Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
L 47 Bilag 1
Offentligt
2914989_0001.png
Anke styrel sen
Børne- og Undervisnings
ministeriet (BUVM)
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Horing over udkast til forslag til lov om ændring at lov om
folkeskolen (Midlertidig fratagelse af en forælders rettigheder
efter folkeskoleloven ved en elevs ophold på krisecenter).
Ankestyrelsen har ingen bemærkninger.
9. april 2024
J.nr. 24-33735
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Venlig hilsen
Ankestyrelsen
Tel +45 3341 1200
ast©ast.dk
[email protected]
EAN-nr.:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914989_0002.png
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914989_0003.png
.
,
(
Til Børne- og Undervisn ingsministeriet
Børne
og Kulturchefforeningen
24. april 2024
Høringssvar
Børne og Kulturchefforeningen (BKF) takker for muligheden for at afgive høring over udkast til forslag
til lov om ændring af lov om folkeskolen (Midlertidig fratagelse af en forælders rettigheder efter
folkeskoleloven ved en elevs ophold på krisecenter).
BKF er glade for muligheden for fratagelse af den ene forældres rettighed, når det kommer barnet til
gavn.
BKF hæfter sig ved, at det er aftalepartiernes opfattelse, at det fortsat bør være udgangspunktet, at
eleven fortsætter på sin hidtidige skole. Danmarks Statistik har i en undersøgelse fra 2020 beskrevet, at
elever med mange klasseskift generelt opnår et lavere karaktergennemsnit ved folkeskolens
afgangsprøve for 9. klasse end elever med få klasseskift. Blandt andet derfor bør det af hensyn til
barnet altid være et bærende princip, at der tilstræbes færrest mulige afbrydelser i skolegangen.
BKF anerkender dog at det i enkelte tilfælde af hensyn til elevens sikkerhed eller velfærd vil være
nødvendigt, at eleven ikke fortsætter skolegangen på sin hidtidige skole.
Med venlig hilsen
Rasmus Byskov-Nielsen
Vicekommunaldirektør, Ikast-Brande Kommune
Formand for Børne- og Kulturchefforeningen
Michael Gravesen
Direktør, Kalundborg Kommune
Formand for Børne- og Kulturchefforeningens Skolenetværk
Børne- og Kulturchefforeningen
I
Ikast-Brande Kommune Bellisvej 2
I
8766 Nørre Snede
CVR 12612575 EAN 5797200112149 TLF 41 750660 MAIL [email protected] Side 1 af 1
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914989_0004.png
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914989_0005.png
Ç2
Børne- og undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
BØRNE
13.05.2024
J.nr. 3.7.27/amc
Barnets bedste skal altid veje højest ved et eventuelt skoleskift
Børnerådets bemærkninger til lov om ændring af lov om folkeskolen
(Midlertidig fratagelse af en forælders rettigheder efter folkeskoleloven ved en elevs ophold på
krisecenter)
Ændringen indebærer, at det fremover skal være muligt for den forælder, som bor på krisecenter med sit
barn, at træffe beslutning om skoleskift uden den anden forældremyndighedshavers samtykke, såfremt
det kan godtgøres, at opholdet skyldes vold eller trusler om vold fra den anden forælder, og såfremt det
er påkrævet af hensyn til barnets sikkerhed og velfærd.
BØrnerådet mener, at hensynet til barnets sikkerhed skal komme i første række. Hvis det kan godtgøres,
at der er risiko for barnets sikkerhed, anerkender vi, at et skoleskift uden den anden forælders viden, kan
være det rigtige. Det er dog vigtigt, at skoleskiftet sker til barnets bedste. I forbindelse med ophold på et
krisecenter er barnet i en forvejen sårbar situation, og det er vigtigt, at der skabes så meget stabilitet og
tryghed omkring barnet som overhovedet muligt, I det omfang det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, kan
en fortsat skolegang bidrage hertil. Børnerådet appellerer derfor også til, at muligheden for midlertidig
fratagelse af den anden forælders rettigheder i medfør af folkeskoleloven kun benyttes i tilfælde, hvor
der er en konkret sikkerhedsrisiko for barnet ved at fortsætte sin hidtidige skolegang.
Såfremt opholdet på et krisecenter skyldes vold eller trusler om vold fra den anden forælder, og såfremt
det er til fare for barnets sikkerhed og velfærd at fortsætte sin hidtige skolegang, bør der være en særlig
opmærksomhed på, at et ophold på et krisecenter er af midlertidig karakter, og at en eventuel beslutning
om et skoleskift træffes med blik for den tid, der rækker ud over barnets ophold på krisecentret. Der bør
desuden være en særlig opmærksomhed på at inddrage barnet, så beslutningen om et eventuelt
skoleskift beror på en samlet vurdering af barnets bedste.
I Børnerådet ser vi gerne, at Social- og Boligstyrelsen udarbejder vejledningsmateriale til krisecentrene, så
det sikres, at loven administreres efter hensigten og altid til barnets bedste.
Det er desuden Børnerådets anbefaling, at det kortlægges, om der er brug for en lignende lovændring
eller tiltag på dagtilbuds- og ungdomsuddannelsesområdet.
Med venlig hilsen
Bente Boserup
Forperson
Maja Olesen
Sekretariatschef
BØrnerådet 3378 3300 [email protected] www.børnerådet.dk
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914989_0006.png
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914989_0007.png
BØRNS
VILKAR
Børns Vilkår
Trekronergade 26
2500 Valby
Danmark
M +45 3555 5559
[email protected]
wwwbornsvilkar.dk
April 2024
Side I
Høringssvar fra Børns Vilkår til udkast til forslag til lov om ændring af
lov om folkeskolen (Midlertidig fratagelse af en forælders rettigheder
efter folkeskoleloven ved en elevs ophold på krisecenter)
Børns Vilkår vil gerne takke for muligheden for at deltage i høringen om
lovudkastet, der er en opfølgning på aftale mellem
regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Liberal
Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk
Folkeparti om lettere adgang til skoleskift under ophold på krisecentre.
Når en voldsudsat forælder søger ophold på et krisecenter, følger der ofte et
eller flere børn med. Og for en stor del af de medfølgende børn betyder
opholdet på krisecenter, at de i længere perioder af deres liv bliver frataget
muligheden for at gå i skole. Deres kendte hverdag og rammer bliver dermed
med ét vendt op og ned. I den situation har børnene behov for al den
tryghed og forudsigelighed, som de kan få og der er fx den kendte skole
eller børnehave for mange et helle.
-
Børns Vilkår støtter derfor forslaget om at give kommunerne mulighed for
midlertidigt at tage rettigheder fra den ene forældremyndighedsindehaver
efter folkeskolelovens §54, stk. ‘1. pkt. Ændringen vil give børn og unge
mulighed for at skifte skole uden, at den forælder, der opholder sig på
krisecenter med barnet, skal indhente samtykke til skoleskift hos den anden
forælder. Det er en væsentlig ændring, som vil have stor betydning for de
mange børn og unge, der opholder sig på landets krisecentre med deres ene
forælder. Forslaget vil give denne gruppe børn mulighed for at deltage i
3Vict
STO?
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914989_0008.png
BØRNS
VILKAR
folkeskolen på lige fod med jævnaldrende, og dermed giver dem en pause
fra livet i skjul på krisecenteret.
De seneste tal fra Danmarks Statistik viser, at der i 2022 var 2.326 børn på
krisecenter. Der findes ingen opgørelser over, hvor mange af dem der ikke
kunne komme i skole i den periode. Men det er hævet over enhver tvivl, at
skolegang ikke bare har betydning for det enkelte barns faglige udvikling,
men også kan have stor indflydelse på barnets almindelige trivsel.
Børns Vilkår vil dog gerne pege på, at der i hvert tilfælde tages afsæt i det
enkelte barn og barnets behov. Og at barnet selv derfor også bør høres og
inddrages i beslutningen.
Der lægges i forslaget op til, at den midlertidige dispensation for at skulle
indhente tilladelse fra den andre forælder skal vare i seks måneder. Da der
er tale om at tage en rettighed fra den ene forælder, kan det give god mening
med en så relativt kort frist. Men for det enkelte barn vil det kunne betyde
mindre stabilitet og ro, hvis aftalen om skoleskift kun sker for seks måneder.
Børns Vilkår foreslår derfor, at der er i hvert enkelt tilfælde tages stilling til,
om det vil være gavnligt for barnets trivsel, at aftalen om midlertidigt
skoleskift uden godkendelse af den ene forælder, kan ske for en længere
periode end seks måneder.
Med venlig hilsen
Rasmus Kjeldahl.
Børns Vilkår• Trekronergade 26’ 2500 Valby. Danmark. M +45 3555 5559
Side 2 at 2
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914989_0009.png
Danmarks Private Sp
København d. i 3. maj 2024
Til
Børne- og Undervisningsministeriet
Fremsendt som e-mail til [email protected] med følgende angivelse i emnefeltet Høring lovforslag om midlertidig fratogelse of en forælders
rettigheder efter folkeskaleloven ved en elevs ophold på krisecenter. Danmarks Private Skoler”.
Vedr. høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Midlertidig fratagelse af en
forælders rettigheder efter folkeskoleloven ved en elevs ophold på krisecenter)
I høringsbrev af 4. april 2024 anmoder Børne- og Undervisningsministeriet, om eventuelle bemærkninger
vedrørende ovenstående. Foreningen Danmarks Private Skoler grundskoler og gymnasier takker for
muligheden til at give vores synspunkter til kende.
Børne- og Undervisningsministeriet har sendt et lovudkast til høring, der handler om midlertidig fratagelse af
en forælders rettigheder efter folkeskoleloven, når en elev opholder sig på et krisecenter. Dette lovudkast er
en del af en bredere politisk aftale og har til formål at give kommunerne mulighed for at lade den forælder,
der er sammen med barnet på krisecenteret, flytte barnet til en anden folkeskole uden den anden forældres
samtykke.
Vi undrer os over, at ovenstående mulighed kun skal gælde elever i folkeskolen (folkeskoleloven).
Beslutning om skolevalg
/
skoleskift er en væsentlig (fælles) beslutning vedr, barnet for forældre, der har
fælles forældremyndighed. Forældrene skal være enige om indmelding/udmelding. Dette gælder også på
frie grundskoler. Det vil dog ikke være muligt for den frie grundskole i praksis at opretholde samarbejdet,
hvis eleven ikke kommer på skolen (skolen vil ikke kunne varetage undervisningspligten), eller hvis der f.eks.
over en periode ikke bliver betalt skolepenge.
Vi står til rådighed for uddybning af høringssvaret.
Karsten Suhr, formand
[email protected]
fO®O
Danmarks
Private S1p
Ny Kongensgade 15, 3.
1472 København K
el,
fO®O
__
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914989_0010.png
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914989_0011.png
.
DANSKE
ADVOKATER
Famiheadvokater
Børne og Undervisningsministeriet
Frederiksholms
Kanal
25
1220 København K
Sendt til: [email protected]
Vesterbrogade 32
1620 København V
Telefon 33 43 70 00
[email protected]
www.danskeadvokater.dk
14.
maj
2024
Høring over udkast
til
lov om ændring af lov om folkeskolen (Midlertidig
fratagelse af en forælders rettigheder efter follceskoleloven ved en elevs
ophold på krisecenter) (UVM
24/12388)
Danske Advokater
har
modtaget ovennævnte udkast og takker for muligheden for at
komme med kommentarer. Udkastet
har
været behandlet i bestyrelsen for Danske
Familieadvokater, der fungerer som Danske Advokaters fagudvalg for familieret.
Vi anser sager vedrørende fratagelse af en forældremyndighedsindehavers rettigheder,
som alvorlige sager til § 7-sager. Dette beror på, at konfliktniveauet er højt og afgørelsen
er af alvorlig og omfattende karakter.
Vi anser det for afgørende, at barnets interesser varetages bedst muligt, at retssikker
heden for alle involverede parter iagttages, samt at systemet understøtter en hurtig
beslutningsproces.
Det er vores vurdering, at det nuværende system i Familieretshuset rummer denne
mulighed. Vi stiller os derfor undrende overfor, at kommunerne med udkastet tildeles
en ny kompetence. Vi anser det for uhensigtsmæssigt og unødvendigt, at endnu en
myndighed skal træffe afgørelser i sager, som ligger inden for Familieretshusets og
Familierettens kompetenceområde.
Til støtte for dette synspunkt henledes opmærksomheden på, at Familieretshuset
allerede i dag har en hjemmel til at træffe en midlertidig afgørelse jf. forældre
ansvarslovens §
26.
Det er et af Familieretshusets kerneområder at træffe midlertidige afgørelser,
når
forældre med fælles forældremyndighed er uenige om væsentlige forhold vedrørende
barnet, herunder om nødvendigt ved uenighed om skolevalg og skoleskift uanset årsag.
-
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914989_0012.png
Vi støtter beslutningen om, at der skal kunne træffes en hurtig beslutning til gavn for de
børn, som har brug for det.
Vi anser det for afgørende, at afgørelsen sker på baggrund en konkret og individuel
vurdering af barnet og den samlede sag, som Familieretshuset ofte allerede kender.
Tilsvarende er det afgørende, at forudsigelighed og stabilitet sikres for sagens parter.
I tillæg til ovenstående finder vi det bekymrende, at de omfattede med det fremlagte
udkast, mister den klageadgang, der i dag findes ved afgørelser truffet af Familierets
huset, der har klageadgang til Familieretten.
Det er på baggrund af ovenstående vores anbefaling, at sager af denne alvorlige karakter
afgøres af Familieretshuset. Ved fastsættelse af den midlertidige forældremynclighed i
Familieretshuset, vil det give ro for børnene til at fungere i skolen under hele sagen, da
afgørelsen er gældende, til der forligger en endelige afgørelse i familieretten.
Afsluttende bemærkninger:
Danske Advokater og Danske Familieadvokater står altid gerne til rådighed for
uddybende spørgsmål eller dialog.
Med venlig hilsen
Linda Pedersen
Foreningskonsulent
Danske Advokater
Helle Brandt
Advokat og bestyrelsesformand
Danske Familieadvokater
2/2
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914989_0013.png
DEP
-
AARJK
Ajla Catovic
8. maj 2024 15:37
DEP AAR JK
Høring lovforslag om midlertidig fratagelse af en forælders rettigheder efter
folkeskoleloven ved en elevs ophold på krisecenter Datatilsynet
-
-
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Kategorier:
AppServerName:
DocumentiD:
DocumentlsArchived:
Blå kategori
esdh-buvm-pb360
24/12388-43
-1
Vedrørende Datatilsynets j.nr. 2024-11-0103/jeres j.nr. 24/12388
Til Børne- og Undervisningsministeriet
Datatilsynet har den 4. april 2024 modtaget udkast til forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Midlertidig
fratagelse af en forælders rettigheder efter folkeskoleloven ved en elevs ophold på krisecenter).
Datatilsynet bemærker, at forholdet til databeskyttelsesreglerne ikke ses at være behandlet i lovforslaget.
Med venlig hilsen
Ajla Catovic
Fuldmægtig, cand. jur.
[email protected]
T 29493298
DATAFILSYN ET
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 33 193200
[email protected]
www.datatilsynet.dk
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914989_0014.png
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914989_0015.png
DEP-AARJK
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
i ERST Høring <[email protected]>
13. maj 2024 11:09
DEP-AARJK
Erhvervsstyrelsens høringssvar vedr, lov om ændring af lov om folkeskolen
(Midlertidig fratagelse af en forælders rettigheder efter folkeskoleloven ved en elevs
ophold på krisecenter)(ERST Sagsnr: 2024 4438)
-
-
AppServerName:
DocumentlD:
DocumentlsArchived:
esdh-buvm-pb360
24/12388-47
-1
Kære modtager i Børne- og Undervisningsministeriet
Hermed Erhvervsstyrelsens høringssvar vedr, nedenstående høring.
Fasttracksvar vedrørende lov om
ændring af lov om folkeskolen
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har modtaget lovforslaget i høring.
Administrative konsekvenser:
OBR vurderer, at lovforslaget ikke medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet og har dermed ikke
yderligere kommentarer.
Innovations- og lværksættertjekket:
OBR skal gøre opmærksom på, at Børne- og Undervisningsministeriet skal udarbejde en vurdering af Innovations- og
lværksættertjekket frem mod fremsættelsen af nærværende lovforslag. Børne- og Undervisningsministeriet bedes
fremsende vurderingen til OBR inden lovforslagets fremsættelse med henblik på OBR’s screening af vurderingen.
Fremover bør Børne- og Undervisningsministeriet medsende en vurdering af Innovations- og lværksættertjekket til
OBR i forbindelse præhøringen forud for den offentlige høring.
Kontaktperson vedrørende ovenstående bemærkninger:
Emilie Hansen Foley
Student
Tlf. direkte: 35 29 13 79
E-post: [email protected]
Med venlig hilsen
Annette Pia Andersen
ERHVERVSSTYRELSEN
Bedre Regulering
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København ø
Telefon: +45 35291000
Direkte: +45 35291653
E-mail: [email protected]
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914989_0016.png
wwwerhvervsstyrelsen.dk
ERHVERVSMINISTERIET
Erhvervsstyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Læs mere om formål og lovgrundlag
for databehandlingen på erhvervsstyrelsen.dk.
Hvis du sender følsomme oplysninger, opfordrer vi til, at du bruger din digitale postkasse på
Virk.
2
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914989_0017.png
FRISKOLERNE
Friskolernes Hus
Til
Undervisningsministeriet
[email protected]
Middelfartvej 77
5466 Asperup
62 61 30 13
[email protected]
www.friskolerne.dk
11. April 2024
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Midlertidig fra
tagelse af en forælders rettigheder efter folkeskoleloven ved en elevs ophold på krise-
center)
FRISKOLERNE takker for muligheden for, at afgive høringssvar i ovenstående høring.
FRISKOLERNE bakker op om lovforslaget, der vil understøtte børns mulighed for kontinu
enig skolegang i vanskelige livsomstændigheder.
Vi bakker også op om tiltag, der så vidt muligt ligestiller mænd der benytter § 110 tilbud
med kvinder på kvindekrisecentre.
Udkastet til lovforslag vil indebære, at en kommune får mulighed for efter anmodning at
fratage en forældremyndighedsindehaver rettigheder efter folkeskolelovens § 54, stk. 1,
1. pkt. En afgørelse om at fratage en forældremyndighedshavers rettigheder i henhold til
§ 54, stk. 1, 1. pkt., vil betyde, at den forældre, som opholder sig på et krisecenter sammen
med barnet, efterfølgende uden den anden forældres viden og samtykke kan flytte barnet
til en anden folkeskole.
Børne- og Undervisningsministeriet er opmærksomt på det af Social-, Bolig- og Ældremini
steriets fremsatte lovforslag om ligestilling af krisecentertilbud til mænd m.v., som pt. er
under behandling i Folketinget. Såfremt lovforslaget vedtages, vil det betyde, at der skal
ske justeringer af dette lovforslag, for så vidt angår henvisninger til serviceloven samt
fremstillingen af gældende ret på Social-, Bolig- og Ældreminiteriet.
Venlig hilsen
Peter Bendix Pedersen
Formand
Søren Stein Brinck
Sekreriatsleder
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914989_0018.png
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914989_0019.png
I(I_.
NOTAT
KL’s høringssvar på lovudkast om ændring af bestem-
melser om forældrerettigheder i folkeskoleloven
Tak for muligheden for at afgive høringssvar.
KL deler intentionen i lovforslaget om at give hjemmel til, at kommunalbesty
relsen efter anmodning fra en forælder, som opholder sig på et krisecenter
sammen med sit barn, midlertidigt kan fratage den anden forælders rettighe-
der efter folkeskoleloven. Bestemmelsen er møntet på tilfælde, hvor det kan
godtgøres, at opholdet skyldes vold eller trusler om vold fra den anden for
ælder, og hvor forælderen, der opholder sig på krisecenteret af sikkerheds
mæssige hensyn, ønsker at foretage et skoleskift for sit barn m.h.p. at hem
meligholde opholdsstedets placering og barnets skolegang.
KL bifalder også, at indgrebet i en forælders rettigheder i forhold til eget barn
højest vil kunne fratages i 6 måneder, og at indgrebet vil falde bort, hvis der
inden dette tidspunkt er truffet afgørelse om midlertidig eller endelig place
ring af forældremyndigheden hos den ene forældre efter forældreansvarslo
ven, eller hvis barnet fraflytter krisecenteret eller
§
110-tilbuddet.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at idet alle rettigheder i hen
hold til folkeskolelovens
§
54, stk. 1, 1. pkt., med afgørelsen vil blive frataget,
vil den anden forælder heller ikke længere medvirke til eller få øvrige oplys
ninger om barnets skolegang. Ifølge lovforslaget skønnes dette nødvendigt
for at hemmeligholde, hvilken skole eleven nu bliver indskrevet på, og herun
der elevens opholdssted.
KL peger i tilknytning hertil på, at den forælder, som midlertidigt får ophævet
sin forældremyndighed, mister mulighed for at have indflydelse på også
mere vidtgående beslutninger vedr, barnets skolegang i forhold til blandt an
det specialskole, hjemmeundervisning (hjemtagelse af undervisningen), valg
af ungdomsuddannelse, praktikforløb og beskæftigelse i stedet for skole
gang efter paragraf 9 eller 33 (med tiden også juniormesterlære) eller at gå
et klassetrin om. Det bør overvejes, om der kan findes løsninger, som redu
cerer ikke-tilsigtede potentielle negative konsekvenser af ophævelsen af for
ældrerettighederne i relation til visse af disse beslutninger.
KL opfordrer desuden til, at intentionerne i lovforslaget også medtænkes i
øvrig lovgivning, herunder på dagtilbuds- og fritidstilbudsområdet.
KL tager forbehold for den politiske behandling af høringssvaret.
Med venlig hilsen
Kristine Wiberg Plougsgaard
Dato: 6maj2024
Sags ID:SAG-2024-01927
Dok. ID: 3454285
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3151
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914989_0020.png
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914989_0021.png
DEP -AARJK
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
[email protected]
15. april 2024 08:47
DEP-AARJK
Høringssvar vedr, udkast til forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen
(Midlertidig fratagelse af en forælders rettigheder efter folkeskoleloven ved en elevs
ophold på krisecenter)
Blå kategori
esdh-buvm-pb360
24/12388-26
-1
Kategorier:
AppServerName:
DocumentlD:
DocumentlsArchived:
Børne- og Undervisningsministeriet har den 4. april 2024 sendt forslag til lov om ændring af folkeskolen i høring.
Ministeriernes forpligtelse til at høre Rigsrevisionen er fastlagt af rigsrevisorloven,
§
7 og 10 (Lovbekendtgørelse nr.
101 af 19/01 /201 2) og angår revisions- og/eller regnskabsforhold, der kan have betydning for Rigsrevisionens
opgaver.
Vi har gennemgået lovforslaget/bekendtgørelsen og kan konstatere, at det/den ikke omhandler revisions- eller
regnskabsforhold i staten eller andre offentlige virksomheder, der revideres af Rigsrevisionen.
Vi har derfor ikke behandlet henvendelsen yderligere.
Med venlig hilsen
Mette E. Matthiasen
Specialkonsulent
FOLKETINGET
RIGSREVLSIONEN
Landgreven
4
DK-1301 København K
Tlf.
+45 33 92 84 00
Dir.
+45 33 92 85 73
[email protected]
www. rigsrevisionen.dk
Læs om Rigsrevisionens behandling af personoplysninger her
Fra: DEP AAR JK <[email protected]>
Sendt: 4. april 2024 15:09
Til: Advoksamfundet <[email protected]>; ‘[email protected]’ <[email protected]>;
Ankestyrelsen <[email protected]>; ‘[email protected]’ <[email protected]>; ‘[email protected]
<[email protected]>; ‘[email protected]’ <[email protected]>; Børnerådet <[email protected]>;
[email protected]’ <[email protected]>; ‘[email protected]’ <[email protected]>; [email protected]
<[email protected]>; ‘[email protected]’ <[email protected]>; ‘[email protected]’ <[email protected]>; [email protected]
<[email protected]>; ‘[email protected]’ <[email protected]>; ‘[email protected]’ <[email protected]>; ‘[email protected]’ <[email protected]>;
[email protected]’ <[email protected]>; Dansk Erhverv (høring) <hoeringssagerdanskerhverv.dk>; ‘[email protected]
-
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914989_0022.png
<[email protected]>; ‘[email protected]’ <[email protected]>; Emballageindustrien <[email protected]>; ‘[email protected]
<[email protected]>; ‘[email protected]’ <[email protected]>; ‘[email protected]
<[email protected]>; ‘[email protected]’ <[email protected]>; ‘[email protected]’ <[email protected]>;
[email protected]’ <[email protected]>; Danske Advokater <[email protected]>;
[email protected]’ <[email protected]>; ‘[email protected]’ <[email protected]>; Danske Regioner <[email protected]>;
[email protected]’ <[email protected]>; ‘[email protected]’ <[email protected]>; Datatilsynet <[email protected]>;
[email protected]’ <[email protected]>; [email protected]; ‘[email protected]’ <[email protected]>; [email protected]; ‘[email protected]
<[email protected]>; ‘[email protected]’ <[email protected]>; ‘[email protected]
<[email protected]>; Erhvervsstyrelsen CKR <[email protected]>; Danmarks Evalueringsinstitut
<[email protected]>; ‘[email protected]’ <[email protected]>; ‘[email protected]’ <[email protected]>; ‘[email protected]
<[email protected]>; ‘[email protected]’ <[email protected]>; ‘[email protected]’ <[email protected]>; ‘[email protected]’ <fkf@kristne
friskoler.dk>; ‘[email protected]’ <[email protected]>; ‘[email protected]’ <[email protected]>; ‘Frie
Fagskoler’ <[email protected]>; ‘[email protected]’ <[email protected]>; ‘[email protected]
<[email protected]>; ‘[email protected]’ <[email protected]>; ‘[email protected]’ <[email protected]>;
[email protected]’ <[email protected]>; ‘[email protected]’ <[email protected]>; ‘info@justitia
int.org’ <[email protected]>; Kommunernes Landsforening <[email protected]>; ‘[email protected]
<[email protected]>; ‘[email protected]’ <[email protected]>; ‘[email protected]
<[email protected]>; ‘[email protected]’ <[email protected]>; ‘[email protected]’ <[email protected]>;
[email protected]’ <[email protected]>; ‘[email protected]’ <[email protected]>; ‘[email protected]’ <[email protected]>; ‘[email protected]
<[email protected]>; ‘[email protected]’ <[email protected]>; ‘[email protected]
<[email protected]>; ‘[email protected]’ <[email protected]>; ‘[email protected]
<[email protected]>; ‘[email protected]’ <[email protected]>; Rigsrevisionen
<[email protected]>; Maj Blankenberg <[email protected]>; Rådet for Socialt Udsatte
<[email protected]>; ‘[email protected]’ <[email protected]>; ‘[email protected]’ <[email protected]>;
[email protected]’ <[email protected]>; ‘[email protected]’ <[email protected]>;
[email protected]’ <[email protected]>; ‘[email protected]
<[email protected]>; ‘[email protected]’ <sIsl.dk>; ‘[email protected]’ <[email protected]>; ATP
<[email protected]>; ‘[email protected]’ <[email protected]>; ‘[email protected]
<[email protected]>; ‘[email protected]’ <ungungdomsskoleforeninen.dk>;
Økonomistyrelsen <[email protected]>; Digitaliseringsklar lovgivning høring <[email protected]>
Cc:
Ole Hvilsom Larsen <[email protected]>; Rikke Nørregaard <[email protected]>; Line Marie
Boysen <[email protected]>; Julie Kristensen <[email protected]>
Emne:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Midlertidig fratagelse af en forælders
rettigheder efter folkeskoleloven ved en elevs ophold på krisecenter)
-
Til adressater på vedlagte høringsliste
Hermed sendes udkast til forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Midlertidig fratagelse af en forælders
rettigheder efter folkeskoleloven ved en elevs ophold på krisecenter) i offentlig hØring. Der henvises til vedlagte
høringsbrev.
Børne- og Undervisningsministeriet skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger til udkastet til lovforslag
senest den 13. maj 2024.
Høringssvar kan sendes til [email protected] med angivelse af “Høring lovforslag om midlertidig fratagelse af en
forælders rettigheder efter folkeskoleloven ved en elevs ophold på krisecenter” samt afsenders navn
i
emnefeltet.
Materialet lægges endvidere på www.hoerinsportalen.dk.
Med venlig hilsen
Lise Hjort Elmquist
Chef konsulent
2
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914989_0023.png
SKCLE
I
‘.
,,
Skole og Forældre
Valdemarsgade 8, 2. sal
1665 København V
Tlf. 3326 1721
[email protected]
www.skole-foraeldre.dk
FCRÆLDRE
Børne- og Undervisningsministeriet
Departementet
[email protected]
Dato: 8. maj 2024
Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen
(Midlertidig fratagelse af en forælders rettigheder efter folkeskoleloven
ved en elevs ophold på krisecenter)
Skole og Forældre takker for invitationen til at afgive høringssvar.
Skole og Forældre bakker op om intentionen bag lovforslaget om at sikre lettere adgang til fortsat
skolegang for børn på krisecentre og anerkender, at det i enkelte tilfælde af hensyn til barnets
sikkerhed eller velfærd kan være nødvendigt midlertidigt at suspendere den ene forældres rettigheder
som forældremyndighedsindehaver i henhold til folkeskoleloven.
Den foreslåede ordning med en tidsbegrænsning på maksimalt seks måneder, eller indtil der er truffet
afgørelse om midlertidigt eller endelig placering af forældremyndigheden, forekommer rimelig. Vi har
dog en bekymring for barnets situation, hvis der ikke er truffet en afgørelse om forældremyndigheden,
inden der er gået seks måneder, og vil derfor henstille til, at det gøres muligt at forlænge den
midlertidige suspension i de situationer, hvor myndighederne ikke har været i stand til at træffe de
nødvendige beslutninger inden for tidsfristen på seks måneder.
Med venlig hilsen
Rasmus d Iberg
Forma f r Skole og Forældre
Dir. tlf.
2 0538
raesk e-foraeldre.dk
Reg i
Næstformand for Skole og Forældre
Dir. tlf. 2989 7267
rsiskole-foraeldre.dk
LANDSORGANISATION FOR FORÆLDRE I FOLKESKOLEN
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914989_0024.png
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914989_0025.png
SKOLELEDER
FORENINGEN
29. april 2024
Børne- og undervisnirigsmirtisteriet
Departementet
Frederikshohns Kanal 25
1220 København K
AH. aarjkuvm.dk
Hørmg over udkast til forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen
(Midlertidig fratagelse af forældres rettigheder efter folkeskoleloven ved en
elevs ophold på krisecenter).
Skolelederforeningen takker for muligheden for at afgive høringssvar om
midlertidig fratagelse af forældres rettigheder efter folleskoleloven ved en elevs
ophold på krisecenter.
Vi finder det positivt, at sikkerhed og velfærd vægtes højt for elever, der tager
ophold på krisecentre eller et § 110-tilbud, og som oplever eller er vidne til vold
eller trusler om vold.
Den foreslåede ændring i folkeskoleloven vil efter vores opfattelse bidrage til at
beskytte eleven og den medfølgende forældres anonymitet under opholdet, så den
anden forældre ikke får kendskab ifi deres opholdssted. Dog vil det kræve, at
oplysninger om krisecentrets eller tilbuddets navn, beliggenhed og
beliggenhedskommune ikke oplyses til den anden forældre i forbindelse med
afgørelsen om midlertidigt at fratage rettigheder i forbindelse med skoleskift.
I henhold til godtgørelse af, at opholdet skyldes vold eller trusler om vold, ønsker vi
at rette en opmærksomhed på psykisk vold, hvor der ofte ikke foreligger en
skadestuerapport eller hvor den udsatte forældre ikke har haft kapacitet eller mod
til at foretag en politianmeldelse. Vi finder, at godtgørelsen i disse tilfælde bør
kunne foretages af krisecentret, så elever udsat for eller vidne til denne voidsform
sidestilles med udsatte for fysisk eller seksuel vold og derved sikres bedre adgang
til skoleskift.
Vi anmoder om, at der udarbejdes handileguides og skabelon til afgørelser med
henblik på at minimere fejl i den kommunale sagsbehandling, da beskyttelse af
oplysninger er afgørende for elevens sikkerhed. Handlleguiden bør i særdeleshed
understøtte, at der sker korrekt afvejning mellem karakteren af volden/truslen om
SKOLELEDERFORENINGEN
Snaregade 10 A
1205 København K
Tlf. 7025 1008
.
CVR 25062825
skoIeIedemeskoleIedeme.org
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914989_0026.png
vold og dens betydning for eleven, samt hensynet til den anden forældres
rettigheder.
For at give skolen optimale vilkår for at handle korrekt og undgå at den udsatte
forælder bliver videnbærer, opfordrer vi til, at skolen gøres bekendt med
afgørelsen rettidigt, så skoleledelsen omgående kan informere medarbejderne om
den andens forældre begrænsede rettigheder. Meddelelsen bør indeholde en
uddybning af den betydning, som afgørelsen medfører i skolens praksis, så skolen
gøres bekendt med hvad de i stk. i pkt. i citerede rettigheder vedrører.
Med venlig hilsen
Claus Hjortdal
Formand Skolelederforeningen
SKOLELEDER
FORENINGEN
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914989_0027.png
L@KK
Dato: 8. maj 2024
Sagsnr.: 24/1 2388
Til: Børne- og undervisningsministeriet
LANDSORGANISATIONEN AF KVINDEKRISECENTRE
Høring over udkast tiL forsLag tiL Lov om ændring af Lov om
foLkeskoLen (Midlertidig fratagetse af en foræLders rettigheder efter
folkeskoLeLoven ved en etevs ophoLd på krisecenter)
Børne- og undervisningsministeriet har den 4. april 2024 sendt “udkast til forslag til lov om
ændring af lov om folkeskolen” i høring. Landsorganisationen af kvindekrisecentre er ikke på
høringslisten til udkast, men i lyset af, det fremlagte lovforslag omhandler en lovændring, som
LOKK har advokeret for i mange år, tillader vi os at komme med et høringssvar. LOKK vil gerne
anmode om, at bliver inkluderet på høringslisten fremadrettet.
I LOKK bakker vi op om initiativet til at ændre folkskolelovens regler med henblik på at sikre
bedre adgang til skoleskift for børn, der opholder sig på krisecentre. Dette er et vigtigt skridt i
retning af at beskytte sårbare børn og sikre deres ret til uddannelse. I LOKK tror vi på, at dette
vil medvirke til at sikre børn på krisecentre deres ret til skolegang og dermed skabe en større
grad af normalitet i deres hverdag.
LDKK hilser endvidere indførelsen af en 7 dages frist for kommunes behandling af denne type
sager velkommen, da det anerkender akutheden i situationen.
Fra d. 1. juli bliver det muligt at indlogere alle personer på krisecentre. I lyset af denne ændring
undrer det os, at SEL § 110 (herbergsparagraffen) også er inkluderet i forslaget. Vi opfordrer til
en overvejeLse af, om denne bestemmelse stadig er relevant i lyset af den udvidede
måtgruppe for krisecentrene. Det er afgørende, at volden og den sikkerhedsrisiko den udgør er
det udfaldsgivende for den midlertidige fratagelse af forældres rettighed efter folkeskoleloven,
samt at barnets tarv er i centrum, og at barnets sikkerhed og trivsel prioriteres.
Endvidere er det vigtigt at fremhæve, at der fortsat bør være et stærkt fokus på
kønsdimensionen i vold i nære relationer og understrege, at det stadig i langt højere grad er
kvinder, som udsættes for partnervold og vold i nære relationer ligesom kvinder udsættes for
langt grovere vold og farligere vold.
LOKK er bekymrede for, hvilke sikkerhedsmæssige konsekvenser der vil være, hvis der ikke er
truffet en afgørelse om midlertidig eller endelig forældremyndighed, inden der er gået 6
måneder fra den midlertidige fratagelse af den ene forælders rettigheder. 6 måneder er ikke
LOKK sekretariat. Lundtoftegade 23, 2200 Kbh. N www.lokk.dk
email: [email protected]
telefon: 32
95
90 19
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914989_0028.png
L@KK
LANOSORGANISATIONEN AF KVINDEKRISECENTRE
tang tid og vi oplever desværre, at sagsbehandtingstiden i forældremyndighedssager kan være
længere end 6 måneder. Derfor henstiller LOKK tiL, at der i [oven skabes mulighed for
forlængelse af perioden i de sager, hvor der endnu ikke er kommet en afgørelse fra
familieretshuset ud fra et hensyn til barnet, således at barnet ikke igen risikerer at opleve at få
afbrudt sin skolegang.
Til orientering kan det bemærkes, at problematikken ang. orienteringspLigt og sikkerhed også
gør sig gældende i andre sammenhænge såsom fritidshjem, skoletandlæge eller hvis barnet
er sygt og skal til Læge.
Norsk forskning1 viser, at volden fortsætter efter brud og kan forværres gennem involveringen
af myndigheder og andre offentlige instanser og services. Også fortsættelsesvolden resulterer
i alvorLige somatiske og psykiske konsekvenser. I Lyset af denne indsigt er LOKK
opmærksomme på risikoen for, at myndigheder og andre offentlige instanser kan blive brugt
som en del af volden, fx i form af, at den volde[ige forælder forhaler sagen i det familierettige
system. Der bør være passende foranstaltninger på plads for at forebygge og adressere dette
problem.
EndeLig ønsker vi yderligere kLarhed omkring adgangen til at klage, og undrer os over, at man
på et så for barnet afgørende område har valgt ikke at åbne op for ktageadgang, uanset praksis
på skoleområdet.
Vi uddyber gerne ovenstående høringssvar i faLd det har interesse.
Med venlig hiLsen
Laura Kirch Kirkegaard
Direktør
‘https://www.idunn.no/doi/1O.18261/tfv.27.1.1
LOKK sekretariat
Lundtoftegade 23, 2200 Kbh. N
www.lokk.dk
email: [email protected]
telefon: 32 95 90 19
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914989_0029.png
j--t
‘wi
DANNER
Nansensgade 1
1366 København K
+4530785862
[email protected]
13. maj 2024
Børne- og Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Att.: [email protected]
HØRING OVER UDKAST TIL FORSLAG TIL LOV OM ÆNDRING AF LOV OM FOLKESKOLEN
(MIDLERTIDIG FRATAGELSE AF EN FORÆLDERS RETTIGHEDER EFTER
FOLKESKOLELOVEN VED EN ELEVS OPHOLD
KRISECENTER)
Danner er ikke på høringslisten, men vi vil gerne benytte muligheden for at afgive
høringssvar til ministeriets udkast til forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen
(midlertidig fratagelse af en forælders rettigheder efter folkeskoleloven ved en elevs
ophold på krisecenter).
Vi anmoder om, at Dannerfremadrettet kommer på høringslisten i forbindelse med
høringer, der omhandler regulering på områder, som berører voldsramte voksne og børn.
GENERELLE BEMÆRKNINGER
Social-, Bolig- og Ældreministeriets fremsatte lovforslag om ligestilling af
krisecentertilbud til mænd m.v. er vedtaget i Folketinget. Derfor er det Danners
opfattelse, at dette lovforslag bygger på forældet lovgivning.
Danner ser frem til at læse et nyt justeret lovforslag for så vidt angår henvisninger til
serviceloven samt fremstillingen af gældende ret på Social-, Bolig- og Ældreministeriets
område. Ministeriet bør tilpasse de lovgivningsmæssige rammer ift. den ny lov.
KVINDER OG BØRN HAR RET TIL AT BLIVE BESKYTTET MOD YDERLIGERE VOLD
Alle børn har ret til et liv uden vold. Siden 1997 har det været forbudt for forældre at begå
fysisk vold mod deres børn i Danmark. I 2019 blev det gjort strafbart at begå psykisk vold
mod børn. Samtidig har Danmark forpligtet sig til at stoppe vold mod børn ved at
ratificere Børnekonventionen og skrive under på FN’s verdensmål om at stoppe vold mod
børn inden 2030.
Børn har ret til beskyttelse og omsorg, og børn har ret til at blive inddraget og hørt i egen
sag. Det er dybt skadeligt for et barn at vokse op i familier med vold. Og det kan få
vidtrækkende konsekvenser. Det gælder for børn, der er direkte udsat for fysisk eller
psykisk vold. Og det gælder for børn, der er vidne til, at den ene forælder udøver vold mod
den anden forælder eller en søskende.
Danner mener, at det er helt afgørende, at krisecentre både nuværende og fremtidige
og uafhængigt af målgruppen beror på sikkerhed, voldsfaglighed og børnefaglighed
(hvis krisecenteret indlogerer forældre med børn), I Danners optik skal de personer, som
har til opgave at hjælpe voldsudsatte børn og deres forældre, have dokumenterede
voldsfaglige og børnefaglige kvalifikationer. Uanset om det er krisecenterpersonale eller
sagsbehandlere i kommune eller Familieretshuset.
-
Barnets tarv og ret til beskyttelse bør altid vægte højere end hensynet til voldsudøvende
forældres rettigheder. Og hensynet til barnet og barnets bedste skal stå over andre
Side laf2
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914989_0030.png
‘w’i
DANNER
Nansensgade i
1366 København K
+4530785862
[email protected]
13. maj 2024
hensyn herunder også over hensynet til den anden forælders mulighed for at være
orienteret om de voldsudsattes bopæl, hverdag og at have kontakt med barnet.
Derfor er det positivt, at ministeriet med lovforslaget fastslår, at man i fremtiden ikke
har pligt til at orientere begge forældre, i den tid hvor børnene og den ene forælder
opholder sig på et krisecenter. Danner mener, at vurderingen af barnets
sikkerhedssituation altid skal være udfaldsgivende.
MULIGHED FOR FORLÆNGELSE UD OVER DE 6 MÅNEDER OG KLAGEADGANG
Danner erfarer, at nogle voldsudøvere fortsætter den psykiske vold ind i myndighedsrum
i sager om samvær, bopæl og forældremyndighed. Derfor er det helt afgørende, at
krisecenterpersonale og sagsbehandlere, som beskæftiger sig med sager vedrørende
familier, hvor der er begrundet mistanke om vold, har dokumenterede børnefaglige og
voldsfaglige kvalifikationer så voldsudøveren ikke kan fortsætte udøvelsen af vold
mod den voldsudsatte kvinde og barnet igennem systemet.
-
Danner og andre nationale og internationale eksperter mener, at det er væsentligt, at vi
er opmærksomme på gerningsmænd, som forsøger at gøre sig selv til ofre ved
uretmæssigt at påkalde sig selv at være det egentlige offer for fx psykisk vold1. Kvinder
er oftere udsat for vold. Kvinder er oftere udsat for grov psykisk vold. Og kvinder bliver
langt oftere slået ihjel af sin(eks)partner2. Derfor er det også væsentligt, at der i det nye
lovforslag fastsættes regler om klageadgang for at sikre, at voldsudøver ikke
uretmæssigt kan indlogere sig på et krisecenter med barnet og efterfølgende flytte
barnet til en anden folkeskole. Ligesom Danner igen vil understrege, at krisecentre skal
bero på sikkerhed og høj voldsfag lighed.
i
§
fly stk. 3. står bemærket, at afgørelsen kan træffes for en periode på op til 6
måneder, eller indtil der er truffet afgørelse om midlertidig eller endelig placering af
forældremyndigheden efter forældreansvarsioven. Danner mener, det er afgørende, at
der bliver mulighed for forlængelse ud over de 6 måneder, da det i dag ofte tager længere
tid, før der er er truffet afgørelse om midlertidig eller endelig placering af
forældremyndigheden efter forældreansvarsloven.
Kontakt Cecilie Nielsen på [email protected] eller 30785862, hvis I har spørgsmål.
Med venlig hilsen
t*RYcr
Mette Marie Yde, direktør
httos://www.ohchr.org/en/documents/thematic-reoorts/ahrcS336-custodv-violence-aoainst-
women-and-violence-against-children
I
https:/Ijustitia-int.orci/retssikkerhed-naar-foraeidre
ciaar-fra-hinanden/ / https;/Iwww.learninptoendabuse.ca/docsIWHO-September-24-2019.df
2
htts://www.justitsministeriet.dk/w-content/uøloads/2023/i2/08-12-2023-0fferraort-
2005-2022_webtiloaengelig-revideret.odf
Side2af2
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914989_0031.png
Lev
udcn
vold
Børne- og Undervisningsministeriet
Frederilcsholms Kanal 21
1220 København K
København, den 15. maj 2024
Høring over
udkast
til forslag til lov om
ændring
af lov om folkeskolen
(Midlertidig fratagelse af en forælders rettigheder efter folkeskoleloven
ved en elevs ophold på krisecenter)
Børne- og Undervisningsministeriet har sendt udkast til forslag til lov om ændring af lov om
folkeskolen (Midlertidig fratagelse af en forælders rettigheder efter
folkeskoleloven ved en elevs
ophold på krisecenter) i offentlig høring.
Lev Uden Vold bakker opom lovforslagets hensigt
ift. at sikre skolegang for børn, der har ophold
på et krisecenter med en voldsudsat forælder. Det er afgørende, at både silckerhed, en voidsfaglig
indsats og stabil skolegang og undervisning sikres for børn, der opholder sig på krisecentre på
grund af en sikkerhedssituation med vold eller trusler om vold. Det er samtidig vigtigt at være
opmærksom på retssikkerheden for den forælder, der ikke har ophold på krisecenter med barnet.
Lovgivningen skal i videst muligt omfang balancere et hensyn mellem sikkerhedssituation og
barnets bedste, og håndhævelse at forældrerettigheder. Lev Uden Vold har derfor en række
bemærkninger lovforslaget.
Børne- og Undervisningsministeriet skriver i høringsbrevet, at der er opmærksomhed på
justeringer af dette lovforslag som følge af de aktuelle ændringer af servicelovens
§
109.
Med afsæt
i
revideringen af 109 i serviceloven, vil alle personer udsat for vold i nære relationer
fremover være omfattet af
§
109. Lev Uden Vold ser derfor ingen grund til, at ophold på
§
110-
tilbud også omfattes af dette lovforslag
i en revideret form. Botilbud under
§
110 har ikke
hjemmel til at lave en børnefaglig indsats. Hvis et barn og en forælder står i en udfordret
sikkerhedssituation på grund af vold eller trusler om vold vil de derfor have ret til og det vil
være mest hensigtsmæssigt sikkerhedsmæssigt
at tage ophold på et
§
109-tilbud fremfor et
§
110-tilbud.
§
110-tilbud bør udgå af lovforslaget som følge af en revideret
§
109 i serviceloven
Lovforslaget omfatter på nuværende tidspunkt
kun vold eller trusler om vold fra den anden
forælder. Lovforslaget bevæger sig således inden for en traditionel opfattelse af partnervold. Det
er mere hensigtsmæssigt at bruge “vold i nære relationer” som ordlyd
i loven, hvilket også er
den terminologi, der anvendes i den reviderede
§
109 i serviceloven. Vi vil fra Lev Uden Voids
side pege
på, at sikkerhedssituationen
og udøvelsen af vold kan være mere kompleks end vold
fra en forælder mod en anden forælder (og børnene). Udøvere af vold kan
i nogle tilfælde være
andre, fx andre familiemedlemmer eller bekendte, og vold kan også i nogle tilfælde udøves af en
tredjepart på foranledning af en forælder. Dette er også at betragte som vold i nære relationer,
hvilket fremgår af bemærkningerne til den reviderede
§
109
i serviceloven, og det bør derfor
ligeledes afspejles i det lovforslag, der her er i høring.
-
Der bør være minimwnskrav for at sikre et sagligt og fagligt grundlag for afgørelserne
Det er en vidtgående afgørelse midlertidigt at fratage en forældres rettigheder til samvær med sit
barn. Især når der med lovforslaget ikke lægges op til klageadgang og til, at partshøring foregår
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914989_0032.png
Lev
uden
vold
med ganske kort frist. Vores erfaring fra henvendelser fra Lev Uden Volds nationale hotline og
juridiske rådgivning, understreger vigtigheden af at opretholde faglighed og kvalitet i
sagsbehandlingen, også i tilfælde hvor midlertidige afgørelser skal træffes hurtigst muligt. Enhver
afgørelse bør hvile på et solidt fagligt og sagligt grundlag uanset hastighedshensyn så risikoen
for fejlafgørelser mindskes. Lev Uden Vold peger derfor på, at der bør fastlægges minimumskrav
lovgivningsmæssigt, før en sådan afgørelse kan træffes. Det kan fx være et krav om udarbejdelse
af en risilcovurdering, der sammen med en krisecentererklæring kan opfattes som obligatorisk
grundlag for afgørelsen. Høj faglighed og sagligt funderede afgørelser er afgørende for at sikre
validiteten af en afgørelse, og her kan en professionel risikovurdering være et væsentligt bidrag.
-
Der findes forskellige professionelle risikovurderingsværktøjer, som fx SARA-V3, SARA:SV,
SAM og PATRIARK, som anvendes til vurdering af risikoen for vold og drab i henhold til vold
i nære relationer, stalking og æresrelaterede forbrydelser og konflikter. Social- og Boligstyrelsen
og Rigspolitiet har løbende fokus på at udbrede anvendelsen af disse risikovurderingsværktøjer,
bl.a. ved at udbyde certificeringskurser til fagpersoner. Langt størstedelen af landets krisecentre
besidder i dag kompetencer til at foretage en risikovurdering med afsæt i værktøj eme. Desværre
findes der ikke risikovurderingsværktøjer måfrettet børn, hvorfor vurderingen af
sikkerhedssituationen først og fremmest vil omfatte den forælder, der tager ophold på
krisecenter.
Vi vil desuden opfordre til, at der etableres en klageadgang og mulighed for indsigelse efter de
seks måneder, samt at der tages højde for, at nogle sager kan have behov for forlængelse ud over
denne periode. Desuden bør der være klare retningslinjer for, hvad der skal ske efter de seks
måneder, hvor afgørelsen er gældende. Det er nødvendigt, da nogle børn kan opholde sig med
en forælder på krisecentre i en periode ud over seks måneder. Det er afgørende at sikre, ikke blot
er en midlertidig løsning, men en langsigtet og helhedsorienteret tilgang til at beskytte de berørte
børn mod vold og sikre deres skolegang, trivsel og sikkerhed.
Med venlig hilsen
Elsebeth Kirk Muff,
Direktør, Lev Uden Vold
2