Erhvervsudvalget 2024-25
L 61
Offentligt
2949210_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
4. december 2024
Besvarelse af spørgsmål 11 ad L 61 stillet af udvalget den 29. november
2024 efter ønske fra Helle Bonnesen (KF).
Spørgsmål:
Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der bevirker, at
definitionen på ”ligelig kønsfordeling”, jf. den foreslåede § 3, nr. 4, ikke
adskiller sig fra definitionen på ”ligelig kønsfordeling” i de gældende reg-
ler? Ministeren bedes desuden oplyse, om ministeren kan støtte et sådan
ændringsforslag.
Svar:
Definitionen på ”ligelig kønsfordeling”
i forslaget til kønsbalanceloven føl-
ger kønsbalancedirektivets krav, og en ændring vil derfor ikke være i over-
ensstemmelse med en fuld implementering af direktivet. Begge definitioner
bygger på, at en ligelig fordeling er opnået, når der er en fordeling på 40 og
60 procent mellem kvinder og mænd. Forskellen er derfor meget begræn-
set.
Hvis definitionen skal ændres, mens de øvrige krav, der stilles til selska-
berne efter lovforslaget, fortsat skal fastholdes, vil det kræve, at direktivets
undtagelsesmulighed udnyttes, så kønsbalancedirektivet ikke implemente-
res fuldt ud. Det vil give mulighed for at fastsætte nationale særregler, der
med undtagelse af definitionen af
”ligelig kønsfordeling”
er tilsvarende
kønsbalancedirektivets krav.
Det vil give den udfordring, at der med ændringsforslaget ikke kan ændres
i bemærkningerne til lovforslaget. Det vil således fremgå af bemærknin-
gerne i sin helhed, at man med lovforslaget har implementeret kønsbalan-
cedirektivet fuldt ud. Det vil ikke være tilfældet
og det vil for kommende
brugere af loven muligvis skabe en usikkerhed om, hvorvidt reglerne i lo-
ven er baseret på direktivimplementering eller er udtryk for nationale sær-
regler.
Jeg kan ikke støtte et sådant forslag, da jeg mener, at Danmark skal være
ambitiøs i forhold til ligestilling. Hvis der er et behov, og et ønske fra er-
hvervslivet om ensretning af de gældende reglers definition af
”ligelig
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 61 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der bevirker, at definitionen på ligelig kønsfordeling, jf. den foreslåede § 3, nr. 4, ikke adskiller sig fra definitionen på ligelig kønsfordeling i de gældende regler
2/3
kønsfordeling”
og kønsbalanceloven, kan det overvejes at ændre gældende
regler, så de ikke adskiller sig fra kønsbalanceloven.
Dermed vil den danske definition af
”ligelig kønsfordeling”
ikke adskille
sig fra de øvrige lande, der implementer direktivet. Det vil også gøre sam-
menligning på tværs af Europa lettere og styrke synlighed af reglernes ef-
fekt.
Det er dog min vurdering, at det vil føre til unødig forvirring, hvis reglerne
skal ændres for de ca. 2.400 virksomheder, der følger reglerne i selskabs-
loven om det underrepræsenterede køn. Dette har derfor ikke været forslået
i forbindelse med lovforslaget omkring kønsbalanceloven.
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag
til
lov om kønsfordeling blandt ledelsesmedlemmer i visse store børsnote-
rede selskaber (kønsbalanceloven)
Af et
mindretal (KF)
tiltrådt af [XXX]:
Til § 3
1)
Stk. 1, nr. 4
affattes således:
»4) Ligelig kønsfordeling: Andelen af det underrepræsenterede køn ud-
gør mindst 40 pct. af posterne på ledelsesniveauet. Antallet af poster som
ledelsesmedlem, der betragtes som nødvendige for at nå målet om ligelig
kønsfordeling er det antal, der er tættest på at udgøre 40 pct., men som
ikke overstiger 40 pct.«
[Ensretning af begrebet ligelig kønsfordeling med gældende regler]
Til bilag 1
2)
Bilaget
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1.
Lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 4, ændres således at, at det antal af poster som
ledelsesmedlem, der betragtes som nødvendige for at nå målet om ligelig
L 61 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der bevirker, at definitionen på ligelig kønsfordeling, jf. den foreslåede § 3, nr. 4, ikke adskiller sig fra definitionen på ligelig kønsfordeling i de gældende regler
3/3
kønsfordeling er det antal, der er tættest på at udgøre 40 pct., men som ikke
overstiger 40 pct. Med ændringen ensrettes begrebet ligelig kønsfordeling
med de gældende regler om måltal og politikker for det underrepræsente-
rede køn.
Med ændringsforslaget stilles forslag om anvendelse af undtagelsesbestem-
melsen i kønsbalancedirektivets artikel 12, der giver mulighed for at su-
spendere visse af direktivets bestemmelser.
Efter kønsbalancedirektivets artikel 12 kan en medlemsstat suspendere an-
vendelsen af artikel 6, og artikel 5, stk. 2, forudsat at personer af det under-
repræsenterede køn, senest den 27. december 2022, tegner sig for mindst
30 % af posterne som bestyrelsesmedlemmer eller mindst 25 % af alle po-
ster som ledelsesmedlemmer i børsnoterede selskaber.
Hvis en medlemsstat har suspenderet anvendelsen af artikel 6, og artikel 5,
stk. 2, anses målene i artikel 5, stk. 1, for nået i den medlemsstat.
I Danmark tegnede personer af det underrepræsenterede køn sig for 32,46
% af posterne som bestyrelsesmedlemmer og 28,07 % af alle poster som
ledelsesmedlemmer i omfattede børsnoterede selskaber den 27. december
2022. Artikel 12 kan derfor anvendes.
Til nr. 2.
Lovforslagets
bilag 1
udgår som en konsekvens af ændring af lovforslagets
§ 3, stk. 1, nr. 4. Bilaget var en opgørelse af, hvilket antal af ledelsesmed-
lemmer af det underrepræsenterede køn, der var nødvendigt for at nå målet
om en ligelig kønsfordeling som opgjort efter lovforslagets § 3, stk. 1, nr.
4’s tidligere formulering.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov