Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
L 56 Bilag 10, L 56 A Bilag 10, L 56 B Bilag 10, L 56 C Bilag 10
Offentligt
2950842_0001.png
Til lovforslag nr.
L 56
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 3. december 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven, hjemrejseloven,
integrationsloven og lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter
Kærshovedgård
(Ændring af regler som følge af EU-samarbejdet om Schengen og Dublinforordningen, afskaffelse af opholdstilladelse som
udsendelseshindret og ændring af nabokompensationsordningen)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Kaare Dybvad Bek)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget, herunder
om deling af lovforslaget.
Dansk Folkeparti og Alternativets medlemmer af udval-
get har stillet ændringsforslag nr. 1-4, herunder om deling
af lovforslaget. Udlændinge- og integrationsministeren har
stillet ændringsforslag nr. 5-7.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (DD, SF, LA, KF, EL, DF, RV, ALT
og SIU) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
Et
mindretal
i udvalget (S, V og M) vil stemme imod
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget. Mindretallet
indstiller det udelte lovforslaget til
vedtagelse
med de af
udlændinge- og integrationsministeren stillede ændringsfor-
slag.
Et
andet mindretal
i udvalget (DD, LA og KF) indstiller
de under A, B og C nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de
stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (EL, RV, ALT og SIU)
indstiller det under A nævnte lovforslag til
vedtagelse
med
de stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under
B nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Min-
dretallet vil stemme hverken for eller imod det under C
nævnte lovforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (SF) indstiller de under
A og C nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B nævnte
lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling.
Et
femte mindretal
i udvalget (DF) indstiller de under
B og C nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under A nævnte
lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i ud-
valget og dermed ikke adgang til at komme med indstillin-
ger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne og Liberal Alliance
Danmarksdemokraternes og Liberal Alliances medlem-
mer af udvalget vil gerne kritisere praksissen med »bunke-
lovforslag«, der medfører, at Folketingets partier skal stem-
me samlet om tiltag, der har meget lidt med hinanden at
gøre. Derfor støtter DD�½s og LA�½s medlemmer i udvalget, at
dette lovforslag opdeles.
Ud over selve opdelingen vil partierne gerne knytte føl-
gende bemærkninger til en del af lovforslaget.
Partierne mener, at det har været et kæmpe svigt over for
borgerne i Bording og omegn, at regeringen ikke vil oprette
et tredje udrejsecenter for udviste kriminelle udlændinge. I
stedet valgte regeringen at kompensere naboerne til Kærsho-
vedgård.
DD og LA vil gerne understrege, at det er helt rime-
ligt, at naboerne til Kærshovedgård kompenseres for den
gene og utryghed, som de kriminelle udviste udlændinge
skaber. Derfor støttede Danmarksdemokraterne kompensa-
tionsordningen, der blev indført med L 59 (folketingsåret
2022-23, 2. samling), og derfor støtter partierne også at give
DokumentId
Journalnummer
L 56 - 2024-25 - Bilag 10: Betænkning afgivet 3/12-24
2950842_0002.png
2
kompensation til de beboere, der utilsigtet er blevet udeluk-
ket fra kompensation, som de ellers var berettiget til.
Men partierne bemærker, at der er naboer til Kærshoved-
gård, der ikke kan opnå kompensation for den gene, som
udrejsecenteret medfører, uden at de skal opgive deres er-
hverv. Dette er ikke hensigtsmæssigt, og det vil DD og LA
opfordre regeringen til at finde en løsning på.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget har nøje gennem-
gået lovforslaget, som omfatter ændringer af udlændingelo-
ven, hjemrejseloven, integrationsloven og kompensations-
ordningen. Mens vi ser enkelte positive elementer, må vi
desværre stemme imod lovforslaget som helhed, hvis rege-
ringen fastholder, at forslaget ikke skal deles. DF vil kunne
stemme for kompensationsordningen, men kan ikke accepte-
re udvidelsen af Schengensamarbejdet.
Kompensationsordningen
DF støtter klart kompensationsordningen, der skal sikre
økonomisk erstatning til naboerne ved Udrejsecenter Kærs-
hovedgård. Disse mennesker lever hver dag med utryghed
som følge af regeringens manglende vilje til at håndtere de
udvisningsdømte kriminelle effektivt.
Det er vigtigt at understrege, at en økonomisk kompen-
sation aldrig kan erstatte den grundlæggende tryghed, som
danskerne har ret til. Den eneste langsigtede løsning er at
lukke Kærshovedgård som åbent center og sikre, at udvis-
ningsdømte kriminelle frihedsberøves, indtil de kan sendes
ud af landet.
Udvidelsen af Schengensamarbejdet
Dansk Folkeparti er stærkt imod den foreslåede udvidelse
af Schengensamarbejdet, som indebærer, at Cypern, Bulga-
rien og Rumænien får fuld adgang til Schengeninformati-
onssystemet (SIS) og dermed får en større rolle i kontrollen
med de ydre grænser.
DF har alvorlige betænkeligheder ved, om disse lande har
tilstrækkelig kontrol med deres egne grænser. Korruption
og ineffektiv grænsekontrol i især Bulgarien og Rumænien
udgør en sikkerhedstrussel for Danmark. En udvidelse af
Schengen vil gøre det endnu lettere for kriminelle og illega-
le indvandrere at bevæge sig frit i Europa og dermed også i
Danmark.
Dansk Folkeparti kan derfor ikke støtte denne del af lov-
forslaget, som vil svække Danmarks sikkerhed og suveræni-
tet.
Nægtelse af opdeling af lovforslaget
Dansk Folkeparti har foreslået, at lovforslaget opdeles, så
vi kan stemme for kompensationen til naboerne ved Kærs-
hovedgård, men stemme nej til udvidelsen af Schengensam-
arbejdet. Regeringen har desværre ikke imødekommet dette.
Hvis forslaget kommer til afstemning i sin helhed, må
DF derfor stemme imod lovforslaget som helhed, da vi ik-
ke kan acceptere, at en nødvendig kompensationsordning
bindes sammen med en uansvarlig Schengenudvidelse. Det-
te er endnu et eksempel på, hvordan regeringen prioriterer
internationale hensyn højere end danskernes sikkerhed og
tryghed.
Dansk Folkeparti vil fortsætte kampen for en stram ud-
lændingepolitik, hvor danskerne altid sættes først.
Dansk Folkeparti anbefaler at stemme imod det udelte
lovforslag.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DF og ALT), tiltrådt af et
mindretal
(DD,
SF, LA, KF, EL, RV og SIU):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i tre lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Æn-
dring af regler som følge af EU-samarbejdet om Schengen
og Dublinforordningen)« omfattende § 1, nr. 1-6, 14 og
19-21, § 5, stk. 1 og 2, og § 6.
B.
»Forslag til lov om ændring af udlændingeloven, hjem-
rejseloven og integrationsloven (Afskaffelse af opholdstilla-
delse som udsendelseshindret)« omfattende § 1, nr. 7-13 og
15-18, §§ 2 og 3, § 5, stk. 1 og 3-6, og § 6.
C.
»Forslag til om ændring af lov om kompensation til
naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård (Ændring af
nabokompensationsordningen)« omfattende § 4 og § 5, stk.
1.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Til § 6
2)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 6
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan
ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer, som henholdsvis
de færøske og de grønlandske forhold tilsiger. Ændringerne
kan sættes i kraft på forskellige tidspunkter.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Til § 5
3)
I
stk. 1
udgår », jf. dog stk. 2«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
L 56 - 2024-25 - Bilag 10: Betænkning afgivet 3/12-24
2950842_0003.png
3
d
Ændringsforslag til det under C nævnte lovforslag
Til § 5
4)
I
stk. 1
udgår », jf. dog stk. 2«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af et
min-
dretal
(S, V og M):
e
Ændringsforslag til det udelte lovforslag
Til § 1
5)
I
nr. 13
ændres
»stk. 9, 1. pkt.,
to steder i
§ 53 a, stk. 1,
nr. 7,
og i
§ 53 a, stk. 1, nr. 8«
til: »to steder i
§ 53 a, stk. 1,
nr. 7,«.
[Teknisk ændring]
6)
I
nr. 18
ændres »2 eller« til: »eller 3«.
[Korrektion]
Til § 4
7)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 1, stk. 2, 2. pkt.,
og
stk. 3, 2. pkt.,
ændres »Udlændin-
ge- og integrationsministeren« til: »Ministeren«.«
[Teknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles op i tre lovforslag (A,
B og C).
Det foreslås, at de forslag fra lovforslaget, der omhandler
ændring af regler som følge af EU-samarbejdet om Schen-
gen og Dublinforordningen, stilles til det under A nævnte
lovforslag.
Det foreslås, at de forslag fra lovforslaget, der omhandler
afskaffelsen af muligheden for at få opholdstilladelse som
udsendelseshindret efter udlændingelovens § 9 c, stk. 2.,
stilles til det under B nævnte lovforslag.
Det foreslås, at det forslag fra lovforslaget, der omhand-
ler justering af reglerne om kompensation til naboer om-
kring Udrejsecenter Kærshovedgård, stilles til det under C
nævnte lovforslag.
Til nr. 2-4
Der er tale om konsekvensændringer som følge af æn-
dringsforslag nr. 1.
Til nr. 5
Der er tale om en lovteknisk ændring, da bestemmelserne
ved udarbejdelsen af lovforslaget ved en fejl blev medtaget i
lovforslagets § 1, nr. 13.
Til nr. 6
Der er tale om en lovteknisk ændring, da der ved udarbej-
delsen af lovforslaget ved en fejl blev foreslået, at »2 eller«
udgår og ikke »eller 3«.
Til nr. 7
Der er tale om en teknisk ændring, idet der rent lovtek-
nisk ikke kan ske ophævelse af punktummer på den måde,
som fremgår af den foreslåede bestemmelse i lovforslagets §
4, nr. 1.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. oktober 2024 og var
til 1. behandling den 24. oktober 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 16. september 2024 dette udkast til udvalget, jf.
UUI alm. del – bilag 148, folketingsåret 2023-24. Den 16.
oktober 2024 og 22. oktober 2024 sendte udlændinge- og
integrationsministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa-
tion, der mundtligt har redegjort for sin holdning til lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 12 spørgsmål
til udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besva-
relse, som ministeren har besvaret.
L 56 - 2024-25 - Bilag 10: Betænkning afgivet 3/12-24
2950842_0004.png
4
Thomas Skriver Jensen (S) Bjørn Brandenborg (S) Frederik Vad (S) Louise Mehnke (S) Gunvor Wibroe (S) Malte Larsen (S)
Anders Kronborg (S)
fmd.
Thomas Jensen (S) Hans Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Erling Bonnesen (V)
Heidi Bank (V) Mohammad Rona (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Peter Skaarup (DD)
Inger Støjberg (DD) Steffen Larsen (LA) Sandra Elisabeth Skalvig (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Per Larsen (KF)
Kim Edberg Andersen (DD) Mikkel Bjørn (DF)
nfmd.
Karsten Hønge (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Mads Olsen (SF)
Søren Søndergaard (EL) Zenia Stampe (RV) Helene Brydensholt (ALT)
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
24
15
15
15
13
10
9
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
5
1
1
1
1
6