Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
L 56 , L 56 A , L 56 B , L 56 C
Offentligt
2940291_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 1. november 2024 stillet følgende
spørgsmål nr. 7 (L 56) efter ønske fra Brigitte Klintskov Jerkel (KF) til udlændinge-
og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 7:
Vil ministeren i lyset af, at det fremgår af erklæringen om ophør af virksomhed til
beboerne omkring Kærshovedgård, at naboerne skal afstå fra at drive virksomhed
i al fremtid, hvis man tager imod ekspropriation, og vil ministeren oplyse, hvorfor
denne oplysning er udeladt af lovbehandlingen? Der henvises til UUI alm. del - bilag
4.
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan indledningsvis henvise til den samti-
dige besvarelse spm. 6 til L 56 stillet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 1.
november 2024.
2.
Det fremgår af forarbejderne til lov om kompensation til naboer omkring Udrej-
secenter Kærshovedgård, om statsstøtte bl.a., at kompensation til erhvervsejen-
domme vil være betinget af, at støtten kan tildeles i overensstemmelse med EU’s
statsstøtteregler. Vurderes det, at kompensationen vil udgøre statsstøtte efter
EUF-traktatens artikel 107, stk. 1, vil kompensation alene kunne tildeles efter reg-
lerne om de minimis-støtte, jf. Folketingstidende 2022-23, tillæg A, L 25 som frem-
sat, side 7, 10 og 14.
Nabokompensationsloven indeholder i § 1, stk. 3, en bemyndigelsesbestemmelse
til at fastsætte nærmere regler om tilbud om overtagelse af en ejendom. Det er i
medfør heraf i bekendtgørelsens § 38, stk. 1, fastsat, at det er en forudsætning for
overtagelse af en ejendom, at overtagelse kan ske i overensstemmelse med EU's
statsstøtteregler. Efter stk. 3 kan en ejendom dog overtages, selvom overtagelsen
ikke opfylder betingelserne for statsstøtte, hvis overtagelsen konkret ikke vurderes
at være er egnet til at forvride konkurrencen og påvirke samhandlen på det indre
marked, eller hvis overtagelsen sker i overensstemmelse med reglerne om de mi-
nimis-støtte.
Side
1/2
20. november 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 16830
2866328
L 56a - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om det er rimeligt, at naboerne til Kærshovedgård skal lukke alle deres virksomheder som betingelse for at modtage erstatning ved ekspropriation
Det bemærkes, at denne forudsætning også ville gælde, selvom det ikke var fastsat
i bekendtgørelsen. Det skyldes, at EU-retten indeholder et generelt forbud mod
statsstøtte, jf. artikel 107 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde.
Det bemærkes videre, at der i forbindelse med behandlingen af lovforslaget om
kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård ikke er taget stil-
ling til, om de enkelte naboer ville opfylde betingelserne for at kunne modtage
kompensation.
Kaare Dybvad Bek
/
Christina Fløystrup
Side
2/2