Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
L 56 Bilag 9, L 56 A Bilag 9, L 56 B Bilag 9, L 56 C Bilag 9
Offentligt
Supplerende bemærkninger
Om lovforslag nr. L 56 om ændring af regler som følge af EU-samarbejdet om Schengen og
Dublinforordningen, afskaffelse af opholdstilladelse som udsendelseshindret og ændring af
nabokompensationsordningen (Udrejsecenter Kærshovedgård).
Med henblik på at tilvejebringe det bedst mulige grundlag for en kvalificeret stillingtagen til
lovforslaget vedrørende afskaffelse af opholdstilladelse som udsendelseshindret, vil vi gerne
fremkomme med et par yderligere bemærkninger hertil.
Ministeriets økonomiske vurderinger
Ministeriet har alene kigget på, hvad der anvendes af ressourcer på administration i dag. Dette
vurderes at udgøre 1,8 årsværk. Ministeriet har derimod afvist at regne på (ellers påregnelige) afledte
udgifter som følge af, at de pågældende udlændinge forbliver indkvarteret. Eller på afledte
konsekvenser og udgifter, hvis forslaget fører til, at der fremover vil være færre afviste asylansøgere,
der medvirker til udrejsen.
Besparelsen på 1,8 årsværk svarer til 1,4 mio. kr. årligt. Sidste år blev der meddelt opholdstilladelse
som udsendelseshindret til 7 personer. Hvis disse 7 personer i stedet skulle indkvarteres på et
udrejsecenter, vil dette i sig selv medføre en fremtidig årlig udgift på 2,8 mio. kr. Det vil sige, at de
forøgede udgifter ved afskaffelsen af ordningen (alene på den konto) vil blive dobbelt så store som
besparelsen på administration.
Forslaget om at afskaffe udlændingelovens § 9 c, stk. 2, medfører på den baggrund med stor
sandsynlighed ingen besparelse i det offentlige. Der består derimod en risiko for, at de samlede
udgifter for det offentlige bliver højere fremover, såfremt forslaget vedtages. Dette skal særligt ses i
forhold til, at det i lovforslaget som begrundelse for afskaffelse af ordningen alene er angivet, at
afskaffelsen vil medføre besparelser for det offentlige. Grundpræmissen er således forkert, og det
vurderes derfor heller ikke, at en vedtagelse af denne del af lovforslaget implementerer en delmængde
af aftale om Finansloven for 2025.