Kulturudvalget 2024-25
L 50
Offentligt
Kommenteret høringsnotat
3. oktober 2024
Høring af berørte myndigheder og interessenter i forbindelse med miljøvurderingen
af nybyggeri på Nyborg Slot
Slots- og Kulturstyrelsen sendte den 28. juni 2024 miljøkonsekvensrapport for nybyggeri på
Nyborg Slot i høring. Høringsmaterialet omfatter udkast til §25 tilladelse fra Miljøstyrelsen.
Nyborg Slot er Danmarks ældste kongeborg, og står over for et projekt, der skal sikre
kulturarven og gøre formidlingen af slottets historie tilgængelig for offentligheden. Slots- og
Kulturstyrelsen har derfor igangsat et projekt, der bl.a. omfatter anlæggelse af nye bygninger,
restaurering og forhøjelse af et vagttårn samt bearbejdning af landskabet omkring slottet.
Kulturministeren varetager myndighedsopgaven i forbindelse med miljøvurderingen, idet
Miljøministeren har delegeret myndighedskompetencen til Kulturministeriet. Denne høring af
miljøkonsekvensrapporten er derfor selvstændig, men afledt af forslaget til ’Lov om anlæg af
en formidlingsbygning m.v. på fortidsmindet Nyborg Slot’, som har været i høring i samme
periode.
Høringsfristen var den 23. august 2024. Ved udløb af høringsfristen var det modtaget seks
høringssvar. Slots- og Kulturstyrelsen har i det følgende lavet et resume af høringssvarene.
Styrelsens kommentarer fremgår afslutningsvis i det enkelte afsnit.
Høringskommentarer, der vedrører proces m.v. vedrørende ’Lov om anlæg af en
formidlingsbygning m.v. på fortidsmindet Nyborg Slot’, er ikke gengivet i dette notat. Disse
høringsperspektiver bliver behandlet separate i opsamlingen i Kulturministeriets
høringsnotat.
Det bemærkes herudover, at der fra nogle høringsparter er modtaget forslag til alternative
anlægsprojekter. Disse er ikke omtalt i dette notat. Der henvises i øvrigt til høringssvarene. Af
bilag 1 fremgår det, hvilke parter, der har indsendt høringssvar.
Notatet er inddelt i følgende afsnit:
Overblik
Trafikale forhold ............................................................................................................................ 2
CO₂ ................................................................................................................................................. 3
Overfladevand ............................................................................................................................... 3
Jord og Grundvandsspejl............................................................................................................... 3
Miljø og kulturarv.......................................................................................................................... 4
Høringsperioden ............................................................................................................................ 4
Bilag 1 ............................................................................................................................................ 5
1
L 50 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 7: MFU spm. om ministeren vil give en klar forsikring om, at projektets fulde reversibilitet er dokumenteret og kan efterprøves?
2938111_0002.png
Trafikale forhold
Nyborg Kommune spørger til præcisering af antallet af parkeringspladser og
parkeringslokationerne. Endvidere henviser Nyborg Kommune til, at det angivne fremtidige
trafiktal ikke er fremskrevet til 2028-2023, hvor Nyborg Slot skal åbne. Nyborg Kommune
spørger også til, om det angivne antal ledige parkeringspladser i spidsbelastningsperiode
henviser til en medtælling af private parkeringspladser.
Nyborg Grundejerforening af 1801 oplyser, at høringssvaret ligmed foreningens tidligere
skrivelse til Miljøstyrelsen (12. oktober 2023). Grundejerforeningen henviser til, at der er
ejendomme, der oplever rystelser på grund af tung trafik. Grundejerforeningen opfordrer også
til, at den øgede trafik skal analyseres og hastighedsbegrænses samt til at der bør etableres en
aflæsningslomme for vareleveringer til Netto med henblik på at tage noget af
spidsbelastningen af Korsgade og Dronningensvej.
Kultur og Arv fremlægger en stor bekymring for byggeriets konsekvenser for Nyborgs gamle,
bevaringsværdige og i nogen tilfælde fredede bygninger med henvisning til, at mange af
Nyborgs indre gader er anlagt på opfyld, der kan betegnes som ’blød bund’. Kultur og Arv
anfægter, at geotekniske undersøgelser er fravalgt.
Slots- og Kulturstyrelsens kommentarer
Vedrørende parkering og fremtidigt trafiktal
Slots- og Kulturstyrelsen præciserer, at det rigtige tal er 170, og ikke 270, hvad angår antallet
af parkeringspladser i Nørrevoldgade.
Af miljøkonsekvensrapportens kapitel om trafik (side 107) fremgår det hertil, at: ”De
kommunale vurderinger, som i forbindelse med lokalplanen blev fremskrevet til 2024, hvor
projektet den gang var tiltænkt at være udført, skal i dag vurderes i forhold til en
fremskrivning til et tidspunkt, hvor projektet nu er fuldført (forventeligt 2028-2030). Ved
fremskrivning af de beregnede belastninger til 2030, skal disse forøges med ca. 5 pct., ved
anvendelse af en vækst per år på 0,7 pct., som angivet ud fra Vejdirektoratets trafikmodel
"GMM" (Vejdirektoratet, 2023). Dette vil dog ikke medføre væsentlige ændringer af disse
vurderinger, der således fortsat kan regnes for gældende”.
Med henvisning til de 900 ledige pladser i spidsbelastningen er det citeret tekst fra
miljøvurderingen af lokalplanen fra 2017 (Afsnit 8.1.5 side 41). Med en fremskrivning til 2030
vil dette antal være mindre.
Vedrørende vibrationer
Nyborg Kommune har ikke fastlagt egne grænseværdier for vibrationer. Det er en mulighed,
men ikke et krav, at kommuner kan fastlægge egne grænseværdier i kommuneplanen. I tilfælde
hvor der ikke er fastlagt specifikke grænseværdier i en kommuneplan, kan der henvises til øvrig
gældende lovgivning og vejledninger, herunder Miljøstyrelsens retningslinjer, Orientering nr.
9/1997 ”Lavfrekvent støj, infralyd og vibrationer i eksternt miljø”.
Det er ikke normal praksis at udføre geotekniske undersøgelser af vejnettet og den
omkringliggende bebyggelse, ved anlægsarbejder i den skala som Nyborg Slot projektet udgør,
og der er ikke fremkommet oplysninger eller erfaringer fra sammenlignelige anlægsprojekter i
Nyborg, som har godtgjort et særligt behov i dette tilfælde.
2
L 50 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 7: MFU spm. om ministeren vil give en klar forsikring om, at projektets fulde reversibilitet er dokumenteret og kan efterprøves?
2938111_0003.png
CO₂
Foreningen for Nyborgs Forskønnelse henviser til det politiske fokus på at nedbringe CO₂-
udledning, og påpeger, at der ifølge miljøkonsekvensrapporten vil være en CO₂-belastning på
24 tons ved byggeriet.
Slots- og Kulturstyrelsens kommentarer
Slots- og Kulturstyrelsen bemærker, at vurdering af CO
2
-udledning ikke er omfattet af
miljøkonsekvensrapporten. Dette med baggrund i afgrænsningsnotatet, hvor det blev vurderet,
at: "Idet der ikke er tale om et større anlæg, men alene udvidet bebyggelse på slotsmatriklen,
vurderes projektet ikke at kunne medføre en væsentlig eller målbar klimamæssig betydning."
Overfladevand
Nyborg Kommune henviser til, at der stilles krav om rensning ved anvendelse af BAT, og
skriver til dette, at det afhænger af vandkvalitet og recipient(er), hvorvidt BAT er
tilstrækkeligt, eller mindre kan gøre det.
Nyborg kommune spørger desuden til, om det er er tale om både et åbent vådt
regnvandsbassin jf. BAT-krav og om et underjordisk sedimentationsbassin f.eks. af typen
SediPipe.
Slots- og Kulturstyrelsens kommentarer
Der er i rapporten beskrevet en afværgeforanstaltning med anvendelse af både et vådt
sedimentationsbassin og efterfølgende et infiltrationsbassin, som giver en bedre rensning end
ved anvendelse af et vådt regnvandsbassin alene. Den beskrevne løsning er således mere
omfattende, end hvad der i øjeblikket betragtes som BAT for rensning af overfladevand.
Der er i rapporten hertil beskrevet udledning af overfladevand til kloak, som en alternativ
afværgeforanstaltning, der ligeledes kan efterleve miljøkravene til projektet. Slots- og
Kulturstyrelsen indgår gerne i en uddybende dialog med Nyborg Kommune og Nyborg
Forsyningsselskab, om udledning til kloak vil være en bedre løsning i et helhedsperspektiv.
Jord og Grundvandsspejl
Nyborg Grundejerforening af 1801 har noteret sig, at jord og grundvandsspejl ikke er
behandlet i miljøkonsekvensrapporten, og foreningen ser med største alvorlighed og
bekymring på, at det i et separat projekt planlægges at hæve vandstanden i voldgraven.
Foreningen mener, at det bør sikres, at det ikke forårsager sætningsskader, vand i kældre
eller anden uhensigtsmæssig vandbelastning af fredede og bevaringsværdige ejendomme i
området.
Kultur og Arv peger på, at det ikke ud af miljøkonsekvensrapporten ses godtgjort, at
reguleringen af vandstanden i voldgraven mv. ikke kan have utilsigtede konsekvenser for
grundvandsspejlet og derved de omkringliggende ejendomme.
3
L 50 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 7: MFU spm. om ministeren vil give en klar forsikring om, at projektets fulde reversibilitet er dokumenteret og kan efterprøves?
2938111_0004.png
Slots- og Kulturstyrelsens kommentarer
Slots- og Kulturstyrelsen bemærker, at grundvand er behandlet i rapportens kapitel 12. Hertil
bemærkes, at miljøkonsekvensvurderingen ikke omhandler det samlede separate projekt om
regulering af vandstanden i voldgraven, men alene forholder sig til kumulative effekter med
slotsprojektet. Ydermere bemærkes det, at det omtalte projekt om regulering af vandstanden,
hverken er afhængigt af, eller en forudsætning for slotsprojektet.
Miljø og kulturarv
Foreningen for Nyborgs Forskønnelse skriver, at oprindeligt handlede projekt Nyborg Slot om
kulturarv og restriktive fredningsbestemmelser for sikring af slottet, mens Nyborg Slot i dag
handler om miljø. Foreningen finder det beskæmmende, at ordet ”kulturarv” indgår langt
mindre end miljø, diverse insekter, planer og dyr i miljøkonsekvensrapporten.
Slots- og Kulturstyrelsens kommentarer
Miljøkonsekvensvurderingen omhandler både natur, kultur og miljøforhold. Hver af disse
emner vurderes og behandles i egen ret i rapporten, efter sædvanlig praksis i miljøvurderinger
af anlægsprojekter, og der er ikke nogen emner, der har forrang for andre.
Høringsperioden
Foreningen for Nyborgs Forskønnelse og Kultur og Arv skriver, at høringsperioden på 2
månederne er for kort hen over en periode, hvor folk kan være svære at hente faglige input
fra.
Slots- og Kulturstyrelsens kommentarer
Det har været mulighed for at give høringssvar fra den 28. juni til den 23. august. Dette har
været i overensstemmelse med de minimum 8 uger, som miljøkonsekvensrapporter skal være i
høring jf.
§
35, stk. 6 i Miljøvurderingsloven (lov om miljøvurdering af planer og programmer
og af konkrete projekter). Høringen lever desuden op til Folketingets Præsidiums indstilling af
september 2018 omhandlende, at høringsperioder for lovforslag og administrative forskrifter,
der er i høring i eller over skolernes sommerferie, tidligst udløber 10 dage efter skoleferiens
afslutning.
Hertil er der tale om en miljøkonsekvensvurdering af et projekt af mindre omfang, hvorfor en
længere frist ikke er fundet nødvendig.
Miljøkonsekvensvurderingens rammesætning
Kultur og Arv fremhæver, at Kongefløjen i det store hele er færdigrestaureret, og at sagen
alene drejer sig om nybyggeri, hvorved tale om renovering og restaurering på nuværende
tidspunkt må betegnes som vildledende.
Slots- og Kulturstyrelsens kommentarer
Slots- og Kulturstyrelsen bemærker, at miljøkonsekvensvurderingen omhandler det samlede
projekt, herunder de tidligere udførte restaureringsarbejder på Kongefløjen. Hertil udestår der
stadig restaureringsarbejder på vagttårnet og øvrige dele af fortidsmindet.
4
L 50 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 7: MFU spm. om ministeren vil give en klar forsikring om, at projektets fulde reversibilitet er dokumenteret og kan efterprøves?
Bilag 1
Oversigt over de indkomne høringssvar og tilkendegivelser
(Markeret med kursiv: Ingen bemærkninger)
Nyborg Kommune
Nyborg Grundejerforening af 1801
Foreningen for Nyborgs Forskønnelse
Kultur & Arv
Miljøstyrelsen
Banedanmark
5