Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
L 56 , L 56 A , L 56 B , L 56 C
Offentligt
2950361_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 2. december 2024 stillet følgende
spørgsmål nr. 12 (L 56) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed fo-
reløbigt besvares.
Spørgsmål nr. 12:
Vil ministeren kommentere supplerende notat fra Dansk Flygtningehjælp om juste-
ring af reglerne for opholdstilladelse som udsendelseshindret?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker indledningsvist, at afskaffel-
sen af muligheden for at få opholdstilladelse som udsendelseshindret bl.a. sker som
led i regeringens ønske om ikke at anvende uforholdsmæssige ressourcer i den of-
fentlige sektor, herunder ressourcer der går til sagsbehandling. Endvidere skal for-
slaget om afskaffelsen af ordningen ses i lyset af, at regeringen ønsker at føre en
stram, ansvarlig og konsekvent udlændingepolitik samt en proaktiv og fokuseret
hjemrejseindsats. Ordningen vedrører udlændinge, for hvem det allerede er vurde-
ret, at de ikke har ret til at opholde sig i landet. Det er således fortsat Udlændinge-
og Integrationsministeriets vurdering, at forslaget fra Dansk Flygtningehjælp ikke
imødekommer disse formål, herunder af de nedenfor anførte årsager.
2.
I forhold til det anførte om ministeriets økonomiske vurderinger, henvises der til
besvarelsen af UUI (alm. del) spørgsmål nr. 554 (folketingsåret 2023-24) af 1. okto-
ber 2024 og spørgsmål nr. 566 (folketingsåret 2023-24) af 8. oktober 2024. Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriet kan i forlængelse heraf bemærke, at det efter mi-
nisteriets opfattelse ikke giver mening alene at sammenligne den økonomiske be-
sparelse af årsværk med udgifter forbundet med indkvartering i forhold til den sam-
lede beregning af de offentlige udgifter, idet der indgår en række øvrige faktorer,
som det ikke er muligt at tage højde for.
3.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal for god ordens skyld bemærke, at
ministeriet er enigt i, at udsendelsen på afgørelsestidspunktet for tiden, men ikke
permanent, skal være udsigtsløs. Det er naturligvis også sådan, ordningen i dag ad-
ministreres, og ud fra den forudsætning bl.a. besvarelsen af UUI (alm. del) spørgs-
mål 9 til L 56 af 20. november 2024 er skrevet.
Side
1/2
5. december 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Udsendelse
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 18395
2893918
L 56a - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om ministerens kommentar til supplerende notat fra Dansk Flygtningehjælp om justering af reglerne for opholdstilladelse som udsendelseshindret
Det er imidlertid fortsat Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse, at det
vil være en lempelse at ophæve betingelsen om, at udsendelse efter de forelig-
gende oplysninger for tiden må anses for udsigtsløs, uanset om tidskravet for med-
virken ændres fra 18 til 30 måneder. Vurderingen af, om udsendelse for tiden må
anses for udsigtsløs, er således altid en konkret og individuel vurdering i den enkelte
sag. Nogle udsendelsessager er meget langstrakte, uden at de er udsigtsløse, og det
er ikke altid muligt at angive en tidshorisont for udsendelsen eller for, hvornår den
er udsigtsløs. Udsendelse må således anses for udsigtsløs, når det for tiden ikke er
en realistisk mulighed, at udsendelsen vil kunne gennemføres
selv efter længere
tids arbejde med udsendelsen
og at dette ikke skyldes udlændingens manglende
medvirken. Dette fremgår også af cirkulæreskrivelse nr. 9266 af 1. maj 2024 om
behandling af sager om opholdstilladelse på grund af udsendelseshindringer.
Det er endvidere fortsat ministeriets vurdering, at sagsbehandlingen ikke vil kunne
baseres på automatiserede, systemiske opslag i Hjemrejsestyrelsens sagsbehand-
lingssystem. Det bemærkes, at dette tillige er Hjemrejsestyrelsens vurdering. Det
er således nødvendigt med en manuel gennemgang af sagerne for endeligt at fast-
slå perioden, hvor udlændingen sammenhængende har medvirket til sin udsen-
delse. Dette gør sig også gældende i dag ved vurderingen af medvirken i den gæl-
dende 18-måneders periode.
4.
Det er fortsat min holdning, at forslaget om at afskaffe muligheden for opholds-
tilladelse som udsendelseshindret er et godt forslag, som er helt i tråd med rege-
ringens hjemrejsepolitik. Man skal efter min opfattelse ikke kunne vente sig til op-
holdstilladelse, heller ikke selvom man medvirker til sin udrejse.
Jeg vil afslutningsvist gerne understrege, at hvis der skulle være konkrete sager,
hvor det vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser ikke at meddele
en udlænding opholdstilladelse, vil den pågældende f.eks. kunne få en humanitær
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 b eller efter § 9 c, stk. 1, hvis ganske
særlige grunde gør sig gældende.
Kaare Dybvad Bek
/
Christina Fløystrup
Side
2/2