Kulturudvalget 2024-25
L 50 Bilag 9
Offentligt
2944563_0001.png
Til
Folketingets Kulturudvalg
Att. Charlotte Schwaner
Vedrørende det
irreversible
projektforslag for Nyborg Slot:
Som tidligere museumsdirektør for De Danske Kongers Kronologiske Samling på Rosenborg og Amalienborg
og især i min egenskab af erfaren middelalderarkæolog med 32 års virke på Nationalmuseet med sæde i
Fortidsminderådet og Det Arkæologiske Nævn vil jeg hermed oplyse overfor Folketinget, at man ikke kan
anvende beton i de mængder og på de måder, som fremgår af anlægsprojektet på Nyborg Slot, og samtidig
kalde projektet reversibelt. Projektet er ikke reversibelt ud fra nogen som helt anerkendte bevaringsfaglige
standarder og principper.
Har kulturministeren misforstået begrebet reversibelt som 'at man kan smadre det hele, hvis man en dag
skulle blive træt af det'? I så fald er det forkert forstået.
Om Nyborg Slots såkaldt kommende UNESCO-status:
Det fremgår både af miljøkonsekvensrapporten og af førstebehandlingen i Folketinget, at en kommende
status som UNESCO-verdensarv er en del af årsagsforudsætningerne for at gennemføre projektet.
Som tidligere præsident for dansk ICOMOS, den internationale komité for monumenter og steder, der
rådgiver UNESCO i sager om verdensarv, må jeg sige, at jeg har begrundet tivivl, og jeg opfordre til, at man
får undersøgt om regeringen har ret her.
Det er nemlig sådan, at dansk ICOMOS (ifølge aktindsigter begæret af Frederik Siemssen) hele to gange over
for Slots- og Kulturstyrelsen – på styrelsens egen anmodning – har vurderet Nyborg. ICOMOS har begge
gange bl.a. under henvisning til det planlagte projekt afvist, at Nyborg skulle være værdig til at komme i
betragtning som objekt på den danske tentativliste, der er første skridt mod en verdensarvsnominering.
Denne viden har både Slots- og Kulturstyrelsen og Kulturministeriet naturligvis. Vurderingerne er fra 2018
og 2019, og det virker som om, at begge myndigheder bevidst fortier det. Men går det virkelig i et oplyst
folketstyre, at man lader usandheder indgå i forudsætningerne for lovarbejdet? Det er min faste
overbevisning at Nyborg og Nyborg Slot – med de krav UNESCO stiller til autenticitet- ikke kan anvende det
påtænkte projekt til at opnå optagelse på verdensarvslisten. Tvært imod!
Ikke alle kan have ret, og de folkevalgte opfordres til at få undersøgt sagen. Det burde være en smal sag at
bede Slots- og Kulturstyrelsen eller styrelsens egen minister dokumentere de førnævnte to afslag.
L 50 - 2024-25 - Bilag 9: Henvendelse fra Niels-Knud Liebgott
2944563_0002.png
Advarsel fra Europa Nostra International i Haag og Bruxelles:
Jeg vil opfordre de folkevalgte – og herunder særligt kulturministeren – til at tage de faglige henstillinger fra
det internaionale Eruopa Nostra meget alvorligt. I den forbindelse bemærkes, at også Europa Nostra kalder
dette ulyksalige projekt
irreversibelt.
Ude i Europa tvivler man ikke om Europa Nostras faglighed.
Hvis de folkevalgte alligevel undrer, er jeg sikker på at Europa Nostra i Haag og Bruxelles er rede til at
underbygge denne vurdering om
“irreversibilitet"
overfor regeringen, kulturministeren og Folketinget.
Heller ikke i dette anliggende kan begge parter have ret samtidig.
Pas godt på vor kulturarv. Vi har den dog kun til låns!
Med venlig hislen,
Niels-Knud Liebgott
Kammerherre
Nordre Tangvej 4
2791 Dragør
Tlf. 40465905