Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
L 56 , L 56 A , L 56 B , L 56 C
Offentligt
2950359_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 9. september 2024 stillet følgende
spørgsmål nr. 554 (alm. del), folketingsåret 2023-24, efter ønske fra Søren Sønder-
gaard (EL) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 554:
Vil ministeren redegøre for, om en mulig virkning af at afskaffe muligheden for op-
holdstilladelse til udsendelseshindrede kan blive, at personer, der efter de nugæl-
dende regler ville kunne få en opholdstilladelse efter bestemmelsen, vil skulle leve
resten af deres liv som afviste asylansøgere i Danmark uden ret til at arbejde og
bidrage til samfundsøkonomien, og finder ministeren i bekræftende fald dette hen-
sigtsmæssigt ud fra en ressourcebetragtning? Der henvises til artiklen ”Det er vir-
kelig problematisk«: Regeringen vil fjerne særlig opholdstilladelse til samarbejdsvil-
lige, afviste asylansøgere” fra Politiken den 6. september 2024
Svar:
1.
Først og fremmest kan jeg oplyse, at det selvfølgelig er sådan, at hvis Danmarks
internationale forpligtelser helt konkret kræver, at man skal have en opholdstilla-
delse, f.eks. efter længere tids ophold i Danmark, på grund af familiemæssige rela-
tioner, sygdom eller lignende, så vil man stadig kunne få en opholdstilladelse.
Jeg kan ikke afvise, at der kan opstå sager, hvor en udlænding vil befinde sig i ud-
sendelsesposition i en lang årrække, potentielt resten af sit liv. Der er ikke noget
krav i international ret om, at man skal have en opholdstilladelse alene på grund af
udsendelseshindringer.
I den forbindelse vil jeg gerne fremhæve, at der er tale om personer, for hvem det
allerede er vurderet, at de ikke har et beskyttelsesbehov og ikke har ret til at op-
holde sig her i landet.
2.
For så vidt angår spørgsmålet om ressourcer, vil jeg gøre opmærksom på, at vi
med afskaffelsen af opholdstilladelsen som udsendelseshindret undgår unødig og
tung sagsbehandling, som i praksis alene fører til, at der meddeles et meget lavt
3 . oktober 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 13769
2815814
Side
1/2
L 56a - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om ministerens kommentar til supplerende notat fra Dansk Flygtningehjælp om justering af reglerne for opholdstilladelse som udsendelseshindret
antal opholdstilladelser. Myndighederne skal således af egen drift behandle alle po-
tentielle sager, hvor en afvist asylansøger har været i udsendelsesposition i 18 må-
neder.
Muligheden for at få en opholdstilladelse som udsendelseshindret er altså forbun-
det med en uforholdsmæssig sagsbehandlingsbyrde, som ikke modsvares af det an-
tal opholdstilladelser, der meddeles. Og det synes jeg ikke er hensigtsmæssigt ud
fra en ressourccebetragtning.
3.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ikke mulighed for at vurdere, i hvilket
omfang en udlænding, som uden afskaffelsen ville kunne have fået en opholdstilla-
delse som udsendelseshindret, ville kunne bidrage positivt eller negativt til sam-
fundsøkonomien. Men jeg vil gerne understrege, at der er tale om meget få perso-
ner, som i dag får opholdstilladelse efter den bestemmelse, som vi nu afskaffer.
Kaare Dybvad Bek
/
Christina Fløystrup
Side
2/2