Retsudvalget 2024-25
L 58 Bilag 1
Offentligt
Indholdsfortegnelse
Advokatrådet ......................................................................................................................................................2
Byretterne ..........................................................................................................................................................9
Center for Cybersikkerhed… .............................................................................................................................10
Center mod Menneskehandel… ........................................................................................................................11
Danmarks Veteraner.........................................................................................................................................12
Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder....................................................................................32
Den Uafhængige Politiklagemyndighed ............................................................................................................33
Det Uafhængige Tilsyn med Bevismidler ..........................................................................................................34
Domstolsstyrelsen ............................................................................................................................................35
European Center for Constitutional and Human Rights……………………………………………………………………………………36
Flygtningenævnet .............................................................................................................................................39
FN-Forbundet ...................................................................................................................................................40
Folketingets Ombudsmand ...............................................................................................................................42
Forsvarsakademiet… ........................................................................................................................................43
Hjælp Voldsofre ................................................................................................................................................44
KL ......................................................................................................................................................................48
Københavns Universitet (Juridisk Fakultet) .......................................................................................................49
Politiforbundet .................................................................................................................................................52
Røde Kors..........................................................................................................................................................53
UNHCR Regional Representation for the Nordic and Baltic Countries ..............................................................55
Vestre Landsret ................................................................................................................................................56
Østre Landsret ..................................................................................................................................................57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0002.png
Advokatrådet
Justitsministeriet
Strafferetskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
KRONPRINSESSEGADE 28
1306 KØBENHAVN K
TLF.: 33 96 97 98
DATO: 20. august 2024
SAGSNR.: 2024 - 2048
ID NR.: 1021607
Høring over betænkning nr. 1583/2024 om visse internationale forbrydelser
- J.nr. 2024-07608
Ved brev af 28. juni 2024 har Justitsministeriet anmodet Advokatrådet om at
modtage Advokatrådets eventuelle bemærkninger til ovennævnte betænkning
indeholdende bl.a. et lovudkast om selvstændig kriminalisering i straffeloven af
krigsforbrydelser, forbrydelser mod menneskeheden og tortur.
Advokatrådet skal i den anledning bemærke følgende:
1.
Dansk ret indeholder ikke materielle straffebestemmelser, som selvstændigt
kriminaliserer tortur, krigsforbrydelser og forbrydelser mod menneskeheden.
Sådanne forbrydelser kan dog straffes efter gældende dansk lovgivning, herunder
straffelovens
almindelige
bestemmelser
om
drab,
vold,
voldtægt
og
frihedsberøvelse, som også finder anvendelse på handlinger begået i udlandet.
Efter de gældende regler om dansk straffemyndighed kan personer, der begår de
nævnte forbrydelser, holdes strafferetligt ansvarlige i Danmark.
Krigsforbrydelsesudvalget har haft til opgave at udarbejde forslag til, hvordan
særskilte straffebestemmelser om de nævnte forbrydelser kan indføres i dansk
straffelovgivning,
nabolande,
hvor
herunder
hvilken
gennemførelsesmetode
allerede
er
der
er
mest
hensigtsmæssig. Udvalget har gennemgået lovgivning og praksis i en række
internationale
forbrydelser
selvstændigt
kriminaliseret. Udvalget anser det med rette for afgørende, at internationale
forbrydelser bliver undersøgt, efterforsket og straffet som sådanne.
Advokatrådet er i den forbindelse overordnet set enigt med udvalget i, at Danmark
skal støtte op om den internationale retsorden og medvirke til at styrke det
www.advokatsamfundet.dk · [email protected]
Side 2 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0003.png
Advokatrådet
internationale samfunds fælles bestræbelser på at bekæmpe straffrihed og
fremme beskyttelsen af grundlæggende menneskerettigheder.
2.
Udvalget foreslår, at der indsættes et nyt kapitel i straffeloven, som samler de
forbrydelser,
der
er
omfattet
af
Den
Internationale
Straffedomstols
(Straffedomstolen) statut. De foreslåede straffebestemmelser skal sikre, at
Danmark selv vil kunne retsforfølge forbrydelserne, så der ikke kan opstå en
situation, hvor Danmark er forpligtet til at udlevere en dansk statsborger eller en
person med bopæl eller fast ophold i Danmark til retsforfølgning ved
Straffedomstolen. Advokatrådet kan principielt tilslutte sig denne tilgang.
De foreslåede bestemmelser rækker videre end statutten på visse områder,
herunder i tilfælde hvor det må antages, at den folkeretlige sædvaneret har
udviklet sig i en retning, der rækker videre end forbrydelserne i statutten, eller
hvor
hensigtsmæssighedsbetragtninger
eller
hensynet
til
Danmarks
internationale forpligtelser taler for en udvidelse. Udvalget foreslår således i visse
tilfælde at inkludere flere forbrydelser eller at udbrede forbrydelsernes
anvendelsesområde. Visse krigsforbrydelser skal således gælde i alle typer af
væbnet konflikt og ikke kun i international væbnet konflikt. Tvangsægteskab
medtages som en særskilt forbrydelse mod menneskeheden. Udsultning af civile
som kampmetode skal udgøre en krigsforbrydelse i både international og ikke-
international væbnet konflikt. Advokatrådet finder begrundelsen for en udvidet
kriminalisering velovervejet, og har ikke særskilte bemærkninger hertil, da
gennemførelsen af denne del af udvalgets forslag beror på en politisk beslutning.
Advokatrådet finder dog anledning til at anbefale, at der ved gennemførelse af
forslaget tilvejebringes størst mulige klarhed over rækkevidden af de enkelte
bestemmelser. Lovudkastet tager afsæt i Romstatuttens forbrydelseskatalog, som
ikke på alle punkter er præget af klarhed, hvilket heller ikke er tilfældet for
retspraksis på grundlag af Statutten.
3.
De foreslåede straffebestemmelser er som udgangspunkt tilstræbt udformet i
tråd med gældende regler i straffelovens almindelige del og almindelige
strafferetlige
principper.
Efter
Advokatrådets
opfattelse
er
dette
en
hensigtsmæssig lovgivningsteknik, som er egnet til at sikre, at der ikke skabes et
parallelt regelsæt i forhold til almindelig dansk strafferet. En afvigelse fra
www.advokatsamfundet.dk · [email protected]
Side 3 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0004.png
Advokatrådet
udgangspunktet er imidlertid udvalgets forslag om indførelse af en bestemmelse
om såkaldt kommandoansvar.
4.
Udvalget foreslår særskilt, at der i overensstemmelse med den folkeretlige
udvikling indføres en bestemmelse om kommandoansvar for militære og civile
ledere. Udvalget bemærker herom, at det i visse tilfælde af indirekte
ledelsesansvar, f.eks. hvor lederen ikke har været til stede, mens forbrydelsen blev
begået, er vanskeligt at gøre et overordnet ledelsesmæssigt strafansvar gældende.
Udvalget anfører, at overordnede bør kunne ifalde strafansvar i kraft af deres pligt
til at have effektiv kontrol med underordnede i kommandolinjen. Desuden gør
udvalget gældende, at praktiske hensyn taler for indførelse af en bestemmelse om
kommandoansvar i sager, hvor det i praksis kan være svært at indsamle beviser
for, at overordnede direkte har været involveret i en forbrydelse.
I lyset af de nævnte betragtninger foreslår udvalget at udvide det almindelige
medvirkensansvar, så en militær eller civil leder eller en person, der faktisk
handler som sådan, under nærmere angivne betingelser straffes for folkedrab,
forbrydelser mod menneskeheden eller krigsforbrydelser, hvis personer under
vedkommendes myndighed og kontrol begår sådanne forbrydelser.
Der lægges op til, at bestemmelsen om kommandoansvar alene skal finde
anvendelse, hvis der ikke kan pålægges et ”almindeligt strafansvar” efter
straffelovens § 23 om medvirken. Anvendelsesområdet for kommandoansvaret i
objektiv henseende vil således være situationer, hvor en overordnedes passive
adfærd
over
for
underordnedes
overtrædelser
af
de
foreslåede
straffebestemmelser ikke kan antages at være omfattet af straffelovens § 23, eller
hvor den overordnedes passivitet befinder sig i periferien af medvirkensansvaret.
Advokatrådet
skal
i
relation
til
dette
forslag
om
en
udvidelse
af
kommandoansvaret bemærke, at angivelsen af anvendelsesområdet for den
foreslåede udvidede medvirkensbestemmelse fremstår uklart. Advokatrådet har
grundlæggende en forståelse for de betragtninger, som udvalget anfører til støtte
for forslaget om indførelse af en bestemmelse om kommandoansvar for visse
internationale forbrydelser. Principielt set er det selvsagt uacceptabelt, hvis en
ansvarlig leder kan ”gemme sig bag underordnede i magthierarkiet, som udfører
de faktiske handlinger”. Det er imidlertid efter Advokatrådets opfattelse
www.advokatsamfundet.dk · [email protected]
Side 4 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0005.png
Advokatrådet
afgørende, hvad der materielt skal til for at statuere ansvar for medvirken ved
passivitet og forekommer overraskende, at udvalget har lagt op til at indføre regler
om et særligt, udvidet medvirkensansvar på dette ellers efter Advokatrådets
opfattelse meget velbehandlede område.
Advokatrådet finder i den forbindelse anledning til at bemærke, at de af udvalget
anførte hensyn også kan gøre sig gældende i forbindelse med andre typer af
alvorlige forbrydelser, som udføres af underordnede aktører i komplekse
hierakiske organisationer, f.eks. i erhvervsforhold, i forbindelse med den
internationale terrorisme og i bandemiljøer. Det har hidtil været fast antaget i
forbindelse med overvejelser om tilpasning af dansk strafferet til internationale
forpligtelser, at straffelovens medvirkensregler har et så vidt anvendelsesområde,
at der ikke tidligere er fundet behov for indførelse af særlige bestemmelser om et
udvidet medvirkensansvar, herunder heller ikke for ledere.
Udvalgets
forslag
til
en
bestemmelse
om
kommandoansvar
anvender
tilregnelseskravet ”burde vide” i relation til de underordnedes handlinger og
omfatter dermed også uagtsomhed fra lederens side, sådan som det er tilfældet
efter Romstatutten. Motivet for denne del af forslaget er et ønske om at sikre, at
der ikke kan opstå en situation, hvor Danmark er forpligtet til at udlevere en dansk
statsborger
eller
en
person
skal
med
fast
ophold
til
retsforfølgning
at
et
ved
Straffedomstolen.
Hertil
Advokatrådet
bemærke,
sådant
ansvarsgrundlag vil være en nyskabelse i dansk strafferet. Hertil kommer, at det
synes meget vanskeligt at forestille sig et tilfælde, hvor mistankegrundlaget for en
udleveringssag alene er uagtsomhed i forhold til den/de underordnedes
overtrædelser.
I gennemgangen af fremmed ret peger udvalget på, at der er indført bestemmelser
om kommandoansvar i bl.a. norsk, svensk og tysk ret. Det skal i den forbindelse
bemærkes, at de almindelige regler om medvirken i de pågældende lande har en
mere begrænset rækkevidde end de danske regler, og derfor også et mere udtalt
behov for udbygning af medvirkensreglerne på visse områder.
Som juridisk problemstilling har kommandoansvar givet anledning til skiftende
fortolkninger og været genstand for indgående principiel kritik i den omfattende
litteratur om internationale forbrydelser. I praksis ved Krigsforbryderdomstolen
www.advokatsamfundet.dk · [email protected]
Side 5 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0006.png
Advokatrådet
og de internationale tribunaler er der kun afsagt ganske få domme, som
udelukkende baserer sig på reglerne om kommandoansvar.
Advokatrådet finder det tvivlsomt, om indførelse af den foreslåede bestemmelse i
praksis vil indebære reelle bevislettelser i forhold til den sagsførelse, som vil
kunne ske på grundlag af de gældende medvirkensregler. Det bemærkes i den
forbindelse, at de forholdsvis få tilfælde af kommandoansvar, som kendes fra
praksis ved Krigsforbryderdomstolen og de internationale tribunaler, formentlig
også efter Advokatrådets opfattelse kunne have ført til domfældelse, hvis de var
blevet pådømt efter regler svarende til straffelovens almindelige regler om
medvirkensansvar.
Generelt har udvalget fundet det mest hensigtsmæssigt, at de udarbejdede forslag
”i videst muligt omfang læner sig op ad de gældende regler i straffelovens
almindelige del og almindelige strafferetlige principper”. Udvalget har således
tilstræbt, at de nye straffebestemmelser i videst muligt omfang er ”funderet i
velkendte strafferetlige grund- og ansvarsprincipper frem for retlige nyskabelser”.
Derved har udvalget villet sikre bl.a., at bestemmelserne ikke skaber et parallelt
regelsæt i forhold til den almindelige danske strafferet, og at praktikerne derfor i
højere grad umiddelbart vil være mere fortrolige hermed. Advokatrådet skal i den
kontekst anbefale, at det nøje overvejes, om denne tilgang ikke også tilsiger, at det
vil være betænkeligt og uhensigtsmæssigt at indføre en særlig bestemmelse om
kommandoansvar.
5.
Udvalget har tillige udarbejdet et forslag til en straffebestemmelse om
aggressionsforbrydelsen, så aggressionsforbrydelser også kan retsforfølges i
Danmark, hvis det fra dansk side besluttes at ratificere ændringen af
Straffedomstolens
statut
om
aggressionsforbrydelsen.
Den
foreslåede
bestemmelse svarer indholdsmæssigt til artikel 8 i Straffedomstolens statut, som
pålægger personer, der er i stand til at udøve faktisk kontrol over - eller styre - en
stats politiske eller militære handlinger, et individuelt strafferetligt ansvar for en
stats ulovlige militære magtanvendelse mod en anden stat, når magtanvendelsen
udgør en ”åbenbar” krænkelse af FN-pagten.
www.advokatsamfundet.dk · [email protected]
Side 6 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0007.png
Advokatrådet
Advokatrådet finder begrundelsen for at kriminalisere aggressionsforbrydelsen
velovervejet, og har herudover ikke særskilte bemærkninger til denne del af
udvalgets forslag, der beror på en politisk beslutning.
6.
Efter udvalgets forslag skal der fortsat være universel dansk straffemyndighed i
forhold til folkedrab, forbrydelser mod menneskeheden, krigsforbrydelser og
tortur begået i udlandet. I relation til aggressionsforbrydelsen skal der som
udgangspunkt alene skal være dansk straffemyndighed for handlinger begået i
Danmark, handlinger begået mod Danmark og handlinger begået i udlandet af en
person,
der
som
udgangspunkt
både
gerningstidspunktet
og
sigtelsestidspunktet har dansk indfødsret, bopæl eller lignende fast ophold i
Danmark. Advokatrådet finder tilsvarende denne begrænsning velbegrundet.
7.
Udvalget foreslår, at de nye særskilte straffebestemmelser om forbrydelser mod
menneskeheden og krigsforbrydelser også skal finde anvendelse i forhold til en
forbrydelse begået før lovændringen, hvis handlingen kan straffes efter øvrige
regler, som var gældende på gerningstidspunktet, og handlingen efter folkeretten
udgjorde en forbrydelse på gerningstidspunktet. Straffen for handlinger begået
inden lovens ikrafttræden vil dog ikke kunne overskride den straf, som ville være
blevet idømt efter de på gerningstidspunktet gældende bestemmelser.
Advokatrådet finder den foreslåede ordning i god overensstemmelse med hidtil
gældende principper om straffebestemmelsers tidsmæssige gyldighed.
8.
Udvalget foreslår at udvide retsplejelovens regler om bistandsadvokater, så den
forurettede får ret til bistandsadvokat i sager om folkedrab, forbrydelser mod
menneskeheden, krigsforbrydelser og tortur. Advokatrådet finder ligeledes, at
dette forslag er velbegrundet.
9.
Udvalget foreslår at udvide reglerne om videoafhøring, så den forurettede vil
kunne videoafhøres med henblik på anvendelse af optagelsen som bevis under
hovedforhandlingen i tilfælde, hvor forurettede er under 15 år, og i tilfælde, hvor
forurettede er over 15 år, og forbrydelsen indebærer voldtægt eller voldtægt ved
andet seksuelt forhold end samleje. Advokatrådet kan tilslutte sig dette forslag.
10.
Udvalget lægger endelig op til at give mulighed for hemmelig ransagning,
kendelse
person
og
blokering
af
hjemmesider
i
sager
om
www.advokatsamfundet.dk · [email protected]
Side 7 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0008.png
Advokatrådet
aggressionsforbrydelse,
folkedrab,
forbrydelser
mod
menneskeheden,
krigsforbrydelser og tortur. Advokatrådet har ingen særskilte bemærkninger til
denne del af udvalgets forslag.
Med venlig hilsen
Andrew Hjuler Crichton
generalsekretær
www.advokatsamfundet.dk · [email protected]
Side 8 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0009.png
Københavns Byret
Justitsministeriet
Præsidenten
Domhuset,
Nytorv 25
1450 København
K.
Tlf.
99 68
70
15
CVR 21
65
95 09
adm.kbh(i_dl omstol.dk
J.nr.
24/18728
Den 20. august 2024
Ved mail af 28. juni 2024 har Justitsministeriet anmodet om eventuelle bemærkninger over
betænkning nr. 1583/2024 om visse internationale forbrydelser.
Jeg skal i den anledning på byretspræsidenternes vegne oplyse, at byretterne ikke har
be­
mærkninger til betænkningen.
Der henvises til J.nr. 2024-07608.
Side 9 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0010.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Jenny Ingelin Nordgard
Justitsministeriet
Jeppe Hagenbæk Sørensen; CFCS Policy
VS: Høring over betænkning nr. 1583/2024 om visse internationale forbrydelser - J.nr. 2024-07608
1. juli 2024 14:57:16
Høringsbrev.pdf
Betænkning nr. 1583 om visse internationale forbrydelser.pdf
Høringsliste.pdf
Kære JM
CFCS har ingen bemærkninger hertil.
Med venlig hilsen,
Ingelin
Ingelin Nordgard
Specialkonsulent
CENTER FOR CYBERSIKKERHED
FORSVARETS EFTERRETNINGSTJENESTE
Direkte: 79598008
Mobil: +45 40 24 50 19
E-mail:
[email protected]
www.cfcs.dk
Fra:
Justitsministeriet <[email protected]>
Sendt:
28. juni 2024 08:46
Emne:
Høring over betænkning nr. 1583/2024 om visse internationale forbrydelser - J.nr. 2024-
07608
Se venligst vedhæftede filer
Med venlig hilsen
Strafferetskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
Side 10 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0011.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Matilde Skov Danstrøm
Justitsministeriet
Mostafa Mohammadi; Trine Ingemansen; Direktionssekretariatet
Svar vedr. sagsnummer 2024-07608: Høring over betænkning nr. 1583/2024 om visse internationale
forbrydelser
20. august 2024 08:49:47
image001.png
image002.png
Kære
Mostafa Mohammadi
Center mod Menneskehandel takker for muligheden for at komme med bemærkninger til
betænkning indeholdende lovforslag om visse internationale forbrydelser. Center mod
Menneskehandel har læst betænkningen og kan tilslutte sig baggrunden for lovforslaget.
Centeret har ikke yderligere bemærkninger.
Med venlig hilsen
Matilde Skov Danstrøm
Specialkonsulent
Center mod Menneskehandel
Mobil +45 41 73 08 35
[email protected]
Telefon +45 72 42 37 00
www.sbst.dk
www.cmm.dk
Sådan behandler vi dine personoplysninger
Side 11 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0012.png
Danmarks Veteraner
Protektor H.K.H. Prins Joachim
19 AUG 2024
bkh/-
Til
Justitsministeriet
Emne:
Høring over betænkning nr. 1583/2024 om visse internationale forbrydelser.
Ref.:
Justitsministeriets skr. af 28 JUN 2024, Strafferetskontoret, sagsnr. 2024-07608.
C.C.:
Forsvarsministeren.
På vegne Danmarks Veteraner (DV) kvitteres hermed for den iværksatte høring.
Henset til betænkningens omfang og komplekse juridiske indhold har DV – der som interesseor-
ganisation for veteransagen i alle aspekter udelukkende er drevet af frivillige kræfter – ikke kun-
net nå at gennemgå alle betænkningens facetter, ligesom dybden i det gennemgåede langtfra har
været tilbundsgående.
Med nævnte reservation bemærker DV alligevel, at foreningen grundlæggende ikke har bemærk-
ninger til den beskrevne selvstændige kriminalisering af tortur, krigsforbrydelser og forbrydelser
mod menneskeheden samt ratifikation af ændringen til Rom-statutten om aggressionsforbrydel-
sen.
DV noterer sig herved, at personer, der udfører tortur eller begår krigsforbrydelser mod menne-
skeheden i al væsentlighed allerede efter de gældende regler kan holdes strafferetligt ansvarlige i
Danmark.
Danmarks Veteraner kvitterer herved for udvalgets udsagn om hensynet til, at ”…
det er af afgø-
rende betydning, at dansk lovgivning giver mulighed for at strafforfølge dansk militært personel
ved danske domstole, så det ikke på grund af utilstrækkelig dansk lovgivning bliver nødvendigt at
lade militært personel strafforfølge ved Straffedomstolen
…” (betænkningen s. 46)
DV noterer sig endvidere den af udvalget oplyste tilgang til, at de foreslåede nye straffebestem-
melser er tilstræbt i videst muligt omfang at læne sig op ad de gældende regler i straffelovens al-
mindelige del og almindelige strafferetlige principper, om efter udvalgets opfattelse
”… sikrer
bl.a., at bestemmelserne ikke skaber et parallelt regelsæt i forhold til den almindelige danske
strafferet, og at retsanvenderne derfor i højere grad umiddelbart vil være fortrolige hermed.”
(be-
tænkningen s. 17 og bl.a. gentaget s. 56).
Side 12 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0013.png
DV lægger til grund, at den af udvalget principielle tilgang også lægges til grund ved forståelsen
af den foreslåede nye bestemmelse om ”kommandoansvar”, jf. herved betænkningen kapitel 7 og
jf. lidt mere herom nedenfor.
M.h.t. den tidsmæssige gyldighed af de foreslåede straffebestemmelser om forbrydelser mod
menneskeheden og krigsforbrydelser således, at reglerne også finder anvendelse for gerninger før
bestemmelsernes indførelse – såfremt en handling kan straffes efter øvrige regler, som var gæl-
dende på gerningstidspunktet, og handlingen efter folkeretten udgjorde en forbrydelse mod
menneskeheden eller en krigsforbrydelse på gerningstidspunktet - noterer DV sig, at ”Straffen
for
handlinger begået inden lovens ikrafttræden vil dog ikke vil kunne overskride den straf, som ville
være blevet idømt efter de på gerningstidspunktet gældende bestemmelser, som handlingen kan
straffes for.”
(betænkningen s. 23 samt kap. 9).
Observationen bemærkes i lyset af, at DV finder grundlæggende at måtte pege på det retspolitisk
betænkelige i at operere med konturer af lovgivning med tilbagevirkende kraft, jf. herved be-
tænkningens beskrivelse af de retspolitiske aspekter i f. m. retsopgøret efter 2. verdenskrig.
Under henvisning til vejledning nr. 9964 af 23 NOV 2023 om lovkvalitet peger udvalget da også
selv på, at ”Det
kan ud fra almindelige retssikkerhedsmæssige betragtninger give anledning til
væsentlige principielle betænkeligheder at indføre bebyrdende love med tilbagevirkende kraft –
de, der – med en regerings aktive beslutning eller medvirken forpligter sig til militær og civil tje-
neste internationalt bør grundlæggende kende den retstilstand, som den pågældendes engage-
ment var omfattet af på aktivitetstidspunktet. En sådan fremgangsmåde bør derfor ifølge vejled-
ning om lovkvalitet kun benyttes, når afgørende hensyn gør det påkrævet, og således at det tids-
rum, hvori loven har tilbagevirkende kraft, bliver så kort som muligt.”
(betænkningen s. 214).
Som DV læser det, synes udvalget overvejelse om alligevel at lade de foreslåede bestemmelser
om forbrydelser mod menneskeheden og krigsforbrydelser finde anvendelse på handlinger begået
før lovens ikrafttræden imidlertid alene at være bygget på betragtninger a la ”…
vil det have en
betydelig værdi i forhold til både ofre om omverdenen, at tidligere begåede forbrydelser mod
menneskeheden og krigsforbrydelser kan straffes som sådanne og ikke alene som overtrædelser
af eksempelvis de almindelige regler i straffeloven
…” (betænkningen s. 215).
DV bemærker herved, at vejledningens påpegning af (retlige) ”afgørende
hensyn”
herved næppe
er konkret påvist (idet en sådan begrundelse vel også vil kunne benyttes i f. m. også andre delik-
ter i en national kontekst), ligesom udvalget synes at nedtone betydningen af det i vejledningen
beskrevne om afgrænsning af tidsrum.
DV bemærker, at det i betænkningen under kapitel 5 om ”Krigsforbrydelser” s. 139 om retsprak-
sis er valgt at beskrive Østre Landsrets dom af 6. juli 2006, hvor det fremstår uklart, hvad det i
forhold til betænkningen retlige formål med at nævne dommen er, hvorfor gengivelsen af delikt-
temaet efter foreningens opfattelse ikke kan udelukkes at kunne opfattes som værende “tenden-
tiøs”.
Samme betragtning gøres gældende m.h.t., at dommen også er fremhævet under retspraksisbe-
skrivelsen i betænkningens kap. 10 om ”Tortur”, hvor dog dommens resultat også er nævnt -
men atter uden angivelse af, hvilken retlig læring der kan uddrages af episoden foranstaltet af
den danske stat over for et antal underordnede medlemmer af de danske væbnede styrker.
Når dét er sagt, gav sagen selvsagt anledning til en del interne overvejelser i Forsvarets rækker.
DV henviser herved til
vedlagte
materiale - (et udvalgt og i forhold til mængden af materiale fra
dengang relativt begrænset) uddrag af avisartikler og pressemeddelelser fra Forsvaret samt artik-
ler i fagbladene for henholdsvis officererne af reserven, henholdsvis linjeofficererne. Som en slags
Side 13 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0014.png
“afslutning” på temaet fra dengang fremhæves i nærværende sammenhæng artiklen fra HOD (lin-
jeofficerernes faglige organisation) fra DEC 2025, hvor artiklens forfatter nævner, at “Hommel-
sagen har i høj grad sat projektørlyset på chefvirket på alle niveauer. For alle officerer bør det
give anledning til at reflektere over den rolle, man skal indgå i som aktiv og kritisk med- og mod-
spiller i ledelses- og chefhierarkiet.”.
DV har ikke bemærkninger til den foreslåede bestemmelse om kommandoansvar for så vidt, at
overordnede bør kunne ifalde strafansvar i kraft af deres pligt til at have effektiv kontrol med un-
derordnede i kommandolinjen (betænkningen s. 194); dog finder DV at pege på at udtrykke be-
tænkelighed ved, at også “uagtsomhed” fra en leders side inkluderes (som dermed er en lavere
tærskel end konventionsudkastets formulering om “grund til at vide”), jf. herved betænkningen s.
195.
Udvalgets/Justitsministeriets opmærksomhed henledes i den forbindelse på, at de operative for-
hold kan være af en sådan karakter, hvor det ganske enkelt ikke forekommer retssikkerheds-
mæssigt rimeligt at anlægge en sådan udvidet form for udvidet medvirkenansvar i relation til en
underordnets handling.
Der er en række steder i betænkningen der refereret til retstilstanden forholdsmæssigt i rækken
af deltagerstater, dels EU-lande, ligesom der på flere punkter er komparativt beskrevet, hvorle-
des retstilstanden nærmere er i en række lande i Danmarks geografiske nærområde.
DV peger imidlertid på, at en perspektivering i forhold til NATO-lande kunne være nyttig – herun-
der i relation til f.eks. UK og USA, som det danske forsvar i mangt og meget samarbejder med -
lande, som i øvrigt også benytter sig af interne redskaber i form af en “militærmanual”, jf. omta-
len heraf i betænkningen kommenteret nedenfor i anden forbindelse.
Der henvises i den forbindelse herved til betænkningens (igen: i anden forbindelse) anvisning af
bestemmelsen i den militære straffelov om andre landes militære styrker, der samvirker med
danske militære styrker.
Endelig peger DV på, at der efter foreningen opfattelse kan være usikkert, hvad den retlige be-
tydning af henvisningen til ”…
den danske militærmanual
…” nærmere måtte være (betænkningen
s. 29, note 5 og s. 165 nederst).
Som en overordnet kommentar til betænkningen gælder, at udtrykket/begrebet “veteran” ikke
optræder, hvilket måske næppe heller er relevant i sammenhæng med betænkningens formål.
Veteranbegrebet i Danmark/Rigsfællesskabet omfatter p.t. grundlæggende kun militært personel,
der har været udsendt i international tjeneste på vegne Forsvaret, men giver adgang til enkelte,
særlige tjenesteydelser fra de danske myndigheder - oprindelig Forsvaret, senere også manife-
steret på udvalgte steder i bl.a. sociallovgivningen.
I tilfælde af, at personel, der har været udsendt i international tjeneste imidlertid måtte blive ek-
sponeret for tiltale om overtrædelser af bestemmelser, der allerede gælder, eller kommer til at
gælde, bør nævnes den klare processuelle belastning, noget sådant uvægerlig vil have over for
de pågældende tiltalte - jf. herved bl.a. det personel, der var tiltalt, jf. Østre Landsrets dom af 6.
juli 2006, og hvor de tiltalte og andre involverede i episoden Danmarks Veteraner bekendt med
baggrund i personlige udsagn i oplevede sig særdeles eksponeret, isoleret og ubeskyttet i forhold
til den stat, de ellers havde virket for i en vanskelig operativ opgave.
Side 14 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
Omend de påtænkte bestemmelser om chefansvar måske kan formodes at kunne mindske den
belastning, der ellers pålægges underordnet personel, finder foreningen at pege på behovet for,
at der fra statens side i givet fald tilbydes ydes en særlig processuel støttemulighed til alle vete-
raner uanset det enkelte individs position og ansvarsområde i forbindelse med en given internati-
onal mission som udsendt af Danmark.
Dette retssikkerhedsmæssige spørgsmål ser DV således gerne adresseret.
DV stiller sig gerne til rådighed for Justitsministeriet i forbindelse med det yderligere af betænk-
ningen afledte.
Det fremgår s. 169 i betænkningen, at ”Forsvarsministeriet
har oplyst, at der i forlængelse af ud-
valgsarbejdet er igangsat et analysearbejde for at afdække behovet for eventuelle ændringer af
militær straffelov.”,
hvilken undersøgelse udvalget anbefaler. DV vil på den baggrund særskilt an-
mode oplyst, hvad der nærmere pågår i så henseende samt herunder samarbejdet mellem
Justitsministeriet og Forsvarsministeriet herom.
m.v.h.
Birger Kjer Hansen
Medlem af hovedbestyrelsen for Landsforeningen Danmarks Veteraner
Sagsbehandler retlige forskrifter m.v.
Side 15 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0016.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Birger Kjer Hansen
Justitsministeriet
Mostafa Mohammadi
SV: Justitsministeriets høring af 28 JUN 2024 over betænkning nr. 1583/2024 om visse internationale
forbrydelser eftersendelse af bilag samt supplerende høringssvar.
29. august 2024 18:29:41
Vedlagt følger bilagsoversigt med bilag, jf. herved henvisningen til bilagsmateriale i
Danmarks Veteraners skr. af 19 AUG 2024.
Danmarks Veteraner finder endvidere anledning til at supplere sit høringssvar med
følgende uddybende kommentar vedr. udvalgets reference til/anvendelse af ØL
frifindelsesdom af 6. juli 2006:
I relation til ”tortur” anføres, at dommen 6/7 2006 er den eneste trykte praksis … som
efter DV opfattelse ikke er en retlig relevant henvisning.
Det fremgår, at den pågældende kaptajn blev frifundet dels 1) af bevismæssige grunde,
og dels 2) fordi det, der kunne bevises, ikke var omfattet af de bestemmelser, den
pågældende kaptajn var tiltalt efter. Det sidste antyder – hvilket er årsagen til, at DV
allerede i svaret af 19 AUG 2024 har benyttet ordet ”tendentiøs” - at tiltale skete efter
”de forkerte bestemmelser” … .
Imidlertid er der intet belæg for en sådan antydning fra udvalgets side; landsretten
konstaterer alene om de forhold, der kan dokumenteres, at de i den konkrete kontekst
ikke udgjorde en overtrædelse/et strafbart forhold. Der står således intet om, at de
pågældende temaer ikke var omfattet af de bestemmelser, kaptajnen var tiltalt efter.
DV finder det således under alle omstændigheder ikke-proportionelt at referere til den
pågældende sag – ”klimaet” dengang, jf. bl.a. de vedlagte bilag, kan næppe indikere
andet end , at såfremt den pågældende kaptajn kunne være blevet straffet ”blot” for
pligtforsømmelse, da var det formentlig sket. Referencen til dommen i både
betænkningens torturafsnit og afsnittet om krigsforbrydelser er dermed som allerede
nævnt ikke-proportionel i en betænkning af sin art.
m.v.h.
Birger Kjer Hansen
Medlem Hovedbestyrelsen Danmarks Veteraner
Fra:
Birger Kjer Hansen
Sendt:
19. august 2024 17:53
Til:
[email protected]
Cc:
[email protected]
Emne:
Justitsministeriets høring af 28 JUN 2024 over betænkning nr. 1583/2024 om visse
internationale forbrydelser.
Hermed høringssvar fra landsforeningen
Danmarks Veteraner.
Der er i svaret henvist til ”vedlagte” materiale, som imidlertid – på grund af teksniske
Side 16 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
udfordringer m.h.t. scanningskapacitet – forventes eftersendt senere på ugen inkl.
bilagsfortegnelse.
m.v.h.
Birger Kjer Hansen
Medlem Hovedbestyrelsen Danmarks Veteraner
Side 17 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0018.png
Side 18 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0019.png
Side 19 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0020.png
Side 20 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0021.png
Side 21 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0022.png
Side 22 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0023.png
Side 23 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0024.png
Side 24 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0025.png
Side 25 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0026.png
Side 26 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0027.png
Side 27 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0028.png
Side 28 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0029.png
Side 29 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0030.png
Side 30 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0031.png
Side 31 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0032.png
Sagsnummer: 202407608
København, 20. august, 2024
Til Strafferetskontoret, Justitsministeriet
Høringssvar vedr. Betænkning nr. 1583 om visse internationale forbrydelser
Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder anser den foreliggende betænkning for
et vigtigt skridt i retning af at skabe større overblik og systematik i forbindelse med brugen af
international ret vedr. folkedrabsforbrydelser, forbrydelser mod menneskeheden og
krigsforbrydelser i dansk ret, og hilser det velkomment, at man erstatter særloven af 1955 om
straf for folkedrab med en indarbejdelse sådanne grove overtrædelser af folkeretten i den
danske straffelov.
Komiteen forholder sig især til siderne 318-324, som i høj grad illustrerer vanskelighederne ved
en nærmere bestemmelse af, hvornår der er tale om folkedrab. Her nævnes ”drabene i
Srebrenica i Bosnien-Hercegovina i 1995, der blev bedømt som et folkedrab ved Det
Internationale Krigsforbrydertribunal for det tidligere Jugoslavien” som et eksempel på en
”delvis” ødelæggelse af en gruppe: drab på alle drenge og mænd i en gruppe i en afgrænset
region, der udgør omkring 7000.
Vi finder, at som eksemplet står i betænkningen, kan det lede til misforståelser. Er det antallet,
som er afgørende, er det selektionskriteriet, er det den geografiske afgrænsning? Eller er det
afgørende, at krigstribunalet efter en lang proces er nået frem til at bedømme de ansvarlige (i
første række
Karadžić
og
Mladić)
som skyldige i folkedrab?
Hvor kompliceret dette spørgsmål er, fremgår af, at det først var den 23. maj 2024, at der i FN’s
generalforsamling kunne samles 84 stemmer for en FN-resolution om indførelse af en
International Day of Reflection and Commemoration of the 1995 Genocide in Srebrenica
(med
19 stemmer imod, 68 der undlod at stemme for eller imod, og 22 som slet ikke deltog). I 2014
blev et lignende resolutionsforslag fremsat i FN’s sikkerhedsråd, men faldt på veto fra bl.a.
Rusland. Så hvor grænserne for folkedrab går, vil i en række tilfælde være baseret på et skøn –
som det også illustreres af overvejelserne på side 320. Og det kan forventes at blive påvirket af
fremtidige retsafgørelser.
Vi vil derfor anbefale en yderligere uddybning, gerne med inddragelse af flere konkrete
eksempler, som vejledning for danske domstole.
På Helsinki komiteens vegne
med venlig hilsen
Asbjørn Storgaard, forperson
Side 32 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0033.png
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Politiklagemyndigheden
11. juli 2024 08:34
Justitsministeriet; Mostafa Mohammadi
SV: Høring over betænkning nr. 1583/2024 om visse internationale forbrydelser - J.nr.
2024-07608
Til Justitsministeriet
Den Uafhængige Politiklagemyndighed har ikke bemærkninger til ovennævnte høring.
Med venlig hilsen
Anne
Anne Skov Anhøj
Specialkonsulent
Frederiks Plads 42, 8. og 9. sal
8000 Aarhus C
Tlf. 41 78 35 00
Direkte tlf. 41 78 35 01
www.politiklagemyndigheden.dk
www.bevismiddeltilsynet.dk
Side 33 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0034.png
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Anne Skov Anhøj
15. august 2024 08:42
Justitsministeriet; Mostafa Mohammadi
SV: Høring over betænkning nr. 1583/2024 om visse internationale forbrydelser - J.nr.
2024-07608
Kære Mostafa
For en god ordens skyld har Det Uafhængige Tilsyn med Bevismidler heller ikke bemærkninger til ovennævnte
høring.
Med venlig hilsen
Anne
Anne Skov Anhøj
Specialkonsulent
Frederiks Plads 42, 8. og 9. sal
8000 Aarhus C
Tlf. 41 78 35 00
Direkte tlf. 41 78 35 01
www.politiklagemyndigheden.dk
www.bevismiddeltilsynet.dk
Side 34 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0035.png
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Asbjørn Hæstrup Hansen <[email protected]>
20. august 2024 15:40
Justitsministeriet; Mostafa Mohammadi
Emil Chemnitz
SV: Høring over betænkning nr. 1583/2024 om visse internationale forbrydelser - J.nr.
2024-07608
Til Justitsministeriet
Att: Strafferetskontoret
Justitsministeriet har ved mail af 28. juni 2024 anmodet Domstolsstyrelsen om eventuelle bemærkninger til
betænkning nr. 1583/2024 om visse internationale forbrydelser, herunder Forslag til Lov om ændring af straffeloven,
retsplejeloven og om ophævelse af lov om straf for folkedrab og lov om beskyttelse af kulturværdier i tilfælde af
væbnet konflikt (Justitsministeriets j.nr. 2024-07608).
Domstolsstyrelsen har i den anledning følgende bemærkninger:
For så vidt angår lovforslagets økonomiske konsekvenser for domstolene har Justitsministeriets økonomikontor
oplyst, at Rigsadvokaten vurderer, at det nye kapitel i straffeloven ikke forventes at medføre nye sager ved
domstolene. Domstolsstyrelsen vurderer således, at lovforslaget kun vil medføre ingen eller særdeles begrænsede
merudgifter ved domstolene.
Såfremt forudsætningerne for dette skøn ændres, kan der være behov for at revurdere de estimerede merudgifter for
domstolene.
Med venlig hilsen
Asbjørn Hæstrup
Fuldmægtig
[email protected]
Direkte tlf.: +45 6136 8076
Domstolsstyrelsen
Center for Udvikling og Forretning, Jura og Forretning
Amagerfælledvej 56
2300 København S
Tlf.: 7010 3322
www.domstol.dk
Side 35 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0036.png
_
The Ministry of Justice
Slotsholmsgade 10
1216 Copenhagen
Denmark
Submitted by e-mail
EUROPEAN CENTER FOR
CONSTITUTIONAL AND
HUMAN RIGHTS e.V.
_
ZOSSENER STR. 55-58
AUFGANG D
10961 BERLIN, GERMANY
_
PHONE
FAX
MAIL
WEB
+49.(030).40 04 85 90
+49.(030).40 04 85 92
[email protected]
WWW.ECCHR.EU
Dear Minister Hummelgaard,
Dear Madam and Sir,
We sincerely appreciate the opportunity to submit our comments to the
important draft legislation on international crimes presented in the ‘Report
on certain international crimes’ submitted by the
Committee on the
autonomous criminalisation of torture, war crimes and crimes against
humanity and ratification of the amendment to the Rome Statute on the
crime of aggression
(the Committee).
ECCHR
has extensive experience in building cases and filing criminal
complaints, representing and supporting victims and survivors of serious
international crimes during investigations as well as in court and
collaborating with prosecutors, police, war crimes units, the EU Genocide
Network as well as NGOs and lawyers in international crimes cases across
Europe. We also provided expert input for the recently concluded
reform
of
Germany’s international crimes law.
In this light, we firstly want to express our appreciation for the endeavour
of adopting an international crimes legislation as is currently under your
review. The draft as it was proposed by the Committee is already a
testament to the Committee members’ expertise in international criminal
law, and we fully support its adoption. Drawing from our above outlined
experience however, we would like to offer four suggestions that would
further improve the legislative proposal from our point of view.
1. War crimes – environment
Section 118(7) draft law on the war crime of causing “widespread,
long-
term and severe
damage to the natural environment that
clearly
exceeds
the concrete and direct military advantage anticipated” (emphasis added)
strictly follows the equivalent provision in the Rome Statute from 1998.
However, the wording “widespread, long-term and severe” and “clearly”
risks being interpreted in a restrictive manner. It is possible that this
provision would end up excluding serious, intentionally inflicted damage
to the environment.
_
AMTSGERICHT
BERLIN-CHARLOTTENBURG
VR 26608
_
Council:
DIETER HUMMEL
LOTTE LEICHT
TOBIAS SINGELNSTEIN
_
General Secretary:
WOLFGANG KALECK
Side 36 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0037.png
There has thus been a trend of establishing more protective provisions on the environment. See for
instance the broadened provisions in Germany, Norway and Sweden:
Germany: does not presuppose that the harm
clearly
exceeds the advantage
Section 11(3)
CCAIL
Norway: has excluded the criterion widespread, long-term and serious. Instead, the provision
requires “damage to the natural environment that would be excessive relative to the specific
and immediate overall military benefit that is anticipated”, see
Section 106(c) Penal Code.
Sweden: only requires “serious damage being caused to the natural environment on a scale
that is disproportionate to the concrete and direct overall military advantage anticipated”
Section 9(4) Act on criminal responsibility for genocide, crimes against humanity and war
crimes
We urge Denmark to support this progressive trend by adopting a provision that is less at risk of being
interpreted too narrowly for practical use. To this end, we include the following drafting suggestions
for your consideration:
making the criteria of “widespread, long-term and severe” alternative instead of cumulative, or
alternatively, replacing the criteria of “widespread, long-term and severe” by the criterion
“serious”, as done in Sweden; as well as,
removing the overly restrictive criterion “clearly”.
Even if amended accordingly, the Danish provision would still only apply to damage that is
disproportionate to the expected concrete and immediate military advantage.
2. Command responsibility – causation
The proposed provision Section 118j on command responsibility establishes liability where an offence
is “a
consequence
of the leader not having exercised due control” (emphasis added). Similarly, the
Rome Statute speaks of an offence being “a
result of
his or her failure to exercise control properly”
(Rome
Statute, art. 28(1),
emphasis added). The interpretation of this aspect in practice, and whether
or not it amounts to a requirement of causation, is contested, see for instance the
Separate Opinion of
Judge Van den Wyngaert and Judge Morrison
in the ICC’s
Bemba case
(para 51
et seq).
The wording
of “consequence” or “result of” is also not found in
Article 86(2)
of Additional Protocol I to the
Geneva Conventions nor in the ICRC’s study on customary international humanitarian law (see
Rule
152).
There is thus limited and even contradictory guidance on the international level on how to
interpret causation in the context of command responsibility.
In the interest of legal certainty, it is therefore advisable to slightly amend the draft provision and
remove the wording “consequence of” and thereby removing the causation requirement. See examples
of how this could be avoided as adopted in Sweden and Germany:
Sweden:
A military or civilian superior who fails to take measures that he or she
could possibly have taken and that were necessary and reasonable to
prevent a subordinate answerable to the superior and under the
superior’s effective control from committing genocide, a crime against
humanity or a war crime shall be regarded as a perpetrator of the crime.
Section 13,
Act on criminal responsibility for genocide, crimes against
humanity and war crimes
Germany:
A military commander or civilian superior who fails to prevent a subordinate
from committing an offence under this Act incurs the same penalty as they
would if they had perpetrated the offence committed by that subordinate…
Section 4(1)
Code of Crimes against International Law
2
Side 37 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0038.png
3. Functional Immunity
Lastly, we also noticed that the Committee has declined to clarify the non-applicability of functional
immunity to the commission of international crimes. Given our experience in litigating cases of
international crimes in a broad variety of jurisdictions, we strongly recommend adopting an explicit
clarification spelling out that functional immunity is excluded for international crimes.
In Germany, such a clarification was
recently added
to the Courts Constitution Act, improving legal
certainty. In English, it reads, “Functional immunity does not prevent the extension of German
jurisdiction to the prosecution of crimes under the Code of Crimes against International Law” (our
translation).
As you are surely aware, the matter of functional immunity for international crimes is currently under
consideration of the International Law Commissions. In this context, we welcomed that Denmark,
alongside other Nordic states,
expressed strong support
for the exclusion of functional immunity for
core international crimes. It is important to take this opportunity to credibly underline this expression
of support by also clarifying the inapplicability of functional immunity to international crimes in
Danish law.
4. Jurisdiction
We understand that jurisdictional questions were not part of the Committee’s work and this reform
process. We would like to emphasize the importance, that Danish law enforcement authorities are
permitted under the current legislation to secure evidence of international crimes accessible in
Denmark. Our understanding is that this is indeed the case. It is of utmost importance to secure
evidence in order to fulfil an important role at the European level. Evidence secured in EU member
states can be shared via databases of
Eurojust
and
Europol
in order to support the war crimes units or
law enforcement authorities in other member states in investigating and prosecuting international
crimes cases. Danish authorities would benefit
vice versa
from evidence sharing through these
databases in investigating and prosecuting their own cases, once there is jurisdiction.
We thank you for your consideration of our above remarks and remain at your disposal for any further
questions.
Sincerely,
Andreas Schüller
Program Director International Crimes and Accountability
E-mail:
[email protected]
3
Side 38 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0039.png
I
FLYGTNINGENÆVNET
I
Strafferetskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Dato
J.nr.
Sagsbehandler:
16. august 2024
24/203840
tmlo
Ved e-mail af 28. juni 2024 har Justitsministeriet anmodet Flygtningenævnet om eventuelle
be-
mærkninger vedrørende betænkning nr. 1583/2024 om visse internationale forbrydelser.
I den anledning skal det meddeles, at nævnet ikke har bemærkninger til udkastet, da lovforslaget
ikke vedrører Flygtningenævnets virksomhed.
Der henvises til ministeriets
sagsnr.:
2024-07608.
.V
-
Adelgade 11-13
1304 København K
Telefon: +45 6198 3700
E-mail: [email protected]
Hjemmeside: www.fln.dk
Side 39 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0040.png
Justitsministeriet
Strafferetskontoret
[email protected]
og
[email protected]
Ref. sagsnummer 2024-07608.
Vedr. høring over betænkning nr. 1583/2024
om visse internationale forbrydelser
20. august 2024
FN-forbundet takker for muligheden for at kommentere betænkning 1583 ”Betænkning om
visse internationale forbrydelser” og for udvalgets meget grundige arbejde. Det er
overordentligt vigtigt for den internationale retsorden, at stater lovgivningsmæssigt er
ajour med gældende globale standarder, ikke mindst hvad angår forbrydelse og straf.
FN-forbundet noterer sig, at regeringens ønske om en betænkning på dette område var
begrundet i Ruslands invasion i Ukraine, og muligheder for at straffe forbrydelser begået i
denne sammenhæng. Med andre konflikter, som også har udviklet sig voldsomt siden
arbejdets igangsættelse, er behovet for at opdatere dansk lovgivning om forbrydelse og
straf til de aktuelle internationale standarder blevet yderligere aktualiseret.
FN-forbundet finder det positivt, at forbrydelser, som er defineret internationalt, samles i
bestemmelser i den danske straffelov, og at særlove på dette felt udgår.
Hvad angår indarbejdelse af torturkonventionens definition er FN-forbundet tilfredse med,
at der nu tages initiativ til dette – FN-forbundet har længe advokeret for inkorporering af
denne og andre menneskerettighedskonventioner. Dette er blandt andet sket i regi af
fælles NGO-rapporter i forbindelse med UPR-processen.
Med hensyn til Rom-statutten og den aktuelle liste over forbrydelser nævnt heri, er FN-
forbundet tilfreds med at betænkningen lægger op til dels en ratifikation af alle tilføjelser,
dels at den fulde liste vil blive indeholdt i forslag til nye bestemmelser i Straffeloven,
herunder aggressionsforbrydelsen.
Det noteres også positivt, at præcedens fra afsagte domme, som i nogle tilfælde betyder en
udvidende fortolkning af strafbare handlinger, vil blive lagt til grund for forslaget om
ændringer i Straffeloven.
Det skal understreges, at regeringen fremadrettet bør være opmærksom på, at der jævnligt
kan opstå behov for nye lovændringer for at være i overensstemmelse med det gældende
retsgrundlag i Romstatutten. FN-forbundet anbefaler regeringen at få etableret en fast
procedure for at håndtere tilføjelser/ændringer i den internationale kontekst.
FN-forbundet
Tordenskjoldsgade 25 st.th.
1055 København K
Tlf. 33 46 46 90
Hjemmeside:
www.fnforbundet.dk
E-mail: [email protected]
Side 40 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0041.png
FN-forbundet har også bemærket at Danmark, sammenlignet med f.eks. de øvrige nordiske
lande og Tyskland, har været meget tøvende med at tage lovgivningsmæssige initiativer,
som bringer de internationale definitioner af forbrydelser ind i straffelovgivningen. FN-
forbundet ser frem til, at regeringen med afsæt i betænkningen nu får rettet op på dette
”efterslæb”.
FN-forbundet anbefaler derfor regeringen at følge anbefalingerne i betænkningen samt,
som indikeret i høringsbrevet, tage snarlige initiativer til ratifikation af manglende
elementer samt fremsættelse af lovforslag.
FN-forbundet finder generelt betænkningen meget udtømmende, men har følgende
konkrete bemærkninger til udkastet til betænkning:
1. På side 74 (om tvangsforsvindinger), 3. afsnit, sidste linje, hedder det:
"Gerningspersonen skal i alle tilfælde yderligere have haft til hensigt at fjerne denne
eller disse personer fra lovens beskyttelse i et længere tidsrum". Det foreslås at der
tilføjes: "eller permanent.", idet forbrydelsen bestemt også omfatter forsvindinger
”for altid”. Denne formulering fremgår ligeledes af Tvangsforsvindings-
konventionens art. 2 og udtrykker den ultimative form for tvungne forsvindinger.
2. På side 152 nederste afsnit er formuleringen, at ”Der er ikke en bestemmelse i
statutten om slaveri”. FN-forbundet vil finde det mere korrekte at skrive, at der ikke
findes en
eksplicit artikel
om slaveri, da slaveri er nævnt under flere forbrydelser,
hvilket også er anført i betænkningen.
3. Vedrørende afsnittet om folkedrabsforbrydelser side 171ff finder FN-forbundet, at
det med fordel kunne nævnes, at det med sådanne forbrydelser primært skal være
hensigten
at nægte gruppen retten til at eksistere som gruppe
(i et område), og så
anvende de nævnte virkemidler. Formuleringerne i Akayesu-dommen fra Rwanda-
domstolen anbefales inddraget i den endelige betænkning.
4. FN-forbundet finder, at der med fordel kunne redegøres mere samlet for, hvad der
er strafbar behandling af krigsfanger, herunder hvordan krigsfanger defineres, når
der eksempelvis er tale om ikke-statslige aktører som militser, paramilitære grupper
og lignende.
FN-forbundet ser frem til at følge den påtænkte proces hen imod at Danmark får bragt sin
straffelov på linje med de gældende internationale standarder.
Med venlig hilsen
FN-forbundet
v. Torleif Jonasson, generalsekretær
FN-forbundet
Tordenskjoldsgade 25 st.th.
1055 København K
Tlf. 33 46 46 90
Hjemmeside:
www.fnforbundet.dk
E-mail: [email protected]
Side 41 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0042.png
Justitsministeriet
Mostafa Mohammadi
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Høring over betænkning nr. 1583/2024 om
visse internationale forbrydelser –
ministeriets j.nr. 2024-07608
20. august 2024
Jeg har modtaget ministeriets mail af 28. juni 20024 med bilag vedrørende
høring over betænkning nr. 1583/2024 om visse internationale forbrydelser.
Af principielle grunde kommenterer ombudsmanden ikke forslag til lovgivning
mv., som måtte blive sendt i høring til ombudsmandsinstitutionen, medmindre
der er tale om forslag, som berører institutionens egne forhold.
Den aktuelle høring giver mig ikke grundlag for at fravige denne praksis. Jeg
foretager mig derfor ikke noget i anledning af ministeriets henvendelse.
Dok.nr. 24/03797-3/MVE
Bedes oplyst ved
henvendelse
Med venlig hilsen
for ombudsmanden
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Oplysning om telefontid
og mulighed for personlig
henvendelse findes på
ombudsmanden.dk/kontakt
Side 42 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0043.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
FAK-PL-KOR07 Sütcü, Aynur Aya
på vegne af
FAK-MYN-Forsvarsakademiet
Justitsministeriet
Mostafa Mohammadi
SV: Høring over betænkning nr. 1583/2024 om visse internationale forbrydelser - J.nr. 2024-07608
[RELEASABLE TO INTERNET TRANSMISSION]
10. juli 2024 15:00:48
Til Justitsministeriet
Forsvarsakademiet har den 28. juni 2024 modtaget Justitsministeriets betænkning nr.
1583/2024 om visse internationale forbrydelser, jeres j.nr. 2024-07608. Vi kan forstå,
at I beder om vores bemærkninger til betænkningen og lovforslaget heri.
Vi har noteret os, at Forsvarskommandoen tidligere har været inde over udarbejdelsen,
og bidraget til teksten i betænkningens afsnit 4.2 (side 20).
Forsvarsakademiet har, bl.a. på grund af ressourcemangel i forbindelse med
sommerferieperioden, ikke mulighed for at afgive yderligere bemærkninger inden for
høringsfristen.
Fremadrettet bedes I generelt sende lovforslag, mv. direkte til Forsvarskommandoen.
Forsvarsakademiets sagsnr. 2024/045854.
Med venlig hilsen
A. Aya Sütcü
Jurist, Specialkonsulent
FORSVARSAKADEMIET
Planlægningsafdelingen
Koordinationssektionen
Svanemøllens Kaserne, Ryvangs Allé 1, 2100 København Ø
Telefon +45 72 81 71 67/ Mobil +45 40 48 52 09
E-mail: [email protected] / [email protected]
www.fak.dk
Side 43 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0044.png
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
20. august 2024
Sagsnr. 2024-07608
Høringssvar om ”Betænkning om visse internationale forbrydelser, 1583/2024”
Hjælp Voldsofre har med tak modtaget invitation til at fremkomme med bemærkninger til
ovennævnte betænkning. Vi er klar over, at internationale forbrydelser og strafforfølgning af
samme desværre er et aktuelt emne. Vi har ikke selv været i direkte berøring med ofre for
sådanne forbrydelser
endnu.
Vi er fuldstændig enige med udvalget, der har afgivet betænkningen i, at det er afgørende, at de
meget alvorlige internationale forbrydelser såsom folkedrab, forbrydelser mod menneskeheden,
krigsforbrydelser og tortur bliver undersøgt, efterforsket og straffet.
Vi er som sådan en apolitisk forening, hvis overordnede formål er at forbedre retsstillingen for ofre
for personforbrydelser og deres pårørende. Vi er fuldt ud opmærksomme på, at visse vil mene, at
de foreslåede ændringer af straffeloven har karakter af signalpolitik. Vi mener, at det i givet fald er
et meget vigtigt signal: ethvert offer for en alvorlig forbrydelse skal være betrygget i, at alle
muligheder for at efterforske og straffe en forbrydelse, de har været udsat for, er til stede.
Vi er således meget tilfredse med, at et af hensynene bag nu særskilt at kriminalisere tortur,
krigsforbrydelser mv. netop er at vise ofrene, at Danmark ikke tolerer den slags meget alvorlige
forbrydelser.
Det vil være dybt krænkende for ofre, hvis der ikke straffes på grund af problemer med
jurisdiktion, udlevering af formodede krigsforbrydere eller andre internationalt betingede
begrænsninger. Af hensyn til ofrene finder vi således, at det retssikkerhedsmæssigst er et positivt
tiltag med udvidet mulighed for retsforfølgning i Danmark.
Vores fokus er i sagens natur ikke de muligt tiltalte. I visse sager vil det muligvis være en fordel for
de potentielt tiltalte, at en sag undersøges, efterforskes og straffes i Danmark. Den muligt
lempeligere proces vil ofrene utvivlsomt ikke tage anstød af. Det er vores erfaring, at ofre for
forbrydelser har mest fokus på, at en sag tages alvorligt, at der sker noget
og at det går hurtigt.
For ofrene kan det i høj grad ligeledes være en væsentlig fordel, at en sag føres ved en dansk
domstol fremfor den Internationale Straffedomstol
både hvis de indkaldes til at afgive
vidneforklaring, og hvis de vil følge med i sagens gang.
HJÆLP VOLDSOFRE
Brødregade 15, 1.th.
8900 Randers C
Tlf 8641 5900
[email protected]
Facebook
Hjælp Voldsofre
Instagram - hjaelpvoldsofre
www.voldsofre.dk
Side 44 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0045.png
Vores mere konkrete bemærkninger er som følgende.
Placeringen i den danske straffelov:
Vi har i dag dels ingen regler om flere af de forbrydelser, der foreslås kriminaliseret
dels placeres
reglerne i 2 andre regelsæt; loven om folkedrab og loven om beskyttelse af kulturværdier i tilfælde
af væbnet konflikt.
Mange ofre for forbrydelser interesserer sig for strafbarheden af givne handlinger. Da de ofte er
helt uvidende om de komplekse regler, søger mange indsigt og informationer, når de udsættes for
forbrydelser. For ofrene vil det være en stor fordel, at reglerne er samlet ét sted
og tillige at det
er i
straffeloven.
Det i sig selv sender et vigtigt signal.
Vi finder det positivt, at der er i lovforslaget, er taget ret præcist udgangspunkt i Rom-statutten, så
lovteksten er genkendelig. Der er en naturlig og fornuftig omskrivning, så det tilpasses dansk
lovgivning. Endelig finder vi det positivt, at der i et vist omfang er sket udvidelse af sprogbrug og
kriminalisering for at tilpasse udviklingen i Folkeretten.
Konkrete positive elementer.
Vi er i sagens natur overordentlig tilfredse med, at der helt specifikt foreslås hjemmel til
beskikkelse af bistandsadvokat.
Det er vores erfaring, at ofre for forbrydelser har/får en langt
bedre forståelse af den komplicerede proces, det notorisk er at være offer for en (kompleks)
forbrydelse. Det kan sikre den fornødne forståelse, støtte, vejledning og visitering til den rigtige
hjælp af ikke-juridisk karakter.
Vi hæfter os ved, at der lægges op til, at ofre for disse særlige alvorlige forbrydelser får samme
rettigheder, som ofre for voldtægt, incest mv. derved at de:
-
-
-
-
-
Får mulighed for en samtale forud for en eventuel anmeldes
Får tilbudt en bistandsadvokat straks en anmeldelse er indgivet
Får tilbud om afhøring til video under efterforskningen, så elementer af forklaring sikres og afhøring
i retten under en eventuel straffesag kan tage udgangspunkt heri og måske elimineres til
supplerende spørgsmål
Får mulighed for at afgive forklaring for lukkede døre
Får mulighed for en opfølgende samtale efter dom.
HJÆLP VOLDSOFRE
Brødregade 15, 1.th.
8900 Randers C
Tlf 8641 5900
[email protected]
Facebook
Hjælp Voldsofre
Instagram - hjaelpvoldsofre
www.voldsofre.dk
Side 45 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0046.png
Det er på alle måder positivt, at der allerede i lovforslaget er tænkt ind, at der skal beskikkes en
bistandsadvokat. At der så oveni lægges op til samme rettigheder, som til ofre for andre grove
forbrydelser er vigtigt.
Efter vores opfattelse kan den indledende samtale være afgørende for, om noget overhovedet
anmeldes. Barrieren vil næppe være om noget er strafbart og/eller om det således overhovedet
skal anmeldes. Barrieren som kan overvindes ved den indledende samtale med en advokat, er
snarere frygt for processen på grund af uvidenhed om samme, frygten for at blive udsat for
repressalier og frygten for at stå alene. Vi kunne ønske os, at der ved lov åbnes op for, at der kan
være flere samtaler
og/eller at der i hvert fald honoreres for mere end én time til dette.
Trygheden for ofrene vil kunne sikres ved, at der drages omsorg for beskikkelse af bistandsadvokat
på et meget tidligt tidspunkt, nemlig allerede når den første forklaring til politiet skal afgives.
Et andet positivt element er, at det præciseres, at
der ikke sker forældelse
af de
straffelovsovertrædelser, som nu samles i straffelovens kapital 13 a. Denne form for klarhed og
simplificering er en fordel for ofrene.
Aggressionsforbrydelsen:
Denne del af lovforslaget er den, der umiddelbart ligger mest fjern for vores målgruppe, som er
ofre for personforbrydelser og deres pårørende. Ikke desto mindre finder vi også denne del af
lovforslaget positivt og endnu et skridt i retning af at sende klart signal til det internationale
samfund om, at Danmark vægter den internationale retsordning.
Vi føler os overbeviste om, at alle ofre for forbrydelser vil hilse det velkomment, at Danmark i
større grad forpligter sig til at samarbejde med Straffedomstolen.
Det skal igen tillige nævnes, at ofre i bred forstand vil føle større retssikkerhed, hvis en dansk
statsborger, der gør sig skyld i en aggressionsforbrydelse, strafforfølges ved en dansk domstol.
Heller ikke på dette punkt har vi nogle bemærkninger til den konkrete udformning af
straffelovsbestemmelsen.
Vi har hæftet os ved, at der ikke lægges op til, at ofre for aggressionsforbrydelse har samme ret til
en bistandsadvokat som ved de andre kriminaliseringer. Dette skal formentlig ses i lyset af, at
ofrene skal være en uspecifik ikke afgrænset persongruppe. Der kan imidlertid være tale om
konkrete ofre i disse sager også. Man bør derfor overveje at nævne den foreslåede bestemmelse
(straffelovens § 118 b) i retsplejelovens § 741 a stk. 1
uden at tildele samme rettigheder som
andre ofre (altså ikke citere § 118 b i retsplejelovens § 741 a stk. 2).
HJÆLP VOLDSOFRE
Facebook
Hjælp Voldsofre
Brødregade 15, 1.th.
Instagram - hjaelpvoldsofre
8900 Randers C
www.voldsofre.dk
Tlf 8641 5900
[email protected]
Side 46 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0047.png
Det bemærkes dog, at der ellers i konkrete sager med konkret behov for advokatbistand vil være
hjemmel til at beskikke bistandsadvokat efter retsplejelovens § 741 a stk. 5. Om praksis på dette
område skal henvises til utrykt kendelse af 14. september 2022 (Fields-sagen) samt TfK2023.492
Mangler?
Som nævnt ovenfor kan ikke det ikke udelukkes, at der er konkrete ofre som følge af en
aggressionsforbrydelse. Disse bør kunne få en bistandsadvokat.
Der er ikke nævnt noget specifikt om samspillet mellem den Internationale Straffedomstols
Offerfond og det danske Erstatningsnævn (Nævnet vedrørende erstatning til ofre for forbrydelser).
Det må oplagt være således, at et offer for en forbrydelse omfattet af de nye bestemmelser i
straffelovens §§ 118 c ff kan søge erstatning for personskade hos Erstatningsnævnet, der således
på statens vegne udbetaler erstatning til ofre for forbrydelser omfattet af straffeloven. Det må
antages at være en klar forbedring i sammenligning med at skulle søge erstatning via Trust Fund
for Victims under den Internationale Straffedomstol.
Det kunne være ønskværdigt, at alle danske statsborgere, der bliver ofre for den type forbrydelser,
der fremadrettet kan strafforfølges i Danmark (overtrædelser af straffelovens §§ 118 c ff) kan søge
erstatning via Erstatningsnævnet
også selvom sagen føres ved den Internationale
Straffedomstol.
Med venlig hilsen
HJÆLP VOLDSOFRE
Helle Hald
talsperson i HJÆLP VOLDSOFRE og advokat (H), partner i Siriusadvokater
HJÆLP VOLDSOFRE
Brødregade 15, 1.th.
8900 Randers C
Tlf 8641 5900
[email protected]
Facebook
Hjælp Voldsofre
Instagram - hjaelpvoldsofre
www.voldsofre.dk
Side 47 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0048.png
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Mostafa Mohammadi
11. august 2024 11:47
Mostafa Mohammadi
SV: Høring over betænkning nr. 1583/2024 om visse internationale forbrydelser - J.nr.
2024-07608
Fra:
Mia Petersen <[email protected]>
Sendt:
4. juli 2024 10:12
Til:
Justitsministeriet <[email protected]>
Emne:
SV: Høring over betænkning nr. 1583/2024 om visse internationale forbrydelser
-
J.nr. 2024-07608
Tak for jeres mail, KL har ingen bemærkninger vedr. høring over betænkning nr. 1583/2024 om visse internationale
forbrydelser.
Med venlig hilsen
Mia Petersen
Sekretær
Jura & EU
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København
D
+45 3370 3364
E
[email protected]
T
+45 3370 3370
W
kl.dk
Side 48 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0049.png
KØBENHAVNS UNIVERSITET
DET JURIDISKE FAKULTET
Justitsministeriet
Høringssvar vedrørende betænkning nr. 1583/2024 om visse internatio-
nale forbrydelser
Det Juridiske Fakultet på Københavns Universitet har den 28. juni 2024 mod-
taget
betænkning nr. 1583/2024 om visse internationale forbrydelser
med
frist for høringssvar den 20. august 2024.
I betragtning af den korte høringsperiode (hen over sommerferien) og de om-
fattende og komplekse juridiske, herunder folkeretlige, spørgsmål, betænk-
ningen behandler, er det ikke muligt for os at bidrage med et fyldestgørende
høringssvar. Vi noterer os, at Krigsforbrydelsesudvalget tilsvarende har haft
usædvanligt kort tid til sit arbejde, og at det i det lys er ganske imponerende,
at udvalget har leveret en omfangsrig betænkning, der indeholder en række
gode forslag. Ikke desto mindre bærer betænkningen desværre tydeligt præg
af den forhastede proces.
For at sikre tilstrækkelig lovkvalitet, er det vores klare anbefaling, at der af-
sættes mere tid og flere ressourcer til dette vigtige lovforberedende arbejde. I
sin nuværende form udgør betænkningen efter vores opfattelse ikke et til-
fredsstillende grundlag for fremsættelse af et lovforslag.
Vi vil i det følgende kort pege på eksempler på fejl og mangler i betænknin-
gen:
-
Kapitel 5. Krigsforbrydelser
Den centrale bestemmelse i dansk ret om overtrædelser af den huma-
nitære folkeret findes i dag i militær straffelovs § 36, stk. 2. Denne
bestemmelse indeholder en række uklarheder og anvender forældet
terminologi, hvilket gør det oplagt at revidere bestemmelsen i sam-
menhæng med det aktuelle lovforberedende arbejde. En sådan opda-
tering indgår imidlertid ikke i betænkningens lovudkast. I stedet frem-
går det (s. 169), at ”Forsvarsministeriet har oplyst, at der i forlængelse
8. AUGUST 2024
ICOURTS - CENTRE OF EXCELLENCE
FOR INTERNATIONAL COURTS
KAREN BLIXENS PLADS 16
2300 KØBENHAVN S
TLF
DIR
MOB
35 32 26 26
35 33 38 79
22 43 43 66
[email protected]
https://jura.ku.dk/icourts/dansk/ansatte/pr
ofil/?pure=da/persons/182315
side 49 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0050.png
af udvalgsarbejdet er igangsat et analysearbejde for at afdække beho-
vet for eventuelle ændringer af militær straffelov.” Denne prioritering
synes at underbygge, at betænkningen er udarbejdet under for stort
tidspres.
-
Kapitel 11. Magtanvendelsesforbuddet og aggression
Kapitel 11 gennemgår undtagelser til magtanvendelsesforbuddet og
peger løbende på eksempler på situationer, hvor der ikke er fuld
klarhed over de folkeretlige regler. For en overordnet betragtning
nedtoner kapitlet imidlertid adskillige væsentlige retlige problemstil-
linger. Det fremgår ikke klart, hvornår Danmarks tilgang er udtryk
for et absolut minoritetssynspunkt, der er vanskeligt foreneligt med
traditionel folkeretlig fortolkning (f.eks. humanitær intervention), og
hvornår den danske holdning er udtryk for et mere velfunderet retligt
synspunkt (f.eks. selvforsvar mod ikke-statslige aktører). Dermed gi-
ver betænkningens analyser vedrørende en eventuel ratifikation af
aggressionsforbrydelsen et forvrænget billede af retstilstanden. Det
gælder ikke mindst udvalgets antagelse om, at humanitær interven-
tion må anses for at være undtaget fra aggressionsforbrydelsen. På
det foreliggende grundlag synes det ikke rimeligt at tage for givet, at
ICC vil nå frem til et sådant resultat. Det springer i den sammen-
hæng i øjnene, at betænkningen helt forbigår den litteratur, der når
frem til den modsatte konklusion.
-
Kapitel 12. Folkeretlig immunitet og retsforfølgning af internati-
onale forbrydelser
Kapitel 12 gennemgår ganske overfladisk en række grundlæggende
temaer vedrørende immunitet. Der rejses adskillige væsentlige
spørgsmål, som ikke analyseres tilbundsgående. Man kunne med
fordel have fokuseret snævert på de spørgsmål vedrørende immuni-
tet, der har direkte relevans for det påtænkte lovforslag, og behandlet
dem fyldestgørende. Kapitlet indeholder i øvrigt meningsforstyr-
rende sproglige fejl, og der mangler oplagte henvisninger til relevant
internationale retspraksis, som har afgørende betydning for betænk-
ningens analyser. F.eks. forholder betænkningen sig ikke til en væ-
sentlig ICC-dom fra 2019 vedrørende statsoverhoveders immunitet
(CR2019_02856.PDF
(icc-cpi.int)).
-
Kapitel 14. Lovudkast med bemærkninger
Kapitel 14 indeholder et lovudkast, som foreslår, at der indsættes et
nyt
kapitel 13 a om visse internationale forbrydelser
i straffeloven.
En række oplagte spørgsmål efterlades imidlertid ubesvarede.
SIDE 2 AF 3
side 50 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
Det foreslåede kapitel 13 a deler en række centrale karakteristika
med straffelovens kapitel 12 og 13, og i lyset heraf er det bemærkel-
sesværdigt, at udvalget øjensynligt ikke har overvejet, om nogle af
de særlige ordninger, der gælder for disse to kapitler, bør finde an-
vendelse (helt eller delvist) for kapitel 13 a. Således sker påtale un-
der de to øvrige kapitler generelt efter justitsministerens påbud, lige-
som offentlig billigelse af en af de i kapitel 12 eller 13 omhandlede
forbrydelser generelt er særligt kriminaliseret gennem straffelovens
§ 136, stk. 2. Betænkningen overvejer ikke, om noget lignende skal
være tilfældet for det foreslåede kapitel 13 a. For så vidt angår påta-
lekompetencen bemærkes, at udvalget ikke har taget stilling hertil.
Billigelsesspørgsmålet berøres ikke i betænkningen, som således
blot lægger op til en retstilstand, hvor offentlig billigelse af f.eks.
folkedrab eller forbrydelser mod menneskeheden
ikke
er strafbart,
mens billigelse af f.eks. terrorhandlinger
er
strafbare. Grundlaget for
denne forskel fremgår ikke.
Herudover fremgår det af betænkningens lovudkast, at den foreslå-
ede regulering i høj grad læner sig op ad ICC-statuttens forbrydel-
seskatalog. Mens det umiddelbart kan virke som en logisk frem-
gangsmåde, indebærer denne tilgang uhensigtsmæssig reproduktion
af velkendte uklarheder og mangler i ICC-statutten. F.eks. kriminali-
serer den foreslåede § 118 h, nr. 1, målrettede angreb mod civile el-
ler civilbefolkningen – i umiddelbar forlængelse af tilsvarende regu-
lering i ICC-statutten – uden at præcisere, om bestemmelsen omfat-
ter ikke-diskriminerende angreb.
Som et sidste eksempel kan nævnes, at lovforslagets sprogbrug visse
steder kan give anledning til forvirring. Det er f.eks. tilfældet for den
foreslåede § 118 e, stk. 3, der definerer begrebet ”beskyttet person”
som ”en person, der ikke eller ikke længere tager direkte del i fjendt-
lighederne.” Der er her tale om begreber og vendinger, som har en
specifik betydning – eller anvendes i en specifik kontekst – under
den humanitære folkeret, der ikke synes at flugte med lovudkastets
sprogbrug. En sådan sammenblanding af begreber bør undgås.
Med venlig hilsen
Marc Schack (lektor i folkeret og national sikkerhed) og
Astrid Kjeldgaard-Pedersen (professor i folkeret)
SIDE 3 AF 3
side 51 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0052.png
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Jan Hempel <[email protected]>
1. juli 2024 14:37
Justitsministeriet
Mostafa Mohammadi
VS: Høring over betænkning nr. 1583/2024 om visse internationale forbrydelser - J.nr.
2024-07608
Til Justitsministeriet.
Politiforbundet har ingen bemærkninger til høringen.
Politiforbundets jr.nr.
2024-00725.
Med venlig hilsen
Jan Hempel
Forbundssekretær
Gammel Kongevej 60, 11. sal
DK-1850 Frederiksberg
Tlf.
E-mail
+45 3345 5965
[email protected]
Politiforbundet passer på dine data. Læs mere om vores behandling af dine oplysninger her
https://www.politiforbundet.dk/om‐politiforbundet/politiforbundets‐
databeskyttelsespolitik
Denne
e‐mail
fra Politiforbundet kan indeholde fortroligt materiale.
E‐mailen
er kun beregnet for ovennævnte modtager(e). Hvis du har modtaget
e‐mailen
ved
en fejl, beder vi dig venligst kontakte afsenderen og i øvrigt slette
e‐mailen,
inkl. eventuelle kopier og vedhæftede dokumenter.
På forhånd tak
Henvendelser kan rettes skriftligt til Politiforbundet. Der kan sendes sikkert til
[email protected].
Det forudsætter dog, at du selv har adgang til at sende
fra sikkermail.
Side 52 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0053.png
NOTAT
23. august 2024
Til:
Justitsministeriet
[email protected]
[email protected]
Fra:
Røde Kors
Røde Kors
Blegdamsvej 27
2100 København Ø
Tlf. 3525 9200
[email protected]
Sags ID:
LK-2020-001783
Høring over betænkning nr. 1583/2024 om visse internationale forbrydelser
Røde Kors har med stor interesse læst betænkning nr. 1583/2024 om visse internationale forbrydel-
ser.
Vi vil først og fremmest takke udvalget for at inddrage os løbende i deres arbejde, både skriftligt og
ved mundtlige briefinger. I denne høring vil vi besvare de dele af lovforslaget, der vedrører de sær-
skilte straffebestemmelser om krigsforbrydelser. Vi bemærker, at det grundet tidsnød ikke har været
muligt for os at foretage en fuldstændig analyse af lovudkastet og det tilhørende materiale, og at vi
således fokuserer vores høringsbesvarelse på få, væsentlige elementer.
Røde Kors bifalder, at regeringen tager initiativ til en selvstændig kriminalisering af bl.a. krigsforbry-
delser i straffeloven. Det er et vigtigt skridt i arbejdet mod at implementere Danmarks forpligtigelser
under den internationale humanitære folkeret (IHL) og Rom-statutten. Derudover er det en mange-
årig anbefaling fra Røde Kors.
Vi bifalder særligt udvalgets ønske om så vidt muligt at ligestille forbrydelser i internationale og ikke-
internationale væbnede konflikter.
Vi bemærker, at nogle sædvaneretlige forbrydelser ikke fremgår af lovudkastet idet vi i Røde Kors
kan forstå, at det ikke har været muligt for udvalget med sikkerhed at fastslå deres status som væ-
rende sædvaneretlige forbrydelser.
Derudover har vi har følgende konkrete bemærkninger:
Definition af krigsforbrydelser:
Vi foreslår, at man i de indledende bestemmelser til lovudkastet
gør det klart, at loven ikke nødvendigvis omfatter alle krigsforbrydelser, og således tilføjer en sætning
såsom: ‘I
relation til straffeloven refererer "krigsforbrydelser" til dem, der er indeholdt i 118 (e)-(i).’
Dette kan ledsages af en tilføjelse til Betænkningen (afsnit 1) i retning af:
’Krigsforbrydelser er ikke
begrænset til dem, der er anført i artikel 8 i Rom-statutten. Yderligere eller bredere definitioner af
krigsforbrydelser opstår og kan opstå.’
Beskyttede personer:
Selvom beskyttede personer er defineret under 118(e) stk. 3, bemærker vi,
at denne definition ikke bør forveksles med det mere snævre begreb 'beskyttet person' i henhold til
Genève-konventionerne. For at undgå forvirring foreslår vi, at betegnelsen 'beskyttet person' ændres
til 'personer beskyttet af den humanitære folkeret'. Alternativt foreslår vi, at Betænkningen eller be-
mærkningerne tydeliggør, at definitionen i straffeloven adskiller sig fra den, der fremgår af Genève-
konventionerne.
Altid til stede
Side 53 af 57
rødekors.dk
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0054.png
Angreb på beskyttede objekter:
Vi bemærker, at §118(h)(3) forbyder angreb mod 'civile ejen-
domme eller genstande'. Vi antager, at dette er fordi man har sammenlagt Rom-statuttens bestem-
melser 8(2)(b)(iii) med 8(2)(b)(ix). Vi foreslår, at rækkefølgen ændres, så bestemmelsen begynder
med det mest generelle, før den bevæger sig mod de mere specifikke forbud. Det vil dermed lyde
'angriber civile ejendomme eller genstande, inklusive bygninger, der anvendes til religion, uddan-
nelse…'.
Voldshandlinger eller trusler om vold, hvis primære formål er at sprede terror blandt civil-
befolkningen:
Selvom dette ikke er en selvstændig forbrydelse i Rom-statutten, er det en integreret
del af forbuddet mod at angribe civile (tillægsprotokol I, art. 51). Vi foreslår derfor følgende tilføjelse
(med kursiv) til §118(h)(1): ’Målretter angreb mod civilbefolkningen som sådan eller mod civile, der
ikke tager direkte del i fjendtlighederne,
herunder ved at foretage voldshandlinger eller trusler om
vold, hvis primære formål er at sprede terror blandt civilbefolkningen’.
Nødvendighed af anvendelse af beskyttede kendemærker eller emblemer:
I forhold til
§118(g)(2), der omhandler forbuddet mod angreb på personer eller objekter, der anvender beskyt-
tede kendemærker eller emblemer, foreslår vi, at det fremgår, at forbrydelsen ikke afhænger af an-
vendelsen af kendemærket eller emblemet. Med andre ord er sådanne personer og objekter beskyttet
som sådan, og det er en forbrydelse at rette angreb mod dem med viden om beskyttelsen, uanset om
der er anvendt beskyttende kendetegn eller emblemer eller ej. Vi noterer os, at der af Bemærknin-
gerne (afsnit 4.4.3 at s. 159) fremgår følgende: ‘Udvalget
er imidlertid ikke bekendt med retspraksis,
der kan understøtte, at denne justering er et udtryk for gældende folkeretlige sædvaneret’.
Vi ønsker
imidlertid at gøre opmærksom på, at der findes sådan dokumentation, bl.a. i præambelparagraf 4 i
tillægsprotokol III til Genève-konventionerne. Her fremgår, at de kontraherende parter ’…
erindrer, at
forpligtelsen til at respektere personer og genstande, der nyder beskyttelse i henhold til Genève-kon-
ventionerne og de dertil hørende tillægsprotokoller, udspringer af disses folkeretlige beskyttelsessta-
tus og ikke afhænger af brugen af kendemærkerne, -tegnene eller -signalerne.’
Yderligere henvisnin-
ger til statspraksis kan findes i ICRC's kommentar til Genève-konvention I fra 2016 artikel 42 ved
fodnote 42.
Røde Kors står naturligvis til rådighed for uddybning af ovenstående.
Venlig hilsen
Anders Ladekarl
Generalsekretær
Røde Kors
23. august 2024 /
Side 54 af 57
Altid til stede
rødekors.dk
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0055.png
_______________________________________________________________________________
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
UNHCR Stockholm Sweden <[email protected]>
25. juli 2024 12:27
Justitsministeriet; Mostafa Mohammadi
RE: Høring over betænkning nr. 1583/2024 om visse internationale forbrydelser - J.nr.
2024-07608
Dear Sir/Madam,
UNHCR’s Representation for the Nordic and Baltic Countries (RNB) wishes to thank the Ministry of Justice for
sharing this report with our Office for comments. UNHCR remains grateful for the good partnership and
cooperation with the Ministry.
We have reviewed the draft and will not be commenting on this report.
Yours sincerely,
Side 55 af 57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0056.png
Vestre Landsret
Præsidenten
Justitsministeriet
Strafferetskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt pr. mail til
[email protected]
og
[email protected]
21. august 2024
J.nr.: 24/18222-2
Sagsbehandler: Lars B Olesen
Justitsministeriet har ved brev af 28. juni 2024 (sagsnr. 2024-07608) anmodet om eventuelle
bemærkninger til høring over betænkning nr. 1583/2024 om visse internationale forbrydelser.
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Med venlig hilsen
Jens Røn
Vestre Landsret • Asmildklostervej 21 • 8800 Viborg • Telefon 99 68 80 00 • [email protected]
af
Side 56
CVR-NR. 21659509 • EAN. NR. 5798000161221
57
L 58 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2924027_0057.png
Østre Landsret
Præsidenten
Justitsministeriet
Sendt til: [email protected] og [email protected]
16. august 2024
J.nr.: 24/18290-2
Sagsbehandler: Dorte Hansen
Justitsministeriet har ved brev af 28. juni 2024 (sagsnr. 2024-07608) anmodet om eventuelle
bemærkninger til betænkning nr. 1583/2024 om visse internationale forbrydelser.
Høringen har været behandlet på plenarmøde den 16. august 2024.
Jeg skal meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om betænkningen.
Med venlig hilsen
Carsten Kristian Vollmer
Ellen Busck Porsbo
Østre Landsrets Plads 1, 2150 Nordhavn • Tlf. 99 68 62 00 • Mail: [email protected] • Hjemmeside: www.oestrelandsret.dk
Side 57 af 57
cvr. 21659509 (SE 67765516) • EAN 5798000161214