Erhvervsudvalget 2024-25
L 61
Offentligt
2949171_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
4. december 2024
Besvarelse af spørgsmål 10 ad L 61 stillet af udvalget den 29. november
2024 efter ønske fra Helle Bonnesen (KF).
Spørgsmål:
Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at der
i lovforslaget lægges op til at udnytte direktivets mulighed for, at Danmark
undlader at implementere direktivets artikel 6 (om ”Midler til opnåelse af
målene”)? Ministeren bedes desuden oplyse, om
ministeren kan støtte et
sådan ændringsforslag.
Svar:
Hensigten med det fremsatte lovforslag og den gældende lovgivning er på
sigt at opnå en ligelig kønsfordeling i både det øverste og de øvrige ledel-
sesniveauer i selskaberne.
Konsekvensen af ændringsforslaget vil være, at kønsbalancedirektivets ar-
tikel 6 ikke implementeres i dansk ret. Eftersom der med ændringsforslaget
ikke stilles forslag om fuld undtagelse fra direktivets bestemmelser, vil der
med ændringsforslaget fortsat stilles forslag om en ny hovedlov. De omfat-
tede selskaber vil derfor ikke være omfattet af de regler, der gælder i dag,
men i stedet være omfattet af kønsbalanceloven, der fastsætter bestemmel-
ser om måltal, men uden midler til opnåelse af målene.
Selskaberne vil således med kønsbalanceloven have et mål om at opnå en
ligelig kønsfordeling blandt medlemmerne i det øverste ledelsesorgan, men
ikke yderligere foranstaltninger om, hvornår eller hvordan dette skal opnås.
Reglerne i lovforslaget vil derfor efter min vurdering i vidt omfang være
formålsløse.
I Danmark er det fortsat ikke alle de store børsnoterede selskaber, der har
opnået en ligelig kønsfordeling, og regeringen mener, at der behov for at
gøre mere for at fremme kønsfordelingen i de store danske børsnoterede
selskaber. Derfor lægges der op til en fuld implementering af kønsbalance-
direktivet, så vi skubber yderligere i den rigtige retning og sikrer en ligelig
kønsfordeling i de store danske børsnoterede selskaber.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 61 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at der i lovforslaget lægges op til at udnytte direktivets mulighed for, at Danmark undlader at implementere direktivets artikel 6 (om Midler til opnåelse af målene)
2/4
Jeg kan derfor ikke støtte det ændringsforslag, der ønskes teknisk bistand
til.
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag
til
lov om kønsfordeling blandt ledelsesmedlemmer i visse store børsnote-
rede selskaber (kønsbalanceloven)
Af et
mindretal (KF)
tiltrådt af [XXX]:
Til kapitel 3
1)
Kapitlet
udgår.
[Anvendelse af kønsbalancedirektivets art. 12 om mulighed for suspension
af visse af direktivets bestemmelser]
Til kapitel 4
2)
Kapitlet
udgår.
[Anvendelse af kønsbalancedirektivets art. 12 om mulighed for suspension
af visse af direktivets bestemmelser]
Til kapitel 5
3)
Kapitlet
udgår.
[Anvendelse af kønsbalancedirektivets art. 12 om mulighed for suspension
af visse af direktivets bestemmelser]
Til kapitel 7
4)
Kapitlet
udgår.
[Anvendelse af kønsbalancedirektivets art. 12 om mulighed for suspension
af visse af direktivets bestemmelser]
Til § 15
5)
Stk. 1
affattes således:
L 61 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at der i lovforslaget lægges op til at udnytte direktivets mulighed for, at Danmark undlader at implementere direktivets artikel 6 (om Midler til opnåelse af målene)
3/4
Ȥ 15.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straf-
fes med bøde den, der undlader at opstille måltal for andelen af det under-
repræsenterede køn på aktieselskabets øvrige ledelsesniveauer, jf. § 4, stk.
3 og 4.«
Bemærkninger
Til nr. 1-4
Det foreslås at bestemmelser om midler til opnåelse af måltallet i det øver-
ste ledelsesorgan udgår af forslaget til kønsbalanceloven.
Efter kønsbalancedirektivets artikel 12 kan en medlemsstat suspendere an-
vendelsen af artikel 6, hvis personer af det underrepræsenterede køn tegner
sig for mindst 30 % af posterne som bestyrelsesmedlem eller mindst 25 %
af alle poster som ledelsesmedlem i børsnoterede selskaber senest den 27.
december 2022. Hvis en medlemsstat har suspenderet anvendelsen af arti-
kel 6, anses målene i artikel 5, stk. 1, for nået i den medlemsstat.
I Danmark tegnede personer af det underrepræsenterede køn sig for 32,46
% af posterne som bestyrelsesmedlemmer og 28,07 % af alle poster som
ledelsesmedlemmer i de af lovforslaget omfattede børsnoterede selskaber
den 27. december 2022. Artikel 12 kan derfor anvendes og målene anses
for nået.
Ændringsforslaget om at lade bestemmelser om midler til opnåelse af mål-
tallet i det øverste ledelsesorgan udgå, vil medføre, at de omfattede selska-
ber, der ikke har nået en ligelig kønsfordeling pr. 30. juni 2026, ikke vil
være forpligtet til at sætte kriterier for indstilling af kandidater til udvæl-
gelse til det øverste ledelsesorgan, foretage en sammenlignede vurdering
heraf, give fortrinsstilling til kandidater af det underrepræsenterede køn ved
lige kvalifikationer, oplyse de stemmeberettigede herom eller lade fra-
valgte kandidater af det underrepræsenterede køn få prøvet ved en domstol,
hvorvidt der skulle være givet fortrinsstilling.
Til nr. 5
I lovforslagets
§ 15
ændres
stk. 1
som følge af ændringsforslag nr. 1-4 om
anvendelse af kønsbalancedirektivets artikel 12 om mulighed for suspen-
sion af visse af direktivets bestemmelser,
Sanktioner forbundet med anvendelse af midlerne til opnåelse af måltallene
udgår som konsekvensændring heraf.
L 61 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at der i lovforslaget lægges op til at udnytte direktivets mulighed for, at Danmark undlader at implementere direktivets artikel 6 (om Midler til opnåelse af målene)
4/4
Den, der undlader at opstille måltal for andelen af det underrepræsenterede
køn på aktieselskabets øvrige ledelsesniveauer, vil stadig kunne straffes
med bøde medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov