Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
L 47 Bilag 1
Offentligt
2914988_0001.png
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af lov om
folkeskolen (Midlertidig fratagelse af en forælders
rettigheder efter folkeskoleloven ved en elevs ophold på
krisecenter)
Indholdsfortegnelse
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
2. Høringssvarene
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
2.2. Lovforslagets anvendelses område
2.3 Lovforslagets rækkevidde
2.4 Sagsbehandlingskompetence, vejledningsmateriale mv.
2.5 Øvrige bemærkninger
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Mid-
lertidig fratagelse af en forælders rettigheder efter folkeskoleloven
ved en elevs ophold på krisecenter) har i perioden fra den 4. april
2024 til den 13. maj 2024 været sendt i høring hos en række myn-
digheder, organisationer m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 4. april 2024 endvidere sendt til
Børne- og Undervisningsudvalget til orientering.
Herudover blev udkastet til lovforslag offentliggjort på Høringspor-
talen den 5. april 2024.
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
17. juni 2024
Sagsnr.: 24/18155
LHE
Departementet
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Telefon: +45 33 92 50 00
Mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914988_0002.png
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder, or-
ganisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er
modtaget høringssvar, og om høringsparten i givet fald havde be-
mærkninger til udkastet til lovforslag.
Oversigten omfatter herudover interessenter, som ikke er blandt de
hørte myndigheder, organisationer m.v., men på egen foranledning
har sendt bemærkninger til udkastet til lovforslag. Sådanne interes-
senter er i oversigten markeret med *.
Høringspart
Advokatsamfun-
det
Adoption og Sam-
fund
Ankestyrelsen
Børne- og Ung-
domspædagoger-
nes Landsforbund
(BUPL)
Børne- og Ung-
domspædagoger-
nes Landsforbund
(BUPL) – Lederfor-
ening
Børne- og kultur-
chefforeningen
Børnerådet
Børnesagens Fæl-
lesråd
Børns Vilkår
CEPOS
Cevea
Danmarks Lærer-
forening
Danmarks Private
Skoler – grund-
skoler & gymna-
sier
Danmarks Statistik
Dansk Arbejdsgi-
verforening
Dansk Blindesam-
fund
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Høringssvar
modtaget
Bemærknin-
ger
Ingen
be-
Side 2/16
mærkninger
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914988_0003.png
Dansk Center for
Undervisnings-
miljø
Dansk Erhverv
Dansk Flygtninge-
hjælp
Dansk
Forbund
Dansk Industri
Dansk
forening
Dansk Metal
Dansk Oplysnings
Forbund
Dansk
Forening
Dansk Socialråd-
giverforening
Danske Advokater
Danske
Døves
Landsforbund
Danske Handicap-
organisationer
Danske Regioner
Danske Skoleele-
ver
Danske Undervis-
ningsorganisatio-
ners Samråd
Datatilsynet
Den uvildige kon-
sulentordning på
handicapområdet
(DUKH)
Det Centrale Han-
dicapråd
Det Kriminalpræ-
ventive Råd
Det Nationale In-
tegrationsråd
Deutscher Schul-
und Sprachverein
für Nordschleswig
DJØF
Efterskoleforenin-
gen
X
X
X
X
Psykolog
Magister-
Handicap
Side 3/16
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914988_0004.png
Erhvervsstyrelsens
Område for Bedre
Regulering (OBR)
EVA - Danmarks
Evalueringsinstitut
Finans Danmark
Finanssektorens
Arbejdsgiverfor-
ening
Fag og Arbejde
(FOA)
Foreningen
af
Døgn og Dagtil-
bud for udsatte
børn
(FADD)
Foreningen af ka-
tolske
skoler
i
af
Danmark
Foreningen
Kristne Friskoler
Foreningen af So-
cial-,
og
mark
Foreningen
for
Forældre til Elever
i Fri- og Privatsko-
ler
Foreningen
Fagskoler
Foreningen
unge (fobu)
Foreningsfælles-
skabet Ligeværd
Forsikring og Pen-
sion
Frie Skolers Lærer-
forening
Friskolerne
Institut for Men-
neskerettigheder
Justitia
KL
Kostskoler.dk
Kraka
Kriminalforsorgen
til
gavn for børn og
Frie
Sundheds-
Arbejdsmar-
og
unge
X
X
Side 4/16
kedschefer i Dan-
X
X
X
X
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914988_0005.png
Landsforeningen
af 10. Klasseskoler
i Danmark
Landsforeningen
af Ungdomsskole-
ledere
Landsforeningen
for
goger
Landssamråd
PPR-chefer
Lederne
Lilleskolerne
OpenDenmark
Ordblindeforenin-
gen
Plejefamiliernes
Landsforening
Red Barnet
Rigsrevisionen
Rådet for Børns
Læring
Rådet for Socialt
Udsatte
Sammenslutnin-
gen af Steinersko-
ler i Danmark
Samrådet for Spe-
cialskoleledere
Sjældne Diagno-
ser
Skole og Forældre
Skolelederfor-
eningen
SMVdanmark
Socialpædago-
gernes Landsfor-
bund
Udbetaling
mark
Uddannelsesfor-
bundet
Uddannelsesle-
derne
Ungdomsskole-
foreningen
Økonomistyrelsen
Dan-
X
X
X
X
X
X
for
Socialpæda-
Side 5/16
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2914988_0006.png
Landsorganisatio-
nen af kvindekri-
secentre*
Danner*
Lev Uden Vold*
X
X
Side 6/16
X
X
X
X
2. Høringssvarene
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne hørings-
svar om udkastet til lovforslag.
Børne- og Undervisningsministeriets bemærkninger til høringssva-
rene er skrevet med kursiv.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget i
forhold til det udkast, som har været i høring. Her omtales også æn-
dringer, som ikke har baggrund i modtagne høringssvar, men er fo-
retaget på Børne- og Undervisningsministeriets egen foranledning.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Børns Vilkår
støtter forslaget, da ændringen vil have stor betydning
for de mange børn og unge, der opholder sig på landets krisecentre
med deres ene forælder. Forslaget vil give denne gruppe børn mu-
lighed for at deltage i folkeskolen på lige fod med jævnaldrende og
dermed give dem en pause fra livet i skjul på krisecenteret.
FRISKOLERNE
bakker op om lovforslaget, der vil understøtte børns
mulighed for kontinuerlig skolegang i vanskelige livsomstændighe-
der. Foreningen bakker også op om tiltag, der så vidt muligt ligestil-
ler mænd med kvinder på kvindekrisecentre.
Skole og Forældre
bakker op om intentionen bag lovforslaget om
at sikre lettere adgang til fortsat skolegang for børn på krisecentre
og anerkender, at det i enkelte tilfælde af hensyn til barnets
sikkerhed eller velfærd kan være nødvendigt midlertidigt at suspen-
dere den ene forældres rettigheder som forældremyndighedsinde-
haver i henhold til folkeskoleloven.
DANNER
bemærker, at barnets tarv og ret til beskyttelse bør altid
vægte højere end hensynet til voldsudøvende forældres rettigheder.
Derfor finder foreningen, at det er positivt, at ministeriet med lov-
forslaget fastslår, at man i fremtiden ikke har pligt til at orientere
begge forældre, i den tid hvor børnene og den ene forælder
opholder sig på et krisecenter. DANNER mener, at vurderingen af
barnets sikkerhedssituation altid skal være udfaldsgivende.
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
LOKK
bakker op om initiativet til at ændre folkeskolelovens regler
med henblik på at sikre bedre adgang til skoleskift for børn, der op-
holder sig på krisecentre. Dette er et vigtigt skridt i retning af at be-
skytte sårbare børn og sikre deres ret til uddannelse. LOKK tror på,
at dette vil medvirke til at sikre børn på krisecentre deres ret til sko-
legang og dermed skabe en større grad af normalitet i deres hver-
dag.
Lev Uden Vold
bakker op om lovforslagets hensigt ift. at sikre sko-
legang for børn, der har ophold på et krisecenter med en voldsudsat
forælder.
Børne og Kulturchefforeningen (BKF)
er glade for muligheden for
fratagelse af den ene forældres rettighed, når det kommer barnet til
gavn.
KL
deler intentionen i lovforslaget om at give hjemmel til, at kom-
munalbestyrelsen efter anmodning fra en forælder, som opholder
sig på et krisecenter sammen med sit barn, midlertidigt kan fratage
den anden forælders rettigheder efter folkeskoleloven
BKF
hæfter sig desuden ved, at det er aftalepartiernes opfattelse, at
det fortsat bør være udgangspunktet, at eleven fortsætter på sin hid-
tidige skole. Danmarks Statistik har i en undersøgelse fra 2020 be-
skrevet, at elever med mange klasseskift generelt opnår et lavere ka-
raktergennemsnit ved folkeskolens afgangsprøve for 9. klasse end
elever med få klasseskift. Blandt andet derfor bør det af hensyn til
barnet altid være et bærende princip, at der tilstræbes færrest mu-
lige afbrydelser i skolegangen. BKF anerkender dog, at det i enkelte
tilfælde af hensyn til elevens sikkerhed eller velfærd vil være
nødvendigt, at eleven ikke fortsætter skolegangen på sin hidtidige
skole.
Børnerådet
mener, at hensynet til barnets sikkerhed skal komme i
første række. Hvis det kan godtgøres, at der er risiko for barnets sik-
kerhed, anerkender foreningen derfor, at et skoleskift uden den an-
den forælders viden, kan være det rigtige. Det er dog vigtigt, at sko-
leskiftet sker til barnets bedste. I forbindelse med ophold på et
krisecenter er barnet i en forvejen sårbar situation, og det er vigtigt,
at der skabes så meget stabilitet og tryghed omkring barnet som
overhovedet muligt. I det omfang det er sikkerhedsmæssigt forsvar-
ligt, kan en fortsat skolegang bidrage hertil. Børnerådet appellerer
derfor også til, at muligheden for midlertidig fratagelse af den anden
forælders rettigheder i medfør af folkeskoleloven kun benyttes i til-
fælde, hvor der er en konkret sikkerhedsrisiko for barnet ved at fort-
sætte sin hidtidige skolegang.
Skolelederforeningen
bemærker, at den foreslåede ændring i fol-
keskoleloven vil bidrage til at beskytte eleven og den medfølgende
Side 7/16
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
forældres anonymitet under opholdet, så den anden forældre ikke
får kendskab til deres opholdssted. Dog vil det kræve, at oplysninger
om krisecentrets eller tilbuddets navn, beliggenhed og beliggen-
hedskommune ikke oplyses til den anden forældre i forbindelse med
afgørelsen om midlertidigt at fratage rettigheder i forbindelse med
skoleskift.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at den offentlige hø-
ring viser en positiv modtagelse af lovforslaget.
Endvidere bemærkes, at det fremgår direkte af lovudkastet, at det fort-
sat bør være udgangspunktet, at eleven fortsætter på sin hidtidige
skole. Det giver færrest afbrydelser i elevens skolegang, og det sikrer,
at eleven går på den skole, som elevens forældre er enige om, er bedst.
Der er således fuld opmærksomhed omkring, at det bærende princip
for barnet bør være færrest muligt afbrydelsen i skolegangen.
Aftalekredsen bag lovforslaget anerkender dog samtidig, at det i en-
kelte tilfælde af hensyn til elevens sikkerhed eller velfærd vil være nød-
vendigt, at eleven ikke fortsætter skolegangen på sin hidtidige skole
for at beskytte elevens eller den medfølgende forældres anonymitet
under opholdet på krisecenteret, således at den anden forældre ikke
får kendskab til deres opholdssted.
Det fremgår ligeledes direkte af lovforslaget, at det af hensyn til bar-
nets sikkerhed og trivsel foreslås det indsat i bestemmelsen, at oplys-
ninger, der kan tjene til at identificere barnets opholdssted, ikke
vil kunne oplyses til den forælder, hvis rettigheder begæres frataget
under sagens behandling, herunder i forbindelse med den endelige
afgørelse. Det betyder, at disse oplysninger hemmeligholdes under sa-
gens behandling, herunder i forbindelse med partshøringen mv. De
relevante oplysninger vil i praksis være krisecenterets navn, beliggen-
hed, herunder beliggenhedskommune mv.
2.1 Lovforslagets anvendelses område
Foreningen Danmarks Private Skoler – grundskoler og gymna-
sier
undrer sig over, at lovforslaget kun skal gælde elever i folkesko-
len (folkeskoleloven). Beslutning om skolevalg / skoleskift er en væ-
sentlig (fælles) beslutning vedr. barnet for forældre, der har fælles
forældremyndighed. Forældrene skal være enige om indmel-
ding/udmelding. Dette gælder også på frie grundskoler. Det vil dog
ikke være muligt for den frie grundskole i praksis at opretholde sam-
arbejdet, hvis eleven ikke kommer på skolen (skolen vil ikke kunne
varetage undervisningspligten), eller hvis der f.eks. over en periode
ikke bliver betalt skolepenge.
Side 8/16
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
Børnerådet
anbefaler, at det kortlægges, om der er brug for en lig-
nende lovændring eller tiltag på dagtilbuds- og ungdomsuddannel-
sesområdet.
KL
opfordrer til, at intentionerne i lovforslaget også medtænkes i
øvrig lovgivning, herunder på dagtilbuds- og fritidstilbudsområdet.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at dette lovforslag im-
plementerer en politisk aftale af 15. december 2023 om lettere adgang
til skoleskift under ophold på krisecentre. Aftalen er en opfølgning på
initiativ 16 i regeringens ”Handlingsplan mod partnervold og partner-
drab 2023-2026, som har følgende ordlyd”:
”Bedre beskyttelse af børn, der har ophold på krisecenter og skifter
skole. Regeringen vil sammen med folkeskoleforligskredsen undersøge
muligheden for at ændre folkeskolelovens regler, så skoler kan und-
lade at orientere begge forældremyndighedsindehavere om et skole-
skift, hvis barnet er med en forælder på krisecenter, og det er vurderet,
at barnet af hensyn til sin egen eller forælderens sikkerhed bør skifte
skole til distriktsskolen.”
Aftalen, som ligger til grund for dette lovforslag, er således en udløber
at dette initiativ, og fokus i både initiativ og aftale er bedre mulighed
for skoleskift til en folkeskole i forbindelse med ophold på krisecentre.
Det er vurderet, at skift til krisecentrets distriktsskole er det mindst
indgribende alternativ i forhold til at lade barnet fortsætte på sin hid-
tidige skole, som ellers bør være udgangspunktet.
Spørgsmål om dagtilbudsområdet, det frie områder mv. falder uden
for rammerne af initiativet og aftalen, som kun vedr. folkeskolen, og
dermed dette lovforslag. Ministeriet har dog generelt fokus på områ-
det.
2.2. Lovforslagets rækkevidde
Skolelederforeningen
bemærker, at I henhold til godtgørelse af, at
opholdet skyldes vold eller trusler om vold, ønsker foreningen at
rette en opmærksomhed på psykisk vold, hvor der ofte ikke forelig-
ger en skadestuerapport eller hvor den udsatte forældre ikke har
haft kapacitet eller mod til at foretag en politianmeldelse. Forenin-
gen finder, at godtgørelsen i disse tilfælde bør kunne foretages af
krisecentret, så elever udsat for eller vidne til denne voldsform
sidestilles med udsatte for fysisk eller seksuel vold og derved sikres
bedre adgang til skoleskift.
Lev Uden Vold
bemærker, at lovforslaget kun omfatter vold eller
trusler om vold fra den anden forælder. Lovforslaget bevæger sig
således inden for en traditionel opfattelse af partnervold. Foreningen
Side 9/16
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
anfører, at det er mere hensigtsmæssigt at bruge ”vold i nære rela-
tioner” som ordlyd i loven, hvilket også er den terminologi, der an-
vendes i den reviderede § 109 i serviceloven. Foreningen anfører, at
sikkerhedssituationen - og udøvelsen af vold – kan være mere kom-
pleks end vold fra en forælder mod en anden forælder (og børnene).
Udøvere af vold kan i nogle tilfælde være andre, fx andre familie-
medlemmer eller bekendte, og vold kan også i nogle tilfælde udøves
af en tredjepart på foranledning af en forælder. Dette er også at be-
tragte som vold i nære relationer, hvilket fremgår af bemærknin-
gerne til den reviderede § 109 i serviceloven, og det bør derfor lige-
ledes afspejles i det lovforslag, der her er i høring.
Lev Uden Vold
bemærker, at enhver afgørelse bør hvile på et solidt
fagligt og sagligt grundlag - uanset hastighedshensyn – så risikoen
for fejlafgørelser mindskes. Lev Uden Vold peger derfor på, at der
bør fastlægges minimumskrav lovgivningsmæssigt, før en sådan af-
gørelse kan træffes. Det kan fx være et krav om udarbejdelse
af en risikovurdering, der sammen med en krisecentererklæring kan
opfattes som obligatorisk grundlag for afgørelsen. Høj faglighed og
sagligt funderede afgørelser er afgørende for at sikre validiteten af
en afgørelse, og her kan en professionel risikovurdering være et væ-
sentligt bidrag.
KL
peger på, at den forælder, som midlertidigt får ophævet
sin forældremyndighed, mister mulighed for at have indflydelse på
også mere vidtgående beslutninger vedr. barnets skolegang i for-
hold til blandt andet specialskole, hjemmeundervisning (hjemta-
gelse af undervisningen), valg af ungdomsuddannelse, praktikforløb
og beskæftigelse i stedet for skolegang efter paragraf 9 eller 33
(med tiden også juniormesterlære) eller at gå et klassetrin om. Det
bør overvejes, om der kan findes løsninger, som reducerer ikke-til-
sigtede potentielle negative konsekvenser af ophævelsen af foræl-
drerettighederne i relation til visse af disse beslutninger.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at det fremgår af lov-
udkastet, at afgørelsen vil skulle træffes på baggrund af en udtalelse
fra det relevante krisecenter samt evt. andre relevante oplysninger fra
fx politiet eller de sociale myndigheder om vold i familien mv. Defini-
tionen på vold er udvidet med vedtagelsen af loven om ligestilling af
krisecentertilbud til mænd m.v., således at vold i henhold til § 109 i lov
om social service omfatter flere forskellige former for vold; psykisk vold
herunder stalking, fysisk vold, seksuel vold, økonomisk vold, materiel
vold, digital vold, og æresrelateret vold. Lovforslagets bemærkninger
er tilrettet i overensstemmelse hermed.
Konkret vil der i øvrigt være tale om en afvejning mellem karakteren
af volden og dennes betydning for barnet, samt hensynet til den anden
forældres rettigheder.
Side 10/16
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
Såfremt der træffes afgørelse om at fratage en forældre rettigheder
efter folkeskoleloven, vil der ganske rigtigt være tale om, at alle ret-
tigheder i henhold til folkeskolelovens § 54, stk. 1, 1. pkt., med afgø-
relsen vil blive frataget. Den anden forældre vil derfor heller ikke læn-
gere medvirke til eller få øvrige oplysninger om barnets skolegang.
Dette skønnes nødvendigt for at hemmeligholde, hvilken skole eleven
nu bliver indskrevet på, og herunder elevens opholdssted sammen-
holdt med, at barnet herved får mulighed for at kunne fortsætte sko-
legangen på lige fod som andre, herunder adgang til specialundervis-
ning, praktik eller andet uden at skulle frygte for sin sikkerhed i denne
forbindelse.
2.3. Mulighed for forlængelse af fratagelsen af en forældres rettighe-
der udover seks måneder samt spørgsmålet om klageadgang
Børns Vilkår
bemærker, at der med forslaget lægges op til, at den
midlertidige dispensation for at skulle indhente tilladelse fra den an-
dre forælder skal vare i seks måneder. Da der er tale om at tage en
rettighed fra den ene forælder, finder foreningen, at det kan give
god mening med en så relativt kort frist. Foreningen bemærker dog
samtidig, at det for det enkelte barn vil det kunne betyde mindre
stabilitet og ro, hvis aftalen om skoleskift kun sker for seks måneder.
Børns Vilkår foreslår derfor, at der er i hvert enkelt tilfælde tages stil-
ling til, om det vil være gavnligt for barnets trivsel, at aftalen om
midlertidigt skoleskift uden godkendelse af den ene forælder, kan
ske for en længere periode end seks måneder.
Skole og Forældre
finder, at den foreslåede ordning med en tids-
begrænsning på maksimalt seks måneder, eller indtil der er truffet
afgørelse om midlertidigt eller endelig placering af forældremyndig-
heden, forekommer rimelig. Foreningen har dog en bekymring for
barnets situation, hvis der ikke er truffet en afgørelse om forældre-
myndigheden, inden der er gået seks måneder, og henstiller derfor
til, at det gøres muligt at forlænge den midlertidige suspension i de
situationer, hvor myndighederne ikke har været i stand til at træffe
de nødvendige beslutninger inden for tidsfristen på seks måneder.
LOKK
er bekymrede for, hvilke sikkerhedsmæssige konsekvenser
der vil være, hvis der ikke er truffet en afgørelse om midlertidig eller
endelig forældremyndighed, inden der er gået 6 måneder fra den
midlertidige fratagelse af den ene forælders rettigheder. Foreningen
bemærker, at sagsbehandlingstiden i forældremyndighedssager kan
være længere end 6 måneder. Derfor henstiller LOKK til, at der i lo-
ven skabes mulighed for forlængelse af perioden i de sager, hvor der
endnu ikke er kommet en afgørelse fra familieretshuset ud fra et
hensyn til barnet, således at barnet ikke igen risikerer at opleve at få
afbrudt sin skolegang.
Side 11/16
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
DANNER
bemærker, at afgørelser efter den foreslåede bestem-
melse kan træffes for en periode på op til 6 måneder, eller indtil der
er truffet afgørelse om midlertidig eller endelig placering af
forældremyndigheden efter forældreansvarsloven. Danner mener,
det er afgørende, at der bliver mulighed for forlængelse ud over de
6 måneder, da det i dag ofte tager længere tid, før der er er truffet
afgørelse om midlertidig eller endelig placering af forældremyndig-
heden efter forældreansvarsloven.
LOKK
ønsker yderligere klarhed omkring adgangen til at klage, og
undrer sig over, at man på et så for barnet afgørende område har
valgt ikke at åbne op for klageadgang, uanset praksis på skoleom-
rådet.
DANNER
finder det væsentligt, at der i det nye lovforslag fastsættes
regler om klageadgang for at sikre, at voldsudøver ikke
uretmæssigt kan indlogere sig på et krisecenter med barnet og ef-
terfølgende flytte barnet til en anden folkeskole.
Danske Advokater
finder det bekymrende, at de omfattede med
det fremlagte udkast, mister den klageadgang, der i dag findes ved
afgørelser truffet af Familieretshuset, der har klageadgang til Fami-
lieretten.
Lev Uden Vold
opfordrer til, at der etableres en klageadgang og
mulighed for indsigelse efter de seks måneder, samt at der tages
højde for, at nogle sager kan have behov for forlængelse ud over
denne periode. Desuden bør der være klare retningslinjer for, hvad
der skal ske efter de seks måneder, hvor afgørelsen er gældende.
Det er nødvendigt, da nogle børn kan opholde sig med en forælder
på krisecentre i en periode ud over seks måneder. Det er afgørende
at sikre, ikke blot er en midlertidig løsning, men en langsigtet og
helhedsorienteret tilgang til at beskytte de berørte børn mod vold
og sikre deres skolegang, trivsel og sikkerhed.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at forslaget forventes
at betyde hurtigere afgørelser for det enkelte barn i sager om skoleskift
ved ophold på krisecentre, idet en flytning uden samtykke fra
den anden forældremyndighedsindehavere ikke længere vil skulle af-
vente en afgørelse om midlertidig forældremyndighed i henhold til
forældreansvarsloven.
Sagsbehandlingen skal tilrettelægges, så en afgørelse kan træffes hur-
tigt samtidig med, at den anden forældres retssikkerhed tilgodeses.
Der fastsættes ikke regler om klageadgang, da afgørelsen alene har
virkning til, der træffes afgørelse efter forældreansvarsloven.
Side 12/16
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
Det lægges til grund, at en afgørelse om midlertidig forældremyndig-
hed vil kunne træffes inden for perioden på seks måneder. Herefter er
det ikke hensigtsmæssigt at lade regler i folkeskoleloven regulerer for-
ældrenes indbyrdes retsstilling. Det er således væsentligt, at en afgø-
relse efter folkeskoleloven ikke træder i stedet for en afgørelse om mid-
lertidig eller endelig placering af forældremyndigheden efter foræl-
dreansvarsloven. Dette er baggrunden for begrænsning på 6 måneder.
2.4. Sagsbehandlingskompetence, vejledningsmateriale
Danske Advokater
anbefaler, at sager af denne alvorlige karakter
afgøres af Familieretshuset. Ved fastsættelse af den midlertidige for-
ældremyndighed i Familieretshuset, vil det give ro for børnene til at
fungere i skolen under hele sagen, da afgørelsen er gældende, til der
forligger en endelige afgørelse i familieretten.
Danske Advokater
bemærker således, at de anser det for afgø-
rende, at barnets interesser varetages bedst muligt, at retssikkerhe-
den for alle involverede parter iagttages, samt at systemet under-
støtter en hurtig beslutningsproces. Det er Danske Advokaters op-
fattelse, at det nuværende system i Familieretshuset rummer denne
mulighed, og foreningen stiller sig derfor undrende overfor, at kom-
munerne med udkastet tildeles en ny kompetence. Foreningen fin-
der det uhensigtsmæssigt og unødvendigt, at endnu en myndighed
skal træffe afgørelser i sager, som ligger inden for Familieretshusets
og Familierettens kompetenceområde. Til støtte for dette synspunkt
henledes opmærksomheden på, at Familieretshuset allerede i dag
har en hjemmel til at træffe en midlertidig afgørelse jf. forældrean-
svarslovens § 26. Det er et af Familieretshusets kerneområder at
træffe midlertidige afgørelser, når forældre med fælles forældre-
myndighed er uenige om væsentlige forhold vedrørende barnet,
herunder om nødvendigt ved uenighed om skolevalg og skoleskift -
uanset årsag.
Skolelederforeningen
anmoder om, at der udarbejdes handle-
guides og skabelon til afgørelser med henblik på at minimere fejl i
den kommunale sagsbehandling, da beskyttelse af oplysninger er
afgørende for elevens sikkerhed. Handleguiden bør i særdeleshed
understøtte, at der sker korrekt afvejning mellem karakteren af vol-
den/truslen om vold og dens betydning for eleven, samt hensynet
til den anden forældres rettigheder.
Skolelederforeningen
bemærker i forlængelse heraf at for at give
skolen optimale vilkår for at handle korrekt og undgå at den udsatte
forælder bliver videnbærer, opfordres til, at skolen gøres bekendt
med afgørelsen rettidigt, så skoleledelsen omgående kan informere
medarbejderne om den andens forældre begrænsede rettigheder.
Meddelelsen bør indeholde en uddybning af den betydning, som
afgørelsen medfører i skolens praksis.
Side 13/16
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
Side 14/16
Børns Vilkår
bemærker, at der i hvert tilfælde tages afsæt i det
enkelte barn og barnets behov. Og at barnet selv derfor også bør
høres og inddrages i beslutningen.
Børnerådet
finder, at der bør være en særlig opmærksomhed på at
inddrage barnet, så beslutningen om et eventuelt skoleskift beror på
en samlet vurdering af barnets bedste.
LOKK
hilser indførelsen af en 7 dages frist for kommunes behand-
ling af denne type sager velkommen, da det anerkender akutheden
i situationen.
Børnerådet
ser gerne, at Social- og Boligstyrelsen udarbejder vej-
ledningsmateriale til krisecentrene, så det sikres, at loven administre-
res efter hensigten og altid til barnets bedste.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at hensigten med
dette lovforslag som nævnt ovenfor er at bedre skabe rammer for hur-
tigere afgørelser for det enkelte barn i sager om skoleskift ved ophold
på krisecentre, idet en flytning uden samtykke fra den anden foræl-
dremyndighedsindehavere ikke længere vil skulle afvente en afgørelse
om midlertidig forældremyndighed i henhold til forældreansvarslo-
ven.
Sagsbehandlingen skal tilrettelægges, så en afgørelse kan træffes hur-
tigt samtidig med, at den anden forældres retssikkerhed tilgodeses.
Dette ændrer dog ikke ved, at der vil være tale om en afgørelse som
naturligvis skal efterleve forvaltningslovens regler, principperne i bør-
nekonventionen om inddragelse af barnet i fornødent omgang mv.
Det er korrekt, at kommunerne ikke har Familieretshusets ekspertise i
forhold til familieretlige sager, men der er konkret tale om at en mid-
lertidig afgørelse på et snævert retsområde, nemlig folkeskoleområ-
det, som henhører under kommunernes kompetence. Det vurderes
derfor fuldt forsvarligt at overlade denne afgørelseskompetence til
kommunerne. Det skal i øvrigt understreges, at afgørelsen, som det
fremgår af lovteksten, kun kan træffes for en periode på op til 6 må-
neder, eller indtil der er truffet afgørelse om midlertidig eller endelig
placering af forældremyndigheden efter forældreansvarslov.
For så vidt angår ønske om vejledningsmateriale vil ministeriet påse,
at den generelle vejledning på hjemmesiden opdateres i forhold til de
nye regler.
2.5. Øvrige bemærkninger
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
Datatilsynet
bemærker, at forholdet til databeskyttelsesreglerne
ikke ses at være behandlet i lovforslaget.
DANNER
bemærker, at det af Social-, Bolig- og Ældreministeriets
fremsatte lovforslag om ligestilling af krisecentertilbud til mænd m.v.
er vedtaget i Folketinget. Derfor er det Danners opfattelse, at dette
lovforslag bygger på forældet lovgivning.
LOKK
finder, at der fortsat bør være et stærkt fokus på kønsdimen-
sionen i vold i nære relationer og understrege, at det stadig i langt
højere grad er kvinder, som udsættes for partnervold og vold i nære
relationer ligesom kvinder udsættes for langt grovere vold og farli-
gere vold.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærke, at det er bopælskom-
munen, som er den dataansvarlige i forhold til de behandlinger af per-
sonoplysninger, som indgår i kommunens afgørelsessag. Kommunen
skal derfor, som vanligt iagttage overholde af GDPR, når de træffer
afgørelser, hvor der indgår behandling af personoplysninger. Der er
derfor ikke særlige bemærkninger til forholdet til databeskyttelsesreg-
lerne.
Som det fremgik af ministeriets høringsbrev af 4. april 2024, er mini-
steriet er opmærksomt på det af Social-, Bolig- og Ældreministeriets
fremsatte lovforslag om ligestilling af krisecentertilbud til mænd m.v.,
som på tidspunktet for udsendelsen af høringsmaterialet fortsat var
under behandling i Folketinget. Lovforslaget er nu vedtaget. Som det
også fremgik af høringsbrevet, vil der derfor ske justeringer af dette
lovforslag, for så vidt angår henvisninger til serviceloven samt frem-
stillingen af gældende ret på Social-, Bolig- og Ældreministeriets om-
råde.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
Høringssvarene har ikke i sig selv givet anledning til væsentlige æn-
dringer i lovforslaget.
Der er derimod foretaget en del ændringer som følge af en lovæn-
dring på Social-, Bolig- og Ældreministeriets område (lov om æn-
dring af lov om social service og forskellige andre love (Ligestilling
af krisecentertilbud til mænd m.v.)).
Denne lovændring betyder bl.a., at henvisning til § 110 i lov om social
service i aftalen om lettere adgang til skoleskift under ophold på kri-
secentre ikke er medtaget i dette lovforslag, da de mandekrisecen-
tre, som i dag er § 110-tilbud og hvor børn opholder sig med deres
far, forventes at omregistrere sig til § 109-tilbud (krisecentre) efter
ikrafttrædelsen af lovforslaget om ligestilling af krisecentertilbud til
Side 15/16
L 47 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
mænd m.v. den 15. april 2024. Efter lovændringen gælder § 109 for
både kvinder og mænd.
Ligeledes er definitionen på vold udvidet med vedtagelsen af loven
om ligestilling af krisecentertilbud til mænd m.v., således at vold i
henhold til § 109 i lov om social service omfatter flere forskellige
former for vold; psykisk vold herunder stalking, fysisk vold, seksuel
vold, økonomisk vold, materiel vold, digital vold, og æresrelateret
vold. Lovforslagets bemærkninger er tilrettet i overensstemmelse
hermed.
Der er herudover alene foretaget enkelte ændringer af sproglig, re-
daktionel og lovteknisk karakter i lovforslaget.
Side 16/16