Retsudvalget 2024-25
L 55 Bilag 1
Offentligt
2918373_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. oktober 2024
Formueretskontoret
Frederik Mathiias Aren-
toft Torp
2022-00398
3423732
KOMMENTERET OVERSIGT
over
høringssvar vedrørende betænkning nr. 1580/2022 om revision af auk-
tionslederloven og lov om handel med brugte genstande samt pantelå-
nervirksomhed
I. Høringen
Betænkning nr. 1580/2022 om revision af auktionslederloven og lov om
handel med brugte genstande samt pantelånervirksomhed har i perioden fra
den 17. marts 2022 til den 28. april 2022 været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,
Advokatsamfundet, Auktionslederforeningen, AutoBranchen Danmark,
Autobranchens Handels- og Industriforening (AUTIG), Business Danmark,
Coop A/S, Copenhagen Business School (Juridisk Institut), Dansk Arbejds-
giverforening, Dansk Detail, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Inkas-
sobrancheforening, Dansk Internet Forum, Dansk IT, Dansk Kredit Råd,
Dansk Markedsføring, Danske Advokater, Danske Annoncører og Mar-
kedsførere, Danske Regioner, Datatilsynet, De Danske Bilimportører, De
Samvirkende Købmænd, Den Danske Dommerforening, Det Finansielle
Ankenævn, Det Kriminalpræventive Råd, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Finans Danmark, Finans og Leasing, Forbrugerklage-
nævnet, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet Tænk, Forenede Danske
Motorejere (FDM), FSR – danske revisorer, HK Landsklubben Danmarks
Domstole, IT-Branchen, Kommunernes Landsforening (KL), Kunst, Antik
og Design Ringen, Københavns Universitet (Det Juridiske Fakultet), Land-
brug & Fødevarer, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigsombudsman-
den i Grønland, Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigspolitiet, Salling
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 55 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
Group, SMVdanmark, Syddansk Universitet (Juridisk Institut), Aalborg
Universitet (Juridisk Institut) og Aarhus Universitet (Juridisk Institut).
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Dansk Erhverv, Datatilsynet, Det Krimi-
nalpræventive Råd, Domstolsstyrelsen, Forbrugerombudsmanden, Forbru-
gerrådet Tænk, Kommunernes Landsforening (KL), Rigsadvokaten og
Rigspolitiet.
Justitsministeriet har endvidere modtaget høringssvar fra Danske Gulds-
mede og Urmagere.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i
kursiv.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger,
der ikke vedrører betænkningen med udvalgets lovudkast, indgår ikke i hø-
ringsoversigten.
II. Høringssvarene
1. Generelt
Østre Landsret, Vestre Landsret, Datatilsynet, Domstolsstyrelsen, For-
brugerrådet Tænk, Kommunernes Landsforening (KL) og Rigsadvo-
katen
har ikke haft eller ønsket at afgive bemærkninger til betænkningen
med udvalgets lovudkast.
Dansk Erhverv
bifalder, at der sker en moderniseringen af auktionsleder-
loven og marskandiserloven.
Det Kriminalpræventive Råd
anser det for væsentligt, at lovgivningen på
området for handel med brugte genstande og auktioner gøres tidssvarende,
så den i højere grad afspejler et moderne og mere digitaliseret marked.
Forbrugerombudsmanden
har påpeget, at en konkret passage i betænk-
ningen, hvor kviklån omtales under gældende ret i forhold til marskandiser-
loven, ikke er korrekt.
2
L 55 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
Justitsministeriet har noteret sig høringsparternes generelle bemærkninger
til lovudkastet.
For så vidt angår Forbrugerombudsmandens høringssvar bemærkes, at den
pågældende passage i betænkningen ikke får betydning for lovforslaget.
2. Særlige bemærkninger til auktionslederloven
2.1. Om auktionslederlovens anvendelsesområde
Dansk Erhverv
kan tilslutte sig, at internetauktioner ikke bliver omfattet af
auktionslederlovens regler.
2.2. Om opbevaring af auktionsbogen
Rigspolitiet
bemærker, at det bør overvejes at fastsætte en længere opbeva-
ringsperiode for auktionsbogen end de af udvalget foreslåede 3 år, idet Rigs-
politiet henviser til de strafferetlige forældelsesregler ved de mere alvorlige
straffesager om tyveri og hæleri i straffeloven.
Justitsministeriet bemærker, at lovforslaget er justeret med hensyn til opbe-
varingsperioden for auktionsbøger i forhold til udvalgets lovudkast, der har
været i offentlig høring. I lovforslaget lægges der således op til, at opbeva-
ringsperioden for auktionsbøger – i tråd med bogføringslovens regler om
opbevaring af regnskabsmateriale – fastsættes til minimum 5 år, i stedet for
den af udvalgets foreslåede opbevaringsperiode på minimum 3 år.
3. Særlige bemærkninger til marskandiserloven
3.1. Om marskandiserlovens anvendelsesområde
Dansk Erhverv
kan tilslutte sig, at almennyttige og velgørende foreningers
salg af brugte varer undtages fra lovens anvendelsesområde.
Dansk Erhverv
finder det uklart, hvordan udtrykket ”anden selvstændig er-
hvervsvirksomhed” skal forstås. Der henvises til udvalgets lovudkast til
marskandiserloven. Dansk Erhverv efterspørger eksempler på virksomhe-
der, som (efter administrativt fastsatte regler) vil kunne blive omfattet af
lovens kapitel 3 om tilsyn mv.
3
L 55 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
Danske Guldsmede og Urmagere
ser med tilfredshed på, at det foreslås,
at internethandlende skal behandles på lige fod med erhvervsdrivende, der
handler med brugte genstande fra en fysisk butik. Det findes endvidere ri-
meligt, at lovens anvendelsesområde udvides til efter omstændighederne
også at omfatte private personers handel med brugte genstande.
Rigspolitiet
anbefaler, at sondringen mellem handel i ”erhvervsmæssigt
øjemed” og ”lejlighedsvist” defineres nærmere, således at det tydeliggøres,
i hvilken udstrækning privatpersoner vil være omfattet af loven. Efter Rigs-
politiets vurdering vil der f.eks. ikke være tale om handel i erhvervsmæssigt
øjemed, hvor privatpersoner køber brugte genstande såsom eksklusivt mær-
kevaretøj med henblik på at bruge tøjet selv nogle få gange og herefter vi-
deresælge det for at få penge til nyt tøj til sig selv.
Rigspolitiet
tilslutter sig, at handlen med bøger og frimærker ikke undtages
fra lovens anvendelsesområde henset til disses værdi og omsættelighed.
I forhold til udtrykket ”anden selvstændig erhvervsvirksomhed” fremgår det
af side 275 i betænkningen, at udvalget vurderer, at der fremover også vil
kunne opstå behov for at regulere erhvervsvirksomhed, som ikke omfattes af
lovens anvendelsesområde, f.eks. i tilfælde hvor der i løbet af en kort periode
inden for en bestemt branche konstateres flere tilfælde af tyveri eller hæleri.
Bestemmelsen skal sikre, at justitsministeren, hvis der opstår behov for at
regulere anden selvstændig erhvervsvirksomhed med køb og salg af brugte
genstande, vil kunne bestemme, at den pågældende virksomhed skal omfat-
tes af lovens kapitel 3 om tilsyn mv. Udvalget bemærker herved, at området
for, hvilke varer der typisk er genstand for tyveri, kan ændres over tid.
Dette er i overensstemmelse med – og en videreførelse af – den gældende
marskandiserlov, hvorefter der er en tilsvarende adgang for justitsministe-
ren til at bestemme, at lovens regler om tilsyn mv. skal udvides til at gælde
anden selvstændig næringsvirksomhed.
Lovforslaget indebærer ligesom den gældende marskandiserlov bl.a., at
handel med eller køb af brugte genstande, der netop sker som et sædvanligt
led i en handelsvirksomhed med nye genstande eller i en håndværks- eller
industrivirksomhed, falder uden for lovens anvendelsesområde. En anven-
delse af bemyndigelsen kan f.eks. være relevant i forhold til brancher, der
falder uden for lovens anvendelsesområde af denne grund (forudsat, at der
– i tråd med udvalgets overvejelser – på et tidspunkt måtte opstå et behov
for en udvidelse af anvendelsesområdet inden for en kort periode).
4
L 55 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
Justitsministeriet bemærker for så vidt angår sondringen mellem handel i
”erhvervsmæssigt øjemed” og ”lejlighedsvist”, at det fremgår af bl.a. side
133 i betænkningen, at det vil bero på en konkret vurdering, om privatper-
soner omfattes af loven. Der er i betænkningen givet en række retningslinjer
for, hvilke momenter der kan lægges vægt på i den forbindelse. F.eks. vil
privatpersoners afholdelse af eller deltagelse i et loppemarked, hvor der lej-
lighedsvist sælges egne eller nære familiemedlemmers brugte genstande,
som udgangspunkt ikke udgøre handel i erhvervsmæssigt øjemed og dermed
falde uden for lovens anvendelsesområde.
Endvidere bemærkes, at der efter Justitsministeriets opfattelse generelt vil
skulle lægges vægt på, i hvilken hensigt privatpersoner erhverver gen-
stande. Således vil der som anført af Rigspolitiet f.eks. ikke vil være tale om
handel i erhvervsmæssigt øjemed, hvis privatpersoner køber brugte gen-
stande såsom eksklusivt mærkevaretøj med henblik på at bruge tøjet selv
nogle få gange og herefter videresælge det for at få penge til nyt tøj til sig
selv. Omvendt vil der f.eks. kunne være tale om handel i erhvervsmæssigt
øjemed, hvis tøjet alene erhverves med henblik på videresalg.
3.3. Om afskaffelse af kravet om at føre forretningsbøger
Det Kriminalpræventive Råd
finder, at der i stedet for en ophævelse af
kravet om at føre forretningsbøger bør være mulighed for, at forretningsbø-
ger føres i digital form. Efter Det Kriminalpræventive Råds opfattelse vil
det øge den oplevede opdagelsesrisiko for hælere og styrke muligheden for
at opklare tyverier, indbrud og hæleri.
Rigspolitiet
finder, at såfremt forretningsbøger kan føres elektronisk med
læse- og søgeadgang for politiet, vil det være muligt at udfinde mistænkelige
handlemønstre.
Det fremgår af side 176 i betænkningen, at udvalget har vurderet, at reg-
lerne om den daglige drift for handel med brugte genstande og pantelåner-
virksomhed ikke ses at have fulgt med den teknologiske og samfundsmæssige
udvikling, og at reglerne derfor er forældede. På denne baggrund ses der
efter udvalgets opfattelse ikke at være behov for at opretholde bestemmel-
serne om førelse af forretningsbøger. I den forbindelse henviser udvalget
også til, at handlende med brugte genstande og pantelånere allerede er bog-
føringspligtige efter reglerne i bogføringsloven, der stiller videregående
krav til virksomhedens bogføring end de krav, som følger af de gældende
5
L 55 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
regler udstedt i medfør af marskandiserloven. Herudover giver bogførings-
loven mulighed for at foretage elektronisk bogføring. Efter lovforslaget vil
politiet til enhver tid uden retskendelse mod behørig legitimation have ad-
gang til bl.a. bevillingshaverens regnskabsmateriale, f.eks. via en PC eller
et USB-stik .
Justitsministeriet finder på den baggrund ikke anledning til at foretage æn-
dringer i lovforslaget på dette punkt.
3.4. Om kundeidentifikation
Det Kriminalpræventive Råd
finder, at der bør gennemføres en analyse
af, hvor stor en del af hælermarkedet, der er omfattet af grænsen på 2.000
kr., der er det beløb, som udvalget foreslår som tærskel for, hvornår der skal
kræves legitimation ved handel med brugte genstande.
Rigspolitiet
finder, at det – henset til, at genstande erfaringsmæssigt sælges
til en lavere værdi end deres reelle værdi – bør overvejes, om grænsen for,
hvornår pligten skal indtræde, skal være lavere end de foreslåede 2.000 kr.
I udvalgets lovudkast er der lagt op til, at justitsministeren kan fastsætte
nærmere regler om udøvelse af virksomhed i henhold til marskandiserloven.
Det indebærer bl.a., at det administrativt kan fastsættes, at bevillingshavere
skal kræve, at den, der vil indgå aftale om salg af en genstand, hvis værdi
overstiger et bestemt beløb, skal legitimere sig ved MitID eller gyldig bil-
ledlegitimation, samt regler om, hvor længe dokumentationen skal opbeva-
res. Det fremgår af side 176 i betænkningen, at udvalget anbefaler, at be-
løbsgrænsen fastsættes til 2.000 kr. ud fra en afvejning af på den ene side
hensynet til ikke at pålægge de erhvervsdrivende uforholdsmæssige byrder
over for på den anden side hensynet til at minimere handlen med stjålne
genstande.
Justitsministeriet vil som udgangspunkt følge udvalgets anbefalede beløbs-
grænse, men bemærker, at der kan være behov for løbende at regulere be-
løbsgrænsen i takt med samfundsudviklingen. Det gælder både i ned- og
opadgående retning. Lovforslaget er justeret i overensstemmelse hermed,
så det fremgår, at beløbsgrænsen forudsættes at kunne tilpasses løbende i
forbindelse med fastsættelsen af nærmere regler.
3.5. Om opbevaring af købte genstande
6
L 55 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
Det Kriminalpræventive råd
bemærker, at udvalgets forslag om at ophæve
bestemmelsen om, at købte genstande skal opbevares (intakte) i et vist tids-
rum efter modtagelsen, risikerer at reducere muligheden for at efterforske
og opklare hæleri. Efter Det Kriminalpræventive Råds opfattelse bør det
derfor overvejes, om bestemmelsen kan opretholdes, for f.eks. smykker og
andre typiske koster, som det vil være vanskeligt at identificere i bogførings-
materiale grundet manglende serienumre.
Det fremgår af side 178 i betænkningen, at udvalget har foreslået en ophæ-
velse af opbevaringskravet ud fra en samlet afvejning af flere hensyn. På
den ene side har hensynet til, at kravet er meget byrdefuldt for de erhvervs-
drivende, talt for en ophævelse. På den anden side har hensynet til, at kravet
giver den, der har været udsat for tyveri, mulighed for at anmelde tyveriet,
inden genstanden videreoverdrages, talt imod en ophævelse. Justitsministe-
riet finder på den baggrund ikke anledning til at foretage ændringer i lov-
forslaget.
3.6. Om varelageret
Rigspolitiet
henleder opmærksomheden på, at der kan opstå bevismæssige
udfordringer i forhold til varernes tilhørsforhold, såfremt flere marskandi-
sere deler samme varelager, og politiet eksempelvis i forbindelse med tilsyn
finder hælervarer på lageret.
Justitsministeriet har på baggrund af høringssvaret fra Rigspolitiet justeret
lovforslaget, så det fremgår af bemærkningerne, at det i forhold til delte
varelagre skal være muligt entydigt at identificere, hvilket varelager en gi-
ven genstand tilhører.
4. Om oprettelsen af et elektronisk søgbart register over stjålne gen-
stande (”kosterregister”)
Dansk Erhverv
finder det vigtigt for indsatsen for at komme tyveri og hæ-
leri til livs, at der oprettes et elektronisk søgbart register i regi af Rigspolitiet,
som gør det muligt for de professionelt handlende at undersøge, om en be-
stemt vare er stjålet.
Det Kriminalpræventive Råd
deler udvalgets opfattelse af, at et kosterre-
gister kan minimere salget af tyvekoster, og finder, at behovet for et koster-
register også skal ses i lyset af, at indbrudsniveauet i Danmark er markant
højere end i nabolande. Det anbefales på den baggrund, at der gives almin-
7
L 55 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
delig adgang til registeret, så enhver borger kan undersøge, om en genstand
er registreret stjålet. I forhold til den risiko for misbrug, som omtales i be-
tænkningen, bemærkes, at udenlandske erfaringer efter Det Kriminalpræ-
ventive Råds opfattelse indikerer, at risikoen er begrænset, bl.a. da mistænk-
som adfærd kan monitoreres.
Lovforslagene til auktionslederloven og marskandiserloven indeholder en
bestemmelse, hvorefter justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om
henholdsvis auktionslederens og bevillingshaverens undersøgelse af gen-
stande. Der vil i medfør af bestemmelserne kunne fastsættes regler om, at
henholdsvis auktionsledere og bevillingshavere skal være forpligtet til at fo-
retage relevante søgninger i et elektronisk søgbart register over stjålne gen-
stande.
8