Erhvervsudvalget 2024-25
L 60 Bilag 1
Offentligt
2924150_0001.png
HØRINGSNOTAT
VEDRØRENDE
UDKAST
TIL
FORSLAG TIL LOV OM BISTAND TIL EUROPA-
KOMMISSIONEN
I
HENHOLD
TIL
EUROPA-
PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING OM
UDENLANDSKE SUBSIDIER, DER FORDREJER DET
INDRE MARKED
I. Baggrund for lovforslaget og høring
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om udenlandske subsidier, der
fordrejer det indre marked, har til formål at sikre lige konkurrencevilkår i
det indre marked ved at regulere subsidier tildelt af tredjelande til virk-
somheder, der udøver økonomisk aktivitet i det indre marked, for hermed
at imødegå fordrejning af markedet. Europa-Kommissionen er den eneste
myndighed, der har kompetence til at håndhæve forordningen, men for-
ordningen er baseret på, at medlemsstaterne samarbejder med Europa-
Kommissionen, når denne anvender forordningen som led i sin håndhæ-
velse.
Formålet med lovforslaget er at tilvejebringe hjemmel til, at Konkur-
rence- og Forbrugerstyrelsen kan bistå Europa-Kommissionen i overens-
stemmelse med forordningen. Lovforslaget supplerer dermed forordnin-
gen og bidrager til at understøtte Europa-Kommissionens effektive hånd-
hævelse af forordningen.
Med lovforslaget foreslås det, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan
gennemføre kontrolundersøgelser efter indhentet retskendelse og anden
informationsindsamling for at yde Europa-Kommissionen bistand med
henblik på, at denne kan fastslå, om der forekommer udenlandske subsi-
dier tildelt af tredjelande. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har alle-
rede i dag sådanne beføjelser på flere andre retsområder, herunder på kon-
kurrencelovens område.
Lovforslaget indeholder herudover særlige bestemmelser om videregi-
velse af oplysninger til andre forvaltningsmyndigheder og Europa-Kom-
missionen som led i anvendelsen af denne lov eller forordningen. Lov-
forslaget indeholder desuden bestemmelser om afskæring af adgangen til
aktindsigt efter offentlighedsloven i sager og undersøgelser efter denne
lov og undtagelser for indsigtsret og oplysningspligt efter databeskyttel-
sesforordningen.
9. oktober 2024
L 60 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2/14
Et udkast til lovforslag har været sendt i høring i seks uger i perioden fra
den 10. juli til den 22. august 2024 hos følgende myndigheder og organi-
sationer m.v.:
Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Asfaltindustrien, Bran-
cheforeningen Cirkulær, Bryggeriforeningen, Bygherreforeningen, CO-
Industri, Danmarks Apotekerforening, Danmarks Fiskeriforening, Dan-
marks Nationalbank, Dansk Annoncørforening, Dansk Arbejdsgiverfor-
ening, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Industri, Dansk IT,
Dansk Skov-forening, Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder,
Danske Forlag, Danske Malermestre, Danske Medier, Dansk Person
Transport, Danske Vognmænd, Danske Rederier, Danske Regioner, Da-
tatilsynet, De Samvirkende Købmænd, Den Danske Dommerforening,
Domstolsstyrelsen, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finans Dan-
mark, Forbrugerrådet TÆNK, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, For-
sikring & Pension, FSR - Danske Revisorer, Green Power Denmark, Ho-
resta, Ingeniørforeningen, ITD, Kommunernes Landsforening (KL), Ko-
operationen, Landbrug & Fødevarer, Lederne, Liberale Erhvervs Råd,
Lokale Pengeinstitutter, Offentligt Ansattes Organisationer, Rigsrevisio-
nen, SMV Danmark og TEKNIQ.
II. Høringssvarene
1. Indledning
Følgende myndigheder og organisationer m.v. har afgivet høringssvar:
Byretspræsidenterne, Danske Advokater, Dansk Industri, Datatilsynet,
Domstolsstyrelsen, Rigsrevisionen, Vestre Landsret og Østre Landsret.
Byretspræsidenterne
og
Domstolsstyrelsen
har ikke bemærkninger.
Østre- og Vestre Landsret
ønsker ikke at udtale sig om udkastet.
Rigsre-
visionen
har ikke behandlet henvendelsen yderligere, da det ikke omhand-
ler revisions- eller regnskabsforhold i staten eller andre offentlige virksom-
heder, der revideres af Rigsrevisionen.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Erhvervsministeriets bemærkninger er angivet i
kursiv
under
kommentar.
Samtlige høringssvar er vedlagt.
2. Generelt til lovforslaget
Danske Advokater og Dansk Industri
mener, at udkastet til lovforslag på
en række punkter går væsentligt længere end nødvendigt og dermed giver
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen langt mere vidtgående beføjelser end
L 60 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
3/14
påkrævet til opfyldelse af Danmarks forpligtelser til at bistå Europa-Kom-
missionen i henhold til forordningen om udenlandske subsidier, der fordre-
jer det indre marked. De to organisationer peger bl.a. på, at Europa-Kom-
missionen er enehåndhæver af forordningen, ligesom organisationerne er
af den opfattelse, at Danmark efter forordningens artikel 14, stk. 7, alene er
forpligtet til at indføre hjemmel til at kunne foretage kontrolundersøgelser
på Kommissionens anmodning, men ikke til at kunne foretage andre under-
søgelsesforanstaltninger. Det er derfor Danske Advokaters og Dansk Indu-
stris opfattelse, at lovforslaget ikke overholder det første af de fem princip-
per for implementering af erhvervsrettet EU-lovgivning, hvorefter national
regulering som udgangspunkt ikke bør gå videre end minimumskravene i
EU-reguleringen.
Kommentar
Forordningen om udenlandske subsidier, der fordrejer det indre marked,
har til formål at sikre lige konkurrencevilkår i det indre marked. Europa-
Kommissionen har enekompetence til at håndhæve forordningen og kan
som led heri undersøge finansielle bidrag fra myndigheder i lande uden for
EU ydet til virksomheder, der opererer i det indre marked, med henblik på
at vurdere, om sådanne udenlandske subsidier fordrejer konkurrencen i det
indre marked. I givet fald kan Europa-Kommissionen pålægge afhjælpende
foranstaltninger eller acceptere tilsagn for at afhjælpe en sådan fordrej-
ning.
Det er forudsat i forordningen, at medlemsstaterne samarbejder effektivt
med Europa-Kommissionen om anvendelsen af forordningen. Det følger
også af EU-Traktatens artikel 4, stk. 3, at medlemsstaterne skal træffe alle
almindelige eller særlige foranstaltninger for at sikre opfyldelsen af de for-
pligtelser, der følger af traktaterne eller af retsakter vedtaget af EU-insti-
tutionerne, og at medlemsstaterne bistår Unionen i gennemførelsen af dens
opgaver.
Europa-Kommissionen har efter forordningen en række undersøgelsesbe-
føjelser, herunder retten til at indhente alle nødvendige oplysninger og gen-
nemføre kontrolundersøgelser, jf. forordningens artikel 13 og 14.
Formålet med lovforslaget er at tilvejebringe hjemmel til, at Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen effektivt kan bistå Europa-Kommissionen som følge
af forordningens krav. Lovforslaget følger således forordningen og under-
støtter Europa-Kommissionens effektive håndhævelse af forordningen.
Med lovforslaget gives Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen beføjelser til
at bistå Europa-Kommissionen med at tilvejebringe oplysninger til brug for
Europa-Kommissionens håndhævelse af forordningen.
L 60 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2924150_0004.png
4/14
Forordningen indeholder i artikel 14, stk. 7, en bestemmelse om, at en med-
lemsstat på Europa-Kommissionens anmodning på sit eget område foreta-
ger kontrolundersøgelser eller andre undersøgelsesforanstaltninger i hen-
hold til sin nationale lovgivning med henblik på, at Europa-Kommissionen
kan fastslå, om der forekommer udenlandske subsidier, der fordrejer det
indre marked. Der er derfor behov for at supplere forordningens bestem-
melser med den nødvendige hjemmel til, at man fra dansk side kan yde den
bistand, som Danmark er forpligtet til i henhold til forordningen med hen-
blik på at efterleve Danmarks EU-retlige forpligtelser.
Den bistand, som Danmark efter artikel 14, stk. 7, skal kunne yde EU-Kom-
missionen, omfatter både kontrolundersøgelser og andre undersøgelsesfor-
anstaltninger på Europa-Kommissionens anmodning. Det foreslås derfor,
at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan kræve oplysninger eller fore-
tage kontrolundersøgelser på vegne af Europa-Kommissionen afhængig af,
hvilken undersøgelsesforanstaltning Europa-Kommissionen anmoder om i
henhold til artikel 14, stk. 7, jf. de foreslåede bestemmelser i lovforslagets
§§ 2 og 3.
Det bemærkes, at indhentelse af oplysninger på anmodning fra Europa-
Kommissionen er en mindre indgribende foranstaltning for virksomhe-
derne end gennemførsel af en kontrolundersøgelse. Europa-Kommissionen
vurderer, hvilken foranstaltning der er nødvendig at iværksætte.
Det er på den baggrund Erhvervsministeriets vurdering, at lovforslaget
ikke går videre end minimumskravene i EU-reguleringen og dermed efter-
lever principperne for implementering af erhvervsrettet EU-regulering.
Forslaget sikrer, at Danmark lever op til sine forpligtelser i henhold til
forordningen og dermed effektivt vil kunne bistå og understøtte Europa-
Kommissionen i dennes håndhævelse af forordningen.
3. Bemærkninger til konkrete emner
3.1. Indhentning af oplysninger (lovforslagets § 2
tidligere §§ 3 og 4)
Danske Advokater
og
Dansk Industri
anbefaler, at bestemmelserne i lov-
forslagets § 3 og § 4 om Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmel til
at indhente oplysninger og gennemføre interviews udgår. De to organisati-
oner bemærker, at de foreslåede beføjelser for Konkurrence- og Forbruger-
styrelsen ikke kan anses for nødvendige for, at Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen kan bistå Europa-Kommissionen.
L 60 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
5/14
Kommentar
Med lovforslagets § 2 (tidligere § 3) får Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen beføjelse til at indhente oplysninger hos en virksomhed m.v., som skøn-
nes nødvendige for, at styrelsen kan yde bistand til Europa-Kommissionen
i forbindelse med dennes udførelse af opgaver i henhold til forordningen.
Formålet med bestemmelsen er som anført i lovforslagets bemærkninger,
at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan yde den bistand, der stilles
krav om i forordningens artikel 14, stk. 7.
Som anført ovenfor under punkt 2 vurderer Erhvervsministeriet, at lov-
forslaget vil sikre, at Danmark lever op til sine forpligtelser til effektivt at
kunne bistå og understøtte Europa-Kommissionen i dennes håndhævelse af
forordningen.
Det bemærkes i den forbindelse, at forslaget (tidligere § 4) om, at Konkur-
rence- og Forbrugerstyrelsen kan gennemføre interviews med juridiske el-
ler fysiske personer, der giver samtykke hertil, når disse kan være i besid-
delse af relevante oplysninger, er udgået af lovforslaget. Det skyldes, at
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen allerede vil kunne rette henvendelse
til virksomheder m.v. og bede om sådanne oplysninger med samtykke. Er-
hvervsministeriet vurderer derfor på den baggrund, at bestemmelsen ikke
er nødvendig.
Der henvises i øvrigt til det, der er anført ovenfor under punkt 2.
3.2. Kontrolundersøgelser (lovforslagets § 3
tidligere § 5)
Danske Advokater
og
Dansk Industri
foreslår, at lovforslagets § 5, stk.
1, ændres, så det udtrykkeligt fremgår, at der alene gives hjemmel til, at
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan foretage kontrolundersøgelser på
Europa-Kommissionens anmodning, jf. forordningens artikel 14, stk. 7, og
dermed ikke de situationer, hvor Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen yder
bistand til Europa-Kommissionen, jf. forordningens artikel 14, stk. 5 og 6.
Alternativt at det udtrykkeligt angives i bemærkningerne.
Danske Advokater
og
Dansk Industri
tilslutter sig, at Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens kontrolundersøgelser kun kan finde sted efter indhen-
tet retskendelse, jf. lovforslagets § 5, stk. 3, men de to organisationer finder,
at det skal fremgå af selve lovbestemmelsen og eventuelt uddybes i be-
mærkningerne, at kontrolundersøgelsen og udøvelsen af Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens beføjelser i henhold til lovforslagets § 5, stk. 1-4, skal
holde sig inden for de rammer og formål med kontrolundersøgelsen, som
Europa-Kommissionen har angivet i sin anmodning.
L 60 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
6/14
Danske Advokater
og
Dansk Industri
foreslår, at der indføres mulighed
for, at virksomheder m.v., der er genstand for en kontrolundersøgelse, kan
komme med indsigelser, hvis de finder, at de indsamlede data falder uden
for genstanden for kontrolundersøgelsen som angivet i Europa-Kommissi-
onens anmodning (”out-of-scope”) eller er omfattet af Legal Professional
Privilege svarende til, hvad der gælder på konkurrencelovens område. Or-
ganisationerne finder, at en sådan mulighed bør fastlægges direkte i loven
eller i det mindste i bemærkningerne. Det foreslås også, at muligheden for
at indbringe sådanne indsigelser for domstolene beskrives i bemærknin-
gerne.
De to organisationer foreslår i den forbindelse, at processen for Konkur-
rence- og Forbrugerstyrelsens overlevering af indsamlede oplysninger til
Europa-Kommissionen beskrives i bemærkningerne, herunder betydningen
af eventuelle indsigelser over for overleveringen fra den, der er genstand
for kontrolundersøgelsen, og en eventuel indbringelse for domstolene af en
sådan indsigelse.
Danske Advokater
og
Dansk Industri
foreslår også, at det reguleres i lo-
ven eller beskrives i bemærkningerne, hvilken proces, der skal følges, når
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skal afklare, om Europa-Kommissio-
nen finder, at de indsamlede oplysninger er relevante, idet de pågældende
oplysninger i givet fald skal slettes efter lovforslagets § 5, stk. 4, 6. pkt.
Herudover foreslår
Danske Advokater
og
Dansk Industri,
at forskelle i
reglerne for kontrolundersøgelser henholdsvis efter lovforslagets § 5 og
konkurrencelovens § 18 beskrives i bemærkningerne for at sikre størst mu-
lig klarhed om reglerne for at foretage kontrolundersøgelser i henhold til
lovforslagets § 5.
Kommentar
Europa-Kommissionen har efter forordningen en række undersøgelsesbe-
føjelser til at indhente alle nødvendige oplysninger, herunder til at kræve
oplysninger og gennemføre kontrolundersøgelser, eventuelt med bistand
fra medlemsstaterne. I den situation, hvor en medlemsstat i henhold til for-
ordningen alene bistår Europa-Kommissionen, når Europa-Kommissionen
selv gennemfører en kontrolundersøgelse i den pågældende medlemsstat,
jf. forordningens artikel 14, stk. 5 og 6, gælder forordningens bestemmelser
umiddelbart.
Efter forordningens artikel 14, stk. 7, foretager en medlemsstat på sit eget
område kontrolundersøgelser eller andre undersøgelsesforanstaltninger i
L 60 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
7/14
henhold til sin nationale lovgivning med henblik på at fastslå, om der fore-
kommer udenlandske subsidier, der fordrejer det indre marked. Denne bi-
stand finder sted på Europa-Kommissionens anmodning.
Formålet med lovforslagets § 3 er at give Konkurrence- og Forbrugersty-
relsen hjemmel til at gennemføre kontrolundersøgelser for at yde Europa-
Kommissionen den bistand, der stilles krav om i forordningens artikel 14,
stk. 7.
Efter lovforslagets § 3 kan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen gennem-
føre kontrolundersøgelser for at yde bistand til Europa-Kommissionen i
henhold til artikel 14, stk. 5-7, i forordningen om udenlandske subsidier,
der fordrejer det indre marked. Formålet med bestemmelsen er at give
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen beføjelse til at gennemføre kontrol-
undersøgelser for at yde Europa-Kommissionen bistand.
Efter forordningens artikel 14, stk. 1, kan Europa-Kommissionen til udfø-
relse af opgaver efter forordningen foretage de nødvendige kontrolunder-
søgelser hos virksomheder m.v. I givet fald fremlægges der en kommissi-
onsafgørelse, der bl.a. indeholder oplysning om kontrolundersøgelsens
genstand og formål, jf. artikel 14, stk. 3.
Europa-Kommissionen forventes i forbindelse med en anmodning efter for-
ordningens artikel 14, stk. 7, til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om at
gennemføre en kontrolundersøgelse (konkret med hjemmel i lovforslagets
§ 3) på Europa-Kommissionens vegne at angive kontrolundersøgelsens
genstand og formål, herunder de søgekriterier der skal indgå i den kontrol-
undersøgelse, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skal gennemføre
på Europa-Kommissionens vegne. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil
efterfølgende videregive de indsamlede oplysninger til Europa-Kommissi-
onen.
I en sådan situation vil de almindelige regler for indbringelse af indsigelser
for domstolene finde anvendelse.
Hvis Europa-Kommissionen vurderer, at materialet ikke indeholder oplys-
ninger, der er nødvendige for Europa-Kommissionens håndhævelse af for-
ordningen, vil den virksomhed m.v., der er genstand for en kontrolunder-
søgelse, have krav på, at de indsamlede data slettes, jf. lovforslagets § 3,
stk. 4, 6. pkt., og hvis Europa-Kommissionen beslutter at gå videre med
sagen, skal de indsamlede data slettes, når sagen er endeligt afgjort, jf.
lovforslagets § 3, stk. 4, 7. pkt. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen forud-
sættes derfor i det enkelte konkrete tilfælde at indgå i en nærmere dialog
med Europa-Kommissionen i forhold til overholdelsen af de foreslåede be-
stemmelser.
L 60 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
8/14
Som anført i lovforslagets bemærkninger har Konkurrence- og Forbruger-
styrelsen b.la. beføjelse til at gennemføre kontrolundersøgelser på konkur-
rencelovens område, jf. konkurrencelovens § 18. Det skal fremhæves, at
forordningen ikke relaterer sig til konkurrencelovens område, men lov-
forslagets § 3 er inspireret af det nugældende hjemmelsgrundlag i konkur-
renceloven til at gennemføre kontrolundersøgelser i sager om mulige over-
trædelser af konkurrencereglerne men med de tilpasninger, der er fundet
nødvendige og hensigtsmæssige set i lyset af det angivne formål - effektivt
at bistå Europa-Kommissionen i dennes håndhævelse af forordningen.
3.3. Tvangsbøder og bøder (lovforslagets § 7 og § 8
tidligere § 9 og
§ 10)
Danske Advokater
og
Dansk Industri
anbefaler, at bestemmelserne i lov-
forslagets § 9 og 10 udgår. Det vil efter de to organisationers opfattelse
være et retssikkerhedsmæssigt problem, hvis Konkurrence- og Forbruger-
styrelsen, henholdsvis de danske domstole, skulle kunne pålægge tvangs-
bøder og bøder for de samme faktiske forhold, som Europa-Kommissionen
fastsætter tvangsbøder og bøder for. Der ses efter organisationernes opfat-
telse heller ikke at være behov herfor.
Danske Advokater
og
Dansk Industri
bemærker også, at der ikke ses at
være nogen begrundelse for, at forældelsesfristen for tvangsbøder og bøder
skal være længere end forældelsesfristen for Europa-Kommissionens til-
svarende beføjelser.
Kommentar
Med lovforslaget vil Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen efter den fore-
slåede bestemmelse i § 7 kunne pålægge daglige eller ugentlige tvangsbø-
der til en virksomhed m.v., der undlader at afgive fuldstændige og korrekte
eller retvisende oplysninger som svar på en anmodning fra Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen om oplysninger efter lovforslagets § 2 eller undla-
der at afgive sådanne oplysninger inden for den fastsatte frist, eller som
modsætter sig en kontrolundersøgelse afholdt af Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen efter lovforslagets § 3.
Med lovforslaget foreslås det endvidere i § 8, at der i loven fastsættes regler
om bødestraf for ikke at efterkomme et krav om oplysninger fra Konkur-
rence- og Forbrugerstyrelsen eller for at modsætte sig en kontrolundersø-
gelse m.v., jf. bestemmelserne i lovforslagets § 2 og 3.
Som anført i lovforslagets bemærkninger er formålet med de foreslåede be-
stemmelser om tvangsbøder og bøder at understøtte det særlige behov for
L 60 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
9/14
Europa-Kommissionens effektive enehåndhævelse af forordningen, hvor
Europa-Kommissionen kan undersøge finansielle bidrag fra myndigheder
i lande uden for EU med henblik på at vurdere, om sådanne udenlandske
subsidier fordrejer konkurrencen i det indre marked.
Europa-Kommissionen har enekompetence til at håndhæve forordningen,
og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens bistand til Europa-Kommissio-
nen efter lovforslaget vil derfor udelukkende være af praktisk karakter. Det
er imidlertid vigtigt, at den praktiske bistand, som Konkurrence- og For-
brugerstyrelsen har pligt til at yde Europa-Kommissionen i henhold til for-
ordningen, er både reel og effektiv.
I de tilfælde, hvor Europa-Kommissionen med henvisning til artikel 14, stk.
7, anmoder Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om at indhente oplysnin-
ger eller gennemføre en kontrolundersøgelse på Europa-Kommissionens
vegne, vil styrelsens beføjelser i forhold til bistanden være baseret på dette
lovforslag. Det er derfor essentielt, at styrelsen har de fornødne redskaber
i form af tvangsbøder og bøder til at sikre, at virksomhederne m.v. efter-
kommer styrelsens anmodninger om oplysninger m.v. baseret på lovforsla-
gets §§ 2 og 3, da en sådan anmodning fremsættes med henblik på at yde
effektiv bistand til Kommissionen. Dette svarer til de kompetencer, som
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har på konkurrenceområdet. Det vil
omvendt ikke kunne anses som effektiv bistand fra Danmarks side, hvis sty-
relsen var henvist til at anmode Europa-Kommissionen om at gribe ind med
tvangsbøder eller bøder på styrelsens vegne for virksomheders manglende
efterkommelse af forpligtelser, som styrelsen har pålagt de pågældende
virksomheder i medfør af dansk lovgivning.
Erhvervsministeriet vurderer derfor, at det er nødvendigt, at lovforslaget
tillige indeholder bestemmelser om tvangsbøder og bøder for de tilfælde,
at virksomheder m.v. undlader at efterkomme Konkurrence- og Forbruger-
styrelsens påbud efter lovforslagets § 2 eller modsætter sig en kontrolun-
dersøgelse efter lovforslagets § 3. Dette indebærer, at der alene vil kunne
blive tale om at anvende tvangsbøder eller idømme bøder i henhold til lov-
forslaget, hvis en virksomhed undlader at efterkomme de angivne nationalt
fastsatte regler.
Der henvises i øvrigt til det, det der er anført ovenfor under punkt 2.
I forhold til det anførte om længden af forældelsesfristen bemærkes det, at
med lovforslaget vil Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen efter den foreslå-
ede bestemmelse i § 7 kunne pålægge daglige eller ugentlige tvangsbøder,
hvis en virksomhed m.v. undlader at efterkomme et krav om oplysninger
eller modsætter sig en kontrolundersøgelse m.v.
L 60 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2924150_0010.png
10/14
En afgørelse om at pålægge tvangsbøder efter den foreslåede bestemmelse
kan indbringes for domstolene efter de almindelige regler. Hvis en virk-
somhed m.v. ikke betaler tvangsbøderne, vil Konkurrence- og Forbruger-
styrelsen kunne anmode restanceinddrivelsesmyndigheden om at inddrive
tvangsbøderne. Tvangsbøder vil blive anvendt som tvangsmiddel for at få
den pågældende virksomhed m.v. til at efterleve en forpligtelse, hvorfor
ubetalte pålagte tvangsbøder vil bortfalde ved opfyldelse af den forplig-
telse, der følger af påbuddet.
Med lovforslaget foreslås det endvidere i § 8, at der i loven fastsættes regler
om bødestraf for ikke at efterkomme et krav om oplysninger eller for at
modsætte sig en kontrolundersøgelse m.v.
For så vidt angår længden på forældelsesfristen, som var fastsat til 5 år i
det udkast til lovforslag, der var i offentlig høring, foreslås det bl.a. i lyset
af høringen, at forældelsesfristen i stedet fastsættes til 3 år. Tre år svarer
også til den forældelsesfrist, der gælder for Europa-Kommissionens befø-
jelse til at pålægge bøder i henhold til forordningens artikel 17 og vurderes
at være tilstrækkelig. I lovforslagets § 8, stk. 5, foreslås det således, at straf-
ansvar for overtrædelse af denne lov forældes efter 3 år.
3.4. Videregivelse af oplysninger til andre forvaltningsmyndigheder
og Europa-Kommissionen (lovforslagets § 1 og § 4
tidligere § 2 og §
6)
Lovforslagets § 1
Danske Advokater
og
Dansk Industri
foreslår, at lovforslagets § 2 be-
grænses til udveksling af oplysninger med politiet, som måtte være nød-
vendig for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens involvering af politiet i
kontrolundersøgelser, som gennemføres af styrelsen på Europa-Kommissi-
onens anmodning. De to organisationer bemærker, at der efter deres opfat-
telse ikke herudover er nogen grund til, at Konkurrence- og Forbrugersty-
relsen skal udveksle oplysninger med andre forvaltningsmyndigheder i for-
bindelse med foretagelse af kontrolundersøgelser på Europa-Kommissio-
nens anmodning efter forordningens artikel 14, stk. 7, eller i forbindelse
med bistand efter forordningens artikel 14, stk. 5 og 6.
Danske Advokater
og
Dansk Industri
foreslår endvidere, at det sidste led
af bestemmelsen [fremhævet] om, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
kan indhente oplysninger fra og videregive oplysninger til andre forvalt-
ningsmyndigheder som led i anvendelsen af denne lov og forordningen om
udenlandske subsidier, der fordrejer det indre marked, jf. fremhævning, ud-
går. Der henvises i den forbindelse til, at Europa-Kommissionen har ene-
kompetence til at håndhæve forordningen.
L 60 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
11/14
Lovforslagets § 4
I forhold til lovforslagets § 6 foreslår
Danske Advokater
og
Dansk Indu-
stri,
at den foreslåede bestemmelse erstattes af bestemmelser, der regulerer
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens videregivelse af oplysninger til Eu-
ropa-Kommissionen specifikt i de situationer, som er nødvendige til opfyl-
delse af Danmarks forpligtelser i henhold til nærmere angivne bestemmel-
ser i forordningen.
Danske Advokater
og
Dansk Industri
anbefaler endvidere, at det præci-
seres i bemærkningerne, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen alene kan
videregive de oplysninger, som styrelsen måtte have udvalgt fra de indsam-
lede data som værende omfattet af kontrolundersøgelsens genstand og for-
mål, jf. Europa-Kommissionens anmodning, herunder efter en eventuel
indsigelsesproces og indbringelse for domstolene.
Kommentar
Med lovforslagets § 1 foreslås der indført en udtrykkelig hjemmel til, at
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan indhente oplysninger fra og vide-
regive oplysninger til andre forvaltningsmyndigheder som led i anvendel-
sen af denne lov og forordningen om udenlandske subsidier, der fordrejer
det indre marked.
Det bemærkes, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er udpeget som na-
tionalt kontaktpunkt i Danmark i henhold til forordningen. Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen varetager i den forbindelse en række praktiske op-
gaver.
Bortset fra de situationer, hvor Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen yder
Europa-Kommissionen praktisk bistand med at indsamle oplysninger m.v.,
vil styrelsen forventeligt sjældent have kendskab til lovgrundlag m.v. i for-
hold til områder, der henhører under andre ministerier, og hvor oplysnin-
ger herom vil være relevante for Europa-Kommissionens bedømmelse af
sagen.
Som anført i lovforslagets bemærkninger er statsstøtte ydet af medlemssta-
ter underkastet en effektiv statsstøttekontrol i henhold til EU-lovgivningen,
og med forordningen om udenlandske subsidier, der fordrejer det indre
marked, skal Europa-Kommissionen vurdere fra sag til sag, om udenland-
ske subsidier fordrejer konkurrencen i det indre marked. En sådan bedøm-
melse er ikke relateret til konkurrencereglerne, men derimod til alle fag-
områder, hvor subsidier kan komme på tale, og som derfor typisk vil ved-
røre områder og regulering, der henhører under andre ressortområder.
Det er derfor Erhvervsministeriets forventning, at der som led i bistanden
til Europa-Kommissionen vil være et reelt behov for, at Konkurrence- og
L 60 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
12/14
Forbrugerstyrelsen, som led i sin funktion som nationalt kontaktpunkt, skal
udveksle oplysninger med danske forvaltningsmyndigheder, f.eks. ministe-
rier og styrelser, som har det pågældende område som ressort og dermed
besidder den relevante faglige viden om lovregler og særlige markedsfor-
hold.
Med lovforslagets § 4 foreslås indført en udtrykkelig bestemmelse om, at
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan videregive alle oplysninger til
Europa-Kommissionen for at bistå Europa-Kommissionen i dennes hånd-
hævelse af forordningen om udenlandske subsidier, der fordrejer det indre
marked.
Som anført i de specielle bemærkninger til lovforslagets § 4 forudsættes
det, at de oplysninger, der videregives, er nødvendige for, at Europa-Kom-
missionen kan udføre sine opgaver i henhold til forordningen.
Der henvises i øvrigt til det, der er anført ovenfor under punkt 2 og 3.3.
3.5. Forholdet til databeskyttelsesforordningen
Datatilsynet
har anført en række bemærkninger i forhold til de databe-
skyttelsesretlige regler.
Datatilsynet
opfordrer til, at der tages stilling til, om der efter bestemmel-
serne i lovforslaget også skal kunne behandles særlige kategorier af per-
sonoplysninger og oplysninger om strafbare forhold. Hvis dette er tilfældet,
opfordrer tilsynet til, at der tages stilling til, hvordan dette kan ske i over-
ensstemmelse med databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, - alter-
nativt, at det præciseres i lovforslaget, at der ikke på baggrund af lovforsla-
gets bestemmelser kan behandles oplysninger af sådan karakter, men alene
almindelige personoplysninger omfattet af databeskyttelsesforordningens
artikel 6.
Datatilsynet
opfordrer endvidere til, at det i lovforslagets bemærkninger
tydeliggøres, at de foreslåede hjemmelsbestemmelser er såkaldte supple-
rende retsgrundlag, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra
c og e, hvorefter personoplysninger kan behandles, herunder om det er i
henhold til litra c eller e.
Datatilsynet
opfordrer endvidere til, at det tydeliggøres i lovforslagets be-
mærkninger, at de foreslåede hjemmelsbestemmelser i §§ 2-6 udgør hjem-
mel til behandling af personoplysninger, så dette reflekteres i lovforslaget,
og der dermed ikke er tvivl om, hvilke behandlingsaktiviteter der er til-
tænkt.
L 60 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
13/14
Herudover bemærker
Datatilsynet,
at det kunne overvejes at tydeliggøre i
lovforslagets bemærkninger, hvilken type samtykke der er tale om i hen-
hold til lovforslagets § 4 om interviews, herunder særligt om der er tale om
et databeskyttelsesretligt samtykke, jf. databeskyttelsesforordningens arti-
kel 7, eller andet behandlingsgrundlag for behandling af personoplysninger
indsamlet på baggrund af interviews.
Datatilsynet
opfordrer også til, at det enten præciseres i bemærkningerne,
eller der gives nærmere vejledning om, hvordan den forudsatte sikring af
kopi af dataindhold mod læsning i lovforslagets § 5, stk. 4, opnås.
Datatilsynet
bemærker endvidere, at det på det foreliggende grundlag sam-
let set forekommer usikkert, om der med den foreslåede bestemmelse i lov-
forslagets § 8 tilvejebringes den fornødne hjemmel til at begrænse række-
vidden af de forpligtelser og rettigheder, der er omhandlet i databeskyttel-
sesforordningens artikel 13-15 om oplysningspligt og indsigtsret, herunder
om betingelserne i databeskyttelsesforordningens artikel 23 er opfyldt ved
fastsættelse af lovforslagets § 8.
Kommentar
Lovforslaget indeholder bl.a. en række bestemmelser, der giver Konkur-
rence- og Forbrugerstyrelsen hjemmel til i) at indhente oplysninger fra
virksomheder m.v., ii) at indhente oplysninger fra og videregive oplysnin-
ger til andre forvaltningsmyndigheder samt iii) videregive alle oplysninger
til Europa-Kommissionen alt sammen for at kunne bistå Europa-Kommis-
sionen i dennes enehåndhævelse af forordningen, jf. lovforslagets §§ 1-4.
Herudover foreslås det i lovforslagets § 6, at i sager og undersøgelser efter
denne lov finder reglerne om oplysningspligt og indsigtsret i artikel 13-15
i databeskyttelsesforordningen ikke anvendelse.
Der er i lovforslagets bemærkninger foretaget en række tydeliggørelser og
præciseringer i forhold til databeskyttelsesforordningen, herunder indsat
et nyt afsnit 10 om forholdet til databeskyttelsesreglerne.
III. Lovforslaget
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i offentlig høring, er
der i forhold til det fremsatte lovforslag foretaget følgende indholdsmæs-
sige ændringer:
-
-
Formålsbestemmelsen i det tidligere § 1 er udgået.
Bestemmelsen om indhentning af oplysninger ved interviews i det
tidligere § 3 er udgået.
L 60 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
14/14
-
Det er i lovforslagets specielle bemærkninger til § 3 beskrevet, at
ved en anmodning om retskendelse efter lovforslagets § 3, stk. 3,
forventes Europa-Kommissionen i forbindelse med en anmodning
efter forordningens artikel 14, stk. 7, om at gennemføre en nødven-
dig kontrolundersøgelse på Europa-Kommissionens vegne at an-
give genstand og formål for kontrolundersøgelsen, som vil danne
grundlag for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens beslutning forud
for begæringen om en retskendelse til at gennemføre en sådan kon-
trolundersøgelse.
Der er i lovforslagets bemærkninger foretaget en række tydeliggø-
relser og præciseringer i forhold til de databeskyttelsesretlige reg-
ler, herunder indsat et nyt afsnit 10 i de almindelige bemærkninger
om forholdet til databeskyttelsesreglerne.
Det foreslås, at forældelsesfristen for strafansvar for overtrædelse
af loven ændres fra 5 år til 3 år.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2025.
-
-
-
Herudover er der foretaget en række præciseringer og tydeliggørelser samt
foretaget ændringer af lovteknisk, sproglig og korrekturmæssig karakter.