Sundhedsudvalget 2024-25
L 53 Bilag 3
Offentligt
2918432_0001.png
Galten d. 16-8-2024
Til Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
GEjSERs høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og forskellige andre
love (Udmøntning af del II af forebyggelsesplanen målrettet børn og unge
tobak nikotin og alkohol)
GEjSER har modtaget Indenrigs- og Sundhedsministeriets udkast til forslag til lov om ændring af lov om
tobaksvarer m.v. og forskellige andre love (Del II af udmøntning af forebyggelsesplanen målrettet børn og unge
tobak, nikotin og alkohol).
GEjSER takker for muligheden for at kommentere udkastet, og ønsker at bidrage med følgende:
Indholdsfortegnelse
Til § 2 punkt 4 og § 5 punkt 2 stk. 5 samt lovforslagets almindelige bemærkninger punkt 2.9. Flere røg- og
dampfrie miljøer samt forslag om indsættelse af to nye bestemmelser under § 20, hhv. § 20 a og § 20 b .......... s.1
Til § 2 punkt 1, 8 og 9 samt bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser vedr. § 2 punkt 1, 8 og 9 ....... s.4
Til bemærkning vedr. Sikkerhedsstyrelsens kontrol på sociale medier i fremsendte høringsbrev ..................... s.5
Vedr. politianmeldelser fra virksomheder udenom Sikkerhedsstyrelsen, og politiets beføjelser i disse sager .. s.6
Øvrige bemærkninger ................................................................................................................................... s.7
Afsluttende bemærkninger ........................................................................................................................... s.9
Bilag…………………………………………………………………………………………………………………………………………….
s.10
Til § 2 punkt 4 og § 5 punkt 2 stk. 5 samt lovforslagets almindelige bemærkninger punkt 2.9. Flere røg- og
dampfrie miljøer samt forslag om indsættelse af to nye bestemmelser under § 20, hhv. § 20 a og § 20 b.
Først og fremmest ønsker vi at gøre opmærksom på, at langt størstedelen af brugerne af e-cigaretter enten
allerede er stoppet med at ryge, eller er i gang med at forsøge at stoppe med at ryge. Derfor mener vi ikke, at det
er forsvarligt, at skiftet til e-cigaretter sidestilles med rygning, ved at tvinge brugere af e-cigaretter til at blive
udsat for passiv rygning
i de foreslåede såkaldte ”rygezoner”.
Vi gør opmærksom på, at flere brugere af e-cigaretter har skiftet røgen ud med damp, fordi de ikke er lykkes med
at stoppe med at ryge ved hjælp af de anbefalede rygestopmetoder, og at det derfor ikke giver mening, at disse
personer ikke længere vil kunne vælge passiv rygning fra.
L 53 - 2024-25 - Bilag 3: Henvendelse af 8/10-24 fra Gejser
2918432_0002.png
Vi er klar over, at forebyggelsesplanen blev indgået for at beskytte børn og unge mod tobak, nikotin og alkohol,
og vil derfor også gerne understrege, at vi bakker fuldt ud op om, at børn og unge skal beskyttes, og ikke bør
hverken bruge tobaks- eller nikotinprodukter. Men vi mener også, at det er politikere og myndigheders ansvar, at
sikre de voksnes beskyttelse imod de skadevirkninger som forårsages af passiv rygning.
Vi ønsker også at gøre opmærksom på præambelbetragtning 48 i tobaksvaredirektivet
1
, som lyder:
”Derudover
harmoniserer dette direktiv ikke bestemmelserne om røgfri miljøer eller nationale salgsordninger
eller nationale reklamer eller brand stretching, og det indfører heller ikke en aldersgrænse for elektroniske
cigaretter eller genopfyldningsbeholdere. Under alle omstændigheder bør præsentationen af og reklame for
disse produkter ikke føre til fremme af tobaksforbrug eller give anledning til forveksling med tobaksvarer.
Medlemsstaterne kan frit regulere sådanne spørgsmål på deres eget område og opfordres
til at gøre dette.”
Her bemærkes, at præsentationen af og reklame for disse produkter, ikke bør føre til fremme af tobaksforbrug
eller give anledning til forveksling med tobaksvarer.
GEjSER gør opmærksom på, at e-cigaretter og genopfyldningsbeholdere med og uden nikotin allerede er
omfattet af regler som gør, at produkterne kan forveksles med tobaksvarer. Her kan b.la. nævnes; neutrale
pakninger, forbud mod kendetegnende aroma samt forbud mod synlig anbringelse.
Ved at omfatte e-cigaretter af loven om røgfri miljøer, kommer Danmark tættere og tættere på, at sidestille e-
cigaretter med tobaksvarer, hvilket strider imod EU’s tobaksvaredirektiv og ikke mindst al sund fornuft.
Det er problematisk at omfatte e-cigaretter af loven om røgfri miljøer, idet fx ledere og arbejdsgivere som er
omfattet af kapitel 2 § 4, i bekendtgørelse af lov om elektroniske cigaretter m.v., som allerede har taget stilling,
og har tilladt brugen af e-cigaretter, og samtidig har forbudt tobaksrygning, med nærværende lovforslag bliver
nødt til at tillade både røg og damp, for at sikre medarbejdernes ret til at fastholde deres rygestop igennem e-
cigaretter, eller helt forbyde begge dele.
Hvis begge dele tillades, skal medarbejderne i fremtiden henvises til zoner hvor der både må ryges og dampes.
Dette betyder, at brugerne af de langt mindre skadelige e-cigaretter vil blive udsat for skadelig passiv rygning.
Vi støtter fuldt ud, at ingen - hverken børn, unge eller voksne - bør udsættes for hverken passiv røg eller damp.
Men hvis de eksisterende regler på området blev håndhævet korrekt, ville det umiddelbart heller ikke ske.
I 2018 udarbejdede Statens institut for Folkesundhed og Sundhedsstyrelsen en evaluering af kapitel 2 i Lov om
elektroniske cigaretter, som viste at hverken kommuner eller andre virksomheder havde kendskab til lovens
eksistens, men at disse alligevel havde udarbejdet retningslinjer for brugen af e-cigaretter.
Evalueringen konkluderede også, at der ikke var evidens for, at passiv damp er skadeligt
2
.
Et nyligt offentliggjort studie
3
konkluderer, at børn der udsættes for passiv damp fra e-cigaretter indendørs
optager 84% mindre nikotin end børn som udsættes for passiv indendørs rygning. Dette fordi 99% af nikotinen
der produceres under brugen af e-cigaretter absorberes af brugeren selv. Hvorimod der ved rygning både
genereres røg via. udånding og igennem røgen fra den tændte cigaret.
4
Studiet fokuserer på optagelsen af nikotin ved udsættelse af hhv. andenhånds-aerosol og røg, men forskerne
gør også opmærksom på, at konklusionerne indikerer, at optagelsen af øvrige potentielt skadelige stoffer fra
passiv damp fra e-cigaretter, som ikke er nikotin, formodes at være væsentligt lavere, fordi e-cigaretter leverer
nogenlunde samme nikotinmængder som cigaretter, men derimod kun en brøkdel af de skadelige og
kræftfremkaldende stoffer som cigaretter.
Forskerne bag studiet gør i øvrigt opmærksom på, at selvom studiet vedrører børn, vil man sandsynligvis kunne
måle de samme resultater hos voksne.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014L0040
https://www.ism.dk/Media/637643700673109300/Evaluering%20af%20kapitel%202%20i%20Lov%20om%20elektroniske%20cigaretter.pdf
3
https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2821086
4
https://www.news-medical.net/news/20240711/Nicotine-absorption-is-much-lower-from-second-hand-vaping-than-from-second-hand-smoking.aspx
11
2
______________________________________________________________________________________
GEjSER ApS - Erhvervsparken Klank 3 - 8464 Galten | Tlf. 26 22 07 07 | www.gejser.dk | CVR 32 33 72 60
L 53 - 2024-25 - Bilag 3: Henvendelse af 8/10-24 fra Gejser
2918432_0003.png
For at tydeliggøre studiets resultater, kan man sammenligne med grænseværdien for nikotin, som fastsat i
Bekendtgørelse om grænseværdier for stoffer og materialer (kemiske agenser) i arbejdsmiljøet
5
.
Børn udsat for passiv rygning: Disse børn havde det højeste niveau af kotinin i blodet (0,494 μg/L), hvilket
indikerer høj nikotinoptagelse.
Børn udsat for passiv damp fra e-cigaretter:
Disse børn havde lavere kotininniveauer (0,081 μg/L), hvilket
er 83,6% lavere nikotinoptagelse sammenlignet med dem der var udsat for passiv rygning.
Børn uden nogen form for passiv eksponering: Disse børn havde de laveste kotininniveauer (0.016 μg/L),
hvilket er 96,7% lavere end dem der var udsat for passiv rygning.
Grænseværdien for nikotin i bekendtgørelse om grænseværdier for stoffer og materialer (kemiske agenser i
arbejdsmiljøet er fastsat til 0,5 mg/m³ (milligram per kubikmeter).
Måleenheden μg/L (mikrogram per liter) er anvendt i studiet, for måling af kotoninniveauer
i blodet.
For at konvertere en koncentration fra mg/m³ til μg/L, bruges følgende forhold:
1 mg/m³ = 1000 μg/m³
1 m³ = 1000 L
1 mg/m³ = 1 μg/L
Grænseværdien på 0,5 mg/m³ for nikotin i luften svarer derfor til 0,5 μg/L.
For at sammenligne resultaterne fra studiet med grænseværdierne for nikotin i luften konverteres resultaterne
fra de 3 forskellige grupper med børn udsat for hhv. passiv røg, damp og børn uden nogen form for passiv
eksponering:
Børn udsat for passiv rygning: 0,494 μg/L =
0,494 μg/L er meget tæt på grænseværdien på 0,5 μg/L. For at være præcis er 0,494 μg/L
kun 1,2%
lavere end grænseværdien på 0,5 μg/L.
Børn udsat for passiv damp fra e-cigaretter:
0,081 μg/L =
0,081 μg/L er betydeligt lavere end 0,5 μg/L. For at være præcis er 0,081 μg/L hele
83,8% lavere end
grænseværdien på 0,5 μg/L.
Børn uden nogen form for passiv eksponering: 0.016 μg/L =
0,016 μg/L er betydeligt lavere end 0,5 μg/L. For at være præcis er 0,016 μg/L hele
96,8% lavere end
grænseværdien på 0,5 μg/L.
Resultaterne baserer på passiv udsættelse for hhv. røg og damp indendørs, hvorfor nikotinoptagelsen hos børn
der udsættes for passiv røg eller damp udendørs forventes at være betydeligt lavere.
Disse resultater bør Indenrigs- og Sundhedsministeriet nøje overveje, og tage i betragtning.
Det er vigtigt for GEjSER at slå fast, at vi ikke mener, at børn og unge bør udsættes for passiv røg eller damp de
steder hvor offentligheden har adgang. Dette fordi børn og unge har tendens til at efterligne voksne
rollemodeller, hvorfor nogle børn og unge vil være i risiko for selv at starte med at ryge eller at bruge e-cigaretter.
GEjSER bakker derfor op om, at brugen af cigaretter og e-cigaretter forbydes de steder hvor offentligheden har
adgang. Vi bakker også op om forslaget om zoner hvor det ikke er hverken tilladt at ryge, dampe eller at bruge
opvarmede tobaksprodukter. Dog mener vi, at der bør fastsættes krav om, at zoner hvor brugen af produkterne
tillades skal opdeles, og evt. således at e-cigaretter og opvarmet tobak må anvendes i én zone og at rygning
5
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2024/291#:~:text=54%2D11%2D5,EH
______________________________________________________________________________________
GEjSER ApS - Erhvervsparken Klank 3 - 8464 Galten | Tlf. 26 22 07 07 | www.gejser.dk | CVR 32 33 72 60
L 53 - 2024-25 - Bilag 3: Henvendelse af 8/10-24 fra Gejser
2918432_0004.png
tillades i en anden. Dette for at sikre, at brugere af e-cigaretter og opvarmet tobak ikke tvinges til at blive udsat
for passiv rygning.
GEjSER opfordrer til og anbefaler, at kapitel 2 i bekendtgørelse af lov om elektroniske cigaretter
6
bevares, og at håndhævelse af eksisterende regler sikres.
Til § 2 punkt 1, 8 og 9 samt bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser vedr. § 2 punkt 1, 8 og 9
GEjSER har i forbindelse med de i lovforslaget foreslåede ændringer i § 2 punkt 1, 8 og 9 som ændrer
definitionen af ”kendetegnende aroma” til ”aroma”, rettet henvendelse til Indenrigs-
og Sundhedsministeriet,
for at få klarhed over hvilke konsekvenser de foreslåede ændringer kommer til at få.
Først og fremmest vil vi gerne sende en stor tak til ministeriet, for at tage vores henvendelse alvorligt, og for at
bruge tid på at vejlede os
ikke mindst fordi tidspunktet for vores henvendelse var midt i sommerferien.
Da vi allerede har fået svar på vores henvendelse, og er blevet forsikret om, at ændringen ikke i praksis får
betydning for de nuværende lovlige produkter på markedet, vil vi blot opsummere hvad der gav anledning til
bekymringen og dermed vores henvendelse. Dette for at sikre, at der ikke i fremtiden bliver udstedt forbud mod
nuværende lovlige e-væsker med eller uden nikotin samt aromatilsætning:
I 2021, før eksisterende lovgivning trådte i kraft, blev der afholdt 2 møder mellem GEjSER, Sundhedsministeriet,
Forbrugerombudsmanden, Sikkerhedsstyrelsen og diverse andre aktører fra e-cigaretbranchen, hvor
myndighederne besvarede spørgsmål, som b.la. omhandlede smagsforbuddet.
På det første møde blev der b. la. spurgt ind til hvad der specifikt definerer en ”kendetegnende aroma”, fordi
branchen havde brug for en sådan definition for at kunne leve op til kravene i den nye lovgivning.
Før det opfølgende møde, fik branchen tilsendt en samlet besvarelse over stillede spørgsmål fra første møde,
hvor følgende fremgik:
-
”Sikkerhedsstyrelsen kan oplyse følgende: Der er med kendetegnende aromaer ikke tale om et
ingrediensforbud, men at der ikke må være en kendetegnende smag af andet end tobak og mentol. Der
er ikke fastlagt grænseværdier for, hvornår der er tale om en kendetegnende aroma, ligesom der ikke er
referenceprøver at sammenholde med endnu. ”
I nærværende lovforslag ændres definitionen af ”kendetegnende aroma” til ”aroma”, hvilket, som vi læser det,
ser ud til at medføre et forbud mod andre aromaer end tobak.
Forhandlere af e-cigaretter er forpligtet til at registrere og mærke hver enkeltpakning og eventuel ydre emballage
af elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med og uden nikotin med en fuld liste over alle de
ingredienser der indgår i produktet i aftagende orden efter vægt. Sikkerhedsstyrelsen accepterer ikke
samlebetegnelser over ingredienser, som eksempelvis aroma, hvorfor ingredienser skal angives på produkterne
i form af kemiske betegnelser.
Udfordringen ved at ændre definitionen ”kendetegnende aroma” til ”aroma” er, at der ikke findes en specifik
kemisk betegnelse for tobaksaroma, fordi en sådan ganske enkelt ikke eksisterer.
Aroma som udgør tobakssmag, består af en kombination af flere forskellige aromaer, og udgør af den grund
flere forskellige kemiske betegnelser som derfor ikke vil kunne identificeres som værende tobaksaroma.
Tobaksaroma til e-cigaretter udvindes ikke af udtræk fra tobaksplanten, men består af en sammensætning af
flere forskellige aromaer, som tilsammen udgør en kendetegnende aroma, som enten smager eller dufter af
tobak, men som reelt aldrig har set skyggen af rigtig tobak.
E-væsker med tobakssmag smager ikke af afbrændt tobak, hvilket heller ikke kan lade sig gøre. Smagen af fx
cigaretter, som afbrændes, smager heller ikke af tobak men mere af noget der minder om lugten af et skodfyldt
askebæger. Smagen af tobak i e-væsker minder om duften af forskellige typer af tobak, og derfor er smagen
også svær af definere, idet de aromaer som anvendes til at kombinere smagen af tobak, udvælges ud fra duft.
6
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/1876
______________________________________________________________________________________
GEjSER ApS - Erhvervsparken Klank 3 - 8464 Galten | Tlf. 26 22 07 07 | www.gejser.dk | CVR 32 33 72 60
L 53 - 2024-25 - Bilag 3: Henvendelse af 8/10-24 fra Gejser
2918432_0005.png
At definere smag ud fra duft er allerede praksis i både branchen og hos Sikkerhedsstyrelsen.
Sikkerhedsstyrelsen gjorde i førnævnte samlede besvarelse af spørgsmål fra vores møde opmærksom på, at
styrelsen ville foretage såkaldte sensoriske analyser af e-væsker, for at analysere hvorvidt en sådan indeholder
en anden kendetegnende aroma end tobak og mentol, og opfordrede i samme ombæring branchen til selv at
foretage disse analyser.
Vi har som sagt fået svar på vores henvendelse, og er blevet mere eller mindre forsikrede om, at ændringen i
praksis ikke får betydning for nuværende lovlige e-væsker og aromaer, og derfor er formålet med
opsummeringen blot, at gøre opmærksom på de udfordringer vi ser i forhold til den foreslåede ændring. Derfor
håber vi også, at Sikkerhedsstyrelsen fortsætter praksis med at foretage sensoriske analyser, og dermed ikke
udelukkende udsteder forbud ud fra ingredienslister.
Det bemærkes, at den foreslåede ændring heller ikke umiddelbart forebygger børns og unges forbrug af e-
cigaretter, idet børn og unge slet ikke ser ud til at anvende e-cigaretter med tobakssmag. I 2020
7
var der, ifølge
§RØG, 6,5% af de 15-17-årige der brugte tobakssmag, og i 2023
8
var der
0.
Til gengæld er forbruget af engangs-e-cigaretter samt e-væsker med frugt, slik eller andre søde smage blandt
15-17-årige, steget fra 64,9% i 2020 til 88,7% i 2023.
Undersøgelsen indikerer altså, at langt de fleste e-cigaretter, som anvendes af 15-17-årige, er ulovlige.
Stramninger af lovgivningen for lovlige e-cigaretter vil derfor formentligt udelukkende ramme lovlydige
forhandlere og vores kunder, fordi et mindre udvalg vil tvinge forbrugerne over på det ulovlige marked, hvor
udvalget er ubegrænset og ureguleret.
Til bemærkning vedr. Sikkerhedsstyrelsens kontrol på sociale medier i fremsendte høringsbrev:
Det fremgår i høringsbrevet fremsendt med nærværende lovforslag, at det bemærkes, at der i forbindelse med
arbejdet med lovforslaget er opstået tvivl om de juridiske rammer for dele af Sikkerhedsstyrelsens kontrol på
sociale medier, herunder at tilgå lukkede grupper, og at styrelsen derfor har indstillet denne del af deres kontrol
midlertidigt.
GEjSER gør opmærksom på, at det ulovlige marked for e-cigaretter i Danmark, primært foregår via. sociale
medier, og at de nye regler, som trådte i kraft d. 1. juli 2024
9
, som gjorde det ulovligt at indføre, købe, modtage
og besidde ulovlige e-cigaretprodukter, desværre ikke ser ud til at have haft den ønskede effekt.
Fra d. 1. - d. 7. juli foretog undertegnede 13 anmeldelser af offentlige grupper på Facebook
10
, hvor der foregik
salg af ulovlige puff bars. META’s afgørelser var
skuffende. Kun 4 ud af 13 grupper blev lukket
11
, og ved
indvendinger over beslutningerne om ikke at lukke grupperne, bliver man bedt om at rådføre sig med en
advokat.
D. 12. august foretog undertegnede endnu en søgning. Denne gang efter ”puff” på Facebook. Resultatet var
desværre som forventet, ikke overraskende
det er fortsat, trods forbud og lovstramninger, alt for nemt, at
skaffe ulovlige e-cigaretter via. de sociale medier.
Forskellen fra juli og til nu er blot, at salget ikke længere foregår i offentlige grupper på Facebook, men derimod i
private, og at såfremt en gruppe bliver lukket, bliver der bare oprettet nye
12
.
D. 24. juli 2024 bragte
Ekstra Bladet en artikel om Facebookgruppen ”Jungleavisen 2”
13
, hvor salg af alt fra
narkotika til medicin, våben og ulovlige puff bars foregik. Artiklen førte tilsyneladende til lukning af gruppen,
men en Google-søgning foretaget af undertegnede d. 12. august, viser at gruppen blev oprettet på ny, under nyt
navn d. 27. juli 2024
som en privat Facebookgruppe
14
.
https://www.sdu.dk/da/sif/rapporter/2020/paragraf_roeg
https://www.sdu.dk/da/sif/rapporter/2024/roeg_rapport_5_tobak_regler_adfaerd
9
https://www.sik.dk/nyheder/dag-maa-du-hverken-indfoere-koebe-eller-modtage-ulovlige-e-cigaretprodukter
10
Anmeldelser til Facebook vedr. salg af ulovlige puff bars, juli 2024:
11
Kun 4 ud af 13 forskellige grupper blev fjernet:
12
Søgning efter ”puff” på Facebook d. 12. august 2024:
13
https://ekstrabladet.dk/krimi/afsloering-vild-dansk-haelercentral-paa-facebook/10278183
14
Ekstra Bladet bragte en artikel om gruppen ”Jungleavisen 2” d. 24. juli 2024, som tilsyneladende første til lukning af gruppen. D. 27. juli 2024 opstod gruppen på ny, under nyt navn:
7
8
______________________________________________________________________________________
GEjSER ApS - Erhvervsparken Klank 3 - 8464 Galten | Tlf. 26 22 07 07 | www.gejser.dk | CVR 32 33 72 60
L 53 - 2024-25 - Bilag 3: Henvendelse af 8/10-24 fra Gejser
2918432_0006.png
Ét er, at der ikke allerede blev fastsat tydelige juridiske rammer for myndighedernes kontrol tilbage i 2019, da
den første handleplan mod børn og unges rygning blev indgået, men at der fortsat i dag, 5 år senere, ikke er styr
på den del, er mildest talt under al kritik.
Det illegale marked er stukket af, og udgør for det første en trussel for folkesundheden, fordi hverken forbrugere
eller myndigheder aner hvad produkterne indeholder. Derudover udgør det illegale marked også en trussel for
virksomheder som GEjSER, som forsøger at gøre en forskel for netop folkesundheden
men som gang på gang
skal
klandres for at være nogle ”værre nogen”, pga. mediernes dækning af nikotinsalg til mindreårige, som ikke
har noget med os at gøre, men som jo netop skyldes myndighedernes mangelfulde kontrol.
GEjSER er blevet markant svækket med de seneste års tiltag på området, og særligt smagsforbuddet har gjort,
at mange af vores hidtil trofaste kunder har vendt os ryggen, og har fundet steder på det illegale marked, at
skaffe deres e-cigaretter.
Når vi så samtidig kan se, at myndighederne for det første ikke må tilgå de steder hvor den illegale handel
primært foregår, men også at den illegale handel lever i bedste velgående, trods forbud mod besiddelse,
indførsel, køb og modtagelse af ulovlige nikotinprodukter, så signalerer forebyggelsesplanerne altså ren
symbolpolitik, som kun har til formål, at destruere det lovlige marked for e-cigaretprodukter.
Så længe myndighederne ikke har hverken ressourcer eller juridiske rammer til effektiv bekæmpelse af ulovligt
salg af e-cigaretter, forebygger man ikke de unges forbrug af nikotin.
Til gengæld, hvis det var muligt at stoppe salget af ulovlige e-cigaretter, ville man sandsynligvis se et markant
fald i e-cigaretforbruget blandt unge, fordi de unge ikke længere ville have adgang til produkterne.
Vedr. politianmeldelser fra virksomheder udenom Sikkerhedsstyrelsen, og politiets beføjelser i disse sager:
GEjSER har gennem årene oplevet, at Sikkerhedsstyrelsen ikke behandler anmeldelser fra både virksomheder
og privatpersoner tilstrækkeligt eller slet ikke. I frustration over manglende handling fra Sikkerhedsstyrelsen,
anmeldte vi derfor en anden virksomhed direkte til politiet for blandt andet ikke at være registreret som
forhandler af e-cigaretter, samt for overtrædelse af reklameforbuddet og smagsforbuddet. Sagen var åbenlys,
og da vi har anmeldt virksomheden adskillige gange siden 2017 uden reaktion fra Sikkerhedsstyrelsen, følte vi
os nødsaget til at gå til politiet. Desværre meddelte Nordjyllands Politi, at Sikkerhedsstyrelsen er den ansvarlige
myndighed, og de videresendte derfor anmeldelsen til dem
15
.
Vi oplever efterhånden, at det bliver mere og mere udfordrende at drive lovlig virksomhed i Danmark, fordi
konkurrerende virksomheder, der bevidst bryder loven, får lov at slippe afsted med det.
Det skal nævnes, at GEjSER har en butik blot 100 meter fra den nævnte virksomhed. Sikkerhedsstyrelsen har
været på kontrolbesøg i vores butik efter anmeldelsen, men de havde ikke planlagt tilsyn i den nævnte
virksomhed.
Den 7. maj 2024 informerede Sikkerhedsstyrelsen GEjSER om, at anmeldelsen var blevet videresendt til
afdelingen for planlægning af tilsyn. Virksomheden er dog stadig ikke registreret som e-cigaretforhandler,
overtræder fortsat reklameforbuddet og sælger e-væsker, der ikke lever op til kravene jf. smagsforbuddet
16
.
GEjSER er opmærksomme på, at Sikkerhedsstyrelsen har fået flere ressourcer og beføjelser gennem
Forebyggelsesplanerne, hvilket er positivt. Vi håber dog, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet vil overveje, om
det skal være muligt at anmelde åbenlyse overtrædelser direkte til politiet for at lette Sikkerhedsstyrelsens
arbejdsbyrde.
15
16
Anmeldelse til Nordjyllands politi vedr. ulovligt salg af e-cigaretter
https://g.co/kgs/d9rXTWQ
______________________________________________________________________________________
GEjSER ApS - Erhvervsparken Klank 3 - 8464 Galten | Tlf. 26 22 07 07 | www.gejser.dk | CVR 32 33 72 60
L 53 - 2024-25 - Bilag 3: Henvendelse af 8/10-24 fra Gejser
2918432_0007.png
Øvrige bemærkninger og mulige løsninger:
Først og fremmest ønsker GEjSER at fremhæve, at vi bakker op om Indenrigs- og Sundhedsministeriets ønsker
om at forebygge børns og unges forbrug af tobak, nikotin og alkohol.
GEjSER anbefaler, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet overvejer hvorvidt salg af tobaks- og nikotinprodukter
udelukkende bør ske fra specialforretninger, som fx GEjSER. Et sådant tiltag vil sikre både kvalitet,
alderskontrol, viden og ekspertise. Ikke mindst vil det gøre det betydeligt nemmere for kontrolmyndighederne
på området at opspore, identificere og beslaglægge ulovlige produkter.
Professor i tobaks- og nikotinforebyggelse Charlotta Pisinger og chef i Sundhedsstyrelsens enhed for
forebyggelse og ulighed, Niels Sandø, har for nyligt udtalt til Videnskab.dk
17
, at det blandt andet er de mange
ulovlige e-cigaretter som gør, at de er forbeholdne overfor at anbefale e-cigaretter til rygestop. Desuden frygter
de begge, at en anerkendelse af e-cigaretter som skadesreducerende, vil få flere unge til at begynde med at
bruge dem.
Vi er overbeviste om, at man ved udelukkende at tillade salg af tobaks- og nikotinprodukter via.
specialforretninger, vil kunne stoppe stigningen i børn og unges forbrug af tobaks- og nikotin produkter.
Vi kan være en del af løsningen:
GEjSER blev grundlagt på baggrund af stifter og administrerende direktør Jens Andersens eget rygestop, som
lykkedes ved hjælp af e-cigaretter.
Der er sket meget i løbet af virksomhedens 12-årige eksistens, og vi indrømmer blankt, at vi i tidens løb, har
begået fejl, som er blevet påpeget, og som vi har rettet op på. Én ting ændrer sig dog aldrig, og dét er, at vi
hjælper voksne rygere med at stoppe med at ryge.
Vi er klar over, at I ikke anerkender e-cigaretter som en effektiv metode til rygestop, men det ændrer ikke på, at
vores kunder ved, at e-cigaretter virker.
88%
af vores kunder er stoppet med at ryge ved hjælp af e-cigaretter,
alle vores kunder er over 18 år og
72%
er ældre end 36 år.
Vi gør en forskel, og vil derfor kraftigt appellere til Indenrigs- og Sundhedsministeriet om ikke at glemme alle de
voksne, som ryger, og som ikke er lykkes med at stoppe med at ryge, ved hjælp af de af Sundhedsstyrelsens
anbefalede metoder.
I Danmark er der, ifølge Kræftens Bekæmpelse
18
ca. 600.000 danskere, der ryger dagligt, og ifølge "Danskernes
Rygevaner
19
har hele 75% af dem et ønske om at stoppe med at ryge. En analyse fra Lægeforeningen
20
viser, at
det er en rigtig god ide, hvis man hjælper rygerne med at stoppe med at ryge, ved at tilbyde rygestopkurser og
gratis rygestopmedicin. Hvis man gør det, kan man reducere andelen af rygerelaterede indlæggelser med 3,8%,
svarende til ca. 4000 indlæggelser pr. år.
I England har man taget skridtet videre, og har i flere år anbefalet de rygere, som ikke har kunnet stoppe på
anden vis, til i stedet at skifte til e-cigaretter, for på den måde at reducere antallet af rygerelaterede årlige
indlæggelser. I starten af august blev et nyt britisk studie
21
offentliggjort, hvoraf det fremgår, at hvis halvdelen af
de britiske rygere skifter cigaretterne ud med e-cigaretter, vil man kunne reducere antallet af årlige indlæggelser
med 13%, hvilket svarer til en årlig besparelse på hele £518 millioner (mere end 4,5 milliarder kr.).
Der er flere fordele end blot reduktion af antallet af hospitalsindlæggelser. For når man stopper med at ryge, kan
der også være mange penge at spare på udgifter til medicin. En af de mange fordele ved at stoppe med at ryge er
nemlig, at kroppens evne til at optage en lang række lægemidler normaliseres. Det gælder både når man
stopper med at ryge uden hjælpemidler eller skifter til medicinske nikotinprodukter eller til e-cigaretter
22
I
mange tilfælde betyder rygeophør altså, at der kan opstå behov for nedjustering af medicindosis
23
, hvilket i
sidste ende kan føre til færre udgifter til medicin.
https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvor-farlige-er-e-cigaretter-nye-studier-saar-tvivl-om-gaengse-opfattelser/?utm_medium=email&utm_source=vores-nyhedsbrev
https://www.cancer.dk/forebyg/undga-roeg-og-rygning/fakta-om-rygning/voksnes-rygevaner/
19
https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2023/Tobak/Danskernes-Rygevaner-2022.ashx
20
https://www.laeger.dk/media/b1tdcqro/laegeforeningens-analyser-2023-forebyggelse-af-indlaeggelser.pdf
21
https://www.independent.co.uk/news/uk/nhs-south-east-office-for-national-statistics-north-west-midlands-b2388739.html
22
https://psykiatrienisyddanmark.dk/fagpersoner/radgivning-om-psykofarmaka/artikler-om-psykofarmaka-og-kliniske-retningslinjer/antipsykotika/e-cigaretter-og-cyp1a2
23
https://ugeskriftet.dk/videnskab/rygnings-og-rygestopmidlers-interaktion-med-laegemidler
17
18
______________________________________________________________________________________
GEjSER ApS - Erhvervsparken Klank 3 - 8464 Galten | Tlf. 26 22 07 07 | www.gejser.dk | CVR 32 33 72 60
L 53 - 2024-25 - Bilag 3: Henvendelse af 8/10-24 fra Gejser
2918432_0008.png
I England har man estimeret, at dosisreduktion i forbindelse med rygestop, alene på udgifter til psykofarmaka,
vil kunne spare det britiske sundhedsvæsen £40 millioner årligt
24
(348 millioner kr.).
Ved at anbefale rygerne at skifte til e-cigaretter, vil man i Danmark kunne reducere antallet af rygerelaterede
indlæggelser endnu mere, end hvis man udelukkende tilbyder rygestopkurser og gratis rygestopmedicin. E-
cigaretter kan hjælpe rygerne til at stoppe med at ryge
25
, og har vist sig at være dobbelt så effektive
26
, som de
metoder der anbefales af Sundhedsstyrelsen.
Sundhedsstyrelsen har ændret anbefalingerne for rygestopmedicin, hvorfor medicinen nu også anbefales til
såkaldt off-label brug, i forbindelse med behandling af nikotinafhængighed
27
, hvilket produkterne slet ikke er
godkendt til. Derfor vil vi gerne opfordre til, at Sundhedsstyrelsen også ændrer anbefalingen for e-cigaretter, så
de anbefales til både rygestop og nikotinafhængighed, selvom produkterne ikke, i medicinsk forstand, er
godkendt til det.
E-cigaretter som godkendte medicinske rygestopprodukter:
Vi får ofte spørgsmålet om hvorfor vi ikke får godkendt vores produkter, hvis de er så gode til at hjælpe folk med
at stoppe med at ryge, som vi siger de er.
For at komme jer i forkøbet, vil vi gerne svare på det.
Vi kan ikke få medicinsk godkendelse på de e-cigaretter vi sælger, fordi vi ikke producerer vores egne produkter,
og derfor ikke har patent på dem. Virksomheden blev grundlagt på baggrund af Jens Andersens rygestop, efter
han havde købt en mindre parti e-cigaretter udenlands, som han fik ideen om at videresælge. Efterspørgslen var
stor, og på den måde blev GEjSER (tidligere SMOKE-IT) grundlagt. Vi importerer de e-cigaretter vi sælger, fra
nogle af verdens største, bedste og mest anerkendte producenter, og det er altså dem der har rettighederne
over produkterne, og som videreudvikler på baggrund af efterspørgsel.
Vi tester løbende de produkter vi sælger, og derfor er det også vigtigt for os, at de medarbejdere vi har ansat,
selv har erfaring med brugen af e-cigaretter, og selv er stoppet med at ryge ved hjælp af disse. Vores store
erfaring sikrer, at vi kan informere og vejlede vores kunder på et solidt grundlag, således at vi altid har et produkt
der passer den enkelte kundes behov. Dét er i øvrigt hele grundtanken bag opfindelsen af e-cigaretten, at både
produkt, smag og nikotinstyrke skal kunne tilpasses den enkeltes behov, for at opnå større chance for et
succesfuldt rygestop.
Det er det vi kan, og det er det vi gør.
Årsagen til, at der heller ikke er andre der ansøger om at få en medicinsk godkendelse af en e-cigaret, er
formentlig, at de Europæiske (og engelske) forhandlere er grundlagt på samme vilkår og med samme baggrund
som GEjSER.
Årsagen til, at tobaksindustrien ikke har søgt om medicinsk godkendelse til et af deres e-cigaretprodukter, skal
formentlig ses i lyset af, at deres produkter ikke fungerer nær så godt, som de øvrige produkter på markedet,
men også at en medicinsk godkendelse vil blive anset som en blåstempling af alle e-cigaretter, fordi de faktisk
virker til rygestop. En medicinsk godkendelse vil ikke ændre på markedsfordelingen, og vil ikke medføre et større
salg af tobaksindustriens e-cigaretprodukter, fordi de øvrige produkter på markedet virker bedre
hvilket
forbrugerne er klar over.
Det kan tilføjes, at tobaksindustrien (BAT) faktisk HAR fået medicinsk godkendelse til et e-cigaretlignende
produkt
28
, den såkaldte ”E-voke”, som de gør meget ud af at fortælle
ikke er en e-cigaret. E-voke blev
markedsført som værende et alternativ til cigaretter, til dem som ikke ville skifte til e-cigaretter, pga. frygt for
EVALI
29
(lipid lungebetændelse, forårsaget af ulovlige THC-e-cigaretter tilsat e-vitamin acetat), før det blev
offentligt kendt, hvad der forårsagede sygdommene. E-voke blev aldrig en succes, og årsagen er formentlig, at
produktet er dyrere og dårligere end de øvrige e-cigaretter på markedet
– endda BAT’s egen e-cigaret, ”Vuse”.
https://www.rcpsych.ac.uk/docs/default-source/improving-care/better-mh-policy/policy/pharmacy-guidance-smoking-and-mental-health-2017-update.pdf?sfvrsn=6f6015ad_2
https://medicalxpress.com/news/2023-08-largest-e-cigarettes-cessation-aid.html
26
https://www.ox.ac.uk/news/2022-11-17-e-cigarettes-are-more-effective-nicotine-replacement-therapy-helping-smokers-quit
27
https://www.sst.dk/da/nyheder/2023/laegemidler-til-nikotinafvaenning-kan-bruges-til-afvaenning-af-alle-former-for-tobak-og-nikotin
28
https://news.trust.org/item/20140912062329-uhqv9
29
https://videnskab.dk/krop-sundhed/nyt-studie-om-vaping-sygdom-pilen-peger-paa-tilsaetningsstoffer-ikke-selve-e-cigaretterne/
24
25
______________________________________________________________________________________
GEjSER ApS - Erhvervsparken Klank 3 - 8464 Galten | Tlf. 26 22 07 07 | www.gejser.dk | CVR 32 33 72 60
L 53 - 2024-25 - Bilag 3: Henvendelse af 8/10-24 fra Gejser
2918432_0009.png
Afsluttende bemærkninger:
GEjSER vil endnu engang takke for muligheden for at kommentere fremsendte lovforslag, og håber at Indenrigs-
og Sundhedsministeriet nøje vil overveje vores betragtninger, tage dem alvorligt, og tage dem med i både
nuværende og fremtidige drøftelser i forbindelse med lovgivning på området.
Vi står altid til rådighed for uddybning og til at besvare spørgsmål
også i forbindelse med eventuelle fremtidige
drøftelser, der vedrører området e-cigaretter m.v.
Vi vil også denne gang opfordre til, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet
”bruger” GEjSER i forbindelse
med
eventuelle tekniske spørgsmål i forbindelse med udfærdigelse af lovforslag m.v., og vil i samme ombæring også
tilbyde, at bistå myndighederne med markedsovervågning, herunder overvågning samt anmeldelse af salg af
ulovlige nikotinprodukter og e-cigaretter online og via. sociale medier.
Slutteligt vil vi endnu engang sende en stor tak til ministeriet, for hurtig hjælp og god vejledning i forbindelse
med den tidligere nævnte henvendelse, som GEjSER sendte kort før sommerferien.
Tak.
Med venlig hilsen / Best regards
Jeanett Andersen
Kommunikationsansvarlig
GEjSER ApS
Erhvervsparken Klank 3, DK-8464 Galten
CVR / VAT DK32337260
+45 25 63 14 14
[email protected]
www.gejser.dk
______________________________________________________________________________________
GEjSER ApS - Erhvervsparken Klank 3 - 8464 Galten | Tlf. 26 22 07 07 | www.gejser.dk | CVR 32 33 72 60
L 53 - 2024-25 - Bilag 3: Henvendelse af 8/10-24 fra Gejser
2918432_0010.png
Bilag til GEjSERs høringssvar vedr.
udkast til forslag til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og forskellige
andre love (Del II af udmøntning af forebyggelsesplanen målrettet børn og unge
tobak, nikotin og alkohol).
Anmeldelser til Facebook vedr. salg af ulovlige puff bars, juli 2024:
______________________________________________________________________________________
GEjSER ApS - Erhvervsparken Klank 3 - 8464 Galten | Tlf. 26 22 07 07 | www.gejser.dk | CVR 32 33 72 60
L 53 - 2024-25 - Bilag 3: Henvendelse af 8/10-24 fra Gejser
2918432_0011.png
Kun 4 ud af 13 forskellige grupper blev fjernet:
Indhold fjernet af Facebook:
Indhold IKKE fjernet af Facebook:
______________________________________________________________________________________
GEjSER ApS - Erhvervsparken Klank 3 - 8464 Galten | Tlf. 26 22 07 07 | www.gejser.dk | CVR 32 33 72 60
L 53 - 2024-25 - Bilag 3: Henvendelse af 8/10-24 fra Gejser
2918432_0012.png
______________________________________________________________________________________
GEjSER ApS - Erhvervsparken Klank 3 - 8464 Galten | Tlf. 26 22 07 07 | www.gejser.dk | CVR 32 33 72 60
L 53 - 2024-25 - Bilag 3: Henvendelse af 8/10-24 fra Gejser
2918432_0013.png
______________________________________________________________________________________
GEjSER ApS - Erhvervsparken Klank 3 - 8464 Galten | Tlf. 26 22 07 07 | www.gejser.dk | CVR 32 33 72 60
L 53 - 2024-25 - Bilag 3: Henvendelse af 8/10-24 fra Gejser
2918432_0014.png
Så snart en gruppe bliver fjernet, bliver en ny oprettet.
Søgning efter ”puff” på Facebook d. 12. august 2024:
______________________________________________________________________________________
GEjSER ApS - Erhvervsparken Klank 3 - 8464 Galten | Tlf. 26 22 07 07 | www.gejser.dk | CVR 32 33 72 60
L 53 - 2024-25 - Bilag 3: Henvendelse af 8/10-24 fra Gejser
2918432_0015.png
______________________________________________________________________________________
GEjSER ApS - Erhvervsparken Klank 3 - 8464 Galten | Tlf. 26 22 07 07 | www.gejser.dk | CVR 32 33 72 60
L 53 - 2024-25 - Bilag 3: Henvendelse af 8/10-24 fra Gejser
2918432_0016.png
Ekstra Bladet bragte en artikel om gruppen ”Jungleavisen 2” d. 24. juli 2024, som tilsyneladende første til
lukning af gruppen. D. 27. juli 2024 opstod gruppen på ny, under nyt navn:
https://www.facebook.com/groups/460073396915765/
______________________________________________________________________________________
GEjSER ApS - Erhvervsparken Klank 3 - 8464 Galten | Tlf. 26 22 07 07 | www.gejser.dk | CVR 32 33 72 60
L 53 - 2024-25 - Bilag 3: Henvendelse af 8/10-24 fra Gejser
2918432_0017.png
Anmeldelse til Nordjyllands politi vedr. ulovligt salg af e-cigaretter
______________________________________________________________________________________
GEjSER ApS - Erhvervsparken Klank 3 - 8464 Galten | Tlf. 26 22 07 07 | www.gejser.dk | CVR 32 33 72 60