Kulturudvalget 2024-25
L 50
Offentligt
2958920_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
18. december 2024
Folketingets Kulturudvalg har stillet mig følgende spørgsmål nr. 29 ad (L 50), som jeg
hermed besvarer.
Spørgsmål:
Vil ministeren venligst kommentere henvendelse fra Kultur & Arv, jf. L 50 - bilag 14?
Svar:
L 50, bilag 14 indeholder tre dokumenter. For det første fremgår en henvendelse fra for-
eningen Kultur & Arv til Folketingets formand, Søren Gade. Foreningen Kultur & Arv
mener bl.a., at lovforslaget L 50 er i strid med grundloven og internationale forpligtel-
ser.
Jeg har bedt Justitsministeriet om bidrag til besvarelse af forholdet til grundlovens § 3.
Justitsministeriet oplyser følgende:
”Det kan generelt bemærkes, at anlægslove er almindeligt forekommende, herunder sær-
ligt på Transportministeriets område. Sådanne love, der i sagens natur vedrører et be-
stemt projekt, rejser ikke i sig selv spørgsmål i relation til grundlovens § 3, 3. pkt., hvoraf
fremgår, at den dømmende magt er hos domstolene. Det forhold, at en anlægslov måtte
medføre en anden retstilstand end den, der måtte være fastslået ved en administrativ af-
gørelse eller ved dom, rejser heller ikke i sig selv spørgsmål i forhold til grundlovens § 3,
3. pkt. Der kan eksempelvis henvises til lov nr. 617 af 11. juni 2024 om anlæg af ny vej-
forbindelse mellem Tingbjerg og Husum i Københavns Kommune.
Grundlovens § 3, 3. pkt., sætter visse grænser for, i hvilket omfang lovgivningsmagten
kan træffe bestemmelse om enkelte personers retsforhold (singulær lovgivning). Der kan
herom henvises til Højesterets dom af 19. februar 1999 i sag I 295/1998, som optrykt i
Ugeskrift for Retsvæsen, 1999, s. 841 ff. (den såkaldte Tvind-dom), hvor Højesteret fandt,
Dok. nr. 200411
L 50 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om kommentar til henvendelse fra Kultur & Arv, jf. bilag 14?
at en lov, der bl.a. indebar, at der ikke kunne ydes visse statslige og kommunale tilskud
til en række nærmere angivne skoler, var ugyldig som stridende mod grundlovens § 3, 3.
pkt., da lovindgrebet
der havde som konsekvens, at en række konkret opregnede skoler
blev afskåret fra domstolsprøvelse af deres tilskudsberettigelse
reelt var en endelig af-
gørelse af en konkret retstvist mellem Tvind-skolerne og Undervisningsministeriet.
Om grænserne for lovgivningsmagtens kompetence fremgår bl.a. følgende af Jens Peter
Christensen m.fl., Grundloven med kommentarer, 1. udgave (2015), s. 82:
”Grænsen for lovgivningsmagtens
kompetence til at fratage visse tilskudsmodtagere ret-
ten til fremtidige tilskud synes at gå, hvor fratagelsen reelt er foranlediget af en tvist om,
hvorvidt de pågældende hidtil har vist og fremover vil vise vilje til at opfylde tilskudslov-
givningens betingelser, og hvor alle andre tilskudsmodtagere samtidig behandles efter de
almindelige, generelle regler. Den nævnte tvist behøver ikke at foreligge som en ved dom-
stolene allerede anlagt - end sige afgjort - sag. Det er tilstrækkeligt, hvis det kan doku-
menteres, at der har foreligget mistanke hos lovgivningsmagten om regelbrud, og at det
er denne mistanke, der reelt har begrundet loven.”
Det fremgår endvidere af Jens Peter Christensen m.fl., Dansk Statsret, 4. udgave (2024),
s. 179 f., at grundlovens § 3, 3. pkt., sætter grænser for lovgivningsmagtens muligheder
for at gribe ind i verserende eller afgjorte retssager gennem singulær lovgivning. Det
fremgår endvidere, at det på baggrund af Tvind-sagen, hvor den afgørende præmis for at
erklære loven grundlovsstridig
var, at loven ”[…] reelt [var] en endelig afgørelse af en
konkret retstvist […]”,endvidere må antages, at singulær lovgivning med det formål eller
den virkning at afskære en ellers nærliggende domstolsprøvelse af et konkret retsspørgs-
mål, kan være i strid med grundlovens § 3, 3. pkt. Som det videre refereret af Jens Peter
Christensen m.fl., a.st., s. 81 f, anførte Højesteret om Tvind-lovens § 7, at det af bemærk-
ningerne til forslaget til Tvind-loven fremgik, at begrundelsen for bestemmelsen var, at
undervisningsministeren
på baggrund af visse undersøgelser
ikke havde tillid til at
Tvind-skolerne ville anvende offentlige tilskud til formål, som Folketinget og regeringen
ønskede at fremme med støtten.
Om rækkevidden af Tvind-dommen kan henvises Jens Peter Christensen og Michael
Hansen-Jensen, Ugeskrift for Retsvæsen, 1999B.227, s. 234, hvoraf bl.a. følgende frem-
går:
”Sammenfattende
synes Højesterets dom at have en temmelig begrænset rækkevidde.
Som noget principielt væsentligt
og afklarende i forhold til den tvivl, der hidtil har væ-
ret i den forfatningsretlige litteratur
lægges det til grund, at grundlovens § 3 sætter en
grænse for singulære lovindgreb. I dommen trækkes denne grænse imidlertid - naturligt
nok - i tæt tilknytning til den konkrete sag: Grænsen for lovgivningsmagtens kompetence
til at fratage visse tilskudsmodtagere retten til fremtidige tilskud synes at gå, hvor frata-
gelsen reelt er foranlediget af en tvist om, hvorvidt de pågældende hidtil har vist og frem-
Side 2
L 50 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om kommentar til henvendelse fra Kultur & Arv, jf. bilag 14?
over vil vise vilje til at opfylde tilskudslovgivningens betingelser, og hvor alle andre til-
skudsmodtagere samtidig behandles efter de almindelige, generelle regler. Den nævnte
tvist behøver ikke at foreligge som en ved domstolene allerede anlagt
end sige afgjort
sag. Det er tilstrækkeligt, hvis det kan dokumenteres, at der har foreligget mistanke hos
lovgivningsmagten om regelbrud, og at det er denne mistanke, der reelt har begrundet
loven.
Man kan afslutningsvis spørge, hvilke konsekvenser Højesterets dom
der vedrørte
spørgsmålet om de grundlovsmæssige grænser for lovregulering af statstilskud
har for
lovregulering i almindelighed. Et kort svar herpå må være, at det på tilsvarende måde
må antages at være i strid med grundlovens § 3, hvis lovgivningsmagten vedtager bebyr-
dende lovregulering af enkeltpersoners forhold begrundet i en opfattelse af, at de pågæl-
dende ikke hidtil har og fremover ikke vil overholde den lovgivning, der gælder og frem-
over skal gælde for alle andre. I øvrigt vil der i denne situation kunne foreligge ekspro-
priation efter grundlovens § 73
forudsat der gøres indgreb i et ejendomsgode, der nyder
beskyttelse efter denne bestemmelse.”
Justitsministeriet kan i øvrigt henvise til den daværende justitsministers besvarelse af
24. februar 1999 af samrådsspørgsmål AC fra Folketingets Uddannelsesudvalg. Af sam-
rådstalen, der blev oversendt til Uddannelsesudvalget som svar på spørgsmål nr. 94 fra
udvalget (Alm. del
bilag 351), fremgår bl.a. følgende:
”Når Højesteret kom til et andet resultat
[i Tvind-sagen, tilføjet her] end Justitsministe-
riet og landsretten, kan det således skyldes, at lovindgrebet for Højesteret i højere grad
har fremstået som en bebyrdende reaktion på påståede overtrædelser af tilskudsreglerne
end som en udøvelse af bevillingsmyndighed.”
Det kan således ikke udledes af Tvind-dommen, at en efterfølgende lovændring, der med-
fører en ændring af en retstilstand, der er fastslået ved en administrativ afgørelse eller
en dom, i sig selv rejser spørgsmål i forhold til grundlovens § 3, 3. pkt., uanset at den ef-
terfølgende lovgivning måtte indeholde bestemmelser om enkelte personers retsforhold
(singulær lovgivning), herunder efter omstændighederne en anlægslov.
Det vurderes på denne baggrund ikke, at L 50 rejser spørgsmål i forhold til grundlovens
§ 3, 3. pkt.”
Jeg kan henholde mig til Justitsministeriets udtalelse.
Det fremgår endvidere af L 50, § 6, at søgsmål til prøvelse af tilladelser og afgørelser ef-
ter denne lov skal være anlagt inden seks måneder efter, afgørelsen er meddelt til
adressaten, eller at afgørelsen er offentligt tilgængelig. Der er således adgang til prø-
velse i henhold til grundlovens § 63.
Side 3
L 50 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om kommentar til henvendelse fra Kultur & Arv, jf. bilag 14?
Lovforslaget er således i overensstemmelse med Aarhuskonventionen, da det lever op til
kravene i konventionen om adgang til oplysninger, offentlig deltagelse i beslutningspro-
cesser samt adgang til klage og domstolsprøve på miljøområdet.
Det andet dokument i bilag 14 vedrører miljøkonsekvensrapporten.
Jeg har bedt Slots- og Kulturstyrelsen om en udtalelse. Slots- og Kulturstyrelsen oply-
ser følgende:
”Kultur
& Arv påpeger i deres notat, at der foreligger to forskellige miljøkonsekvensrap-
porter. Der er dog ikke tale om indholdsmæssig forskel, men alene en forskel i formate-
ring og sideantal. Dette skyldes, at der er opstået en formateringsfejl i den version der
ligger på Slots- og Kulturstyrelsens hjemmeside, hvilket er årsagen til afvigelsen i side-
antallet. Den version, der er sendt i offentlig høring via Høringsportalen, og som er sendt
til Folketinget, har den korrekte formatering.
Kultur & Arv har anført en række tekstnære bemærkninger omhandlende side 8, 17, 18,
19, 20 og 22 i miljøkonsekvensrapporten, som omhandler rapportens beskrivelse af bl.a.
de historiske forhold omkring Nyborg Slot. Slots- og Kulturstyrelsen har ikke fundet an-
ledning til at besvare hvert enkelt forhold særskilt, da Kultur & Arvs bemærkninger vur-
deres primært at berøre to overordnede emner
dels en påpegning af sproglige upræcis-
heder, og dels en fremhævning af visse historiske og arkæologiske faglige uenigheder.
Til det første emne hører bl.a., at der to steder i rapporten står 'Ringborg' i stedet for
'Ringmursborg'. Sidstnævnte må siges at være den historisk korrekte betegnelse, som
også anvendes de fleste andre steder i rapporten. Til det andet emne hører bl.a. diskussi-
onen om, hvorvidt en håndfæstning er at betragte som en slags forløber for grundloven.
Slots- og Kulturstyrelsen anerkender, at beskrivelsen af slottets historiske kontekst skal
være korrekt og så præcis som muligt, og at der fagligt er forskellige udlægninger af slot-
tets historie. Slots- og Kulturstyrelsen skal dog samtidig understrege, at ingen af de to
nævnte forhold har haft indflydelse på rapportens konklusioner. Slots- og Kulturstyrel-
sen skal hertil bemærke, at miljøkonsekvensvurderingen ikke omhandler selve den histo-
riske formidling af Nyborg Slot, men alene bygge- og anlægsprojektet.
Kultur & Arv har ligeledes en bemærkning til miljøkonsekvensrapportens afsnit 4.5. De-
monteringsfase, hvor følgende fremgår: ”En evt. demontering er ikke behandlet yderligere
i rapporten, idet det vurderes, at demonteringen generelt vil indebære de samme miljøpå-
virkninger som i anlægsfasen, og at den genopførte kongeborg skal blive på stedet i al
overskuelig fremtid. Tilbygningerne er designet på en sådan måde, at disse tydeligt kan
adskilles fra fortidsminderne.”
Kultur & Arv anfægter, at afsnittet ikke indeholder en udførlig teknisk dokumentation af
hvordan projektet kan demonteres.
Side 4
L 50 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om kommentar til henvendelse fra Kultur & Arv, jf. bilag 14?
Slots- og Kulturstyrelsen skal dog understrege, at afsnit 4.5 Demonteringsfase ikke har
til formål at anvise en fuld teknisk beskrivelse af, hvordan projektet kan demonteres,
men alene at vurdere miljøpåvirkninger i forbindelse med en eventuel demontering. Der
henvises til afsnit 8.2.10 Konklusion, i forhold til, hvorvidt projektet vurderes at være re-
versibelt. Forholdet er efter gældende ret og praksis blevet faglig vurderet på et veloplyst
grundlag af Slots- og Kulturstyrelsens eksterne rådgivere, og Miljøstyrelsen har som
myndighed ikke betvivlet hverken den faglige vurdering eller vidensgrundlaget.
Kultur & Arv har ligeledes fremsendt en række kommentarer til "8.2.6 Konsekven-
ser/virkninger i anlægsfasen" side 75, 77, 78, 79, 81, 82 og 88. Slots- og Kulturstyrelsen
har ikke fundet anledning til at kommentere forholdene enkeltvis, da Kultur & Arvs be-
mærkninger vurderes primært at omhandle principper for fundering og mødet mellem
nyt og gammelt. Hertil skal det bemærkes, at der i projektet skelnes mellem fundering af
nyt byggeri og opførelsen af nye bygningsdele på eksisterende bygninger og fundamenter,
da begge dele forekommer i projektet. Hvor der er tale om nyt byggeri på nye fundamen-
ter (som f.eks. den nye udstillingsfløj), udføres disse uden at komme i kontakt med for-
tidsmindet, og hvor der er tale om nye bygningsdele på eksisterende bygninger og funda-
menter (som f.eks. forhøjelsen af vagttårnet), udføres disse med mellemliggende lag (et
såkaldt 'offerlag'), der både sikrer at fortidsmindet beskyttes, og at de nye tilførte lag kan
fjernes igen, uden at fortidsmindet beskadiges.
Vedrørende de eksisterende konstruktioners bæreevne er der i forhold til det aktuelle
stade af projektet udført grundige forundersøgelser og fastlagt konstruktionsprincipper
og forudsætninger. Alle forudsætninger og beregninger for konstruktionsprojektet skal
godkendes af en certificeret statiker, som ethvert andet projekt både for nybyggeri og re-
staurering. Dette forhold ændres ikke med anlægsloven, og dermed vil projektet skulle
overholde de samme krav til eksisterende konstruktioners bæreevne som ethvert andet
projekt.”
Jeg henholder mig til Slots- og Kulturstyrelsens udtalelse.
Det tredje dokument i bilag 14 indeholder en udtalelse fra Europa Nostra, som også
indgik i spørgsmål 14 ad (L 50). I svaret herpå indgik en henvisning til en udtalelse fra
Slots- og Kulturstyrelsen, hvor der bl.a. var henvist til miljøkonsekvensrapportens af-
snit om, at
”Alle tilføjelser og nybyggeri opført på fortidsminder
udføres derfor, så de i
princippet er fuldt reversible
og dermed kan fjernes uden at volde skade på fortidsmin-
der og de fredede bygninger.”
Jeg kan derfor henvise til besvarelsen af spørgsmål 14 ad
(L 50), hvori der henvises til besvarelsen af spørgsmål 1 ad (L 50).
Det er Kultur & Arv, der har nomineret Nyborg Slot til optagelsen på listen ”7
Most En-
dangered Programme”.
Jeg anerkender, at der er mange forskellige holdninger til pro-
jektet, som afspejler forskellige tilgange til kulturarv, samt mange holdninger til brug
af en anlægslov. Jeg vil dog tilføje, at Europa Nostra Danmark ikke mener, at anlæg af
Side 5
L 50 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om kommentar til henvendelse fra Kultur & Arv, jf. bilag 14?
en formidlingsbygning på Nyborg Slot hører til på en liste over de mest truede kultur-
arvssteder i Europa, hvilket de skriftligt har gjort Slots- og Kulturstyrelsen opmærksom
på.
Med venlig hilsen
Jakob Engel-Schmidt
Side 6