Sundhedsudvalget 2024-25
L 53 Bilag 15
Offentligt
2950985_0001.png
Til lovforslag nr.
L 53
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Sundhedsudvalget den 0. december 2024
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og forskellige andre love
(Tredje og sidste del af udmøntning af forebyggelsesplanen målrettet børn og unge – tobak, nikotin og alkohol)
[af indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde)]
1. Ændringsforslag
Der stillet 23 ændringsforslag til lovforslaget, herunder
om deling af lovforslaget.
Radikale Venstres medlem af udvalget har stillet æn-
dringsforslag nr. 1-4, herunder om deling af lovforslaget. In-
denrigs- og sundhedsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 5 og 7-23. Danmarksdemokraternes medlemmer af ud-
valget har stillet ændringsforslag nr. 6.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkepart
Dansk Folkepartis medlem af udvalget anerkender, at
formålet med L 53 er at beskytte børn og unge, men vi
mener, at reguleringen i mødet med virkeligheden vil være
kontraproduktiv i forhold til det overordnede formål i fore-
byggelsesplanen – som denne lov udmønter – at beskytte
børn og unge mod tobak, nikotin og alkohol.
Vedrørende nikotinposer
Hvis L 53 handlede om at beskytte mindreårige, ville
fokus være på reel forebyggelse i stedet for at forbyde 90
pct. af det nuværende legale marked for nikotinposer. Det
er yderst problematisk, at flertallet i aftalen ikke er opmærk-
somme på, at en nikotingrænse på 9 mg per pose netop
vil medføre dette. Grænsen synes at være sat uden politisk
forhandling, hvilket rejser spørgsmål om gennemsigtighed
og ansvarlighed i beslutningsprocessen.
Det er efter Dansk Folkepartis vurdering en alt for tilfæl-
dig og ubegrundet beslutning at sætte nikotingrænsen ved 9
mg alene under henvisning til, at mindreårige for de flestes
vedkommende bruger produkter på 10 mg eller derover.
Denne tilgang risikerer at skubbe unge i armene på
kriminelle, der tilbyder illegale tobaks- og nikotinproduk-
ter. Dansk Folkeparti frygter, at forbuddet vil fremme salget
af illegale produkter. Når forhandlere af ulovlige produkter
ikke mærker konsekvenser i nævneværdig grad, må det for-
ventes, at det sorte marked blot forøger sin andel af det
samlede danske marked for salg af nikotinposer.
Dansk Folkeparti bemærker også, at forbuddet vil ramme
voksne rygere, der ønsker at skifte til mindre skadelige pro-
dukter, som f.eks. nikotinposer. Dette forbud vil ikke alene
ramme de voksne rygere, men vil også skubbe dem tilbage
til cigaretterne, som er betydeligt mere skadelige.
Samtidig undrer det Dansk Folkeparti, at Venstre tilba-
ge i december 2021 til L 89 Forslag til lov om ændring
af tobaksafgiftsloven, lov om forskellige forbrugsafgifter,
momsloven og forskellige andre love og om ophævelse af
lov om ændring af lov om forskellige forbrugsafgifter og
opkrævningsloven fremhævede, at »... tilgængelig evidens
kategorisk finder, at der er større sundhedsomkostninger fra
traditionelle tobaksprodukter sammenlignet med røgfri niko-
tinprodukter. Venstre konstaterer, at forslaget modarbejder
ambitionen om en røgfri generation i 2030.«
Ved L 53 har Dansk Folkeparti samme undren, som
Venstre havde ved L 89. Hvorfor vil man forbyde 90 pct.
DokumentId
Journalnummer
L 53 - 2024-25 - Bilag 15: Udkast til betænkning
2950985_0002.png
2
af markedet for nikotinposer, som har langt færre sundheds-
omkostninger end traditionelle cigaretter? Dansk Folkeparti
mener, at L 53 er endnu et eksempel på, at vi er langt fra en
røgfri generation i 2030, og at reguleringen af nikotinposer
skubber os længere væk fra målet
Vedrørende cigaretter
Dansk Folkeparti ønsker at fremhæve bekymringer over
den foreslåede lovgivning vedrørende cigaretter. Vi frygter,
at lovforslaget vil føre til en stigning i illegal handel, da
store dele af tobaks- og nikotinmarkedet gøres ulovligt.
Standardiseringskravene i de tilhørende bekendtgørelser
til L 53 vil reelt medføre et forbud mod lange cigaretter i
det såkaldte 100-format, der, så vidt vi er orienterede, i dag
udgør knap 40 pct. af markedet i Danmark. Der lægges også
i bekendtgørelserne op til et varemærkeforbud, der forbyder
legale producenter at påføre deres varemærker på den enkel-
te cigaret, hvilket vi i Dansk Folkeparti frygter kan føre flere
illegale cigaretter med sig, da cigaretter bliver lettere at for-
falske, samtidig med at forbrugerne og myndighederne vil
have sværere ved at kende forskel på lovlige og forfalskede
cigaretter.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har kommunikeret, at
forslaget om standardisering af udseendet på selve cigaretten
har taget udgangspunkt i allerede indførte standardiserings-
krav for konventionelle cigaretter i Holland og Norge. Det
er vores forståelse, at varemærker på den enkelte cigaret
stadig er tilladt i disse lande.
Derfor ønsker Dansk Folkeparti, at forbuddet mod lange
cigaretter samt varemærkeforbuddet for den enkelte cigaret
genovervejes. Samtidig foreslår vi, at straffen for ulovligt
salg af tobaksprodukter skærpes yderligere, end der lægges
op til, for effektivt at bekæmpe den illegale handel.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(RV), tiltrådt af <>:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to dele med følgende titler og ind-
hold:
A.
»Forslag til Lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v.
og forskellige andre love) (Udmøntning af forebyggelsespla-
nen målrettet børn og unge – tobak, nikotin og alkohol)«
omfattende § 1, § 2, § 3, nr. 1, 2 og 8-12, §§ 4-12.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om forbud mod salg
af tobak og alkohol til personer under 18 år (Forbud mod
salg af alkoholholdige drikkevarer til 16-17-årige, hvis alko-
holvolumenprocenten er over 6 m.m.)« omfattende § 3, nr.
3-7, og § 12, stk. 2.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 1
2)
I det under
nr. 10
foreslåede
§ 15b, stk. 1,
udgår: »eller
mentol«.
[Kendetegnende aroma af mentol bliver også forbudt]
Til § 12
3)
I
stk. 2
udgår: »§ 3, nr. 3-7,«.
[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 1 om deling]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Til § 12
4)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
§ 3, nr. 3-7, træder i kraft den 1. april 2025.«
[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 1 om deling]
d
Ændringsforslag til det udelte lovforslag
Til § 1
Af
indenrigs- og sundhedsministeren,
tiltrådt af <>:
5)
I
nr. 1
ændres i den indledende tekst »5. pkt.« til: »6.
pkt.«
[Rettelse af indsætningssted]
Af et
mindretal
(DD), tiltrådt af <>:
6)
I det under nr. 14 foreslåede § 21, stk. 3, indsættes efter
1. punktum som nyt punktum:
»Reglerne skal i forhold til krav om antal tobakspastil-
ler pr. pakke og vægt for håndspundne tobakspastiller tage
hensyn til den variation i vægt og størrelse, som ligger i
produktionsmåden.«
[Hensyn til håndspundne tobakspastiller]
Af
indenrigs- og sundhedsministeren,
tiltrådt af <>:
7)
I den under
nr. 20
foreslåede
§ 35 c, stk. 1,
ændres »stk.
1« til: »1. pkt.«.
[Lovteknisk præcisering]
Til § 2
8)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 1, stk. 2,
udgår »Kapitel 2,«.«
[Korrektion som følge af lovforslaget § 2, nr. 4]
9)
I den under
nr. 6
foreslåede
§ 22 c, stk. 1,
ændres »stk.
1« til: »1. pkt.«.
L 53 - 2024-25 - Bilag 15: Udkast til betænkning
2950985_0003.png
3
[Lovteknisk præcisering]
10)
Nr. 12
affattes således:
»12.
I
§ 33, stk. 1, nr. 2,
ændres »i« til: », der har hjemmel
i«.«
[Lovteknisk ændring]
11)
Efter
nr. 12
indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 33, stk. 1, nr. 3,
ændres » registreringspligten i« til:
» registreringspligten, der har hjemmel i«.«
[Lovteknisk ændring]
12)
I den under
nr. 18
foreslåede
§ 33 a, stk. 1,
ændres
»stk. 4« til: »§ 18, stk. 4«.
[Lovteknisk præcisering]
13)
I den under
nr. 18
foreslåede
§ 33 a, stk. 2,
indsættes
efter »bødeforelæg«: »efter stk. 1«.
[Lovteknisk præcisering]
Til § 3
14)
Nr. 2
affattes således:
»2.
I
§ 2, stk. 1
og
2,
udgår »fra butikker, hvor der foregår
detailsalg« og i
stk. 1
og
2
indsættes som
2. pkt.:
»Forbuddet
omfatter også proxysalg.««
[Lovteknisk ændring]
15)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 2 a, stk. 3
og
5,
indsættes efter »fjernsalg«: »og i
ubemandede butikker«.«
[Klar regulering af alderskontrol i forbindelse med salg af
alkohol i ubemandede butikker]
16)
I den under
nr. 6
foreslåede ændring af
§ 3, stk. 2,
ændres »16,5« til: »16,4«.
[Korrektion]
17)
I den under
nr. 9
foreslåede ændring af
§ 5, stk. 1, 1.
og
2. pkt.,
udgår »eller,«.
[Sproglig korrektion]
18)
I den under
nr. 12
foreslåede
§ 5 a, stk. 1,
udgår », om
overtrædelse af denne lovs bestemmelser«.
[Sproglig præcisering]
Til § 5
19)
I den under
nr. 5
foreslåede ændring af
§ 6, stk. 3 og
4, § 13, § 17, § 18, stk. 2, § 19, § 20, stk. 2, § 21, stk. 3, § 22
og
§ 26, stk. 2,
ændres i den indledende tekst »§ 22« til: »§
22, stk. 1«.
[Lovteknisk præcisering]
Til § 9
20)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 79 a, stk. 1, 1. pkt.,
udgår »og kapitel 2 i lov om
elektroniske cigaretter m.v« og i
2. pkt.,
udgår »og kapitel 2
i lov om elektroniske cigaretter m.v.«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 10
21)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 66 a, stk. 1, 1. pkt.,
udgår »og kapitel 2 i lov om
elektroniske cigaretter m.v« og i
2. pkt.,
udgår »og kapitel 2
i lov om elektroniske cigaretter m.v.«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 11
22)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 150 f, stk. 1, 1. pkt.,
udgår »og kapitel 2 i lov om
elektroniske cigaretter m.v« og i
2. pkt.
udgår »og kapitel 2 i
lov om elektroniske cigaretter m.v.«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 12
23)
I
stk. 2
ændres »§ 2, nr. 4, 7 og 11,« til: »§ 2, nr. 01, 4,
7 og 11,«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 8]
Bemærkninger
Til nr. 1, 3 og 4
Det foreslås med ændringsforslag nr. 1 at dele lovforsla-
get op i to lovforslag (A og B).
Hvis ændringsforslaget bliver vedtaget ved 2. behand-
ling, vil de to lovforslag blive viderebehandlet, herunder
stemt om, hver for sig.
Lovforslag B omfatter forslaget om, at alkoholholdige
drikkevarer ikke må sælges til 16-17-årige, hvis alkoholvo-
lumenprocenten er over 6 og forslaget om at alkoholholdige
drikkevarer ikke må sælges til personer under 18 år mellem
kl. 22.00-08.00 i nattelivszoner.
Lovforslag A omfatter de øvrige forslag i lovforslaget.
Ændringsforslag 3-4 er konsekvensændringer som følge
af ændringsforslaget nr. 1 om deling.
Eventuelt øvrige nødvendige konsekvensændringer som
følge af en vedtagelse af ændringsforslaget ved 2. behand-
ling, vil blive stillet til 3. behandling.
Til nr. 2
Med lovforslaget foreslås det at forbyde kendetegnende
aromaer i tobakssurrogater med undtagelse af en kendeteg-
nende aroma af tobak og mentol.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 2, at kendetegnende
aroma af mentol også bliver forbudt.
Til nr. 5
Der er tale om en rettelse i den indledende tekst, idet
der i den gældende fodnote til lovens titel er fem punktum-
mer. Indsættelse af den nye tekst i fodnoten som sidste
L 53 - 2024-25 - Bilag 15: Udkast til betænkning
2950985_0004.png
4
punktum er dermed rettelig 6. pkt. Ændringsforslaget inde-
bærer ikke indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 6
Med lovforslagets § 1, nr. 14 (det foreslåede § 21, stk.
3), foreslås det, at Sundhedsstyrelsen fastsætter nærmere
regler om bestanddele i forhold til enkeltpakninger af tygge-
tobak. Den foreslåede ændring vil medføre, at Sundhedssty-
relsen får bemyndigelse til at fastsætte regler om, hvor man-
ge enheder eller vægt, der må være i hver enkeltpakning for
tyggetobak. Hensigten med reguleringen er, at industrien ik-
ke kan spekulere i forskellige pakkestørrelser og forhindre,
at prisstigninger, f.eks. ved afgiftsforhøjelser, camoufleres
ved at komme en mindre mængde i pakken.
Oliver Twist producerer som de eneste globalt såkaldte
håndspundne tobakspastiller. Forbrugerne er typisk mænd
over 50 år. Den relevante bekendtgørelse for Oliver Twist
lægger op til et vægtkrav på 3-4 gram pr. pastil og et eksakt
antal på 20 i en pakning. Netop fordi pastillerne produceres
som et håndværk og er håndspundne, vil størrelse/vægt pr.
pastil i sagens natur variere en smule.
Danmarksdemokraterne foreslår på den baggrund, at der
tilføjes en bestemmelse, så Sundhedsstyrelsen i udformnin-
gen af bekendtgørelsen i forhold til krav om antal tobakspa-
stiller pr. pakke og vægt for håndspundne tobakspastiller
skal tage hensyn til den variation i vægt og størrelse, som
ligger i produktionsmåden.
Med ændringsforslaget vil der blive taget hensyn til Oli-
ver Twists særlige produktionsmåde.
Til nr. 7
Der er tale om en lovteknisk præcisering, idet henvis-
ningen ændres fra at være til »stk. 1« til at være til »1.
pkt.«. Ændringsforslaget indebærer ikke en indholdsmæssig
ændring.
Til nr. 8
Det følger af lovforslagets § 2, nr. 4, at kapitel 4 ophæ-
ves. Med ændringsforslaget er der tale om en korrektion og
konsekvensrettelse som følge heraf. Der er således ikke tale
om en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 9
Der er tale om en lovteknisk præcisering, idet henvis-
ningen ændres fra at være til »stk. 1« til at være til »1.
pkt.«. Ændringsforslaget indebærer ikke en indholdsmæssig
ændring.
Til nr. 10
Det fremgår af lovforslagets § 2, nr. 12, at i § 33, stk.
1, nr. 2 og 3, ændres »i« til », der har hjemmel i«. Da den
foreslåede ændring imidlertid kræver yderligere lovteknisk
præcisering for så vidt angår § 33, stk. 2, nr. 3, ændres
den foreslåede ændring med ændringsforslag. Der er således
ikke tale om en indholdsmæssig ændring, men en lovteknisk
ændring.
Der henvises i øvrigt til ændringsforslag nr. 11.
Til nr. 11
Det fremgår af lovforslagets § 2, nr. 12, at i § 33, stk.
1, nr. 2 og 3, ændres »i« til », der har hjemmel i«. Da den
foreslåede ændring imidlertid kræver yderligere lovteknisk
præcisering for så vidt angår § 33, stk. 2, nr. 3, indsættes
med ændringsforslag et nyt nummer. Der er således ikke tale
om en indholdsmæssig ændring, men en lovteknisk ændring.
Der henvises i øvrigt til ændringsforslag nr. 10.
Til nr. 12
Der er tale om en lovteknisk præcisering, idet henvisnin-
gen ændres fra at være til »stk. 4« til at være til »18, stk.
4«. Ændringsforslaget indebærer ikke en indholdsmæssig
ændring.
Til nr. 13
Der er tale om en lovteknisk præcisering, idet der i be-
stemmelsens stk. 2 indsættes henvisning til bestemmelsens
stk. 1, hvilket har til formål at sikre ensartet ordlyd med den
af lovforslagets § 2, nr. 18 foreslåede § 33 b. Ændringsfor-
slaget indebærer ikke en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 14
Det følger af lovforslagets § 3, nr. 2, at alle tilfælde hvor
der sælges alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolu-
menprocent på 1,2 eller derover til personer under 16 år, el-
ler alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenpro-
cent over 6 til personer under 18 år, vil være en ulovlig
handling, som kan straffes med bøde, hvilket har til formål
entydigt at gøre proxysalg forbudt.
Der er med ændringsforslaget tale om lovteknisk æn-
dring, så den foreslåede ændring sker lovteknisk kor-
rekt. Der er således ikke tale om en indholdsmæssig æn-
dring.
Til nr. 15
I lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer
under 18 år er der i dag fastsat regler for salg af alkoholhol-
dige drikkevarer og alderskontrol ved fjernsalg samt for fy-
siske butikker. Der er i den gældende lovgivning ikke taget
højde for, hvordan alderskontrollen skal føres i ubemandede
fysiske butikker, hvor alderskontrol ikke kan udføres af en
medarbejder, der er fysisk til stede i butikken.
Det fremgår af § 2 a, stk. 2, i lov om forbud mod salg af
tobak og alkohol til personer under 18 år, jf. lovbekendtgø-
relse 1088 af 10. oktober 2024, at den, der erhvervsmæssigt
sælger alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumen-
procent på 1,2 eller derover på fysiske salgssteder, skal kræ-
ve fremvisning af gyldig billedlegitimation, hvis sælgeren
er i tvivl om, at kunden er fyldt 16 år. Efter bestemmelsens
stk. 4, skal den, der erhvervsmæssigt sælger alkoholholdige
drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på 16,5 eller
derover på fysiske salgssteder, kræve fremvisning af gyldig
billedlegitimation, hvis sælgeren er i tvivl om, at kunden er
fyldt 18 år.
Det fremgår af lovens § 2 a, stk. 3, at den, der erhvervs-
mæssigt markedsfører alkoholholdige drikkevarer med en
alkoholvolumenprocent på 1,2 eller derover ved fjernsalg,
skal drive et alderskontrolsystem, hvormed det på salgstids-
L 53 - 2024-25 - Bilag 15: Udkast til betænkning
2950985_0005.png
5
punktet kontrolleres, at kunden er fyldt 16 år. Efter bestem-
melsens stk. 5, skal den, der erhvervsmæssigt markedsfører
alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent
på 16,5 eller derover ved fjernsalg, drive et alderskontrolsy-
stem, hvormed det på salgstidspunktet kontrolleres, at kun-
den er fyldt 18 år.
Det foreslås, at der i § 2 a, stk. 3 og 5, efter »fjernsalg«
indsættes: »eller i ubemandede butikker«.
Den foreslåede ændring vil indebære, at der stilles speci-
fikt krav om en effektiv aldersverificering ved salg af alko-
holholdige drikkevarer i ubemandede butikker, svarende til
de regler, der i dag er gældende for salg af alkohol ved
fjernsalg.
Den foreslåede ændring vil medføre, at der fremover er
krav til, at den, der erhvervsmæssigt markedsfører alkohol-
holdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på 1,2
eller derover i ubemandede butikker, skal drive et effektivt
alderskontrolsystem, der lever op til kravene for salg af al-
koholholdige drikkevarer jf. § 2 stk. 1 og 2 i lov om forbud
mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år.
Ændringen foreslås med henblik på at skabe en klar re-
gulering af alderskontrol i forbindelse med salg af alkohol
i ubemandede butikker. Der etableres således klare regler
for ubemandede butikker i forhold til, hvordan de skal føre
alderskontrol ved salg af alkohol. Ubemandede butikker skal
fremover sikre et system, der effektivt verificerer køberens
alder på samme vis som ved fjernsalg.
Med ubemandede butikker forstås en fysisk selvbetje-
ningsbutik, hvor der i udgangspunktet ikke er fysisk tilstede-
værelse af en medarbejder, og hvor kunden handler uden
at være i kontakt med butikspersonale. Såfremt der er en
medarbejder til stede i butikken, er det ikke med henblik på
ekspedition. I en ubemandet butik er det således muligt at
købe og betale for varer, uden der er behov for, at en medar-
bejder er til stede i hele butikkens åbningstid. Ubemandede
butikker adskiller sig fra fjernsalg, idet kunden skal befinde
sig på en bestemt fysisk lokation (i den ubemandede butik)
for at kunne foretage et køb.
Butikker, der er bemandet med medarbejdere til ekspedi-
tion på visse tidspunkter af døgnet (for eksempel i dagtimer-
ne), men ubemandet på andre tidspunkter af døgnet (for
eksempel om natten) – såkaldte hybridbutikker – skal i de
timer, hvor de er ubemandede, leve op til de foreslåede krav
for ubemandede butikker.
Det er i bemærkningerne til reglerne om effektiv alders-
kontrol ved fjernsalg fastlagt, hvad der forstås ved hhv. ef-
fektivt alderskontrolsystem, salgstidspunktet og markedsfø-
ring, jf. Folketingstidende 2023-24, tillæg A, L 173 som
fremsat, s. 32-33. Der henvises i øvrigt til de almindelige og
specifikke bemærkninger til § 3 nr. 2 og 3 i lov nr. 651 af
11. juni 2024 om ændring af lov om tobaksvarer m.v., lov
om elektroniske cigaretter m.v. og lov om forbud mod salg
af tobak og alkohol til personer under 18 år (Udmøntning af
dele af forebyggelsesplanen målrettet børn og unge – tobak,
nikotin og alkohol), jf. Folketingstidende 2023-24, tillæg A,
L 173 som fremsat s. 8-11 og s. 31-34.
Kravet omfatter – ligesom for reglerne for fjernsalg –
ikke en specifik verifikationsmetode, men at der sikres et sy-
stem, der effektivt kan verificere køberens alder. En effektiv
elektronisk aldersverificering kan eksempelvis ske ved bru-
geroprettelse med pas eller anden gyldig legitimation, eller
ved brug af en national eID-løsning, som f.eks. MitID. Af
hensyn til at sikre metodefrihed kan det også være andre
verifikationsløsninger. Det kan også være udenlandske iden-
tifikationsløsninger. Disse andre løsninger skal også effek-
tivt kunne verificere køberens alder. Således vil forhandler-
ne i forbindelse med myndighedernes kontrol skulle kunne
redegøre for og dokumentere, hvordan den valgte metode
effektivt verificerer køberens alder.
For så vidt angår salgstidspunktet fremgår det af be-
mærkningerne, at der med salgstidspunktet skal forstås
det tidspunkt, hvor købet foretages. Aldersverifikationen
vil skulle ske, når kunden søger at gennemføre købet, jf.
Folketingstidende 2023-24, tillæg A, L 173 som fremsat,
s. 32-33. Det betyder, at der er krav om, at alderskontrollen
sker ved hvert køb. Det kan for eksempel være ved MitID
verificering ved det enkelte køb eller ved at kunden tidligere
har aldersverificeret med MitID aldersverifikation tilknyttet
kundens bruger eller profil. Den ubemandede butik skal
kunne dokumentere, hvordan aldersverificeringen er tilknyt-
tet selve salget. Alderen kan også verificeres ved bruger-
oprettelse for eksempel ved fysisk billedlegitimation. Den
ubemandede butik skal således kunne dokumentere, at der
er sket en aldersverifikation i forbindelse med salget og
senest på salgstidspunktet, og den ubemandede butik skal
kunne redegøre for, hvordan butikken kobler salget til en
aldersverificeret bruger. Det vurderes som udgangspunkt ik-
ke tilstrækkeligt ift. at koble salget til brugeres alder, hvis
brugeroprettelsen omfatter en løsning, hvor det umiddelbart
vil være meget nemt at overdrage eller dele brugerprofilen.
Køberens alder skal verificeres, så det sikres, at køber er
over aldersgrænsen for den pågældende alkoholholdige drik-
kevarer. Således skal personer under 16 år ikke kunne købe
alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent
på 1,2 eller derover, og personer under 18 år skal ikke kunne
købe alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumen-
procent på 16,5 eller derover.
Det bemærkes, at der med lovforslagets § 3, nr. 3 og
nr. 5-7, lægges op til at ændre procentsatsen således, at
alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent
på over 6 fremover ikke må sælges til personer under 18
år. Det er hensigten, at den ændrede procentsats – når den
træder i kraft – også skal gælde for salg af alkoholholdige
drikkevarer i ubemandede butikker.
Det foreslås i lovforslagets § 12, stk. 1, at kravet træder i
kraft den 1. januar 2025.
Det vurderes, at der ikke er væsentlige administrative
eller økonomiske konsekvenser for staten eller erhvervslivet
forbundet med ændringsforslaget.
Den foreslåede ændring har ikke til hensigt at medføre
ændringer ved de gældende strafbestemmelser for overtræ-
delse af § 2 a, som er fastsat i § 5 i lov om forbud mod salg
af tobak og alkohol til personer under 18 år. Der henvises
dog til lovforslagets § 3, nr. 9, hvor bødeniveauet foreslås
hævet.
L 53 - 2024-25 - Bilag 15: Udkast til betænkning
2950985_0006.png
6
Til nr. 16
I § 3, stk. 2, i lov om forbud mod salg af tobak og
alkohol til personer under 18 år anføres, at alkoholholdige
drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på mellem 1,2
og 16,4 må ikke indføres fra andre EU-lande af personer
under 16 år.
I lovforslagets § 3, nr. 6, er det foreslået, at i lovens §
3, stk. 2, ændres »16,5« til »6«. Der er med ændringsforsla-
get tale om en korrektion af den foreslåede ændring, idet
alkoholvolumenprocenten er fejlagtig angivet i lovforslaget
og rettelig burde været »16,4«.
Til nr. 17
Med ændringsforslaget foretages en sproglig korrektion
af lovforslagets § 3, nr. 9, om ændring af § 5, stk. 1, 1. og 2.
pkt. Der er ikke tale om en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 18
Det fremgår af den foreslåede § 5 a, stk. 1, som affattes
med lovforslagets § 3, nr. 12, at indenrigs- og sundhedsmini-
steren kan efter forhandling med justitsministeren fastsætte
regler om, at Sikkerhedsstyrelsen i nærmere angivne sager
om straf efter § 5, stk. 1, eller regler fastsat i medfør af
loven, om overtrædelse af denne lovs bestemmelser, der
ikke skønnes at ville medføre højere straf end bøde, i et
bødeforelæg kan tilkendegive, at sagen kan afgøres uden
retssag, hvis den, der har begået overtrædelsen, erklærer
sig skyldig i overtrædelsen og erklærer sig rede til inden
en nærmere angiven frist at betale en bøde som angivet i
bødeforelægget.
Med ændringsforslaget præciseres bestemmelsen, således
bestemmelsens ordlyd er enslydende med tilsvarende be-
stemmelser i lovforslaget. Der er således tale om en sproglig
præcisering og ikke en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 19
Med lovforslagets § 5, nr. 5, foreslås, at efter »rygning«
indsættes »eller brug af opvarmede tobaksvarer eller elek-
troniske cigaretter med eller uden nikotin« i lovens § 6, stk.
3 og 4, § 13, § 17, § 18, stk. 2, § 19, § 20, stk. 2, § 21, stk. 3,
§ 22 og § 26, stk. 2.
Ændringsforslaget vil indebære, at der foretages en præ-
cisering af den indledende tekst med henblik på at sikre
korrekt henvisning. Der er således ikke tale om en indholds-
mæssig ændring.
Til nr. 20
Der er tale om en lovteknisk ændring med henblik på at
bestemmelsen er sproglig korrekt. Der er således ikke tale
om en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 21
Der er tale om en lovteknisk ændring med henblik på at
bestemmelsen er sproglig korrekt. Der er således ikke tale
om en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 22
Der er tale om en lovteknisk ændring med henblik på at
bestemmelsen er sproglig korrekt. Der er således ikke tale
om en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 23
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-
dringsforslag nr. 8, hvormed det foreslås, at »Kapitel 2,«
udgår i § 1, stk. 2, i lov om elektroniske cigaretter m.v., som
følge af lovforslagets § 2, nr. 4.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2024 og var til
1. behandling den 11. oktober 2024. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og indenrigs- og sundhedsministeren sendte
den 17. juni 2024 dette udkast til udvalget, jf. SUU alm.
del – 322 (folketingsåret 2022-23). Den 3. oktober 2024
sendte indenrigs- og sundhedsministeren høringssvarene og
et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 14 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 5 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 deputa-
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 42 spørgsmål
til indenrigs- og sundhedsministeren og 1 spørgsmål til skat-
teministeren til skriftlig besvarelse,[ som ministrene har be-
svaret. ]
L 53 - 2024-25 - Bilag 15: Udkast til betænkning
2950985_0007.png
7
Lea Wermelin (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Flemming Møller Mortensen (S) Lasse Haugaard Pedersen (S)
Maria Durhuus (S) Matilde Powers (S)
nfmd.
Rasmus Horn Langhoff (S) Sara Emil Baaring (S)
Christoffer Aagaard Melson (V) Lars Christian Lilleholt (V) Heidi Bank (V) Monika Rubin (M) Nanna W. Gotfredsen (M)
Rasmus Lund-Nielsen (M)
fmd.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DD) Marlene Harpsøe (DD) Louise Brown (LA)
Helena Artmann Andresen (LA) Per Larsen (KF) Lise Bertelsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Peter Kofod (DF)
Kirsten Normann Andersen (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Signe Munk (SF) Peder Hvelplund (EL)
Stinus Lindgreen (RV) Helene Brydensholt (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
24
15
15
15
13
10
9
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
5
1
1
1
1
6