Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
L 56 Bilag 2, L 56 A Bilag 2, L 56 B Bilag 2, L 56 C Bilag 2
Offentligt
2923962_0001.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
UIM ([email protected])
Laura Nannestad Treu ([email protected])
Jan Hempel (Jan. [email protected])
TVS: Ekstern høring
Forslag til lov
om ændring af udlændingeloven (EU samarbejdet om
-
Schengensamarbejde
E-mailtitel: TVS: Ekstern høring Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (EU samarbejdet om
Schengensamarbejde (Ul M Id: 2768318)
16-07-2024 09:27
Sendt:
Udkast til lovforslag om ændring af udlændingeloven.pdf; Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf;
Bilag:
-
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet.
Politiforbundet har ingen bemærkninger til høringen.
Politiforbundets jr. nr. 2024-00773.
Med venlig hilsen
Jan Hempel
Forbundssekretær
(
P 0 L I T
j
Gammel Kongevej 60, 11. sal
DK-1850 Frederiksberg
Tlf.
+45 3345 5965
mailipolitiforbundet.dk
FORUNDT
%SI.—,
:.,
E-mail
Politiforbundet passer på dine data. Læs mere om vores behandling af dine oplysninger her https:!/www.politiforbundet.dwom
poudet/porbunddkytteisespDiltik
Denne e-mail fra Politiforbun det kan indeholde fortroligt materiale. E-mailen er kun beregnet for ovennævnte modtager(e). Hvis du har modtaget e
mailen ved en fejl, beder vi dig venligst kontakte afsenderen og i øvrigt slette e-mailen, inkl, eventuelle kopier og vedhæftede dokumenter.
På forhånd tak
Henvendelser kan rettes skriftligt til Politiforbundet. Der kan sendes sikkert til mil@po1ititorbiinLdk. Det forudsætter dog, at du selv har adgang
til at sende fra sikkermail.
Fra: Merethe Bjerager
<n1eh@uLrndk>
Sendt: 15. juli 2024 12:20
Til: Aalborg Lufthavn
<[email protected]>;
International Community
/
Erhverv Aarhus
<[email protected]>;
Aarhus Lufthavn <[email protected]>; Advokatrådet (Advokatsamfundet)
<[email protected]
n.d.et.çllç>; Amnesty
International
<amnestt@amnastydk>;
Asylret
<[email protected]>;
BARID Board of Airlines Representatives in
Denmark <[email protected]>; Billund Lufthavn
<[email protected]>;
Bedsteforældre for Asyl
<[email protected]>;
[email protected]; Børns Vilkår <bornsv[[[email protected][l.karjik>;
Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU <into@cfurnet,dk>; Danes Worldwide
<da
es@danesdk>;
Danmarks
Biblioteksforening <db@_dbdk>; Danmarks Rejsebureau Forening <[email protected]>; Dansk Arbejdsgiverforening
<da@&dk>; Dansk Erhverv <hoerIngssager.@danskerhvervdk>; Danske Havne
<dariskehaineçianikehavnecIk>;
Dansk Flygtningehjælp <[email protected]>; Danske Rederier <[email protected]>; Danske Shipping- og
Havnevirksomheder
<dshi@dLdk>;
Dansk Flygtningehjælp Ungdom
<[email protected]>;
Dansk Socialrådgiverforening
<ds@socia[rdgdP;
Danske Advokater <[email protected]>; Datatilsynet <[email protected]>; Den Danske
Europabevægelse <eubev@eubev,dk>; Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder
<main@helsiniir
komteen.dk>; Den Katolske Kirke i Danmark, Helle Jørgensen <hjorkatolsk.dk>; Det Nationale Integrationsråd
<dn[r@sirLdk>; Dansk Industri <[email protected]>; DIGNITY Dansk Institut Mod Tortur <[email protected]>;
Erhvervsflyvningens Sammenslutning <es@fsc[aa.dk>; Erhvervsministeriet <eincerndk>; Erhvervsstyrelsen
<ersterstdk>; Esbjerg Lufthavn <ehj@esbjergairportdk>; Finans Danmark <[email protected]>;
Flygtningenævnet <flnfIn.dk>; Folkehøjskolernes Forening i Danmark <koritor@fftLdk>; Advokat Jytte Lindgård
<jlnhglawdk>; Færøernes landsstyre
<hto@tinganeJo>;
[email protected]; Gartneri-, Land- og
Skovbrugets
Arbejdsgivere
<[email protected]>;
Grønlands landsstyre Naalakkersuisut
<[email protected][>;
Naalakkersuisut (Grønlands Iandsstyre)
<[email protected]>;
Hjemrejsestyrelsen <I
[email protected]>;
HK/Danmark
<hk@hkdk>;
HK/Danmark JUR
<[email protected]>;
Odense Universitetshospital
Indvandrermedicinsk Klinik
<moj-ten,[email protected]çjk>; Odense Universitetshospital
Indvandrermedicinsk Klinik <[email protected]>;
-
-
-
-
-
L 56 - 2024-25 - Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt (del 1), fra udlændinge- og integrationsministeren
2923962_0002.png
Indvandrerrådgivningen <[email protected]>; Institut for Menneskerettigheder
<info@iiumnrightsdk>; Kirkernes Integrationstjeneste <info@kit-danmark,dk>; KL Kommunernes Landsforening
<kI@kLdk>; [email protected]; Kvindernes Internationale Liga for Fred og Frihed <wilpfdk@gmaiLcorn>; Københavns
Byret <[email protected]>; Københavns Lufthavn <[email protected]>; Landsforeningen Adoption og
Samfund <[email protected]>; Landsforeningen af Forsvarsadvokater <[email protected]>;
Landsorganisation af kvindekrisecentre (LOKK) <[email protected]>; Mellemfolkeligt Samvirke <[email protected]>;
Odense Lufthavn <[email protected]>; Parliamentary Assembly of the Organization for Security an Cooperation in
Europe <[email protected]>; Plums Fond for Fred, Økologi og Bæredygtighed [email protected]>;
Politiforbundet <mailpolitiforbundet.dk>; Politiforbundet <[email protected]>; PRO-Vest
<[email protected]>; Vestre Landsret <[email protected]>; Østre Landsret <[email protected]>; Refugees
Welcome <[email protected]>; Retspolitisk Forening <formand@retspolitik.çlk>; kse
[email protected]; Dansk Røde Kors <[email protected]>; Styrelsen for International Rekruttering og
Integration <siri@sirLdk>; SOS mod Racisme <[email protected]>, Sønderborg Lufthavn <post@sonderborg
hfthm.dk>; Transportministeriet <[email protected]>; Udlændingenævnet <[email protected]>; UNHCR Regional
Representation for Northern Europe <[email protected]>; Udlændingestyrelsen <[email protected]>; Ældre Sagen
<[email protected]>; Ægteskab Uden Grænser <[email protected]>; 3F
<[email protected]>; 3F Privat Service, Hotel og Restauration (3F PSHR) <thorki[[email protected]>;
-
cnipxt@cmprtcom
Emne: Ekstern høring Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (EU samarbejdet om Schengensamarbejde
(UIM ld: 2768318)
-
Hermed fremsender Udlændinge- og Integrationsministeriet høring over udkast til forslag til lov om
ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af rådsafgørelse om Cyperns anvendelse af
Schengeninformationssystemet (515) samt rådsafgørelse om Bulgariens og Rumæniens fulde anvendelse
af Schengenreglerne, beregning af kortvarigt ophold i Schengenområdet, på Færøerne og i Grønland som
følge af ind- og udrejsesystemet (EES), tidsbegrænsning af indrejseforbud for udlændinge omfattet af
udsendelsesdirektivet, pligt til afgivelse af biometriske oplysninger til brug for ind- og udrejsesystemet og
ændring af reglerne om indberetning i SIS m.v.).
Frist for eventuelle bemærkninger er senest
fredag
d.
23. august 2024,
bemærkningerne sendes til
i.iini@uim.çik og [email protected] med henvisning til j,nr. 2024-5642.
Med venlig hilsen
Merethe Bjerager
Chefsekretær
Asyl- og Opholdsafdelingerne
Udlændinge- og Integrationsministeriet
DK-12 16 København K
Telefon: +45 6198 4000
e-mail: [email protected]
https://u rI 12. mai lanyonenetJscan ner?m=lsTl pO-0001Y6-4v&d=4%7Cmail%2F90%2F1721038800%2FlsTlpO-0001Y6-
4v%lCin 12h%7C57e 1b682%7C25933027%7C13345177%7C6694F7FACCF4A7DD7846C44BAC1C8078&o=. .wwkimdw
u&sksSCjjr8YZP8l Mg EcWXsssfNzg
L 56 - 2024-25 - Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt (del 1), fra udlændinge- og integrationsministeren
2923962_0003.png
Til:
Fra:
Titel:
UIM ([email protected]), Laura Nannestad Treu ([email protected])
UNHCR Regional Representation for Northern Europe ([email protected])
RE: 2024-5642.-Ekstern høring Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (EU samarbejdet om
Schengensamarbejde
E-mailtitel:
RE: 2024-5642.-Ekstern høring Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (EU samarbejdet om
Schengensamarbejde (UIM Id: 2768318)
26-07-2024 15:27
Sendt:
-
-
[EKSTERN E-MAIL] Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er sikre,
medmindre du stoler på afsenderen.
Dear Sir/Madam,
Ifl reference to hearing number 2024-5642, UNHCR’s Representation for the Nordic and Baltic Countries (RNB)
wishes to thank the Ministry of Immigration and Integration for sharing this hearing with our Office for comments.
UNHCR remains grateful for the good partnership and cooperation with the Ministry.
We have reviewed the draft and will not be commenting on the hearing.
Yours sincerely,
UNHCR Representation for the Nordic and Baltic Countries
Sveavägen 166, Floor 15, 113 46, Stockholm, Sweden
Office:
+
46 (0)10 101 28 00
www.unhcr.orcjlneu I Facebook I Twitter
) UNHCR
‘—
Vi.’ UN
Açny
From:
UNHCR Stockholm Sweden <swest@unficrmg>
Sent: Monday, July 15, 2024 2:49 PM
To: Rania Elgindy <e1g[[email protected]>
Cc: Gisela Thater <[email protected]>; Yolande Ditewig <[email protected]>; Annika Vivi Elene Sandlund
<sandIujic[@unbcrosg>
Subject:
FW: Ekstern høring Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (EU samarbejdet om
Schengensamarbejde (UIM ld: 2768318)
Importance: High
-
From:
Merethe Bjerager <meb@uimdk>
Sent: Monday, July 15, 2024 12:20 PM
To:
Aalborg Lufthavn
<info@aaLdk>;
International Community
/
Erhverv Aarhus
<irifo[atemationa1coinmunity.dk>;
Aa rh us Lufthavn
<[email protected]>;
Advokatrådet (Advokatsamfundet) <[email protected]>; Amnesty
International <arnnesty@miiestydk>; Asylret <irifo_@asy[izetdk>; BARID Board of Airlines Representatives in
Denmark <[email protected]>; Billund Lufthavn <info@blLdk>; Bedsteforældre for Asyl
<styregruppen@bedstefraekireforasyLdk>;
[email protected];
Børns Vilkår <bcrnsviikaiz@bornsvi1kaidk>;
Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU <[email protected]>; Danes Worldwide <[email protected]>; Danmarks
Biblioteksforening <db@dbdk>; Danmarks Rejsebureau Forening <[email protected]>; Dansk Arbejdsgiverforening
<[email protected]>; Dansk Erhverv <hoeringssagerdariskerhverv.dk>; Danske Havne <dariskehavne@danskehavnedk>;
Dansk Flygtningehjælp <[email protected]>; Danske Rederier <[email protected]>; Danske Shipping- og
Havnevirksomheder
<dshv@dkdk>;
Dansk Flygtningehjælp Ungdom <[email protected]>; Dansk Socialrådgiverforening
<[email protected]>; Danske Advokater <mai[@danskeacbzokatr,.dk>; Datatilsynet <dt@datati!synetdk>; Den Danske
Europabevægelse <[email protected]>; Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder <rnan@he[sinki
koiniteend1ç>; Den Katolske Kirke i Danmark, Helle Jørgensen <hfor@katoIskdk>; Det Nationale Integrationsråd
-
L 56 - 2024-25 - Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt (del 1), fra udlændinge- og integrationsministeren
2923962_0004.png
<[email protected]>; Dansk Industri <[email protected]>; DIGNITY Dansk Institut Mod Tortur <[email protected]>;
Erhvervsflyvningens Sammenslutning <es es-daa.dk>; Erhvervsministeriet <em@emrik>; Erhvervsstyrelsen
<ersterstdk>; Esbjerg Lufthavn <ebj@ebjergairportdk>; Finans Danmark <[email protected]>;
Flygtningenævnet <fIn@flndk>; Folkehøjskolernes Forening i Danmark <kontor@ffcLdk>; Advokat Jytte Lindgård
<[email protected]>; Færøernes landsstyre <infotinganes.fo>; faroeislands.fo@tinganesJo; Gartneri-, Land- og
Skovbrugets Arbejdsgivere <intoIglsa,dk>; Grønlands landsstyre Naalakkersuisut <[email protected]>;
Naalakkersuisut (Grønlands landsstyre) <[email protected]>; Hjemrejsestyrelsen <hjemst@hjemstdk>; HK/Danmark
<[email protected]>; HK/Danmark JUR <jurkom@hkdk>; Odense Universitetshospital Indvandrermedicinsk Klinik
<[email protected]>; Odense Universitetshospital Indvandrermedicinsk Klinik <ode.grsyd.dk>;
lndvandrerrådgivningen <[email protected]>; Institut for Menneskerettigheder
<infohurnanrights.dk>; Kirkernes lntegrationstjeneste <[email protected]>; KL Kommunernes Landsforening
<kl@jLclk>; [email protected]; Kvindernes Internationale Liga for Fred og Frihed <[email protected]>; Københavns
Byret <[email protected]>; Københavns Lufthavn <[email protected]>; Landsforeningen Adoption og
Samfund <[email protected]>; Landsforeningen af Forsva rsadvokater <pt@ strafferetsadvokaten.d k>;
Landsorganisation af kvindekrisecentre (LOKK) <[email protected]>; Mellemfolkeligt Samvirke <ms@rnsdk>;
Odense Lufthavn <[email protected]>; Parliamentary Assembly of the Organization for Security an Cooperation in
Europe <[email protected]>; Plums Fond for Fred, Økologi og Bæredygtighed <[email protected]>;
Politiforbundet i Danmark <[email protected]>; Politiforbundet <[email protected]>; PRO-Vest
<[email protected]>; Vestre Landsret <[email protected]>; Østre Landsret <[email protected]>; Refugees
Welcome <[email protected]>; Retspolitisk Forening <[email protected]>; ks
[email protected]; Dansk Røde Kors <[email protected]>; Styrelsen for International Rekruttering og
Integration <[email protected]>; SOS mod Racisme <[email protected]>; Sønderborg Lufthavn <post@sonderborg
Iufthavndk>; Transportministeriet <trm@trmdk>; Udlændingenævnet <[email protected]>; UNHCR Stockholm Sweden
<[email protected]>; Udlændingestyrelsen <[email protected]>; Ældre Sagen <aeldresagn@aeldresagendk>; Ægteskab
Uden Grænser <[email protected]>; 3F <horingshenvendeIser@3fdk>; 3F Privat Service, Hotel og
Restauration (3F PSHR) <thorkild.hay@3Ldiç>; [email protected]
Subject:
Ekstern høring Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (EU samarbejdet om Schengensamarbejde
-
-
-
-
-
-
(UIM Id: 2768318)
You dont often get email from mebuim.dk. Learn why this is
important
Hermed fremsender Udlændinge- og Integrationsministeriet høring over udkast til forslag til lov om
ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af rådsafgørelse om Cyperns anvendelse af
Schengeninformationssystemet (5(S) samt rådsafgørelse om Bulgariens og Rumæniens fulde anvendelse
af Schengenreglerne, beregning af kortvarigt ophold i Schengenområdet, på Færøerne og i Grønland som
følge af ind- og udrejsesystemet (EES), tidsbegrænsning af indrejseforbud for udlændinge omfattet af
udsendelsesdirektivet, pligt til afgivelse af biometriske oplysninger til brug for ind- og udrejsesystemet og
ændring af reglerne om indberetning i SIS m.v.).
I
Attention: This email is from an external sender. Please be careful with any links or attactiments.
Frist for eventuelle bemærkninger er senest
fredag d. 23. august 2024,
bemærkningerne sendes til
[email protected] og Iant@uimdk med henvisning til jnr. 2024-5642.
Med venlig hilsen
Merethe Bjerager
Chef sekretær
Asyl- og Opholdsafdelingerne
Udlændinge- og Integrationsministeriet
DK-1216 København K
Telefon: +45 6198 4000
e-maiI: [email protected]
L 56 - 2024-25 - Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt (del 1), fra udlændinge- og integrationsministeren
2923962_0005.png
www. u i m d k
L 56 - 2024-25 - Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt (del 1), fra udlændinge- og integrationsministeren
2923962_0006.png
Til:
Cc:
UIM ([email protected]), Laura Nannestad Treu ([email protected])
Domstolsstyrelsen ([email protected]), østre Landsret ([email protected]), Anders
Raagaard Contact (AndersRaagaardVestreLandsret.dk), Carsten Kristian Voilmer
([email protected]), Christian Schou ([email protected]), Helle Fløystrup
([email protected]), Henrik Gj ørup ([email protected]), Karen Thegen ([email protected]), Laila Nitschke
([email protected]), Malene Urup ([email protected]), Martin Møller-Heuer ([email protected]), Mette
Fuglsang Mortensen ([email protected]), Mikael Sjäberg ([email protected]), Nikolaj Aarø
Hansen ([email protected]), Peter Ulrik Urskov ([email protected]), Rikke Holler (Contact ([email protected]),
Steen Friis Nielsen ([email protected]), Trine Poulsen ([email protected])
Fra:
[email protected] ([email protected])
Titel: Høringssvar fra Vestre Landsret lov om ændring af udlændingeloven ønsker ikke at udtale sig
Sendt: 30-07-2024 10:12
Bilag: Høringssvar fra Vestre Landsret.pdf;
-
-
-
Med venlig hilsen
Lars B Olesen
Kontorfuld mægtig
Vestre Landsret
Sekretariatet
Asmildklostervej 21
8800 Viborg.
Tlf.:
+
45 99 68 80 00
wLe1reLandsretk
L 56 - 2024-25 - Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt (del 1), fra udlændinge- og integrationsministeren
2923962_0007.png
Vestre
Landsret
Præsidenten
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt pr. mail til uimuim.dk og lant(auim.dk
Sagsbehandler: Lars B Olesen
30. juli 2024
J.nr.: 24/18374-2
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ved brev af 15. juli 2024 (sagsnr. 2024-5642) anmodet om
eventuelle bemærkninger til høring over udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Gennemførelse af rådsafgørelse om Cyperns anvendelse af Schengeninformationssystemet (SfS)
samt rådsafgørelse om Bulgariens og Rumæniens fulde anvendelse af Schengenreglerne, beregning
af kortvarigt ophold i Schengenområdet, på Færøerne og i Grønland som følge af ind- og
udrejsesystemet (EES), tidsbegrænsning af indrejseforbud for udlændinge omfattet af
udsendelsesdirektivet, pligt til afgivelse af biometriske oplysninger til brug for ind- og udrejsesystemet
og ændring af reglerne om indberetning i
SIS
mv.).
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Med venlig hilsen
Jens Røn
Vestre Landsret
Asmildklostervej 21
8800 Viborg
Telefon 99 68 80 00
CVR-NR. 21659509
EAN. NR. 5798000161221
postvestrelandsret.dk
L 56 - 2024-25 - Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt (del 1), fra udlændinge- og integrationsministeren
2923962_0008.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
UIM (uimEuim.dk), Laura Nannestad Treu ([email protected])
Elinborg Apol (elinborgaImr.fo)
j.nr. 2024-5642
06-08-2024 16:19
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet, Asyl- og Opholdsafdelingerne
Færøernes Landsstyre har faet tilsendt i boring “Forslag til lov om ændring afudlændingeloven
(Gennemførelse afrådsafgørelse
om
Cyperns anvendelse af Schengeninformationssystemet (SIS) samt
rådsafgørelse om Bulgariens og Rumæniens fulde anvendelse af Schengenreglerne, beregning af kortvarigt
ophold i
Schengenområdet, på Færøerne og i Grønland som følge af ind- og udrejsesystemet (EES), tidsbegrænsning
afindrejseforbud for udlændinge omfattet afudsendelsesdirektivet, pligt til afgivelse afbiometriske
oplysninger til brng for ind- og udrejsesystemet og ændring af reglerne om indberetning i
SIS
m.v.)
Ifølge lovudkastets
§
3 skal loven ikke gælde direkte for Færøerne, men loven kan senere ved kongelig
anordning helt eller delvist sættes i kraft for Færøerne, såfremt færøske myndigheder anmoder herom.
Færøernes Landsstyre tager dette til efterretning og har på nuværende tidspunkt ikke andre bemærkninger til
lovforslaget.
Vinarliga I Kind regards
Elinborg Apol
Fulltrûi / Advisor
Mobile: +298 595711
[email protected]
LØGMÅLARADID
tir
Logmålaråôiô
Gongin 7
Postrùm 377
FC-i 10 Tôrshavn
+298 358080
www. lmr.fo
L 56 - 2024-25 - Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt (del 1), fra udlændinge- og integrationsministeren
2923962_0009.png
Til:
UIM ([email protected]), Laura Nannestad Treu ([email protected]), Domstolsstyrelsen ([email protected]), Alex
Elisiussen ([email protected]), Anders Herping Nielsen ([email protected]), Anni Højmark
([email protected]), Betina Heldmann ([email protected]), Christian Lundblad ([email protected]), Christian
Schou ([email protected]), Elisabet Michelsen ([email protected]), Helle Fløystrup ([email protected]),
Henning Larsen ([email protected]), Henrik Engell Rhod ([email protected]), Henrik Gjørup ([email protected]),
Henrik Johnsen ([email protected]), Jørgen Lougart ([email protected]), Karen Thegen ([email protected]),
Laila Nitschke ([email protected]), Mads Bundgaard Larsen (MadsBundgaardLarsen©Shret.dk), Malene Urup
([email protected]), Martin Møller-Heuer ([email protected]), Mette Fuglsang Mortensen
([email protected]), Peter Ulrik Urskov ([email protected]), Rasmus Damm ([email protected]), Rikke Holler
(Contact ([email protected]), Steen Friis Nielsen ([email protected]), Susanne Skotte Wied
([email protected]), Trine Poulsen ([email protected]), Carsten Kristian Vollmer
([email protected]), Jens Røn ([email protected])
Malene Welin ([email protected])
Fra:
Titel: Høringssvar Jnr. 2024-5642 ønsker ikke at udtale sig
Sendt: 13-08-2024 09:25
Bilag: Scannet dokument 240813 08_48_43.pdf;
-
-
Med venlig hilsen
Malene Welin
kontorfuldmægtig
Direkte: 99687015
[email protected]
Københavns Byret
administrationsafdelingen
Domhuset,
Nytorv
1450
København K.
Tlf.: 9968 7015
www.københavnsbyret.dk
L 56 - 2024-25 - Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt (del 1), fra udlændinge- og integrationsministeren
2923962_0010.png
Københavns Byret
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Præsidenten
Domhuset, Nytorv 25
1450 København K.
Tlf. 99 68 70 15
CVR2I 659509
adm.kbh(domstoLdk
J.nr. 24118761
Den
13. august
2024
Ved mail af 15. juli 2024 har Udlændinge- og Integrationsministeriet anmodet om eventuelle
bemærkninger over udkast til forslag til lov om ændring udlændingeloven (Gennemførelse af
rådsafgørelse om Cypems anvendelse af Schengeninformationssystemet (SIS) samt rådsaf
gørelse om Bulgariens og Rumæniens fulde anvendelse af Schengenreglerne, beregning af
kortvangt ophold i Schengenområdet, på Færøerne og
i
Grønland som følge af ind- og udrej
sesystemet (EES), tidsbegrænsning af indrejseforbud for udlændinge omfattet af udsendel
sesdirektiv, pligt til afgivelse af biometriske oplysninger til brug for ind- og udrejsesystemet og
ændring af reglerne om iridberetning
i
SIS m.v.).
Jeg skal i den anledning på byretspræsidenternes vegne oplyse, at byretteme ikke har be
mærkninger til udkast.
Der henvises til J.nr. J.nr. 2024-5642.
Med venlig hilsen
L 56 - 2024-25 - Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt (del 1), fra udlændinge- og integrationsministeren
2923962_0011.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
UIM ([email protected]), Laura Nannestad Treu ([email protected])
[email protected] (sgIkl.dk)
j.nr. 2024-5642
13-08-2024 12:27
Til rette vedkommende
KL har modtaget høring over udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af
rådsafgørelse om Cyperns anvendelse af Schengeninformationssystemet (SIS) samt rådsafgørelse om Bulgariens og
Rumæniens fulde anvendelse af Schengenreglerne, beregning af kortvarigt ophold i Schengenom rådet, på Færøerne
og i Grønland som følge af ind- og udrejsesystemet (EES), tidsbegrænsning af indrejseforbud for udlændinge
omfattet af udsendelsesdirektivet, pligt til afgivelse af biometriske oplysninger til brug for ind- og udrejsesystemet og
ændring af reglerne om indberetning i SIS mv.) med frist for afgivelse af bemærkninger den 23. august.
KL har ikke bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Sara Glahder Undberg
Chef konsulent
Beskæftigelse, Integration & Socialpolitik
••
Weidekampsgadelo
Postboks 3370
2300 København
D
E
+4533703149
SL@kLdk
T +4533703370
w kLdk
I
itu,
L 56 - 2024-25 - Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt (del 1), fra udlændinge- og integrationsministeren
2923962_0012.png
Til:
Cc:
UIM ([email protected]), Laura Nannestad Treu ([email protected])
[email protected]’ ([email protected]), Alex Elisiussen ([email protected]), Anders
Herping Nielsen ([email protected]), Anni Højmark ([email protected]), Betina Heldmann ([email protected]),
Christian Lundblad ([email protected]), Mikael Sjöberg (MikaelSjoeberg©OestreLandsret.dk),
Dommerfuidmægtigforeningen v/Stine Nielsen (hoeringerdommerfm.dk), Domstolsstyrelsen
([email protected]), Elisabet Michelsen ([email protected]), Henning Larsen ([email protected]),
Henrik Engell Rhod ([email protected]), Henrik Johnsen ([email protected]), Jens Røn
([email protected]), Jørgen Lougart ([email protected]), Mads Bundgaard Larsen
([email protected]), Malene Welin ([email protected]), Nikolaj Aarø-Hansen
(NAH@domstoLdk), Rasmus Damm ([email protected]), Susanne Skotte Wied ([email protected])
Christian Reinhold Jensen ([email protected])
Fra:
Titel: Høringssvar fra østre Landsret (ikke ønsker at udtale sig) Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (EU
samarbejdet om Schengensamarbejde
Sendt: 19-08-2024 14:19
Bilag: Høringssvar.pdf;
-
Med venlig hilsen
Christian Reinhold Jensen
projektleder
Direkte:
+
45 99 68 62 13
Mobil:
+
45 23 71 30 32
østre Landsret
Præsidentsekretariatet
østre Landsrets Plads 1
2150 Nordhavn
Tlf.:
+
45 99 68 62 00
www.OestreLandsret.dk
L 56 - 2024-25 - Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt (del 1), fra udlændinge- og integrationsministeren
2923962_0013.png
Østre Landsret
Præsidenten
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Sendt til: [email protected] og [email protected]
12. august
2024
J.nr.: 24/18484-2
Sagsbehandler:
Dorte
Hansen
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ved brev af 15. juli 2024 (sagsnr. 2024-5642) anmodet om
eventuelle bemærkninger til lovudkast om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af
rådsafgørelse om Cyperns anvendelse af Schengeninformationssystemet (SIS) samt rådsafgørelse om
Bulgariens og Rumæniens fulde anvendelse af Schengenreglerne, beregning af kortvarigt ophold i
Schengenområdet, på Færøerne og i Grønland som følge af ind- og udrejsesystemet (EES),
tidsbegrænsning af indrejseforbud for udlændinge omfattet af udsendelsesdirektivet, pligt til afgivelse
af biometriske oplysninger til brug for ind- og udrejsesystemet og ændring af reglerne om indberetning
i
SIS mv.).
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Med venlig hilsen
El lePrsbo
østre Landsrets Plads 1, 2150 Nordhavn
Tlf. 99686200• Mail: [email protected]. Hjemmeside: www.oestrelandsret.dk
cvr. 21659509 (SE 67765516). EAN 5798000161214
L 56 - 2024-25 - Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt (del 1), fra udlændinge- og integrationsministeren
2923962_0014.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
UIM ([email protected]), Laura Nannestad Treu ([email protected])
Den Katolske Kirke i Danmark, Helle Jørgensen ([email protected])
Høringssvar, Den Katolske Kirke i Danmark, j.nr. 2024-5642
19-08-2024 15:50
2024, 08.23, Udlændingeloven, Schengen m.v., j.nr. 2024-5642.docx;
Hermed høringssvar fra Den Katolske Kirke i Danmark til ovennævnte lovforslag.
Med venlig hilsen
Helle Jørgensen
Sprog- og Integrationskonsulent
Den katolske Kirke i Danmark
Gammel Kongevej 15
1610 København V
Tlf.: 3355 6005/Mail: hjo[@katolsk.dk
L 56 - 2024-25 - Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt (del 1), fra udlændinge- og integrationsministeren
2923962_0015.png
CZESLAW KozoN
ROMERSK-KATOLSK BISKOP AF KØBENHAVN
GL. KONGEVEJ
15
V
DK-1610 KØBENHAVN
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
International Arbejdskraft og EU-ophold
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
19. august 2024
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Scherigen mv.).
j.nr. 2024-5642
På Den katolske Kirkes vegne takker jeg for muligheden for at blive inddraget i
ovennævnte høring. Vi har ingen kommentarer til lovforslaget.
Med de venligste hilsner
+
Czeslaw Kozon
Romersk-katolsk biskop af København
TLF
(+45)33556080
FAX
(+45)33556086
.
E-MAIL
[email protected]
dk0500-1471
L 56 - 2024-25 - Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt (del 1), fra udlændinge- og integrationsministeren
2923962_0016.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
UIM ([email protected]), Laura Nannestad Treu ([email protected])
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (es@es-daa .dk)
Erhvervsflyvningens Sammenslutning ([email protected])
Ekstern høring Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (EU samarbejdet om Schengensamarbejde) J.nr.
2024-5642: ES 222-24.
Sendt: 19-08-2024 22:40
-
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern atsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er sikre,
medmindre du stoler på afsenderen.
ES 222-24
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) takker for muligheden for at deltage i høring over udkast til forslag til lov
om ændring af udlændingeloven fsva. gennemførelse af rådsafgørelse om Cyperns anvendelse af
Schengeninformationssystemet (SIS) samt rådsafgørelse om Bulgariens og Rumæniens fulde anvendelse
af Schengenreglerne, beregning af kortvarigt ophold i Schengenområdet, på Færøerne og i Grønland som følge at
ind- og udrejsesystemet (EES), tidsbegrænsning af indrejseforbud for udlændinge omfattet af udsendelsesdirektivet,
pligt til afgivelse af biometriske oplysninger til brug for ind- og udrejsesystemet og ændring af reglerne om
indberetning i SIS mv.
ES har ikke bemærkninger til lovforslaget om ændring af udlændingeloven.
Med venlig hilsen
/
Best Regards
Dan Banja
Oberstløjtnant
/ Lt. Colonel
Generalsekretær
/
Secretary-General
Vice-President ECOGAS & Member of
GA.CSTG, AG.004 & CA.CSTG
Blålersvej 51
DK-2990 Nivå
Mobil: +45 2480 2256
www.es-daa.dk
Pas p miljøet udskriv kun denne e-mail hvis det er nødvendigt.
-
Only print this e-mail if necessary.
L 56 - 2024-25 - Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt (del 1), fra udlændinge- og integrationsministeren
2923962_0017.png
Til:
Fra:
Titel:
Laura Nannestad Treu ([email protected])
Merethe Bjerager ([email protected])
VS : SV: Ekstern høring Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (EU samarbejdet om
Schengensamarbejde
E-mailtitel: VS : SV: Ekstern høring Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (EU samarbejdet om
Schengensamarbejde (UIM Id: 2768318)
21-08-2024 18:27
Sendt:
-
-
Mvh Merethe Bjerager
Videresendt meddelelse
Fra:
info cfu-net <[email protected]>
Dato:
12. august 2024 kl. 15.01.54 CEST
Emne:
SV: Ekstern høring Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (EU samarbejdet om
Schengensamarbejde (UIM Id: 27683 18)
Til:
Merethe Bjerager <[email protected]>
-
[EKSTERN E-MAIL] Denne e-mail
er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er sikre,
medmindre du stoler på afsenderen.
Kære Merethe.
CFU har ikke bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
Camilla Christensen
Fuldmægtig
.
CFU
Centralorganisationernes Fællesudvalg
-
Niels Hemmingsens Gade 10, 4.
1153 København K
227609 16
Mail:
s1atnetdk
Fra: Merethe Bjerager <[email protected]>
Sendt: 15. juli 2024 12:20
Til: Aalborg Lufthavn <[email protected]>; International Community
/
Erhverv Aarhus <[email protected]>;
Aarhus Lufthavn <[email protected]>; Advokatrådet (Advokatsamfundet) <[email protected]>; Amnesty
International <[email protected]>; Asylret <[email protected]>; BARID Board of Airlines Representatives in
Denmark <[email protected]>; Billund Lufthavn <[email protected]>; Bedsteforældre for Asyl
<[email protected]>; [email protected]; Børns Vilkår <[email protected]>; info
cfu-net <[email protected]>; Danes Worldwide <[email protected]>; Danmarks Biblioteksforening <[email protected]>;
Danmarks Rejsebureau Forening <[email protected]>; Dansk Arbejdsgiverforening <[email protected]>; Dansk Erhverv
<[email protected]>; Danske Havne <[email protected]>; Dansk Flygtningehjælp
<[email protected]>; Danske Rederier <[email protected]>; Danske Shipping- og Havnevirksomheder
<[email protected]>; Dansk Flygtningehjælp Ungdom <[email protected]>; Dansk Socialrådgiverforening <[email protected]>;
Danske Advokater <[email protected]>; Datatilsynet <[email protected]>; Den Danske Europabevægelse
<[email protected]>; Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder <[email protected]>; Den
Katolske Kirke i Danmark, Helle Jørgensen <[email protected]>; Det Nationale Integrationsråd <[email protected]>; Dansk
Industri <[email protected]>; DIGNITY Dansk Institut Mod Tortur <[email protected]>; Erhvervsflyvningens Sammenslutning
<[email protected]>; Erhvervsministeriet <[email protected]>; Erhvervsstyrelsen <[email protected]>; Esbjerg Lufthavn
<ebjesbjergairport.dk>; Finans Danmark <[email protected]>; Flygtningenævnet <[email protected]>;
Folkehøjskolernes Forening i Danmark <[email protected]>; Advokat Jytte Lindgård <[email protected]>; Færøernes
-
-
L 56 - 2024-25 - Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt (del 1), fra udlændinge- og integrationsministeren
2923962_0018.png
Iandsstyre <[email protected]>; [email protected]; Gartneri-, Land- og Skovbrugets Arbejdsgivere
<infogIs-a.dk>; Grønlands landsstyre Naalakkersuisut <[email protected]>; Naalakkersuisut (Grønlands landsstyre)
<[email protected]>; Hjemrejsestyrelsen <[email protected]>; HK/Danmark <[email protected]>; HK/Danmark JUR
<[email protected]>; Odense Universitetshospital Indvandrermedicinsk Klinik <[email protected]>; Odense
Universitetshospital Indvandrermedicinsk Klinik <[email protected]>, Indvandrerrådgivningen
<[email protected]>; Institut for Menneskerettigheder <[email protected]>; Kirkernes
lntegrationstjeneste <[email protected]>; KL Kommunernes Landsforening <[email protected]>; [email protected];
Kvindernes Internationale Liga for Fred og Frihed <[email protected]>; Københavns Byret
<[email protected]>; Københavns Lufthavn <[email protected]>; Landsforeningen Adoption og Samfund
<[email protected]>; Landsforeningen af Forsvarsadvokater <[email protected]>;
Landsorganisation af kvindekrisecentre (LOKK) <[email protected]>; Mellemfolkeligt Samvirke <[email protected]>;
Odense Lufthavn <[email protected]>; Parliamentary Assembly of the Organization for Security an Cooperation in
Europe <[email protected]>; Plums Fond for Fred, Økologi og Bæredygtighed <[email protected]>;
Politiforbundet i Danmark <[email protected]>; Politiforbundet <[email protected]>; PRO-Vest
<[email protected]>; Vestre Landsret <[email protected]>; Østre Landsret <[email protected]>; Refugees
Welcome <[email protected]>; Retspolitisk Forening <[email protected]>; kse
[email protected]; Dansk Røde Kors <[email protected]>; Styrelsen for International Rekruttering og
Integration <[email protected]>; SOS mod Racisme <[email protected]>; Sønderborg Lufthavn <post@sonderborg
lufthavn.dk>; Transportministeriet <[email protected]>; Udlændingenævnet <[email protected]>; UNHCR Regional
Representation for Northern Europe <[email protected]>; Udlændingestyrelsen <[email protected]>; Ældre Sagen
<[email protected]>; Ægteskab Uden Grænser <[email protected]>; 3F
<[email protected]>; 3F Privat Service, Hotel og Restauration (3F PSHR) <[email protected]>;
[email protected]
Emne: Ekstern høring Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (EU samarbejdet om Schengensamarbejde
(UIM Id: 2768318)
-
-
-
-
-
Hermed fremsender Udlændinge- og Integrationsministeriet høring over udkast til forslag til lov om
ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af rådsafgørelse om Cyperns anvendelse af
Schengeninformationssystemet (SIS) samt rådsafgørelse om Bulgariens og Rumæniens fulde anvendelse
af Schengenreglerne, beregning af kortvarigt ophold i Schengenområdet, på Færøerne og i Grønland som
følge af ind- og udrejsesystemet (EES), tidsbegrænsning af indrejseforbud for udlændinge omfattet af
udsendelsesdirektivet, pligt til afgivelse af biometriske oplysninger til brug for ind- og udrejsesystemet og
ændring af reglerne om indberetning i 515 m.v.).
Frist for eventuelle bemærkninger er senest fredag d. 23. august 2024, bemærkningerne sendes til
imiuimdk og [email protected] med henvisning til jnr. 2024-5642.
Med venlig hilsen
Merethe Bjerager
Chefsekretær
Asyl- og Opholdsafdelingerne
Udlændinge- og Integrationsministeriet
DK-1216 København K
Telefon: +45 6198 4000
e-mail: uirn@jiimdk
www. u im d k
.
FORTROLIGHED: Denne e-mail og
evt. vedhæftede fler kan indeholde fortrolige oplysninger. Er du ikke rette modtager, bedes du
venligst omgående underrette os og derefter slette e-mailen og enhver vedhæftet fu uden at beholde en kopi og uden at videregive
oplysninger om indholdet.
Vores persondatapolitik fremgår af vores hjemmesider:
https://www.skaf-net.dklpersondatapolitik
L 56 - 2024-25 - Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt (del 1), fra udlændinge- og integrationsministeren
2923962_0019.png
https ://www. Ic.dklpersondatapolitik
https://www.col O.dk/persondatapolitik
L 56 - 2024-25 - Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt (del 1), fra udlændinge- og integrationsministeren
2923962_0020.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
UIM ([email protected]), Laura Nannestad Treu ([email protected])
Ete Forchhammer ([email protected])
J.nr. 2024 5642, høringssvar.
22-08-2024 09:09
-
[EKSTERN E-MAIL] Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde
links og vedhæftede dokumenter, som ikke er sikre,
medmindre du stoler på afsenderen.
Høringssvar ang. J.nr.
2024 5642:
Høring
over udkast
til forslag til lov
om ændring af udlændingeloven (Gennem- førelse af rådsafgørelse
om Cyperns anvendelse af Schengeninformationssyste- met (SIS) samt
rådsafgørelse om Bulgariens og Rumæniens fulde anvendelse af
Schengenreglerne, beregning af kortvarigt ophold i Schengenområdet,
på Færø- erne og i Grønland som følge af ind- og udrejsesystemet
(EES), tidsbegrænsning af indrejseforbud for udlændinge omfattet af
udsendelsesdirektivet, pligt til af- givelse af biometriske oplysninger til
brug for ind- og udrejsesystemet og æn- dring af reglerne om
indberetning
i
SIS m.v.)
-
Bedsteforældre for Asyl har følgende bemærkning til ovennævnte udkast
til lovforslag:
I disse tider hvor det er vigtigt at beskytte den danske model, bør det
væsentlige være at sikre god, også udenlandsk arbejdskraft, uanset
hvordan udlændingen er kommet til landet.
Derfor undrer det os i Bedsteforældre for Asyl at regeringen på forhånd
afskriver en del god arbejdskraft indenfor de områder hvor manglen er
ekstremt synlig, ved helt at udelade flygtninge og asylansøgere som
mulige arbejdstagere i dette lovudkast.
LovJrslaget negligerer at mange flygtninge må flygte uden de af danske
myndigheder ønskede papirer og deifor går erhvervslivet glip afgod
arbejdskraft som går ubeskæftiget, samt dyrtfor samfundet, rundt i
udrejsecentrene.
L 56 - 2024-25 - Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt (del 1), fra udlændinge- og integrationsministeren
2923962_0021.png
Også mht. adgangen til “opholdskort” har man helt glemtflygtninges
situation og deres manglende muligheder på linie
med andre tredielandsborgere.
Med venlig hilsen, på vegne afBedsteforældre for Asyl.
Inger Merete Forchhammer
Kongelysvej 37
2640 Hedehusene
L 56 - 2024-25 - Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt (del 1), fra udlændinge- og integrationsministeren
2923962_0022.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
UIM ([email protected]), Laura Nannestad Treu ([email protected])
Louise Solgård Hvas ([email protected]), Maja Kathrine Rettrup Mørch ([email protected])
Line Nørremark ([email protected])
j.nr. 2024-5642 Røde Kors’ høringssvar vedr, forslag til lov om ændring af udlændingeloven (EU-samarbejdede
om Schengen).
Sendt: 22-08-2024 11:29
Bilag: Høringssvar Røde Kors_forslag til lov om ændring af udlændingeloven (EU-samarbejdede om
Schengen)_august 2024pdf;
-
Til rette vedkommende i Udlændinge- og Integrationsministeriet
Find vedhæftet Røde Kors’ høringssvar vedr, forslag til lov om ændring af udlændingeloven (EU-samarbejdede om
Schengen).
Mange hilsner
Line
Line Nørremark
senior public affairs rådgiver / Kommunikation og Fortaler
Dir +45 20123491
hrokorsdk
Røde Kors
Blegdamsvej 27
2100 København ø
Tlf. 3525 9200
rødekor.dk
STØT RØDE KORS’
INDSATS FOR OFRENE
I UKRAINE
L 56 - 2024-25 - Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt (del 1), fra udlændinge- og integrationsministeren
2923962_0023.png
Røde Kors
Blegdamsvej 27
2100 København ø
NOTAT
22. august 2024
Til:
Tlf. 3525 9200
[email protected]
Udlændinge- og Integrationsministeriet
uim©uim.dk
[email protected]
Fra:
Røde Kors
Høringssvar vedr. Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (EU-samarbejdede om
Schengen).
Røde Kors har med stor interesse læst forslaget til lov om ændring af udlændingeloven (EU-samar
bejdede om Schengen mv.).
Røde Kors har gennem 40 r drevet en række asylcentre i Danmark. Vores høringssvar tager ud
gangspunkt i vores erfaringer fra dette arbejde.
Vedr. udvidelse af klageadgang til Flygtningenævnet i sager om Dublinoverførsel (Opfølg
ning på EU-Domstolens dom af 1. august 2022 i sagen C-19/21)
Røde Kors bifalder forslaget om, at det fremover skal være muligt for en ansøger, der er blevet næg
tet overtagelse til Danmark i medfør af Dublin-konventionen, at pklage Udlændingestyrelsens be
slutning til Flygtningenævnet, hvis ønsker om overtagelse er begrundet i famillære relationer til en
uledsaget mindrerig, der befinder sig her i landet.
Med denne lovændring understreges vigtigheden af respekten for børns grundlæggende rettigheder
og retten til familieliv. Det kan give børnene tryghed i en situation, der er præget af usikkerhed og
afsavn, at de har mulighed for at være sammen med familiemedlemmer i det land, hvor deres asyl-
sag bliver behandlet. Denne tryghed er afgørende for børnenes trivsel og udvikling.
Røde Kors star naturligvis til rådighed for uddybning af ovenstående.
Venlig hilsen
Anders Ladekari
General sekretær
Røde Kors
Altid til stede
rødekors.dk
L 56 - 2024-25 - Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt (del 1), fra udlændinge- og integrationsministeren
2923962_0024.png
Til:
Cc:
UIM ([email protected]), Laura Nannestad Treu ([email protected])
Charlotte Slente (charlotte.slentedrc.ngo), Eva Singer (eva.singerdrc.ngo), Cecilia Vejby Andersen
(cecilia.vejby.andersendrc.ngo)
Dorte Smed (dorte.smed©drc.ngo)
Fra:
Titel: DRC Høringssvar_Sags nr. 2024-5642
Sendt: 22-08-2024 14:45
Bilag: DRC høringssvar 220824 klageprocedure i indgående Dublin-sager.pdf;
Kære UIM,
Hermed fremsendes DRC Dansk Flygtningehjælps bemærkninger til udkast til Lov om ændring af lov om
udlændingeloven (Gennemførelse af rådsafgørelse om Cyperns anvendelse af Schengeninformationssystemet (SIS)
samt rådsafgørelse om Bulgariens og Rumæniens fulde anvendelse af Schengenreglerne, beregning af kortvarigt
ophold i Schengenområdet, på Færøerne og i Grønland som følge af ind- og udrejsesystemet (EES), tidsbegrænsning
af indrejseforbud for udlændinge omfattet af udsendelsesdirektivet, pligt til afgivelse af biometriske oplysninger til
brug for ind- og udrejsesystemet og ændring af reglerne om indberetning i SIS mv.)
Med venlig hilsen,
Dorte Smed
Teamleder Asyljura
DRC Dansk Flygtningehjælp
Dir. Tlf. 3373-5226.
/
6026-8047
E-ma i I: D
srned.@d rc.ngo
Head of Asylum Law unit
DRC Danish Refugee Council
Tel +45 3373-5226
/
6026-8047
E-mail: Dorte.sne@d[c.ngo
FLYGTN INGE
HJÆLP
L 56 - 2024-25 - Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt (del 1), fra udlændinge- og integrationsministeren
2923962_0025.png
DRC Dansk Flygtningehjælp
Borgergade 10
DK 1300 København 1<
Danmark
T: +45 3373 5000
[email protected]
www.drc.ngo
()
DANSK
FLYGTNINGE
22.
august
2024
Sendt til: [email protected] og [email protected]
Journalnr. 2024-5642
Hermed DRC Dansk Flygtningehjælps bemærkninger til udkast til Lov om ændring af lov om
udlændingeloven
(Gennemførelse
af
rådsafgørelse
om
Cyperns
anvendelse
af
Schengeninformationssystemet (SIS) samt rådsafgørelse om Bulgariens og Rumæniens fulde
anvendelse af Schengenreglerne, beregning af kortvarigt ophold i Schengenområdet, på Færøerne
og i Grønland som følge af ind- og udrejsesystemet
(EES),
tidsbegrænsning af indrejseforbud for
udlændinge omfattet af udsendelsesdirektivet, pligt til afgivelse af biometriske oplysninger til
brug for ind- og udrejsesystemet og ændring af reglerne om indberetning i SIS m.v.)
Udlændinge- og Integrationsministeriet hard. 15. juli 2024 sendt ovenstående lovforslag i høring med en frist
for eventuelle bemærkninger d. 23. august 2024. DRC Dansk Flygtningehjælp sætter pris på muligheden for
at fremkomme med bemærkninger til det fremsendte lovforslag.
lndledningsvist bemærkes, at DRC Dansk Flygtningehjælp finder det særdeles positivt, at der med
lovforslaget indføres en klageadgang for uledsagede mindreårige asylansøgere, som vil kunne påklage
Udlændingestyrelsens afvisning af en anmodning om overtagelse i medfør af Dublin Ill-forordningens artikel
8, hvilket vil bringe den danske Dublinprocedure i overensstemmelse med EU-Domstolens praksis.
På baggrund af det fremsendte lovforslag ønsker DRC Dansk Flygtningehjælp at fremhæve, at der med
henblik på at sikre uledsagede mindreårige asylansøgeres effektive adgang til retsmidler er behov for en
længere klagefrist end 7 dage, samt at børnene bør få adgang til juridisk repræsentation straks efter de har
indgivet en klage. Derudover bør det tilføjes, at Udlændingestyrelsen giver DRC Dansk Flygtningehjælp navn
og kontaktoplysninger på de uledsagede mindreårige, som ønsker bistand i en klagesag, samt deres
herboende familie eller slægtninge.
Nedenfor fremgår DRC Dansk Flygtningehjælps uddybende bemærkninger til den foreslåede klageprocedure.
Vedr. Flygtningenævnets fortolkningskompetence
Med henblik på at sikre, at den danske Dublinprocedure er i overensstemmelse med EU-Domstolens
fortolkning af bestemmelsen i Dublin lil-forordningens artikel 21, stk. 1, finder DRC Dansk Flygtningehjælp
det positivt, at det fremadrettet bliver op til Flygtningenævnet i relevant omfang at vurdere, hvorvidt der
skal indrømmes klageadgang i andre tilfælde end i dag.
L 56 - 2024-25 - Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt (del 1), fra udlændinge- og integrationsministeren
2923962_0026.png
DRC
Derved kan det fremadrettet forhåbentligt hurtigere sikres, at den danske Dublin praksis er i
overensstemmelse med praksis fra EU-Domstolen, uden at en lovændring vil være nødvendig.
Vedr, adgangen til gratis retshjælp
Med henblik på at sikre uledsagede mindreåriges effektive adgang til retsmidler finder DRC Dansk
Flygtningehjælp det særdeles positivt, at de med den foreslåede ordning får den adgang til gratis retshjælp,
som de ifølge EU-Domstolens praksis har krav på.
DRC Dansk Flygtningehjælp har i forvejen fået tildelt opgaven som retshjælp for asylansøgere, som påklager
en afgørelse om overførsel til en anden medlemsstat i medfør af Dublin lll-forordningen (den udgående
procedure).
DRC Dansk Flygtningehjælp har også erfaring med at bistå uledsagede mindreårige asylansøgere i andre
medlemsstater, som ønsker at blive overført til Danmark i medfør af Dublin Ill-forordningen med henblik på
at blive sammenført med herboende familiemedlemmer eller slægtninge.
På den baggrund påtager DRC Dansk Fiygtningehjælp sig gerne, som foreslået i lovforslaget, opgaven som
retshjælp for uledsagede mindreårige asylansØgere, som gerne vil overføres fra en anden medlemsstat til
Danmark
i
medfør af forordningen (den indgående procedure).
Vedr. Flygtningenævnets indledende screening af sagerne
Med lovforslaget lægges der op til, at Udlændingestyrelsen kun vil skulle vejlede om klageadgangen, såfremt
der konkret må anses at være klageadgang til Flygtningenævnet.
Med lovforslaget lægges der desuden op til, at Udlændingestyrelsen i de sager, hvor en uledsaget mindreårig
klager over Udlændingestyrelsens beslutning, vil sende sagens akter til Flygtningenævnet, som skal vurdere,
om den pågældende er klageberettiget.
Kun såfremt Flygtningenævnet også finder, at den uledsagede mindreårige er klageberettiget, vil nævnet
skulle anmode DRC Dansk Flygtningehjælp om et eventuelt skriftligt indlæg i sagen, forudsat at klageren
Ønsker bistand fra DRC Dansk Flygtningehjælp.
Henset til den ekstremt sårbare situation, som uledsagede mindreårige asylansøgere befinder sig i, og idet
Udlændingestyrelsen allerede har vurderet, at de bør få klageadgang til Flygtningenævnet, finder DRC Dansk
Flygtningehjælp det uhensigtsmæssigt, hvis Flygtningenævnet som foreslået skal foretage en indledende
screening af sagerne, inden børnene får adgang til juridisk repræsentation. Dette vil forlænge
sagsbehandlingstiden, som af hensyn til børnenes tarv bør holdes så kort som muligt, og det vil gøre det
sværere for børnene at opnå adgang til effektive retsmidler.
DRC Dansk Flygtningehjælp bemærker desuden, at en indledende screening af klagesagen, som kan afskære
barnet fra adgangen til retshjælp og dermed muligheden for at fremkomme med yderligere bemærkninger
2/5
L 56 - 2024-25 - Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt (del 1), fra udlændinge- og integrationsministeren
2923962_0027.png
DRC
til sagen, vil
medføre, at barnet stilles ringere end uledsagede mindreårige, som opholder sig
i
Danmark og
ønsker at påklage en afgørelse truffet af Udlændingestyrelsen
i
medfør af Dublin Ill-forordningen. Dette
findes ikke at være
i
overensstemmelse med bla. præmis 41
i
EU-Domstolens dom
i
sagen C-19/21, hvoraf
følger, at retsbeskyttelsen af en uledsaget mindreårig ikke kan variere afhængigt af, om barnets sag
behandles
i
den udgående Dublinprocedure eller
i
den indgående Dublinprocedure.
For at mindske sagsbehandlingstiden samt sikre de uledsagede børn en hurtig adgang til effektive retsmidler,
anbefaler DRC Dansk Flygtningehjælp, at Flygtningenævnet ikke skal foretage en indledende screening, inden
børnene får adgang til juridisk repræsentation.
Vedr. klagefristen på 7 dage og formidlingen af afgørelsen
Af
bemærkningerne til lovforslaget fremgår, at en uledsaget mindreårig asylansøger, som ønsker at klage
over, at Udlændingestyrelsen har afvist at overtage den pågældendes asylsag
i
medfør af Dublin Ill
forordningen, meddeles en frist på 7 dage til at klage, samt at klager indgivet efter fristen vil skulle afvises.
Klagefristen vil dermed være den samme som
i
den udgående Dublin-procedure, hvor asylansøgeren
opholder sig
i
Danmark.
Af
bemærkningerne fremgår desuden, at Udlændingestyrelsen vil skulle vejlede den uledsagede mindreårige
asylansøger om klageadgangen og klagefristen, samt om retten til at søge retshjælp hos DRC Dansk
Flygtningehjælp. Det forudsættes
i
den forbindelse, at den medlemsstat, der har anmodet om, at barnet
overføres til Danmark, bistår Udlændingestyrelsen med at videreformidle Udlændingestyrelsens beslutning
og klageadgangen.
På baggrund af tidligere sager, hvor DRC Dansk Flygtningehjælp har bistået uledsagede mindreårige
asylansøgere, som har ønsket at blive overført til Danmark fra eksempelvis Grækenland
i
medfør af Dublin
lll-forordningen, har DRC Dansk Flygtningehjælp erfaret, at det kan være vanskeligt at sikre, at uledsagede
mindreårige hurtigt kan blive informeret om en beslutning på en børnevenlig måde og på et sprog, som de
forstår. Dertil kommer, at de uledsagede mindreårige kan have behov for at tale med deres herboende
familiemedlem eller slægtning, inden de træffer en beslutning om at klage, hvorefter det kan tage tid for de
uledsagede mindreårige på ny at komme
i
kontakt med udlændingemyndighederne
i
det land, de opholder
sig
i.
DRC Dansk Flygtningehjælp finder derfor ikke, at uledsagede mindreårige, som får deres sag behandlet
i
den
indgående Dublin-procedure, er
i
en sammenlignelig situation som uledsagede mindreårige, hvis sag
behandles
i
den udgående Dublin-procedure.
I
den udgående Dublinprocedure opholder asylansøgeren sig
i
Danmark og vil typisk
forkyndt afgørelsen
om Dublin-overførsel samt blive vejledt om klagemuligheden under samme samtale med
Udlændingestyrelsen.
I
den indgående Dublin-procedure er der derimod tale om uledsagede mindreårige
asylansøgere, som opholder sig
i
andre medlemsstater end Danmark, og som får forkyndt afgørelsen samt
vejledes om klagevejledningen af det andet lands myndigheder, som bistår Udlændingestyrelsen.
Kommunikationen mellem de uledsagede mindreårige og henholdsvis myndighederne
i
det land, hvor de
3/5
L 56 - 2024-25 - Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt (del 1), fra udlændinge- og integrationsministeren
2923962_0028.png
DRC
opholder sig, og deres herboende familiemedlemmer eller slægtninge, vil derfor ofte være mere vanskelig
end i sager, hvor uledsagede mindreårige opholder sig i Danmark.
For at sikre børnenes effektive adgang til retsmidler, og henset til de omfattende konsekvenser det vil få for
børnene, hvis klagefristen ikke overholdes, skal DRC Dansk Flygtningehjælp foreslå, at klagefristen i den
indgående Dublinprocedure fastsættes til 30 dage.
Vedr, kommunikationen til den uledsagede mindreårige og dennes herboende familiemedlem eller slægtning
For at lette barnets mulighed for at komme i kontakt med sin juridiske repræsentant samt repræsentantens
mulighed for at komme i kontakt med barnets herboende familiemedlem eller slægtning, hvilket vil være
nødvendigt for at oplyse sagen og bl.a. sikre barnets mulighed for at udtale sig, anmodes
Udlændingestyrelsen om så vidt muligt at oplyse DRC Dansk Flygtningehjælp om både den mindreåriges og
det herboende familiemedlems kontaktoplysninger i sager, hvor DRC Dansk Flygtningehjælp skal bistå barnet
i klagesagen.
Hertil bemærkes, at asylansøgere og DRC Dansk Flygtningehjælp i forbindelse med klagesager i den udgående
Dublinprocedure relativt let kan etablere kontakt med hjælp fra Udlændingestyrelsen samt personalet på
asylcentrene. I forslaget til klageprocedure i indgående Dublin-sager vil det derimod være meget vanskeligere
for hhv, barnet og DRC Dansk Flygtningehjælp at få kontakt, hvorfor der er behov for, at Udlændingestyrelsen
bistår hermed samt at klagefristen forlænges, jf. ovenstående kommentarer til forslaget om en 7-dages
klagef rist.
I de tilfælde hvor Udlændingestyrelsen ikke er i besiddelse af kontaktoplysninger på den uledsagede
mindreårige eller barnets herboende familiemedlem eller slægtning, bør Udlændingestyrelsen forhøre sig
herom hos myndighederne i den medlemsstat, som har sendt anmodningen.
Vedr, vurderingen af barnets bedste
Der kan være forskel på, hvor mange oplysninger en medlemsstat fremsender i forbindelse med en
anmodning om overtagelse i medfør at Dublin Ill-forordningen. Samtidig kan oplysninger fra den anmodende
medlemsstat være afgørende for vurderingen af barnets tarv i overensstemmelse med bla. Dublin Ill
forordningens artikel 6.
DRC Dansk Flygtningehjælp finder derfor, at Udlændingestyrelsen bør anmode den anden medlemsstat om
at oplyse nærmere om barnets tarv, med udgangspunkt i de faktorer, som er oplistet
i
forordningens artikel
6, stk. 3, litra a)-d), i de tilfælde, hvor den anmodende medlemsstat ikke har sendt disse oplysninger, og hvor
Udlændingestyrelsen ikke på det foreliggende grundlag kan acceptere anmodningen om overtagelse af den
mindreåriges asylsag.
4/S
L 56 - 2024-25 - Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt (del 1), fra udlændinge- og integrationsministeren
2923962_0029.png
DRC
Med venlig hilsen
Charlotte Slente
Generalsekretær
DRC Dansk Flygtningehjælp
5/5
L 56 - 2024-25 - Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt (del 1), fra udlændinge- og integrationsministeren
2923962_0030.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Laura Nannestad Treu ([email protected]), UIM ([email protected])
Ib Hounsgaard Trabjerg (UIM-FLN ([email protected]), Stig Torp Henriksen ([email protected])
Le Udsholt ([email protected])
Flygtningenævnets høringssvar
j.nr. 2024-5642
23-08-2024 10:36
Flygtningenævnets høringssvar
j.nr. 2024-5642.pdf;
-
-
Hermed fremsender Flygtningenævnet besvarelse vedrørende Udlændinge- og Integrationsministeriets høring over
udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af rådsafgørelse om Cyperns anvendelse af
Schengeninformationssystemet (SIS) samt rådsafgørelse om Bulgariens og Rumæniens fulde anvendelse
af Schengenreglerne, beregning af kortvarigt ophold i Schengenområdet, på Færøerne og i Grønland som følge af
ind- og udrejsesystemet (EES), tidsbegrænsning af indrejseforbud for udlændinge omfattet at udsendelsesdirektivet,
pligt til afgivelse af biometriske oplysninger til brug for ind- og udrejsesystemet og ændring af reglerne om
indberetning i SIS mv.) fremsendt til Flygtningenævnet den 15. juli 2024. Der henvises til j.nr. 2024-5642.
Med venlig hilsen
Le Udsholt
Fuldmægtig
Direkte +45 61 98 37 22
E-mail
[eudstln.dk
I
FLYGTNINGE NÆVNET
I
Flygtningenævnets sekretariat
Adelgade 11-13• 1304 København K
Telefon +45 61 98 37 00
E-mail
fInf[ndk
Her
kan du
æsearaJwordaiunlnitefiet behandler persaaaplysninger
Professin oLyawzer1onaidata
L 56 - 2024-25 - Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt (del 1), fra udlændinge- og integrationsministeren
2923962_0031.png
I
FLYTNINLENÆVNET
I
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt pr. mail: [email protected] og [email protected]
Sagsnr.:
Dato.
inr.
Sagsbchandler:
24/227117
23.
august
2024
2024-5642
leuds
Ved mail af 15. juli 2024 har Udlændinge- og Integrationsministeriet anmodet Flygtningenævnet
om eventuelle bemærkninger vedrørende udkast til forslag til lov om ændring afudlændingeloven
(Gennemførelse afrådsafgørelse om Cyperns anvendelse af Schengeninformationssystemet (SIS)
samt rådsafgørelse om Bulgariens og Rumæniens fulde anvendelse af Schengenreglerne,
beregning af kortvarigt ophold i Schengenområdet, på Færøerne og i Grønland som følge af ind-
og udrejsesystemet (EES), tidsbegrænsning af indrejseforbud for udlændinge omfattet af
udsendelsesdirektivet, pligt til afgivelse af biometriske oplysninger til brug for ind- og
udrejsesystemet og ændring af reglerne om indberetning i SIS m.v.). I den anledning skal det
meddeles, at Flygtningenævnet ikke har bemærkninger til udkastet.
P.N.V.
Ib l-Iounsgaard Trabjerg
Adelgade 11-13
1304 København K
Telefon: +45 6198 3700
E-mail: [email protected]
Hjemmeside: www.fln.dk
L 56 - 2024-25 - Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt (del 1), fra udlændinge- og integrationsministeren
2923962_0032.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Laura Nannestad Treu ([email protected]), UIM ([email protected])
Lars Lichtenstein ([email protected]), Susanne Topgaard ([email protected])
Udlændingenævnet ([email protected])
UDLN svar på høring af 15. juli 2024
23-08-2024 13:58
UDLN svar på ekstern høring.pdf;
Kære Laura
Med henvisning til mail af 15. juli 2024 vedrørende høring over Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (EU
samarbejdet om Schengensamarbejde) fremsendes UDLNs høringssvar af dags dato.
Der henvises til i.nr. .nr. 2024-5642.
Med venlig hilsen,
Sara Viskum
Specialkonsulent
Telefon (dir) +45 61983892
E-Mail: sy[udLns1lç
I
UDLND]NLEN)VNETI
Udlændingenævnets sekretariat
Adelgade 11-13 1304 København K
Telefon +45 6198 3800
E-mail udIn@uçiJnci1ç
Her kan du læse om. hvordan Udlændingenævnet behandlrpersriop1ysninger
Processing of your
personaLdala
Fra: Merethe Bjerager <[email protected]>
Sendt: 15. juli 2024 12:20
Til: Aalborg Lufthavn <[email protected]>; International Community
/
Erhverv Aarhus <[email protected]>;
Aarhus Lufthavn <[email protected]>; Advoksamfundet <[email protected]>; Amnesty International
<[email protected]>; Asylret <[email protected]>; BARID Board of Airlines Representatives in Denmark
<[email protected]>; Billund Lufthavn <[email protected]>; Bedsteforældre for Asyl
<[email protected]>; [email protected]; Børns Vilkår <[email protected]>;
Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU <[email protected]>; Danes Worldwide <[email protected]>; Danmarks
Biblioteksforening <[email protected]>; Danmarks Rejsebureau Forening <[email protected]>; Dansk Arbejdsgiverforening
<[email protected]>; Dansk Erhverv (høring) <[email protected]>; Danske Havne og Foreningen for Danske
Privathavne <[email protected]>; Dansk Flygtningehjælp <[email protected]>; Danske Rederier
<[email protected]>; Danske Shipping og Havnevirksomheder <[email protected]>; Dansk Flygtningehjælp Ungdom
<[email protected]>; Dansk Socialrådgiverforening <[email protected]>; Danske Advokater <[email protected]>;
Datatilsynet <[email protected]>; Den Danske Europabevægelse <[email protected]>; Den Danske Helsinki-Komité
for Menneskerettigheder <[email protected]>; Den Katolske Kirke i Danmark, Helle Jørgensen
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; DIGNITY Dansk Institut Mod Tortur <[email protected]>;
Erhvervsflyvningens Sammenslutning <[email protected]>; 1-DEP Erhvervsministeriets officielle postkasse <[email protected]>;
Erhvervsstyrelsen <[email protected]>; Esbjerg Lufthavn <[email protected]>; Finans Danmark
<[email protected]>; Flygtningenævnet <[email protected]>; Folkehøjskolernes Forening i Danmark
<[email protected]>; Advokat Jytte Lindgård <[email protected]>, Færøernes landsstyre <[email protected]>;
[email protected]; Gartneri-, Land- og Skovbrugets Arbejdsgivere <[email protected]>; Grønlands landsstyre
Naalakkersuisut <[email protected]>; Naalakkersuisut (Grønlands landsstyre) <[email protected]>; HJEMST
Hovedpostkasse <[email protected]>; HK Service <[email protected]>; HK/Danmark JUR <[email protected]>; Odense
Universitetshospital Indvandrermedicinsk Klinik <[email protected]>, Odense Universitetshospital
lndvandrermedicinsk Klinik <[email protected]>; Indvandrerrådgivningen <[email protected]>;
Institut for Menneskerettigheder <[email protected]>; Kirkernes lntegrationstjeneste <[email protected]>;
-
-
-
-
-
L 56 - 2024-25 - Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt (del 1), fra udlændinge- og integrationsministeren
2923962_0033.png
Kommunernes Landsforening <[email protected]>; [email protected]; Kvindernes Internationale Liga for Fred og Frihed
<[email protected]>; Københavns Byret <[email protected]>; Københavns Lufthavn
<[email protected]>; Landsforeningen Adoption og Samfund <[email protected]>; Landsforeningen af
Forsvarsadvokater <[email protected]>; Landsorganisation af kvindekrisecentre (LOKK)
<[email protected]>; Mellemfolkeligt Samvirke <[email protected]>; Odense Lufthavn <[email protected]>;
Parliamentary Assembly of the Organization for Security an Cooperation in Europe <[email protected]>; Plums Fond
for Fred, Økologi og Bæredygtighed <[email protected]>; Politiforbundet i Danmark
<[email protected]>; Politiforbundet <[email protected]>; PRO-Vest <[email protected]>; Vestre Landsret
<post@vestrela ndsret.dk>; Østre Landsret <[email protected]>; Refugees Welcome
<[email protected]>; Retspolitisk Forening <[email protected]>; [email protected];
Dansk Røde Kors <[email protected]>, UIM SIRI Hovedpostkasse <[email protected]>; SOS mod Racisme
<[email protected]>, Sønderborg Lufthavn <[email protected]>; Mail TRM <[email protected]>;
Udlændingenævnet <[email protected]>; UNHCR Regional Representation for Northern Europe <[email protected]>; US
Udlændingestyrelsen <[email protected]>; Ældre Sagen <[email protected]>; Ægteskab Uden Grænser
<[email protected]>; 3F <[email protected]>; 3F Privat Service, Hotel og Restauration (3F
PSHR) <[email protected]>; [email protected]
Emne:
Ekstern høring Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (EU samarbejdet om Schengensamarbejde
-
(UIM Id: 2768318)
Hermed fremsender Udlændinge- og Integrationsministeriet høring over udkast til forslag til lov om
ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af rådsafgørelse om Cyperns anvendelse af
Schengeninformationssystemet (SIS) samt rådsafgørelse om Bulgariens og Rumæniens fulde anvendelse
af Schengenreglerne, beregning af kortvarigt ophold i Schengenområdet, på Færøerne og i Grønland som
følge af ind- og udrejsesystemet (EES), tidsbegrænsning af indrejseforbud for udlændinge omfattet af
udsendelsesdirektivet, pligt til afgivelse af biometriske oplysninger til brug for ind- og udrejsesystemet og
ændring af reglerne om indberetning i 515 m.v.).
Frist for eventuelle bemærkninger er senest fredag d.
23.
august
2024,
bemærkningerne sendes til
[email protected] og [email protected] med henvisning til j.nr. 2024-5642.
Med venlig hilsen
Merethe Bjerager
Chefsekretær
Asyl- og Opholdsafdelingerne
Udlændinge- og Integrationsministeriet
DK-1216 København K
Telefon: +45 6198 4000
e-mail: [email protected]ç
wwwuirndk
L 56 - 2024-25 - Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt (del 1), fra udlændinge- og integrationsministeren
2923962_0034.png
URLÆNIDIMGENÆVNET
I
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
[email protected]
23.
Dato:
Sagsnumrner.
au2ust
2024
24/228919
Horingssvar vedrørende udkast til forslag til lov om forslag til lov om ændring af
udlændingeloven (Gennemførelse af rådsafgorelse om Cyperns anvendelse af
Schengeninformationssystemet (SIS) samt rådsafgorelse om Bulgariens og Rumæniens
fulde anvendelse af Schengenreglerne, beregning af kortvarigt ophold
i
Schengenområdet,
på Færøerne og i Grønland som følge af ind- og udrejsesystemet (EES), tidsbegrænsning
af indrejseforbud for udlændinge omfattet af udsendelsesdirektivet, pligt til afgivelse af
biometriske oplysninger til brug for ind- og udrejsesystemet og ændring af reglerne om
indberetning i SIS m.v.).
Udlændingenævnet er ved mai! af anmodet om eventuelle bemærkninger til udkast til forslag
til lov om forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af rådsafgørelse om
Cyperns anvendelse af Schengeninformationssystemet (SIS) samt rådsafgørelse om Bulgariens
og Rumæniens fulde anvendelse af Schengenreglerne, beregning af kortvarigt ophold i
Schengenområdet, på Færøerne og i Grønland som følge af ind- og udrejsesysternet (EES),
tidsbegrænsning af indrejseforbud for udlændinge omfattet af udsendelsesdirektivet, pligt til
afgivelse afbiometriske oplysninger til brug for ind- og udrejsesystemet og ændring af reglerne
om indberetning i
SIS
m.v.).
Udlændingenævnet har ingen bemærkninger til udkastet.
Der henvises til Udlændinge- og Integrationsministeriets til
j.nr.
2024-5 642.
Michael Kistrup
Adelgade 13 1304 København K
I
Telefon: 6198 3800
[email protected]
wwwudlndk
L 56 - 2024-25 - Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt (del 1), fra udlændinge- og integrationsministeren
2923962_0035.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
UIM ([email protected]), Laura Nannestad Treu ([email protected]), SOS mod Racisme ([email protected])
shekuj63gmail.com (shekuj63gmail.com), [email protected] (helge.olesenemail.dk)
SOS mod Racisme ([email protected])
Høring over udkast t,I forslag til lov om ændring af udlændingeloven Schengenregler j.nr. 2024-5642
24-08-2024 00:03
Hoeringssvarfra_SOS_Racisme_vedr_Schengenregler-indrejseforbudogSlS-sagnr2024-5642.doc;
Hoeringssvarfra_SOS_Racisme_vedr_Schengenregler-indrejseforbudogS lS-sagnr2O24-5642 .pdf;
-
-
[EKSTERN E-MAIL] Denne
e-rnail
er sendt fra en ekstern atsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er sikre,
medmindre du stoler på afsenderen.
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven
Se venligst vedhæftede høringssvar fra SOS Racisme
Vnelig hilsen,
Anne Nielsne, Taisperson
Schengenregler
L 56 - 2024-25 - Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt (del 1), fra udlændinge- og integrationsministeren
2923962_0036.png
i
OS Radsme
SOS Racisme, Danmark
Nørre Allé 7
2200 København
N.
[email protected]
www.sosracisme.dk
København d. 23.
august 2024
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet
Att. Laura Nannestad Treu [email protected]
[email protected]
Høringssvar på:— lovforslag om ændrede Schengenregler j.nr. 2024-5642
-
SOS Racisme, Danmark, takker for at have fået ovennævnte lovforslag i høring.
Vi har bemærkninger til to punkter i lovforslaget.
Vedrørende Tidsbegrænset indrejseforbud: side 2 Øverst, punkt 7 og punkt 9 10:
Det er fint, at EU ikke ønsker livsvarige indrejseforbud i Schengenområdet.
Derimod synes vi det er forket og går imod retssikkerhedsmæssige og menneskeretlige aspekter i
EU’s begrundelse, når Danmark så i stedet vil indføre 20 års indrejseforbud, og når der ikke skal
tages hensyn til familieliv, børn, ægtefæller, partnere anden familie eller venner som
dispensationsgrunde hvis udvisningen sker efter § 25, stk. i eller 2.
-
Ydermere vil afgørelser efter § 25 stk. i og 2 ofte hvile på meget spinkle grundlag: 1) hvad angår
bevis og relevans, og 2) hvad angår relevans. § 25 lyder: En udlænding kan udvises hvis:
1)udlændingen må anses for enfarefor statens sikkerhed, eller
2)udlændin gen må anses for en alvorlig trussel mod den offentlige orden, sikkerhed eller sundhed
For 1) gælder, at hvis der mistænkes mulig terrorvirksomhed, at det ofte svært at bevise.
Fx kan selv en person der anses for at være farlig for Danmark jo ændre politisk opfattelse eller
opfattelse af, hvad der er rigtigt og forkert, meget længe før de 20 år er gået! Så vi ser dét, at
indføre 20 års indrejseforbud som ikke ret forskelligt fra et livslangt indrejseforbud, og da det
kommer til at omfatte hele Schengenområdet, får det jo alvorlig betydning for vedkommende.
Det vil være rigeligt til at ødelægge dette menneskes liv og vil hvis der er familie, som ikke kan
sammenføres med vedkommende uden for Danmark, umuliggøre familielivet.
Og 2) især når det drejer sig om sundhed og vurderet farlighed i forbindelse med svær
sindssygdom ledsaget af vrede, aggressivitet og manglende overblik og forståelse, ved vi jo at
psykosen i mange tilfælde kan behandles eller brænde ud og afløses af en mere normal tilstand.
L 56 - 2024-25 - Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt (del 1), fra udlændinge- og integrationsministeren
2923962_0037.png
2
Gælder det smitsomme sygdomme er mange alvorlige smitsomme sygdomme akutte og smitter
ikke i så lang tid, fx influenza, meningitis og Covid-19 ikke særlig langvarige, og mange andre typer
næsten kun smitter gennem kropsvæsker.
-
SOS Racisme synes, at det bør undlades at fastsætte et indrejseforbud i disse tilfælde,
medmindre der er bevis og dom for, at udlændingen har begået terror el. lign i Danmark.
Til punkt 9 og 10:
Vi
forstår ikke, hvorfor der er så stor forskel i sanktionerne på, om pågældende var i
Schengenområdet, da han fik indrejseforbud, eller opholdt sig udenfor Schengen?
Vedrørende danske straflængder fra 1 år og derover som begrundelse for pålæg af et
indrejseforbud i alle Schengenlande:
Der har i de senere år været tendens tit strengere straffe for selv små forbrydelser, ligesom
Rigsadvokaten har udarbejdet en “udvisningspakke”, der opfylder et politisk mål om at udvise flest
muligt tredjelandsborgere af Danmark, selv ved meget let kriminalitet.
En stor andel af langvarige fængselsdomme til udlændinge i Danmark angår udlændinge, der er
pålagt opholdspligt på udrejsecentrene. De kan gives for mindst én overtrædelse af meldepligt,
opholdspligt eller underretningspligt eller for ikke at efterkomme flyttepåbud til et udrejsecenter,
og for ikke møde op til en tilsagt samtale med en udlændingemyndighed. Efter et vist antal domme
for pligtovertrædelser, som kan være reelle eller blot fundne
i
Hjemrejsestyrelsens indberettede
data, men som ikke er blevet grundigt efterforsket trods risiko for lange straffe, kan man hurtigt
blive dømt så mange gange, at næste dom er på et års fængsel. Er en udvist efter udrejsefristen
gået under jorden og har levet dér i længere tid, risikerer han at blive straffet efter § 143 i
straffeloven med en straframme på 4 års fængsel.
Sagerne ledsages ofte af mange fejl i Hjemrejsestyrelsens anmeldelser til politiet, fx ved
anmeldelse af en person for brud på opholdspligt og meldepligt, hvor han havde fået orlov til
weekendbesøg, og hvis det ligger langt tilbage kan det være
svært
for den anmeldte at
dokumentere. Hjemrejsestyrelsen havde fået hård kritik for næsten ikke at have behandlet sager
før
i
2022, da de skulle bruge ressourcer på manuel kontrol af beboerne ved ind- og udgang på
Kærshovedgård, fordi det elektroniske system var upålideligt. Sagerne blev stort set behandlet
færdigt i 1. halvdel af 2022. Efter resultatkontrakten for 2023, som skulle give Hjemrejsestyrelsens
direktør en bonus, som bl.a. afhang af at kravene blev opfyldt, skulle sagerne for 95 % af personer
med potentielle overtrædelser af kontrolforpligtelser være behandlet og konstaterede
overtrædelser anmeldt på baggrund af løbende 14 dages opgørelser. I kontrakten for 2024, skulle
sagerne for 95 % af personerne med potentielle overtrædelser at kontrolforpligtelser være
behandlet, og hvis konstateret anmeldt, inden for den følgende måned. I nogle retssager har der
været over 25 urigtige anmeldelser, som først er konstateret i retten, fx hvor beboeren sad i
fængsel, var til møde med Hjemrejsestyrelsen eller Udrejsestyrelsen, var i retten, eller var indlagt.
En del dømmes fordi de er blevet for depressive til at melde sig eller er bange for at møde en
overfaldsmand på vej over til meldelokalet.
L 56 - 2024-25 - Bilag 2: Kommenteret høringsoversigt (del 1), fra udlændinge- og integrationsministeren
2923962_0038.png
3
Folk på udrejsecentrene risikerer på denne måde både justitsmord i form af lang fængselsstraf for
en opholdspligt, underretningspligt eller meldepligt, de ikke havde forsømt; men det allerværste
for dem er at få en udvisningsdom med indrejseforbud i hele Schengenområdet, ligesom det kan
hindre familiesammenføring med ægtefælle eller barn i hele Schengenområdet.
Så, vi synes ikke Danmark skal bruge indrejseforbud, hvor det kan undgås, trods et temmelig
konstant pres for udvisning, fra højrefløjen og Socialdemokratiet. Og vi mener at indrejseforbud
skal vare kortest muligt, og som retsstat bør Danmark bør vende tilbage til at beskytte folks
retssikkerhed også som her ved at beskytte udlændinges retssikkerhed
i
Danmark.
-
Med venlig hilsen,
For SOS Racisme Danmark,
Anne Nielsen, Talsperson