Kulturudvalget 2024-25
L 50 Bilag 1
Offentligt
2916026_0001.png
Kommenteret høringsnotat
Høring over forslag til lov om anlæg af en formidlingsbygning
m.v. på fortidsmindet Nyborg Slot
Kulturministeriet sendte den 28. juni 2024 udkast til forslag til lov om anlæg af en
formidlingsbygning m.v. på fortidsmindet Nyborg Slot i høring. Lovforslaget har til
formål at tilvejebringe hjemmelsgrundlaget for gennemførelsen af et anlægsprojekt
ved, på og omkring fortidsmindet Nyborg Slot på Slotsholmen i Nyborg.
Høringsfristen var den 23. august 2024. Kulturministeriet har modtaget 7 hørings-
svar til lovforslaget.
Kulturministeriet har nedenfor udarbejdet et resumé over de modtagne hørings-
svar. Bemærkninger, der ikke vedrører selve lovforslaget er ikke taget med i resu-
méet. Kulturministeriets bemærkninger er sat ind i slutningen af hvert afsnit.
Der henvises i øvrigt til høringssvarene. Det bemærkes herudover, at der fra nogle
høringsparter er modtaget forslag til, hvordan anlægsprojektet kan laves om. Disse
er ikke omtalt i dette notat.
Sideløbende med høringen har Slots- og Kulturstyrelsen gennemført en høring over
miljøkonsekvensrapport om anlægsprojektet. Bemærkninger til denne høring, som
vedrører rapporten, vil blive behandlet i Slots- og Kulturstyrelsens høringsnotat.
Der er foretaget mindre justeringer i lovforslagets almindelige bemærkninger, så
de er tilpasset efter høring.
Derudover er der foretaget lovtekniske justeringer, ligesom ikrafttrædelsesdatoen
for lovforslaget er justeret til 1. januar 2025.
27. august 2024
VPPA
Generelle bemærkninger
Rigsrevisionen og Foreningen af Rådgivende Ingeniører havde ikke bemærkninger
til lovforslaget.
Arkitekturoprøret, Foreningen til Gamle Bygningers Bevaring, Foreningen for Ny-
borgs Forskønnelse, Havehistorisk Selskab samt Kultur & Arv finder det generelt
problematisk, at der skal anlægges nye bygninger på det fredede fortidsminde Ny-
borg Slot.
Specifikke bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund
Foreningen til Gamle Bygningers Bevaring, Foreningen for Nyborgs Forskønnelse
samt Kultur & Arv bemærker, at projektets historik ikke er beskrevet fyldestgø-
Jour. nr. 182728
L 50 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2916026_0002.png
rende i bemærkningerne til lovforslaget. Konkret savner foreningerne en beskri-
velse af forløbet, hvor bl.a. ovennævnte foreninger fik medhold i deres klage over
Slots- og Kulturstyrelsens dispensation til at gennemføre projektet på fortidsmin-
det Nyborg Slot. Her afgjorde et flertal i Miljø- og Fødevareklagenævnet den 17. de-
cember 2020, at Slots- og Kulturstyrelsens dispensation skulle ændres til et afslag.
Begrundelsen var, at der ikke forelå særlige tilfælde, hvormed der kunne gøres
undtagelse for museumslovens forbud mod at ændre i tilstanden af fortidsminder.
Kulturministeriets bemærkninger
Kulturministeriet vil beskrive forløbet på baggrund af ovenstående bemærkninger i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
2. Høringsperioden
Foreningen til Gamle Bygningers Bevaring, Foreningen for Nyborg Forskønnelse,
Havehistorisk Selskab samt Kultur & Arv finder det problematisk, at høringsperio-
den strækker sig over sommeren. Foreningen til Gamle Bygningers Bevaring, For-
eningen for Nyborg Forskønnelse samt Kultur & Arv mener herudover, at der er
tale om en meget kort høringsperiode.
Kulturministeriets bemærkninger
Ifølge Justitsministeriets ”Vejledning om lovkvalitet” af november 2023 vil en hø-
ringsfrist på fire uger under normale omstændigheder være passende. Høringsperio-
den for dette lovforslag varede otte uger. Kulturministeriet har herudover taget
højde for Folketingets Præsidiums henstilling fra 2018 om, at høringer over lov-
forslag tidligst udløber 10 dage efter skoleferiens afslutning, hvis de løber over sko-
lernes sommerferie.
3. Projektet
Arkitekturoprøret, Foreningen for Nyborgs Forskønnelse og Kultur & Arv mener,
at der er tale om et ulovligt projekt, som tvinges igennem ved en anlægslov. I hø-
ringssvarene henvises der bl.a. til ovennævnte afgørelse Miljø- og Fødevareklage-
nævnet, hvor projektet fik afslag på dispensation efter museumsloven til at gen-
nemføre projektet.
Kulturministeriets bemærkninger
Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse baserer sig på de regler i museumsloven,
der var gældende på tidspunktet for Slots- og Kulturstyrelsens dispensation. Reg-
lerne om dispensation efter museumsloven blev ændret ved lov nr. 900 af 21. juni
2022. Ændringerne indebærer, at det i dag kan tillægges positiv vægt ved vurderin-
gen af, om der foreligger et særligt tilfælde, som kan begrunde en dispensation, hvis
forholdet sikrer og styrker formidling og tilgængelighed af fortidsmindet.
Kulturministeriet bemærker endvidere, det er sædvanligt at anvende anlægslove,
når der skal gennemføres infrastruktur-projekter, og også i forhold til andre typer af
projekter. Der henvises f.eks. til lov nr. 381 af 26. april 2017 om anlæg af et nyt Sta-
tens Historiske Museum og lov nr. 694 af 8. juni 2018 om projektering og anlæg af et
vildsvinehegn langs den dansktyske landegrænse.
Side 2
L 50 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2916026_0003.png
4. Fravigelse af anden lovgivning
Arkitekturoprøret, Foreningen for Nyborgs Forskønnelse samt Kultur & Arv kriti-
serer, at anlægsloven indeholder bestemmelser, som fraviger regler i anden lovgiv-
ning, herunder museumslovens bestemmelser om fortidsminder.
Kulturministeriets bemærkninger
Det er sædvanligt, at anlægslove indeholder fravigelser af anden lovgivning, så der
ikke skal indhentes sædvanlige administrative godkendelser hos andre myndighe-
der. Anlægslove vil konkret udgøre det fornødne retlige grundlag for, at projektet
kan gennemføres uden forudgående tilladelse, godkendelse eller dispensation. Bag-
grunden for at fravige visse bestemmelser i anden lovgivning er bl.a. at sikre gen-
nemførelse af projektet som vedtaget af Folketinget og sikre fremdriften af gennemfø-
relsen.
I lovforslagets § 3, stk. 1 og 2, står der, hvilke specifikke bestemmelser, der fraviges
ved anlægsloven. Formålet er at skabe klarhed om forholdet mellem anlægsloven og
de regler i bl.a. kultur-, natur-, miljø- og planlovgivningen, der stiller krav om tilla-
delser m.v., inden der foretages dispositioner på og omkring fortidsmindet Nyborg
Slot. Bestemmelser, som ikke er fraveget, finder anvendelse på projektet.
Det fremgår herudover af forslaget til § 3, stk. 3, at hensynene bag bestemmelserne,
der er nævnt i stk. 1 og 2, varetages af kulturministeren ved gennemførelse af pro-
jektet.
Samlet set indebærer lovens § 3, at anlægsloven både giver sikkerhed for, at der i
projektet varetages de nødvendige hensyn til f.eks. kulturarv og miljø, og at projektet
ikke standses eller bliver dyrere pga. den lange sagsbehandlingstid i forbindelse
med klager.
5. Afskæring af klageadgang
Foreningen til Gamle Bygningers Bevaring, Foreningen for Nyborgs Forskønnelse
og Kultur & Arv finder det problematisk, at der med lovforslagets § 4, stk. 1, af-
skæres klageadgang for kommunens afgørelser, som træffes i medfør af byggelo-
ven, miljøbeskyttelsesloven, naturbeskyttelsesloven og vandløbsloven.
Foreningerne mener samtidig, at det er udtryk for magtfuldkommenhed hos kul-
turministeren, når der med § 4, stk. 2-4, overføres beføjelser fra andre myndighe-
der til ministeren.
Foreningen til Gamle Bygningers Bevaring bemærker herudover, at afskæring af
klageadgangen afskærer organisationer som dem fra en omkostningseffektiv prø-
velse af afgørelserne ved en uafhængig instans, ligesom Kulturministeriet fritages
for en saglig og uafhængig vurdering af deres håndtering i spørgsmål om natur-,
miljø og kulturarv.
Kulturministeriets bemærkninger
Side 3
L 50 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2916026_0004.png
Det er sædvanlig praksis ved anlægslove, at der fastsættes regler om, at kommunal-
bestyrelsens afgørelser vedr. et projekt omfattet af loven ikke kan påklages til andre
myndigheder, men i stedet til den pågældende minister. Det er ligeledes sædvanlig
praksis ved anlægslove at fastsætte regler om, at den pågældende minister overtager
en række beføjelser fra kommunen i forbindelse med håndteringen af klagerne.
6. Fredningsstatus for de nye anlæg
Kultur & Arv mener, at det bør skrives ind i lovteksten, at anlæggets eventuelle
nytilføjelser ikke pr. automatik omfattes af fredning.
Kulturministeriets bemærkninger
Anlægsloven har til formål at tilvejebringe hjemmel til selve anlægsprojektet på for-
tidsmindet Nyborg Slot, herunder fastsætte rammerne for anlægsarbejderne. Lov-
forslaget regulerer ikke, hvilken beskyttelse eller fredningsstatus de nye anlæg vil få
efter bl.a. museumsloven og bygningsfredningsloven. Det vil i stedet følge af de gæl-
dende regler på området, som vil finde anvendelse efter projektets afslutning.
7. Domstolsprøvelse
Foreningen til Gamle Bygningers Bevaring foreslår at ændre lovforslagets § 6, stk.
2, hvorefter retten skal påse, at omkostninger ved sager om miljøforhold ikke er
uoverkommeligt høje for de berørte parter. Foreningen ønsker, at bestemmelsen
omformuleres til at have en forudsætning om fri proces for interesseorganisationer
som deres i forhold til projektets afgørelser, medmindre afgørende økonomiske for-
hold hos sagsøgeren taler imod.
Kulturministeriets bemærkninger
Efter Århus-konventionens art. 9, stk. 2, skal enhver part under konventionen inden
for rammerne af den nationale lovgivning sikre, at medlemmer af den berørte offent-
lighed, som har tilstrækkelig interesse, har adgang til ved en domstol og/eller et an-
det ved lov etableret uafhængigt og upartisk organ at få prøvet den materielle og
processuelle lovlighed af enhver afgørelse, handling eller undladelse, der er omfattet
af bestemmelserne i konventionens art. 6. Denne forpligtelse, som ikke er gennemført
i særskilte EU-regler, anses i relation til nærværende lovforslag for at være opfyldt
ved dansk rets almindelige adgang til at anlægge et civilt søgsmål.
Kulturministeriet finder ikke anledning til at ændre lovforslagets § 6, stk. 2.
Side 4
L 50 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
Bilag 1 - Oversigt over modtagne høringssvar
(Markeret med kursiv: Ingen bemærkninger)
Arkitekturoprøret
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
Foreningen for Nyborgs Forskønnelse
Foreningen til Gamle Bygningers Bevaring
Havehistorisk Selskab
Kultur & Arv
Rigsrevisionen
Side 5