Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
L 56 , L 56 A , L 56 B , L 56 C
Offentligt
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 12. november 2024 stillet følgende
spørgsmål nr. 9 (L 56) efter ønske fra udvalget til udlændinge- og integrationsmini-
steren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 9:
Vil ministeren kommentere materiale fra Dansk Flygtningehjælp om justering af
reglerne for opholdstilladelse som udsendelseshindret?
Svar:
1.
Det fremgår af notat fra Dansk Flygtningehjælp og Vistrup & Lundgaard om ju-
stering af reglerne om opholdstilladelse som udsendelseshindret (L 56 - Bilag 6)
bl.a., at ordningen ”er en vigtig byggesten for regeringens samlede hjemrejsepoli-
tik.”
Jeg vil indledningsvis gerne slå fast, at det ikke er en vurdering, jeg deler. De værk-
tøjer i hjemrejseloven, som kan motivere bl.a. afviste asylansøgere til at samar-
bejde om hjemrejsen fokuserer således på, at udlændingen skal udrejse til hjem-
landet. Jeg kan for så vidt angår incitamenterne for hjemrejse i relation til ordnin-
gen om opholdstilladelse som udsendelseshindret henvise til besvarelsen af UUI
(alm. del) spm. 553 (folketingsåret 2023-24) af 1. oktober 2024.
2.
I notatet fra bl.a. Dansk Flygtningehjælp foreslås det at bevare fordelene ved den
nuværende ordning og samtidig fjerne det unødige ressourceforbrug ved at op-
hæve kravet i hjemrejselovens § 3 a om, at Hjemrejsestyrelsen efter 18 måneder
fra udløbet af udrejsefristen af egen drift træffer afgørelse om, hvorvidt en udlæn-
ding er udsendelseshindret samt ophæve kravet om, at udsendelse for tiden skal
anses for udsigtsløs. Det foreslås endvidere, at kravene, om at udsendelse ikke har
været mulig i mindst 18 måneder, og at udlændingen i sammenhængende 18 må-
neder har medvirket til sin udsendelse, øges til 30 måneder.
3.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at formålet med udlændin-
gelovens § 9 c, stk. 2, har været at kunne meddele opholdstilladelse til de få udlæn-
dinge, der har fået afslag på deres opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7,
men som ikke har kunne udsendes, selvom de pågældende i sammenhængende 18
Side
1/3
20. november 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2024 - 17372
2875683