for suspen-
sion af visse af direktivets bestemmelser]
Til § 20
16)
Paragraffen
udgår.
[Anvendelse af kønsbalancedirektivets artikel 12 om mulighed for suspen-
sion af visse af direktivets bestemmelser]
Til § 21
17)
Paragraffen
udgår.
[Anvendelse af kønsbalancedirektivets artikel 12 om mulighed for suspen-
sion af visse af direktivets bestemmelser]
Til § 22
18)
Paragraffen
udgår.
[Anvendelse af kønsbalancedirektivets artikel 12 om mulighed for suspen-
sion af visse af direktivets bestemmelser]
L 61 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der bevirker, at samtlige undtagelsesmuligheder i direktivet udnyttes og afspejles i lovforslaget
5/7
Til § 23
19)
Paragraffen
udgår.
[Anvendelse af kønsbalancedirektivets artikel 12 om mulighed for suspen-
sion af visse af direktivets bestemmelser]
Til § 24
20)
Paragraffen
udgår.
[Anvendelse af kønsbalancedirektivets art. 12 om mulighed for suspension
af visse af direktivets bestemmelser]
Ny paragraf
21)
Efter § 25 indsættes:
Ȥ 01.
Loven træder i kraft den 28. december 2024.
Stk. 2.
Loven har virkning for regnskabsår, der begynder den 1. januar
2025 eller senere.«
[Indsættelse af ny ikrafttrædelsesbestemmelse som konsekvens af, at det
foreslås at anvende kønsbalancedirektivets artikel 12 om mulighed for su-
spension af visse af direktivets bestemmelser]
Til § 26
22)
Paragraffen
affattes således:
Ȥ 26.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
§§ 17, 18 og § 25 kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold
tilsiger. Lovens bestemmelser kan sættes i kraft på forskellige tidspunkter.
Stk. 3.
§ 25 kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger. Lovens be-
stemmelser kan sættes i kraft på forskellige tidspunkter.
[Konsekvensændring som følge af, at det foreslås at anvende kønsbalance-
direktivets artikel 12 om mulighed for suspension af visse af direktivets
bestemmelser]
Bemærkninger
Til nr. 1.
I lovforslagets
titel
ændres som følge af, at der med ændringsforslagene
ikke længere stilles forslag omkring en ny hovedlov.
Til nr. 2-6, 8-13 og 15-20.
L 61 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der bevirker, at samtlige undtagelsesmuligheder i direktivet udnyttes og afspejles i lovforslaget
6/7
Med ændringsforslagene stilles forslag om anvendelse af undtagelsesbe-
stemmelsen i kønsbalancedirektivets artikel 12, som giver mulighed for at
suspendere visse af direktivets bestemmelser.
Efter kønsbalancedirektivets artikel 12 kan en medlemsstat suspendere an-
vendelsen af artikel 6 og artikel 5, stk. 2, hvor personer af det underrepræ-
senterede køn tegner sig for mindst 30 % af posterne som bestyrelsesmed-
lemmer eller mindst 25 % af alle poster som ledelsesmedlemmer i børsno-
terede selskaber senest den 27. december 2022.
Hvis en medlemsstat har suspenderet anvendelsen af artikel 6 og artikel 5,
stk. 2, anses målene i artikel 5, stk. 1, for nået i den medlemsstat.
I Danmark tegnede personer af det underrepræsenterede køn sig for 32,46
% af posterne som bestyrelsesmedlem og 28,07 % af alle poster som ledel-
sesmedlem i de af lovforslaget omfattede børsnoterede selskaber den 27.
december 2022. Artikel 12 kan derfor anvendes, og målene anses for nået.
Det foreslås derfor, at forslaget til kønsbalanceloven og ændringer i anden
lovgivning om måltal om kønsfordelingen i det øverste ledelsesorgan, fast-
sættelse af måltal for øvrige ledelsesniveauer og midler til opnåelse, som
konsekvens heraf udgår.
Til nr. 7 og 12.
Med ændringsforslagene stilles forslag om, at bestemmelsen om udpeg-
ning af Institut for Menneskerettigheder, som organ til fremme af en lige-
lig kønsfordeling i børsnoterede selskaber, flyttes fra den foreslåede køns-
balancelov, der foreslås at udgå, til selskabsloven.
Der foretages ingen materiel ændring.
Til nr. 11.
I lovforslagets
§ 17
foreslås, at de foreslåede ændringer til årsregnskabslo-
ven tilpasses, således at rapporteringskravene tilpasses de rapporterings-
krav, der følger af kønsbalancedirektivets artikel 7, stk. 4, og som skal im-
plementeres, når kønsbalancedirektivets artikel 12 anvendes.
De omfattede selskaber vil derfor alene skulle oplyses om kønsfordelingen
i det øverste ledelsesorgan og direktionen, og hvis der er medarbejdervalgte
medlemmer i det øverste ledelsesorgan, skal der også oplyses om kønsfor-
delingen blandt disse.
L 61 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der bevirker, at samtlige undtagelsesmuligheder i direktivet udnyttes og afspejles i lovforslaget
7/7
I forslaget til årsregnskabslovens § 107 f udgår stk. 2 og 3, som følge af
forslaget om at anvende kønsbalancedirektivets artikel 12 om mulighed for
at suspendere visse af direktivets bestemmelser.
Til nr. 19.
Efter lovforslagets
§ 25
indsættes ny paragraf omkring ikrafttrædelse som
konsekvens af, at det foreslås, at forslaget til kønsbalanceloven udgår, og
at der i stedet foreslås en lov om ændring af årsregnskabsloven og selskabs-
loven.
Til nr. 20.
I lovforslagets
§ 26
foretages konsekvensrettelser som følge af ændrings-
forslag nr. 2-6, 8-13 og 15-20 om anvendelse af kønsbalancedirektivets ar-
tikel 12, der giver mulighed for at suspendere visse af direktivets bestem-
melser.
I § 26, stk. 2, udgår §§ 1-16 og 18-23 af de bestemmelser, der ved kongelig
anordning vil kunne sættes i kraft for Grønland, som konsekvensændring
af ændringsforslag nr. 2-6, 8-13 og 15-20.
I § 26, stk. 3, udgår §§ 19-23 af de bestemmelser, der ved kongelig anord-
ning vil kunne sættes i kraft for Færøerne, som konsekvensændring af æn-
dringsforslag nr. 2-6, 8-13 og 15-20.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov