17-09-2024
EM 2024/18
Rettelsesblad
Erstatter beslutningsforslag af 14. august 2024
(Der er foretaget rettelser vedrørende høringsdatoer og lovforslagets titel)
Hermed fremsætter Naalakkersuisut følgende beslutningsforslag i henhold til § 33, i
Forretningsorden for Inatsisartut.
Forslag til Inatsisartutbeslutning om, at Grønlands Selvstyre tilslutter sig forslag til lov
for Grønland om oplysninger, der skal medsendes ved overførsel af midler.
(Naalakkersuisoq for Finanser og Skatter)
Begrundelse
Beslutningsforslaget vedrører, om Grønlands Selvstyre vil tiltræde forslag til lov for Grønland
om oplysninger, der skal medsendes ved overførsel af midler.
Lovforslaget vil sætte indholdet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2023/1113 af 31. maj 2023 i kraft med virkning fra 30. december 2024. Forordningen
benævnes 3. pengeoverførselsforordning.
Regelsættet i forordningen bygger i det væsentligste videre på den gældende EU-forordning
2015/847 om oplysninger, der skal medsendes ved pengeoverførsler. Reglerne blev sat i kraft
for Grønland ved lov nr. 326 af 30. marts 2019. Da der siden reglernes ikrafttræden er sket
ændringer, bliver forordningen dog indarbejdet i en ny forordning.
Både den gældende forordning og foreslåede forordning pålægger banker og finansielle
institutter m.m. sammen med elektroniske pengeoverførsler at sende oplysninger om betaler
og betalingsmodtager. Regelsættets formål er at bekæmpe hvidvask af indtægter fra
kriminalitet og finansiering af terrorvirksomhed. Reglerne skal dernæst bidrage til at sikre
finanssektorens integritet, stabilitet og omdømme.
Den væsentligste ændring består i, at anvendelsesområdet for regelsættet udvides til også at
inkludere kryptovaluta, såsom bitcoins. Disse benævnes kryptoaktiver.
Udbydere af kryptoaktivtjenester vil med forordningen bliver pålagt at indhente, opbevare og
dele oplysninger med deres modparter og, efter anmodning, at stille oplysningerne til
rådighed for de kompetente myndigheder. Formålet er at gøre det lettere at spore overførsler
af kryptoaktiver.
Desuden foreslås det, at overtrædelse af 3. pengeoverførselsforordning under særligt
skærpede omstændigheder kan foranstaltes med andet end bøder. Det kunne eksempelvis
være anstaltsanbringelse. Der sker dermed også en skærpelse af sanktionsniveauet, således at
dette svarer til, hvad der i dag gælder for både Danmark og Færøerne.
EM 2024/18
Sagsnr.:2024-5705
1