Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
L 56 Bilag 6, L 56 A Bilag 6, L 56 B Bilag 6, L 56 C Bilag 6
Offentligt
Justering af reglerne om opholdstilladelse som udsendelseshindret
Regeringen har givet udtryk for, at den nuværende administration af reglerne om muligheden for at blive
meddelt opholdstilladelse som udsendelseshindret (udlændingelovens § 9 c, stk. 2) indebærer en
uforholdsmæssig anvendelse af ressourcer i den offentlige sektor, og at ordningen derfor bør afskaffes.
Ordningen er en vigtig byggesten i regeringens samlede hjemrejsepolitik. Ordningen er således ét af de
incitamenter, der skal bidrage til, at afviste asylansøgere frivilligt medvirker til at udrejse. Både fordi det
er mere bæredygtigt, og fordi tvangsudsendelser er langt sværere at gennemføre i praksis og særdeles
omkostningstunge.
Den nuværende ordning indebærer tung sagsbehandling, som ikke bidrager til øget retssikkerhed eller den
bedste anvendelse af ressourcerne på området. Ambitionen om at bruge ressourcerne der, hvor de gør mest
gavn, kan opnås på anden vis end det af regeringen foreslåede.
F O R S LAG
Det foreslås derfor, at udlændingelovens § 9 c, stk. 2 justeres, så fordelene ved den nuværende ordning
bevares samtidigt med, at det unødige ressourceforbrug fjernes. Forslaget indebærer, at:
Kravet om, at Hjemrejsestyrelsen skal træffe afgørelser efter hjemrejselovens § 3 a,
ophæves. Den tilknyttede klageadgang over disse afgørelser ophæves samtidigt.
Kravet i udlændingelovens § 9 c, stk. 2, nr. 3 om, at udsendelse for tiden skal anses for
udsigtsløs, ophæves. I stedet forlænges tidskravene i § 9 c, stk. 2, nr. 1 og 2 fra 18 til 30
måneder.
Ændringerne medfører, at sagsbehandlingen – i modsætning til i dag – kan baseres på automatiserede,
systematiske opslag i Hjemrejsestyrelsens eksisterende sagsbehandlingssystem. Dermed vil ordningen
kunne administreres på en langt mindre omkostningstung måde. Forslaget indebærer ikke, at
persongruppen udvides. De grundlæggende krav om, at en afvist asylansøger skal samarbejde om
udsendelsen igennem en længere periode, vil således blive bevaret, og samtidig vil reglerne blive langt
enklere at administrere. Derudover ses forslaget at indeholde et potentiale for større besparelser set i
forhold til regeringens forslag, idet udgifterne til indkvartering ikke aktualiseres.