Kulturudvalget 2024-25
L 49 Bilag 1
Offentligt
2915978_0001.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Katrine Ellegaard Noer Møller ([email protected])
Pia Milwertz Jensen ([email protected])
Kristine Ploug ([email protected])
Høring over lovudkast – ny hovedlov om Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling
21-08-2024 09:32
Høring over lovudkast – ny hovedlov om Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling
Den Danske Filmskole uddanner dimittender indenfor tv, film og spil, som kommer til at have deres virke i et
kommende kunst- og kulturarbejdsmarked, og vi,hilser det nye spilinstitut velkommen og glæder os over initiativer, der
fremmer udviklingen af spil og spilbranchen.
Samtidig undrer vi os dog også over fraværet af kunst og kultur i lovforslaget og har derfor følgende bemærkninger:
Den Danske Filmskole anbefaler, at der i §1 Formål og opgaver indføres, at spilinstituttet ligeledes har til formål ”at
fremme en dansk spilkultur”
Derudover anbefaler vi, at der i §2 stk. 1 tilføjes, at Spilinstituttet har til opgave at ”Yde økonomisk støtte til udvikling,
produktion og formidling af danske digitale spil især med fokus på spil med kulturunderstøttende potentiale”
Derudover foreslår Den Danske Filmskole en præcisering af spilinstituttets rolle i forhold til uddannelse i §2, stk. 3, så
det fremgår, at instituttet skal ”Understøtte talentudvikling relateret til danske digitale spil som initierende,
koordinerende og fremmende gennem samarbejder med uddannelsesinstitutioner og branche”
Med venlig hilsen
Kristine Ploug
Kristine Ploug
Chefkonsulent / Chief Advisor
(+45) 26 21 06 61
[email protected]
Theodor Christensens Plads 1
1437 København K
filmskolen.dk
L 49 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2915978_0002.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Katrine Ellegaard Noer Møller ([email protected])
Jonatan Korsbek Yde ([email protected])
Høring over lovudkast – ny hovedlov om Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spil- udvikling
27-06-2024 15:45
Hej,
og tak for fremsendte. Som repræsentant for én af de uddannelsesinstitutioner, der aktivt arbejder med at
uddanne spiludviklere vil vi gerne - jvf formålsparagraffen §2 stk 3 - foreslå at at “uddannelse” tilføjes til
listen af kompetencer, der skal repræsenteres i bestyrelsen under §5 stk 4. Eksempelvis “Bestyrelsen skal
repræsentere kompetencer indenfor ledelse, økonomi, uddannelse, dansk og international kulturpolitik,
markedsføring samt viden om digitale spil”.
Med venlig hilsen
Jonatan Yde
Campuschef, Grenaa
Erhvervsakademi Dania
N.P. Josiassens Vej 44a - 8500 Grenaa
mobil +45 2330 7497
calendly.com/jyd
daniagames.dk - eadania.dk
gamehubdenmark.com - idsu.dk
L 49 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2915978_0003.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Den 10. juli 2024
Høring over lovudkast
ny hovedlov om Nimbi GameLab
Danmarks Insti-
tut for Spiludvikling
Tak for tilsendte høring over lovudkast til ny hovedlov om Nimbi GameLab, Danmarks Institut
for Spiludvikling. Dansk Erhverv har ingen bemærkninger til lovudkastet.
Med venlig hilsen
Ulla Rønberg
Chefkonsulent
[email protected]
ulro
Side 1/2
L 49 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
DANSK ERHVERV
Side 2/2
L 49 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2915978_0005.png
12. august 2024
BOWI
Kulturministeriet
Att.: chefkonsulent Katrine Møller
Høringssvar fra Dansk Industri vedrørende forslag til lov om Nimbi GameLab
Danmarks Institut
for Spiludvikling
Dansk Industri (DI) takker for muligheden for at afgive høringssvar vedrørende lovforslaget om
Nimbi GameLab
Danmarks Institut for Spiludvikling. Vi ønsker at udtrykke vores generelle
opbakning til etableringen af instituttet og hilser initiativet velkommen. Vi mener, at instituttet har
potentiale til at styrke og fremme den danske spilbranche og bidrage til både kulturel og
økonomisk vækst. Vi har nedenfor samlet vores bemærkninger og overvejelser vedrørende
lovforslaget:
1. Målgruppe for instituttets støtteaktiviteter:
Det fremgår af lovforslaget, at kulturministeren kan fastsætte nærmere regler for uddeling af
tilskud til udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil, herunder kriterier for at opnå
tilskud, modtagerkreds mv. DI ser det som afgørende, at målgruppen for Nimbi GameLab er bred
og inkluderer udvikling af både underholdningsspil og andre typer af digitale spil. Det er vigtigt, at
der er plads til innovation inden for spiludvikling, som strækker sig ud over traditionelle platforme
som tablets, telefoner, konsoller og computere. DI anbefaler, at instituttet også støtter udviklingen
af spil og interaktive oplevelser på nye og innovative platforme som f.eks. VR, AR og fremtidige
teknologier.
Endelig bemærker DI, at der bør være fokus på, at instituttets ”rekvirerede opgaver”
under § 4 ikke er konkurrenceforvridende i forhold til private aktører.
2. Digital Ansvarlighed:
DI støtter, at der lægges vægt på digital ansvarlighed i spiludviklingen, og DI noterer derfor med
tilfredshed, at instituttet skal fremme en udvikling, hvor ansvarligt spildesign også fremover er et
konkurrenceparameter og en styrkeposition for danske spiludviklere.
Det er vigtigt, at spil, der udvikles med støtte fra Nimbi GameLab, tager hensyn til etik, brugernes
trivsel og ansvarlig dataanvendelse. Der bør videre tages særlige hensyn til trivsel i digitale
produkter, der er målrettet børn, eller hvor børn typisk er den primære forbrugergruppe. Som en
mulig ressource i dette arbejde henviser DI til projektet "Responsible
Innovation in Technology for
Children"
(RITEC), som tilbyder er et rammeværktøj til, hvordan hensynet til børns trivsel kan
H. C. Andersens Boulevard 18
1553 København V
Danmark
(+45) 3377 3377
[email protected]
di.dk
CVR-nr.: 16077593
L 49 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2915978_0006.png
integreres i udvikling af digitalt indhold til børn. Det indgår heri, at designet bør hvile på et
fundament af sikkerhed, diversitet og inklusion, men samtidig fordre autonomi, kreativitet,
følelsesregulering, social kontakt, kompetence, og identitetsskabelse.
3. Digital læring:
DI anbefaler, at Nimbi GameLab også fokuserer på at fremme digitale læringsspil og interaktive
læringsværktøjer. Digitale spil har et stort potentiale til at forbedre undervisningen og
læringsoplevelser for både børn og voksne. Ved at inkludere digital læring som et fokusområde
kan instituttet bidrage til en bredere anvendelse af spilteknologi i skole- og uddannelsessektoren.
4. Støtte til både store og små virksomheder:
Vi ser det som essentielt, at Nimbi GameLab skal være en ressource for både store og små
virksomheder i spilbranchen. Vi anerkender, at en stor del af aktiviteterne vil rette sig mod små og
mellemstore virksomheder, som ofte har størst behov for støtte og vejledning. Det er dog vigtigt,
at store virksomheder også får mulighed for at drage nytte af instituttets ressourcer og ekspertise,
da de kan bidrage med værdifuld erfaring og innovation, der kan styrke økosystemet omkring
instituttet.
Afsluttende Bemærkninger:
Dansk Industri ser frem til at følge udviklingen af Nimbi GameLab
Danmarks Institut for
Spiludvikling og bidrager gerne med yderligere input i processen.
Med venlig hilsen
Bo Wiberg
Teamleder, DI Digital
L 49 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2915978_0007.png
DATO / 22.08.2024
NOTAT
Høringssvar vedrørende ”Høring over lovudkast – ny hovedlov om Nimbi
GameLab – Danmarks Institut for Spil-udvikling”
Filminstituttet modtog 20. juni 2024 mail om
”Offentlig høring vedr. forslag til lov om Nimbi
GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling (KUM Id nr.: 174062)”
Af høringsbrevet fremgår: ”Lovforslaget
har til formål at etablere det fremtidige
hjemmelsgrundlag for Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling. Lovforslaget
indeholder bestemmelser om instituttets formål, opgaver, økonomiske og administrative
rammer samt bestemmelser om bestyrelsen og daglig ledelse.”
Filminstituttets bemærkninger
Efter gennemgang af lovforslaget finder Det Danske Filminstitut, at loven med fordel
kunne skærpe formuleringen af det kulturelle mål med opdraget i forhold til spilinstituttets
overordnede kulturelle formål og opgave.
Kapitel 1 §1
Lovforslagets bemærkninger gør det klart, at alle spil generelt er kulturprodukter, og
formålsparagraffen angiver, at Spilinstituttets formål generelt er at fremme udviklingen af
danske digitale spil. Efter Filminstituttets opfattelse er dette formål formuleret for bredt, da
det ikke gør det muligt at skelne mellem generel erhvervsstøtte og støtte uddelt ud fra
kulturelle kriterier. Dette anses som kritisk i forhold til den fremtidige prioriteringsopgave
omkring indsatser og tildeling af tilskudsmidler. Derfor foreslås det, at dette præcisereres i
formålet (markeret):
§ 1. Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling er et uafhængigt institut, som
har til formål at fremme
de kunstneriske og kulturelle kvaliteter
i udviklingen af danske
digitale spil
samt
understøtte bedre rammevilkår for den danske spilbranche.
Kapitel 1 §2
Filminstituttet har generelt en særlig forpligtigelse over for børnefilmen – tydeligst udtrykt i
Filmlovens forpligtigelse til at anvende mindst 25% af tilskudsmidlerne til børnefilm.
Erfaringerne fra Spilordningen har været, at denne forpligtigelse også har været aldeles
relevant i forhold til børnespillet, der i særlig grad har dårlige finansieringsforhold,
udfordringer i forhold til manglende eksportindtægter, og der er generelt en for lille dansk
produktion på området - set i forhold til det meget store spilforbrug blandt danske børn.
L 49 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2915978_0008.png
Side 2 / 2
Desuden har der med rette været fokus på behovet for at sikre ansvarlighedskriterier i
forbindelse med udvikling af børnespil. Derfor finder Filminstituttet det naturligt, at man på
lovniveau stadfæster en forpligtigelse på dette område. Dette kan indføres som en særlig
opgave under kapitel 1 §2 som et tilføjet punkt 6:
Kapitel 1 §2
6): Fremme ansvarlig udvikling af danske børnespil af høj kvalitet og
fremme deres udbredelse
Kapitel 3 §5 stk. 4
Hvis Spilinstituttet aktivt skal bidrage til at løfte danske spils kulturelle betydning, er det en
nødvendighed ikke kun at fokusere på spilbranchen og på spillenes indhold, men også at
være den institution, der har viden om, og kan forbinde sig med, hvordan spillene
anvendes af spillerne – ikke mindst når det gælder et dansk spilpublikum. Dette kunne
med fordel indgå i overvejelserne om bestyrelsens sammensætning. Derfor foreslås
følgende tilføjelse (markeret):
Stk. 4. Ved udpegning af bestyrelsesmedlemmer lægges der vægt på, at mindst tre af
bestyrelsens medlemmer har en særlig indsigt i spilbranchen. Bestyrelsen skal
repræsentere kompetencer inden for ledelse, økonomi, dansk og international kulturpolitik,
markedsføring samt viden om digitale spil
og kulturen omkring spilforbrug.
L 49 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2915978_0009.png
Katrine Ellegaard Noer Møller ([email protected])
Rasmus Pedersen ([email protected]), Johan Juul-Andersen ([email protected]), [email protected]
([email protected]), Pernille Sofie Dimcevska Ungermann ([email protected]), Sofie Amalie Anderskov Riis
([email protected]), Sebastian Alexander Jacobsen ([email protected]), Emilie Hansen Foley ([email protected]),
Ulver Baunsgaard Christensen ([email protected])
Pernille Sofie Dimcevska Ungermann ([email protected])
Fra:
Titel:
Erhvervsstyrelsens høringssvar - Høring over lovudkast – ny hovedlov om Nimbi GameLab – Danmarks Institut
for Spiludvikling
Sendt:
21-08-2024 17:56
Til:
Cc:
Kære Kulturministeriet
Hermed OBRs høringssvar vedr. nedenstående høring. I er meget velkomne til at kontakte OBR, hvis I har
spørgsmål.
Med venlig hilsen
Pernille Sofie Dimcevska Ungermann
Høringssvar vedrørende lov om Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har modtaget lovforslaget i høring.
OBR har følgende vurdering af forslagets administrative konsekvenser for erhvervslivet samt bemærkninger til
Kulturministeriets vurdering af Innovations- og Iværksættertjekket.
Administrative konsekvenser
OBR vurderer, at lovforslaget ikke medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet og har dermed ikke
yderligere kommentarer.
OBR bemærker, at lovforslaget giver hjemmel til udstedelse af bekendtgørelser, som indebærer administrative
konsekvenser for erhvervslivet, j f . lovforslagets §7, §8 og §9. De administrative konsekvenser består i, at
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om bl.a. ansøgningsform, dokumentation, rapportering og digital
kommunikation. De administrative konsekvenser vil blive vurderet, når bemyndigelsesbestemmelserne udmøntes
på bekendtgørelsesniveau.
OBR minder om, at vurderingen af de administrative konsekvenser, samt bemærkninger til Innovations- og
Iværksættertjekket, skal fremgå af den samlede konsekvensvurdering af lovforslagets erhvervsøkonomiske
konsekvenser i forbindelse med fremsættelsen af lovforslaget. Konsekvenserne anføres i afsnittet
Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
i de almindelige bemærkninger til lovforslaget. I dette afsnit skal også
ovenstående beskrivelse af lovforslagets bemyndigelsesbestemmelser fremgå.
Innovations- og Iværksættertjekket
Kulturministeriet har vurderet, at et eller flere af tjekpunkterne i Innovations- og Iværksættertjekket er relevante
for de konkrete ændringer i forslaget.
Ad punkt 1
Innovationsvenlig og teknologineutral
OBR bemærker, at ordningen kan medvirke til at fremme innovation inden for spilbranchen
Ad punkt 2
Iværksættervenlig
OBR bemærker, at dette punkt ikke relevant
Ad punkt 3 Sikkerheds- og privatlivsfremmende teknologier
OBR bemærker, at dette punkt ikke relevant
Ad punkt 4
Mulighed for forsøgsordninger
OBR bemærker, at dette punkt ikke relevant
L 49 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2915978_0010.png
Resultatet af Innovations- og Iværksættertjekket
OBR bifalder muligheden for at kunne søge om støtte gennem Spilordningen. Gennem denne gives der økonomiske
støttemuligheder til danske digitale spil, som kan medvirke til at fremme innovation, nytænkning, udvikling og
produktion inden for spilbranchen.
Kontaktperson vedrørende ovenstående bemærkninger:
Pernille Sofie Dimcevska Ungermann
Fuldmægtig
Tlf. direkte 35291283
E-post
[email protected]
L 49 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2915978_0011.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Katrine Ellegaard Noer Møller ([email protected])
Ann Sofie Vrang ([email protected])
Katrine Sofie Hansen ([email protected])
Høring over lovudkast – ny hovedlov om Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling
19-08-2024 09:08
Til Kulturministeriet,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har modtaget høring over forslag til lov om Nimbi GameLab - Danmarks Institut
for Spiludvikling.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Konkurrencerådet udgør en samlet uafhængig konkurrencemyndighed. De
følgende bemærkninger afgives udelukkende som uafhængig konkurrencemyndighed.
Det er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens forståelse, at lovforslaget overordnet medfører en videreførelse af
en allerede eksisterende Spilordning, der yder spilstøtte til digitale spil. Spilordningen udbetaler for
nuværende tilskud til udvikling, produktion og lancering af digitale spil samt til spilfremme. Med lovforslaget
overflyttes Spilordningen fra Det Danske Filminstitut til Nimbi Gamelab - Danmarks Institut for
Spiludvikling med henblik på at
samle området for digitale spil under én offentlig institution, hvor digitale spil er
et selvstændigt fokus. I relation hertil vil
Nimbi Gamelab
bl.a. få til opgave at støtte danske spilvirksomheder, der
producerer digitale spil af høj kvalitet og med fokus på ansvarlighed. Nimbi GameLab – Danmarks Institut for
Spiludvikling har således til formål at fremme og understøtte udviklingen af danske digitale spil og har bl.a. til
opgave at yde
økonomisk støtte til udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil, samt
understøtte promovering af og udbrede kendskabet til danske digitale spil i Danmark og internationalt mv.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen bemærker, at lovforslaget indeholder statsstøtte i form af Spilordningen.
Ifølge bemærkninger til lovforslaget er Spilordningen notificeret og godkendt separat af EU-Kommissionen
for perioden 2024-2027, og godkendelsen forventes at kunne opretholdes efter lovforslagets ikrafttrædelse.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen bemærker videre, at støtteordninger, herunder Spilordningen og
videreførelsen af ordningen ved lov om Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling, potentielt kan
bevirke en skævvridning af konkurrencen på det pågældende marked, såfremt tildelingen ikke sker på
objektive, gennemsigtige og ikke-diskriminerende vilkår.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har derudover ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Katrine Sofie Hansen
Fuldmægtig
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Direkte +45 4171 5315
E-mail [email protected]
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf. +45 4171 5000
Vi arbejder for velfungerende
markeder
Se vores privatlivspolitik og
tilgængelighedserklæring for kfst.dk.
Fra:
Katrine Ellegaard Noer Møller
Sendt:
20. juni 2024 12:53:25 (UTC+01:00) Bruxelles, København, Madrid, Paris
L 49 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2915978_0012.png
Til:
%Det Danske Filminstitut DFI; Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet; FM Digitaliseringsstyrelsen; 1-DEP
Erhvervsministeriets officielle postkasse; Erhvervsstyrelsen; Erhvervsstyrelsen CKR; Finansministeriets postkasse;
Justitsministeriet; 1 - KFST Officiel hovedpostkasse; Medierådet; Rigsrevisionen; Skatteministeriet; SLKS
hovedpostkasse; Statsministeriet; Økonomiministeriet;
[email protected];
Dansk Erhverv (info);
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Den Danske Filmskoles reception;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Cc:
Emil Schleicher la Cour; Janus Emil Mariager
Emne:
Offentlig høring vedr. forslag til lov om Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling (KUM Id nr.:
174062)
Til rette vedkommende
Se vedhæftede angående høring over forslag til lov om Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling.
De bedste hilsner
Katrine Ellegaard Noer Møller
Chefkonsulent
Kulturministeriet | Nybrogade 2 | 1203 København K
+4521609319 |
[email protected]
|
www.kum.dk
L 49 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2915978_0013.png
Kulturministeriet
Sendt til: [email protected]
Medierådet for Børn og
Unge
21. august 2024
Høring over lovudkast
ny hovedlov om Nimbi GameLab
Dan-
marks Institut for Spiludvikling
Kulturministeriet har den 20. juni 2024 fremsendt høring over lovudkast
til ny hovedlov om Nimbi GameLab
Danmarks Institut for Spiludvikling.
Medierådet for Børn og Unge skal i den anledning fremkomme
med følgende bemærkninger:
Medierådet finder det først og fremmest positivt, at kulturministeren sæt-
ter fokus på spilområdet og spil som et ansvarligt kulturprodukt. Hertil
kan Danmark udmærke sig yderligere på det europæiske og globale spil-
marked ved at sætte en ny standard for etisk ansvarlighed i spil.
Digitale spil engagerer mange danske børn og unge hver dag. Knap halv-
delen af danske børn mellem 0-15 år spiller digitale spil næsten dagligt
eller oftere.
1
De digitale spil er underholdende og kan understøtte leg og
læring, men mange digitale spil indeholder, ligesom andre digitale plat-
forme, fastholdelsesmekanismer og datahøst. Hertil er in-game købsmu-
ligheder (fx mikrotransaktioner og lootboxes) en del af forretningsmodel-
len for mange digitale spil, hvilket for mange børn og unge
særligt de
yngste - kan være svært at gennemskue, og kan føre til at flere føler sig
presset til at købe ting i spillene
2
. Tendensen ses desværre også ved, at
børn og unge, som gamer, har signifikant flere pengespilsproblemer sam-
menlignet med børn og unge, som ikke gamer.
3
Digitale spils design og
forretningsmodeller i dag harmonerer derfor sjældent med børns rettighe-
der og behov for særlig beskyttelse.
Rapport: Børns spillevaner 2023, Medierådet for Børn og Unge, DR og Det Danske Filmin-
stitut, 2024
2
Rapport: Gaming og gambling blandt børn og unge i Danmark, VIVE, 2021
1
3
Rapport: Prævalensundersøgelse af pengespil og pengespilsproblemer i Danmark, Ram-
bøll for Spillemyndigheden, 2021
L 49 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2915978_0014.png
Side 2
Ansvarlighed og børn og unge
Digitale spil er kulturelle produkter, der udgør en væsentlig del af børn og
unges digitale brug, men børn og unge nyder ikke tilstrækkelig beskyt-
telse hos spiltjenesterne. Der er brug for styrket forbruger- og børnebe-
skyttelse samt regulering af uetiske mekanismer i spil.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at ønsket er at styrke
den danske spilbranche i forhold til udvikling, produktion og formidling af
danske digitale spil med fokus på ansvarlighed, kreativitet og dansk kul-
turproduktion, samt at instituttet vil få til opgave at støtte danske spil-
virksomheder, der producerer digitale spil af høj kvalitet og med fokus på
ansvarlighed.
Medierådet bemærker, at det bør tydeliggøres, hvad der ligger i ansvar-
lighedsbegrebet, herunder hvilke etiske standarder, der danner udgangs-
punkt for ansvarlighedsvurderingen. Medierådet henviser i den forbin-
delse til Det Danske Filminstituts
”Kriterier for vurdering af projekter un-
der spilordningen”
fra Spilordningen, herunder deres afsnit om ansvarlig-
hed, hvoraf det fremgår:
”Som
et særskilt led tages der stilling til, om projektet planlægges imple-
menteret med passende ansvarlighed overfor spillerne. Det gælder ek-
sempelvis gennemsigtighed om betaling, forsvarlig håndtering af person-
lige oplysninger og social ansvarlighed i håndtering af kommunikation
mellem spillere. Forhold om ansvarlighed er særligt
men ikke udeluk-
kende - gældende for børne- og ungemålgrupper, og er ikke afgrænset til
ovenstående eksempler”.
4
I forlængelse heraf bemærker Medierådet, at børn og unges rettigheder
som forbrugere af digitale spil ikke behandles direkte i lovforslaget. Børn
og unge nyder en særlig beskyttelse som forbrugere af medieindhold, jf.
bl.a. DSA’en, reklamebekendtgørelsen, markedsføringsloven og radio-
og
fjersynsloven. Ansvarlighed overfor børn og unges rettigheder kan med
fordel indgå i lovens § 2 om formål og opgaver for at sikre, at Nimbi
GameLab støtter ansvarlig spiludvikling også i forhold til børn og unge.
Medierådet finder således, at Nimbi GameLab, jf. ovenstående, har en
bunden opgave i at hæve barren for etisk ansvarlighed i spil, som børn
og unge tilgår. Medierådet vurderer på den baggrund, at det vil være
hensigtsmæssigt at eksplicitere i lovens § 2, at Nimbi GameLab skal sikre
og understøtte etisk ansvarlig spiludvikling, herunder i forhold til beskyt-
telse af børn og unges rettigheder.
Vilkår
– Gældende fra 1/6 2017, ”Kriterier for vurdering af projekter under spilordnin-
gen”,
www.dfi.dk
4
L 49 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2915978_0015.png
Side 3
Implementering af loven
Medierådet bidrager gerne aktivt til implementeringen af indholdet af lo-
ven med rådets indgående viden og faglighed inden for området. Medie-
rådet arbejder allerede med forskellige tiltag for at fremme etisk ansvar-
ligt kvalitetsindhold bl.a. gennem udviklingen af et børnekvalitetsmærke.
Derudover stiller Medierådet sig til rådighed for sparring om formidling af
viden om digitale spil, jf. § 2, nr. 5, som Medierådet arbejder aktivt med
igennem en række oplysningsindsatser og projekter. Vi kan desuden hen-
vise til Medierådets etiske retningslinjer fra 2023.
5
I efteråret 2024 lan-
ceres yderligere etiske retningslinjer med fokus på understøttelse af børns
rettigheder målrettet spiltjenester, som med fordel kan anvendes i Nimbi
GameLabs arbejde med at understøtte ansvarlig spiludvikling i Danmark.
Medierådet for Børn og Unge har ikke yderligere bemærkninger.
Med venlig hilsen
Miriam Michaelsen
Forperson, Medierådet for Børn og Unge
5
De etiske retningslinjer, Medierådet for Børn og Unge, 2023
L 49 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2915978_0016.png
Til:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Katrine Ellegaard Noer Møller ([email protected])
[email protected] ([email protected])
Høringssvar vedr. forslag til lov om Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling
Høringssvar vedr. forslag til lov om Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling (KUM Id nr.:
174062)
26-06-2024 08:03
Kulturministeriet har den 20. uni 2024 sendt forslag til lov om Nimbi GameLab i høring.
Ministeriernes forpligtelse til at høre Rigsrevisionen er fastlagt af rigsrevisorloven, §§ 7 og 10 (Lovbekendtgørelse nr. 101
af 19/01/2012) og angår revisions- og/eller regnskabsforhold, der kan have betydning for Rigsrevisionens opgaver.
Vi har gennemgået lovforslaget og kan konstatere, at det ikke omhandler revisions- eller regnskabsforhold i staten eller
andre offentlige virksomheder, der revideres af Rigsrevisionen.
Vi har derfor ikke behandlet henvendelsen yderligere.
Med venlig hilsen
Mette E. Matthiasen
Specialkonsulent
Landgreven 4
DK-1301 København K
Tlf. +45 33 92 84 00
Dir.+45 33 92 85 73
[email protected]
www.rigsrevisionen.dk
Læs om Rigsrevisionens behandling af personoplysninger
her
Fra:
Katrine Ellegaard Noer Møller <[email protected]>
Sendt:
20. juni 2024 12:53
Til:
[email protected];
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet <[email protected]>; FM Digitaliseringsstyrelsen
<[email protected]>; 1-DEP Erhvervsministeriets officielle postkasse <[email protected]>; Erhvervsstyrelsen <[email protected]>;
Erhvervsstyrelsen CKR <[email protected]>; Finansministeriets postkasse <[email protected]>; Justitsministeriet
<[email protected]>; 1 - KFST Officiel hovedpostkasse <[email protected]>;
[email protected];
Rigsrevisionen
<[email protected]>; Skatteministeriet <[email protected]>;
[email protected];
Statsministeriet <[email protected]>;
Økonomiministeriet <[email protected]>;
[email protected];
Dansk Erhverv (info <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]
Cc:
Emil Schleicher la Cour <[email protected]>; Janus Emil Mariager <[email protected]>
Emne:
Offentlig høring vedr. forslag til lov om Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling (KUM Id nr.:
174062)
Til rette vedkommende
Se vedhæftede angående høring over forslag til lov om Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling.
L 49 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2915978_0017.png
De bedste hilsner
Katrine Ellegaard Noer Møller
Chefkonsulent
Kulturministeriet | Nybrogade 2 | 1203 København K
+4521609319 |
[email protected]
|
www.kum.dk
L 49 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
Høringssvar til lov om Nimbi GameLab:
Jeg foreslår at teksten fra bemærkningen:
“Ønsket er derfor at styrke den danske spilbranche i forhold til udvikling, produktion
og formidling af danske digitale spil med fokus på ansvarlighed, kreativitet og dansk
kulturproduktion.”
Bliver skrevet ind i selve lovforslaget, der ikke på noget tidspunkt nævner "kultur", så
der ikke kommer til at herske nogen tvivl om, at Nimbi GameLab er søsat af
Kulturministeriet for at støtte digitale spil som værende først og fremmest en
kulturel og kunstnerisk udtryksform på lige fod med fx film og litteratur.
Det kan skrives ind i §1 og §2 - mit forslag er tilføjet med
bold.
§ 1.
Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling er et uafhængigt institut,
som har til formål at fremme udviklingen af danske digitale spil
som kulturel
udtryksform
og understøtte bedre rammevilkår for den danske spilbranche.
§ 2.
Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling har navnlig følgende
opgaver:
1) Yde økonomisk støtte til udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil.
2) Understøtte promovering af og udbrede kendskabet til danske digitale spil i
Danmark og internationalt.
3) Understøtte talentudvikling relateret til danske digitale spil gennem f.eks.
uddannelses- og virksomhedspartnerskaber.
4) Skabe viden og overblik gennem dataindsamling og analyser om danske digitale
spil og spilbranchens tilstand.
5) Formidle viden om danske digitale spil til offentligheden på en tilgængelig og
relevant måde.
6) Fremme kreativitet, innovation og kunstnerisk mod i den danske spilbranche.
L 49 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
Mange hilsner
Trine Laier, Those Eyes ApS, 26 16 30 17
Bestyrelsesmedlem Nimbi GameLab, Film (og spil) legatudvalget Statens Kunstfond,
Producentforeningen,
Uddannelsesudvalget Multiplatform Storytelling and
Production
L 49 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2915978_0020.png
Katrine Ellegaard Noer Møller ([email protected])
Thomas Thomsen ([email protected]), [email protected] ([email protected]), Marianne Tietge
([email protected]), lise saxtrup ([email protected])
Per Rosendal ([email protected])
Fra:
Titel:
Høringssvar
Sendt:
25-07-2024 17:09
Bilag:
Høringssvar lov om Nimbi.pdf;
Til:
Cc:
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er sikre,
medmindre du stoler på afsenderen.
Kære Katrine Ellegaard Noer Møller
Her kommer et høringssvar til lov om Nimbi GameLab som tekst og PDF.
Høringssvar til lov om Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling.
Børnespillene står overfor nogle særlige markedsudfordringer.
Det er der bred enighed i branchen om.
Det fremgik også af Det Danske Filminstituts seneste oplæg til filmaftalen, at der er behov for en særlig
indsats på børneområdet.
Digital børnekultur passer ikke ret godt sammen med fastholdelsesmekanismer og forretningsmodeller, der
bygger på reklame og dataindsamling.
Flere af de politiske udmeldinger har også børnene som et fokuspunkt.
Det samme gælder Kulturministeriets pressemeddelelse i forbindelse med lanceringen af Nimbi Game Lab,
hvor ministeriet skriver, at en af instituttets opgaver skal være at støtte spiludviklere samt fremme danske
digitale spil med fokus på ansvarlighed, så for eksempel forældre har adgang til spil, som ikke er
afhængighedsskabende og er sikre for børn at spille.
Der står blandt andet:
Spilinstituttet etableres på et tidspunkt, hvor digitale spil for alvor har indtaget børneværelset. En
undersøgelse fra Medierådet for Børn og Unge viser, at 46 procent af de 1-15 årige spiller hver dag,
og 90 procent har prøvet at spille et digitalt spil. Men nye tal viser samtidig, at meget få af spillene,
børn og unge spiller, er danske. Faktisk er det kun 2 procent af de spil, som de 9-15 årige spiller, som
er danske.
Kulturminister Jakob Engel-Schmidt siger tilsvarende:
Vi må ikke efterlade børn og unge alene blandt internationale spiludbydere, som kæmper om børnenes
gunst med uetiske tricks og afhængighedsskabende algoritmer(…). Jeg forestiller mig som et af de
første initiativer, at Nimbi GameLab kan udgive en liste med alle de gode danske digitale spil, der hvert
år udkommer med hjælp fra støtteordningen. Det kan give forældre et sikkert sted at gå hen, når de
skal navigere i spiljunglen og finde digitale spil til deres børn, der ikke er afhængighedsskabende.
Derfor springer det i øjnene, at børnene slet ikke nævnes i lovforslaget.
Det bør laves om.
Vi vil foreslå at tilføje følgende underpunkt:
§2.6: Have særligt fokus på at yde økonomisk støtte til udvikling, produktion og formidling af digitale spil til
børn og unge med en dansk tilgang til børnekultur.
L 49 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
Med venlig hilsen og på vegne af børnespilsproducenterne i Danmark
Trine Laier, Those Eyes aps, 26 16 30 17​, Producentforeningen
Lise Saxtrup, Klassefilm, 20 26 74 40​, Producentforeningen
Per Rosendal, Savannah Entertainment aps, 28 11 78 71​, Producentforeningen
Marianne Tietge, Fuzzy House aps, 61 71 19 11​
Thomas Thomsen, Rabalder Games, 30 23 71 68
--
Per Rosendal
Savannah Entertainment aps
Teglgårdstræde 8B | 1452 København K | Denmark | (+45) 28 11 78 71 | savannah.dk
L 49 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2915978_0022.png
Til:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Bilag:
Katrine Ellegaard Noer Møller ([email protected])
Johanne Signe Asingh (JASI) | VIA ([email protected])
VS: Offentlig høring vedr. forslag til lov om Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling
VS: Offentlig høring vedr. forslag til lov om Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling (KUM Id nr.:
174062)
06-08-2024 11:10
Lovforslag om Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling.pdf; Høringsbrev.pdf; Tunnel
Marking.txt;
Kære Katrine Møller
Professionshøjskolen VIA University College vil gerne takke for muligheden for at kommentere på høringen
vedr. ny hovedlov om Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling
Professionshøjskolen VIA University College har ingen kommentarer eller bemærkninger til høringen.
Rigtig god dag.
Med venlig hilsen / Best regards
Johanne Signe Asingh
PA for Direktør for Efter- og videreuddannelse og
digitalisering Bjarne Grøn
Stab, strategi og politisk analyse
Campus Aarhus N
VIA University College
Hedeager 2 Adm.bygning
T4.14
T: +4587550567
E: [email protected]
www.via.dk
Fra:
VIA Postkasse (VIA) <[email protected]>
Sendt:
6. august 2024 08:58
Til:
Johanne Signe Asingh (JASI) | VIA <[email protected]>
Emne:
VS: Offentlig høring vedr. forslag til lov om Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling (KUM Id nr.:
174062)
Med venlig hilsen / Best regards
Johanne Signe Asingh
PA for Direktør for Efter- og videreuddannelse og
digitalisering Bjarne Grøn
Stab, strategi og politisk analyse
Campus Aarhus N
L 49 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2915978_0023.png
VIA University College
Hedeager 2 Adm.bygning
T4.14
T: +4587550567
E:
[email protected]
www.via.dk
Fra:
Katrine Ellegaard Noer Møller <[email protected]>
Sendt:
20. juni 2024 12:53
Til:
[email protected];
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet <[email protected]>; FM Digitaliseringsstyrelsen
<[email protected]>; 1-DEP Erhvervsministeriets officielle postkasse <[email protected]>; Erhvervsstyrelsen <[email protected]>;
Erhvervsstyrelsen CKR <[email protected]>; Finansministeriets postkasse <[email protected]>; Justitsministeriet
<[email protected]>; 1 - KFST Officiel hovedpostkasse <[email protected]>;
[email protected];
Rigsrevisionen
<[email protected]>; Skatteministeriet <[email protected]>;
[email protected];
Statsministeriet <[email protected]>;
Økonomiministeriet <[email protected]>;
[email protected];
Dansk Erhverv (info <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
VIA Postkasse (VIA)
<[email protected]>; The Animation Workshop (taw) <[email protected]>;
[email protected]
Cc:
Emil Schleicher la Cour <[email protected]>; Janus Emil Mariager <[email protected]>
Emne:
Offentlig høring vedr. forslag til lov om Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling (KUM Id nr.:
174062)
Nogle personer, der har modtaget denne meddelelse, modtager sjældent mails fra
[email protected]. Få mere at vide om, hvorfor dette er vigtigt
Til rette vedkommende
Se vedhæftede angående høring over forslag til lov om Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling.
De bedste hilsner
Katrine Ellegaard Noer Møller
Chefkonsulent
Kulturministeriet | Nybrogade 2 | 1203 København K
+4521609319 |
[email protected]
|
www.kum.dk