Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
L 56 Bilag 11, L 56 A Bilag 11, L 56 B Bilag 11, L 56 C Bilag 11
Offentligt
2951459_0001.png
Til lovforslag nr.
L 56
Folketinget 2024-25
Ændringsforslag stillet den 6. december 2024 uden for betænkningen
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven, hjemrejseloven,
integrationsloven og lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter
Kærshovedgård
(Ændring af regler som følge af EU-samarbejdet om Schengen og Dublinforordningen, afskaffelse af opholdstilladelse som
udsendelseshindret og ændring af nabokompensationsordningen)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Kaare Dybvad Bek)]
Af
Helene Brydensholt
(ALT):
Ad c
Ændringsforslag til det i ændringsforslag nr. 1 i udvalgets
betænkning nævnte lovforslag B
Til § 1
8)
Nr. 8
affattes således:
»8.
§ 9 c, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Der kan gives opholdstilladelse som udsendelses-
hindret til en udlænding, der er meddelt afslag på en ansøg-
ning om opholdstilladelse efter § 7, hvis
1) udsendelse af udlændingen, jf. hjemrejselovens § 1,
ikke har været mulig i mindst 30 måneder og
2) udlændingen har medvirket ved udsendelsesbestræbel-
serne, jf. hjemrejselovens § 3, stk. 1, i sammenhængen-
de 30 måneder.««
[Forlængelse af perioden for samarbejde om udsendelse og
forenkling af administrationen af ordningen]
Bemærkninger
Til nr. 8
Ændringerne medfører, at den eksisterende betingelse
efter § 9 stk. 2, nr. 3, om, at opholdstilladelse som udsen-
delseshindret kun kan meddeles, hvis udsendelse efter de
foreliggende oplysninger for tiden må anses for udsigtsløs,
erstattes af en 12-månedersforlængelse af den periode, som
udlændingen skal have været i udsendelsesposition og have
medvirket ved udsendelsesbestræbelserne.
Udlændingen vil således skulle have været i udsendelses-
position og have medvirket ved udsendelsesbestræbelserne i
sammenhængende 30 måneder. Beregningen af, hvor længe
udlændingen har været i udsendelsesposition og har med-
virket, skal ske ud fra tidspunktet for den senest fastsatte
udrejsefrist. Hjemrejsestyrelsen vil tillige skulle have truffet
afgørelser om, at den pågældende udlænding har medvirket i
en sammenhængende periode på 30 måneder, før udlændin-
gen kan blive omfattet af bestemmelsen.
Hvis det ikke har været muligt at udsende en afvist
asylansøger i 30 måneder, på trods af at den pågældende
i perioden har medvirket til udsendelsesbestræbelserne, vil
Hjemrejsestyrelsen således skulle oversende sagen til Ud-
lændingestyrelsen med henblik på vurdering af, om den på-
gældende opfylder de øvrige betingelser for at blive meddelt
opholdstilladelse, navnlig om den pågældende er omfattet af
udelukkelsesgrundene i udlændingelovens § 10. Der er ikke
i øvrigt lagt op til ændring af gældende ret.
Ændringerne medfører herved, at sagsbehandlingen kan
baseres på opslag i Hjemrejsestyrelsens eksisterende sagsbe-
handlingssystem, hvor oplysninger om længden af den på-
gældendes tid i udsendelsesposition og medvirken allerede
vil fremgå. Dermed vil ordningen kunne administreres på en
mindre omkostningstung måde. Forslaget indebærer ikke en
udvidelse af persongruppen, der er omfattet af ordningen,
i forhold til de gældende regler. Det helt grundlæggende
krav om, at en afvist asylansøger skal medvirke til udsendel-
sen igennem en længere periode, vil således blive bevaret,
og samtidig vil reglerne blive langt enklere at administre-
re. Derudover ses forslaget at indeholde et potentiale for
større besparelser set i forhold til regeringens forslag, idet
AX030686
L 56 - 2024-25 - Bilag 11: Ændringsforslag til 2. behandling stillet den 6. december 2024
2951459_0002.png
2
udgifterne til indkvartering ikke aktualiseres. Ændringsfor-
slaget skal ses i sammenhæng med forslaget om ophævelsen
af kravet om, at Hjemrejsestyrelsen skal træffe afgørelser
efter hjemrejselovens § 3 a, jf. § 2, nr. 1, i denne lov.