Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
L 56 Bilag 1, L 56 A Bilag 1, L 56 B Bilag 1, L 56 C Bilag 1
Offentligt
2922392_0001.png
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT DEL 2
vedrørende
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven, hjemrejseloven, integrationslo-
ven og lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård
(Ændring af regler som følge af EU-samarbejdet om Schengen og Dublinforord-
ningen, afskaffelse af opholdstilladelse som udsendelseshindret og ændring af
nabokompensationsordningen)
16. oktober 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Udsendelse
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 5642
2777835
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslagets pkt. 2.1-2.5 har været sendt i høring i perioden fra den 15. juli 2024
til den 23. august 2024. De modtagne høringssvar er indarbejdet i den kommente-
rede høringsoversigt del 1, som blev oversendt til Udlændinge- og Integrationsud-
valget den 16. september 2024.
Lovforslagets pkt. 2.6 om afskaffelse af opholdstilladelse som udsendelseshindret
samt pkt. 2.7 om ændring af reglerne om kompensation til naboer omkring Udrej-
secenter Kærshovedgård har i perioden fra den 16. september 2024 til den 14. ok-
tober 2024 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Aalborg Lufthavn, Aarhus Erhverv/International Community, Aarhus Lufthavn, Ad-
vokatrådet (Advokatsamfundet), Amnesty Nu, Amnesty International, Asylret, BA-
RID
Board of Airline Representatives in Denmark, Billund Lufthavn, Bedsteforæl-
dre for Asyl, Brancheforeningen Dansk Luftfart (BDL) (under DI), By og Havn (Kø-
benhavns Havn), Børns Vilkår, Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Danes
Worldwide, Danmarks Biblioteksforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Danske Havne, Dansk Flygtningehjælp, Dan-
ske Rederier, Danske Shipping- og Havnevirksomheder (tidligere Danmarks Skibs-
mæglerforening), DFUNK
Dansk Flygtningehjælp Ungdom, Dansk Socialrådgiver-
forening, Danske Advokater, Datatilsynet, Den Danske Europabevægelse, Den Dan-
ske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke i Danmark, Det
Nationale Integrationsråd, DI (Dansk Industri), DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur,
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
Danish Aviation Association (ES-DAA), Es-
bjerg Lufthavn, Finans Danmark, Flygtningenævnet, Folkehøjskolernes Forening i
Side
1/11
Sags nr.
Akt-id
L 56a - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt (del 2), fra udlændinge- og integrationsministeren
Danmark, Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Færøernes landsstyre, GLS-A,
Naalakkersuisut (Grønlands landsstyre), HK/Danmark, Indvandrermedicinsk klinik,
Odense Universitetshospital, Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskeret-
tigheder, Kirkernes Integrationstjeneste, KL
Kommunernes Landsforening, Knud
Vilby (på vegne af Fredsfonden), Kvindernes Internationale Liga for Fred og Frihed
(Kvindefredsligaen), Københavns Byret, København Malmö Havn, Københavns Luft-
havn (CPH), Landsforeningen Adoption & Samfund, Landsforeningen af Forsvarsad-
vokater, Landsorganisation af kvindekrisecentre (LOKK), Mellemfolkeligt Samvirke,
Odense Lufthavn, Parliamentary Assembly of the Organization for Security and Co-
operation in Europe, Plums Fond for fred, økologi og bæredygtighed (Tidl. Freds-
fonden), Politiforbundet i Danmark, PRO-Vest, Præsidenten for Vestre Landsret,
Præsidenten for Østre Landsret, Refugees Welcome, Retspolitisk Forening, Røde
Kors, SOS Racisme, Sønderborg Lufthavn, Transportministeriet, Udlændingenæv-
net, UNHCR (Regional Representation for Northern Europe), Ældresagen, Ægteskab
uden grænser, 3 F og 3F Privat Service, Hotel og Restauration (3F PSHR).
Udlændinge- og Integrationsministeriet har modtaget høringssvar med bemærk-
ninger vedr. lovforslagets pkt. 2.6 og 2.7 fra:
Bedsteforælde for Asyl, Dansk Flygtningehjælp DRC, Foreningen af Udlændinge-
retsadvokater (FAU), Forsete
Rets- og kriminalpolitisk tænketank, Institut for
Menneskerettigheder, Mellemfolkeligt Samvirke, Refugees Welcome, Røde Kors og
SOS Racisme.
Følgende har afgivet høringssvar, men har ikke haft bemærkninger til lovudkastet
eller har ikke ønsket at udtale sig herom:
Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Danes Worldwide, Dansk Arbejdsgi-
verforening DA, Flygtningenævnet, Færøernes landsstyre, KL
Kommunernes
Landsforening, Københavns Byret på vegne af samtlige byretter, Præsidenten for
Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret og Udlændingenævnet.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter af indholdsmæssig karakter i de
modtagne høringssvar så vidt muligt opdelt efter den struktur, der er i lovforslagets
bemærkninger. Under hvert emneområde angives de enkelte myndigheders eller
organisationers hovedsynspunkter samt Udlændinge- og Integrationsministeriets
kommentarer hertil. Udlændinge- og Integrationsministeriets kommentarer til hø-
ringssvarene er anført i
kursiv.
Bemærkninger af teknisk og generel politisk karakter samt bemærkninger, der ikke
vedrører lovudkastet, indgår ikke i høringsoversigten. Udlændinge- og Integrations-
ministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samtlige synspunkter henvise til
høringssvarene, som er sendt til Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg.
Side
2/11
L 56a - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt (del 2), fra udlændinge- og integrationsministeren
2. Høringssvarene
2.2. Afskaffelse af opholdstilladelse som udsendelseshindret
2.2.1. Generelle bemærkninger
Dansk Flygtningehjælp DRC
har bemærket, at organisationen finder det skuffende,
at lovforslaget er blevet fremsat i Folketinget allerede inden udløbet af høringsfri-
sten, samt at det er sket med en forklaring om, at det ”ikke [er] forventningen, at
høringen vil give anledning til materielle ændringer”. At konkludere, at ”den almin-
delige høringsperiode på 4 uger er således ikke fraveget” synes næsten arrogant,
og at naboernes hurtige adgang til kompensation er vigtigere end en grundig og
demokratisk behandling af regler, der forringer rettigheder for mennesker i en svær
og fastlåst situation, er beklageligt.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har noteret sig bemærkningen fra Dansk
Flygtningehjælp DRC og kan hertil bemærke, at eventuelle forslag til ændringer af
lovforslaget, herunder på baggrund af høringssvarene, vil kunne fremsættes i for-
bindelse med 1. behandling af lovforslaget, som finder sted efter udløbet af hørings-
perioden på fire uger.
Forsete
Rets- og kriminalpolitisk tænketank
har anført, at organisationen er enig
i, at udlændinge, der har fået afslag på asyl, skal rejse hjem, hvis det er muligt, og
at der kontinuerligt og vedblivende bør arbejdes for at få udsendt alle udlændinge,
der ikke har ret til at opholde sig her i landet. Forsete finder dog, at for gruppen,
der ønsker at rejse hjem, bør et sådant arbejde ske gennem forhandlinger mellem
landene og ikke ved at afskaffe muligheden for midlertidig opholdstilladelse med
den konsekvens, at de pågældende kommer til at være i udsendelsesposition.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan hertil bemærke, at ministeriet kontinu-
erligt arbejder på
bl.a. i dialog med relevante modtagerlande
at sikre, at udlæn-
dinge uden lovligt ophold rejser hjem. Indsatsen med at bistå med hjemrejsen fort-
sætter uafhængigt af, at muligheden for at få opholdstilladelse efter udlændingelo-
vens § 9 c, stk. 2, afskaffes.
Dansk Flygtningehjælp DRC
har bemærket, at en ophævelse af udlændingelovens
§ 9 c, stk. 2, vil få betydelige negative konsekvenser, både menneskeligt, økonomisk
og administrativt, hvilket er yderst uhensigtsmæssigt. Dansk Flygtningehjælp DRC
opfordrer derfor til, at forslaget om ophævelse af udlændingelovens § 9 c, stk. 2,
trækkes tilbage. Som et alternativ til at bevare bestemmelsen i udlændingelovens
§ 9 c, stk. 2, i dens nuværende form, bemærker Dansk Flygtningehjælp DCR, at en
administrativt lettere mulighed vil være at øge længden på den periode, hvor ud-
sendelsen ikke har været mulig trods medvirken til f.eks. 2 eller 3 år. Organisationen
bemærkninger, at man til gengæld kunne gøre den tredje og vanskeligste betin-
gelse simplere, f.eks. ved at ændre reglerne til, at der meddeles opholdstilladelse
’medmindre en udsendelse er nært forestående’,
hvis udsendelsen trods medvir-
ken ikke har været muligt i 2 eller 3 år.
Side
3/11
L 56a - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt (del 2), fra udlændinge- og integrationsministeren
Forsete
Rets- og kriminalpolitisk tænketank
anbefaler, at der fastholdes en hjem-
mel i udlændingeloven, som gør det muligt
som hidtil
undtagelsesvist at med-
dele midlertidig opholdstilladelse til udlændinge, som fuldt ud samarbejder med
myndighederne om udsendelsen, men som pt. ikke kan udsendes pga. forhold i
modtagerlandet f.eks. fordi landet ikke vil acceptere, at de pågældende udlændinge
er statsborgere i landet eller af andre grunde ikke vil tage imod dem.
Institut for Menneskerettigheder
har bemærket, at situationen for udlændinge
med udsendelseshindringer, der er underlagt opholdspligt mv. på et udrejsecenter,
kan sammenlignes med situationen for udlændinge på tålt ophold med opholds-
pligt mv. på et udrejsecenter. Ingen af de to grupper udlændinge kan for tiden ud-
sendes. Det fremhæves i den forbindelse at Folketingets Ombudsmand i 2024 har
anført, at forholdene for udlændinge på tålt ophold på Kærshovedgård må anses
for meget belastende og begrænsende for grundlæggende livsførelse. Institut for
Menneskerettigheder anbefaler på den baggrund, at denne del af lovudkastet ikke
fremsættes for eller vedtages af Folketinget.
Mellemfolkeligt Samvirke
har bemærket, at man ser med bekymring på en afskaf-
felse af udlændingelovens § 9 c, stk. 2. Det er efter Mellemfolkeligt Samvirkes op-
fattelse bekymrende, hvis man med lovforslaget anerkender, at rettigheder kan
indskrænkes på basis af, at loven bevidst administreres så stramt, at den kan hæv-
des afskaffet af en tilmed ubegrundet argumentation om ressourcer.
Røde Kors
har bemærket, at det er en forkert vej at gå at afskaffe muligheden for
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 2. Det har i en årrække været
organisationens holdning, at anvendelsen af bestemmelsen burde udvides. Den op-
fattelse bygges på, at organisationen efter at have været operatør på asylcentre
ved, at lang opholdstid i asylcentersystemet har en alvorlig negativ indvirkning på
asylansøgeres mentale sundhed og trivsel. Røde Kors bemærker videre, at det er
dokumenteret, at lang opholdstid på asylcentre, uden mulighed for en afklaring om
fremtiden, kan føre til alvorlige psykiske problemer, såsom depression, angst og
posttraumatisk stress.
Røde Kors
har i forlængelse heraf bemærket, at den foreslåede retstilstand, der
bevidst lader mennesker opholde sig under vilkår, der er bevist skadelige, bør er-
stattes af en model, hvor muligheden for at få opholdstilladelse som udsendelses-
hindret opretholdes. Derudover bør indsatsen for at identificere de afviste asylan-
søgere, der medvirker og dermed er i målgruppen styrkes. Dette kan med fordel
suppleres med en forenkling af den nuværende procedure for at træffe afgørelser
i sagerne, hvorved det administrative ressourceforbrug kan lettes, som regeringen
ønsker det. Alternativt mener Røde kors, at den praktiske anvendelse af udlændin-
gelovens § 9 c, stk. 1, om ganske særlige grunde eller udlændingelovens § 9 b om
humanitært ophold bør udvides til også at kunne rumme de mennesker, som ellers
er i risiko for at få et årelangt eller måske endda et liv i udsendelsesposition.
SOS Racisme
foreslår, at § 9 c, stk. 2, nr. 1, forbliver, men at 2. og 3. nr. udgår,
således at § 9 c, stk. 2, får følgende ordlyd:
”Der
kan efter afgørelse fra Hjemrejse-
Side
4/11
L 56a - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt (del 2), fra udlændinge- og integrationsministeren
styrelsen om, at en udlænding er udsendelseshindret, som lægges til grund ved Ud-
lændingestyrelsens afgørelse af sagen, gives opholdstilladelse til en udlænding, der
er meddelt afslag på en ansøgning om opholdstilladelse efter § 7, hvis 1) udsendelse
af udlændingen, jf. hjemrejselovens § 1, ikke har været mulig straks efter et afslag
på asyl og i de næste 18 måneder.”
Som et alternativ hertil foreslår SOS Racisme
følgende affattelse:
”Hvis
en asylansøger ikke kan udsendes til hjemlandet umid-
delbart efter endeligt afslag på asyl, bør vedkommende have en midlertidig, subsi-
diær opholdstilladelse, under hvilken han/hun har ret til at arbejde og til at bo uden
for asylcentrene og have fuld adgang til sundhedsvæsenet. SOS Racisme foretræk-
ker at midlertidig opholdstilladelse gives straks.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har noteret sig bemærkningerne fra Dansk
flygtningehjælp DCR, Forsete, Institut for Menneskerettigheder, Mellemfolkeligt
Samvirke, Røde kors og SOS Racisme. Bemærkningerne har ikke givet anledning til
ændringer. Ministeriet bemærker hertil, at regeringen ønsker at føre en stram, an-
svarlig og konsekvent udlændingepolitik samt en proaktiv og fokuseret hjemrejse-
indsats. Det bemærkes i forlængelse heraf, at der er tale om personer, for hvem det
allerede er vurderet, at de ikke har et beskyttelsesbehov og ikke har ret til at opholde
sig i Danmark.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker endvidere, at hvis det i en kon-
kret sag vurderes, at det
f.eks. efter længere tids ophold i Danmark, på grund af
familiemæssige relationer, sygdom eller lignende
konkret vil være i strid med Dan-
marks internationale forpligtelser ikke at meddele en udlænding opholdstilladelse,
vil den pågældende kunne meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c,
stk. 1, om ganske særlige grunde.
2.2.2. Myndighedernes sagsbehandling efter udlændingelovens § 9 c, stk. 2.
Dansk Flygtningehjælp DRC
har bemærket, at de personer, der ender med at kunne
få en opholdstilladelse som udsendelseshindret, har samarbejdet om udsendelsen
gennem flere år
ofte ganske mange år. Samtidig er det Dansk flygtningehjælp
DRCs erfaring, at hvis der er tvivl om, hvorvidt en person faktisk gør hvad han eller
hun kan for at udrejse, så vil der blive truffet en afgørelse om ej-medvirken, og der
vil allerede af den grund ikke kunne meddeles opholdstilladelse efter § 9 c, stk. 2,
som udsendelseshindret. Dansk Flygtningehjælp DRC har endvidere bemærket, at
selvom kravet alene er
at udsendelse ’for tiden’ skal vurderes udsigtsløs,
er det or-
ganisationens erfaring, at der i praksis først meddeles opholdstilladelse, når udsen-
delsen vurderes permanent udsigtsløst.
Foreningen af Udlændingeretsadvokater (FAU)
har bemærket, at udlændingelo-
vens § 9 c, stk. 2, er en meget vigtig bestemmelse, og at årsagen til, at der er så få
som får meddelt opholdstilladelse efter bestemmelsen, er, at Hjemrejsestyrelsen
kontinuerligt forsøger at finde nye muligheder at udsende den pågældende på,
også selvom der er gået 18 måneder, hvor udlændinge har opfyldt alle kriterier.
FAU bemærker hertil, at foreningen er bekendt med sager, der har varet over 5-6
år som følge af, at Hjemrejsestyrelsen har trukket sagsbehandlingen ud.
Side
5/11
L 56a - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt (del 2), fra udlændinge- og integrationsministeren
Refugees Welcome
har bemærket, at det er de danske myndigheders forvaltning
af udlændingelovens § 9 c, stk. 2, som er forkert, når bestemmelsen kun har udløst
opholdstilladelse 18 gange de seneste 8 år. Organisationen bemærker hertil, at der
mellem 2012 og 2017 ikke var en eneste tilladelse. Refugees Welcome mener, at
det i de fleste sager vurderes, at udlændingene ikke medvirker, selvom de pågæl-
dende skriver under og deltager i diverse møder, samt at myndighederne selv efter
10 års manglende eller afvisende svar fra hjemlandets myndigheder, opretholder
en meget optimistisk tilgang på området, og stadig ikke mener, at det er udsigtsløst.
SOS Racisme
har bemærket, at muligheden for at blive meddelt opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9 c, stk. 2, er blevet administreret meget snævert, og det
er kun yderst sjældent blevet vurderet, at ”udsendelse efter de foreliggende oplys-
ninger for tiden må anses for udsigtsløs”.
I mange tilfælde er muligheden først ble-
vet brugt så sent, at de afviste og deres børn er nået at blive syge af uvished, ven-
tetid, meningsløshed og de hårde vilkår i centrene.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har noteret sig bemærkningerne fra Dansk
flygtningehjælp DCR, Foreningen af Udlændingeretsadvokater (FAU), Refugees
Welcome og SOS Racisme. Ministeriet kan hertil bemærke, at Hjemrejsestyrelsen
som myndighed er forpligtet til løbende at arbejde på at tilvejebringe udsendelses-
muligheder for udlændinge, der ikke har lovligt ophold i Danmark. Ministeriet be-
mærker endvidere, at sagerne vedr. udsendelseshindringer behandles i overens-
stemmelse med den til hver tid gældende cirkulæreskrivelse om behandling af sager
om opholdstilladelse på grund af udsendelseshindringer. Endelig bemærkes det, at
der alene træffes afgørelse om ej medvirken til udlændinge, hvor Hjemrejsestyrel-
sen vurderer, at der er tilstrækkelige argumenter for herfor, ligesom styrelsens af-
gørelser herom overholder de forvaltningsretlige forpligtelser og træffes på bag-
grund af konkrete og individuelle vurderinger.
2.2.3. Bemærkninger til lovforslagets forhold til Danmarks internationale forplig-
telser
Forsete
Rets- og kriminalpolitisk tænketank
har bemærket, at organisationen
fraråder en afskaffelse af muligheden for at få opholdstilladelse som udsendelses-
hindret, da ordningen efter organisationens vurdering vil resultere i sager, der er i
strid med Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) artikel 3.
Institut for Menneskerettigheder
har bemærket, at det efter instituttets opfattelse
vil være i strid med EMRK, herunder retten til privatliv i artikel 8, hvis en udlænding
med udsendelseshindringer
dvs. en udlændig hvor udsendelse for tiden er udsigt-
sløs trods samarbejde med Hjemrejsestyrelsen om udsendelsen
pålægges op-
holds-, underretnings-
og meldepligt på et udrejsecenter ”resten af deres liv.”
Mellemfolkeligt Samvirke
har bemærket, at lovforslaget vil ramme nogle af de
mest sårbare i samfundet, og at det bør tages i betragtning, at deres ophold med
lovforslaget kan risikere at være livsvarigt, og derved kan udvikle sig til at være i
strid med forbuddet om umenneskelig og nedværdigheden behandling i artikel 3 i
Side
6/11
L 56a - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt (del 2), fra udlændinge- og integrationsministeren
EMRK. Derudover bemærker Mellemfolkeligt Samvirke, at lovforslaget kan for-
stærke kompleksiteten for lovgivningen, hvilket kan have konsekvenser for, om de-
res retssikkerhed overholdes.
Refugges Welcome
har anført, at økonomiske hensyn aldrig kan retfærdiggøre, at
mennesker fratages deres basale rettigheder, såsom retten til privatliv og familieliv
(EMRK artikel 8) eller beskyttelsen mod umenneskelig eller nedværdigende be-
handling (EMRK artikel 3). Ved at anvende besparelser som hovedargument for at
afskaffe opholdstilladelse som udsendelseshindret sender regeringen et signal om,
at fiskale hensyn vejer tungere end individers menneskerettigheder.
Røde Kors
har bemærket, at Udlændinge- og Integrationsministeriet i forslagets
generelle bemærkninger nævner, at man er klar over, at den foreslåede ophævelse
af § 9 c, stk. 2, potentielt kan få den betydning, at nogle afviste asylansøgere kom-
mer til at være i udsendelsesposition resten af deres liv. Det finder Røde Kors ud
fra et humanitært perspektiv særdeles problematisk, særligt henset til, at der er
tale om en mindre gruppe af mennesker, der dokumenteret har gjort alt, hvad de
er blevet bedt om for at få deres udrejse muliggjort.
SOS Racisme
har bemærket, at lovforslaget efter organisationens opfattelse bryder
med artikel 8 i EMRK. Efter SOS Racismes overbevisning er tvungen opholdspligt på
et udrejsecenter f.eks. uforenelig med artikel 8, for der er intet privatliv og intet
familieliv.
Dansk Flygtningehjælp DRC
har bemærket, at det havde været ønskeligt, om for-
holdet til EMRK artikel 8 var nærmere belyst i lovforslagets bemærkninger.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker hertil, at der ikke er noget krav i
international ret om, at der skal meddeles en opholdstilladelse alene af den årsag,
at udsendelse, på trods af den pågældendes medvirken, ikke hidtil har kunnet lade
sig gøre og heller ikke vurderes mulig inden for den nærmeste fremtid. Det bemær-
kes i den forbindelse, at der er tale om personer, for hvem det allerede er vurderet,
at de ikke har et beskyttelsesbehov og ikke har ret til at opholde sig her i landet.
Ministeriet bemærker endvidere, at en udlænding
hvis det vil være i strid med
Danmarks internationale forpligtelser ikke at meddele en opholdstilladelse
f.eks.
vil kunne få en humanitær opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 b eller op-
holdstilladelse efter § 9 c, stk. 1, hvis ganske særlige grunde gør sig gældende. Det
ændrer dette lovforslag ikke på.
For så vidt angår kontrolforpligtelser bemærker Udlændinge- og Integrationsmini-
steriet, at afviste asylansøgere, der medvirker til hjemrejsen, ikke vil være pålagt
opholds- og meldepligt efter hjemrejseloven.
2.2.4. Bemærkninger til lovforslagets økonomiske konsekvenser
Dansk Flygtningehjælp DRC
har bemærket, at måden hvorpå ressourceforbruget
er opgjort på i lovforslaget indeholder flere alvorlige fejl. Dansk Flygtningehjælp
Side
7/11
L 56a - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt (del 2), fra udlændinge- og integrationsministeren
DRC finder, at det er en fejl alene at holde ressourceforbruget op mod antallet af
opholdstilladelser, ligesom de er uforstående over for, at ressourceforbruget til
sagsbehandlingen skulle være meget stort, idet sagsbehandlingen generelt ikke
burde være meget tidskrævende opgave, da den ligger i direkte forlængelse af det
udsendelsesarbejde, der må antages at være i gang kontinuerligt i Hjemrejsestyrel-
sen.
Mellemfolkeligt Samvirke
har bemærket, at det i lovforslaget oplyses, at der i alt
var 18 udsendelseshindrede, der fik opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9
c, stk. 2, i perioden fra 2016 til og med 2. kvartal i 2024. Med fokus på økonomi kan
det efter organisationens opfattelse omvendt hævdes, at man netop burde bevare
§ 9 c, stk. 2, i udlændingeloven, da så få ressourcer potentielt kan føre til flere op-
holdstilladelser, så flere kan forsørge sig selv og dermed mindske den økonomiske
byrde til udrejsecentre.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker hertil, at Hjemrejsestyrelsen
selvom der meddeles et meget lavt antal opholdstilladelser til udsendelseshindrede
efter bestemmelsen
af egen drift skal foretage realitetsbehandling og træffe af-
gørelse i alle sager vedrørende udlændinge, der har fået afslag på opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 7, og som har været i udsendelsesposition i 18 måneder.
Ministeriet bemærker endvidere, at der er tale om udlændinge, for hvem det alle-
rede er vurderet, at de ikke har ret til at opholde sig i landet. Regeringen ønsker at
føre en stram, ansvarlig og konsekvent udlændingepolitik samt en proaktiv og foku-
seret hjemrejseindsats. Regeringen mener derfor, at der ikke bør gives opholdstilla-
delse til udlændinge uden lovligt ophold, fordi de har været i udsendelsesposition i
minimum 18 måneder, medvirker ved udsendelsesbestræbelserne, og hvor udsen-
delse for tiden må anses for udsigtsløs, alene af den årsag, at eksempelvis modta-
gerlandet nægter at tage imod de pågældende.
Bedsteforældre for Asyl
har bemærket, at det at være i udsendelsesposition er ens-
betydende med at være henvist til ophold i et udrejsecenter, hvilket er en perma-
nent udgift. Bedsteforældre for Asyl mener desuden, at muligheden for at blive
meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 2, bør opretholdes,
idet det vil mindske udgifterne til at importere arbejdskraft fra fjerne lande, hvis i
stedet udnyttede den arbejdskraft og de kompetencer der allerede findes i de dan-
ske asyl- og udrejsecentre.
Dansk Flygtningehjælp DRC
har bemærket, at en ophævelse af udlændingelovens
§ 9 c, stk. 2, vil få betydelige negative konsekvenser, både menneskeligt, økonomisk
og administrativt. I den forbindelse bemærkes det, at der synes at mangle en vur-
dering af
eller som minimum nogle overvejelser om
hvilke administrative og
økonomiske konsekvenser det vil have, hvis afviste asylansøgere, som ellers kunne
have fået en opholdstilladelse og dermed en mulighed for at forsørge sig selv og
bidrage til det danske samfund, i stedet skal bo på et asylcenter og forsørges af
Udlændingestyrelsen på ubestemt tid. En situation de i øvrigt risikerer at blive syge
af, hvilket så har yderligere både økonomiske og administrative, samt menneskelige
Side
8/11
L 56a - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt (del 2), fra udlændinge- og integrationsministeren
konsekvenser og som på et tidspunkt må formodes at kunne udgøre en krænkelse
af den enkeltes ret til privat- og familieliv som beskyttet af den EMRK artikel 8.
Institut for Menneskerettigheder
har bemærket, at der efter instituttets opfattelse
bør sættes spørgsmålstegn ved, om den opnåede besparelse på 1,8 årsværk står
mål med de betydelige negative konsekvenser for de berørte udlændinge. De vil
med vedtagelsen af denne del af lovudkastet efter instituttets opfattelse som ud-
gangspunkt fortsat være pålagt opholds-, underretnings- og meldepligt på et udrej-
secenter under svære og restriktive forhold uden mulighed for at arbejde eller un-
dervisning. Det sker på trods af at udsendelsen, efter Hjemrejsestyrelsens opfat-
telse, for tiden er udsigtsløs, og de pågældende udlændinge fuldt ud samarbejder
med Hjemrejsestyrelsen om udsendelsen.
Mellemfolkeligt Samvirke
har bemærket, at argumentationen om besparelsen på
1,8 i årsværk falder til jorden over for de omkostninger til udrejsecentre på cirka
350.000 kr. om året pr. ophold, hvor Mellemfolkeligt Samvirke forventer, at berørte
personer skal opholde sig livsvarigt som konsekvens af fremsendte lovforslag. Det
bemærkes endvidere, at det er misvisende ikke at medregne de samfundsmæssige
og økonomiske fordele, der følger med opholdstilladelse, der både indebærer at
kunne forsørge sig selv og bidrage til samfundet.
Refugges Welcome
har bemærket, at det er problematisk og misvisende at kalde
lovforslaget for en besparelse, når man ser på de langsigtede omkostninger. Perso-
ner på udrejsecentre har ikke mulighed for at arbejde og forsørge sig selv, hvilket
betyder, at staten fortsat skal dække deres basale behov, herunder bolig, mad og
sundhedsydelser. Langvarige ophold fører ofte til sociale og psykiske problemer,
hvilket øger sundhedsudgifterne for disse personer. Lovforslaget vil derfor snarere
skabe større økonomiske byrder for staten, samtidig med at det vil påføre de be-
rørte personer og deres familier yderligere lidelser.
SOS Racisme
har bemærket, at det ville være billigere og bedre for Danmark og for
den pågældende
hvis Danmark gav ham/hende ophold, herunder: ret til uddan-
nelse, til arbejde, til at gifte sig, bo sammen med sin familie, til egen bolig. For hver
ufaglært der kommer i arbejde, tjener Danmark mindst cirka 150.000 kr. om året,
og for hver, der ikke skal bevogtes på et udrejsecenter og presses af Hjemrejsesty-
relsen sparer Danmark 350.000 kr. om året. For hver i et udrejsecenter, der arre-
steres og fængsles
fx for ikke at gennemføre en pligt, koster det Danmark cirka 1
million kr. om året, ligesom de straffede tillægges en bøde på 30.000 kr. i sagsom-
kostninger for hver gang, de straffes for at have overtrådt en pligt.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker indledningsvis hertil, at det for
så vidt angår afviste asylansøgere alene er udlændinge, som ikke medvirker til deres
hjemrejse, der som udgangspunkt pålægges opholds- og meldepligt. Afviste asylan-
søgere, der medvirker til hjemrejsen, og som dermed efter 18 måneder vil kunne
være målgruppen for en opholdstilladelse som udsendelseshindret, vil således ikke
være pålagt kontrolforpligtelser efter hjemrejseloven.
Side
9/11
L 56a - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt (del 2), fra udlændinge- og integrationsministeren
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker i forlængelse heraf, at der selv-
følgelig er en væsentlig årlig udgift forbundet med indkvartering på et udrejsecen-
ter. Ministeriet har imidlertid ikke mulighed for at vurdere, i hvilket omfang en ud-
lænding, som kunne have fået en opholdstilladelse som udsendelseshindret, ville
kunne bidrage positivt eller negativt til samfundsøkonomien. For de ganske få ud-
lændinge
der
som følge af afskaffelsen af ordningen
fortsat vil skulle været ind-
kvarteret kan Udlændinge- og Integrationsministeriet således ikke regne på, i hvil-
ket omfang det vil medføre nettopositive eller -negative økonomiske konsekvenser,
at de pågældende udlændinge forbliver indkvarteret frem for at have lovligt ophold
i Danmark.
Dansk Flygtningehjælp DRC
har derudover bemærket, at der mangler en vurdering
af, om den foreslåede ændring risikerer at føre til, at færre afviste asylansøgere
samarbejder, hvilket måske vil medføre færre frivillige udsendelser og flere afviste
asylansøgere på de meget dyre udrejsecentre. Opholdet på et udrejsecenter er i sig
selv ganske omkostningstungt
også i sammenligning med et almindeligt asylcen-
ter. Erfaringen i Dansk Flygtningehjælp DRC er, at udsigten til at man måske en dag
kan få en opholdstilladelse, hvis udsendelse viser sig helt umuligt, kan være en med-
virkende årsag til, at nogle afviste asylansøgere vælger at samarbejde om udsen-
delsen.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker hertil, en udlænding, der med-
virker til sin hjemrejse, fortsat vil f.eks. have adgang til hjemrejseforberedende un-
dervisning og aktivering, mulighed for forlængelse af udrejsefristen, herunder i til-
fælde, hvor et familiemedlem rejser i forvejen og forbereder familiens hjemkomst
(go prepare-ordningen), samt muligheden for, at vedkommende ikke meddeles et
indrejseforbud for manglende overholdelse af udrejsefristen. Hertil kommer mulig-
hederne for at modtage hjemrejsestøtte på op til 20.000 kr. pr. person ved medvir-
ken til hjemrejsen. Omvendt vil afviste asylansøgere, som ikke medvirker til deres
hjemrejse, som udgangspunkt blive pålagt opholds- og meldepligt.
Ministeriet bemærker endvidere, at det er et bærende princip i ethvert retssamfund,
at myndighedernes afgørelser efterkommes. Derfor er det også kun rimeligt at for-
vente, at udlændinge, som har fået afslag på en opholdstilladelse i Danmark, alene
af den grund samarbejder med myndighederne om deres hjemrejse.
2.3. Ændring af reglerne om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter
Kærshovedgård
Bedsteforældre for Asyl
har bemærket, at lovforslaget bør trækkes tilbage, idet
kriminaliteten i området omkring Udrejsecenter Kærshovedgård er faldet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har noteret sig bemærkningerne fra Bed-
steforældre for Asyl, som ikke giver anledning til ændringer af lovforslaget.
SOS Racisme
har anført, at organisationen er uenig i, at naboerne til Udrejsecenter
Kærshovedgård skal kompenseres og anfører, at de indkvarterede udlændinge bør
Side
10/11
L 56a - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt (del 2), fra udlændinge- og integrationsministeren
kompenseres for de særligt belastende forhold, som bl.a. har medført dårlige psy-
kisk helbred, stigning i vold på udrejsecentret m.v.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har noteret sig bemærkningerne fra SOS
Racisme, som ikke giver anledning til ændringer af lovforslaget.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
Lovforslagets del 2.6 og 2.7 adskiller sig herefter, foruden mindre tekniske og re-
daktionelle ændringer, ikke fra det udkast, der har været sendt i høring.
Side
11/11