Til lovforslag nr.
L 53
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Sundhedsudvalget den 0. december 2024
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og forskellige andre love
(Tredje og sidste del af udmøntning af forebyggelsesplanen målrettet børn og unge – tobak, nikotin og alkohol)
[af indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde)]
1. Ændringsforslag
Der stillet 23 ændringsforslag til lovforslaget, herunder
om deling af lovforslaget.
Radikale Venstres medlem af udvalget har stillet æn-
dringsforslag nr. 1-4, herunder om deling af lovforslaget. In-
denrigs- og sundhedsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 5 og 7-23. Danmarksdemokraternes medlemmer af ud-
valget har stillet ændringsforslag nr. 6.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkepart
Dansk Folkepartis medlem af udvalget anerkender, at
formålet med L 53 er at beskytte børn og unge, men vi
mener, at reguleringen i mødet med virkeligheden vil være
kontraproduktiv i forhold til det overordnede formål i fore-
byggelsesplanen – som denne lov udmønter – at beskytte
børn og unge mod tobak, nikotin og alkohol.
Vedrørende nikotinposer
Hvis L 53 handlede om at beskytte mindreårige, ville
fokus være på reel forebyggelse i stedet for at forbyde 90
pct. af det nuværende legale marked for nikotinposer. Det
er yderst problematisk, at flertallet i aftalen ikke er opmærk-
somme på, at en nikotingrænse på 9 mg per pose netop
vil medføre dette. Grænsen synes at være sat uden politisk
forhandling, hvilket rejser spørgsmål om gennemsigtighed
og ansvarlighed i beslutningsprocessen.
Det er efter Dansk Folkepartis vurdering en alt for tilfæl-
dig og ubegrundet beslutning at sætte nikotingrænsen ved 9
mg alene under henvisning til, at mindreårige for de flestes
vedkommende bruger produkter på 10 mg eller derover.
Denne tilgang risikerer at skubbe unge i armene på
kriminelle, der tilbyder illegale tobaks- og nikotinproduk-
ter. Dansk Folkeparti frygter, at forbuddet vil fremme salget
af illegale produkter. Når forhandlere af ulovlige produkter
ikke mærker konsekvenser i nævneværdig grad, må det for-
ventes, at det sorte marked blot forøger sin andel af det
samlede danske marked for salg af nikotinposer.
Dansk Folkeparti bemærker også, at forbuddet vil ramme
voksne rygere, der ønsker at skifte til mindre skadelige pro-
dukter, som f.eks. nikotinposer. Dette forbud vil ikke alene
ramme de voksne rygere, men vil også skubbe dem tilbage
til cigaretterne, som er betydeligt mere skadelige.
Samtidig undrer det Dansk Folkeparti, at Venstre tilba-
ge i december 2021 til L 89 Forslag til lov om ændring
af tobaksafgiftsloven, lov om forskellige forbrugsafgifter,
momsloven og forskellige andre love og om ophævelse af
lov om ændring af lov om forskellige forbrugsafgifter og
opkrævningsloven fremhævede, at »... tilgængelig evidens
kategorisk finder, at der er større sundhedsomkostninger fra
traditionelle tobaksprodukter sammenlignet med røgfri niko-
tinprodukter. Venstre konstaterer, at forslaget modarbejder
ambitionen om en røgfri generation i 2030.«
Ved L 53 har Dansk Folkeparti samme undren, som
Venstre havde ved L 89. Hvorfor vil man forbyde 90 pct.
DokumentId
Journalnummer