Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
L 56 Bilag 2, L 56 A Bilag 2, L 56 B Bilag 2, L 56 C Bilag 2
Offentligt
2923963_0001.png
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
vedrørende
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven, hjemrejseloven, integrationslo-
ven og lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård
(Ændring af regler som følge af EU-samarbejdet om Schengen og Dublin-forord-
ningen, afskaffelse af opholdstilladelse som udsendelseshindret og ændring af
nabokompensationsordningen)
22. oktober 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Udsendelse
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 5642
2777835
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslagets pkt. 2.1 om gennemførelse af rådsafgørelse om Cyperns anvendelse
af Schengeninformationssystemet (SIS) samt rådsafgørelse om Bulgariens og Ru-
mæniens fulde anvendelse af Schengenreglerne, pkt. 2.2 om beregning af kortva-
rigt ophold i Schengenområdet, på Færøerne og i Grønland som følge af ind- og
udrejsesystemet (EES), pkt. 2.3 om pligt til afgivelse af biometriske oplysninger til
brug for ind- og udrejsesystemet, pkt. 2.4 om udvidelse af klageadgang til Flygtnin-
genævnet i sager om Dublinoverførsel og pkt. 2.5 om ændring af reglerne om ind-
beretning i SIS samt et element om tidsbegrænsning af indrejseforbud for udlæn-
dinge omfattet af udsendelsesdirektivet (dette element er efterfølgende udgået af
lovforslaget, jf. begrundelsen i høringsoversigtens afsnit 3), har i perioden fra den
15. juli 2024 til den 23. august 2024 været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
Aalborg Lufthavn, Aarhus Erhverv/International Community, Aarhus Lufthavn, Ad-
vokatrådet (Advokatsamfundet), Amnesty Nu, Amnesty International, Asylret, BA-
RID
Board of Airline Representatives in Denmark, Billund Lufthavn, Bedsteforæl-
dre for Asyl, Brancheforeningen Dansk Luftfart (BDL) (under DI), By og Havn (Kø-
benhavns Havn), Børns Vilkår, Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Danes
Worldwide, Danmarks Biblioteksforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Danske Havne, Dansk Flygtningehjælp, Dan-
ske Rederier, Danske Shipping- og Havnevirksomheder (tidligere Danmarks Skibs-
mæglerforening), DFUNK
Dansk Flygtningehjælp Ungdom, Dansk Socialrådgiver-
Side
1/5
Sags nr.
Akt-id
L 56a - 2024-25 - Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt (del 1), fra udlændinge- og integrationsministeren
forening, Danske Advokater, Datatilsynet, Den Danske Europabevægelse, Den Dan-
ske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke i Danmark, Det
Nationale Integrationsråd, DI (Dansk Industri), DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur,
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
Danish Aviation Association (ES-DAA), Es-
bjerg Lufthavn, Finans Danmark, Flygtningenævnet, Folkehøjskolernes Forening i
Danmark, Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Færøernes landsstyre, GLS-A,
Naalakkersuisut (Grønlands landsstyre), HK/Danmark, Indvandrermedicinsk klinik,
Odense Universitetshospital, Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskeret-
tigheder, Kirkernes Integrationstjeneste, KL
Kommunernes Landsforening, Knud
Vilby (på vegne af Fredsfonden), Kvindernes Internationale Liga for Fred og Frihed
(Kvindefredsligaen), Københavns Byret, København Malmö Havn, Københavns Luft-
havn (CPH), Landsforeningen Adoption & Samfund, Landsforeningen af Forsvarsad-
vokater, Landsorganisation af kvindekrisecentre (LOKK), Mellemfolkeligt Samvirke
Odense Lufthavn, Parliamentary Assembly of the Organization for Security and Co-
operation in Europe, Plums Fond for fred, økologi og bæredygtighed (Tidl. Freds-
fonden), Politiforbundet i Danmark, PRO-Vest, Præsidenten for Vestre Landsret,
Præsidenten for Østre Landsret, Refugees Welcome, Retspolitisk Forening, Røde
Kors, SOS Racisme, Sønderborg Lufthavn, Transportministeriet, Udlændingenæv-
net, UNHCR (Regional Representation for Northern Europe), Ældresagen, Ægteskab
uden grænser, 3 F og 3F Privat Service, Hotel og Restauration (3F PSHR).
Lovforslagets pkt. 2.6 om afskaffelse af opholdstilladelse som udsendelseshindret
samt pkt. 2.7 om ændring af reglerne om kompensation til naboer omkring Udrej-
secenter Kærshovedgård blev den 16. september 2024 sendt i ekstern høring med
frist for bemærkninger den 14. oktober 2024.
Der vil blive udarbejdet en selvstændig kommenteret høringsoversigt, når hørings-
perioden er udløbet og de indkomne høringssvar behandlet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har modtaget høringssvar med bemærk-
ninger vedr. lovforslagets pkt. 2.1 til 2.5 fra:
Bedsteforælde for Asyl, DRC Dansk Flygtningehjælp, Røde Kors og SOS Racisme.
Følgende har afgivet høringssvar, men har ikke haft bemærkninger til lovudkastet
eller har ikke ønsket at udtale sig herom:
Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Den Katolske Kirke i Danmark, Er-
hvervsflyvningens Sammenslutning
Danish Aviation Association (ES-DAA), Flygt-
ningenævnet, Færøernes Landsstyre, KL
Kommunernes Landsforening, Køben-
havns Byret på vegne af samtlige byretter, Politiforbundet, Præsidenten for Vestre
Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, UNCHR (Regional Representation for
Northern Europe) og Udlændingenævnet.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter af indholdsmæssig karakter i de
modtagne høringssvar så vidt muligt opdelt efter den struktur, der er i lovforslagets
bemærkninger. Under hvert emneområde angives de enkelte myndigheders eller
Side
2/5
L 56a - 2024-25 - Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt (del 1), fra udlændinge- og integrationsministeren
organisationers hovedsynspunkter samt Udlændinge- og Integrationsministeriets
kommentarer hertil. Udlændinge- og Integrationsministeriets kommentarer til hø-
ringssvarene er anført i
kursiv.
Bemærkninger af teknisk og generel politisk karakter samt bemærkninger, der ikke
vedrører lovudkastet, indgår ikke i høringsoversigten. Udlændinge- og Integrations-
ministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samtlige synspunkter henvise til
høringssvarene, som er sendt til Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg.
2. Høringssvarene
2.1. Udvidelse af klageadgang til Flygtningenævnet i sager om Dublinoverførsel
(Opfølgning på EU-Domstolens dom af 1. august 2022 i sagen C-19/21)
Røde Kors
bifalder forslaget og har anført, at det understreger vigtigheden af re-
spekten for børns grundlæggende rettigheder og retten til familieliv. Det kan give
børnene tryghed i en situation, der er præget af usikkerhed og afsavn, at de har
mulighed for at være sammen med familiemedlemmer i det land, hvor deres asyl-
sag bliver behandlet. Denne tryghed er afgørende for børnenes trivsel og udvikling.
Dansk Flygtningehjælp
har indledningsvist anført, at det er positivt, at der i sager
om Dublinoverførsel indføres en klageadgang, der vil bring den danske Dublinpro-
cedure i overensstemmelse med EU-Domstolens praksis. Derudover finder Dansk
Flygtningehjælp det positivt, at det fremadrettet bliver op til Flygtningenævnet i
relevant omfang at vurdere, hvorvidt der skal indrømmes klageadgang i andre til-
fælde. Dansk Flygtningehjælp har desuden anført, at de gerne påtager sig opgaven
som retshjælp for uledsagede mindreårige, der efter lovforslaget er berettiget til at
klage over en beslutning truffet af Udlændingestyrelsen i den indgående Dublinpro-
cedure.
Dansk Flygtningehjælp
har anført, at det under henvisning til den ekstremt sårbare
situation, som en uledsaget mindreårig befinder sig i, er uhensigtsmæssigt, at Flygt-
ningenævnet skal foretage en indledende screening af sagerne, inden barnet får
adgang til juridiske repræsentation, idet dette vil kunne forlænge sagsbehandlin-
gen, ligesom det vil kunne afskære barnet fra muligheden for at få adgang til rets-
hjælp. Dansk Flygtningehjælp har hertil bemærket, at dette vil indebære, at de på-
gældende stilles dårligere end uledsagede mindreårige, der opholder sig i Danmark,
hvilket ikke vil være i overensstemmelse med EU-Domstolens afgørelse.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at den foreslåede kla-
geadgang er begrænset til særlige tilfælde, hvorfor der kan være usikkerhed om,
hvorvidt der i en konkret sag skal indrømmes klageadgang til Flygtningenævnet.
Ministeriet finder derfor, at der er særlige hensyn, der taler for, at Dansk Flygtnin-
gehjælp ikke inddrages, før Flygtningenævnet har vurderet, om klageren er omfat-
tet af retten til effektive retsmidler.
Side
3/5
L 56a - 2024-25 - Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt (del 1), fra udlændinge- og integrationsministeren
Udlændinge- og Integrationsministeriets bemærker endvidere, at den foreslåede
procedure er begrundet i de særlige omstændigheder, der gør sig gældende for den
konkrete type af sager. Det er ministeriets opfattelse, at der i forhold til den udvidet
klageadgang ikke vil gælde en dårligere retsbeskyttelse end den, der følger af den
gældende klageadgang i den udgående Dublinprocedure.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets pkt. 2.5.2.
Dansk Flygtningehjælp
har anført, at for sikre uledsagede mindreårige ret til effek-
tive retsmidler bør klagefristen i den indgående Dublinprocedure fastsættes til 30
og ikke 7 dage, og har i den forbindelse henvist til, at det kan være vanskeligt at
sikre, at uledsagede mindreårige hurtigt bliver informeret om en beslutning på en
børnevenlig måde, ligesom de kan have behov for at tale med deres herboende
familiemedlem eller slægtning, inden de træffer en beslutning om at klage. Dansk
Flygtningehjælp finder derfor ikke, at de pågældende er i en sammenlignelig situa-
tion med uledsagede mindreårige, hvis sag behandles i den udgående Dublinproce-
dure, hvor ansøgeren opholder sig i Danmark.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker hertil, at der ikke er afgørende
hensyn, der taler for, at der for tredjelandsstatsborgere i den indgående Dublinpro-
cedure bør gælde gunstigere regler, bl.a. i forhold til klagefrist, end dem der f.eks.
gælder for uledsagede mindreårige i den udgående procedure. Ministeriet finder
tilsvarende, at en klagefrist på syv dage må anses at være passende, herunder i lyset
af hensynet til en effektiv ansvarsfastlæggelse i henhold til Dublinforordningen.
Dansk Flygtningehjælp
har anmodet om, at Udlændingestyrelsen så vidt muligt op-
lyser Dansk Flygtningehjælp om den mindreåriges og det herboende familiemed-
lems kontaktoplysninger i sager, hvor Dansk Flygtningehjælp skal bistå barnet i kla-
gesagen, idet det i modsætning til sager, hvor den uledsagede mindreårige ophol-
der sig i Danmark, vil kunne være vanskeligt for få kontakt. Dansk Flygtningehjælp
har endvidere anført, oplysninger fra den anmodende medlemsstat kan være afgø-
rende for vurderingen af barnets tarv og finder derfor, at Udlændingestyrelsen i
relevant omfang bør anmode den anden medlemsstat om at oplyse nærmere om
barnets tarv, med udgangspunkt i de faktorer, som er oplistet i Dublinforordningen.
Som det fremgår af lovforslagets pkt. 2.5.2 må det forventes, at der i fornødent om-
gang tages hensyn til tredjelandsstatsborgerens alder og særlige behov i den med-
lemsstat, hvor pågældende opholder sig, og at danske myndigheder ikke vil kunne
ifalde ansvaret herfor.
Som det end videre fremgår af lovforslagets pkt. 2.5.2 forudsættes det imidlertid, at
Udlændingestyrelsen bidrager til, at tredjelandsstatsborgeren bliver behørigt vej-
ledt omkring eventuel klageadgang, og at Dansk Flygtningehjælp i relevant omfang
modtager sagens akter fra Flygtningenævnet.
2.2. Betingelser for at indlæse indberetninger i SIS om nægtelse af indrejse og
ophold
Side
4/5
L 56a - 2024-25 - Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt (del 1), fra udlændinge- og integrationsministeren
SOS Racisme
har anført, at der i de senere år har været tendens til strengere straffe
for selv små forbrydelser, ligesom Rigsadvokaten
har udarbejdet en ”udvisnings-
pakke”, der opfylder et politisk mål om at udvise flest muligt tredjelandsborgere af
Danmark, selv ved meget let kriminalitet. SOS Racisme anfører endvidere, at der
skal ganske lidt til at udlændinge, som er pålagt kontrolforpligtelser, idømmes en
dom for overtrædelser af disse pligter, samtidig med at disse overtrædelser ikke er
blevet grundigt efterforsket trods risiko for lange straffe, og at sagerne ofte ledsa-
ges af urigtige anmeldelser og mange fejl i Hjemrejsestyrelsens anmeldelser til po-
litiet. Dette kan ifølge SOS Rascime resultere i, at der ikke skal meget til før en ud-
lænding i dømmes et års fængsel. SOS Racisme mener derfor ikke, at Danmark skal
bruge indrejseforbud, hvor det kan undgås, og at indrejseforbud skal vare kortest
muligt, idet Danmark som retsstat bør vende tilbage til at beskytte udlændinges
retssikkerhed i Danmark.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har noteret sig bemærkningerne fra SOS
Racisme, som ikke giver anledning til ændring af lovforslaget.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
Lovforslaget adskiller sig, foruden mindre tekniske og redaktionelle ændringer, fra
de udkast, der har været sendt i høring, på følgende punkter:
- Elementet om fastsættelse af tidsbegrænsede indrejseforbud for visse ud-
lændinge omfattet af udsendelsesdirektivet er udgået, da der verserer en
præjudiciel forelæggelsessag for EU-Domstolen om samme problemstil-
ling, og der er derfor en sådan usikkerhed om retstilstanden, at Danmark
ikke er forpligtet til at ændre reglerne på nuværende tidspunkt.
Side
5/5