Retsudvalget 2024-25
L 55 Bilag 1
Offentligt
2918374_0001.png
4. september 2020
Sag
Titel:
Sagsbehandler:
Sagsnummer:
Oprettet:
Opdateret:
Udvalget om revision af auktionslederloven og loven om handel med brugte
genstande samt pantelånervirksomhed
Abulfaz Melikov, 951ABME
2017-7723-0001
02-10-2017 00:00:00
30-08-2022 00:00:00
Sagparter
Revision af auktionslederloven og lov om handel med
brugte genstande samt pantelånervirksomhed , U-249
Sagspart
Dokumenter
Titel
Høringssvar fra
Forbrugerombudsmanden: Med
bemærkninger
Tilstand
ARK, Arkiveret
Type
I, Indgående
Aktnr.
369
DKR_Høringssvar_vedr_betænkning
ARK, Arkiveret
_nr1580
Høringssvar - Lov om brugte
genstande Betænkning nr. 1580
Høringssvar - Brugte genstande
Rigspolitiets besvarelse af høring
ARK, Arkiveret
ARK, Arkiveret
ARK, Arkiveret
I, Indgående
I, Indgående
I, Indgående
I, Indgående
0
0
0
0
L 55 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2918374_0002.png
From:
Jacob Linkis <[email protected]>
Sent:
29-04-2022 10:55:19 (UTC +02)
To:
Justitsministeriet <[email protected]>; Abulfaz Melikov <[email protected]>
Cc:
Louise Black Mogensen <[email protected]>; Mai Robrahn Hansen
<[email protected]>
Subject:
SV: Høring over betænkning nr. 1580/2022 om revision af auktionslederloven og
lov om handel med brugte genstande samt pantelånervirksomhed - j.nr. 2017-7723-0001
Til Justitsministeriet, att.: Abulfaz Melikov
På betænkningens side 173 står følgende (vores understregning):
”I den forbindelse bemærkes, at kreditaftaleloven ikke finder anvendelse på kreditaftaler,
ifølge hvilken kreditten skal betales tilbage inden 3 måneder, og som kun er forbundet med
ubetydelige omkostninger, jf. kreditaftalelovens § 3, stk. 1, nr. 2, 1. pkt.
Af betænkning nr. 1509 af 1. november 2019 om gennemførelse af forbrugerkreditdirektivet
fremgår, at vurderingen af, om der er tale om ubetydelige omkostninger, må bero på en
konkret vurdering, hvori både den absolutte størrelse af omkostningerne og omkostningerne
set i forhold til kredittens størrelse skal indgå. Korte forbrugslån, herunder kviklån, vil dog
ofte være forbundet med ubetydelige omkostninger, hvis lånene ikke misligholdes. Sådanne
lån vil dermed være undtaget fra kreditaftaleloven.”
Det er ikke korrekt, at såkaldte ”korte forbrugslån, herunder kviklån” ofte vil falde uden for
kreditaftaleloven, hvis de har en løbetid på under 3 måneder. Betegnelsen ”kviklån” – der i øvrigt ikke er et
begreb, der anvendes i nogen lovbestemmelser – anvendes nemlig typisk om lån, der har særdeles
høje
kreditomkostninger. Derfor vil sådanne lån i praksis altid være omfattet af kreditaftaleloven, uanset om
løbetiden er på under 3 måneder.
Vi står naturligvis til rådighed, hvis ovenstående giver anledning til spørgsmål eller uddybning.
Med venlig hilsen
På Forbrugerombudsmandens vegne
Jacob Tanderup Linkis
Chefkonsulent, cand.jur., ph.d., procedør
Direkte tlf.: 4171 5066
E-mail:
[email protected]
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf. +45 4171 5151
Se vores privatlivspolitik på
forbrugerombudsmanden.dk.
L 55 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2918374_0003.png
Fra:
Justitsministeriet <[email protected]>
Sendt:
17. marts 2022 16:27
Emne:
Høring over betænkning nr. 1580/2022 om revision af auktionslederloven og lov om handel med
brugte genstande samt pantelånervirksomhed - j.nr. 2017-7723-0001
Se venligst vedhæftede.
Med venlig hilsen
Formueretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 55 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2918374_0004.png
28. april 2022
Høringssvar
Høring over betænkning nr. 1580/2022 om revision af auktionslederloven
og lov om handel med brugte genstande samt pantelånervirksomhed
Ved en mail af den 17. marts 2022 har Justitsministeriet anmodet Det Kriminalpræventive Råd om
eventuelle bemærkninger til betænkning nr. 1580/2022 om revision af auktionslederloven og
marskandiserloven.
I den anledning skal DKR udtale, at vores mission er at skabe tryghed ved at oplyse om og forebygge
kriminalitet.
DKR anser det for væsentligt, at lovgivningen på området gøres tidssvarende, så den i højere grad afspejler
det moderne brugthandels- og auktionsmarked, der i dag er langt mere digitaliseret, end da loven sidst blev
revideret.
I DKR’s seneste analyse af det danske hælermarked
vurderes det, at 250.000 danskere hvert år køber
stjålne varer for i alt to milliarder kroner. Det dækker over 600.000 hælervarer om året. Der omsættes både
genstande stjålet fra virksomheder og fra privatpersoner, og hver fjerde genstand anslås at stamme fra
indbrud i private hjem. En effektiv bekæmpelse af hæleri vil dermed reducere motivationen til at begå
indbrud og tyveri betydeligt.
Etablering af et kosterregister
Det foreslås i betænkningen, at der, til afløsning af Rigspolitiets nuværende kosterdatabase, etableres et
elektronisk søgbart register over stjålne genstande, hvortil bl.a. professionelle handlende med brugte
genstande, herunder auktionsledere og forsikringsselskaber, gives adgang. DKR deler opfattelsen af, at et
kosterregister kan minimere salget af tyvekoster. Behovet for et kosterregister skal også ses i lyset af, at
indbrudsniveauet i Danmark er markant højere end i vores nabolande.
DKR’s undersøgelser viser, at det er vigtigt for danskerne ikke at købe stjålne varer
men også, at borgerne
synes, det er svært at vurdere, om en vare er stjålet. Vores anbefaling er derfor, at der gives almindelig
adgang til registeret, så enhver borger kan undersøge, om en genstand er registreret stjålet. Vores analyser
af hælermarkedet viser, at borgernes køb og salg af stjålne genstande via sociale medier og
handelsplatforme er et område i vækst. At undlade at give borgere søgeadgang vil betyde, at det fortsat vil
være relativt risikofrit for hælere at sælge stjålne varer via online handelsplatforme som fx facebook. Et
åbent kosterregister vil også gøre det lettere for ansvarlige, danske onlinehandelsplatforme som fx dba og
GulogGratis at hjælpe deres brugere med at sikre sig mod at købe hælervarer.
Udvalget bag betænkningen nævner, at en borgeradgang kan indebære en risiko for misbrug. Her vil DKR
gøre opmærksom på, at udenlandske erfaringer indikerer, at risikoen er begrænset, da mistænksom adfærd
kan monitoreres, og vi finder, at evt. risici i høj grad opvejes af fordele ved et åbent register, herunder at
borgere ser en interesse i at få registreret stjålne genstande i et register, der har en bredere betydning, end
hvis det kun kan benyttes af professionelle handlende.
Hollandske erfaringer viser, at et kosterregister med borgeradgang er et virksomt redskab mod hæleri og
indbrud. Holland etablerede et digitalt kosterregister i 2014, som politi, borgere og forretninger anvender.
L 55 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
Ifølge de hollandske myndigheder har registreringen af tyvekoster forbedret politiets efterforskning og øget
forbrugernes bevidsthed om hæleri.
Det er afgørende, at et nyt, digitalt kosterregister etableres i et tæt partnerskab mellem myndigheder og
andre relevante aktører, som fx forsikringsbranchen, auktionshuse, relevante erhvervsdrivende mv., så det
sikres, at løsningen gør det lettere for borgere, myndigheder og virksomheder at forebygge og opklare
hæleri bedst muligt.
Afskaffelse af forretningsbøger mv.
I betænkningen foreslås det, at en række administrative krav ophæves og erstattes af de almindelige regler
i bogføringsloven. Konkret lægges der op til afskaffelse af forretningsbøger, hvor fx guldsmede registrerer
opkøb af guldsmykker fra private.
Vi anbefaler i stedet, at forretningsbøgerne digitaliseres efter hollandsk model. Det vil for det første give
politiet et effektivt tilsynsredskab, hvis det bliver muligt i de digitale forretningsbøger at tjekke, om et
smykke, som en indbrudstyv stjal i weekenden, er dukket op hos en guldsmed
ikke bare den lokale
guldsmed, men i hele landet. For det andet vil det øge den positive effekt af et digitalt kosterregister, da
varer der registreres i de digitale forretningsbøger automatisk kan tjekkes i et nyt kosterregister.
Den administrative byrde, der er forbundet med registrering af varer i en digital forretningsbog, svarer til
den eksisterende byrde og adskiller sig ikke nødvendigvis markant fra udvalgets forslag om, at
virksomhederne skal slå varer op i et digitalt kosterregister.
Forretningsbøger i digital form vil øge den oplevede opdagelsesrisiko for hælere og styrke muligheden for
at opklare tyverier, indbrud og hæleri. En digitalisering vil dermed svække hæleres mulighed for at afsætte
stjålne varer hurtigt via legale virksomheder.
Udvalget foreslår endvidere, at der fremover kun skal være krav om, at sælger identificerer sig overfor en
virksomhed der køber brugte varer, når købsværdien overstiger kr. 2.000. Der bør gennemføres en
nærmere analyse af, hvor stor en del af hælermarkedet der er omfattet af denne grænse, således at der
kan tages stilling til, om grænsen er fastsat rigtigt. DKR bidrager gerne hertil.
Endelig skal det påpeges, at udvalgets forslag om at ophæve bestemmelsen om, at købte genstande skal
opbevares (intakte) i et vist tidsrum efter modtagelsen, risikerer at reducere muligheden for at efterforske
og opklare hæleri. Det bør derfor overvejes, om bestemmelsen kan opretholdes, for fx smykker og andre
typiske koster, som det vil være vanskeligt at identificere i bogføringsmateriale grundet manglende
serienumre.
Vi skal i det hele opfordre til, at der tages udgangspunkt i de eksisterende hollandske erfaringer med en
helhedsorienteret digitalisering af samfundets indsats mod hæleri. Danmark er generelt et meget
digitaliseret samfund. Det er væsentligt, at vi også udnytter dette i bekæmpelsen af hæleri, og dermed
tyveri og indbrud hos borgere og virksomheder.
Venlig hilsen
Anna Karina Nickelsen
Sekretariatschef, Det Kriminalpræventive Råd
L 55 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2918374_0006.png
Til Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10 1216 København K.
Att. Abulfaz Melikov
20. maj 2022
Sagsnummer 2017-7723-0001
Høring over Betænkning om revision af auktionslederloven og lov om handel med brugte
genstande samt pantelånervirksomhed
Betænkning nr. 1580
Justitsministeriet har den 17. marts 2022 udsendt Betænkning om revision af auktionslederloven
og lov om handel med brugte genstande.
Danske Guldsmede og Urmagere har følgende bemærkninger:
Indledningsvist undrer det, at Danske Guldsmede og Urmagere som repræsenterer en væsentlig
del af handlen med brugte genstande i form af opkøb af ædelmetal, ikke står på høringslisten til
denne betænkning. Af denne årsag har vi ikke før nu fået mulighed for at sende bemærkninger og
tidspresset gør det vanskeligt at udføre et tilbundsgående arbejde.
Generelle bemærkninger
Set fra guldsmedebranchen er det vigtigt, at man i videst muligt omfang forebygger muligheden
for hæleri.
Branchen handler med varer, der har høj værdi og kan være relativt let omsættelige, så for i videst
muligt omfang at begrænse risiciene for røveri, indbrud og røveriske overfald er det helt
afgørende at besværliggøre og reducere muligheden for at få afsat varerne efterfølgende.
Danske Guldsmede og Urmagere, Frederiksholms Kanal 30, bygn. A5, 1. sal, 1220 København K
Telefon 4583 5211 | www.guldsmed.dk | [email protected]
L 55 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2918374_0007.png
Vi ser derfor med stor tilfredshed på, at der nu foreligger forslag om, at internethandlende skal
behandles på lige fod med erhvervsdrivende, der handler med brugte genstande fra en fysisk
butik. Risikoen for hæleri og hurtig omsætning oplever vi er langt større online end i den fysiske
butik, idet der netop ikke har været krav om tilladelse eller krav om en forretningsbog eller anden
dokumentation.
Ligeledes finder vi det rimeligt, at lovens anvendelsesområde udvides til at omfatte private
personer, således at handel med brugte genstande opfattes som værende i erhvervsmæssig
øjemed, når handlen ikke kun er lejlighedsvis.
Ovenstående stramninger af den nuværende lov vil være helt i tråd med branchens ønsker og
forventninger, hvor alle interessenter, der handler med brugte genstande i erhvervsmæssigt
øjemed ligestilles og man derved undgår muligheden for konkurrenceforvridning.
Danske Guldsmede og Urmagere står selvfølgelig til rådighed for uddybende spørgsmål.
Med venlig hilsen
Trine Thorning
Direktør
Danske Guldsmede og Urmagere, Frederiksholms Kanal 30, bygn. A5, 1. sal, 1220 København K
Telefon 4583 5211 | www.guldsmed.dk | [email protected]
L 55 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2918374_0008.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Justitsministeriet
Att.: Abulfaz Melikov
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt til
[email protected]
og
[email protected]
Den 2. juni 2022
Høring over betænkning nr. 1580/2022
Justitsministeriet har den 17. marts 2022 fremsendt betænkning nr. 1580/2022 om revision af
auktionslederloven og lov om handel med brugte genstande samt pantelånervirksomhed i høring.
Dansk Erhverv har følgende bemærkninger til betænkningen:
Vi bifalder, at disse meget gamle regler bliver revideret, så de bliver forenklede og tidssvarende,
og at det gøres lovligt at sælge brugte varer ved e-handel. Vi kan også tilslutte os, at internetaukti-
oner ikke bliver omfattet af auktionslederlovens regler.
Det er vigtigt for indsatsen for at komme tyveri og hæleri til livs, at der oprettes et digitalt søgbart
register i regi af Rigspolitiet, som gør det muligt for de professionelt handlende at undersøge, om
en bestemt vare er stjålet.
Tyveri fra arbejdspladser, butikker, varelagre, byggepladser mv. er et stort problem. Det er derfor
formålstjenligt, hvis også genstande, der er stjålet fra erhvervsdrivende, herunder nye genstande,
der ikke altid er omfattet af loven, vil have mulighed for at blive optaget i registret.
Vi kan tilslutte os, at almennyttige og velgørende foreningers salg af bruge varer undtages fra lo-
vens anvendelsesområde.
For så vidt angår betingelserne for at opnå bevilling, tillader vi os at gå ud fra, at betingelserne er
sædvanlige og proportionale svarende til kravene i tilsvarende regulering.
Det foreslås i
udkastet til bekendtgørelse,
at lovens kapitel 3 om tilsyn og anmeldelsespligt skal
finde anvendelse på ”anden selvstændig virksomhed” end den, der efter lovens § 1, stk. 1 og stk. 2,
Deres ref.: 2017-7723-0001
[email protected]
tmn/TMN
Side 1/2
L 55 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
DANSK ERHVERV
er omfattet af loven. Det er uklart, hvilken anden selvstændig virksomhed, der herved også vil el-
ler kan blive omfattet at lovens kapitel 3. Der bør derfor i bemærkningerne gives eksempler på,
hvilke virksomheder der vil blive omfattet af reglerne.
Med venlig hilsen,
Tina Morell
Chefkonsulent
Side 2/2
L 55 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2918374_0010.png
Justitsministeriet
Formueretskontoret
J.nr.: 2022-095311
Dato: 19. juli 2022
RIGSPOLITIET
Politiområdet
Juridisk afdeling
Center for efterforskning,
beredskab og udlændinge
Sektion for beredskab og
forebyggelse
Ejby Industrivej 125 - 135
2600 Glostrup
Telefon: 3314 8888
Rigspolitiets besvarelse af høring over betænkning nr. 1580/2022 om revision af auk-
tionslederloven og lov om handel med brugte genstande samt pantelånervirksomhed
Justitsministeriet nedsatte den 2. maj 2017 Udvalget om revision af auktionslederloven og
lov om handel med brugte genstande samt pantelånervirksomhed (herefter udvalget). Ud-
valget har foretaget en samlet gennemgang af auktionslederloven og lov om handel med
brugte genstande mv. (herefter marskandiserloven) samt de administrative forskrifter knyt-
tet hertil.
I betænkning nr. 1580/2022 om revision af auktionslederloven og lov om handel med
brugte genstande samt pantelånervirksomhed har udvalget fremsat forslag til revision af
lovgivningen på området.
Justitsministeriet har den 17. marts 2022 anmodet Rigspolitiet om eventuelle bemærknin-
ger til betænkningen.
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen af Justitsministeriets høring anmodet landets poli-
tikredse og Politiets Administrative Center (PAC) om en udtalelse og skal herefter be-
mærke følgende:
1. Bemyndigelse til varetagelse af politiets opgaver efter marskandiserloven
Udvalget foreslår ved § 13, stk. 2, i udkast til marskandiserloven, at justitsministeren kan
fastsætte regler om, hvilken myndighed inden for politiet, der skal varetage politiets opga-
ver efter loven. Det foreslåede udkast til bekendtgørelse om handel med brugte genstande
samt pantelånervirksomhed ses ikke at fastsætte nærmere regler herom. Det fremgår imid-
lertid flere steder i betænkningen (herunder på side 143, 281 og 282), at udvalget foreslår,
at det er politiet i den politikreds, hvorfra virksomheden drives, der skal behandle sager om
henholdsvis tilbagekald af bevilling og tilsyn.
National
Sammenhængskraft – Robusthed – Parathed
L 55 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2918374_0011.png
Side 6
Rigspolitiet skal i den anledning henlede opmærksomheden på, at det på nuværende tids-
punkt er Politiets Administrative Center (PAC), der varetager en række af disse opgaver,
jf. bekendtgørelse nr. 1096 af 21. august 2018, om ændring af bekendtgørelse om handel
med brugte genstande samt pantelånervirksomhed.
2. Vedrørende udvalgets bemærkninger til lovens anvendelsesområde
2.1 Erhvervsmæssigt øjemed og privatpersoner
Udvalget foreslår i udkast til lovforslag til marskandiserloven, at loven finder anvendelse
på enhver, der i ”erhvervsmæssigt øjemed” driver virksomhed ved en række nærmere an-
givne handler, jf. § 1, stk. 1, nr. 1-4. Det fremgår af bemærkningerne til § 1, nr. 1, at pri-
vatpersoners handel med brugte genstande også omfattes af loven, hvis den pågældende i
erhvervsmæssigt øjemed erhverver brugte genstande, medmindre handlen sker lejligheds-
vist. Dette foreslås med henblik på at forebygge hæleri ved privates salg af (stjålne) brugte
genstande, ligesom der peges på, at det kan virke konkurrenceforvridende, hvis privatper-
soner, der i erhvervsmæssigt øjemed erhverver brugte genstande med henblik på vide-
resalg, ikke skal overholde de samme krav som erhvervsdrivende, der driver virksomhed
med handel med brugte genstande.
Rigspolitiet anbefaler i den forbindelse, at sondringen mellem handel i ”erhvervsmæssigt
øjemed” og ”lejlighedsvist” defineres nærmere, således at det tydeliggøres, i hvilken ud-
strækning privatpersoner vil være omfattet af loven. Rigspolitiet skal i den forbindelse hen-
vise til bemærkningerne til lovforslaget (betænkningen, side 272), hvor følgende fremgår:
”Privatpersoners afholdelse af eller deltagelse i et loppemarked, hvor der sælges egne eller
nære familiemedlemmers eller bekendtes brugte genstande, vil derimod som udgangspunkt
ikke udgøre handel i erhvervsmæssigt øjemed, når handlen kun sker lejlighedsvist.
Det vil dog som altovervejende hovedregel være handel i erhvervsmæssigt øjemed, hvis en
privatperson på loppe- og kræmmermarkeder, i antikvitets- og marskandiserforretninger,
på onlineauktioner eller via andre salgsplatforme på internettet erhverver varer, som sæl-
ges igen, og i disse tilfælde skal den pågældende overholde lovens krav og pligter, herunder
krav om bevilling mv.”
Rigspolitiet finder i den anledning grund til at henlede opmærksomheden på tidens tenden-
ser, hvor personer køber brugte genstande – eksempelvis eksklusivt mærkevaretøj – med
henblik på at bruge tøjet nogle få gange og herefter videresælge det for at få penge til at
købe noget nyt tøj til sig selv. Et sådant køb og salg med henblik på privat brug vil efter
Rigspolitiets vurdering ikke efter betænkningens ordlyd kunne karakteriseres som handel i
National
Sammenhængskraft – Robusthed – Parathed
L 55 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2918374_0012.png
erhvervsmæssig øjemed, men eksemplet understreger dog efter Rigspolitiets opfattelse be-
hovet for, at det nærmere defineres, hvad der forstås som handel i erhvervsmæssigt øjemed.
Rigspolitiet bemærker samtidig, at en udvidelse af personkredsen, der er omfattet af lovens
krav om bevilling, vil medføre en stigning i antallet af bevillingssager, herunder sager om
ansøgning, frakendelse, tilsyn o. lign. Dette vil medføre et øget ressourcetræk hos politiet,
idet det samtidig bemærkes, at det ikke fremgår, hvor mange virksomheder og personer
den foreslåede ordning forventes at omfatte.
Endelig vil en udvidelse af personkredsen, der er omfattet af lovgivningen, forventes at
kunne føre til langt flere anmeldelser om overtrædelse af lovgivningen.
2.2 Internethandel og –auktioner
Udvalget har foreslået, at marskandiserloven fremover bør omfatte al onlinehandel med
brugte genstande samt internetauktioner.
Rigspolitiet skal i den forbindelse bemærke, at den foreslåede udvidelse af lovens anven-
delsesområde vil medføre et øget antal bevillingssager samt sager om frakendelse, tilsyn
mv., som vil medføre et øget ressourcetræk hos politiet. Det bemærkes samtidig, at det ikke
på det foreliggende grundlag er muligt at udarbejde et estimat over størrelsen af ressource-
trækket.
Også her må en udvidelse af personkredsen, der er omfattet af lovgivningen, forventes at
kunne føre til langt flere anmeldelser om overtrædelse.
2.3 Bøger og frimærker
Udvalget har foreslået, at bøger og frimærker bliver omfattet af marskandiserloven. Henset
til bøgers og frimærkers værdi og omsættelighed kan Rigspolitiet tilslutte sig dette, idet det
samtidig bemærkes, at en sådan udvidelse af lovens anvendelsesområde vil medføre et øget
ressourcetræk hos politiet.
Der henvises herved til bemærkningerne ovenfor.
3. Vedrørende forslag om oplysningspligt
Udvalget har foreslået, at den, der ønsker at drive virksomhed omfattet af marskandiser-
loven, skal give politiet meddelelse om, hvor virksomhedens regnskabsmateriale og even-
tuelle forretningslokaler befinder sig, samt orientere politiet om eventuelle senere ændrin-
ger i forhold til de tidligere angivne oplysninger. Den erhvervsdrivende skal endvidere efter
anmodning give politiet meddelelse om, hvor virksomhedens varelagre befinder sig.
Side 6
National
Sammenhængskraft – Robusthed – Parathed
L 55 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2918374_0013.png
3.1 Problemstillinger i forhold til varelageret
Det fremgår af forslaget, at bevilling efter marskandiserloven bl.a. betinges af, at personen
har forretningsadresse i Danmark. Det fremgår imidlertid ikke, om en erhvervsdrivende
lovligt kan opbevare dele af sit varelager i udlandet. Rigspolitiet bemærker hertil for god
ordens skyld, at politiets tilsyn af varelagre forudsætter, at disse er beliggende i Danmark.
Rigspolitiet skal endvidere henlede opmærksomheden på, at der kan opstå bevismæssige
udfordringer i forhold til varernes tilhørsforhold, såfremt flere marskandisere deler samme
varelager, og politiet eksempelvis i forbindelse med tilsyn finder hælervarer på varelageret.
Det bør på den baggrund overvejes at indsætte et krav om, at det i forhold til delte varelagre
skal være muligt entydigt at identificere, til hvilket varelager en given genstand kan henfø-
res.
4. Vedrørende udvalgets forslag om politiets adgang til at føre tilsyn
Udvalget har ved udkast til marskandiserlovens § 10 foreslået, at politiet til enhver tid uden
retskendelse mod behørig legitimation skal have adgang til bevillingshaverens regnskabs-
materiale, eventuelle forretningslokale samt varelager for at føre det nødvendige tilsyn med
virksomheden.
4.1 Marskandiserbogen (forretningsbogen)
Rigspolitiet bemærker, at politiets mulighed for at føre effektivt tilsyn med marskandisere
efter nugældende lovgivning bl.a. er betinget af kontrol med marskandiserbogen. Rigspo-
litiet bemærker i den forbindelse, at såfremt marskandiserbogen gøres elektronisk med
læse- og søgeadgang for politiet, vil det være muligt at udfinde mistænkelige handlemøn-
stre i opkøb fra private. Det er politiets erfaring, at gennemgang af marskandiserbøgerne
ofte har vist, at de samme berigelseskriminelle har solgt smykker, guld og sølv mv. til de
samme opkøbere mange gange i løbet af relativt kort tid, uden at opkøberne har fattet mi-
stanke herom.
Rigspolitiet skal endvidere foreslå, at der indføres en bestemmelse om opbevaringstid for
marskandiserbogen, som svarer til forældelsesreglerne for relevante bestemmelser i straf-
feloven.
4.2 Auktionsbogen
Udvalget har i sit udkast til auktionslederlovens § 16, stk. 2, foreslået, at auktionsbogen
skal opbevares i 3 år. Rigspolitiet skal i den forbindelse bemærke, at det bør overvejes at
fastsættes en længere opbevaringsperiode for auktionsbogen end de foreslåede 3 år, idet
der herved henvises til forældelsesreglerne ved de mere alvorlige straffesager om tyveri og
hæleri i straffelovens § 286 og 290, stk. 2, jf. § 93.
Side 6
National
Sammenhængskraft – Robusthed – Parathed
L 55 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2918374_0014.png
4.3 Opbevaringstid af regnskabsmateriale
Rigspolitiet skal bemærke, at det bør overvejes at fastsætte regler om længere opbevarings-
tid af regnskabsmateriale og optegnelser end de allerede foreliggende regler i bogførings-
loven. Rigspolitiet skal i den forbindelse henlede opmærksomheden på, at udgangspunktet
for krav om opbevaring i bogføringsloven er 5 år og henviser i den forbindelse til bemærk-
ningerne ovenfor under punkt 4.2.
4.4 Kunders legitimation
Den næringsdrivende skal efter § 6, stk. 1, i den gældende bekendtgørelse nr. 7 af 9. januar
1969, om handel med brugte genstande samt pantelånervirksomhed, forlange, at den, der
vil indgå aftale om salg eller pantsætning, legitimerer sig ved pas, kørekort eller danske
pengeinstitutters id-kort. Udvalget har bemærket, at der fortsat bør påhvile handlende med
brugte genstande og pantelånere en sådan pligt. Udvalget har dog foreslået, at pligten alene
bør finde anvendelse ved handel med brugte genstande og lignende, hvis prisen på den
genstand, som salget vedrører, overstiger 2.000 kr.
Rigspolitiet finder, at det - henset til, at genstandene erfaringsmæssigt sælges til en lavere
værdi end deres reelle værdi - bør overvejes, om grænsen for, hvornår pligten skal indtræde,
skal være lavere end de foreslåede 2.000 kr.
4.5 Krav om mærkning
Det følger af bekendtgørelse nr. 7 af 9. januar 1969 om handel med brugte genstande samt
pantelånervirksomhed, at købte genstande skal mærkes med det løbenummer med årstal,
hvormed de er indført i forretningsbogen. Udvalget har overvejet, om bekendtgørelsens
krav om mærkning bør opretholdes.
Rigspolitiet skal i den forbindelse henlede opmærksomheden på, at såfremt kravet om
mærkning opretholdes, kan det overvejes, om der skal indføres en karensperiode for, hvor-
når genstanden må omsmeltes eller videresælges. Dette henset til, at smykker kan erhverves
med henblik på omsmeltning og efterfølgende videresalg. Ved omsmeltning af smykkerne
vil mærkning heraf miste deres værdi. Såfremt der indføres en karensperiode for, hvornår
omsmeltning og videresalg kan foretages, vil det efter Rigspolitiets vurdering kunne have
en præventiv effekt.
5. Vedrørende udvalgets forslag om udvikling af et nyt kosterregister
Udvalget har foreslået, at der for at minimere salg af stjålne genstande etableres et (offent-
ligt) elektronisk søgbart register over sådanne.
Rigspolitiet skal i den anledning henvise til Rigspolitiets skrivelse af 15. april 2020 samt
til Rigspolitiets supplerende høring af dags dato, hvori Rigspolitiet henledte opmærksom-
National
Sammenhængskraft – Robusthed – Parathed
Side 6
L 55 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2918374_0015.png
heden på de ikke ubetydelige omkostninger ved udvikling og drift af IT-projekter og Rigs-
politiets muligheder for at gennemføre nye IT-projekter inden for den gældende flerårsaf-
taleperiode.
Rigspolitiet kan henholde sig hertil og har herefter ikke yderligere bemærkninger til iden-
tifikation af registrerede genstande, opretholdelse af aktuelle oplysninger i registeret, ad-
gang til registrering og søgning i registeret samt eventuelle misbrugsrisici ved registeret.
Rigspolitiet skal dog afslutningsvis bemærke, at det eventuelt kan overvejes, om et nyt
kosterregister vil kunne forankres i forsikringsbranchen.
Rigspolitiet skal beklage den sene besvarelse.
Side 6
Med venlig hilsen
Birgitte Buch
sektionsleder
National
Sammenhængskraft – Robusthed – Parathed