Kulturudvalget 2024-25
L 49 Bilag 1
Offentligt
2915977_0001.png
Lovforslag nr.
L 49
Folketinget 2024-25
Fremsat den 3. oktober 2024 af kulturministeren (Christina Egelund, fg.)
Forslag
til
Lov om Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling
Kapitel 1
Formål og opgaver
§ 1.
Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvik-
ling er et uafhængigt institut, som har til formål at fremme
udviklingen af danske digitale spil, særligt med fokus på de
kunstneriske og kulturelle kvaliteter, og understøtte bedre
rammevilkår for den danske spilbranche.
§ 2.
Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvik-
ling har følgende opgaver:
1) Yde tilskud til udvikling, produktion og formidling af
danske digitale spil, herunder med fokus på digitale
spil med kunstneriske og kulturelle kvaliteter.
2) Understøtte promovering af og udbrede kendskabet til
danske digitale spil i Danmark og internationalt.
3) Understøtte talentudvikling relateret til danske digitale
spil gennem f.eks. uddannelses- og branchepartnerska-
ber.
4) Skabe viden og overblik gennem dataindsamling og
analyser om danske digitale spil og spilbranchens til-
stand.
5) Formidle viden om danske digitale spil til offentlighe-
den på en tilgængelig og relevant måde.
Stk. 2.
Kulturministeren kan fastsætte yderligere opgaver
inden for lovens anvendelsesområde.
Kapitel 2
Rammer og økonomi
§ 3.
Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvik-
ling er en selvejende institution.
Stk. 2.
Staten yder et årligt tilskud til drift af instituttet.
Stk. 3.
Kulturministeren kan fastsætte hvor stor en andel
af tilskud til drift af instituttet, der skal anvendes til tilskud
og støtte.
§ 4.
Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvik-
ling kan ud over sine opgaver efter § 2 modtage yderligere
indtægter ved rekvirerede opgaver, som falder inden for in-
stituttets formål efter § 1 og er forenelige med varetagelsen
af instituttets øvrige opgaver.
Stk. 2.
Instituttet kan modtage yderligere indtægter under
hensyntagen til sin uafhængighed, herunder gaver fra fonde,
indtjening ved udgivelser, deltagerbetaling ved konferencer
m.v. Indtægter skal anvendes til opfyldelse af instituttets
formål efter § 1.
Stk. 3.
Indtægter fra rekvirerede opgaver, jf. stk. 1, skal
være regnskabsmæssigt adskilt fra instituttets opgaver, jf. §
2.
Kapitel 3
Bestyrelse og direktør
§ 5.
Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvik-
ling ledes af en bestyrelse på fem medlemmer, som alle ud-
peges af kulturministeren. Kulturministeren udpeger blandt
disse en bestyrelsesleder.
Stk. 2.
Bestyrelsesmedlemmerne beskikkes for en 4-årig
periode. Bestyrelsen beskikkes forskudt, således at to hen-
holdsvis tre af medlemmerne beskikkes hvert andet år. Et
bestyrelsesmedlem kan genbeskikkes for én periode.
Stk. 3.
Udtræder et medlem af bestyrelsen inden udløbet
af sin beskikkelsesperiode, udpeges et nyt medlem for den
resterende del af perioden.
Stk. 4.
Ved udpegning af bestyrelsesmedlemmer lægges
der vægt på, at mindst tre af bestyrelsens medlemmer har
en særlig indsigt i spilbranchen. Bestyrelsen skal besidde
kompetencer inden for ledelse, økonomi, uddannelse, dansk
og international kulturpolitik, markedsføring samt viden om
digitale spil.
Stk. 5.
Bestyrelsen skal udarbejde instituttets vedtægter,
som skal godkendes af Kulturministeriet. Ændring af ved-
tægterne skal godkendes af Kulturministeriet.
Stk. 6.
Bestyrelsen kan nedsætte et eksternt panel, der
kan bistå instituttets vurdering af ansøgninger om tilskud til
udvikling og produktion af danske digitale spil, jf. dog stk.
7.
DokumentId
Journalnummer
L 49 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2915977_0002.png
2
Stk. 7.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om
det eksterne panel, herunder om panelets sammensætning.
§ 6.
Bestyrelsen ansætter en direktør for Nimbi GameLab
– Danmarks Institut for Spiludvikling.
Stk. 2.
Direktøren varetager ansvaret for den daglige le-
delse og drift af instituttet i overensstemmelse med institut-
tets vedtægter og bestyrelsens instruktioner.
Stk. 3.
Direktøren ansætter instituttets øvrige personale.
Kapitel 4
Administration
§ 7.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler for
uddeling af tilskud til udvikling, produktion og formidling
af danske digitale spil samt støtte til spilfremme, herunder
kriterier for at opnå tilskud og støtte, ansøgningsform, tids-
frister, vilkår for tilskud og støtte, beregningsgrundlag, for-
udbetaling, modtagerkreds og udbetaling af tilskud og støtte.
§ 8.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler for
tilbagebetaling af tilskud, støtte og renter, dokumentation,
regnskab, revision og rapportering, samt tilsyn og kontrol i
forhold til uddeling af tilskud og støtte.
§ 9.
Kulturministeren kan fastsætte regler om, at skriftlig
kommunikation skal foregå digitalt. Der kan herunder fast-
sættes regler om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige
digitale formater og digital signatur eller lignende.
Kapitel 5
Nedlæggelse
§ 10.
Nedlægges Nimbi GameLab – Danmarks Institut for
Spiludvikling, overgår dets nettoformue til staten eller til et
formål, der godkendes af kulturministeren.
Kapitel 6
Ikrafttræden
§ 11.
Loven træder i kraft den 1. januar 2025.
Kapitel 7
Territorialbestemmelse
§ 12.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
L 49 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2915977_0003.png
3
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Baggrund
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Formål og opgaver
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
3.2. Rammer og økonomi
3.2.1. Gældende ret
3.2.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
3.3. Bestyrelse og direktør
3.3.1. Gældende ret
3.3.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
3.4. Administration
3.4.1. Gældende ret
3.4.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonse-
kvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at fastsætte regler om Nimbi
GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling. Med lov-
forslaget foreslås det, at der fastsættes bestemmelser om
instituttets formål, opgaver, rammer, økonomi, bestyrelse,
direktør samt administration. Desuden foreslås det, at der
fastsættes bestemmelser om nedlæggelse af instituttet og
ikrafttræden af loven.
På finansloven for 2024 er optaget tekstanmærkning nr.
248, hvor kulturministeren blev bemyndiget til at etablere
en offentlig selvejende institution med et formål om at yde
tilskud til udvikling, produktion og formidling af danske
digitale spil og understøtte bedre rammevilkår for den dan-
ske spilbranche gennem eksportfremstød, talentudvikling,
promovering, dataindsamling og analyser m.v.
På den baggrund er Nimbi GameLab – Danmarks Institut
for Spiludvikling er etableret som et uafhængigt institut, der
skal yde tilskud til udvikling, produktion og formidling af
danske digitale spil og understøtte bedre rammevilkår for
den danske spilbranche.
Instituttet er etableret ud fra et ønske fra både spilbranchen
og politisk hold om at samle og styrke området for digita-
le spil gennem etablering af en selvejende institution med
formål om at fremme og understøtte udviklingen af danske
digitale spil.
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne), So-
cialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal Alli-
ance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk
Folkeparti, Alternativet og Nye Borgerlige afsatte på finans-
loven for 2024 5,2 mio. kr. i 2024, 7,8 mio. kr. i 2025, 10,4
mio. kr. i 2026 og 10,4 mio. kr. i 2027. Samlet set 33,8
mio. kr. i perioden 2024-2027 (2023-pl). Midlerne skal gå til
etablering og drift af Nimbi GameLab – Danmarks Institut
for Spiludvikling, og kan også gå til tilskud og støtte inden
for instituttets formål, jf. § 1, og instituttets opgaver, jf. § 2.
2. Baggrund
Af Filmaftalen 2024-2027 indgået af regeringen (Socialde-
mokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti,
Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venst-
re, Danske Folkeparti og Alternativet fremgår det, at tilskud-
sforvaltningen af Spilordningen, der i dag administreres af
Det Danske Filminstitut, overtages af Nimbi GameLab –
Danmarks Institut for Spiludvikling. Der er afsat 15,0 mio.
kr. årligt til Spilordningen i perioden 2024-2027. Spilordnin-
gen forvaltes af Det Danske Filminstitut indtil udgangen af
2024. Spilordningen er etableret i 2007 i henhold til Filmaf-
tale 2007-2010 som en støtteordning rettet mod udvikling af
digitale spil egnet for børn, og med formål om at understøtte
talentudvikling og innovation i den danske spilbranche. I
medfør af Spilordningen støtter Det Danske Filminstitut for
nuværende tilskud til udvikling, produktion og formidling af
digitale spil samt støtte til spilfremme.
L 49 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2915977_0004.png
4
Intentionen med at etablere Nimbi GameLab – Danmarks
Institut for Spiludvikling og overflytte Spilordningen fra
Det Danske Filminstitut er overordnet at samle området for
digitale spil under én selvejende institution, hvor digitale
spil er et selvstændigt fokus. Digitale spil er en vigtig del
af vores kulturliv, og den danske spilbranche har vist gode
eksempler på, hvordan kultur, leg, læring og den gode for-
tælling kan kombineres med innovation, avanceret teknologi
og ansvarlige designs. Ønsket er derfor at styrke den danske
spilbranche i forhold til udvikling, produktion og formidling
af danske digitale spil med fokus på ansvarlighed, kreativitet
og dansk kulturproduktion. Samtidig forventes instituttet at
kunne understøtte bedre rammevilkår for den danske spil-
branche. Digitale spil er kultur, og en styrkelse af området
for digitale spil er derfor også med til at styrke kulturlivet i
almindelighed.
Digitale spil har udviklet sig til at være en central del af
danskernes kulturforbrug. Digitale spil er et kulturbærende
medie, der indeholder kulturelle kvaliteter til bl.a. leg og
læring. Samtidig giver de digitale spil en anden grad af
interaktivitet og medskabelse, som kan øge kreativiteten hos
brugeren på en anden måde end film og tv.
Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling skal
bidrage til at fortsætte den positive omsætnings- og eksport-
udvikling, som den danske spilbranche har været på igen-
nem en årrække. I relation hertil vil instituttet få til opgave
at støtte danske spilvirksomheder, der producerer digitale
spil af høj kvalitet og med fokus på ansvarlighed.
Den danske spilbranche har tidligere demonstreret, at kul-
turel kvalitet og ansvarlighed kan gå hånd i hånd med
kommerciel succes på det globale marked. Instituttet skal
medvirke til at fremme vilkårene for den fortsatte udvikling
på området. Danske digitale spil af høj kvalitet kan desuden
bruges til undervisning og som formidling af forskellige
emner til børn og unge.
Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling har
således overordnet til formål at fremme udviklingen af dan-
ske digitale spil og understøtte bedre rammevilkår for den
danske spilbranche.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Formål og opgaver
3.1.1. Gældende ret
Det følger af lov om film (herefter filmloven), jf. § 1, stk.
1, at lovens formål er at fremme filmkunst, filmkultur og
biografkultur i Danmark. Dertil fremgår det af stk. 2, at
ved film forstås i denne lov levende billeder af enhver art
uanset optagelses- og forevisningsform, herunder fotografi-
ske film og videogrammer, bortset fra tv-udsendelser. Det
Danske Filminstitut har jf. § 2, stk. 1, nr. 1 til opgave at
yde økonomisk støtte til udvikling, manuskriptudarbejdelse,
produktion, lancering og forevisning af danske film og at
sikre distribution af danske film. Bestemmelserne udgør
hjemmelsgrundlag til Det Danske Filminstituts udbetaling af
tilskud og støtte herunder fra Spilordningen. Det er i medfør
af Filmaftalen 2024-2027 aftalt, at Spilordningen overtages
af Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling.
På finansloven for 2024 er optaget tekstanmærkning nr.
248, hvor kulturministeren er bemyndiget til at stifte en
offentlig selvejende institution med det formål at yde tilskud
til udvikling, produktion og formidling af danske digitale
spil og understøtte bedre rammevilkår for den danske spil-
branche. Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spilud-
vikling er etableret som følge af tekstanmærkningen, og
tekstanmærkningen udgør hjemmelsgrundlaget for instituttet
i 2024.
3.1.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling er
etableret i 2024 i medfør af tekstanmærkningen. For at
kunne videreføre Nimbi GameLab – Danmarks Institut for
Spiludvikling efter 2024 er der behov for et nyt hjemmels-
grundlag, da det nuværende hjemmelsgrundlag i medfør af
tekstanmærkningen udløber med finansloven for 2024 ved
udgangen af 2024. Med lovforslaget etableres et varigt lov-
grundlag for Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spi-
ludvikling.
Med lovforslaget foreslås det, at der fastsættes bestemmel-
ser, som beskriver formålet med instituttets arbejde. Det er
hensigten med formålsbestemmelsen at tydeliggøre, hvad
instituttets formål er, nemlig at fremme udviklingen af dan-
ske digitale spil, særligt med fokus på de kunstneriske og
kulturelle kvaliteter, og understøtte bedre rammevilkår for
den danske spilbranche.
Med lovforslaget foreslås det også, at der fastsættes bestem-
melser om, hvilke opgaver instituttet skal løfte. Den fore-
slåede bestemmelse om instituttets opgaver er detaljeret
beskrevet for at tydeliggøre, hvilke opgaver som vil være
centrale for instituttet at løse med henblik på at opfylde
formålet og realisere de forventninger til instituttet, der er
givet udtryk for fra politisk side. Derudover foreslås det, at
kulturministeren kan fastsætte yderligere opgaver for insti-
tuttet inden for lovens anvendelsesområde.
3.2. Rammer og økonomi
3.2.1. Gældende ret
På finansloven for 2024 er optaget tekstanmærkning nr.
248, hvor kulturministeren blev bemyndiget til at stifte en
L 49 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2915977_0005.png
5
offentlig selvejende institution, hvorefter Nimbi GameLab –
Danmarks Institut for Spiludvikling blev etableret.
På finansloven for 2024 er der afsat 5,2 mio. kr. i 2024,
7,8 mio. kr. i 2025, 10,4 mio. kr. i 2026 og 10,4 mio. kr.
i 2027. Samlet set 33,8 mio. kr. i perioden 2024-2027 (2023-
pl) til etablering og drift af Nimbi GameLab – Danmarks In-
stitut for Spiludvikling. Denne bevilling skal finansiere eks-
portfremstød, talentudvikling, promovering, dataindsamling
og analyser. Bevillingen skal også sikre den løbende drift af
instituttets grundlæggende funktioner, dvs. husleje, admini-
stration, formidling, kommunikation m.v. Det må forventes,
at instituttet særligt i opbygningsfasen inddrager viden og
kompetencer fra eksterne med relevans for spilområdet. Der
kan anvendes driftsmidler hertil. Der tilføres yderligere 15,0
mio. kr. årligt i perioden 2025-2027 fra Det Danske Film-
institut i medfør af Spilordningen. Midlerne skal anvendes
til at yde tilskud til udvikling, produktion og formidling af
danske digitale spil samt støtte til spilfremme.
Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling er
som modtager af driftstilskud fra Kulturministeriet omfattet
af lov om økonomiske og administrative forhold for modta-
gere af driftstilskud fra Kulturministeriet, jf. § 1, stk. 1, i lov
nr. 1531 af 21. december 2010 om økonomiske og admini-
strative forhold for modtagere af driftstilskud fra Kulturmi-
nisteriet (herefter driftstilskudsloven).
Driftstilskudslovens § 3 fastsætter bl.a. krav til selvejende
institutioners vedtægter.
Det følger af rigsrevisorloven, at Rigsrevisionens revision,
jf. § 2, stk. 1, nr. 2, omfatter henholdsvis regnskaber for
institutioner, foreninger, fonde m.v., hvis udgifter eller regn-
skabsmæssige underskud dækkes ved statstilskud eller ved
bidrag, afgift eller anden indtægt i henhold til lov. Derudo-
ver følger af § 2, stk. 1, nr. 3, at Rigsrevisionens revision
omfatter regnskaber for selvstændige forvaltningssubjekter,
der er oprettet ved lov. Nimbi GameLab – Danmarks Institut
for Spiludvikling er derfor omfattet af rigsrevisorloven, jf. §
2, stk. 1, nr. 2. og 3.
Der findes i dag ikke regler om, at instituttets bestyrelse og
direktør skal sikre regnskabsmæssig adskillelse.
3.2.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Med lovforslaget etableres et varigt lovgrundlag for Nimbi
GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling som selve-
jende institution med et årligt statsligt tilskud. Tilskuddet
ydes til instituttets drift, og kulturministeren kan fastsætte
hvor stor en andel af driftstilskuddet, der skal anvendes som
tilskud til udvikling, produktion og formidling af danske
digitale spil samt støtte til spilfremme. Det forudsættes dog,
at tilskud ydes i henhold til gældende konkurrence- og stats-
støtteregler.
Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling er
etableret som en selvejende institution i 2024, og med lov-
forslaget videreføres det, at Nimbi GameLab – Danmarks
Institut for Spiludvikling er en selvejende institution.
Det foreslås med forslaget til lov om Nimbi GameLab –
Danmarks Institut for Spiludvikling, at staten yder et årligt
tilskud til drift af instituttet.
Af aftalegrundlaget for finansloven 2024 fremgår, at tilskud-
det skal finansiere instituttets opgave med at understøtte ud-
viklingen af danske digitale spil og skabe bedre rammevil-
kår for den danske spilbranche. Bevillingen skal finansiere
eksportfremstød, talentudvikling, promovering, dataindsam-
ling og analyser m.v.
Det foreslås med lovforslaget, at bevillingen også kan an-
vendes til tilskud og støtte inden for instituttets formål, jf.
§ 1, og instituttets opgaver, jf. § 2. Bevillingen skal også sik-
re den løbende drift af instituttets grundlæggende funktio-
ner, dvs. husleje, administration, formidling, kommunikation
m.v. Instituttet kan anvende driftsmidler til at inddrage eksi-
sterende viden og kompetencer fra eksterne med relevans
for spilområdet.
Desuden foreslås det i lovforslaget, at instituttet ud over
sine opgaver, som beskrevet i lovforslagets § 2, vil kunne
modtage yderligere indtægter ved rekvirerede opgaver, der
falder inden for instituttets formål. Desuden foreslås det i
lovforslaget, at instituttet kan modtage yderligere indtægter,
herunder gaver fra fonde, indtjening ved udgivelser, delta-
gerbetaling ved konferencer m.v.
Med instituttets mulighed for at opnå yderligere finansiering
end de til enhver tid ydede tilskud fra Kulturministeriet
bliver der givet mulighed for en bredere udnyttelse af insti-
tuttets kompetencer og viden.
For at sikre, at der ikke sker krydssubsidiering, vil institut-
tets bestyrelse og direktør, jf. lovforslagets § 4, stk. 3, skulle
sikre klar adskillelse både regnskabsmæssigt og i praksis af
eventuelle rekvirerede opgaver, der ydes mod betaling, fra
instituttets opgaver, der er beskrevet i lovforslagets § 2.
3.3. Bestyrelse og direktør
3.3.1. Gældende ret
På finansloven for 2024 er optaget tekstanmærkning nr. 248,
hvor det i forhold til bestyrelse af instituttet blev fastsat,
at kulturministeren udpeger en bestyrelse på fem medlem-
mer (inklusive bestyrelsesleder), der har det overordnede
ansvar for instituttet og dets virke. Bestyrelsesmedlemmerne
beskikkes for en 4-årig periode. Ved den første beskikkel-
se af bestyrelsen udgør perioden dog alene to år for to af
medlemmerne. Genbeskikkelse kan finde sted for én peri-
ode. Udtræder et medlem af bestyrelsen inden udløbet af
sin beskikkelsesperiode, beskikkes et nyt medlem for den
resterende del af perioden.
Det er yderligere fastsat i tekstanmærkningen, at bestyrel-
sen udarbejder instituttets vedtægter, som godkendes af
L 49 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2915977_0006.png
6
kulturministeren. Instituttets daglige ledelse varetages af
en direktør. Bestyrelsen ansætter og afskediger instituttets
direktør. Direktøren har ansvaret for den daglige drift i
overensstemmelse med instituttets vedtægter og bestyrelsens
instruktioner. Direktøren ansætter og afskediger instituttets
øvrige personale i overensstemmelse med statens løn- og
personaleregler.
Bestemmelser for bestyrelsen og den daglige ledelse i selv-
ejende institutioner i øvrigt er fastsat i driftstilskudsloven
§ 4. Herunder bemærkes det, at det også følger af driftstil-
skudsloven § 3, hvilke bestemmelser der som minimum skal
være indeholdt i selvejende institutioners vedtægter.
Det følger af driftstilskudsloven § 3, stk. 2, at hvis vedtæg-
terne for en selvejende institution ikke er godkendt i hen-
hold til anden lovgivning, skal den offentlige hovedtilskud-
syder godkende vedtægterne.
3.3.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Med lovforslaget forslås det, at instituttet ledes af en besty-
relse, herunder en bestyrelsesleder, som udpeges af kultur-
ministeren for en 4-årig periode. Bestyrelsen er ansvarlig for
ansættelse af direktør, som varetager den daglige ledelse og
drift af instituttet, herunder ansættelse af instituttets øvrige
personale.
Det foreslås med lovforslaget, at der skal lægges vægt på,
at mindst tre af bestyrelsesmedlemmerne skal have en særlig
indsigt i spilbranchen, og det er præciseret, hvilke kompe-
tencer bestyrelsen herudover vil skulle besidde.
Bestyrelsens kompetencer foreslås fremhævet i loven, da de
vurderes centrale for opfyldelse af instituttets formål og de
forventninger, der er til instituttet fra politisk hold.
Bestyrelsen foreslås at få hjemmel til at nedsætte et eksternt
panel, der kan bistå instituttets vurdering af ansøgninger
om tilskud til udvikling og produktion af danske digitale
spil. Det foreslås, at kulturministeren bemyndiges til at kun-
ne fastsætte nærmere regler om det eksterne panel, der vil
kunne bistå instituttets vurdering af ansøgninger om tilskud
til udvikling og produktion af danske digitale spil. Det eks-
terne panel kan nedsættes af bestyrelsen. Nedsættelse af et
eksternt panel foreslås for at understøtte løbende udskiftning
og faglighed inden for digitale spil i forbindelse med vurde-
ringen af ansøgninger.
For så vidt angår stk. 4 i tekstanmærkning nr. 248 på fi-
nansloven 2024 foreslås det i lovforslaget at ændre formu-
leringen til, at det er Kulturministeriet frem for kulturmini-
steren, der godkender instituttets vedtægter. Dette er i tråd
med aftalegrundlagets formulering, ligesom det følger af
driftstilskudslovens § 3, stk. 2, at hvis vedtægterne for en
selvejende institution ikke er godkendt i henhold til anden
lovgivning, skal den offentlige hovedtilskudsyder godkende
vedtægterne.
Hvilke bestemmelser, der som minimum skal være indeholdt
i vedtægter for selvejende institutioner, følger af § 3 i drifts-
tilskudsloven.
3.4. Administration
3.4.1. Gældende ret
På finansloven for 2024 er optaget tekstanmærkning nr. 248,
hvor kulturministeren bemyndiges til at kunne delegere for-
valtningen af tilskuddet til udvikling, produktion og formid-
ling af danske digitale spil, herunder afgørelses-, tilsyns- og
kontrolkompetence, til instituttet.
Kulturministeren bemyndiges derudover til at kunne fastsæt-
te nærmere regler for uddeling af tilskud til udvikling, pro-
duktion og formidling af danske digitale spil, herunder at
fastsætte nærmere bestemmelser om kriterier for at opnå
tilskud, ansøgningsform, vilkår for tilskud, modtagerkreds,
udbetaling af tilskud, tilbagebetaling af tilskud og renter, do-
kumentation, regnskab, revision og rapportering, samt tilsyn
og kontrol.
Efter almindelige uskrevne forvaltningsretlige principper
kan borgere som udgangspunkt rette henvendelse til forvalt-
ningen i den form, de selv ønsker, forudsat at forvaltnin-
gen teknisk er i stand til at modtage henvendelser i den-
ne form. Kulturministeren kan fastsætte regler om digital
kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte it-sy-
stemer, særlige digitale formater og digital signatur eller
lignende.
Instituttets afgørelser kan ikke indbringes for anden admini-
strativ myndighed.
Hjemmel til udbetaling af støtte til digitale spil i regi af
Spilordningen følger af filmloven. Det følger af § 1, stk.
1, at lovens formål er at fremme filmkunst, filmkultur og
biografkultur i Danmark. Dertil fremgår det, jf. stk. 2, at ved
film forstås i denne lov levende billeder af enhver art uanset
optagelses- og forevisningsform, herunder fotografiske film
og videogrammer, bortset fra tv-udsendelser. Af § 2, stk. 1,
nr. 1 fremgår det, at Det Danske Filminstitut har til opgave
at yde økonomisk støtte til udvikling, manuskriptudarbejdel-
se, produktion, lancering og forevisning af danske film og at
sikre distribution af danske film.
3.4.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
L 49 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2915977_0007.png
7
Det foreslås med lovforslaget at videreføre de materielle
bestemmelser, dog med den ændring, at kulturministeren og-
så bemyndiges til at kunne fastsætte regler om beregnings-
grundlag og forudbetaling i forhold til uddeling af tilskud
samt regler for støtte til spilfremme. Ændringen er begrun-
det i administrative hensyn i forhold til tilskuds- og støttead-
ministration.
Det foreslås, at kulturministeren kan fastsætte regler om, at
skriftlig kommunikation skal foregå digitalt. Der kan herun-
der fastsættes regler om anvendelse af bestemte it-systemer,
særlige digitale formater og digital signatur eller lignende.
Kulturministeriet vurderer, at overflytningen af Spilordnin-
gen fra Det Danske Filminstitut til Nimbi GameLab – Dan-
marks Institut for Spiludvikling bidrager positivt til at samle
området for digitale spil under én selvejende institution.
Ved at give hjemmel til, at instituttet kan yde tilskud til
udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil
samt støtte til spilfremme gennem Spilordningen i denne
lov, vil der fremadrettet være mere klarhed om retstilstan-
den, da den tidligere hjemmel til udbetaling af tilskud og
støtte til danske digitale spil har beroet på en bred fortolk-
ning af begrebet »levende billeder af enhver art«, jf. filmlo-
ven § 1, stk. 2.
Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling kan
også yde tilskud til digitale spil gennem andre tilskuds- og
støtteordninger inden for instituttets formål, jf. lovforslagets
§ 1, og instituttets opgaver, jf. lovforslagets § 2. Der diffe-
rentieres endvidere mellem henholdsvis tilskud til udvikling,
produktion og formidling af danske digitale spil og støtte til
spilfremme, som begge indgår i Spilordningen.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonse-
kvenser for det offentlige
Der er på finansloven for 2024 fastsat et statsligt tilskud til
Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling på
5,2 mio. kr. i 2024, 7,8 mio. kr. i 2025, 10,4 mio. kr. i 2026
og 10,4 mio. kr. i 2027, samlet set 33,8 mio. kr. i perioden
2024-2027 (2023-pl) på § 21.11.23.24 om Institut for dansk
spiludvikling.
Lovforslaget forventes derudover ikke at have økonomiske
konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for staten,
kommuner eller regioner.
Det vurderes, at lovforslaget er i overensstemmelse med
principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
Særligt kan princip 2 om digital kommunikation fremhæves,
da dette lovforslag vil medføre, at der indføres en hjemmel
til, at kulturministeren kan fastsætte regler om digital kom-
munikation, herunder at ansøgning om tilskud og støtte skal
ske digitalt.
Innovations- og iværksættertjekket vurderes at være relevant
for nærværende lovforslag, fordi Spilordningen gennem
økonomiske støttemuligheder til danske digitale spil kan
medvirke til at fremme innovation inden for spilbranchen.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konse-
kvenser for erhvervslivet m.v. Der foretages administrative
konsekvensvurderinger for erhvervslivet m.v. i forbindelse
med bekendtgørelser, der fastsætter nærmere krav.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for bor-
gerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekven-
ser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget vurderes at indebære statsstøtte. Spilordningen
er separat notificeret og godkendt som statsstøtte af Euro-
pa-Kommissionen for perioden 2024-2027. Det fremgår af
kommissionens godkendelse af statsstøttenotifikationen, at
den notificerede ordning vil blive administreret af et nyt in-
stitut for spiludvikling, som vil blive etablereret i 2024. Der-
udover fremgår det, at ordningen vil administreres af Det
Danske Filminstitut, indtil det nye institut er fuldt operatio-
nelt i 2025. På den baggrund forventes godkendelsen at kun-
ne opretholdes efter lovens ikrafttrædelse. Finansieringen af
Nimbi GameLab skal ske inden for rammerne af de EU-ret-
lige statsstøtteregler, og Nimbi GameLab skal varetage deres
opgaver i henhold til gældende konkurrence- og statsstøtte-
regler. Lovforslaget indeholder derudover ingen EU-retlige
konsekvenser.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 20. juni 2024
til den 22. august 2024 (64 dage) været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Creative Denmark, DADIU på Filmskolen, Dania Games,
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Det Danske Filminstitut,
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet, Digitaliserings-
styrelsen, Erhvervsministeriet, Erhvervsstyrelsen, Erhvervs-
styrelsen Bedre Regulering, Finansministeriet, Games Den-
mark, IDA Gamedev, ITU, Justitsministeriet, Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen, Medierådet for Børn og Unge, Nor-
L 49 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2915977_0008.png
8
disk Games, Producentforeningen, PROSA – Forbundet af
It-professionelle, Rigsrevisionen, Skatteministeriet, Slots-
og Kulturstyrelsen, Statsministeriet, The Animation Work-
shop, VIA University College, Vision Denmark, Visuelt De-
sign ved Det Kongelige Akademi og Økonomiministeriet.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja,
angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske kon- Ingen
sekvenser for stat,
kommuner og re-
gioner
Implementerings- Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner og
regioner
Økonomiske kon- Ingen
Ingen
sekvenser for er-
hvervslivet m.v.
Administrative
Ingen
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Administrative
Ingen
Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
Ingen
Ingen
konsekvenser
Miljø- og natur-
Ingen
Ingen
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU- Lovforslaget indebærer statsstøtte. Lovforslaget indeholder derudover ingen EU-retlige aspekter.
retten
Er i strid med de
Ja
Nej
fem principper for
implementering af
erhvervsrettet EU-
X
regulering (der i re-
levant omfang også
gælder ved imple-
mentering af ikke-
erhvervsrettet EU-
regulering) (sæt X)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Det følger af finansloven for 2024 i tekstanmærkning nr.
248, stk. 1, at kulturministeren bemyndiges til at stifte en
offentlig selvejende institution. Institutionen er uafhængig
og har til formål at yde tilskud til udvikling, produktion
og formidling af danske digitale spil og understøtte bedre
rammevilkår for den danske spilbranche gennem eksport-
Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv om-
fang/hvis nej, anfør »Ingen«)
Der er på finansloven for 2024 fastsat et statsligt tilskud
til Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvik-
ling på 5,2 mio. kr. i 2024, 7,8 mio. kr. i 2025, 10,4 mio.
kr. i 2026 og 10,4 mio. kr. i 2027, samlet set 33,8 mio.
kr. i perioden 2024-2027 (2023-pl).
Ingen
fremstød, talentudvikling, promovering, dataindsamling og
analyser m.v.
Det foreslås i
§ 1,
at Nimbi GameLab – Danmarks Institut
for Spiludvikling er et uafhængigt institut, som har til formål
at fremme udviklingen af danske digitale spil, særligt med
fokus på de kunstneriske og kulturelle kvaliteter, og under-
støtte bedre rammevilkår for den danske spilbranche.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at Nimbi Game-
Lab – Danmarks Institut for Spiludvikling fortsat vil være
et uafhængigt institut, som vil have til formål at fremme
L 49 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2915977_0009.png
9
udviklingen af danske digitale spil, særligt med fokus på
kunstneriske og kulturelle kvaliteter. Derudover skal Nimbi
GameLab understøtte bedre rammevilkår for den danske
spilbranche. Bestemmelsen vil være en justering i forhold
til stk. 1 i tekstanmærkningen ved, at opgaverne med at
yde tilskud, talentudvikling, promovering, dataindsamling
og analyse i stedet fremgår af lovforslagets § 2 om institut-
tets opgaver. Derudover er det tilføjet til bestemmelsen, at
formålet med at fremme udviklingen af danske digitale spil
skal ske med et særligt fokus på kunstneriske og kulturelle
kvaliteter. Dette fokus udelukker ikke et fokus på at fremme
udviklingen af danske digitale spil med øvrige kvaliteter.
Til § 2
Det følger af lov om film (herefter filmloven), jf. § 1, stk.
1, at lovens formål er at fremme filmkunst, filmkultur og
biografkultur i Danmark. Dertil fremgår det af stk. 2, at
ved film forstås i denne lov levende billeder af enhver art
uanset optagelses- og forevisningsform, herunder fotografi-
ske film og videogrammer, bortset fra tv-udsendelser. Det
Danske Filminstitut har, jf. § 2, stk. 1, nr. 1 til opgave at
yde økonomisk støtte til udvikling, manuskriptudarbejdelse,
produktion, lancering og forevisning af danske film og at
sikre distribution af danske film. Bestemmelserne udgør
hjemmelsgrundlag for Det Danske Filminstituts udbetaling
af tilskud og støtte fra Spilordningen.
Det følger af finansloven for 2024 i tekstanmærkning nr.
248, stk. 1, at institutionen har til formål at yde tilskud til
udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil
og understøtte bedre rammevilkår for den danske spilbran-
che gennem eksportfremstød, talentudvikling, promovering,
dataindsamling og analyser m.v.
Det foreslås i
§ 2, stk. 1,
at Nimbi GameLab – Danmarks
Institut for Spiludvikling har følgende opgaver. Opgaver føl-
ger af nr. 1-5.
Det foreslås i
nr. 1,
at instituttet skal yde tilskud til ud-
vikling, produktion og formidling af danske digitale spil,
herunder med fokus på digitale spil med kunstneriske og
kulturelle kvaliteter.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at instituttet vil
skulle yde tilskud til udvikling, produktion og formidling
af danske digitale spil, herunder med fokus på digitale spil
med kunstneriske og kulturelle kvaliteter. Bestemmelsen vil
indebære, at Nimbi GameLab fremadrettet vil skulle udmøn-
te tilskuds- og støttemidlerne i Spilordningen, men kan også
indebære udmøntning af andre tilskudsordninger målrettet
udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil
og inden for instituttets formål, jf. lovforslagets § 1.
Det foreslås i
nr. 2,
at instituttet skal understøtte promove-
ring af og udbrede kendskabet til danske digitale spil i Dan-
mark og internationalt.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at instituttet vil
skulle understøtte promovering af og udbrede kendskabet til
danske digitale spil i Danmark og internationalt. Dette vil
også kunne indebære at yde økonomisk støtte til spilfremme
i Danmark og til fremme af kendskabet til dansk spiludvik-
ling i udlandet.
Det foreslås i
nr. 3,
at instituttet skal understøtte talentudvik-
ling relateret til danske digitale spil gennem f.eks. uddannel-
ses- og branchepartnerskaber.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at instituttet vil
skulle understøtte talentudvikling relateret til danske digitale
spil gennem f.eks. uddannelses- og branchepartnerskaber.
Det foreslås i
nr. 4,
at instituttet skal skabe viden og overblik
gennem dataindsamling og analyser om danske digitale spil
og spilbranchens tilstand.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at instituttet vil
skulle skabe viden og overblik gennem dataindsamling og
analyser om danske digitale spil og spilbranchens tilstand.
Det foreslås i
nr. 5,
at instituttet skal formidle viden om
danske digitale spil til offentligheden på en tilgængelig og
relevant måde.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at instituttet vil
skulle formidle viden om danske digitale spil til offentlighe-
den på en tilgængelig og relevant måde.
Det foreslås i
stk. 2,
at kulturministeren kan fastsætte yderli-
gere opgaver inden for lovens anvendelsesområde.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at kulturministe-
ren vil kunne fastsætte yderligere opgaver inden for lovens
anvendelsesområde. Med yderligere opgaver menes opga-
ver, der vil gå ud over opgaver beskrevet i § 2, stk. 1, nr.
1-5.
Til § 3
Det følger af finansloven for 2024 i tekstanmærkning nr.
248, stk. 1, at kulturministeren bemyndiges til at stifte en
offentlig selvejende institution.
Det foreslås i
§ 3,
at Nimbi GameLab – Danmarks Institut
for Spiludvikling er en selvejende institution.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at Nimbi Game-
Lab – Danmarks Institut for Spiludvikling og den virksom-
hed, der udøves af instituttet, vil være omfattet af reglerne
i forvaltningsloven og offentlighedsloven, jf. forvaltningslo-
L 49 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2915977_0010.png
10
vens § 1, stk. 2, nr. 1, og offentlighedslovens § 3, stk. 1,
nr. 1. Der er foretaget en sproglig justering i forhold til stk.
1 i tekstanmærkningen, således at institutionen benævnes
som selvejende institution frem for offentlig selvejende in-
stitution.
Det bemærkes, at Nimbi GameLab – Danmarks Institut for
Spiludvikling ligeledes vil omfattes af reglerne i bl.a. arkiv-
loven, idet arkivloven har samme anvendelsesområde som
forvaltningsloven og offentlighedsloven, jf. arkivlovens § 1,
stk. 1. Endvidere vil Nimbi GameLab – Danmarks Institut
for Spiludvikling være omfattet af reglerne for offentlige
myndigheder i lov om ligestilling mellem kvinder og mænd.
Det foreslås i
stk. 2,
at staten yder et årligt tilskud til drift af
instituttet.
Instituttet er omfattet af driftstilskudsloven, jf. lovens § 1,
stk. 1, hvor det fremgår, at loven finder anvendelse for
selvejende institutioner, hvor Kulturministeriet er offentlig
hovedtilskudsyder til driften. Driftstilskudsloven fastsætter
bl.a., hvilke bestemmelser der som minimum skal være i
vedtægterne, og hvilke ansvar og opgaver hhv. bestyrelsen
og den daglige ledelse har, og at der kan indgås aftale om
opfyldelse af formålet med tilskudsmodtagers virke. Endvi-
dere giver driftstilskudsloven kulturministeren hjemmel til
at fastsætte nærmere regler for tilskudsmodtagers budget,
regnskabsaflæggelse og revision samt nærmere regler om
tilsyn.
Det følger af rigsrevisorloven, at Rigsrevisionens revision,
jf. § 2, stk. 1, nr. 2, omfatter regnskaber for institutioner,
foreninger, fonde m.v., hvis udgifter eller regnskabsmæssige
underskud dækkes ved statstilskud eller ved bidrag, afgift
eller anden indtægt i henhold til lov. Derudover følger af
§ 2, stk. 1, nr. 3, at Rigsrevisionens revision omfatter regn-
skaber for selvstændige forvaltningssubjekter, der er oprettet
ved lov. Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvik-
ling er derfor omfattet af rigsrevisorloven, jf. § 2, stk. 1, nr.
2. og 3.
Det foreslås i
stk. 3,
at kulturministeren kan fastsætte, hvor
stor en andel af tilskud til drift af instituttet, der skal anven-
des til tilskud og støtte.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at kulturministe-
ren vil kunne fastsætte, hvor stor en andel af det samlede
driftsstilskud til instituttet, der vil skulle anvendes til tilskud
og støtte. Instituttets tildeling af tilskud og støtte vil skulle
være i overensstemmelse med lovforslagets § 1 og § 2, stk.
2.
Til § 4
Det foreslås i
§ 4, stk. 1,
at Nimbi GameLab – Danmarks
Institut for Spiludvikling ud over sine opgaver efter § 2 kan
modtage yderligere indtægter ved rekvirerede opgaver, som
falder inden for instituttets formål efter § 1 og er forenelige
med varetagelsen af instituttets øvrige opgaver.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at instituttet vil
kunne opretholde yderligere indtægter ved rekvirerede opga-
ver, som falder inden for instituttets formål. Rekvirerede op-
gaver vil eksempelvis kunne være analyser og arrangemen-
ter. Opgaverne vil skulle ligge inden for instituttets formål,
jf. lovforslagets § 1, og må ikke være i modstrid med eller
forhindre udførelse af instituttets opgaver, som fremgår af
lovforslagets § 2.
Det foreslås i
stk. 2,
at instituttet kan modtage yderligere
indtægter under hensyntagen til sin uafhængighed, herunder
gaver fra fonde, indtjening ved udgivelser, deltagerbetaling
ved konferencer m.v. Indtægter skal anvendes til opfyldelse
af instituttets formål efter § 1.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at instituttet vil
kunne modtage indtægter såsom gaver fra fonde, indtjening
ved udgivelser, deltagerbetaling ved konferencer m.v. Det
forudsættes, at der kun vil være tale om begrænset delta-
gerbetaling for at understøtte offentlighedens deltagelse i
konferencer m.v. Indtægter efter stk. 2 vil skulle bruges
til opfyldelse af instituttets formål, som det fremgår af §
1. Samtidig vil indtægter efter stk. 2 kun kunne modtages
under hensyntagen til instituttets uafhængighed af politiske
hensyn eller særinteresser.
Med instituttets mulighed for at opnå yderligere finansiering
end de til enhver tid ydede tilskud fra Kulturministeriet,
gives der mulighed for en bredere udnyttelse af instituttets
kompetencer og viden.
Det foreslås i
stk. 3,
at indtægter fra rekvirerede opgaver,
jf. stk. 1, skal være regnskabsmæssigt adskilt fra instituttets
opgaver, jf. § 2.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at det vil være
instituttets bestyrelses og direktørs ansvar at sikre klar ad-
skillelse af indtægter fra rekvirerede opgaver, jf. stk. 1,
fra instituttets opgaver, som er beskrevet i lovforslagets §
2. Hvis indtægter efter stk. 2 anvendes til rekvirerede opga-
ver, jf. stk. 1, skal der også ske regnskabsmæssig adskillel-
se af disse fra instituttets kerneopgaver i § 2. Den klare
adskillelse af indtægter fra eventuelle rekvirerede opgaver,
der ydes mod betaling, fra de almennyttige oplysende og
formidlende samfundsopgaver, som er kerneopgaverne, som
beskrevet i lovforslagets § 2, skal sikre, at der ikke sker
krydssubsidiering af økonomiske aktiviteter.
Det er ikke påkrævet, at den separate opgørelse over ind-
tægter m.v. fra rekvirerede opgaver fremgår af et særskilt
regnskab. Den separate opgørelse kan således fremgå af ét
samlet årsregnskab for instituttet, hvis bestyrelsen og direk-
tøren foretrækker dette.
Til § 5
Det følger af finansloven for 2024 i tekstanmærkning nr.
248, stk. 2, at kulturministeren udpeger en bestyrelse på fem
medlemmer (inklusive bestyrelsesleder), der har det over-
ordnede ansvar for instituttet og dets virke. Derudover føl-
L 49 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2915977_0011.png
11
ger det af stk. 3, at bestyrelsesmedlemmerne beskikkes for
en 4-årig periode. Ved den første beskikkelse af bestyrelsen
udgør perioden dog alene to år for to af medlemmerne, så-
ledes at der hvert andet år beskikkes nye medlemmer. Gen-
beskikkelse kan finde sted for én periode. Udtræder et med-
lem af bestyrelsen inden udløbet af sin beskikkelsesperiode,
foretages en beskikkelse af et nyt medlem for den resterende
del af perioden. Desuden følger det af stk. 4, at bestyrelsen
udarbejder institutionens vedtægter, som godkendes af kul-
turministeren.
Det foreslås i
§ 5, stk. 1,
at Nimbi GameLab – Danmarks
Institut for Spiludvikling ledes af en bestyrelse på fem med-
lemmer, som alle udpeges af kulturministeren. Kulturmini-
steren udpeger blandt disse en bestyrelsesleder. Der er såle-
des tale om en videreførelse af retstilstanden, jf. finansloven
for 2024 i tekstanmærkning nr. 248, stk. 2.
Som det fremgår af driftstilskudsloven § 4, stk. 3, er besty-
relsen for en selvejende institution ansvarlig for den selve-
jende institutions samlede virksomhed.
Medlemmerne i den nuværende bestyrelse for Nimbi Game-
Lab – Danmarks Institut for Spiludvikling er beskikket pr.
1. januar 2024. Tre af bestyrelsens medlemmer er beskikket
for en 4-årig periode, og de resterende to medlemmer af
bestyrelsen er beskikket for en 2-årig periode. Bestyrelsens
beskikkelsesperiode vil fortsætte efter ikrafttrædelse af nær-
værende lovforslag.
Det foreslås i
stk. 2,
at bestyrelsesmedlemmerne beskikkes
for en 4-årig periode. Bestyrelsen beskikkes forskudt, såle-
des at tre af medlemmerne beskikkes hvert andet år og de
resterende to medlemmer beskikkes hvert andet år. Et besty-
relsesmedlem kan genbeskikkes for én periode.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at bestyrelses-
medlemmerne beskikkes for en 4-årig periode. Bestyrelsen
beskikkes forskudt, således at to henholdsvis tre af medlem-
merne beskikkes hvert andet år. Bestyrelsesmedlemmer vil
kunne genbeskikkes for én periode. Hensigten er at sikre
kontinuitet i bestyrelsen.
Det foreslås i
stk. 3,
at hvis et medlem udtræder af bestyrel-
sen inden udløbet af sin beskikkelsesperiode, beskikkes et
nyt medlem for den resterende del af perioden.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at hvis et besty-
relsesmedlem skulle udtræde i løbet af sin beskikkelsesperi-
ode, vil kulturministeren skulle beskikke et nyt medlem for
den resterende del af perioden.
Det foreslås i
stk. 4,
at der ved udpegning af bestyrelses-
medlemmer lægges vægt på, at mindst tre af bestyrelsens
medlemmer har en særlig indsigt i spilbranchen. Bestyrelsen
vil skulle besidde kompetencer inden for ledelse, økonomi,
uddannelse, dansk og international kulturpolitik, markedsfø-
ring samt viden om digitale spil.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at mindst tre af
bestyrelsens medlemmer vil skulle besidde en særlig ind-
sigt i spilbranchen. Derudover vil bestyrelsen skulle besidde
kompetencer inden for ledelse, økonomi, uddannelse, dansk
og international kulturpolitik, markedsføring samt viden om
digitale spil. Dette kan f.eks. være branchekendskab, forsk-
ning eller viden om spiludvikling. Bestyrelsens kompetence-
profil skal blandt andet understøtte instituttets formål.
Det foreslås i stk.
5,
at bestyrelsen skal udarbejde instituttets
vedtægter, som skal godkendes af Kulturministeriet. Æn-
dring af vedtægterne skal godkendes af Kulturministeriet.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at bestyrelsen
vil skulle udarbejde instituttets vedtægter. Vedtægterne vil
skulle godkendes af Kulturministeriet. Kulturministeriet vil
skulle godkende eventuelle ændringer af vedtægterne. Hvil-
ke bestemmelser, som vedtægter for selvejende institutioner
som minimum skal indeholde, følger af driftstilskudsloven §
3.
Det foreslås i
stk. 6,
at bestyrelsen kan nedsætte et eksternt
panel, der kan bistå instituttets vurdering af ansøgninger om
tilskud til udvikling og produktion af danske digitale spil, jf.
dog stk. 7.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at bestyrelsen
vil kunne nedsætte et eksternt panel, som vil kunne bistå
instituttets vurdering af ansøgninger om tilskud til udvikling
og produktion af danske digitale spil, jf. dog stk. 7.
Det foreslås i
stk. 7,
at kulturministeren kan fastsætte nær-
mere regler om det eksterne panel, herunder om panelets
sammensætning.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at kulturministe-
ren vil kunne fastsætte nærmere regler om det eksterne pa-
nel, herunder om panelets sammensætning. Reglerne forven-
tes også at kunne omhandle løbende udskiftning af panelets
medlemmer og medlemmers faglighed inden for digitale
spil. Det eksterne panel vil kunne nedsættes af bestyrelsen,
og vil kunne bistå instituttets vurdering af ansøgninger om
tilskud til udvikling og produktion af danske digitale spil.
Til § 6
Det følger af finansloven for 2024 i tekstanmærkning nr.
248, stk. 5, at instituttets daglige ledelse varetages af en
direktør, at bestyrelsen ansætter og afskediger instituttets
direktør og at direktøren har ansvaret for den daglige drift i
overensstemmelse med instituttets vedtægter og bestyrelsens
instruktioner. Det følger også af stk. 7, at direktøren ansætter
og afskediger instituttets øvrige personale i overensstemmel-
se med statens løn- og personaleregler.
L 49 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2915977_0012.png
12
Det bemærkes, at driftstilskudsloven § 4 stk. 2 indeholder
yderligere bestemmelser om den daglige ledelses ansvar og
rammer.
Det foreslås med lovforslagets
§ 6,
at bestyrelsen ansætter
en direktør for Nimbi GameLab – Danmarks Institut for
Spiludvikling.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at bestyrelsen vil
skulle ansætte en direktør for Nimbi GameLab – Danmarks
Institut for Spiludvikling. Med bestyrelsens kompetence til
at ansætte direktøren følger også kompetencen til at kun-
ne afskedige direktøren. Direktøren vil skulle ansættes og
afskediges i overensstemmelse med de statslige ansættelses-
retlige regler.
Det foreslås med
stk. 2,
at direktøren varetager ansvaret for
den daglige ledelse og drift i overensstemmelse med institut-
tets vedtægter og bestyrelsens instruktioner.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at det vil være di-
rektøren, som vil skulle varetage den daglige ledelse og drift
af instituttet, samt at dette vil skulle ske i overensstemmelse
med vedtægterne og bestyrelsens instruktioner.
Det foreslås med
stk. 3,
at det er direktøren, der ansætter
instituttets øvrige personale.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at det vil være
direktørens opgave at ansætte instituttets øvrige persona-
le. Med direktørens kompetence til at ansætte instituttets
øvrige personale følger også kompetencen til at kunne af-
skedige det øvrige personale. Det øvrige personale vil skulle
ansættes og afskediges i overensstemmelse med de statslige
ansættelsesretlige regler.
Til § 7
Det følger af lov om film (herefter filmloven), jf. § 1, stk.
1, at lovens formål er at fremme filmkunst, filmkultur og
biografkultur i Danmark. Dertil fremgår det af stk. 2, at
ved film forstås i denne lov levende billeder af enhver art
uanset optagelses- og forevisningsform, herunder fotografi-
ske film og videogrammer, bortset fra tv-udsendelser. Det
Danske Filminstitut har jf. § 2, stk. 1, nr. 1 til opgave at
yde økonomisk støtte til udvikling, manuskriptudarbejdelse,
produktion, lancering og forevisning af danske film og at
sikre distribution af danske film. Bestemmelserne udgør
hjemmelsgrundlag for Det Danske Filminstituts udbetaling
af tilskud og støtte fra Spilordningen.
Det følger af finansloven for 2024 i tekstanmærkning nr.
248, stk. 6, at kulturministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler for uddeling af tilskud til udvikling, pro-
duktion og formidling af danske digitale spil, herunder at
fastsætte nærmere bestemmelser om kriterier for at opnå
tilskud, ansøgningsform, tidsfrister, vilkår for tilskud, mod-
tagerkreds, udbetaling af tilskud.
Det foreslås i
§ 7,
at kulturministeren kan fastsætte nærmere
regler for uddeling af tilskud til udvikling, produktion og
formidling af danske digitale spil samt støtte til spilfrem-
me, herunder om kriterier for at opnå tilskud og støtte, an-
søgningsform, tidsfrister, vilkår for tilskud og støtte, bereg-
ningsgrundlag, forudbetaling, modtagerkreds og udbetaling
af tilskud og støtte.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at kulturministe-
ren vil kunne fastsætte nærmere regler for uddeling af til-
skud til udvikling, produktion og formidling af danske digi-
tale spil samt støtte til spilfremme, om kriterier for at opnå
tilskud og støtte, beregningsgrundlag, forudbetaling ansøg-
ningsform, vilkår for tilskud og støtte, modtagerkreds og
udbetaling af tilskud. Bestemmelsen er en justering i forhold
til stk. 6 i tekstanmærkningen, således at beregningsgrund-
lag og forudbetaling er tilføjet til det, kulturministeren kan
fastsætte nærmere regler om i forhold til tilskud og støtte.
Regler for tilskud og støtte kan omfatte både tilskud til
danske digitale spil og støtte til spilfremme i medfør af
Spilordningen, der overflyttes fra Det Danske Filminstitut til
Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling og
andre tilskuds- og støtteordninger målrettet danske digitale
spil. Fastsættelsen af sådanne regler forudsættes dog at ske,
jf. lovforlagets §§ 1-2, og generelt i henhold til gældende
konkurrence- og statsstøtteregler.
Instituttets afgørelser vil ikke kunne indbringes for anden
administrativ myndighed, da der er tale om en selvejende
institution.
Til § 8
Det følger af finansloven for 2024 i tekstanmærkning nr.
248, stk. 6, at kulturministeren kan fastsætte nærmere reg-
ler for tilbagebetaling af tilskud, støtte og renter, dokumen-
tation, regnskab, revision og rapportering, samt tilsyn og
kontrol.
Det foreslås i
§ 8,
at kulturministeren kan fastsætte nærmere
regler for tilbagebetaling af tilskud, støtte og renter, doku-
mentation, regnskab, revision og rapportering, samt tilsyn
og kontrol i forhold til uddeling af tilskud og støtte.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at kulturministe-
ren vil kunne fastsætte nærmere regler for tilbagebetaling af
tilskud, støtte og renter, dokumentation, regnskab, revision
og rapportering, samt tilsyn og kontrol i forhold til uddeling
af tilskud og støtte.
L 49 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2915977_0013.png
13
Til § 9
Det foreslås i
§ 9,
at kulturministeren kan fastsætte regler
om, at skriftlig kommunikation skal foregå digitalt. Der
kan herunder fastsættes regler om anvendelse af bestemte
it-systemer, særlige digitale formater og digital signatur eller
lignende.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at der vil kunne
fastsættes regler om, at skriftlig kommunikation vil skulle
foregå digitalt. Den foreslåede bestemmelse vil derudover
indebære, at der herunder vil kunne fastsættes regler om an-
vendelse af bestemte it-systemer, digitale formater og digital
signatur eller lignende.
Samtidig vil bestemmelsen indebære, at skriftlige meddelel-
ser m.v., der sendes på den foreskrevne digitale måde, vil
kunne anses for at være kommet frem til adressaten på
det tidspunkt, hvor meddelelsen m.v. er tilgængelig digitalt
for adressaten. Det vil sige med samme retsvirkninger som
fysisk post, der anses for at være kommet frem, når den på-
gældende meddelelse m.v. er lagt i adressatens fysiske post-
kasse. En meddelelse, der først er tilgængelig efter kl. 24.00,
anses først for modtaget den dag, meddelelsen er tilgænge-
lig.
Hvis oplysningerne m.v. sendes på anden måde end den
foreskrevne digitale måde, eksempelvis pr. brev, følger det
af den almindelige vejledningspligt i forvaltningslovens §
7, at der må vejledes om reglerne på området, herunder
om pligten til at kommunikere på den foreskrevne digitale
måde.
Der vil kunne fastsættes regler om, at visse meddelelser,
herunder afgørelser, kan sendes til den pågældendes digitale
postkasse med de retsvirkninger, der følger af lov om Digital
Post fra offentlige afsendere.
Der vil desuden kunne fastsættes regler om fritagelser fra
pligten til digital kommunikation. Fritagelsesmuligheden
kan bl.a. tænkes anvendt, hvor det er påkrævet at anvende
en dansk digital signatur, og der f.eks. er tale om en virk-
somhed med hjemsted i udlandet, som ikke kan få en dansk
digital signatur.
Til § 10
Det foreslås i
§ 10,
at nedlægges Nimbi GameLab – Dan-
marks Institut for Spiludvikling, overgår dets nettoformue til
staten eller til et formål, der godkendes af kulturministeren.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at instituttets net-
toformue ved eventuel nedlæggelse af instituttet vil skulle
overgå til staten eller til et af kulturministeren godkendt for-
mål. Der vil i forbindelse med overdragelsen af nettoformu-
en skulle tages højde for eventuelle særskilte økonomiske
forpligtelser, der måtte påhvile instituttet, og som vil kunne
have en sådan karakter, at forpligtelsen ikke vil kunne over-
drages.
Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling vil
kun kunne nedlægges ved lov, da det er etableret ved
lov. Ved manglende statslig bevilling vil en naturlig følge
være nedlæggelse af instituttet.
Til § 11
Det følger af finansloven for 2024 i tekstanmærkning nr.
248, stk. 1, at kulturministeren bemyndiges til at stifte en
offentlig selvejende institution.
Det foreslås i
§ 11, stk. 1,
at loven træder i kraft den 1.
januar 2025.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at loven ville
skulle træde i kraft den 1. januar 2025. Baggrunden for
ikrafttrædelsesdatoen den 1. januar 2025 er, at finansloven
for 2024, herunder tekstanmærkning nr. 248, som Nimbi
GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling er etableret
i medfør af, kun er gyldig i 2024. Fra 2025 vil der således
være behov for et nyt hjemmelsgrundlag for Nimbi Game-
Lab – Danmarks Institut for Spiludvikling, såfremt institut-
tet vil skulle videreføres.
Til § 12
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og
Grønland og heller ikke kan sættes i kraft for Færøerne og
Grønland.