Kulturudvalget 2024-25
L 50 Bilag 6
Offentligt
2938634_0001.png
Til Folketingets Kulturudvalg,
I min egenskab af formand for den almennyttige organisation, Kultur & Arv, der arbejder for at fremme
respekten for vores overleverede kulturarv, vil jeg hermed gøre udvalget opmærksom på følgende:
Grundet stærke bekymringer for de potentielle skadevirkninger, som det fremsatte lovforslag og dets
afskæring af lovbestemte kontrolinstanser, ville kunne medføre for Nyborg Slot, og grundet den
omstændighed, at det fremlagte lovforslag både oplyser, at projektet er »reversibelt« og at projektet
funderes »imellem - ikke oveni eksisterende bygningslevn og fortidsminder«, valgte Kultur & Arv i
september måned at nominere Nyborg Slot til en plads på Europa Nostras liste over Europas mest truede
kulturarv, det såkaldte
7 Most Endangered Programme.
Nomineringen stiller krav til sagens lødige fremstilling og kræver bl.a. fremsendelse af omfattende
dokumentation.
Europa Nostra, der er hjemmehørende i Haag og Bruxelles og regnes for den fremmeste kulturarvsstemme i
Europa, var øjeblikkeligt lydhøre. Undervejs i de møder, hvor Kultur & Arv har deltaget for at belyse sagen,
er projektet på Nyborg Slot blandt andet blevet kaldt “et skoleeksempel i hvordan man ikke bør gøre.”
Europa Nostras eksperter vurderer nu sagen, og i foråret vil det blive offentliggjort, om Nyborg Slot vil opnå
den tvivlsomme ære at være blandt Europas mest truede kulturmindesmærker.
Meget tyder på, at en sådan udnævnelse ikke er usandsynlig.
Vi fremsender her til lovgivernes orientering et foreløbigt “statement”, hvori Europa Nostra udtrykker sin
bekymring for Nyborg Slot. Bemærk venligst, at Europa Nostra ikke har publiceret lignende
bekymringsudtalelser for de øvrige nominerede lokaliteter.
Der er derfor grund til at tage denne udtalelse alvorligt; og det skriver Kultur & arv ikke, fordi
vi
selv har
indbragt forholdet for Europa Nostra, men fordi
vi
– i modsætning til mange andre aktører i denne sag –
ikke tjener andre herrer eller varetager andre hensyn end netop kulturarven.
Europa Nostra skriver i dansk oversættelse følgende (den vedhæftede engelske original er gældende):
__________
Den Haag / Bruxelles, 7. november
UDTALELSE
L 50 - 2024-25 - Bilag 6: Henvendelse fra Kultur & Arv
EUROPA NOSTRA UDTRYKKER BEKYMRING OVER ALVORLIGE TRUSLER MOD INTEGRITETEN AF NYBORG
SLOT I DANMARK
Europa Nostra, det førende europæiske civilsamfundsnetværk for kulturarv, som repræsenterer mere end
40 lande og arbejder tæt sammen med Den Europæiske Union, Europarådet og UNESCO, udtrykker sin
bekymring over de danske myndigheders intention om at opføre et nyt informationscenter ved Nyborg Slot
på en fredet arkæologisk slotsgård. Dette invasive byggeprojekt vil irreversibelt ændre Nyborg Slots
integritet.
Af denne grund har den danske kulturarvsforening “Kultur & Arv” nomineret Nyborg Slot til programmet “7
Most Endangered” for 2025, et civilsamfundsinitiativ drevet af Europa Nostra i partnerskab med European
Investment Bank Institute. En shortlist med de udvalgte 14 steder vil blive offentliggjort i januar 2025.
Ifølge vores oplysninger drøfter det danske Folketing i øjeblikket en særlov, som normalt anvendes til at
tillade anlægsarbejder på vital infrastruktur, for at gennemføre opførelsen af det foreslåede
informationscenter ved Nyborg Slot, trods det faktum, at dette projekt tidligere er blevet afvist af det
officielle klagenævn. Efter vores opfattelse vil dette udgøre et alvorligt brud på retsstatsprincippet, da denne
sag ikke berettiger til at tilsidesætte den danske lovgivning om kulturarvsbeskyttelse eller til at give øgede
beføjelser til de udøvende myndigheder.
Europa Nostra er ikke imod opførelsen af et informationscenter, forudsat at det placeres et mere passende
sted. Flere NGO'er og eksperter har allerede fremlagt fornuftige forslag med dette mål for øje, som fortjener
at blive taget i betragtning og yderligere undersøgt af de relevante myndigheder. Et sådant
informationscenter vil være meget nyttigt for at skabe en bedre forståelse af Nyborg Slots rige historie og
betydning og for at øge stedets tiltrækningskraft for turister.
I lyset af ovenstående står Europa Nostra klar til at stille sin ekspertise til rådighed for at hjælpe med at
finde en win-win løsning, der respekterer Danmarks love og kulturarv, er i overensstemmelse med
europæiske og internationale standarder og sikrer en levedygtig og bæredygtig fremtid for denne
enestående lokalitet, til gavn for både Danmarks og Europas borgere.
__________
Kultur & Arv arbejder apolitisk og proaktivt til gavn for kulturarven, og vi ønsker at indgå i konstruktiv dialog
med lovgivere, myndigheder og alle øvrige interessenter om bevaringen og styrkelsen af vor fælles
kulturarv.
Byggeprojektet koster nu samlet 472 mio. kr. Hertil kommer 68,4 mio. kr. til et formidlingsprojekt i den
restaurerede vestfløj.
L 50 - 2024-25 - Bilag 6: Henvendelse fra Kultur & Arv
Formidlingsdelen udgør dermed knap 13% af den samlede projektsum på nu 540,4 mio. kr.
Der findes skånsomme og bæredygtige alternativer til at bygge.
Konkret kan anvendes en ikke-fredet grund på 4.000 m² lige sydvest for slottet, eller man kan anvende den
gamle politistation lige over for slottet, der rummer mere plads end de ønskede 2.000 m² og allerede er
stillet til rådighed for museet. Sidstnævnte vil være en bæredygtig løsning helt i tråd med tidens idealer og i
fuld overensstemmelse med internationale principper om bevaring og beskyttelse af kulturarven. Der er
desuden en mageløs udsigt til hovedattraktionen henover slotssøen.
Kultur & Arv har siden 2018 oplyst alle relevante myndigheder, herunder også Folketingets Kulturudvalg, om
disse alternativer, senest i Kulturministeriets høringsproces for lovforslaget. Desværre er vores meget
grundige gennemgang af disse alternativer ikke medtaget i det kommenterede høringsnotat, som
kulturministeren har udfærdiget til brug for lovgivernes behandling af sagen. Udeladt fra høringsnotatet er
også Kultur & Arvs advarsler om risikoen for uoprettelige skader på det umistelige forsvarsanlæg og
kulturmiljø, som Nyborg Slot er.
Lignende påpegelser i andre indgivne høringssvar er også udeladt i høringsnotatet. Det fremmer ikke
indtrykket af transparens og retvisende sagsfremstilling i den offentlige høringsproces.
Jeg vil gerne afslutte med at gentage to væsentlige pointer fra det omtalte høringssvar, som har relevans.
Første er en advarsel fra Slots- og Kulturstyrelsen, givet til daværende kulturminister i 2021 efter
underkendelsen af projektet i det domstolslingende ankenævn:
"Projektet kan »…indebære en øget risiko for, at besøgende i større grad mister muligheden for en autentisk
oplevelse af fortidsminderne i deres uforstyrrede og autentiske form, således at den besøgende med
udgangspunkt i mere beskedne formidlingsgreb og egen fantasi selv kan skabe fortælling og oplevelse. En
anden risiko kan være, at massive og måske irreversible formidlingsgreb kan være præget af aktuelle
strømninger/tendenser. Store formidlingstiltag, der er interessante på anlægstidspunktet, kan vise sig at
være utidssvarende i forhold til eftertidens fortolkning af fortidsmindet.« (Kultur & Arvs fremhævning)"
Dernæst citeres (fra føromtalte høringssvar) Kultur & Arvs afsluttende opfordring til politikerne, som her
gentages i dyb respekt og forvisning om, at de folkevalgte sætter princippet om gennemsigtighed og
ordentlighed i lovarbejdet lige så højt som de borgere, de repræsenterer:
"Afslutningsvis gøres opmærksom på, at sagen substantielt og materielt er afgjort i en inappellabel kendelse
fra Miljø- og Fødevareklagenævnet i 2020.
Folketinget vil med nærværende lov derfor skulle underkende og tilbagevise en afgørelse, som en
domstolslignende myndighed har truffet.
L 50 - 2024-25 - Bilag 6: Henvendelse fra Kultur & Arv
2938634_0004.png
Kultur & Arv skal indtrængende opfordre Kulturministeriet og Folketinget til at udvise skyldig
opmærksomhed på projektets meget voldsomme og uoprettelige indvirkning på kulturarven.
Hvis sagen gennemføres, vælger man med åbne øje og mod bedre vidende den mest invasive, uopretteligt
ødelæggende, mindst bæredygtige, men samtidig ubestridt dyreste løsning.
At skatteyderne skal hænge på en ekstraregning, når det samlede projekt over årene er gået fra ca. 200
millioner kroner til snart en halv milliard, må være op til politikernes samvittighed.
Når man inddrager Folketinget som legitimeringsinstrument for Slots- og Kulturstyrelsens afviste projekt,
må man forventeligt som borger i Danmark kunne have tillid til, at Folketinget står som garant for projektets
ubestridelige lødighed på alle punkter, især hvis det skulle vise sig, at kulturminister Jakob Engel Schmidt,
der har fremsat lovforslaget, ikke selv vil."
Vi står til rådighed!
På kulturarvens vegne,
Frederik Siemssen
FREDERIK SIEMSSEN
Formand |
President
Kultur & Arv
Denmark’s Association for Culture & Heritage
e
[email protected]
w
www.kulturogarv.dk
t (+45) 40 70 65 70
a Store Kongensgade 83, DK-1264 København K