Sundhedsudvalget 2024-25
L 53 Bilag 3
Offentligt
2918431_0001.png
Galten d. 8. oktober 2024
Til Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
Kære medlemmer af Sundhedsudvalget,
Jeg tillader mig at rette henvendelse, efter at have læst det kommenterede høringsnotat til L 53
1
.
Under punkt 8 i notatet fremgår:
GEjSER anfører, at det er problematisk at e-cigaretter omfattes af lov om røgfri miljøer, samt at det ikke menes forsvarligt, at
e-cigaretter sidestilles med rygning, da brugere af e-cigaretter vil blive udsat for passiv rygning i de foreslåede såkaldte
”rygezoner” og mener derfor, at zoner, hvor brugen af produkterne tillades, bør være opdelt.
Jeg ønsker at gøre opmærksom på, at afsnittet i GEjSERs høringssvar specifikt vedr. udkastets forslag om flere røg- og
dampfrie miljøer, i ovenstående notat er kogt så langt ned, at det vi faktisk skrev, slet ikke kommer til udtryk. Derfor vil vi
gerne sikre, at udvalget får mulighed for at læse det vi faktisk skrev, så beslutningen om at omfatte e-cigaretter og
opvarmet tobak af lov om røgfri miljøer, kan drøftes på et korrekt og oplyst grundlag.
Jeg håber I vil bruge lidt tid på at få det læst, og at I vil tage vores betragtninger med i overvejelserne i de forestående
drøftelser vedr. L 53.
Følgende fremgik i GEjSERs høringssvar vedr. flere røg- og dampfrie miljøer:
Til § 2 punkt 4 og § 5 punkt 2 stk. 5 samt lovforslagets almindelige bemærkninger punkt 2.9. Flere røg- og dampfrie miljøer
samt forslag om indsættelse af to nye bestemmelser under § 20, hhv. § 20 a og § 20 b.
Først og fremmest ønsker vi at gøre opmærksom på, at langt størstedelen af brugerne af e-cigaretter enten allerede er
stoppet med at ryge, eller er i gang med at forsøge at stoppe med at ryge. Derfor mener vi ikke, at det er forsvarligt, at skiftet
til e-cigaretter sidestilles med rygning, ved at tvinge brugere af e-cigaretter til at blive udsat for passiv rygning i de
foreslåede såkaldte ”rygezoner”.
Vi gør opmærksom på, at flere brugere af e-cigaretter har skiftet røgen ud med damp, fordi de ikke er lykkes med at stoppe
med at ryge ved hjælp af de anbefalede rygestopmetoder, og at det derfor ikke giver mening, at disse personer ikke længere
vil kunne vælge passiv rygning fra.
Vi er klar over, at forebyggelsesplanen blev indgået for at beskytte børn og unge mod tobak, nikotin og alkohol, og vil derfor
også gerne understrege, at vi bakker fuldt ud op om, at børn og unge skal beskyttes, og ikke bør hverken bruge tobaks- eller
nikotinprodukter. Men vi mener også, at det er politikere og myndigheders ansvar, at sikre de voksnes beskyttelse imod de
skadevirkninger som forårsages af passiv rygning.
Vi ønsker også at gøre opmærksom på præambelbetragtning 48 i tobaksvaredirektivet
2
, som lyder:
”Derudover
harmoniserer dette direktiv ikke bestemmelserne om røgfri miljøer eller nationale salgsordninger eller
nationale reklamer eller brand stretching, og det indfører heller ikke en aldersgrænse for elektroniske cigaretter eller
genopfyldningsbeholdere. Under alle omstændigheder bør præsentationen af og reklame for disse produkter ikke føre til
fremme af tobaksforbrug eller give anledning til forveksling med tobaksvarer. Medlemsstaterne kan frit regulere sådanne
spørgsmål på deres eget område og opfordres til at gøre dette.”
Her bemærkes, at præsentationen af og reklame for disse produkter, ikke bør føre til fremme af tobaksforbrug eller give
anledning til forveksling med tobaksvarer.
1
2
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014L0040
https://www.ft.dk/samling/20241/lovforslag/L53/bilag/1/2915601/index.htm
1
L 53 - 2024-25 - Bilag 3: Henvendelse af 8/10-24 fra GEJSER
2918431_0002.png
GEjSER gør opmærksom på, at e-cigaretter og genopfyldningsbeholdere med og uden nikotin allerede er omfattet af regler
som gør, at produkterne kan forveksles med tobaksvarer. Her kan b.la. nævnes; neutrale pakninger, forbud mod
kendetegnende aroma samt forbud mod synlig anbringelse.
Ved at omfatte e-cigaretter af loven om røgfri miljøer, kommer Danmark tættere og tættere på, at sidestille e-cigaretter
med tobaksvarer, hvilket strider imod EU’s tobaksvaredirektiv og ikke mindst al sund fornuft.
Det er problematisk at omfatte e-cigaretter af loven om røgfri miljøer, idet fx ledere og arbejdsgivere som er omfattet af
kapitel 2 § 4, i bekendtgørelse af lov om elektroniske cigaretter m.v., som allerede har taget stilling, og har tilladt brugen af
e-cigaretter, og samtidig har forbudt tobaksrygning, med nærværende lovforslag bliver nødt til at tillade både røg og damp,
for at sikre medarbejdernes ret til at fastholde deres rygestop igennem e-cigaretter, eller helt forbyde begge dele.
Hvis begge dele tillades, skal medarbejderne i fremtiden henvises til zoner hvor der både må ryges og dampes. Dette
betyder, at brugerne af de langt mindre skadelige e-cigaretter vil blive udsat for skadelig passiv rygning.
Vi støtter fuldt ud, at ingen - hverken børn, unge eller voksne - bør udsættes for hverken passiv røg eller damp. Men hvis de
eksisterende regler på området blev håndhævet korrekt, ville det umiddelbart heller ikke ske.
I 2018 udarbejdede Statens institut for Folkesundhed og Sundhedsstyrelsen en evaluering af kapitel 2 i Lov om elektroniske
cigaretter, som viste at hverken kommuner eller andre virksomheder havde kendskab til lovens eksistens, men at disse
alligevel havde udarbejdet retningslinjer for brugen af e-cigaretter.
Evalueringen konkluderede også, at der ikke var evidens for, at passiv damp er skadeligt
3
.
Et nyligt offentliggjort studie
4
konkluderer, at børn der udsættes for passiv damp fra e-cigaretter indendørs optager 84%
mindre nikotin end børn som udsættes for passiv indendørs rygning. Dette fordi 99% af nikotinen der produceres under
brugen af e-cigaretter absorberes af brugeren selv. Hvorimod der ved rygning både genereres røg via. udånding og igennem
røgen fra den tændte cigaret.
5
Studiet fokuserer på optagelsen af nikotin ved udsættelse af hhv. andenhånds-aerosol og røg, men forskerne gør også
opmærksom på, at konklusionerne indikerer, at optagelsen af øvrige potentielt skadelige stoffer fra passiv damp fra e-
cigaretter, som ikke er nikotin, formodes at være væsentligt lavere, fordi e-cigaretter leverer nogenlunde samme
nikotinmængder som cigaretter, men derimod kun en brøkdel af de skadelige og kræftfremkaldende stoffer som cigaretter.
Forskerne bag studiet gør i øvrigt opmærksom på, at selvom studiet vedrører børn, vil man sandsynligvis kunne måle de
samme resultater hos voksne.
For at tydeliggøre studiets resultater, kan man sammenligne med grænseværdien for nikotin, som fastsat i Bekendtgørelse
om grænseværdier for stoffer og materialer (kemiske agenser) i arbejdsmiljøet
6
.
Børn udsat for passiv rygning: Disse børn havde det højeste niveau af kotinin i blodet (0,494 μg/L), hvilket indikerer
høj nikotinoptagelse.
Børn udsat for passiv damp fra e-cigaretter:
Disse børn havde lavere kotininniveauer (0,081 μg/L), hvilket er 83,6%
lavere nikotinoptagelse sammenlignet med dem der var udsat for passiv rygning.
Børn uden nogen form for passiv eksponering: Disse børn havde de laveste kotininniveauer (0.016 μg/L), hvilket er
96,7% lavere end dem der var udsat for passiv rygning.
Grænseværdien for nikotin i bekendtgørelse om grænseværdier for stoffer og materialer (kemiske agenser i arbejdsmiljøet
er fastsat til 0,5 mg/m³ (milligram per kubikmeter).
Måleenheden μg/L (mikrogram per liter) er anvendt i studiet, for måling af kotoninniveauer
i blodet.
For at konvertere en koncentration fra mg/m³ til μg/L, bruges følgende forhold:
1 mg/m³ = 1000 μg/m³
1 m³ = 1000 L
1 mg/m³ = 1 μg/L
Grænseværdien på 0,5 mg/m³ for nikotin i luften svarer derfor til 0,5 μg/L.
https://www.ism.dk/Media/637643700673109300/Evaluering%20af%20kapitel%202%20i%20Lov%20om%20elektroniske%20cigaretter.pdf
https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2821086
5
https://www.news-medical.net/news/20240711/Nicotine-absorption-is-much-lower-from-second-hand-vaping-than-from-second-hand-smoking.aspx
6
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2024/291#:~:text=54%2D11%2D5,EH
3
4
2
L 53 - 2024-25 - Bilag 3: Henvendelse af 8/10-24 fra GEJSER
2918431_0003.png
For at sammenligne resultaterne fra studiet med grænseværdierne for nikotin i luften konverteres resultaterne fra de 3
forskellige grupper med børn udsat for hhv. passiv røg, damp og børn uden nogen form for passiv eksponering:
Børn udsat for passiv rygning: 0,494 μg/L =
0,494 μg/L er meget tæt på grænseværdien på 0,5 μg/L. For at være præcis er 0,494 μg/L
kun 1,2% lavere end
grænseværdien på 0,5 μg/L.
Børn udsat for passiv damp fra e-cigaretter:
0,081 μg/L =
0,081 μg/L er betydeligt lavere end 0,5 μg/L. For at være præcis er 0,081 μg/L hele
83,8% lavere end
grænseværdien på 0,5 μg/L.
Børn uden nogen form for passiv eksponering: 0.016 μg/L =
0,016 μg/L er betydeligt lavere end 0,5 μg/L. For at være præcis er 0,016 μg/L hele
96,8% lavere end
grænseværdien på 0,5 μg/L.
Resultaterne baserer på passiv udsættelse for hhv. røg og damp indendørs, hvorfor nikotinoptagelsen hos børn der
udsættes for passiv røg eller damp udendørs forventes at være betydeligt lavere.
Disse resultater bør Indenrigs- og Sundhedsministeriet nøje overveje, og tage i betragtning.
Det er vigtigt for GEjSER at slå fast, at vi ikke mener, at børn og unge bør udsættes for passiv røg eller damp de steder hvor
offentligheden har adgang. Dette fordi børn og unge har tendens til at efterligne voksne rollemodeller, hvorfor nogle børn og
unge vil være i risiko for selv at starte med at ryge eller at bruge e-cigaretter.
GEjSER bakker derfor op om, at brugen af cigaretter og e-cigaretter forbydes de steder hvor offentligheden har adgang. Vi
bakker også op om forslaget om zoner hvor det ikke er hverken tilladt at ryge, dampe eller at bruge opvarmede
tobaksprodukter. Dog mener vi, at der bør fastsættes krav om, at zoner hvor brugen af produkterne tillades skal opdeles, og
evt. således at e-cigaretter og opvarmet tobak må anvendes i én zone og at rygning tillades i en anden. Dette for at sikre, at
brugere af e-cigaretter og opvarmet tobak ikke tvinges til at blive udsat for passiv rygning.
GEjSER opfordrer til og anbefaler, at kapitel 2 i bekendtgørelse af lov om elektroniske cigaretter
7
bevares, og at
håndhævelse af eksisterende regler sikres.
Jeg håber I vil finde ovenstående interessant, og at I vil tage vores betragtninger med i overvejelserne fremadrettet. For god
ordens skyld vedhæfter jeg også vores høringssvar i fuld længde, så I, hvis ikke I allerede har læst det, får mulighed for det.
Jeg står naturligvis til rådighed til at besvare spørgsmål, og hvis I har brug for yderligere oplysninger.
I ønskes alt godt,
Med venlig hilsen / Best regards
Jeanett Andersen
Kommunikationsansvarlig
GEjSER ApS
Erhvervsparken Klank 3, DK-8464 Galten
CVR / VAT DK32337260
+45 25 63 14 14
[email protected]
www.gejser.dk
7
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/1876
_____________________________________________________________________________________
GEjSER ApS - Erhvervsparken Klank 3 - 8464 Galten | Tlf. 26 22 07 07 | www.gejser.dk | CVR 32 33 72 60
3