Erhvervsudvalget 2024-25
L 60 Bilag 1
Offentligt
2924151_0001.png
=
—.--
KONKURRENCE- OG FORBRUGERSTYRELSEN
Dato: 10. juli 2024
HØRINGSLISTE
Oversigt over myndigheder og organisationer m.v., der høres over
udkast til forslag til lov om bistand til Europa-Kommissionen i hen-
hold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om udenlandske
subsidier, der fordrejer det indre marked
Advokatrådet
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Asfaltindustrien
Brancheforeningen Cirkulær
Bryggeriforeningen
Bygherreforeningen
CO-Industri
Danmarks Apotekerforening
Danmarks Fiskeriforening
Danmarks Nationalbank
Dansk Annoncørforening
Dansk Arbejdsgiverforening
Dansk Erhverv
Dansk Fjernvarme
Dansk Industri
Dansk IT
Dansk Skovforening
Danske Advokater
Danske Arkitektvirksomheder
Danske Forlag
Danske Malermestre
Danske Medier
Dansk Persontransport
Danske Vognmænd
Danske Rederier
Danske Regioner
Datatilsynet
De Samvirkende Købmænd
Den Danske Dommerforening
Domstolsstyrelsen
Fagbevægelsens Hovedorganisation
Finans Danmark
Forbrugerrådet Tænk
KONKuRRENCE
OG
FORBRUGERSTYRELSEN
ERHVERVSMINISTERIET
L 60 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2924151_0002.png
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
Forsikring & Pension
FSR Danske Revisorer
Green Power Denmark
-
Horesta
Ingeniørforeningen
lTD
Kommunernes Landsforening (KL)
Kooperationen
Landbrug & Fødevarer
Lederne
Liberale Erhvervs Råd
Lokale Pengeinstitutter
Offentligt Ansattes Organisationer
Rigsrevisionen
SMV Danmark
TEKNIQ
2
L 60 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2924151_0003.png
Dansk Industri
DANSKE
ADVOR
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
2500
København
Sendt til: chefkonsulent Helle Hübertz Krogsøe, [email protected], og chefkonsulent
Vibeke Ulf Dumrath, [email protected].
Vesterbrogade 32
1620 København V
Telefon 33 43 70 00
[email protected]
www.danskeadvokater.dk
22.
august
2024
Høringssvar over forslag til lov om bistand til Europa-Kommissionen i
henhold til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om udenlandske
subsidier, der fordrejer det
indre
marked
Danske Advokater takker for muligheden for at afgive høringssvar. Dette høringssvar
er udarbejdet i samarbejde mellem Danske Advokater og Dansk Industri og har været
behandlet i Danske Advokaters fagudvalg for konkurrenceret.
Der henvises til høringsbrev af
10.
juli
2024
vedrørende forslag til lov om bistand til
Europa-Kommissionen i henhold til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om
udenlandske subsidier, der fordrejer det indre marked (‘Lovforslaget”), der har
til
formål at give Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (“KFST) beføjelser til at bistå
Europa-Kommissionen (“Kommissionen”) med at tilvejebringe oplysninger til brug
for Europa-Kommissionens håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU)
2022/2560
af
14.
december
2022
om udenlandske subsidier, der
fordrej er det indre marked (“Forordningen”).
Overordnede bemærkninger
Dansk Industri og Danske Advokater mener, at Lovforslaget på en række punkter går
væsentligt længere end nødvendigt og dermed giver KFST langt mere vidtrækkende
beføjelser, end påkrævet til opfyldelse af Danmarks forpligtelser
til
at bistå
Kommissionen i henhold til Forordningen. Dette behandles i afsnit
i
nedenfor.
Vi har desuden en række øvrige bemærkninger til nogle af Lovforslagets
bestemmelser, herunder bemærkninger af lovteknisk karakter. Disse bemærkninger
behandles i afsnit
2
nedenfor.
Side
i
af 8
L 60 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2924151_0004.png
1.
Overimplementermg
Indledende bemærkninger
1.1
Det angives i afsnit
i
i lovbemærkningerne, at “Formålet med lovforslaget er derfor
at tilvejebringe hjemmel til, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan bistå
Europa-Kommissionen i overensstemmelse med forordningens artikel
14.
stk.
7”
(vores understregning). Endvidere anføres det i afsnit
3.1.2
i lovbemærkningerne, at
“Med henblik på at understøtte Europa-Kommissionens håndhævelse af
forordningen og dermed sikre, at Danmark lever op
til
sine forpligtelser i henhold
til
forordningen,foreslås det at give Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen beføjelser til
at kunne yde den fornødne bistand” (vores understregninger).
Som vi vil redegøre nærmere for i de følgende afsnit, mener vi, at Lovforslaget på en
række punkter går langt videre og giver dermed KFST langt mere vidtrækkende
beføjelser
end påkrævet til opfyldelse af Danmarks forpligtelser til at bistå
Kommissionen i henhold
til
Forordningens art.
14,
stk. 7 (eller i øvrigt).
Det er derfor efter vores opfattelse ikke korrekt, når det i afsnit 6 i lovbemærkningerne
anføres, at Lovforslaget overholder det første af de fem principper for implementering
af erhvervsrettet EU-lovgivning, hvorefter national regulering som udgangspunkt ikke
skal gå videre end minimumskravene i EU-reguleringen.
1.2
Ad Lovforslagets
§ 3 og 4
Med Lovforslagets § 3 og 4 foreslås det, at KFST (uden for kontrolundersøgelser) skal
kunne indhente oplysninger fra, henholdsvis gennemføre interviews med
virksomheder m.v. Det anføres i bemærkningerne
til §
3, at bestemmelsen er “afledt
afforordningens artikel
13,
stk.
2”,
og af bemærkningerne til § 4, at bestemmelsen
“svarer til forordningens artikel
13,
stk. 7”.
KFSTs
beføjelser i henhold til
bestemmelserne svarer også til Kommissionens beføjelser i henhold til Forordningens
art.
13,
stk.
2
og 7.
Modsat hvad der gælder i forhold
til
kontrolundersøgelser,
jf.
Forordningens art.
14,
stk. 5-7, er der imidlertid ikke i Forordningens art.
13,
stk.
2
og 7, eller i øvrigt fastsat
nogen forpligtelse for medlemsstaterne til at bistå Kommissionen (uden for
kontrolundersøgelser) med at indhente oplysninger fra, henholdsvis gennemføre
interviews med virksomheder m.v. Forordningen forudsætter således, at
Kommissionen selv vil kræve oplysninger fra og muligt gennemføre interviews med
virksomheder m.v. uden bistand fra medlemsstaterne.
Det anføres også i bemærkningerne til § 3, at “Formålet med bestemmelsen er, at
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan indhente oplysninger for at ude Europa
Kommissionen den bistand, der er forudsat i forordningens artikel
14,
stk.7”, og i
bemærkningerne til § 4, at “Formålet med bestemmelsen er at give Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen beføjelse til at gennemføre interviews for at ude Europa
Kommissionen den bistand, der er forudsat i forordnin uens artikel
14,
stk.
7”
(vores
Side
2
af 8
L 60 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2924151_0005.png
understregninger). KFSTs beføjelser til at yde Kommissionen den bistand med
foretagelse af kontrolundersøgelser, der fremgår af Forordningens art.
14,
stk. 7, vil
imidlertid til fulde blive opnået gennem Lovforslagets § 5. De yderligere beføjelser, der
følger af Lovforslagets § 3 og 4, er ikke omtalt i Forordningens art.
14,
stk. 7 (eller i
øvrigt i art.
14).
Lovforslagets § 3 og 4 kan heller ikke anses nødvendige for, at KFST kan bistå
Kommissionen med kontrolundersøgelser foretaget af Kommissionen, jf.
Forordningens art.
14,
stk. 5-6. Således anføres i bemærkningerne til Lovforslagets §
5, at “For så vidt angår de kontrolundersøgelser, hvor en myndighed i henhold
til
forordningen alene bistår Europa-Kommissionen, når Europa-Kommissionen selv
gennemfører kontrolundersøgelser i Danmark,
ff.
artikel
14,
stk. 5 og 6, gælder
forordningens bestemmelser umiddelbart” (vores understregning). KFSTs beføjelser
i henhold til Lovforslagets § 3 og 4 adskiller sig i øvrigt også fra de beføjelser, som
repræsentanter for en medlemsstat har, når de bistår Kommissionen med
kontrolundersøgelser foretaget af Kommissionen,
jf.
Forordningens art.
14,
stk.
jf.
stk.
2.
,
På denne baggrund anbefaler Danske Advokater og Danske Industri, at Lovforslagets
§ 3 og 4 helt bør udgå.
2.3
Ad
Lovforslagets § 9 og
10
Vi bemærker, at det ikke fremgår af lovbemærkningerne, hvad Lovforslagets § 9 og
10
er baseret på. Ved at sammenholde bestemmelserne med Forordningens art.
17
fremstår det, at KFSTs foreslåede beføjelser til at pålægge tvangsbøder i henhold til
Lovforslagets § 9 samt den foreslåede mulighed for (domstolenes) pålæggelse af bøder
i henhold til Lovforslagets §
10
afspejler Kommissionens beføjelser til at pålægge bøder
og tvangsbøder i henhold til Forordningens art.
17,
stk.
1-3
og 6.
Vi gør opmærksom på, at der hverken i art.
17
eller i øvrigt i Forordningen, er fastsat
nogen forpligtelse for medlemsstaterne til at bistå Kommissionen med pålæggelse af
bøder eller tvangsbø der. Denne forpligtelse findes heller ikke i forhold til fremlæggelse
af de anmodede regnskabsbøger eller andre forretningspapirer i ufuldstændig form
under en kontrolundersøgelse, der i medfør af Forordningens art.
14,
stk. 7, er
foretaget af en medlemsstat på Kommissionens anmodning,
jf.
Forordningens art.
17,
stk.
i,
litra b, eller nægtelse af underkastelse af en sådan kontrolundersøgelse, jf.
Forordningens art.
17,
stk.
i,
litra d.’
Det vil efter vores opfattelse være retssikkerhedsmæssigt problematisk, hvis KFST,
henholdsvis de danske domstole, skulle kunne pålægge bøder og tvangsbøder for de
samme faktiske forhold, som Kommissionen kan pålægge bøder og tvangsbøder for.
Idet formuleringen
“de i
artikel
14
omhandlede kontrolundersogelser”
i Forordningens
art.
17,
stk.
i,
litra b, og formuleringen
“kontrolundersogelser, der erpåbudt i overensstemmelse med
artikel
14”
i Forordningens art.
17,
stk.
i,
litra d, efter deres ordlyd også må omfatte
kontrolundersøgelser foretaget af medlemsstaterne på Kommissionens anmodning i henhold til
Forordningens
art.
14,
stk.
7.
Side3af8
L 60 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2924151_0006.png
Der ses efter vores opfattelse heller ikke at være et behov herfor, da Kommissionen i
alle tilfælde vil have adgang til de nødvendige oplysninger om de relevante forhold til
at kunne træffe afgørelse om pålæggelse af bøder og tvangsbøder. I tilfælde af afgivelse
af ufuidstændige, urigtige eller vildledende oplysninger som svar på en anmodning om
oplysninger i henhold til Forordningens art.
13,
jf. Forordningens art.
17,
stk.
i,
litra a,
og overtrædelser relateret til kontrolundersøgelser, der i henhold til Forordningens
art.
14,
stk. 1-6 er foretaget af Kommissionen selv, eventuelt med bistand fra
medlemsstaterne,jf. Forordningens art.
17,
stk.
i,
litra b, c og d, vil Kommissionen selv
umiddelbart være i besiddelse af de relevante oplysninger. I tilfælde af overtrædelser
relateret til kontrolundersøgelser, der i henhold til Forordningens art.
14,
stk. 7 er
foretaget af en medlemsstat på Kommissionens anmodning,
jf.
Forordningens art.
17,
stk.
i,
litra b, c og d, vil Kommissionen modtage de relevante oplysninger fra
medlemsstaten. Der ses således ikke engang at være behov for, at KFST kan pålægge
tvangsbøder til parter, der undlader at underkaste sig en kontrolundersøgelse, som
KFST i henhold til Lovforslagets § 5 foretager på anmodning fra Kommissionen.
På denne baggrund anbefaler Danske Advokater og Dansk Industri, at Lovforslagets
§
og
10
helt bør udgå.
I øvrigt bemærkes, at den foreslåede forældelsesfrist for overtrædelser af den
foreslåede lov i Lovforslagets §
10,
stk. 5 altså både for KFSTs foreslåede beføjelser
til at pålægge tvangsbøder i henhold til Lovforslagets § 9 og den foreslåede mulighed
for (domstolenes) pålæggelse af bøder i henhold til Lovforslagets §
10
er længere end
forældelsesfristen for Kommissionens tilsvarende beføjelser til at pålægge bøder og
tvangsbøder i henhold til art.
17.
Der foreslås i Lovforslagets §
10,
stk. 5, en
forældelsesfrist for overtrædelser af loven på 5 år. Til sammenligning forældes
Kommissionens beføjelser til at pålægge bøder og tvangsbøder i henhold til
Forordningens artikel
17
efter kun 3 år,
jf.
Forordningens art. 38, stk.
2, 1.
pkt.2
Der
ses ikke at være nogen begrundelse for, at forældelsesfristen for KFSTs foreslåede
beføjelser til at pålægge tvangsbøder og den foreslåede mulighed for (domstolenes)
pålæggelse af bøder, skal være længere end forældelsesfristen for Kommissionens
tilsvarende beføjelser.
2.4
Ad Lovforslagets
2
Med Lovforslagets §
2
foreslås det, at KFST skal kunne “indhente oplysninger fra og
videregive oplysninger til andre forvaltningsmyndigheder som led i anvendelsen af
denne lov og forordningen om udenlandske subsidier, der fordrejer det indre
marked”.
Vi bemærker, at der i lovbemærkningerne til bestemmelsen ikke anføres nogen
forklaring
på, hvorfor det skulle være nødvendigt for KFST at udveksle oplysninger
med andre forvaltningsmyndigheder for at kunne yde bistand til Kommissionen i
henhold til Forordningen. Det anføres alene i afsnit
3.1.2
aflovbemærkningerne, at det
“findes [...]formålstjenligt, at der indsættes særlige bestemmelser om Konkurrence
Mens der gælder en forældelsesfrist på 5 år for Kommissionens håndhævelse af afgørelser om
pålæggelse af bøder eller tvangsbøder,
jf.
Forordningens art. 38, stk. 3
Side4af8
L 60 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2924151_0007.png
og Forbrugerstyrelsens udveksling
forvaitningsmyndigheder”.
af
oplysninger
med
andre
danske
Med forbehold for KFSTs involvering af politiet i kontrolundersøgelser foretaget af
KFST på Kommissionens anmodning, jf. Lovforslagets § 5, stk. 8, er der efter vores
opfattelse ikke nogen grund til, at KFST skal udveksle oplysninger med andre
forvaitningsmyndigheder i forbindelse med foretagelse af kontrolundersøgelser på
Kommissionens anmodning,jf. Forordningens art.
14,
stk. 7 (eller i øvrigt i forbindelse
med bistand
til
kontrolundersøgelser foretaget af Kommissionen, jf. Forordningens
art.
14,
stk. 5-6).
På den baggrund foreslår Dansk Industri og Danske Advokater, at Lovforslagets §
2
begrænses til den udveksling af oplysninger med politiet, som måtte være nødvendig
for KFSTs involvering af politiet i kontrolundersøgelser foretaget af KFST på
Kommissionens anmodning,jf. Lovforslagets § 5, stk. 8.
har
I øvrigt bemærkes, at da Kommissionen
som også nævnt i Lovforslaget
enekompetence til at håndhæve Forordningen, forekommer det ikke korrekt at angive,
at KFST “kan indhente oplysninger fra og videregive
[...]
som led i anvendelsen af
denne lov og forordnin gen om udenlandske subsidier, der fordrejer det indre
marked” (vores understregninger). Dansk Industri og Danske Advokater foreslår
derfor, at det sidste led af bestemmelsen (understreget i citatet) udgår.
2.5
Ad
Lovforslagets § 6
Med Lovforslagets § 6 foreslås det, at KFST skal kunne “videregive alle oplysninger
til
Europa-Kommissionen for at bistå Europa-Kommissionen i dennes håndhævelse
afforordningen om udenlandske subsidier, derfordrejer det indre marked”.
I bemærkningerne til bestemmelsen henvises til Forordningens art.
13,
stk. 5
(hvorefter medlemsstaterne er forpligtede til på Kommissionens anmodning at
forelægge Kommissionen alle de oplysninger, der er nødvendige for, at den kan udføre
sine opgaver i henhold til Forordningen); art.
14,
stk. -6 (hvorefter medlemsstaterne
er forpligtede til på Kommissionens anmodning at bistå med kontrolundersøgelser
foretaget af Kommissionen); art. 35, stk.
i
(hvorefter en medlemsstat, der mener, at
udenlandske subsidier måske forekommer og måske fordrejer det indre marked, skal
videregive oplysning herom til Kommissionen) og art. 36, stk.
i
(hvorefter
Kommissionen kan anmode medlemsstater om oplysninger til brug for en
markedsundersøgelse). Forordningens art.
14,
stk. 7, omtales ikke, men antages også
at være relevant i denne sammenhæng.
Vi mener, at Lovforslagets § 6 går længere end hvad der er nødvendigt for at opfylde
Danmarks forpligtelser i henhold til de nævnte bestemmelser. Blandt andet fremgår
det ikke, at videregivelse af oplysninger med undtagelse af den situation, der er
omfattet af Forordningens art. 35, stk.
i
forudsætter en anmodning fra
Kommissionen.
Side 5 af 8
L 60 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2924151_0008.png
Dansk Industri og Danske Advokater foreslår derfor, at Lovforslagets § 6 erstattes af
bestemmelser, der regulerer KFSTs videregivelse af oplysninger til Kommissionen
specifikt i de situationer, der er nødvendige til opfyldelse af Danmarks forpligtelser i
henhold til ovennævnte bestemmelser i Forordningen.
2.
øvrige bemærkninger
Ad lovforslagets §5, stk.
i
2.1
Det anføres i Lovforslagets § 5, stk.
i, i.
pkt.,
at “Repræsentanterfor Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen og andre ledsagende personer, som styrelsen har bemyndiget
eller udpeget hertil, kan for at ude bistand
til
Eurova-Kommissionen i henhold
til
artikel
14,
stk.
-7,
iforordningen om udenlandske subsidier, derfordrejer det indre
marked,foretage uanmeldte kontrolundersøgelser
[...]“.
(vores understregning).
Det bemærkes for det første, at det ikke forekommer relevant at henvise til
Forordningens art.
14,
stk. 5-6 (i tillæg til Forordningens art.
14,
stk. 7), da
Lovforslagets § 5 ifølge de specielle bemærkninger til bestemmelsen udelukkende
omhandler kontrolundersøgelser foretaget af KFST alene (altså uden Kommissionen),
jf.
Forordningens art.
14,
stk. 7, men ikke KFSTs bistand
til
kontrolundersøgelser
foretaget af Kommissionen, jf. Forordningens art.
14,
stk. 5-6.
For det andet kan formuleringen “for at yde bistand til Europa-Kommissionen”, efter
vores opfattelse, give anledning til fortolkningstvivl. Dansk Industri og Danske
Advokater foreslår derfor, at formuleringen ændres, så det udtrykkeligt fremgår, at
bestemmelsen alene giver hjemmel til at foretage kontrolundersøgelser på
Kommissionens anmodning,
jf.
ordlyden af Forordningens art.
14,
stk. 7. Alternativt
bør det
udtrykkeligt
angives i lovbemærkningerne.
2.2
Ad Lovforslagets
§
,,
stk.
1-4
Vi kan tilslutte os, at KFSTs kontrolundersøgelser kun kan finde sted efter indhentet
retskendelse og mod behørig legitimation,
jf.
Lovforslagets § 5, stk. 3. Vi mener dog, at
det også bør fremgå af lovbestemmelsen (og eventuelt uddybes i lovbemærkningerne),
at KFSTs foretagelse afkontrolundersøgelser, herunder udøvelsen af KFSTs beføjelser
til
at “gøre sig bekendt med og tage kopi af enhver oplysning”,
jf.
Lovforslagets § 5,
stk.
i, i.
pkt., til at “ajkræve forklaringer fra virksomhedens eller
virksomhedssammenslutningens repræsentanter eller ansatte om faktiske
oplysninger eller dokumenter vedrørende kontrolundersøgelsens genstand og
formål’,
jf.
Lovforslagets § 5, stk.
1,
3. pkt., til at “indsamle en kopi afdataindholdet
fra elektroniske medier, der er omfattet af kontrolundersøgelsen”,
jf.
Lovforslagets §
5, stk. 4,
i.
pkt.,
og til at gennemgå de indsamlede elektroniske data og udvælge
materiale herfra,jf. forudsætningsvist Lovforslagets § 5, stk. 4, 3. og 4. pkt., skal holde
sig inden for rammerne og formålet med kontrolundersøgelsen som angivet i
Kommissionens anmodning. Hvis det ikke fremgår af lovbestemmelsen,
vil
der være
tvivl om rammerne for førnævnte beføjelser.
Side 6 af 8
L 60 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2924151_0009.png
2.3
Ad
Lovforslagets § 5, stk. 4, 4. pkt.
Det anføres i Lovforslagets § 5, stk. 4, 4.
pkt.,
at “Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
har pligt tilsenest
40
hverdage efter kontrolundersøgelsens afslutning at give en kopi
afde oplysninger, som styrelsen måtte have tagetfra de indsamlede data,
til
den, der
er genstand for kontrolundersøgelsen”. Det er hverken i loven eller i
lovbemærkningerne anført, om den, der er genstand for kontrolundersøgelsen,
derefter har mulighed for at gøre indsigelse mod de dokumenter, som KFST måtte
have udvalgt fra de indsamlede data, herunder fordi de falder uden for genstanden for
kontrolundersøgelsen (som angivet i Kommissionens anmodning,jf. ovenfor) (‘out-of
scope’) eller er omfattet af Legal Professional Privilege. Dansk Industri og Danske
Advokater foreslår, at der indføres en mulighed for undersøgte virksomheder m.v.
til
at komme med sådanne indsigelser svarende til, hvad der gælder på
konkurrencelovens område. Som følge af de særlige forhold, der gør sig gældende for
kontrolundersøgelser foretaget for at bistå Kommissionen i henhold
til
Forordningen,
mener vi, at det bør fastlægges i loven eller i det mindste i lovbemærkningerne (modsat
på konktirrencelovens område, hvor det alene fremgår af KFSTs vejledning).
Efter vores opfattelse
vil
KFSTs afgørelse om at afslå en indsigelse kunne indbringes
for domstolene i medfør af Grundlovens § 63, stk.
i, i.
pkt. Dansk Industri og Danske
Advokater foreslår, at muligheden for indbringelse for domstolene beskrives i
lovbemærkningerne.
Vi bemærker, at der hverken i lovbestemmelsen eller i lovbemærkningerne er anført
noget om KFSTs overlevering af indsamlede oplysninger til Kommissionen. Dansk
Industri og Danske Advokater foreslår, at processen herfor og betydningen af
eventuelle indsigelser fra den, der er genstand for kontrolundersøgelsen, og en
eventuel indbringelse for domstolene, beskrives i lovbemærkningerne.
2.4
Ad
Lovforslagets
sS
5, stk. 4, 6. pkt.
Det anføres i Lovforslagets § 5, stk. 4, 6. pkt., at “De indsamlede oplysninger skal
slettes, hvis Europa-Kommissionen vurderer, at materialet ikke indeholder
oplysninger, der er nødvendige for at udføre Europa-Kommissionens opgaver i
henhold
til
forordningen”. Der er ikke i loven fastlagt regler for eller i
lovbemærkningerne anført noget om processen for KFSTs afklaring af Kommissionens
holdning til relevansen af materialet med henblik på at fastslå, om de indsamlede
oplysninger skal slettes uden videre. Dansk Industri og Danske Advokater foreslår, at
dette enten reguleres i loven eller beskrives i lovbemærkningerne.
2.5
Ad
Lovforslagets §
i øvrigt
Lovforslagets § 5 har med undtagelse af ændringer som følge af forholdets natur
stort set samme ordlyd som konkurrencelovens § 18, stk.
1-8.
Vi bemærker, at der dog
er visse indholdsmæssige forskelle. Blandt andet kan vi konstatere, at
konkurrencelovens §
18,
stk.
1,
4. pkt., hvorefter “Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen kan endvidere forlange, at personer, der er omfattet af
Side 7af8
L 60 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2924151_0010.png
kontrolundersøgelsen, viser indholdet af deres lommer, tasker og lign., med henblik
på at styrelsen kan gøre sig bekendt med og eventuelt tage kopi af dette’, ikke er
gengivet i Lovforslaget. Der er
ikke
i lovbemærkningerne anført, om
dette
er bevidst,
og hvad det i givet fald skyldes. For at sikre størst mulig klarhed om reglerne for
foretagelse af kontrolundersøgelser i henhold til Lovforslagets § 5 vil vi anbefale, at
forskellene mellem Lovforslagets § 5 og konkurrencelovens § 18, stk. 1-8, beskrives i
bemærkningerne.
Bemærkningerne til bestemmelsen forekommer med undtagelse af ændringer som
følge af forholdets natur
også i vidt omfang at være i overensstemmelse med
bemærkningerne til konkiirrencelovens § 18, stk. 1-8. Det bemærkes dog, at der i
bemærkningerne ikke er redegjort for, hvorvidt der (i tillæg til ovennævnte) er tiltænkt
nogen forskelle i forhold til, hvad der gælder for kontrolundersøgelser på
konkurrencelovens område. For at sikre størst mulig klarhed om reglerne for
foretagelse af kontrolundersøgelser i henhold til Lovforslagets § 5 vil vi anbefale, at
dette også adresseres i bemærkningerne.
2.6
Ad Lovforslagets § 6
Det anføres i bemærkningerne til Lovforslagets § 6, at “de oplysninger, der
videregives, er nødvendige for, at Europa-Kommissionen kan udføre sine opgaver i
henhold til forordningen”. Efter vores opfattelse kan denne formulering give
anledning til
fortolkningstvivl
og vi vil derfor foreslå, at bemærkningen præciseres.
Specifikt i forhold til KFSTs videregivelse af oplysninger indsamlet under en
kontrolundersøgelse foretaget af KFST på Kommissionens anmodning, foreslås det
præciseret, at KFST alene kan videregive de oplysninger, som styrelsen måtte have
udvalgt fra de indsamlede data som værende omfattet af kontrolundersøgelsens
genstand og formål (som angivet i Kommissionens anmodning,
jf.
ovenfor), herunder
efter en eventuel indsigelsesproces og indbringelse for domstolene.
Afsluttende bemærkninger:
Danske Advokater og Dansk Industri står gerne til rådighed for uddybende spørgsmål
eller dialog.
Med venlig hilsen
Morten
Qvist
Fog, Dansk Industri og Nikoline Sneholt, Danske Advokater
Side 8 af 8
L 60 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2924151_0011.png
DATATI LSYN
El
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
26. august2024
J.nr.
2024-11-0158
Dok.nr. 629716
Sagsbehandr
Guglielmetti
Sendt til: hhk(kfst.dk og vu(kfst.dk
Sendt i kopi til: jm(im.dk
Høring over udkast til forslag til lov om bistand til Europa
Kommissionen i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om udenlandske subsidier, der fordrejer det indre marked
1. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har den 10. juli 2024 anmodet om Datatilsynets even-
tuelle bemærkninger til ovennævnte udkast til lovforslag.
Lovforslaget indeholder bla. en række bestemmelser, der giver Konkurrence- og Forbruger
styrelsen hjemmel til at kunne “indhente oplysninger fra og videregive oplysninger til” andre
forvaitningsmyndigheder, “kræve alle oplysninger” fra virksomheder mv., samt “videregive alle
oplysninger” til EU-Kommissionen.
Datatilsynet har nedenstående bemærkninger til udkastet til lovforslag.
2. Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår det, at de oplysninger, der forventes behandlet
på baggrund af forslaget, primært er almindelige personoplysninger som omfattet af databe
skyttelsesforordningens1 artikel 6. Det fremgår dog også, at det ikke kan udelukkes, at der vil
kunne blive behandlet særlige kategorier af personoplysninger, som omfattet afforordningens
artikel 9 og eventuelt oplysninger om strafbare forhold, omfattet af databeskyttelseslovens2
§
8.
Det fremgår ikke af hverken de almindelige eller specielle bemærkninger til lovforslaget, om
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har identificeret en mulig hjemmel i artikel 9, stk. 2, til
behandlingen af de særlige kategorier af oplysninger. Det fremgår ligeledes ikke, om der er
taget stilling til en hjemmel til behandling af oplysninger om strafbare forhold.
Datatilsynet opfordrer til, at Konkurrence- og forbrugerstyrelsen tager stilling til, om der efter
bestemmelserne i lovforslaget også skal kunne behandles særlige kategorier af personoplys
ninger og oplysninger om strafbare forhold. Såfremt dette er tilfældet, opfordrer tilsynet til, at
der tages stilling til, hvordan dette kan ske i overensstemmelse med forordningens artikel 9,
stk. 2.
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
1 Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbin
delse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv
95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse)
2 Lov nr. 502 af 23. maj 2018 om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse
med behandling af personoplysninger og om fri udveksling at sådanne oplysninger
L 60 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2924151_0012.png
Alternativt opfordrer Datatilsynet til, at det præciseret i lovforslaget, at der ikke på baggrund af
forslagets bestemmelser kan behandles oplysninger af sådan karakter, men alene almindelige
oplysninger omfattet af artikel 6.
3. Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at der er identificeret en behandlingshjemmel
(til behandling at almindelige personoplysninger) i artikel 6, stk. 1, litra c og e.
For at kunne anvende de to bestemmelser som behandlingsgrundlag kræver det imidlertid, at
der findes et supplerende retsgrundlag enten i EU-retten eller i national ret.
Anvendelsen af artikel 6, stk. 1, litra c, kræver således, at der foreligger en retlig forpligtelse i
EU-retten eller national ret, og anvendelsen af artikel 6, stk. 1, litra e, kræver, at behandlingen
er forudsat i EU-retten eller national ret.
I begge situationer må man altså kunne pege på et supplerende retsgrundlag som årsagen til
behandlingen. Hermed er det ikke forudsat, at selve behandlingen skal være fastsat i en lov-
hjemmel, men kan dog naturligvis være det.
Det er Datatilsynet forståelse, at der med lovforslagets bestemmelser sigtes mod at indføre
sådanne supplerende retsgrundlag.
Datatilsynet opfordrer til, at det i lovbemærkningerne tydeliggøres, at hjemmelsbestemmel
serne i forslaget er såkaldte supplerende retsgrundlag, hvorefter personoplysninger kan be
handles. Ligeledes henviser tilsynet til, at der bør tages nærmere stilling til, om bestemmel
serne er supplerende retsgrundlag i henhold til databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1,
litra c eller e.
4. Det er Datatilsynets umiddelbare forståelse, at der med forslagets
§
2-6 sigtes mod at
indføre et særskilt hjemmelsgrundlag for behandling af personoplysninger. Datatilsynet opfor
drer i forlængelse heraf til, at det tydeliggøres i lovbemærkningerne, at bestemmelserne udgør
hjemmel til behandling at personoplysninger, fremfor, som det er nu, at det fremstår som om,
at det alene er
§
2 og 6, som kan udgøre en sådan hjemmel.
Datatilsynet kan i den forbindelse oplyse, at det databeskyttelsesretlige begreb “behandling”
dækker over en lang række af behandlingsaktiviteter, som ikke er begrænset til videregivelse.
Således er også “indhentning” og “opbevaring” af personoplysninger omfattet af det databe
skyttelsesretlige behandlingsbegreb.
På den baggrund henviser Datatilsynet til, at dette bør reflekteres i forslaget, således at der
ikke er tvivl om, hvilke behandlingsaktiviteter (f.s.v.a. personoplysninger), der er tiltænkt.
5. Med forslaget til
§
4 fastsættes det, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan gennemføre
interviews med enhver juridisk eller fysisk person, der har givet “samtykke” hertil. Det fremgår
ikke af bemærkningerne til lovforslaget, hvilken type samtykke der er tale om.
I lyset af, at der gælder særlige gyldighedskrav til et samtykke efter databeskyttelsesforord
ningen (artikel 7), kunne det overvejes at tydeliggøre i lovbemærkningerne, hvilken type
samtykke der er tale om i lovforslaget, herunder særligt, om der er tale om et databeskyttel
sesretligt samtykke.
Såfremt samtykket ikke er tænkt som et databeskyttelsesretligt samtykke, som kan danne
hjemmel for behandling af personoplysninger, anbefaler tilsynet, at det nærmere overvejes,
Side 2 af 3
L 60 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2924151_0013.png
hvilket behandlingsgrundlag der så danner baggrund for behandlingen af personoplysninger
indsamlet på baggrund af interviews.
6. Af lovforslagets
§
5, stk. 4, fremgår det, at den kopi af oplysninger, som Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen efter bestemmelsen har ret til at indsamle, skal “sikres mod læsning”.
Datatilsynet kan opfordre Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til, at dette enten præciseres
nærmere i lovbemærkningerne, f.eks. at det fremgår, at sikringen skal leve op til reglerne om
behandlingssikkerhed, herunder databeskyttelsesforordningen artikel 32, eller at der gives
nærmere vejledning om, hvordan den forudsatte sikkerhed i praksis opnås.
7. I forslaget
§
8 forslås det, at reglerne i databeskyttelsesforordningen artikel 13-15 om op
lysningspligt og retten til indsigt ikke skal finde anvendelse i sager og undersøgelser efter
forslagets bestemmelser.
I bemærkningerne til lovforslaget har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen henvist til mulighe
den for, at medlemslandene kan fastsætte regler der begrænser rækkevidden af de forpligtel
ser og rettigheder der er omhandlet af blandt andet databeskyttelsesforordningens artikel 13-
15, i medfør af databeskyttelsesforordningens artikel 23. Det fremgår af artikel 23, at begræns
ninger af de registreredes rettigheder kan fastsættes, så længe begrænsningerne er nødven
dige og forholdsmæssige og respekterer det væsentlige indhold af rettighederne og friheds
rettighederne, og når begrænsningen sker af hensyn til nogle nærmere bestemte, opregnede
hensyn, jf. artikel 23, stk. 1, litra a-j. Derudover fastsætter artikel 23, stk. 2, at lovgivningsmæs
sige foranstaltninger, som er er omhandlet i stk. 1, som minimum, hvor det er relevant, inde
holde specifikke bestemmelser vedrørende de i stk. 2 opregnede forhold.
Det forekommer usikkert for Datatilsynet, om betingelserne i forordningens artikel 23 er opfyldt
ved fastsættelsen af lovforslagets
§
8. Det forekommer heller ikke klart for Datatilsynet, at der
i lovforslagets bemærkninger er nærmere redegjort for, hvordan betingelserne i artikel 23 er
opfyldt.
På det foreliggende grundlag forekommer det samlet set usikkert, om der med den foreslåede
§
8 tilvejebringes den fornødne hjemmel til at begrænse rækkevidden af de forpligtelser og
rettigheder, der er omhandlet i databeskyttelsesforordningen artikel 13-15.
Det kan endvidere som alternativ til den foreslåede begrænsning af databeskyttelsesforord
ningens anvendelsesområde overvejes, om der ikke allerede i forvejen vil være hjemmel i
de eksisterende regler i databeskyttelsesforordningen til at undtage den type af oplysninger,
som man ikke ønsker at udlevere af hensyn til bestræbelserne på at modvirke fordrejning af
det indre marked.
Side 3 af 3
8. Såfremt Datatilsynets bemærkninger giver anledning til spørgsmål, er Konkurrence- og For
brugerstyrelsen velkommen til at kontakte undertegnede, evt, telefonisk på 29 49 32 50.
Kopi af dette brev er sendt til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering.
Med venlig hilsen
Charlotte Svane Guglielmetti
L 60 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2924151_0014.png
L 60 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2924151_0015.png
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
23. august 2024
Sendt via mail til hhk(kfst.dk og vukfst.dk
Dok.nr.: 24/12841-21
Sagsbehandler:
Mette Lilje
Mail: [email protected]
Domstolsstyrelsens høringssvar
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har ved mail af 10. juli2024 anmodet Domstolsstyrelsen om
eventuelle bemærkninger til udkast til forslag til lov om bistand til Europa-Kommissionen i henhold
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om udenlandske subsidier, der fordrejer det indre
marked.
Udkastet giver ikke Domstolsstyrelsen anledning til bemærkninger.
Med venlig hilsen
Mette Lilje
DOMSTOLSSTYRELSEN
AMAGERFÆLLEDVEJ 56
2300 KØBENHAVNS
TELEFON 70 10 33 22’ [email protected]
CVR-NR. 21659509• EAN.NR. 5798000161184
L 60 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2924151_0016.png
L 60 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2924151_0017.png
Københavns Byret
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Præsidenten
Domhuset, Nytorv 25
1450 København K.
Tlf. 9968 70 15
CVR2I 659509
adm,kbhdornstoI.dk
J.nr.
24/18759
Den 19. august 2024
Ved mail af 15. juli 2024 har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen anmodet om eventuelle be
mærkninger over udkast til forslag til lov om bistand til Europa-Kommissionen i henhold til Eu
ropa-Parlamentets og Rådets forordning om udenlandske subsidier, der fordrejer det indre
marked.
Jeg skal i den anledning på byretspræsidenternes vegne oplyse, at byretteme ikke har be
mærkninger til udkastet.
Der henvises til J.nr. J.nr. 24/05799.
Med venlig hilsen
L 60 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2924151_0018.png
L 60 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2924151_0019.png
Helle Hübertz Krogsøe
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
[email protected]
8. august 2024 09:18
Helle Hübertz Krogsøe
Vibeke Ulf Dumrath
SV: Høring Udkast til forslag til lov om bistand til Europa-Kommissionen i henhold
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om udenlandske subsidier
-
AppServerName:
DocumentlD:
DocumentlsArchived:
esdh-kfst-pb360
24/05799-20
-1
[EKSTERN E-MAILI Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er sikre, medmindre du stoler
på afsenderen.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har den 10. juli 2024 sendt forslag til lov om bistand til Europa-Kommissionen i
henhold til Europa-Parlamentes og Rådets forordning om udenlandske subsidier i høring.
Ministeriernes forpligtelse til at høre Rigsrevisionen er fastlagt af rigsrevisorloven,
§
7
og 10 (Lovbekendtgørelse nr.
101 af 19/01/2012) og angår revisions- og/eller regnskabsforhold, der kan have betydning for Rigsrevisionens
opgaver.
Vi har gennemgået lovforslaget og kan konstatere, at det ikke omhandler revisions- eller regnskabsforhold i staten
eller andre offentlige virksomheder, der revideres af Rigsrevisionen.
Vi har derfor ikke behandlet henvendelsen yderligere.
Med venlig hilsen
Mette E. Matthiasen
Specialkonsulent
Landgreven 4
DK-1301 København K
Tlf.
+45 33 92 84 00
+45 33 92 85 73
Dir.
[email protected]
www.rigsrevisionendk
Læs om Rigsrevisionens behandling af personoplysninger her
Fra: Hanne
Birthe Colberg <[email protected]>
Sendt: 10. juli 2024 13:08
Til: postkasseadvokatsamfundet.dk; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Danske Læskedrik
Fabrikanter (info) <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; Danmarks
L 60 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2924151_0020.png
Apotekerforening <[email protected]>; Danmarks Fiskeriforening (mail)
<[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Dansk Erhverv
(info) <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; infodanskskovforening.dk, [email protected];
Danske Advokater <[email protected]>; infoidanskeark.dk; [email protected];
[email protected]; [email protected]; Danske Rederier <[email protected]>; Danske
Regioner <[email protected]>; Datatilsynet <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected], ‘[email protected]
<[email protected]>; Forbrugerrådet <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; International Transport Danmark <[email protected]>; Kommunernes Landsforening <[email protected]>;
[email protected]; Landbrug & Førevarer <[email protected]>; [email protected]; ‘[email protected]’ <[email protected]>;
[email protected]; Offentligt Ansattea Organisationer <[email protected]>; Rigsrevisionen <info@ rigsrevisionen.d k>;
[email protected]’ <SMVSMVdanmark.dk>; Tekniq Arbejdsgiverne <[email protected]>; [email protected];
[email protected]
Emne: Høring Udkast til forslag til lov om bistand til Europa-Kommissionen
i
henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om udenlandske subsidier
-
Vedhæftet sendes høring vedr, udkast til forslag til lov om bistand til Europa-Kommissionen i henhold til Europa
Parlamentets og Rådets forordning om udenlandske subsidier, der fordrejer det indre marked.
Høringsfristen er 22. august 2024.
Med venlig hilsen
Hanne Colberg
Kontorfuidmægtig
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Direkte +45 4171 5110
E-mail [email protected]
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf. +45 4171 5000
Vi arbejderfor velfungerende
markeder
Se vores privatlivspolitik og
tilgængelighedserklæring for kfst.dk.
2
L 60 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2924151_0021.png
Vestre Landsret
Præsidenten
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Sendt pr. mail til [email protected] og VUkfst.dk
Sagsbehandler: Lars B Olesen
16. juli 2024
J.nr.: 24/18376-2
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har ved brev af 10. juli 2024 (sagsnr. 24/05799) anmodet om
eventuelle bemærkninger til høring over udkast til forslag til lov om bistand til Europa-Kommissionen i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om udenlandske subsidier, der fordrejer det
indre marked.
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Med venlig hilsen
Jens Røn
Vestre Landsret
Asmildklostervej 21
8800 Viborg
Telefon 99 68 80 00
CVR-NR. 21659509
EAN. NR. 5798000161221
[email protected]
L 60 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2924151_0022.png
L 60 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2924151_0023.png
østre Landsret
Præsidenten
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Sendt til: [email protected] og [email protected]
Sendt cc til: [email protected]
12.
august 2024
J.nr.: 24/18489-2
Sagsbehandler: Dorte Hansen
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har ved brev af 10. juli 2024 (sagsnr. 24/05799) anmodet om
eventuelle bemærkninger til lovudkast om bistand til Europa-Kommissionen i henhold til Europa
Parlamentets og Rådets forordning om udenlandske subsidier, der fordrejer det indre marked.
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Med venlig hilsen
Cars&?-
Ellebo
østre Landsrets Plads 1, 2150 Nordhavn Tlf. 99686200 Mail: [email protected]• Hjemmeside: www.oestrelandsret.dk
cvr. 21659509 (SE 67765516) EAN 5798000161214
L 60 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2924151_0024.png