Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
L 56 , L 56 A , L 56 B , L 56 C
Offentligt
2940290_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 1. november 2024 stillet følgende
spørgsmål nr. 6 (L 56) efter ønske fra Brigitte Klintskov Jerkel (KF) til udlændinge-
og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 6:
Vil ministeren kommentere erklæringen fra nabo til Kærshovedgård, om at nabo-
erne skal afstå fra at drive virksomhed, hvis man tager imod ekspropriation, og vil
oplyse om dette er i tråd med tidligere praksis for ekspropriationer som f.eks. for-
svarets ekspropriationer omkring Skrydstrup? Der henvises til UUI alm. del - bilag
4.
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug besvarelsen indhentet bidrag
fra Udlændingestyrelsen, som har oplyst følgende:
”Ifølge lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærs-
hovedgård (lov nr. 722 af 13. juni 2023) kan der under visse betingelser
ydes kompensation til ejere af boliger i nærheden af Udrejsecenter
Kærshovedgård i form af overtagelse af den ejendom, hvori boligen
indgår. Kompensationen kan bestå af engangskompensation eller af
overtagelse af ejendommen, jf. lovens § 1, stk. 1. Der kan ikke både
modtages engangskompensation og ske overtagelse af en ejendom.
Det forudsættes i lovforarbejderne, at overtagelse af ejendomme ikke
udgør ekspropriation, men at overtagelsen skal ske på ekspropriati-
onslignende vilkår.
Ekspropriationslignende vilkår indebærer bl.a., at sagsbehandlingen
for så vidt angår den statslige overtagelse vil skulle varetages af en ek-
spropriationskommission. Udlændingestyrelsen vil således, når styrel-
sen har truffet afgørelse om, at en ejendom er berettiget til overta-
gelse, skulle overdrage spørgsmålet om prisfastsættelse af den omfat-
tede ejendom til behandling af en ekspropriationskommission, som
Side
1/3
20. november 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 16828
2866304
L 56a - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om det er rimeligt, at naboerne til Kærshovedgård skal lukke alle deres virksomheder som betingelse for at modtage erstatning ved ekspropriation
vurderer ejendommen mv. og fastsætter den pris, som ejeren vil blive
tilbudt ved ønske om statslig overtagelse af ejendommen mv.
Det forudsættes i forarbejderne til lov nr. 722 af 13. juni 2023 om kom-
pensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård, at kom-
pensation til erhvervsejendomme er betinget af, at støtten kan tildeles
i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler.
Udlændingestyrelsen har
på baggrund af rådgivning herom fra Kam-
meradvokaten
vurderet, at det ikke vil være i overensstemmelse
med EU’s statsstøtteregler, såfremt overtagelse af erhvervsejen-
domme sker på de vilkår, som er forudsat i kompensationsloven. Det
skyldes bl.a., at fortjeneste ved salg af ejendomme mv. til staten efter
kompensationsloven ikke skal medregnes til den skattepligtige ind-
komst. Derved fraviges den almindelige skattelovgivning, hvorefter
fortjeneste ved afståelse af fast ejendom som udgangspunkt er skat-
tepligtig.
Enhver ansøger, der ejer en erhvervsejendom beliggende i zone 1, vil
få tilbudt, at Udlændingestyrelsen kan overtage den del af ejendom-
men, der udgør beboelsesejendommen. Udlændingestyrelsen kan
også overtage den restende del, hvis ansøgeren ophører med virksom-
hedsdrift, og hvis ansøgeren afgiver erklæring om, at han/hun ikke ef-
terfølgende vil anvende midler fra kompensationen til at genetablere
eller etablere nye virksomheder. Under disse betingelser vil der ikke
være tale om statsstøtte, hvis staten overtager en eller flere ejen-
domme fra ansøgerne.
Der er ikke en tidsgrænse for, hvor længe en ansøger skal afstå fra virk-
somhedsdrift med anvendelse af midler fra kompensationen.”
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har endvidere indhentet bidrag fra For-
svarsministeriet, som også har indhentet bidrag fra Forsvarsministeriets Ejendoms-
styrelse, der har oplyst følgende:
”Forsvarsministeriets
bekendtgørelse om kompensation for støjgener
fra Flyvestation Skrydstrup indeholder en bestemmelse, som bl.a. fast-
sætter, at tilbud om overtagelse af en ejendom mv. forudsætter, at
overtagelsen kan ske i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse, som administrerer kompensa-
tionsordningen på Forsvarsministeriets område, oplyser, at det ikke i
forbindelse med ordningen har været aktuelt at anmode om erklærin-
ger af den nævnte type.”
Side
2/3
L 56a - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om det er rimeligt, at naboerne til Kærshovedgård skal lukke alle deres virksomheder som betingelse for at modtage erstatning ved ekspropriation
3.
Det er vigtigt, at naboerne omkring Udrejsecenter Kærshovedgård tilbydes kom-
pensation for den utryghed, som de oplever på grund af naboskabet til udrejsecen-
tret. Med kompensationsordningen giver regeringen mulighed for, at naboerne kan
modtage økonomisk kompensation i form af et engangsbeløb eller overtagelse af
ejendom, men det skal selvfølgelig ske inden for rammerne af anden relevant lov-
givning, heriblandt EU-retten.
Kaare Dybvad Bek
/
Christina Fløystrup
Side
3/3