Kulturudvalget 2024-25
L 49 Bilag 1
Offentligt
2915979_0001.png
Høringsnotat om forslag til lov om Nimbi
GameLab – Danmarks Institut for Spiludvik-
ling
Indholdsfortegnelse
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
2. Høringssvarene
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Kapitel 1: Formål og opgaver § 1
2.2.2. Kapitel 1: Formål og opgaver § 2
2.2.3. Kapitel 1: Formål og opgaver § 2 pkt. 1
2.2.4. Kapitel 1: Formål og opgaver § 2 pkt. 3
2.2.5. Kapitel 2: Rammer og økonomi § 4
2.2.6. Kapitel 3: Bestyrelse og direktør § 5 stk. 4
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvik-
ling (herefter Nimbi GameLab) har i perioden fra den 20. juni 2024 til den 22. august
2024 været sendt i høring hos en række myndigheder, organisationer m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 20. juni 2024 endvidere sendt til Kulturudvalget til
orientering.
Herudover blev udkastet til lovforslag offentliggjort på Høringsportalen den 20. juni
2024.
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder, organisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er modtaget hørings-
svar, og om høringsparten i givet fald havde bemærkninger til udkastet til lovforslag.
Oversigten omfatter herudover interessenter, som ikke er blandt de hørte myndig-
heder, organisationer m.v., men som på egen foranledning har sendt bemærkninger
til udkastet til lovforslag. Sådanne interessenter er i oversigten markeret med *.
Der er modtaget 12 høringssvar, herunder otte med bemærkninger og fire uden be-
mærkninger.
24. september 2024
KENM
Jour. nr. 177052
L 49 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2915979_0002.png
Høringspart
Creative Denmark
DADIU på Filmskolen
Den Danske Filmskole
Dania Games
Dansk Erhverv
Dansk Industri
Det Danske Filminstitut
Digitaliseringsstyrelsen
Erhvervsstyrelsen (OBR)
Games Denmark
IDA Gamedev
ITU
Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen
Medierådet for Børn og
Unge
Nordisk Games
Producentforeningen
PROSA – Forbundet af It-
professionelle
Rigsrevisionen
Slots- og Kulturstyrelsen
The Animation Workshop
Trine Laier*
Trine Laier, Lise Saxtrup,
Per Rosendal, Marianne
Tietge og Thomas Thom-
sen*
VIA University College
Vision Denmark
Visuelt Design ved Det
Kongelige Akademi
Høringssvar
modtaget
Bemærknin-
ger
Ingen be-
mærkninger
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
2. Høringssvarene
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar om udkastet
til lovforslag.
Kulturministeriets bemærkninger til høringssvarene er skrevet med kursiv.
Under pkt. 3 (”Lovforslaget i forhold til lovudkastet”) er det opsummeret, hvilke æn-
dringer der er foretaget i forhold til det udkast, som har været i høring. Her omtales
også ændringer, som ikke har baggrund i modtagne høringssvar, men er foretaget
på Kulturministeriets egen foranledning.
Dansk Erhverv, Erhvervsstyrelsen, Rigsrevisionen og VIA University College har
ingen bemærkninger til lovudkastet.
Side 2
L 49 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2915979_0003.png
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Dansk Industri
udtrykker deres opbakning til etableringen af Nimbi GameLab og
mener, at instituttet har potentiale til at styrke og fremme den danske spilbranche
og bidrage til både kulturel og økonomisk vækst.
Det Danske Filminstitut, Den Danske Filmskole
og
Trine Laier
(ejer af Those
Eyes og medlem af bestyrelsen for Nimbi GameLab) bemærker, at der i lovforslaget
bør lægges større vægt på kunst og kultur. Se konkrete forslag i pkt. 2.2. (”Bemærk-
ninger til de enkelte punkter i lovforslaget”).
Kulturministeriet imødekommer forslagene og tilføjer, at hensynet til kunstneriske og
kulturelle kvaliteter, på samme måde som understøttelsen af rammevilkår for den
danske spilbranche generelt set, er relevant at få afspejlet i lovforslagets § 1 vedrø-
rende Nimbi GameLabs formål, som på den baggrund er justeret. Derudover er § 2
vedrørende Nimbi GameLabs opgaver justeret, således at fokus på digitale spil med
kulturelle kvaliteter er tilføjet til § 2 nr. 1. Kulturministeriet bemærker, at dette hen-
syn desuden fremgår i pkt. 2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, hvor det
bl.a. fremhæves, at digitale spil betragtes som en del af kulturlivet og som et kultur-
bærende medie, der indeholder kulturelle kvaliteter til bl.a. leg og læring. Ligeledes
lægges der her vægt på, at det bl.a. er ønsket at styrke den danske spilbranche i for-
hold til udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil med fokus på
ansvarlighed, kreativitet og dansk kulturproduktion.
Flere har i deres høringssvar bemærkninger til ansvarlighed som et parameter i
spiludvikling.
Medierådet for Børn og Unge
nævner, at der er brug for styrket forbruger- og
børnebeskyttelse samt regulering af uetiske mekanismer i spil, og mener, at det
bør tydeliggøres, hvad der ligger i ansvarlighedsbegrebet, herunder hvilke etiske
standarder, der danner udgangspunkt for ansvarlighedsvurderingen. Medierådet
henviser i den forbindelse til afsnittet om ansvarlighed i Det Danske Filminsti-
tuts ”Kriterier for vurdering af projekter under spilordningen”.
Dansk Industri
noterer, at instituttet skal fremme en udvikling, hvor ansvarligt
spildesign også fremover er et konkurrenceparameter og en styrkeposition for
danske spiludviklere. I den forbindelse understreger Dansk Industri, at spil, der
udvikles med støtte fra Nimbi GameLab, bør tage hensyn til etik, ansvarlig data-
anvendelse, og særligt til trivsel i digitale produkter, der har børn som primær
mål- eller brugergruppe.
Hertil bemærker Kulturministeriet, at det fremgår i Baggrund i Bemærkningerne til
lovforslaget, at Nimbi GameLab vil få til opgave at støtte danske virksomheder, der
producerer digitale spil af høj kvalitet og med fokus på ansvarlighed. Nærmere krite-
rier for uddeling af tilskud, jf. lovforslagets §§ 7-10, vil blive fastsat i bekendtgørelser.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer.
Dansk Industri
anfører, at selvom en del af instituttets aktiviteter retter sig mod
små og mellemstore virksomheder, så skal store virksomheder, der f.eks. kan bi-
Side 3
L 49 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2915979_0004.png
drage med erfaring og innovation, også have mulighed for at drage nytte af institut-
tets ressourcer og ekspertise. Dansk Industri anfører endvidere, at det er afgørende,
at den målgruppe, der kan modtage tilskud, er bred og omfatter både underhold-
ningsspil og andre typer af digitale spil. Dertil fremhæver Dansk Industri, at der
skal være plads til innovativ spiludvikling til nye og fremtidige platforme og ikke
bare til de traditionelle platforme. Dansk Industri anbefaler også, at Nimbi
GameLab arbejder for at fremme digitale læringsspil og interaktive læringsværks-
tøjer, for på den måde at bidrage til en bredere anvendelse af spilteknologi i skole-
og uddannelsessektoren.
Hertil bemærker Kulturministeriet, at nærmere kriterier for uddeling af tilskud, jf.
lovforslagets §§ 7-10, vil blive fastsat nærmere i bekendtgørelser. Kulturministeriet
bemærker endvidere, at det er fremhævet i pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærk-
ninger, hvordan digitale spil kan bidrage til leg, læring og i forbindelse med under-
visning. Bemærkningen giver således ikke anledning til ændringer.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
bemærker, at støtteordninger, herunder
Spilordningen og videreførelsen af ordningen ved lov om Nimbi GameLab, potentielt
kan bevirke en skævvridning af konkurrencen på det pågældende marked, såfremt
tildelingen ikke sker på objektive, gennemsigtige og ikke-diskriminerende vilkår.
Kulturministeriet tager bemærkningen til efterretning og bemærker, at Spilordningen
er godkendt som statsstøtte af Europa-Kommissionen. Det bemærkes dertil, at krite-
rier for uddeling af tilskud, jf. lovforslagets §§ 7-10, vil blive fastsat nærmere i be-
kendtgørelser. Bemærkningen giver derfor ikke anledning til ændringer.
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering
vurderer, at lovforslaget
ikke medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet og har dermed ikke
yderligere kommentarer.
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Kapitel 1: Formål og opgaver § 1
Det Danske Filminstitut
giver udtryk for, at de finder beskrivelsen af formålet for
Nimbi GameLab for bred, idet det ikke gør det muligt at skelne mellem generel er-
hvervsstøtte og støtte uddelt ud fra kulturelle kriterier. Det Danske Filminstitut
anser dette for problematisk ift. Nimbi GameLabs fremtidige prioriteringer af ind-
satser og tildeling af tilskudsmidler, og foreslår på den baggrund, at formuleringen
præciseres.
Kulturministeriet bemærker, at hensynet til kunstneriske og kulturelle kvaliteter, på
samme måde som understøttelsen af rammevilkår for den danske spilbranche gene-
relt set, er relevant at få afspejlet i lovforslagets § 1 vedrørende Nimbi GameLabs
formål, som på den baggrund er justeret. Derudover er § 2 vedrørende Nimbi Game-
Labs opgaver justeret, således at fokus på digitale spil med kulturelle kvaliteter er
tilføjet til § 2 nr. 1. Kulturministeriet bemærker, at dette hensyn desuden fremgår i
pkt. 2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, hvor det bl.a. fremhæves, at
Side 4
L 49 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2915979_0005.png
digitale spil betragtes som en del af kulturlivet og som et kulturbærende medie, der
indeholder kulturelle kvaliteter til bl.a. leg og læring. Ligeledes lægges der her vægt
på, at det bl.a. er ønsket at styrke den danske spilbranche i forhold til udvikling,
produktion og formidling af danske digitale spil med fokus på ansvarlighed, kreati-
vitet og dansk kulturproduktion. Kulturministeriet bemærker dertil, at kriterier for
uddeling af tilskud, jf. lovforslagets §§ 7-10, vil blive fastsat nærmere i bekendtgørel-
ser.
Trine Laier
(ejer af Those Eyes og medlem af bestyrelsen for Nimbi GameLab) fo-
reslår, at følgende tilføjes til paragraffen (tilføjelse markeret med kursiv): "Nimbi
GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling er et uafhængigt institut, som har
til formål at fremme udviklingen af danske digitale spil
som kulturel udtryksform
og
understøtte bedre rammevilkår for den danske spilbranche."
Kulturministeriet bemærker, at hensynet til kunstneriske og kulturelle kvaliteter, på
samme måde som understøttelsen af rammevilkår for den danske spilbranche gene-
relt set, er relevant at få afspejlet i lovforslagets § 1 vedrørende Nimbi GameLabs
formål, som på den baggrund er justeret. Derudover er § 2 vedrørende Nimbi Game-
Labs opgaver justeret, således at fokus på digitale spil med kulturelle kvaliteter er
tilføjet til § 2 nr. 1. Kulturministeriet bemærker, at dette hensyn desuden fremgår i
pkt. 2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, hvor det bl.a. fremhæves, at
digitale spil betragtes som en del af kulturlivet og som et kulturbærende medie, der
indeholder kulturelle kvaliteter til bl.a. leg og læring. Ligeledes lægges der her vægt
på, at det bl.a. er ønsket at styrke den danske spilbranche i forhold til udvikling,
produktion og formidling af danske digitale spil med fokus på ansvarlighed, kreati-
vitet og dansk kulturproduktion.
Den Danske Filmskole
foreslår, at det indføres, at Nimbi GameLab ligeledes har
til formål ”at
fremme en dansk spilkultur”.
Kulturministeriet bemærker, at hensigten med Nimbi GameLab er at fremme udvik-
lingen af danske digitale spil og understøtte bedre rammevilkår for den danske spil-
branche. Det er Kulturministeriets opfattelse, at Den Danske Filmskoles forslag der-
for falder uden for rammerne af nærværende lovforslag. Bemærkningen giver således
ikke anledning til ændringer.
2.2.2. Kapitel 1: Formål og opgaver § 2
Flere anfører i deres høringssvar, at det bør nævnes i lovforslaget, at Nimbi
GameLab skal have fokus på børn som særlig målgruppe.
Det Danske Filminstitut
bemærker, at der i Filmloven fremgår en forpligtelse
til at støtte børnefilm. Særligt udtrykt ved forpligtelse om at anvende mindst 25
% af tilskudsmidlerne til børnefilm. Ifølge Det Danske Filminstitut har dette li-
geledes været relevant for Spilordningen. Det Danske Filminstitut foreslår der-
for, at tilføje en forpligtelse om børnespil til Nimbi GameLab ved, at der tilføjes
et punkt 6 i paragraffen, der fastsætter at Nimbi GameLab har som særlig op-
gave, at "Fremme ansvarlig udvikling af danske børnespil af høj kvalitet og
fremme deres udbredelse".
Side 5
L 49 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2915979_0006.png
Trine Laier, Lise Saxtrup, Per Rosendal, Marianne Tietge og Thomas
Thomsen
anfører, at børn ikke nævnes i selve lovforslaget. De foreslår derfor, at
følgende som et 6. pkt.: "Have særligt fokus på at yde økonomisk støtte til udvik-
ling, produktion og formidling af digitale spil til børn og unge med en dansk til-
gang til børnekultur."
Medierådet for Børn og Unge
fremhæver, at børn og unges rettigheder som
forbrugere af digitale spil ikke direkte behandles i lovforslaget, og at ansvarlighed
for børn og unges rettigheder med fordel kan indgå i paragraffen for på den måde
at sikre, at Nimbi GameLab støtter ansvarlig spiludvikling i forhold til børn og
unge. Medierådet bemærker desuden, at det vil være hensigtsmæssigt at ekspli-
citere i paragraffen, at Nimbi GameLab skal sikre og understøtte etisk ansvarlig
spiludvikling, herunder i forhold til beskyttelse af børn og unges rettigheder.
Hertil bemærker Kulturministeriet, at lovforslaget omhandler Nimbi GameLab og
dettes bidrag til at understøtte danske digitale spil og den danske spilbranche. Det er
således uden for lovforslagets rammer og sigte at fastsætte regler til beskyttelse af
børn og unges rettigheder eller at fastsætte, hvor stor en andel af tilskudsmidlerne
der skal støtte konkrete formål. Det bemærkes dog, at der i pkt. 2 under lovforslagets
almindelige bemærkninger bl.a. er lagt vægt på netop ansvarlighed i spiludvikling og
spiludvikling og digitale spil som et medie med kulturelle kvaliteter til leg og læring.
Konkrete kriterier for uddeling af tilskud vil blive nærmere fastsat i bekendtgørelser.
Trine Laier
(bestyrelsesmedlem i bestyrelsen for Nimbi GameLab) foreslår, at føl-
gende tilføjes som et punkt 6 til paragraffen: "Fremme kreativitet, innovation og
kunstnerisk mod i den danske spilbranche."
Kulturministeriet vurderer, at substansen i forslaget allerede er indeholdt i de nuvæ-
rende formuleringer, hvor det i pkt. 2 i almindelige bemærkninger til lovforslaget
fremhæves, at ønsket med Nimbi GameLab er at styrke den danske spilbranche i for-
hold til udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil med fokus på bl.a.
kreativitet og dansk kulturproduktion. Bemærkningen giver således ikke anledning
til ændringer.
2.2.3. Kapitel 1: Formål og opgaver § 2 pkt. 1
Den Danske Filmskole
foreslår, at det tilføjes (markeret med kursiv): "Yde økono-
misk støtte til udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil
især med
fokus på spil med kulturunderstøttende potentiale."
Kulturministeriet imødekommer forslaget og justerer lovforslagets § 2 vedrørende
Nimbi GameLabs opgaver, således at fokus på digitale spil med kulturelle kvaliteter
er tilføjet til § 2 nr. 1. Kulturministeriet bemærker, at dette hensyn desuden fremgår
i pkt. 2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, hvor det bl.a. fremhæves, at
digitale spil betragtes som en del af kulturlivet og som et kulturbærende medie, der
indeholder kulturelle kvaliteter til bl.a. leg og læring. Ligeledes lægges der her vægt
på, at det bl.a. er ønsket at styrke den danske spilbranche i forhold til udvikling,
produktion og formidling af danske digitale spil med fokus på ansvarlighed, kreati-
vitet og dansk kulturproduktion.
Side 6
L 49 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2915979_0007.png
2.2.4. Kapitel 1: Formål og opgaver § 2 pkt. 3
Det Danske Filminstitut
foreslår, at Nimbi GameLabs rolle ift. uddannelserne
præciseres (markeret med kursiv): "Understøtte talentudvikling relateret til danske
digitale spil
som initierende, koordinerende og fremmende gennem samarbejder med
uddannelsesinstitutioner og branche."
Kulturministeriet vurderer, at den nuværende formulering er dækkende, hvilket ikke
ændres af, at den justeres fra "uddannelses- og virksomhedspartnerskaber" til ”ud-
dannelses- og branchepartnerskaber” jf. afsnit 3. Bemærkningen giver således ikke
anledning til ændringer.
2.2.5. Kapitel 2: Rammer og økonomi § 4
Dansk Industri
anfører, at der bør være fokus på, at Nimbi GameLabs "rekvirerede
opgaver" ikke er konkurrenceforvridende i forhold til private aktører.
Kulturministeriet tager bemærkningen til efterretning og bemærker dertil, at Spilord-
ningen er statsstøttegodkendt af Europa-Kommissionen.
2.2.6. Kapitel 3: Bestyrelse og direktør § 5 stk. 4
Det Danske Filminstitut
anfører, at Nimbi GameLab også bør samle viden om,
hvordan spillene anvendes af spillerne, og at dette med fordel kan indgå i overvejel-
ser om bestyrelsens sammensætning. På den baggrund foreslår Det Danske Filmin-
stitut, at følgende tilføjes til stk. 4 (tilføjelse markeret med kursiv): "Ved udpegning
af bestyrelsesmedlemmer lægges der vægt på, at mindst tre af bestyrelsens medlem-
mer har en særlig indsigt i spilbranchen. Bestyrelsen skal repræsentere kompeten-
cer inden for ledelse, økonomi, dansk og international kulturpolitik, markedsføring
samt viden om digitale spil
og kulturen omkring spilforbrug."
Kulturministeriet vurderer, at den nuværende formulering er dækkende, da ”viden
om digitale spil” ikke udelukker ”kulturen omkring spilforbrug”. Bemærkningen giver
således ikke anledning til ændringer.
Dania Games/Erhvervsakademi Dania
foreslår, at følgende tilføjes (markeret
med kursiv): "Bestyrelsen skal repræsentere kompetencer inden for ledelse, øko-
nomi,
uddannelse,
dansk og international kulturpolitik, markedsføring samt viden
om digitale spil."
Kulturministeriet imødekommer forslaget og tilføjer uddannelse til listen over de
kompetencer, der skal være repræsenteret i bestyrelsen. Kulturministeriet bemærker,
at der i dag er kompetencer inden for uddannelse repræsenteret i bestyrelsen. Dertil
anerkender Kulturministeriet relevansen af kompetencer fra uddannelsessektoren i
forbindelse med at ”Understøtte talentudvikling relateret til danske digitale spil
gennem f.eks. uddannelses- og branchevirksomhedspartnerskaber”, som fremgår
som den tredje opgave under § 2 vedrørende instituttets opgaver.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
Side 7
L 49 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
I forhold til udkastet til lovforslaget, der har været i høring, indeholder det fremsatte
lovforslag følgende indholdsmæssige ændringer:
I § 1 stk. 1 tilføjes
særligt med fokus på de kunstneriske og kulturelle kvaliteter.
Dette er konsekvensrettet i bemærkningerne.
I § 2 nr. 1 tilføjes
herunder med fokus på digitale spil med kulturelle kvaliteter.
Dette er konsekvensrettet i bemærkningerne.
I § 2 stk. 3 er
virksomhedspartnerskaber
ændret til
branchepartnerskaber.
Ju-
steringen er foretaget på ministeriets foranledning. Dette er konsekvensrettet i
bemærkningerne.
I § 3 stk. 3, § 7. og § 9 justeres således, at der skelnes mellem
tilskud
og
støtte,
herunder
tilskud til udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil
og
støtte til spilfremme.
Dette er konsekvensrettet er bemærkningerne.
I § 5 stk. 4 tilføjes
uddannelse
til listen over de kompetencer, der skal være re-
præsenteret i bestyrelsen. Dette er konsekvensrettet i bemærkningerne.
Der er indsat en ny § 5 stk. 6 om, at
Bestyrelsen kan nedsætte et eksternt panel,
der kan bistå instituttets vurdering af ansøgninger om økonomisk støtte til ud-
vikling og produktion af danske digitale spil.
Det er tilføjet til bemærkninger til
§ 5 stk. 6, at
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at bestyrelsen vil kunne
nedsætte et eksternt panel, som vil kunne bistå instituttets vurdering af ansøg-
ninger om tilskud til udvikling og produktion af danske digitale spil.
Justerin-
gen er foretaget på ministeriets foranledning.
Der er indsat en ny § 8 om, at
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om
det eksterne panel, herunder om panelets sammensætning.
Det er tilføjet til be-
mærkningerne til § 8, at
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at kulturmi-
nisteren vil kunne fastsætte nærmere regler om det eksterne panel, herunder om
panelets sammensætning. Det eksterne panel vil kunne nedsættes af bestyrelsen,
og vil kunne bistå instituttets vurdering af ansøgninger om økonomisk støtte til
udvikling og produktion af danske digitale spil.
Justeringen er foretaget på mi-
nisteriets foranledning.
I pkt. 9 under de almindelige bemærkninger er det præciseret, at lovforslaget
vurderes at indeholde statsstøtte og udeladt, at det er i form af Spilordningen.
Derudover er det tilføjet, at
Nimbi GameLab skal varetage deres opgaver i hen-
hold til gældende konkurrence- og statsstøtteregler.
Justeringen er foretaget på
ministeriets foranledning.
Herudover er der foretaget ændringer af sproglig, redaktionel og lovteknisk karak-
ter.
Side 8